Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2005

32. HANDELS- OCH INDUSTRIMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Maximibeloppet av räntegottgörelsen för skyddsupplagringslån enligt 4 § i lagen om vissa räntestödslån av kreditinstituts medel (1015/1977) är 4 %. Nya skyddsupplagringslån får 2005 godkännas till ett belopp av högst 8 409 000 euro.

Upplagringsunderstöd enligt 7 § i lagen om skyddsupplag (970/1982) får 2005 beviljas till ett belopp av högst 34 000 euro.

Förklaring:Som sakkunnigorganisation inom näringspolitiken ansvarar handels- och industriministeriet enligt sin verksamhetsidé för företagens verksamhetsbetingelser, tryggande av medborgarnas ställning på marknaden och skötseln av statens företagsegendom.

Enligt ministeriets vision är Finland ett land med en hållbar ekonomisk utveckling och hög sysselsättning. Framgången grundar sig på spetskompetens, kreativitet, företagsamhet, regional livskraft, en fungerande marknad och internationalism.

Handels- och industriministeriet bereder och driver regeringens näringspolitik i enlighet med sin verksamhetsidé och vision tillsammans med enheterna inom förvaltningsområdet och i samarbete med övriga ministerier.

Omvärld

En central faktor med avseende på Finlands näringsliv och företagens omvärld är den fortsatt hårdnande globala konkurrensen inom produktion och investeringar. Företagen har blivit mer oberoende av förhållandena i sitt ursprungliga hemland än tidigare och de kan lättare än tidigare välja sin placeringsort. Detta minskar nationalstaternas betydelse i den globala ekonomin och deras möjligheter att styra samhällsutvecklingen genom nationell lagstiftning. I och med globaliseringen och utvidgningen av Europeiska unionen rör sig arbetskraften lättare från ett land till annat. Staternas och regionernas inbördes konkurrens om investeringar, företag och kompetent arbetskraft skärps. Globaliseringen medför ökad oro för företagens samhälleliga ansvar.

Den teknologiska utvecklingen skapar ekonomisk tillväxt. Det är viktigt att snabbt och kreativt tillämpa nytt kunnande. Vid sidan om utveckling får immateriella investeringar, kunskap och kompetens en betydande ställning i organisationerna. Befolkningens snabba åldrande ökar de sociala kostnaderna och minskar utbudet på arbetskraft. Efterfrågan på offentliga välfärdstjänster ökar och tjänsterna skall kunna produceras allt effektivare och lönsammare.

Tyngdpunktsområden för finansieringen

I enlighet med den utvecklingstrend som man kom överens om i samband med regeringsprogrammet ökas år 2005 den offentliga finansieringen av forskning och utveckling inom handels- och industriministeriets förvaltningsområde. I syfte att reformera och stärka näringslivet i Finland riktas finansieringen speciellt till att skapa ny kunskap och nytt kunnande samt till att öppna för innovativa affärstillfällen. Under år 2005 börjar man nyttiggöra en näringspolitisk utvärdering avseende tillväxtföretag.

Statsrådet uppställer för handels- och industriministeriets förvaltningsområde följande preliminära samhälleliga effektmål för 2005:

  • Näringspolitiken främjar den ekonomiska tillväxten och sysselsättningen, gör produktionsstrukturen mångsidigare, stöder en stabil regional utveckling och tryggar Finlands ekonomiska konkurrenskraft.
  • Energipolitiken tryggar tillgången till konkurrenskraftig energi och uppfyller de skyldigheter som följer av de internationella miljöförpliktelserna.
  • Med stöd av politikprogrammet för företagsamhet skapas en omvärld som främjar företagens tillväxt och internationalisering samt grundandet av företag och generationsväxlingar i dem. (Närmare om detta i kapitelmotiveringarna till företagspolitiken)

Ministeriet uppställer följande preliminära samhälleliga effektmål för sitt förvaltningsområde för 2005 som kompletterar de ovan nämnda målen:

  • Finlands internationella konkurrenskraft håller sig på toppnivå i global jämförelse.
  • Det finska samhället sporrar till företagsamhet. En stabil omvärld stöder systematisk affärsverksamhet inom företagen. Speciellt tillväxtföretagens omvärld förbättras. Konkurrensbetingelserna gynnar företagsamhet.
  • Regionerna kan nyttiggöra teknologi och de har kompetent arbetskraft och en fungerande marknad, vilket utgör grunden för en identifiering av regionernas egna starka sidor.
  • Finland har världens bästa innovationsmiljö.
  • Konkurrensen på marknaden är öppen och fungerande och konkurrensbetingelserna enhetliga. Alternativen inom den offentliga serviceproduktionen ökar.
  • Konsumenterna kan agera tryggt på marknaden som de känner tillräckligt bra.
  • Finland främjar arbetet i syfte att bemästra klimatförändringen. Energisystemen är fungerande och industrins konkurrensförutsättningar är opartiska. Energisparandet effektiveras och användningen av förnybara energikällor ökar.
  • Produktionssätten och konsumtionsvanorna är hållbara och bygger på en balanserad samordning av ekonomiska, sociala och ekologiska aspekter.
  • Statens företagsinnehav sköts med målet att det övergripande ekonomiska och samhälleliga målet skall vara så bra som möjligt.
Sammanfattning av fullmakterna inom handels- och industriministeriets förvaltningsområde (mn euro)
  2005 2006 2007 2008 2009— Samtliga utgifter för användningen av fullmakter
             
Förbindelser som ingåtts före år 2005 375 169 63 17 4 628
Förbindelser år 2005 157 203 115 47 47 569
Fullmakter sammanlagt 532 372 178 64 51 1 197

Förvaltningsområdets anslag kapitelvis 2003—2005

    År 2003
bokslut
1000 €
År 2004
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2005
budgetprop.
1000 €

Ändring 2004—2005
    1000 € %
             
10. Förvaltning 145 907 175 013 149 678 - 25 335 - 14
20. Teknologi- och innovationspolitik 495 607 525 541 534 691 9 150 2
30. Företagspolitik 159 913 152 684 175 187 22 503 15
40. Konsument- och konkurrenspolitik 18 395 18 571 17 362 - 1 209 - 7
50. Internationaliseringspolitik 53 757 59 278 59 297 19 0
60. Energipolitik 32 847 31 549 31 980 431 1
70. Ägarpolitik 7 942 1 382 3 933 2 551 185
  Sammanlagt 914 367 964 018 972 128 8 110 1

  Det totala antalet anställda 6 700 6 700 6 600