Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
            (33.) Forststyrelsen
            (61.) Lantmäteriverket
         72. Livsmedelsverket

Statsbudgeten 2005

90. (30.01, delvis och 30.02) FörvaltningPDF-versio

Förklaring:Jord- och skogsbruksministeriet skapar förutsättningar för en hållbar och allsidig användning av förnybara naturtillgångar och för utveckling av näringarna och fritidsaktiviteterna på landsbygden samt tryggar livsmedelskvaliteten, djurhälsan och växternas hälsa. Ministeriet svarar för genomförandet i Finland av EU:s gemensamma jordbrukspolitik, landsbygds- och strukturpolitik samt fiskeripolitik och för anpassningen av veterinärväsendet och växtskyddssektorn till EU:s bestämmelser. EU:s vattenpolitik påverkar också vattenhushållningsfrågorna i Finland.

Under detta kapitel budgeteras utgifterna för jord- och skogsbruksministeriet och jord- och skogsbruksministeriets informationstjänstcentral, som huvudsakligen producerar tjänster för ministeriet. Skötseln av verkställighetsuppgifterna inom EU:s gemensamma jordbrukspolitik, landsbygds- och strukturpolitiken samt fiskeripolitiken sköts inom den statliga regionförvaltningen av arbetskrafts- och näringscentralerna. Omkostnaderna för arbetskrafts- och näringscentralernas landsbygdsavdelningar, vilka år 2005 uppgår till cirka 28 miljoner euro, har budgeterats under moment 32.10.22 i handels- och industriministeriets huvudtitel, i vilket även resultatmålen för landsbygdsavdelningarna anges till den del målen är gemensamma med TE-centralernas mål.

Landsbygdsavdelningarnas resurser ökar till följd av de nya uppgifter som reformen av EU:s gemensamma jordbrukspolitik medför. Den viktigaste förändringen i reformen är att ett nytt system med gårdsstöd tas i bruk vid ingången av 2006. Landsbygdsavdelningarnas uppgift år 2005 är att fastställa stödrättigheterna med sina många olika skeden. Redan cirka 40 procent av resurserna behövs för administrationen och övervakningen av stöd. Landsbygdsavdelningarna sköter utöver övervakningen av odlarstöd också övervakningen av vissa interventionsåtgärder samt av investeringsstöd inom mål 1-området som EUGFJ-U finansierar och av startstödet till unga jordbrukare samt kontroller och inspektioner som hör till växtproduktionen. Vidare sköter landsbygdsavdelningarna övervakningen i anknytning till vissa nationella jordbruksstöd. Antalet kontrollbesök ökar avsevärt när nya kompletterande villkor för erhållande av stöd införs. Också utvecklandet av kvaliteten på övervakningen ökar den arbetsmängd som kontrollbesöken kräver. Reformen av EU:s gemensamma jordbrukspolitik förutsätter också en effektivering av den myndighetsövervakning som grundar sig på livsmedelssäkerhet och förbättrande av produkt- och produktionskvaliteten och som länsstyrelserna ansvarar för (omkostnader mom. 26.05.21).

Meningen är också att den övervakning av fisket samt av lossningen av och handeln med fiskfångster som EU-bestämmelserna förutsätter skall effektiveras.

Arbetskraft- och näringscentralerna svarar för att tillräckliga resurser anvisas till skötseln av stöd-, övervaknings- och kontrollsystem för att trygga verksamheten enligt rättsakterna för undvikande av finansiella korrigeringar och andra sanktioner.

Beräknad fördelning av personalen vid arbetskrafts- och näringscentralernas landsbygdsavdelningar enligt uppgiftsområde
  Personal, årsverken
  1994 2003 2004 2005
         
Jordbruk och landsbygd        
Utvecklande av landsbygden 22 99 99 99
Utveckling av gårdarna 240 150 150 150
Stöd- och kontrolluppgifter 20 219 226 230
Produktionsstyrning 60 35 35 35
Miljöfrågor 18 47 47 47
Övervakning och kontroll av växtproduktionen 22 33 35 35
Sammanlagt 382 583 592 596
Fiskerihushållning 51 70 73 73
Sammanlagt 433 653 665 669

Kostnader för TE-centralernas landsbygdsavdelningar (inkl. gemensamma kostnader) enligt uppgiftsområde, mn euro
  2000 2004 2005
  bokslut budget budgetförslag
       
Jordbruk och landsbygd      
Utvecklande av landsbygden 3,20 3,13 3,13
Utveckling av gårdarna 4,15 4,39 4,39
Stöd- och kontrolluppgifter 8,78 12,17 12,37
Produktionsstyrning 1,28 1,25 1,25
Miljöfrågor 1,83 1,79 1,79
Övervakning och kontroll av växtproduktionen 1,18 1,61 1,61
Sammanlagt 20,43 24,34 24,54
Fiskerihushållning 2,61 2,96 2,96
Sammanlagt 23,04 27,30 27,50

Jord- och skogsbruksministeriet har med stöd av lagen om verkställighet av Europeiska gemenskapens gemensamma jordbrukspolitik kommit överens med finansministeriet om att tullverket utför vissa inspektioner som anknyter till de exportbidrag, de inremarknadsstöd och den interventionsverksamhet som sköts av garantisektionen inom Europeiska unionens utvecklings- och garantifond för jordbruket. De kostnader som uppgifterna föranleder beräknas år 2005 uppgå till 2 400 000 euro och de har budgeterats under tullverkets omkostnadsmoment 28.40.21.

Jord- och skogsbruksministeriets informationstjänstcentral sköter vissa av ministeriets ekonomiförvaltnings- och informationsförvaltningsuppgifter samt andra serviceuppgifter inom förvaltningen samt sköter kostnaderna för utomstående datasystemtjänster. Nettoutgifterna för de tjänster som jord- och skogsbruksministeriet får beräknas uppgå till 11 000 000 euro, vilket har beaktats under moment 30.90.23.

De särskilda utgifterna för ministeriets internationella verksamhet har budgeterats under moment 30.90.26.

19. (30.01.19) Mervärdesskatteutgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 25 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av den mervärdesskatt som ingår i andra än förvaltningsområdets särskilt mervärdesskattskyldiga ämbetsverks och inrättningars köp av varor och tjänster.

Förklaring:Statens konsumtions- och investeringsutgifter har budgeterats utan mervärdesskatt. Andra än särskilt skattskyldiga statliga ämbetsverk och inrättningar beviljas anslag enligt skattefria priser.


2005 budget 25 000 000
2004 budget 26 000 000
2003 bokslut 22 190 796

21. (30.01.21) Jord- och skogsbruksministeriets omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 36 040 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter för den tillsyn som vissa avtal om fiske som Finland ingått föranleder samt till betalning av ersättningar enligt 14 § lagen om fiske (286/1982).

Förklaring:

Beräknad fördelning av jord- och skogsbruksministeriets omkostnader och personal år 2003—2005 enligt uppgiftsområde
  2003 2004 2005
  årsv. mn € årsv. mn € årsv. mn €
             
Utvecklande av landsbygden och jordbruk 225 16,8 245 17,7 245 17,8
Livsmedelssäkerhet och livsmedelskvalitet 68 3,7 71 3,9 72 4,0
Fiskeri-, vilt- och renhushållning 39 3,9 39 3,9 39 3,9
Vattenhushållning och lantmäteri 24 1,7 24 1,7 25 1,8
Skogsbruk 31 2,0 31 2,2 31 2,2
Centraliserade stöduppgifter 68 6,1 75 6,2 75 6,3
Sammanlagt 455 34,1 485 35,6 487 36,0

Jord- och skogsbruksministeriet ställer preliminärt upp följande centrala resultatmål för sin verksamhet 2005:

Utvecklande av landsbygden och jordbruk

Genomförandet av det fjärde landsbygdspolitiska helhetsprogrammet inleds.

Genomförandet av den nya gårdsstödsmodellen och de nödvändiga ändringarna i informationssystemet och lagstiftningen bereds så att den valda gårdsstödsmodellen kan tas i bruk i början av 2006.

Man verkar aktivt vid behandlingen av förordningsförslag och meddelanden om finansieringsutvecklingen gällande följande finansieringsperiod 2007—2013 så att Finlands mål för utvecklandet av jordbruket och landsbygden säkerställs.

Det nationella behovet av de stödsystem (kompensationsbidraget, miljöstödet för jordbruket, beskogningen av åker, förtidspensioner, uppnåendet av standarder, livsmedelskvaliteten och djurens välbefinnande) som ingår i följande periods horisontella program för utveckling av landsbygden analyseras och planeringen inleds på basis av detta.

Beredningen av verksamhetsmodeller för kvalitetsarbetet och branschvisa, dokumenterade nationellt goda produktionssätt inom livsmedelskedjan fortgår.

Livsmedelssäkerhet och livsmedelskvalitet

För de huvudsakliga verksamhetsområdena utarbetas nationella strategier, i vilka tyngdpunkten år 2005 läggs på animalieproduktionsdjurens välbefinnande, gödslingsmedel och veterinärvård.

För att utveckla författningsberedningen utvidgas och tidigareläggs intressegruppernas deltagande i beredningen samt säkerställs att EU:s rättsakter genomförs nationellt vid rätt tidpunkt.

Inom EU arbetar man för att EU:s rättsakter skall förenklas och att tillräcklig flexibilitet lämnas för det nationella genomförandet.

Organisationen, ekonomin och processerna för ämbetsverket för livsmedelssäkerhet planeras så att en resultatrik verksamhet vid ämbetsverket säkerställs.

Fiskeri-, vilt- och renhushållning

Man deltar inom IBSFC och EU i fastställandet av fångstkvoter för de viktigaste fiskbestånden. Reglerings- och tillsynsåtgärder vidtas i fråga om fiske efter kvoterade fiskarter. Utbudet av fisk som livsmedel året runt säkerställs genom åtgärder som särskilt riktar sig till trålfiske.

Inom fritidsfisket främjas särskilt fiskbeståndens naturliga reproduktion, en resultatrik vård av fiskbestånden samt de ungas fiskeintresse.

Jakten på vilt styrs och åtgärderna för att stabilisera skogsrenbeståndet fortgår.

Man främjar strukturutvecklingen inom renhushållningsnäringen i genomförandet av stödsystemen samt rådgivningen för att förbättra renhushållningens lönsamhet.

Vattenhushållning

Beredskapen inför exceptionella vattenförhållanden och specialsituationer när det gäller vattentjänster förbättras.

Skogsbruk

De regionala målprogrammen för skogsbruket ses över före utgången av 2005 med beaktande av de förändringar som skett i verksamhetsmiljön.

För att trygga skogsnaturens mångfald genomförs programmet för skoglig mångfald i södra Finland och forskningsprogrammet för biodiversitet fullt ut.

Användningen av trä främjas genom kampanjen TräEuropa och det näringspolitiska programmet för träproduktindustrin.

Det följande, utbildningsriktade skedet i nordvästra Rysslands skogsprogram inleds.

Lantmäteri och samanvändning av geografisk information

Man sörjer för att förvaltningsområdets projekthelhet i anslutning till strategin för geografisk information samordnas med den nationella strategin för geografisk information. En ändring av fastighetsbildningslagen bereds.

Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)      
  2003 2004 2005
  bokslut budget budgetförslag
       
Inkomster 1 648 2 270 1 065
— avgiftsbelagd verksamhet 785 625 525
— intäkter av samfinansierad verksamhet från annat statligt ämbetsverk 7 7 7
— intäkter av samfinansierad verksamhet utanför statsförvaltningen (även finansiering från EU) 82 83 103
— övriga inkomster 774 1 555 430
Utgifter 35 790 37 827 37 105
— personalutgifter 19 647 21 200 21 750
— lokalhyror 3 302 3 450 3 490
— inköp av tjänster (även från andra ämbetsverk) 7 992 8 400 8 550
— övriga utgifter för verksamheten (material, förnödenheter m.m.) 4 849 4 777 3 315
       
Finansiering av verksamheten      
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet 1 648 2 270 1 065
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet 35 790 37 827 37 105
— omkostnadsfinansiering, netto 34 142 35 557 36 040
       
Användning av momentet      
— överförts från föregående år 3 478    
— beviljats 34 468    
— använts 34 142    
— överförts till följande år 3 804    

Vid dimensioneringen av de totala utgifterna har som tillägg beaktats 180 000 euro för utgifter i anslutning till den nationella beredningen och genomförandet av EU:s gemensamma jordbrukspolitik, 150 000 euro för upprätthållande och stöd för användningen av det gamla system för låneskötsel som utvecklingsskedet i skötseln av förvaltningsområdets lån förutsätter och 72 000 euro i lönekostnader och andra utgifter för en person som överföring från moment 30.50.22.

Vid dimensioneringen av anslaget har dessutom som utgifter för insamling av information om fiskerihushållningen och tillsynen över fiske beaktats sammanlagt 1 395 000 euro, vilket innebär en minskning på 70 000 euro. På motsvarande sätt har intäktsföringarna av EU-andelar beaktats under moment 12.30.04. Som den andel som tillkommer staten 2004 av de inkomster som utgör avgifter för tillstånd till fiske i Tana älv har beaktats 125 000 euro, vilket innebär en ökning på 41 000 euro. Den inkomst som år 2005 beräknas inflyta i avgifter för tillstånd till fiske i Tana älv har antecknats under moment 12.30.41. Då 1 205 000 euro har beaktats såsom avdrag vid dimensioneringen av utgifterna närmast till följd av att de resekostnader som komissionen ersätter har minskat, uppgår minskningen av de totala utgifterna till 722 000 euro.

Minskningen av de totala utgifterna uppgår till 1 205 000 euro, vilket närmast beror på att de reseersättningar som kommissionen betalar har minskat.

Då minskningen av de totala utgifterna uppgår till 722 000 euro och minskningen av de totala inkomsterna är 1 205 000 euro, uppgår ökningen av nettoanslaget till 483 000 euro.


2005 budget 36 040 000
2004 budget 35 557 000
2003 bokslut 34 468 000

22. (30.01.22) Utvecklande av datasystem(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 5 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter för utveckling av jord- och skogsbruksministeriets datasystem samt för gemensamma projekt för utvecklandet av informationsförvaltningen inom ministeriets förvaltningsområde.

Förklaring:

Den beräknade fördelningen av användningen av anslaget
   
Systemen för odlarstöd (IACS m.fl.) 1 190 000
Systemen för landsbygds- och strukturpolitiken 280 000
Marknadsstödsordningarna 375 000
Systemen för livsmedels- och hälsoförvaltning 1 210 000
Systemen för fiskerihushållning 100 000
Allmän systemutveckling och teknisk infrastruktur 1 345 000
Behovet av informationssystem vid det nya
ämbetsverket för livsmedelssäkerhet
500 000
Sammanlagt 5 000 000

Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 2 700 000 euro som utgifter som föranleds av CAP-reformen och informationssystemen vid det nya ämbetsverket för livsmedelssäkerhet.


2005 budget 5 000 000
2004 budget 2 300 000
2003 bokslut 3 796 000

23. (30.02.21) Omkostnader för jord- och skogsbruksministeriets informationstjänstcentral (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 14 505 000 euro.

Förklaring:Jord- och skogsbruksministeriets informationstjänstcentral (TIKE) är en serviceenhet som utför uppgifter som bestäms i lag och gäller statistik, register och informationsförvaltning samt sakkunnigtjänster inom informationsförvaltningen samt sköter ekonomi-, personal- och andra förvaltningsuppgifter för jord- och skogsbruksministeriet och inom samma förvaltningsområde, enligt vad jord- och skogsbruksministeriet bestämmer eller informationstjänstcentralen och ämbetsverket i fråga kommer överens om. Största delen av informationstjänstcentralens verksamhet består av tillhandahållande av tjänster som behövs vid uppgifter som ankommer på jord- och skogsbruksministeriet och andra ämbetsverk och inrättningar inom samma förvaltningsområde. Informationstjänstcentralen uppfyller i sin verksamhet de mål som jord- och skogsbruksministeriet har ställt upp.

Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster av den avgiftsbelagda servicen beaktats 3 444 000 euro samt 3 034 500 euro som inkomster från EU och övriga inkomster.

Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg till bruttoutgifterna beaktats 2 115 000 euro. Av tillägget föranleds 867 000 euro av den ökning av personal och externa tjänster som de informationssystem som behövs för CAP-reformen förutsätter och 348 000 euro för en motsvarande ökning i utgifterna för lokaler och andra driftskostnader samt 900 000 euro som en engångsutgift, varav 700 000 euro föranleds av en undersökning år 2005 av jordbrukets struktur inom EU och 200 000 euro av utgifter i anslutning till fortgåendet av EU:s forskningsprojekt om markanvändningsområden.

När bruttoinkomsterna ökar med 750 000 euro utgör ökningen av nettoutgifterna 1 365 000 euro.

Inkomsterna från undersökningen av jordbrukets struktur inom EU inflyter åren 2006—2007 och de intäktsförs under moment 12.30.04.

Jord- och skogsbruksministeriet ställer i samband med beredningen av budgeten för 2005 preliminärt upp följande resultatmål för informationstjänstcentralen:

  • Informationstjänstcentralen vidareutvecklar den interna redovisningen och uppföljningen av verksamheten samt fastställer på basis av materialet för 2004 de nyckeltal som beskriver verksamhetens effekt, resultat och kvalitet så att de resultatmål som grundar sig på nyckeltal täcker den mest centrala delen av informationstjänstcentralens verksamhet år 2006.

Jord- och skogsbruksministeriet ställer i samband med beredningen av budgeten för 2005 preliminärt upp följande servicemålför informationstjänstcentralen:

  • Jord- och skogsbruksministeriet och informationstjänstcentralen enas i resultatavtalet om informationstjänstcentralens uppgifter och servicens dimensionering och kvalitet.
  • Informationstjänstcentralen och ämbetsverket eller inrättningen i fråga enas i de serviceavtal som upprättas på basis av resultatavtalet om detaljerna kring tjänsterna och producerandet av dem.
Jord- och skogsbruksministeriets informationstjänstcentrals service, mn euro
  Omkostnader (bruttoutgifter) Motsvarande inkomster
  2003 2004 2005 2003 2004 2005
Service bokslut budget budgetförslag bokslut budget budgetförslag
             
Statistik 2,2 1,7 2,6 0,3 0,2 0,5
Ekonomi 4,5 4,9 4,9 2,9 3,1 3,1
Informationsförvaltning 8,6 9,8 10,8 1,8 2,3 2,8
Förvaltnings- och ämbetsverksservice 1,5 1,7 1,8 0,1 0,1 0,1
Ledning 0,8 0,7 0,9 0,0 0,0 0,0
Sammanlagt 17,6 18,9 21,0 5,1 5,7 6,5

Bruttoutgifter för jord- och skogsbruksministeriets informationstjänstcentral år 2005 enligt användare (uppskattning), mn euro
Service JSM1) TIKE Övriga2) Sammanlagt Fördelning %
           
Statistik 0,2 1,5 0,9 2,6 12,4
Ekonomi 3,5 0,7 0,7 4,9 23,3
Informationsförvaltning 9,0 1,5 0,3 10,8 51,4
Förvaltnings- och ämbetsverksservice 0,8 0,9 0,1 1,8 8,6
Ledning - 0,9 0,0 0,9 4,3
Sammanlagt 13,5 5,5 2,0 21,0 100
           
Fördelning (%) 64,3 26,2 9,5 100  

1) JSM = Jord- och skogsbruksministeriet, Interventionsfonden för jordbruket

2) Övriga = Kontrollcentralen för växtproduktion, Geodetiska institutet, Gårdsbrukets utvecklingsfond och övriga kunder

Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)
  2003 2004 2005
  bokslut budget budgetförslag
       
Inkomster 5 114 5 729 6 479
— avgiftsbelagd verksamhet 3 093 3 392 3 444
— inkomster av samfinansierad verksamhet utanför statsförvaltningen (även inkomster från EU) 264 62 305
— övriga inkomster 1 756 2 275 2 730
Utgifter 17 618 18 869 20 984
— personalutgifter 9 516 9 582 10 030
— lokalhyror 969 930 1 165
— inköp av tjänster (även från andra ämbetsverk) 5 910 7 449 7 349
— övriga utgifter för verksamheten (material, förnödenheter m.m.) 1 223 908 2 440
       
Finansiering av verksamheten      
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet 5 114 5 729 6 479
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet 17 618 18 869 20 984
— omkostnadsfinansiering, netto 12 505 13 140 14 505
       
Användning av momentet      
— överförts från föregående år 1 157    
— beviljats 13 133    
— använts 12 505    
— överförts till följande år 1 785    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (euro)
  2003 2004 2005
  bokslut budget budgetförslag
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 335 257 428 500 439 000
— övriga intäkter 2 758 185 2 963 000 3 005 000
Intäkter sammanlagt 3 093 442 3 391 500 3 444 000
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 3 177 873 3 391 000 3 410 000
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -84 430 500 34 000
Kostnadsmotsvarighet, % 97 100 101


2005 budget 14 505 000
2004 budget 13 140 000
2003 bokslut 13 133 000

25. (30.01.25) Veterinärvård(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 1 580 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter för bekämpning och förebyggande av djursjukdomar, djurskydd och annan veterinärvård, ersättningar, vissa statsbidrag, utbildning, specialisering för veterinärer och förrättningsarvoden samt beviljande av forskningsstipendier och avlönande av tillfällig arbetskraft.

Forskningsstipendier får beviljas för forskning som utreder alternativ till djurförsök och för forskning i anknytning till hälsovård för husdjur och produktion av animaliska livsmedel. Anslaget kan även användas till projekt för vilka finansiering fås från garantisektionen vid EUGFJ.

Av anslaget får högst 100 000 euro användas för statsunderstöd som beviljas till riksomfattande djurskyddsorganisationer.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 150 000 euro med anledning av de ökade uppgifterna i anslutning till reformen av EU:s gemensamma jordbrukspolitik och 100 000 euro till följd av de statsunderstöd som betalas till djurskyddsorganisationer. Avsikten är att anslaget används till betalning av utgifter som föranleds av avlönandet av personal motsvarande högst tio årsverken, varav högst sju får gälla specialisering för veterinärer.

Medfinansieringen från garantisektionen vid EUGFJ intäktsförs till staten först år 2006.


2005 budget 1 580 000
2004 budget 1 330 000
2003 bokslut 1 624 115

26. (30.01.26) Internationellt samarbete(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 729 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av konsumtionsutgifter som föranleds av samarbete inom ramen för internationella organisationer, ingångna internationella och mellanstatliga avtal och övrigt internationellt samarbete inom området. Dessutom får anslaget användas till närområdessamarbetsprojekt inom jord- och skogsbruksministeriets verksamhetsområde och till utgifter som föranleds av beredningen och administrationen av dessa samt till inhämtande av genomförbarhetsundersökningar m.fl. utredningar som syftar till främjande av det internationella ekonomisk-tekniska samarbetet. Anslaget får även användas till statsbidrag i anslutning till internationell verksamhet. Anslaget får användas till löneutgifter för visstidsanställd personal i en omfattning som motsvarar högst två årsverken. Anslaget budgeteras enligt prestationsprincipen när det gäller konsumtionsutgifter och enligt principen om betalningsbeslut i fråga om överföringsutgifter.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom avdrag beaktats 58 000 euro som överföring till moment 30.50.22 av de utgifter för Finlands fullmäktige vid regleringen av Enare träsk vilka föranleds av överenskommelsen om den finsk-svenska gränsälvskommissionen och skall betalas av Finland samt av utgifterna för den finsk-ryska kommissionen för utnyttjandet av gränsvattendragen, samt såsom tillägg 98 000 euro som överföring från moment 30.90.66 av de utgifter som föranleds av internationella förbindelser.


2005 budget 729 000
2004 budget 689 000
2003 bokslut 689 000

27. (30.01.27) Samarbetsforskning(reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 7 110 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter för forskning och utveckling som sker i form av samarbete närmast mellan olika ämbetsverk, inrättningar eller andra organisationer och som stöder den strategiska styrningen och utvecklingen inom jord- och skogsbruksministeriets verksamhetsområde samt till betalning av utgifter för utvärdering av organisationerna. Anslaget får dessutom användas till betalning av utgifter för sakkunnigbedömningar av forskningsprojekt samt sådana utgifter för anskaffning av anordningar till statliga ämbetsverk eller inrättningar som hänförs till investeringsutgifter. Anslaget får även användas till finansiering av europeiska forskningsprojekt. Anslaget får användas till betalning av utgifter för avlönande av visstidsanställd personal för tidsbundna uppgifter. Av anslaget får även betalas statsbidrag. Anslaget budgeteras enligt prestationsprincipen när det gäller konsumtionsutgifter och enligt principen om betalningsbeslut i fråga om överföringsutgifter.

Förklaring:Med medlen för samarbetsforskning skall jord- och skogsbruksministeriet

  • skaffa den information som behövs i planeringen, utvecklandet och beslutsfattandet inom verksamhetsområdet,
  • stärka problemcentrerat forskningssamarbete som överskrider olika organisations- och disciplingränser samt stimulera växelverkan,
  • förbättra forskningssamfundets förmåga att reagera på nya informationsbehov,
  • utnyttja det bästa tillgängliga nationella och internationella kunnandet för att nå de mål som ställts upp,
  • främja kvaliteten på forskningen genom att stöda konkurrensen inom de forskningsområden som anknyter till dess verksamhetsområde,
  • skaffa sådan information som behövs i styrningen och som gäller produktiviteten, lönsamheten och effekterna i verksamheten hos organisationerna inom verksamhetsområdet.
Beräknad fördelning av anslaget enligt
användningsändamål
   
Hållbar användning av naturtillgångarna, varav 500 000
— Östersjöforskningsprogrammet 100 000
— Klimatpolitisk forskning 100 000
— Anpassning till klimatförändringen 50 000
— Övriga 250 000
Geoinformation 440 000
Naturens mångfald 790 000
Jordbruk och livsmedel 1 980 000
Skogsbruk 1 530 000
Fiskeri- och vilthushållning 350 000
Vattenhushållning 590 000
Europeiskt forskningssamarbete 450 000
Biogasforskning 160 000
Styrning av och strukturer inom
förvaltningsområdet
320 000
Sammanlagt 7 110 000

Hållbar användning av naturtillgångarna

Med anslaget genomförs forsknings- och utvecklingsprojekt i enlighet med strategin för hållbar användning av naturtillgångarna inom ministeriets förvaltningsområde. Anslaget används bl.a. till

  • forsknings- och utredningsarbete för tryggande och uppföljning av naturens mångfald,
  • grund för planeringen, uppföljningen och värderingen av den hållbara användningen av naturtillgångarna,
  • Östersjöforskningsprogrammet,
  • finansiering av forskning som klimatpolitiken förutsätter (SRb 30.1.2003) samt
  • finansiering av forskningsprogrammet för anpassning till klimatförändringen.

Geoinformationsforskning

Med anslaget produceras forskningsrön som främjar upprätthållandet av fastighetssystemet och samanvändningen av geografisk information samt utvecklar den allmänna kartproduktionen. Forskningsrönen utnyttjas i planeringen och styrningen.

Forskning som gäller naturens mångfald

Med anslaget finansieras det forskningsprogram med inriktning på jordbruksmiljöns, vattenmiljöns och skogsmiljöns biologiska mångfald som inleddes år 2003 i samarbete med flera finansiärer. Forskningsprogrammet stöder utvecklandet av jordbrukets miljöstödssystem och forskningsbehoven i fråga om skogarna i södra Finland.

Jordbruks- och livsmedelsforskning

Med anslaget finansieras sådana forskningshelheter som inletts på initiativ av lantbruksforskningsdelegationen. Till dessa hör bl.a. informationsproduktion som behövs i genomförandet av de rättsakter och författningar som hänför sig till ekologisk produktion och husdjurens välbefinnande. Det konsumentorienterade forskningsprogrammet gällande livsmedelskedjan fortgår för att stödja kvalitetsstrategin för livsmedelshushållningen. Med anslaget för samarbetsforskning stöds också forsknings- och utvecklingsarbetet kring funktionella livsmedel samt utreds vilken inverkan jordbruket har på naturens mångfald. Medlen används fortsättningsvis till sådan forskning som gäller kvaliteten på och säkerheten hos livsmedel, foder och miljö, till forskning om zoonoser som utgör ett hot mot människors hälsa samt till forskning som stöder kontrollverksamheten och beredningen av rättsakter och författningar samt till utveckling av metoder gällande detta. Utnyttjandet av bio- och genteknologi i jordbruket samt genmodifierade organismers effekter på miljö, samhälle och hälsa utgör viktiga undersökningsobjekt. Nya forskningsprogram bereds utifrån avvägningarna i jord- och skogsbruksministeriets program Jordbruks- och livsmedelsforskning 2002—2006. Man strävar efter att inleda ett forskningsprogram som hänför sig till ledningen av gårdsbruksenheterna och utnyttjandet av datateknik, ett forskningsprogram för marknadsföring och ett forskningsprogram för trädgårdsproduktion. Genom undersökningar stöds dessutom informationsbehovet i anslutning till omställningarna i EU:s gemensamma jordbrukspolitik, miljöstöden och de följande förhandlingarna om 141-stödet.

Skogsbruksforskning

Med anslaget finansieras huvudsakligen aktuell samarbetsforskning som tjänar beredningen av skogspolitiken och det praktiska skogsbruket. Stödjandet av genomförandet av Finlands nationella skogsprogram 2010 och utvecklandet av programmet prioriteras högst vid anslagsfördelningen.

Fiskeri- och vilthushållningsforskning

Anslaget används närmast till forskningsverksamhet som tjänar förbättrandet av resultatet av vården av fiskevatten, forskning som syftar till att främja fritidsfisket, forskningsverksamhet som stöder utvecklandet av vården av stammarna av stora rovdjur och av åtgärder som förebygger sälskador samt forskningsverksamhet i anslutning till fastställande av vilthushållningens socioekonomiska betydelse.

Forskning i vattenhushållning

Med anslaget genomförs forsknings- och utvecklingsprojekt enligt ministeriets strategi för vattentillgångar samt forskning som stöder uppnåendet av målen för minskad belastning från jordbruket på vattendragen. Under de närmaste åren föranleder framför allt av beredskapen inför exceptionella vattenförhållanden och specialsituationer när det gäller vattentjänster forsknings- och utredningsbehov.

Europeiskt forskningssamarbete

Avsikten är att med anslaget finansiera sådan samarbetsforskning inom ministeriets verksamhetsområde som hänför sig till EU:s sjätte ramprogram för forskning och teknologiutveckling. Avsikten är att med anslaget också stödja forskargrupper som förbereder sig inför internationellt forskningssamarbete och andra projekt som anknyter till detta samarbete.

Biogasforskning

Biogasforskning främjas för att den reviderade avfallsplan som statsrådet godkände den 14 augusti 2002 skall kunna förverkligas.

Styrning av och strukturer inom förvaltningsområdet

Anslaget används i huvudsak till utgifter som föranleds av utvärderingen av verksamheten vid ämbetsverken och inrättningarna inom förvaltningsområdet samt vid statsbidragsorganisationerna. År 2005 genomförs bl.a. en extern utvärdering av landsbygdsrådgivningen samt en utvärdering av det rådgivningsarbete som utförs av Centralförbundet för Fiskerihushållning rf och Finlands Fritidsfiskares Centralorganisation. Anslaget används år 2005 också till utvecklingsprojekt som gäller ämbetsverken och inrättningarna inom förvaltningsområdet, t.ex. till genomförandet av förvaltningsområdets produktivitetsprogram och beredningsuppgifter i anslutning till inrättandet av ämbetsverket för livsmedelssäkerhet.

Det beräknas att anslaget används till avlönande av visstidsanställd personal för tidsbundna uppgifter motsvarande ca 100 årsverken.


2005 budget 7 110 000
2004 budget 7 530 000
2003 bokslut 5 660 000

41. (30.01.41) Vissa ersättningar (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 1 945 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av ersättningar enligt 30 § lagen om skydd för växters sundhet (702/2003). Av anslaget får högst 66 000 euro även användas till de ändamål som avses i lagen om bekämpning av flyghavre (185/2002). Av anslaget får även betalas sådana utgifter och ersättningar som hänför sig till tidigare år. Av anslaget får även betalas sådana ersättningar till landskapet Åland som avses i lagen om förfarandet vid skötseln av stöduppgifter i fråga om landsbygdsnäringar (1336/1992).

Förklaring:Målet är att förebygga spridningen av växtskadegörare som tidigare inte förekommit i Finland och bekämpa spridningen av andra farliga växtskadegörare samt upprätthålla en god sundhetsstatus hos växterna samt förbättra näringens konkurrenskraft. Av anslaget beräknas största delen åtgå till betalning av ersättningar som föranleds av bekämpningen av ljus ringröta på potatis och andra farliga växtskadegörare på basis av växtskyddslagen. Gårdar som smittats av ringröta är föremål för bekämpning i fem år, under vilken tid de kan ansöka om ersättningar för kostnaderna och skadorna. Anslag beräknas åtgå till ersättningar till kommunerna i landskapet Åland för uppgifter som dessa sköter i anknytning till bidrag, ersättningar, arvoden och andra stöd som jord- och skogsbruksministeriet och andra landsbygdsnäringsmyndigheter beviljar och betalar av statens och Europeiska unionens medel. Ersättningarna betalas i enlighet med en förordning av statsrådet. De utgifter som uppgifterna orsakar för kommuner på det finska fastlandet beaktas vid dimensioneringen av anslaget under moment 26.97.31.

Den beräknade fördelningen av
användningen av anslaget
   
Bekämpning av farliga växtskadegörare 1 867 000
Bekämpning av flyghavre, högst 66 000
Ersättning till kommunerna på Åland 12 000
Sammanlagt 1 945 000


2005 budget 1 945 000
2004 budget 1 945 000
2003 bokslut 1 932 944

47. (30.01.47) Främjande av växtförädlingsverksamheten(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 673 000 euro.

Anslaget får enligt lagen om främjande av växtförädlingsverksamheten (896/1977) användas till betalning av understöd till växtförädlare för förädling och främjande av den inhemska växtförädlingen.

Förklaring:Anslagets minimibelopp enligt lagens 6 § är 673 000 euro. Motsvarande inkomster har antecknats under moment 12.30.74.

Till växtförädlare betalas växtförädlingsstöd för de sorter som förädlaren utvecklat. Målet är att säkerställa att sådana sorter förädlas som lämpar sig för våra odlingsförhållanden.


2005 budget 673 000
2004 budget 673 000
2003 bokslut 524 633

66. (30.01.66) Vissa medlemsavgifter och finansiella bidrag(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 2 690 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av medlemsavgifter och frivilliga finansiella bidrag till internationella organisationer med anknytning till jord- och skogsbruksministeriets verksamhetsområde samt till andra sådana betalningar till utlandet som föranleds av internationella åtaganden.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag för utgifter som betalas till utlandet och som föranleds av den finsk-svenska gränsälvskommissionens avtal och samt utgifter som föranleds i Finland av internationella förbindelser sammanlagt 200 000 euro, varav 102 000 euro är en överföring till moment 30.50.22 och 98 000 en överföring till moment 30.90.26.


2005 budget 2 690 000
2004 budget 2 890 000
2003 bokslut 2 037 816