Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
            (33.) Forststyrelsen
            (61.) Lantmäteriverket
         72. Livsmedelsverket

Statsbudgeten 2005

46. (30.13.43) Utveckling av marknadsföring och produktion(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 4 702 000 euro.

Anslaget får, enligt de grunder som närmare bestäms genom förordning av statsrådet, användas till bidrag till föreningar, till utveckling av marknadsföringen och produktionen av jordbruks- och trädgårdsprodukter samt till främjande av produktionen och marknadsföringen av honung. Anslaget får dessutom användas till utgifter som föranleds av det program för utveckling av honungsproduktion och marknadsföring som gjorts upp i enlighet med rådets förordning (EG) nr 1221/1997. Anslaget får också användas till konsumtionsutgifter.

Beträffande överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut och beträffande konsumtionsutgifterna enligt prestationsprincipen.

Förklaring:Målet med den verksamhet som finansieras med anslaget är att förbättra kvaliteten på produkterna och konsumenternas tillfredsställelse med dem, öka de hälsosamma matvanorna samt kunskapen om livsmedelskedjan i dess helhet, både hos konsumenterna och hos yrkesfolket inom livsmedelskedjan.

Med anslaget finansieras riksomfattande, digra program som syftar till utvecklande av marknadsföringen och produktionen av jordbruks- och trädgårdsprodukter och som betonar produkternas kvalitet, hälsosamma matvanor, främjande av avsättningen, matkultur, forskning och rådgivning samt informationsförmedling i anslutning till ovan nämnda helheter. Anslaget betalas till registrerade, allmännyttiga föreningar, vars målgrupper är konsumenter, redaktörer, lärare, rådgivare och odlare samt yrkesfolk inom handel och matlagning. Av det anslag som avsatts för nationella åtgärder för utveckling av marknadsföringen och produktionen riktas uppskattningsvis 60 000 euro till fullföljande av programmet Portaat luomuun i professionella kök.

För främjande av produktionen och marknadsföringen av honung behövs uppskattningsvis 225 000 euro, varav 165 000 euro beräknas utgöra de totala utgifterna för det av EU delfinansierade stödsystemet. EU:s medfinansiering (50 %) uppgår till 82 000 euro och har antecknats som inkomst under moment 12.30.01.

Den beräknade fördelningen av anslaget enligt olika användningsändamål, euro
  Sammanlagt, varav EU:s andel
     
Nationella åtgärder för utvecklande av marknadsföringen och produktionen 4 477 000 -
Främjande av honungsproduktionen och marknadsföringen 225 000 82 000
Sammanlagt 4 702 000 82 000


2005 budget 4 702 000
2004 budget 4 722 000
2003 bokslut 4 702 000