Statsbudgeten 2005
09. Social- och hälsovårdens produkttillsynscentral
Förklaring:
Ämbetsverkets primära uppgift
Produkttillsynscentralen har som sin verksamhetsidé att förebygga skador som alkoholhaltiga ämnen, tobak och kemikalier ger upphov till samt att främja en hälsosam och trygg levnadsmiljö.
Förändringar i verksamhetsmiljön
I och med den ändrade alkohollagstiftningen övergår uppgifterna i anslutning till administrationen av serverings- och minutförsäljningstillstånd från produkttillsynscentralen till länsstyrelserna från ingången av 2005. Förändringen ökar centralens ledningsuppgifter. Verksamhetsmiljön påverkas samtidigt av de märkbara lättnaderna i begränsningarna av importen av alkohol och skatte- och prissänkningarna på alkohol under 2004. Centralen deltar i genomförandet av det fyraåriga nationella alkoholprogrammet som skall utarbetas på basis av statsrådets principbeslut av den 9 oktober 2003. Tobaksövervakningen påverkas väsentligt av den ändring av tobakslagstiftningen som är under beredning enligt vilken minutförsäljningen av tobak skall tillståndsbeläggas. När det gäller kemikalieövervakningen förbereder sig centralen för de funktionella förändringar som EU:s kemikalieförordning för med sig samt för internationaliseringen och de ändrade kriterierna för klassificeringen och märkningen av kemikalier. Under åren 2004—2005 bereder Finland ett nationellt kemikalieprogram i vilket linjerna för den finländska kemikaliepolitiken dras upp med beaktande av den utveckling på området som sker såväl internationellt som inom EU. Produkttillsynscentralen deltar i ledningsgruppens arbete och vid utarbetandet av behövliga utredningar.
Den ändring av gentekniklagen som är under beredning kommer för Produkttillsynscentralens vidkommande att innebära extra uppgifter, för vilka förberedelser redan vidtagits, i fråga om såväl övervakning som upprätthållandet av olika register. De konkreta resursbehoven kommer att klarna när lagens exakta innehåll fastställs.
Strategiska riktlinjer
Produkttillsynscentralen genomför social- och hälsovårdsministeriets strategi för främjande av hälsa och funktionsförmåga genom tillståndsförvaltning, tillsyn och påverkan samt genom styrning av regional- och lokalförvaltning. Att effektivera den styrning som gäller näringsverksamhet samt att förebygga den grå ekonomin och den ekonomiska brottsligheten hör till de centrala områdena i Produkttillsynscentralens verksamhet. Produkttillsynscentralen påverkar livs- och arbetsmiljön samt sådana levnadssätt som är skadliga för medborgarnas hälsa genom att följa upp och utvärdera riskfaktorerna samt informera om dem.
Centrala resultatmål för år 2005
Social- och hälsovårdsministeriet uppställer preliminärt följande resultatmål för Social- och hälsovårdens produkttillsynscentral år 2005. Resultatmålen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och produkttillsynscentralen ingår.
Effektivitet
Förebyggande av skador orsakade av alkohol: Produkttillsynscentralen strävar efter att förebygga skador orsakade av alkohol genom att främja näringsidkarnas ansvarsfulla verksamhet, bl.a. genom egenkontrollsystem. Produkttillsynscentralen koordinerar genomförandet av det nationella alkoholprogrammet tillsammans med länsstyrelserna och strävar efter att alla som bedriver näringar som anknyter till alkohol skall förbinda sig till verksamhet enligt ett frivilligt partnerskapsavtal. Centralen producerar den information om alkoholkonsumtionen som uppföljningen kräver. När det gäller servering och minutförsäljning av alkoholdrycker överförs tillståndsförvaltningen till länsstyrelserna, varvid behovet av styrning får ökad betydelse. I övervakningen av att alkohollagen efterföljs förskjuts tyngdpunkten till en effektiv tillsyn då det gäller verkningar och produkter och kännbara påföljder i fråga om förseelser. Centralen strävar efter att bekämpa att alkohol som införts i landet för eget bruk i strid mot lagen skall utnyttjas för näringsidkande och efter att säkerställa att enbart produkter i enlighet med bestämmelserna finns på marknaden. Ungas bruk av alkohol förhindras och medborgarnas rätt till en rusmedelsfri och störningsfri livsmiljö stöds med hjälp av till buds stående påverkningsmetoder inom tillståndsförvaltningen och övervakningen. Styrning och utbildning på lokal nivå utökas i samband med det utvidgade regionförsöket.
Förebyggande av skador orsakade av tobak: Produkttillsynscentralen styr och stöder tillsynsmyndigheterna när det gäller att nå de mål som tobakslagen uppställer. Centrala mål är att garantera att det finns rökfria utrymmen i restaurangerna och att förbudet mot försäljning av tobak till minderåriga följs. När ändringen av tobakslagen träder i kraft kommer ledningsuppgifterna att öka betydligt. Produkttillsynscenralen övervakar tobaksreklamen och märkningen av tobaksprodukterna, cigarretternas sammansättning och mängden skadliga ämnen som uppstår vid rökning och svarar för informationen om dessa.
Förebyggande av skador orsakade av kemikalier: För säkerställande av en trygg användning av kemikalier uppskattas faror och risker vid användningen av biocider, växtskyddsmedel och andra kemikalier som en del av godkännandeförfarandena. Inom ramen för EU-samarbetet utarbetas rekommendationer för att minska hälsoriskerna i fråga om kemikalier för såväl industrin som konsumenterna. Vid tillsynen över att kemikalielagstiftningen iakttas säkerställs att kemikalierna uppfyller de krav som ställs på dem. Kommissionen koordinerar under övergångsperioden före verkställigheten av EU:s kemikalieförordning det arbete som syftar till färdigställandet av anvisningar för såväl industrin som myndigheterna för att de skall kunna uppfylla skyldigheterna enligt förordningen. Genom att delta i detta arbete förbereder sig produkttillsynscentralen för de kommande uppgifterna.
Främjande av en hälsosam och trygg livsmiljö: Produkttillsynscentralen styr länsstyrelserna och kommunerna när det gäller övervakningen av lagen om hälsoskydd. Produkttillsynscentralen utvecklar metoder för att utvärdera hälsorisker, särskilt i anslutning till livsmiljön, och verkar som sakkunnigämbetsverk när det gäller riskhantering. I fråga om tillsynen över det inhemska forskningsarbete som förutsätts i gentekniklagen har ämbetsverket en central ställning. Dessutom kommer produkttillsynscentralen att börja upprätthålla ett genteknikregister som används gemensamt av olika instanser.
Processer och strukturer
Produkttillsynscentralen säkerställer att det övervakningssamarbete och den styrning som utförs i samarbete med andra myndigheter fungerar genom att framhålla måluppställningen för samarbetet, samordningen av resultatavtalen och en klar arbetsfördelning inom förvaltningsområdet. Kanalerna för informationssökning, dataöverförings och kontakter som hör till alkoholärendenas tillståndsförvaltning och tillsynsförfaranden utvecklas. Samarbetsnätverken för alkoholförvaltningen inom de olika sektorministeriernas förvaltningsområden utvecklas och utnyttjas. Riskbedömningen av biocider, bekämpningsmedel och övriga kemikalier utförs i samarbete med andra sakkunnigmyndigheter.
Produkttillsynscentralen satsar på informationsförvaltning och informationsverksamhet och på ett fungerande kvalitetssystem.
Resurser och ekonomi
Balansen mellan omkostnaderna och verksamhetsanslagen samt storleken på det överförda anslaget uppföljs årligen. Kostnadsmedvetenheten hos produkttillsynscentralens personal ökas genom att kostnadsmotsvarighetskalkylerna och nyckeltalen utvecklas. Målet för den avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet.
Ämbetsverkets totala kostnader och årsverken fördelar sig enligt resultatområde som följer:
Fördelningen av ämbetsverkets totala kostnader och årsverken enligt resultatområde | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2003 bokslut | 2004 mål | 2005 mål | ||||
1 000 € | årsverken | 1 000 € | årsverken | 1 000 € | årsverken | |
Resultatområde | ||||||
Förebyggande av skador orsakade av alkohol | 2 607 | 33 | 2 876 | 33 | 2 356 | 28 |
Förebyggande av skador orsakade av tobak | 163 | 2 | 206 | 2 | 344 | 2 |
Förebyggande av skador orsakade av kemikalier | 1 772 | 20 | 1 936 | 23 | 1 996 | 24 |
Främjande av en hälsosam levnadsmiljö | 484 | 6 | 308 | 7 | 544 | 7 |
Ekonomi-, personal- och dataförvaltningen, högsta ledningen1) | - | 15 | - | 16 | - | 17 |
Sammanlagt | 5 026 | 76 | 5 326 | 81 | 5 240 | 78 |
Den nettobudgeterade verksamheten | ||||||
Kemikalieregistrets produktregister | 643 | 13 | 667 | 12 | 700 | 12 |
Personalen sammanlagt | 89 | 93 | 90 |
1) Hänförts till andra resultatområden.
Budgeten för Social- och hälsovårdens produkttillsynscentral baserar sig delvis på nettobudgetering.
Bruttoinkomsterna till Social- och hälsovårdens produkttillsynscentral har budgeterats under moment 12.33.09. Utgifterna för det nettobudgeterade kemikalieregistret i Tammerfors täcks med avgifterna för behandlingen av anmälningar.
Lönsamhet
Målet för den avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2003 bokslut |
2004 budget |
2005 budgetförslag |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
Intäkter av försäljningen av prestationer | 3 328 | 3 337 | 1 820 |
— avgifter för tillstånd och tillsyn (55 § i alkohollagen) | 2 516 | 2 350 | 740 |
— avgifter enligt kemikalielagen | 801 | 977 | 1 070 |
— intäkter av försäljningen av prestationer | 11 | 10 | 10 |
Intäkter sammanlagt | 3 328 | 3 337 | 1 820 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | 2 655 | 2 670 | 1 120 |
Intäkter sammanlagt | 3 328 | 3 337 | 1 820 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 3 385 | 3 580 | 2 080 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -57 | -243 | -260 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 98 | 93 | 88 |
21. Omkostnader för Social- och hälsovårdsministeriets produkttillsynscentral(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag om 4 930 000 euro.
Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har registeravgifterna till kemikalieregistret beaktats som nettobudgeterade inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten.
Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2003 bokslut |
2004 budget |
2005 budgetförslag |
|
Inkomster, avgiftsbelagd verksamhet | 673 | 667 | 700 |
Utgifter | 5 546 | 5 714 | 5 630 |
— personalutgifter | 3 935 | 4 084 | 3 898 |
— lokalhyror | 501 | 468 | 532 |
— övriga utgifter för verksamheten (material, förnödenheter m.m.) | 1 110 | 1 162 | 1 200 |
Finansiering av verksamheten | |||
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet | 673 | 667 | 700 |
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet | 5 546 | 5 714 | 5 630 |
— omkostnadsfinansiering, netto | 4 873 | 5 047 | 4 930 |
33.53.50 Hälsofrämjande verksamhet | 45 | 38 | - |
33.53.23 Hälsoövervakning | - | 45 | 60 |
12.26.99 Övriga inkomster inom inrikesministeriets förvaltningsområde | - | - | 550 |
Finansiering från andra moment sammanlagt | 45 | 83 | 610 |
Användning av momentet | |||
— överförts från föregående år | 1 591 | ||
— beviljats | 4 657 | ||
— använts | 4 873 | ||
— överförts till följande år | 1 375 |
Vid dimensioneringen av anslaget har beaktats 200 000 euro som avdrag för regionaliseringen av tillståndsförvaltningen i anslutning till alkoholprodukter. Vid dimensioneringen av anslaget har vidare beaktats 67 000 euro som utgift som riktar sig till EU:s riskbedömning, för vilka motsvarande inkomster har beaktats under inkomstmoment 12.33.09.
De bruttobudgeterade inkomsterna till Social- och hälsovårdens produkttillsynscentral har budgeterats under moment 12.33.09.
2005 budget | 4 930 000 |
2004 budget | 5 047 000 |
2003 bokslut | 4 657 000 |