Statsbudgeten 2005
35. MILJÖMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:Miljöförvaltningens utmaningar under de närmaste åren är att förbättra förutsättningarna för en god livsmiljö samt för ekoeffektivitet inom konsumtion och produktion, minska de miljörelaterade sanitära olägenheterna, märkbart fördröja utarmningen av naturens mångfald, förbättra Östersjöns tillstånd samt dämpa klimatförändringen.
Genom att utveckla planeringen och byggandet av samhällen strävar man efter att öka välfärden och samtidigt minska belastningen på och olägenheterna för miljön. I och med att befolkningens medelålder stiger bör man bereda sig på ändringar i efterfrågan på olika tjänster som hänför sig till boende och tjänster som samhället tillhandahåller.
Statsrådet uppställer följande mål för de samhälleliga verkningarna inom miljöministeriets ansvarsområde:
- Belastningen på Östersjön minskar och hanteringen av miljöriskerna förbättras.
- Den strukturella säkerheten i fråga om byggandet förbättras.
- Nyproduktionen av bostäder motsvarar efterfrågan bättre än för närvarande. Andelen småhus ökar och inom den sociala bostadsproduktionen ökar andelen småbostäder.
- Riskhanteringen i fråga om statens fordringar på och statsgarantier för bostadslån förbättras och de ekonomiska förlusterna minimeras. Statens bostadsfonds likviditet tryggas på ett kostnadseffektivt sätt som en del av statens upplåning och vidare skall ansvarsförhållandena i fråga om fondens och budgetekonomins räntekostnader motsvara orsaksprincipen och insynsprincipen.
- Utarmningen av naturens mångfald mattas av.
Miljöministeriet uppställer följande preliminära resultatmål för utvecklingen av de samhälleliga verkningarna inom ansvarsområdet:
Förhindrande av miljöförorening
- Mängden bioavfall på avstjälpningsplatserna minskar, återvinningen av avfall ökar och arbetsfördelningen mellan aktörerna inom avfallsbranschen blir klarare.
- Kunskapen om utsläpp av de mest farliga ämnena och av små partiklar samt om deras inverkan på miljön ökar.
- Beredskapen för bekämpning av olje- och kemikalieskador blir bättre.
- Näringsbelastningen i Östersjön och insjöarna minskar samtidigt som föroreningsrisken i fråga om viktiga grundvatten minskar.
- Finland har beredskap att påverka klimatkonventionens målsättning för den nya förbindelseperioden.
Hållbar samhällsutveckling och livsmiljöns kvalitet
- Resurshushållningen samt den ekologiska hållbarheten i samhällena förbättras.
- Vid planeringen av områdesanvändningen har man tillägnat sig ett verksamhetssätt som bygger på växelverkan och på förhandsbedömning av verkningarna.
- Förutsättningarna för byggande av stadslika småhusområden förbättras.
- Planmässigheten i fråga om strandbyggandet ökar.
Skydd av naturens mångfald
- De nya verksamhetsmodellerna för tryggande av skogarnas mångfald i södra Finland ökar naturvårdssamarbetet med syftet att matta av utarmningen av mångfalden.
- Utvecklandet av att naturen utnyttjas för rekreation och av naturturismen stöder sysselsättningen och den regionala ekonomin särskilt i norra och östra Finland.
Gynnsamt och hållbart byggande
- Styrning, forskning, uppföljning och information i fråga om byggande förstärker kvaliteten på byggandet och främjar en ekonomisk och smidig användning av byggnader.
- Fastighetsägarna är bättre beredda på reparationsåtgärder.
Verksamheten på bostadsmarknaden
- Bostadsproduktionen i tillväxtcentra, särskilt i Helsingforsregionen, ökar och stabiliteten på bostadsmarknaden blir bättre.
- Bostadssituationen för specialgrupper förbättras och bostadslösheten fortsätter att minska.
- Grunderna för fastställande av bostadsbidrag hålls på 2004 års nivå.
Utvecklande av servicen och verksamheten
- Behandlingstiden för tillstånd som beviljas av miljöförvaltningen är rimlig.
- Kvaliteten och produktiviteten i fråga om miljöförvaltningens tjänster och verksamhet förbättras genom en ökning av mängden elektroniska tjänster.
- Regionaliseringen av uppgifter beaktas vid utvecklandet av verksamheten. Verksamhetens kostnadseffektivitet ökar.
Förvaltningsområdets anslag kapitelvis 2003—2005
År 2003 bokslut 1000 € |
År 2004 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2005 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2004—2005 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Miljöministeriet | 22 725 | 23 138 | 23 152 | 14 | 0 |
10. | Miljövård | 34 049 | 38 065 | 25 158 | - 12 907 | - 34 |
20. | Samhällen, användning av områden och naturvård | 45 780 | 52 780 | 69 385 | 16 605 | 31 |
30. | Främjande av boendet | 430 000 | 428 000 | 429 500 | 1 500 | 0 |
40. | De regionala miljöcentralerna | 60 935 | 63 051 | 64 471 | 1 420 | 2 |
50. | Miljötillståndsverken | 4 822 | 4 524 | 4 551 | 27 | 1 |
60. | Finlands miljöcentral | 23 485 | 23 980 | 24 013 | 33 | 0 |
70. | Statens bostadsfond | 4 457 | 4 544 | 4 558 | 14 | 0 |
99. | Övriga utgifter inom miljöministeriets förvaltningsområde | 30 333 | 37 867 | 37 902 | 35 | 0 |
Sammanlagt | 656 585 | 675 949 | 682 690 | 6 741 | 1 |
Det totala antalet anställda | 2 598 | 2 560 | 2 560 |
Sammanfattning av fullmakterna under miljöministeriets huvudtitel (mn euro) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | Samtliga utgifter för användningen av fullmakter |
|
Förbindelser som ingåtts före år 2005 | 25,3 | 18,1 | 16,0 | 0,0 | 0,0 | 59,5 |
Förbindelser år 2005 | 2,9 | 19,1 | 17,3 | 14,0 | 39,6 | 92,9 |
Fullmakter sammanlagt | 28,2 | 37,2 | 33,3 | 14,0 | 39,6 | 152,4 |