Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
         03. Arbetslöshetsnämnden
         04. Prövningsnämnden
         08. Folkhälsoinstitutet
         10. Strålsäkerhetscentralen
         12. Statens skolhem
         14. Statens sinnessjukhus
         16. Allmän familjepension
         18. Sjukförsäkring
         19. Pensionsförsäkring
         20. Olycksfallsförsäkring
         21. Frontveteranpensioner
         28. Annat utkomstskydd
         57. Semesterverksamhet

Statsbudgeten 2005

12. Statens skolhemPDF-versio

Förklaring:

Ämbetsverkets primära uppgift

Statens skolhem har som uppgift att tillhandahålla sådan öppen vård, vård utom hemmet och eftervård som avses i barnskyddslagen och i vilken även ingår grundskoleundervisning och yrkesutbildning eller stöd för den. Skolhemmen kan dessutom tillhandahålla sådana mentalvårdstjänster som avses i mentalvårdslagen med undantag av vård oberoende av egen vilja.

Förändringar i verksamhetsmiljön

Skolhemmens verksamhet är avgiftsbelagd serviceverksamhet som i huvudsak erbjuds kommunerna. Vid utvecklandet av verksamhetsförutsättningarna för skolhemmen intar därför utvecklandet av kommunernas ekonomi en betydande roll. Kommunernas finansiella resurser stramas åt och detta återspeglar sig i mängden barn som placeras i statens skolhem. Allt fler kommunerna har också börjat konkurrensutsätta vården av barn utom hemmet, vilket kräver en fortlöpande utveckling av skolhemmen och insatser i första hand då det gäller verksamhetens effektivitet och utvecklingen och bedömningen av kvaliteten. Det allt större behovet av skolhemsplatser för invandrarbarn ställer nya krav på internationellt samarbete och utveckling av skolhemsverksamheten.

Det ökade behovet av vård av barn och unga som kräver sådan specialomsorg som avses i barnskyddslagen förutsätter att skolhemmen utvecklar och utvidgar verksamheten vid enheterna för specialomsorg.

Strategiska riktlinjer

Skolhemmen främjar med sociala, terapeutiska och fostrande medel ungdomars och deras familjers förmåga att klara sig på egen hand och med egna resurser. Skolhemmen möjliggör och främjar barns och ungas normala utveckling på ett sådant sätt att de uppnår en så god livskompetens som möjligt. Skolhemmen är betydande verksamhetsenheter inom barnskyddet både på regional nivå och riksnivå. De utvecklar sin verksamhet mål- och resultatinriktat med beaktande av förändringar i servicebehoven.

För statens skolhem uppställs preliminärt följande resultatmål år 2005. Resultatmålen preciseras i det resultatavtal som Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården och institutionerna ingår.

Effektivitet

Vid utvecklingen av skolhemsverksamheten skall allt större uppmärksamhet fästas vid att hjälpa barn och unga med problem som hänför sig till missbruk av narkotika, läkemedel och alkohol samt barn och unga med psykiska störningar. Resurser riktas till forskning och utveckling som gäller skolhemsarbetets innehåll och kvalitet, dess utformning så att det utgår från klienten samt resultatet av verksamheten. Verksamhetens kvalitet och kvalitetstänkande utvecklas genom att skolhemmens gemensamma kvalitetsprojekt fortsätter. Den psykosociala vården utvecklas i samarbete med verksamhetsställena för barn- och ungdomspsykiatri. Skolhemmen svarar på ett flexibelt sätt på de ändrade behoven hos servicekonsumenterna.

Processer och strukturer

Skolhemmen fungerar effektivt, ekonomiskt och kundinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras.

Personalutveckling och personalens arbetsförmåga

Personalens ork i arbetet stärks genom regelbunden arbetsledning och stöd när det gäller fortbildning.

Resurser och ekonomi

Intäkterna av skolhemmens avgiftsbelagda verksamhet täcker 98 % av dess kostnader. Det beräknas att skolhemmen tillhandahåller bl.a. följande tjänster i form av avgiftsbelagd service för sina kunder:

Vissa kundinriktade prestationer inom den avgiftsbelagda verksamheten vid skolhemmen
  2003
utfall
2004
uppskattning
2005
uppskattning
       
Vårddygn 52 119 50 500 51 250
Krisvårdsdygn 9 959 10 170 10 500
Skolplats 24 644 26 560 26 750
Eftervårdsdagar 680,5 2 170 1 680

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 12 242 13 100 13 350
— övriga intäkter 2 113 2 120 2 170
Intäkter sammanlagt 14 355 15 220 15 520
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under
omkostnadsmomentet
2 113 2 120 2 170
Intäkter sammanlagt 14 355 15 220 15 520
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 14 602 15 400 15 820
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -247 -180 -300
Kostnadsmotsvarighet, % 98 99 98

21. Omkostnader för statens skolhem (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 588 000 euro.

Anslaget får även användas till skolhemmens utveckling innehållsmässigt, till understödande av verksamheten och till utjämnande av den årliga variationen i efterfrågan samt till sådan ungdomspsykiatri som är specialanpassad för verksamheten vid skolhemmen. Av anslaget får högst 300 000 euro användas till att sänka priserna för den avgiftsbelagda verksamheten. Anslaget får dessutom användas till betalning av arvoden och övriga utgifter för familjeverksamheten, till utgifter som föranleds av gårds- och skogsbruk vid skolhemmen samt till internationellt samarbete och närområdessamarbete. Anslaget får dessutom användas till betalning av utgifter som motsvarar jordbruksstöden samt till kostnader som uppkommer för Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården på grund av allmän förvaltning och styrning av skolhemmen.

Förklaring:Utgifterna för statens skolhem täcks huvudsakligen med de ersättningar som kommunerna betalar. På finansieringen av den grundundervisning som ges vid skolhemmen och av annan verksamhet som hör till undervisningsverksamheten tillämpas bestämmelserna i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (635/1998). Finansieringssystemet grundar sig på kalkylerade priser per enhet som undervisningsministeriet bestämmer och statsrådet fastställer på förhand för följande år.

De ersättningar som kommunerna skall betala prissätts enligt de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). Prisstödet till skolhemmen för den avgiftsbelagda verksamheten är nödvändig för att utjämna av skolhemmen oberoende fluktuationer i efterfrågan.

Vid dimensioneringen av nettoanslaget har även beaktats de jordbruksstöd som erhålls som utomstående finansiering.

Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Inkomster 14 441 15 270 15 570
— avgiftsbelagd verksamhet 14 355 15 220 15 520
— övriga inkomster 86 50 50
Utgifter 15 165 15 858 16 158
— personalutgifter 10 037 11 200 11 200
— lokalhyror 1 551 1 600 1 600
— inköp av tjänster (även från andra ämbetsverk) 1 150 1 150 1 158
— övriga utgifter för verksamheten (material, förnödenheter m.m.) 2 427 1 908 2 200
       
Finansiering av verksamheten      
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet 14 441 15 270 15 570
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet 15 165 15 858 16 158
— omkostnadsfinansiering, netto 724 588 588
       
Användning av momentet      
— överförts från föregående år 588    
— beviljats 588    
— använts 7241)    
— överförts till följande år 452    

1) Innehåller 395 000 euro indraget reservationsanslag.


2005 budget 588 000
2004 budget 588 000
2003 bokslut 588 000