Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2005

34. ARBETSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:Arbetsförvaltningens verksamhetsidé är att främja en fungerande arbetsmarknad, utvecklingen av arbetsorganisationerna, sysselsättningen och invandrarnas integration.

Bedömning av sysselsättningens och ekonomins utveckling

År 2003 var fortfarande problematiskt ur sysselsättningsperspektiv. Fastän den ekonomiska tillväxten har fått fart syns verkningarna av den med fördröjning i sysselsättningen. År 2005 beräknas antalet arbetslösa arbetssökande i medeltal uppgå till 272 000 personer. Regeringsprogrammets prioritering av sysselsättningen bidrar till att sysselsättningen återhämtar sig och att långtidsarbetslösheten minskar, men verkningarna syns långsamt.

Arbetspolitikens strategiska mål

Regeringen har i sitt program uppställt som mål att sysselsättningen ökar med minst 100 000 personer före valperiodens slut. Målet är att tillväxten i fråga om ekonomin och sysselsättningen tar en sådan riktning att en sysselsättningsgrad på 75 % kan uppnås före utgången av nästa valperiod. Samtidigt har regeringen som mål att sysselsättningsgraden stiger och att arbetslösheten minskar inom varje TE-centrals område.

Regeringens sysselsättningsmål har fastställts som utgångspunkt för arbetsförvaltningens verksamhet i den arbetspolitiska strategin 2003—2007—2010. Vidare har den arbetspolitiska strategin som mål att arbetslöshetsgraden sjunker till ca 6 % år 2007 och 5 % år 2010, senarelägga utträdet från arbetslivet med 2—3 år jämfört med situationen i dag och att sysselsättningsgraden för äldre arbetstagare (55—64 år) höjs till över 50 % senast år 2010. Målet är att den strukturella arbetslösheten sjunker och att rekryteringsproblemen minskar. Huvudlinjerna i den arbetspolitiska strategin är följande:

  • Den strukturella arbetslösheten sänks och utslagning förebyggs.
  • Tillgången på kunnig arbetskraft tryggas.
  • Arbetsproduktiviteten förbättras på ett kvalitativt hållbart sätt.
  • Förutsättningar skapas för en aktiv arbetsbaserad invandrarpolitik.
  • Företagsamhet och självständig sysselsättning ökas.
Jämförelsetal för de samhälleliga verkningarna av verksamheten inom arbetsministeriets ansvarsområde (målsiffrorna med fet still)
  2003 2004 2005
  utfall uppskattning uppsk./mål
       
Förlängning av tiden i arbetslivet med 2—3 år:      
— sysselsättningsgraden för 55—64 -åringar, % 49,6 51 52
Säkerställande av tillgången på kunnig arbetskraft:      
— andel verksamhetsställen som haft rekryteringsproblem, högst % 28 27 26
Minskande av den strukturella arbetslösheten:      
— antalet svårsysselsatta personer, i genomsnitt högst 174 900 170 000 160 000

Utöver de samhälleliga effektmål som beskrivs ovan följer arbetsförvaltningen med hjälp av nyckeltal hur de strategiska riktlinjerna för verksamheten verkställs. Sådana riktlinjer och nyckeltal är:

  2003 2004 2005
  utfall uppskattning uppskattning
       
Förbättrande av arbetsmarknadens funktion:      
— andelen lediga arbetsplatser av alla arbetsplatser, % 1,5 1,5 1,4
Förebyggande av långtidsarbetslöshet:      
— nya under 25-åringar som varit arbetslösa i mer än ett halvt år 16 020 15 000 13 000
— nya över 25-åringar som varit arbetslösa i mer än ett år 60 180 60 000 55 000
Förebyggande av utslagning:      
— antal personer som fått passivt arbetsmarknadsstöd över 1 000 dagar, i genomsnitt 57 470 52 000 48 000

En höjning av sysselsättningsgraden och en sänkning av arbetslösheten förutsätter ett starkt samarbete såväl på ministerienivå som på regional och lokal nivå. En del av de åtgärder som har som mål att höja sysselsättningsgraden och sänka arbetslösheten genomförs inom ramen för regeringens tväradministrativa sysselsättningsprogram. Tyngdpunkten i programmet ligger på en sänkning av den strukturella arbetslösheten och främjande av utbudet på arbetskraft. Inom sysselsättningsprogrammet vidtas också åtgärder som hänför sig till tillgången på kunnig arbetskraft, förlängning av tiden i arbetslivet och utveckling av arbetslivet. Sysselsättningsprogrammet genomförs under regeringsperioden i form av fyra tväradministrativa delprojekt, som är

1) reformering av den offentliga arbetskraftsservicens servicestruktur,

2) aktivering av arbetsmarknadsstödet,

3) arbetskraftspolitiska aktiva program och utbildning, samt

4) förlängning av tiden i arbetslivet.

Medlemsländerna beaktar EU:s sysselsättningsriktlinjer i sin sysselsättningspolitik. Med hjälp av sysselsättningsriktlinjerna strävar man i enlighet med Europeiska rådets slutsatser i Lissabon och Stockholm efter en hög sysselsättningsgrad, ett kvalitativt och produktivt arbete samt social kohesion. Finland skall förverkliga följande tio sameuropeiska riktlinjer:

  • aktiva åtgärder och åtgärder som förebygger arbetslöshet för arbetslösa och personer som inte hör till arbetskraften
  • skapande av arbetsplatser och företagsamhet
  • anpassning till förändringar samt främjande av flexibilitet och rörlighet på arbetsmarknaden
  • istärkande av mänskliga resurser och livslångt lärande
  • utökat utbud av arbetskraft och främjande av aktivt åldrande
  • jämställdhet mellan könen
  • integrering av dem som är i en svagare ställning på arbetsmarknaden och förhindrande av utslagning
  • utvecklande av arbetet så att det blir sporrande
  • eliminera svartjobb och omvandla dem till lagliga
  • minskning av de regionala skillnaderna i fråga om sysselsättning.

Arbetsförvaltningens centrala mål är att i enlighet med målen för sysselsättningsriktlinjerna erbjuda arbetslösa arbetssökande möjlighet att utarbeta en personlig jobbsökarplan. Enligt den nationella lagstiftningen skall en jobbsökarplan utarbetas senast när kundens arbetslöshet har varat i fem månader, vilket uppfyller de mål som fastställts i riktlinjerna. I jobbsökarplanen kommer man överens om de tjänster och aktiva åtgärder som används vid jobbsökandet.

Utvecklingen av antalet arbetslösa och arbetskraftspolitikens resurser
  2003 2004 2005
  utfall/ uppsk./ uppsk./
  bokslut budget budgetförslag
       
Arbetslösa arbetssökande (medeltal per månad) 289 000 290 000 272 000
Arbetskraftspolitiska resurser (inkl. ESF), mn euro 1 929 2 129 2 0171)
Arbetskraftspolitiska resurser (inkl. ESF) i relation till antalet arbetslösa, euro 6 675 7 341 7 417

1) Resurserna inkluderar de 19 979 mn euro som överförts till förvaltningsförsöket i Kajanaland.

Sammanfattning av fullmakterna inom arbetsministeriets förvaltningsområde (mn euro)
  2005 2006 2007 2008— Samtliga utgifter för användningen av fullmakter
           
Förbindelser som ingåtts före år 2005 248,3 77,9 1,0 - 327,2
Förbindelser år 2005 77,6 197,8 107,6 6,0 389,0
Fullmakter sammanlagt 325,9 275,7 108,6 6,0 716,2

Förvaltningsområdets anslag kapitelvis 2003—2005

    År 2003
bokslut
1000 €
År 2004
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2005
budgetprop.
1000 €

Ändring 2004—2005
    1000 € %
             
01. Arbetsförvaltningen 53 100 63 019 58 116 - 4 903 - 8
05. Fullföljandet av de europeiska strukturfondernas program 200 442 220 516 222 640 2 124 1
06. Arbetskraftspolitiken 1 727 436 1 908 240 1 774 680 - 133 560 - 7
07. Flykting- och migrationsärenden 82 332 83 081 79 961 - 3 120 - 4
99. Övriga utgifter inom arbetsministeriets förvaltningsområde 28 243 30 618 28 618 - 2 000 - 7
  Sammanlagt 2 091 554 2 305 474 2 164 015 - 141 459 - 6

  Det totala antalet anställda 3 930 3 940 4 000