Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2005

23. STATSRÅDETPDF-versio

Förklaring:Statsrådets kansli är ett ministerium som under statsministerns ledning ansvarar för tillsynen över hur regeringsprogrammet genomförs och som biträder statsministern vid ledningen av statsrådets verksamhet. Statsrådets kansli ansvarar för samordningen av Finlands EU-politik och behandlar utvecklandet av EU. Statsrådets kansli säkrar under alla omständigheter statsministerns och regeringens verksamhetsbetingelser.

Vid genomförandet och uppföljningen av regeringsprogrammet är målsättningen en väl samordnad regeringspolitik så att de i programmet och regeringens strategidokument uppställda effektmålen uppnås. Programstyrningen och strategidokumentprocessen utvecklas ytterligare så att de så väl som möjligt stöder preciseringen av regeringspolitiken på ett sätt som betjänar uppnåendet av målsättningen i regeringsprogrammet. Det centrala här är att den politiska effektutvärderingen kopplas till regeringens strategidokumentprocess.

Målet är att fortsätta analysen av de centrala framtida utmaningarna i vår samhällsekonomi utgående från utredningen ”Finland i världsekonomin” och framtidsredogörelsen gällande åldrandet och befolkningspolitiken, vilka båda blir färdiga i slutet av 2004. I samarbete med riksdagens framtidsutskott och regionala aktörer ordnas på 6—8 orter i landet regionala framtidsfora.

När det gäller ekonomiska rådets verksamhet är målet att systematiskt och på ett förutseende sätt i diskussionen lyfta fram frågor som är viktiga med tanke på de stora utmaningar Finlands samhällsekonomi står inför. År 2005 fästs särskild uppmärksamhet vid den offentliga sektorns roll, servicebranscherna och konkurrensen. Avsikten är att ekonomiska rådet skall sammankallas 11 gånger och att material har beretts på förhand inför varje möte. En mer omfattande utredning om åtminstone två teman färdigställs för ekonomiska rådet.

År 2005 eftersträvar medlemsstaterna förhandlingsresultat om Europeiska unionens finansieringsramar för åren 2007—2013. I de förhandlingar som gäller finansieringsramarna har Finland som målsättning en balanserad lösning som motsvarar behoven i den utvidgade unionen, iakttar budgetdisciplinen och möjliggör det högsta möjliga regionala stödet för Finlands nordliga och östra regioner. Unionens gemensamma politik skall även under den kommande perioden tillgodose behovet av att utjämna de regionala skillnaderna i alla medlemsstater.

För Finlands del intensifieras förberedelserna inför EU-ordförandeskapet 2006. I och med förberedelserna inför EU-ordförandeskapet 2006 eftersträvar Finland en mera betydelsefull position i unionen och ett utvidgat samarbetsnätverk, med vars hjälp påverkningsmöjligheterna effektiveras i det gemensamma beslutsfattandet. Vid förberedelserna för EU-ordförandeskapet försöker Finland få sina centrala mål införda i det program för 2006 om vilket skall förhandlas tillsammans med Österrike och i Europeiska kommissionens lagstiftningsprogram som skall beredas 2005. Förberedelserna inför ordförandeskapet innebär att man bygger upp europeiska samarbetsnätverk såväl på politisk som på tjänstemannanivå.

Statsrådets kansli har inlett ett projekt i syfte att upprätta ett permanent uppföljnings- och utvärderingssystem för kommunikationen inom statsförvaltningen. Syftet är att praxisen i fråga om uppföljning och utvärdering av kommunikationen blir etablerad och utgör en del av den resultatstyrning som tillämpas inom varje enhet i förvaltningen.

Statsrådets verksamhetsbetingelser förbättras då det förnyade systemet för statsrådets beslutsfattande (PTJ2) tas i bruk 2005.

Målet är att stärka ministeriernas ledningssystem. Vid behov kan det tillsättas statssekreterare som biträder ministrarna. Statssekreteraren utnämns för ministerns mandatperiod. Statssekreteraren, som skall ha sin ministers personliga förtroende, skall som ministerns medhjälpare sköta uppgifter i samband med den politiska styrningen och beredningen av ärenden. Statssekreteraren skall arbeta i ledningen för ministeriet i stabsposition. Behovet av statssekreterare annars än när reformen genomförs första gången skall bedömas i samband med regeringsbildningen.

Avsikten med arbetet vid justitiekanslersämbetet är att stöda upprätthållandet av lagligheten inom myndigheternas verksamhet och främjandet av människornas rättssäkerhet. Detta sker genom övervakning av verksamheten hos myndigheter och andra som sköter offentliga uppdrag samt av advokaternas verksamhet. Justitiekanslern ser till att ärendena avgörs med iakttagande av laglig ordning och gällande bestämmelser i statsrådet. Justitiekanslern övervakar att de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna tillgodoses i all verksamhet.

Förvaltningsområdets anslag kapitelvis 2003—2005

    År 2003
bokslut
1000 €
År 2004
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2005
budgetprop.
1000 €

Ändring 2004—2005
    1000 € %
             
01. Statsrådet 3 624 3 809 5 322 1 513 40
02. Statsrådets kansli 23 669 25 201 27 050 1 849 7
03. Justitiekanslersämbetet 2 575 2 702 2 740 38 1
27. Understödjande av politisk verksamhet 11 807 14 888 12 020 - 2 868 - 19
99. Statsrådets övriga utgifter 3 509 1 283 1 767 484 38
  Sammanlagt 45 184 47 883 48 899 1 016 2

  Det totala antalet anställda1) 264 260 269    

1) Det totala antalet anställda innefattar inte statsrådets medlemmar.