Statsbudgeten 2005
29. UNDERVISNINGSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
De statsandelar och statsunderstöd som beviljas inom undervisningsministeriets förvaltningsområde budgeteras 2005 på grundval av beslutet om beviljande avvikande från de allmänna bestämmelserna om fördelningen av inkomster och utgifter. De statsandelar och statsunderstöd som omfattas av fullmaktsförfarandet budgeteras likväl enligt kontantprincipen.
Förklaring:Vikten av forskning, innovationer och produktutveckling samt specialkompetens på toppnivå framhävs som en del av den globala konkurrenskraften. Finlands internationella framgångar bygger på högtstående utbildning och forskning, kreativitet och en särpräglad nationell kultur samt modern informations- och kommunikationsteknik. Den avgång från arbetslivet som beror på den åldrande befolkningen inverkar också på utbildningsbehoven. Tillgången på arbetskraft försvåras. Yrkesstrukturen utvecklas på alla områden mot allt högre krav på kunnande och kompetens. När arbetskraften och tjänsterna koncentreras finns det en risk för regional obalans mellan behovet av arbetskraft och utbildningen. Utvecklingen i fråga om informationssamhället kräver att man fäster särskild uppmärksamhet vid att demokrati och samhällelig jämlikhet förverkligas. Vikten av att befolkningens arbets- och funktionsförmåga upprätthålls ökar.
Undervisningsministeriet driver regeringens utbildnings-, forsknings-, kultur-, idrotts-, och ungdomspolitik tillsammans med ämbetsverken och inrättningarna inom förvaltningsområdet och sammanslutningar inom verksamhetsområdet. Till förvaltningsområdets värderingar hör bildning, jämlikhet, skapande och välmåga. Målet är att öka bildningen, vilken en hållbar ekonomisk tillväxt och Finlands andliga och materiella välfärd bygger på.
Regeringen fastställer effektmålen inom undervisningsministeriets förvaltningsområde i enlighet med regeringsprogrammet, regeringens strategidokument, planen för utveckling av utbildningen och forskningen och andra principbeslut av statsrådet.
Utbildningsmässig och kulturell jämlikhet främjasgenom att lika och mångsidiga möjligheter till utbildning och kulturtjänster för de olika befolkningsgrupperna och regionerna tryggas. Förverkligandet av grundtryggheten i utbildningen stärks. Tillgången och tillgängligheten till samt utbudet av kultur-, konst-, och idrottstjänster stärks i hela landet.
- 2008 skall minst 96 % av dem som avslutar grundskolan under samma år inleda sina studier i gymnasiet, i yrkesutbildning eller i grundskolans påbyggnadsundervisning.
- Konst- och kulturinstitutionernas verksamhetsförutsättningar utvecklas. Antalet årsverken i teatrar, orkestrar och museer med rätt till statsandel ökas.
- Produktionen av och tillgången till mångsidiga och högklassiga bibliotekstjänster ökas.
Samhällets kulturella och ekonomiska konkurrenskraft främjasgenom att öka kunnandet och skapa förutsättningar för innovationsverksamhet. Målet är att trygga tillgången på kunnig arbetskraft och förlänga tiden i arbetslivet. Informationssamhällets funktionsduglighet stärks. Innovationsgrunden för ett kreativt välfärdssamhälle stärks med hjälp av forskning och kulturella medel.
- Förutsättningarna för kreativt arbete och kunnande förbättras utgående från en kreativitetsstrategi som skall utarbetas. Forsknings- och innovationsverksamheten stärks genom att den konkurrensbaserade forskningsfinansieringen ökas.
- Forskningssystemet utvecklas utgående från den utvärdering av strukturerna som genomfördes 2004.
- Genomströmningen i gymnasierna, yrkesutbildningen på andra stadiet och högskoleutbildningen ökar.
- Åldern då högre utbildning inleds sjunker med ett år före utgången av 2008 och studietiden förkortas med minst ett år före utgången av 2012.
- Kunnandet inom företagsamhet och företagsverksamhet stärks inom hela utbildningssystemet.
- Förutsättningar för kulturföretagsamhet skapas. Förutsättningarna för kulturexport, dess strukturer och samarbetsformer utvecklas. Kulturexportens andel av Finlands totala export ökar.
- Före utgången av 2007 skall alla som avslutar sina studier ha möjlighet att tillägna sig de baskunskaper och färdigheter som behövs i informationssamhället och 75 % av lärarna skall ha färdigheter i att utnyttja data- och kommunikationsteknik i undervisningen. Nätundervisningen etableras.
- Den inhemska innehållsproduktionens mångsidighet, riklighet och tillgänglighet ökas och digitalisering av kulturarvet främjas.
Befolkningens andliga och fysiska välfärd samt delaktighet och deltagande i samhället främjas. Vuxnas möjligheter att studera ökas. En hälsosam och trygg uppväxtmiljö för barnen främjas, levnadsförhållandena för de unga förbättras och förebyggandet av utslagning fortsätter. Befolkningens hälsa och funktionsförmåga främjas. Integrationen av invandrare främjas.
- Andelen av den vuxna befolkningen i arbetsför ålder som årligen deltar i utbildning stiger till minst 60 % före utgången av 2008.
- Deltagandet i utbildning i fråga om de som saknar examen efter grundstadiet och de vuxna som riskerar att bli utslagna ökar i alla regioner i landet.
- Idrottsverksamhet som främjar befolkningens hälsa ökas. Befolkningens aktivitet i fråga om idrott ökas.
- De ungas aktiva deltagande i samhället ökar och förutsättningarna för de ungas livskompetens förbättras.
Förvaltningsområdets anslag kapitelvis 2003—2005
År 2003 bokslut 1000 € |
År 2004 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2005 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2004—2005 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Undervisningsministeriet | 208 444 | 244 108 | 229 610 | - 14 498 | - 6 |
05. | Kyrkliga ärenden | 2 104 | 2 417 | 2 542 | 125 | 5 |
07. | Utbildningsstyrelsen | 17 633 | 18 403 | 18 409 | 6 | 0 |
08. | Internationellt samarbete | 15 313 | 15 420 | 10 821 | - 4 599 | - 30 |
10. | Undervisning och forskning vid universitet | 1 244 652 | 1 298 612 | 1 322 692 | 24 080 | 2 |
20. | Yrkeshögskoleundervisning | 330 466 | 343 451 | 348 311 | 4 860 | 1 |
40. | Allmänbildande utbildning | 1 782 843 | 1 842 251 | 1 871 400 | 29 149 | 2 |
60. | Yrkesutbildning | 523 559 | 557 808 | 573 506 | 15 698 | 3 |
69. | Yrkesinriktad tilläggsutbildning och fritt bildningsarbete | 293 693 | 305 194 | 320 066 | 14 872 | 5 |
70. | Studiestöd | 733 423 | 737 968 | 745 144 | 7 176 | 1 |
88. | Vetenskap | 210 515 | 239 554 | 239 883 | 329 | 0 |
90. | Konst och kultur | 315 499 | 331 360 | 344 218 | 12 858 | 4 |
98. | Idrottsverksamhet | 85 745 | 86 389 | 88 297 | 1 908 | 2 |
99. | Ungdomsarbete | 22 314 | 30 813 | 32 368 | 1 555 | 5 |
Sammanlagt | 5 786 203 | 6 053 748 | 6 147 267 | 93 519 | 2 |
Det totala antalet anställda | 29 500 | 30 360 | 30 790 |
Statsandelar inom undervisningsministeriets förvaltningsområde (1 000 euro) | ||||
---|---|---|---|---|
2004 ordinarie budget |
2005 budgetproposition |
2004/2005 ökning |
||
29.20.30 | Yrkeshögskolor | 336 797 | 341 357 | 4 560 |
29.40.30 | Allmänbildande utbildning | 1 727 460 | 1 756 430 | 28 970 |
29.60.30 | Yrkesutbildning | 417 510 | 429 502 | 11 992 |
29.60.31 | Läroavtalsutbildning | 104 238 | 107 140 | 2 902 |
29.69.30 | Medborgarinstitut | 75 068 | 76 780 | 1 712 |
29.69.50 | Folkhögskolor | 45 282 | 46 627 | 1 345 |
29.69.51 | Särskilda yrkesläroanstalter | 17 033 | 17 425 | 392 |
29.69.55 | Studiecentraler | 12 878 | 13 226 | 348 |
29.69.56 | Sommaruniversitet | 4 115 | 4 413 | 298 |
29.90.30 och 52 | Bibliotek | 91 406 | 93 566 | 2 160 |
29.90.31 och 52 | Teatrar och orkestrar | 42 557 | 43 013 | 456 |
29.90.32 och 52 | Museer | 16 878 | 18 036 | 1 158 |
29.98.50 och 52 | Idrottsutbildningscentrer | 15 519 | 15 984 | 465 |
29.90.33 | Kommunernas kulturverksamhet | 6 633 | 6 650 | 17 |
29.98.50 | Kommunernas idrottsväsende | 15 363 | 15 435 | 72 |
29.99.50 | Kommunernas ungdomsarbete | 6 024 | 6 100 | 76 |
Sammanlagt | 2 934 761 | 2 991 684 | 56 923 | |
Bedömning av fördelningen av statsandelarna | ||||
Kommuner och samkommuner (77 %) | 2 259 766 | 2 303 597 | 43 831 | |
* Kommuner | 1 242 871 | 1 266 978 | 24 107 | |
* Samkommuner | 1 016 895 | 1 036 619 | 19 724 | |
Privata (23 %) | 674 995 | 688 087 | 13 092 |
Vid dimensioneringen av statsandelarna har beaktats en periodisering på fyra år av de ökade utgifterna på grund av justeringen av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna. I samband med budgetpropositionen avlåter regeringen en proposition med förslag till ändring om lagstiftningen om statsandelar.
Sammanfattning av fullmakterna inom undervisningsministeriets förvaltningsområde (mn euro) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009— | Samtliga utgifter för användningen av fullmakter | |
Förbindelser som ingåtts före 2005 | 242,9 | 158,5 | 74,6 | 32,0 | 63,9 | 571,9 |
Förbindelser år 2005 | 57,3 | 101,0 | 79,3 | 33,7 | 50,2 | 321,5 |
Fullmakter sammanlagt | 300,2 | 259,5 | 153,9 | 65,7 | 114,1 | 893,4 |