Talousarvioesitys 2016
Pääluokka 28
VALTIOVARAINMINISTERIÖN HALLINNONALA
Talousarvioesitys HE 30/2015 vp (28.9.2015)
Selvitysosa:
Valtiovarainministeriö asettaa toimialalleen seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet. Lukuperusteluissa on kuvattu toimenpiteitä, joilla edistetään yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista.
- — Hallituksen talouspolitiikkaa tukemalla valtiontalous vahvistuu, kestävyysvaje pienee ja velkaantumisaste pienenee
- — Kuntatalouden rahoitusasema paranee
- — Verovaje on alhainen
- — Alue- ja paikallishallinto on selkeä ja yksinkertainen
- — Valtionhallinnon keskitettyjen palveluiden kustannukset alenevat ja tuottavuus paranee toimitilahallinnon, tietotekniikkapalveluiden sekä talous- ja henkilöstöhallintopalveluiden osalta.
Valtiovarainhallinnolla on strateginen vastuu tasapainoisen ja kestävän kasvun talouspolitiikasta, valtiontalouden hyvästä hoidosta, kestävän kuntatalouden toimintaedellytyksistä sekä tuloksellisesta julkisesta hallinnosta.
Valtiovarainhallinto on talouden, julkisen hallinnon ja julkisten palvelujen uudistaja ja ohjaaja. Valtiovarainhallinnon toiminnan tavoitteena on kestävä, kilpailukykyinen ja innovatiivinen kansantalous, jonka julkinen sektori on tehokas ja laadukas. Valtiovarainhallinto turvaa osaltaan tulevien sukupolvien talouden perustan ja valinnanmahdollisuudet.
Valtiovarainhallinnon toiminta perustuu vahvaan tietopohjaan ja näkemykseen tulevaisuuden muutostarpeista ja niitä tukevista ohjausprosesseista, asiakaslähtöisten julkisten palvelujen tehokkaaseen tuottamiseen sekä valtion yhteisten palvelujen tehokkaaseen järjestämiseen.
Valtiovarainministeriö suunnittelee ja johtaa toimintaansa seuraavina kokonaisuuksina:
- — talouspolitiikan valmistelu
- — hallintopolitiikan valmistelu
- — hallinnonalan ohjaus.
Valtiovarainministeriö valmistelee ja toteuttaa hallituksen talouspolitiikkaa. Ministeriö myös valmistelee Suomen osalta EU:n talouspolitiikan koordinointia ja euroalueen talouspolitiikkaa.
Talouspolitiikan valmistelu edellyttää talouden kehityksen seurantaa, analysointia ja ennustamista. Valtiovarainministeriö kehittää talouden ennustamista ja julkaisutoimintaa vastaamaan yhä paremmin yhteiskunnan muuttuvia tarpeita. Ministeriö tekee tiiviisti yhteistyötä Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen kanssa ja hyödyntää enenevässä määrin tutkimuskeskuksen asiantuntemusta talouspolitiikan valmistelutyössä. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tutkimusalueita ovat julkisten palvelujen vaikuttavuus, julkisen talouden rahoitus ja tulonsiirrot sekä työmarkkinat ja kestävää kasvua tukeva politiikka.
Valtiovarainministeriö tiivistää talouspolitiikan valmistelun yhteyttä hallintopolitiikan valmisteluun. Ministeriö kohdentaa resurssejaan enenevässä määrin julkisen toiminnan ja talouden analyyseihin ja jatkaa toimenpiteitä julkisen talouden tasapainon vahvistamiseksi. Keskeistä on hallitusohjelman menolinjauksen noudattaminen. Valtion- ja yleisemmin julkistaloudelle asetettavien tavoitteiden lisäksi keskeinen tehtävä on hallituksen meno- ja kehyssääntöjen sekä julkisen talouden suunnitelman valmistelu.
Peruspalvelujen turvaaminen edellyttää rakenteellisia muutoksia väestön ikärakenteen muuttuessa ja kuntien menopaineiden kasvaessa. Rakenteellisia muutoksia toimeenpannaan hallitusohjelman mukaisesti. Julkisessa toiminnassa keskeistä on vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden parantaminen mm. lisäämällä sähköisiä toimintaprosesseja, keskittymällä ydintoimintoihin sekä valtion ja kuntien välisen työnjaon ja rahoitussuhteiden tarkistaminen.
Valtiovarainministeriö vaikuttaa EU:n budjetin valmisteluun nettomaksajan näkökulmasta. Ministeriö pyrkii vaikuttamaan siihen, että EU:n toimintaa ja voimavaroja kohdennetaan asioihin, joissa EU:n ja jäsenvaltioiden yhteistyö saa aikaan lisäarvoa unionille.
Rahoitusmarkkinapolitiikalla valtiovarainministeriö vahvistaa ja luo rahoitusmarkkinoille toimintapuitteet ja pelisäännöt, jotka ylläpitävät yleisön luottamusta rahoitusmarkkinoiden toimintaan Suomessa ja kansainvälisesti. Suomen tavoitteena EU:n talouskriisin ajan on ollut euroalueen taloudellisen vakauden, kasvun ja työllisyyden turvaaminen sekä Suomen riskien rajaaminen pienimpään mahdolliseen turvaten suomalaisten veronmaksajien edut.
Veropolitiikan tavoitteena on Suomen verojärjestelmän kilpailukyvyn säilyttäminen ja veropohjan turvaaminen eri veromuodoissa. Valtiovarainministeriön tehtävänä on kehittää verojärjestelmiä ja arvioida veropoliittisten toimenpiteiden vaikutuksia.
Verohallinto toimittaa verotusta ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille. Tulli turvaa yritysten ulkomaankaupan sujuvuuden, huolehtii EU:n kauppapolitiikan ja kansallisen tavaraverotuksen täytäntöönpanosta sekä takaa tuloksellisen rikostorjunnan.
Valtiovarainministeriö vastaa valtion velanhoidon strategisesta ohjauksesta ja tavoitteenasettelusta ja Valtiokonttori toteuttaa velanhoidossa tarvittavat rahoitusoperaatiot. Valtion budjettitalouden velanhallinnan strategisena tavoitteena on tyydyttää valtion budjettitalouden rahoitustarve ja minimoida velasta aiheutuva kustannus pitkällä aikavälillä hyväksyttäväksi katsottavalla riskitasolla. Toiminnon merkitys korostuu valtion siirryttyä velkojensa lyhentämisestä uusien velkojen ottajaksi.
Valtion eläkerahaston (VER) avulla valtio varautuu eläkemenojen maksamiseen ja niistä aiheutuvien vuosittaisten menojen tasaamiseen. VER on valtion talousarvion ulkopuolinen rahasto, josta voidaan siirtää varoja talousarvion katteeksi.
Tilastokeskus huolehtii tilastojen laadinnasta sekä kansallisen tilastotoimen kehittämisestä yhteistyössä muiden tilastoja laativien valtion viranomaisten kanssa.
Valtiovarainministeriö valmistelee julkisen hallinnon kehittämisen yleiset periaatteet poliittiseen päätöksentekoon. Valmistelu ulottuu valtionhallinnon lisäksi kuntien toiminnan yleisten edellytysten kehittämiseen. Tavoitteena on hallitusohjelman tavoiteasettelun pohjalta kehittää hallinnon rakenteita ja ohjausjärjestelmiä, parantaa ministeriöiden tulos- ja talousohjausta, kehittää tietohallintoa ja julkishallinnon informaatioteknologian hyödyntämistä sekä syventää konserniohjausta ja -ratkaisuja.
Valtion yhteisiä toimintoja ja palveluja ohjataan ja kehitetään tavoitteena yhtenäisesti toimiva, lisäarvoa ja mittakaavaetuja tuottava, osaamista yhdistävä valtiokonserni.
Valtiovarainministeriö luo valtion vastuulla olevan palvelutuotannon konserniperiaatteita ja konsernipalveluja.
Henkilöstövoimavarojen käytön ohjaus ja tietotekniikan tehokkaampi hyödyntäminen korostuvat sekä palvelutuotannossa että valtionhallinnon sisäisissä järjestelmissä.
Valtiovarainministeriö varmistaa valtiolle yhtenäisen ja taloudellisen hankinta-, toimitila- ja matkustuspolitiikan.
Valtiovarainhallinto edistää valtion kilpailukykyä työnantajana. Valtiovarainministeriö valmistelee valtion työnantajapolitiikkaa ja eläketurvaa koskevat säädökset.
Konsernipalvelujen tuottajana Valtiokonttorin toiminnan painopisteenä on virastojen yhteisen talous- ja henkilöstöhallinnon tietojärjestelmäkokonaisuuden (Kieku) toteutus ja käyttöönotto.
Talous- ja henkilöstöhallinnon tehtävien uudistamista jatketaan. Palvelukeskusprosesseja ja toimintakulttuuria yhdenmukaistetaan tehokkuushyötyjen saavuttamiseksi.
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori tuottaa ja kehittää valtionhallinnolle suunnatut toimialariippumattomat ICT-palvelut valtiovarainministeriön ohjauksessa.
Valtiovarainministeriö vastaa julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknisten toimintojen (ICT) ohjaamisesta ja kehittämisestä. Valtiovarainministeriö ohjaa julkisen hallinnon viranomaisten tietohallintoa JulkICT-strategian mukaisesti. Ohjauksen tavoitteena on yhteentoimiva, kustannustehokas, asiakaslähtöinen ja tietoturvallinen julkisen hallinnon tiedonhallinta. Valtiovarainministeriö huolehtii julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta annetun lain edellyttämien julkisen hallinnon yhteentoimivuuden ja kokonaisarkkitehtuurin määrittelystä, suunnittelusta ja kuvaamisesta, näiden ylläpidosta ja muiden tietohallintoon liittyvien yhteisten palvelujen, hankkeiden ja toimenpiteiden ohjauksesta. Vuonna 2016 jatketaan Kansallinen palveluarkkitehtuuri -ohjelmaa, jossa luodaan arkkitehtuurin kannalta keskeisiä yhteentoimivuuden komponentteja kuten kansallinen palveluväylä, kansallinen sähköinen tunnistusratkaisu, kansalliset ratkaisut yritysten, muiden organisaatioiden ja luonnollisten henkilöiden roolien ja valtuutusten hallintaan, yhteiset palvelunäkymät (kansalaisille, yrityksille ja viranomaisille) sekä ohjaus- ja hallintamallit. Tavoitteena on, että palveluväylän valmistuttua kansalaisilla on mahdollisuus omien keskeisten tietojen tarkasteluun sähköisesti. Kuntiin kohdistuvalla IT-toiminnan ohjauksella edistetään valtakunnallisiin ratkaisuihin perustuvaa kunnallishallinnon tietoteknologian yhteen sovittamista. Valtiovarainministeriö ohjaa ja yhteen sovittaa myös julkisen hallinnon ja erityisesti valtionhallinnon tietoturvallisuuden kehittämistä. Lisäksi valtiovarainministeriö vastaa hallinnon turvallisuusverkkotoiminnan yleishallinnollisesta, strategisesta, taloudellisesta ja tieto- ja viestintäteknisen varautumisen, valmiuden ja turvallisuuden ohjauksesta ja valvonnasta sekä julkisen hallinnon sähköisen asioinnin yleisestä ohjauksesta.
Hallinnonalan ohjaus on ministeriön ydintoimintaa, jossa painottuvat strategisesti tärkeät kysymykset, kuten hallinnonalan keskeiset substanssiasiat, hallinnonalan rakenteiden ja toimintatapojen kehittäminen sekä valtiokonsernin strategiset, vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden ja laadun parantamiseen tähtäävät hankkeet.
Hallinnonalalla toimeenpannaan vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmassa valmisteltuja uudistamistoimia. Tavoitteena on hallinnollisen taakan vähentäminen sekä inhimillisten voimavarojen kokonaisuuden hyvä hallinta ja johtaminen.
Valtiovarainministeriön pääluokan menoista noin 95 % on erilaisia säädös- tai sopimusperusteisia etuuksia, jäsenmaksuja ja tukia, joihin ei liity välittömiä sukupuolivaikutuksia.
Valtiovarainministeriön hallinnonalalla otetaan huomioon sukupuolivaikutukset lainsäädännön valmistelussa, henkilöstö- ja työnantajapolitiikassa, hankkeissa, talousarvion valmistelussa ja virastojen tulosohjauksessa.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
||
28.60.02 | Erikseen budjetoidut palkkamenot (arviomääräraha) | ||
— sopimusvaltuus | - | 4,6 | |
28.70.21 | Kansallisen tulorekisterin toteutus (siirtomääräraha 3 v) | - | 24,2 |
— hankesopimusvaltuus | |||
28.90.20 | Valtion ja kuntien yhteiset tietojärjestelmähankkeet (siirtomääräraha 3 v) | ||
— hankesopimusvaltuus | 5,0 | - | |
28.92.87 | Suomen osuus Aasian infrastruktuuri-investointipankin peruspääomasta (arviomääräraha) | ||
— sopimusvaltuus | - | 54,6 |
Hallinnonalan määrärahat
TA 1000 € |
LTA I 1000 € |
LTA II 1000 € |
LTA III 1000 € |
Yhteensä 1000 € |
||
01. | Hallinto | 138 895 | 0 | -1 074 | 900 | 138 721 |
01. | Valtiovarainministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
30 627 | — | -264 | — | 30 363 |
20. | Valtion kiinteistöstrategian toteuttaminen ja hallinnonalan omistajaohjaus (siirtomääräraha 2 v) |
315 | — | — | 900 | 1 215 |
21. | Valtiovarainministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) |
927 | — | -810 | — | 117 |
29. | Valtiovarainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) |
107 026 | — | — | — | 107 026 |
10. | Verotus ja tulli | 621 975 | 0 | 36 583 | 3 950 | 662 508 |
01. | Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
407 776 | — | 36 881 | — | 444 657 |
02. | Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
170 599 | — | -298 | 1 950 | 172 251 |
63. | Takaisin maksetut verot (arviomääräraha) |
17 900 | — | — | 0 | 17 900 |
95. | Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha) |
22 700 | — | — | — | 22 700 |
97. | Autoveron vientipalautus (arviomääräraha) |
3 000 | — | — | 2 000 | 5 000 |
20. | Palvelut valtioyhteisölle | 44 929 | 920 | -37 | 400 | 46 212 |
01. | Valtiokonttorin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
25 253 | — | -37 | 3 400 | 28 616 |
02. | Keskitettyjen valuuttatilien kurssierot (arviomääräraha) |
1 | — | — | — | 1 |
06. | Sähköisen asioinnin ja hallinnon yhteiset palvelut (siirtomääräraha 2 v) |
2 733 | — | — | — | 2 733 |
07. | Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) |
2 000 | — | — | — | 2 000 |
08. | Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
1 942 | 920 | — | — | 2 862 |
09. | Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
3 000 | — | — | — | 3 000 |
10. | Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen investointimenot (siirtomääräraha 2 v) |
10 000 | — | — | -5 000 | 5 000 |
11. | Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen toiminnan turvaaminen (siirtomääräraha 2 v) |
— | — | — | 2 000 | 2 000 |
88. | Senaatti-kiinteistöt | 0 | — | 0 | 0 | 0 |
30. | Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto | 61 934 | 0 | -418 | 0 | 61 516 |
01. | Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
50 546 | — | -367 | — | 50 179 |
02. | Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
3 740 | — | -26 | — | 3 714 |
03. | Väestörekisterikeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
7 648 | — | -25 | — | 7 623 |
40. | Valtion alue- ja paikallishallinto | 88 071 | 0 | -316 | 0 | 87 755 |
01. | Aluehallintoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
56 361 | — | -339 | — | 56 022 |
02. | Maistraattien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
31 088 | — | 23 | — | 31 111 |
03. | Alue- ja paikallishallinnon tukitoimet (siirtomääräraha 3 v) |
622 | — | — | — | 622 |
50. | Eläkkeet ja korvaukset | 4 736 106 | 0 | 0 | -11 100 | 4 725 006 |
15. | Eläkkeet (arviomääräraha) |
4 471 106 | — | — | — | 4 471 106 |
16. | Ylimääräiset eläkkeet (arviomääräraha) |
2 146 | — | — | — | 2 146 |
17. | Muut eläkemenot (arviomääräraha) |
2 651 | — | — | — | 2 651 |
50. | Vahingonkorvaukset (arviomääräraha) |
39 949 | — | — | — | 39 949 |
63. | Muiden eläkelaitosten vastattavaksi kuuluvat eläkemenot (arviomääräraha) |
186 154 | — | — | — | 186 154 |
95. | Muiden eläkelaitosten valtion puolesta maksamien eläkemenojen ja valtiolle maksamien ennakoiden korkomenot (arviomääräraha) |
34 100 | — | — | -11 100 | 23 000 |
60. | Valtionhallinnon yhteiset henkilöstömenot | 12 155 | 0 | 0 | 4 500 | 16 655 |
02. | Erikseen budjetoidut palkkamenot (arviomääräraha) |
25 | — | — | — | 25 |
10. | Työturvallisuuden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) |
900 | — | — | — | 900 |
12. | Osaamisen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) |
11 000 | — | — | 4 500 | 15 500 |
60. | Siirto Koulutusrahastolle (arviomääräraha) |
230 | — | — | — | 230 |
70. | Valtionhallinnon kehittäminen | 108 459 | -9 870 | -17 050 | -4 150 | 77 389 |
01. | Valtion ICT:n ohjaus ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
3 000 | — | 800 | — | 3 800 |
02. | Valtion talous-, henkilöstö- ja toimitilahallinnon tietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v) |
12 260 | — | — | — | 12 260 |
03. | Kansallisen tietoalan ohjaus ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
27 500 | — | 0 | — | 27 500 |
20. | Tuottavuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) |
35 199 | — | -7 000 | -10 400 | 17 799 |
21. | Kansallisen tulorekisterin toteutus (siirtomääräraha 3 v) |
5 855 | — | — | 10 000 | 15 855 |
22. | Hallinnon palveluiden digitalisoinnin tuki (siirtomääräraha 3 v) |
24 645 | -9 870 | -10 850 | -3 750 | 175 |
80. | Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle | 247 768 | 45 | -4 400 | -3 026 | 240 387 |
30. | Ahvenanmaan tasoitusmaksu (arviomääräraha) |
220 768 | 45 | 1 000 | -2 136 | 219 677 |
31. | Verohyvitys Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) |
15 000 | — | -5 400 | — | 9 600 |
33. | Arpajaisveron tuoton palauttaminen Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) |
12 000 | — | — | -890 | 11 110 |
90. | Kuntien tukeminen | 9 016 697 | 0 | 44 848 | 0 | 9 061 545 |
20. | Valtion ja kuntien yhteiset tietojärjestelmähankkeet (siirtomääräraha 3 v) |
3 000 | — | 4 000 | — | 7 000 |
22. | Itsehallintoalueiden sekä hallinto- ja palvelurakenteiden kehittäminen ja tukeminen (siirtomääräraha 3 v) |
800 | — | — | — | 800 |
30. | Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha) |
8 986 803 | — | 40 848 | — | 9 027 651 |
31. | Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki (arviomääräraha) |
25 574 | — | — | 0 | 25 574 |
34. | Paikallisten kuntakokeilujen rahoitus (siirtomääräraha 3 v) |
520 | — | — | 0 | 520 |
91. | Työllisyyden ja elinkeinoelämän tukeminen | 255 000 | 0 | 0 | 0 | 255 000 |
41. | Energiaverotuki (arviomääräraha) |
255 000 | — | — | — | 255 000 |
92. | EU ja kansainväliset järjestöt | 1 977 640 | 0 | 2 400 | -450 | 1 979 590 |
03. | Rahoitusvakausviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
2 400 | — | — | -500 | 1 900 |
20. | Euroopan unionin osallistuminen matkamenojen korvauksiin (siirtomääräraha 2 v) |
1 500 | — | — | — | 1 500 |
40. | Isäntämaakorvaus Pohjoismaiden Investointipankille (kiinteä määräraha) |
10 770 | — | — | — | 10 770 |
67. | Kansainvälisille rahoituslaitoksille annettujen sitoumusten lunastaminen (arviomääräraha) |
170 | — | — | — | 170 |
69. | Maksut Euroopan unionille (arviomääräraha) |
1 951 000 | — | — | 0 | 1 951 000 |
87. | Suomen osuus Aasian infrastruktuuri-investointipankin peruspääomasta (arviomääräraha) |
11 000 | — | — | — | 11 000 |
95. | Valtion takaussuoritukset (arviomääräraha) |
800 | — | 2 400 | 50 | 3 250 |
99. | Erikseen budjetoidut valtionhallinnon menot | 7 450 | 38 000 | 0 | 0 | 45 450 |
95. | Satunnaiset säädösperusteiset menot (arviomääräraha) |
300 | — | — | — | 300 |
96. | Ennakoimattomat menot (siirtomääräraha 3 v) |
5 000 | — | — | — | 5 000 |
97. | Valtion saatavien turvaaminen (arviomääräraha) |
150 | — | — | — | 150 |
98. | Kassasijoitusten riskienhallinta (siirtomääräraha 3 v) |
2 000 | 38 000 | — | — | 40 000 |
Yhteensä | 17 317 079 | 29 095 | 60 536 | -8 976 | 17 397 734 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 11 945 | 12 768 | 12 149 |