Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
            (33.) Forststyrelsen
            (61.) Lantmäteriverket
         72. Livsmedelsverket

Statsbudgeten 2005

73. Kontrollcentralen för växtproduktionPDF-versio

Förklaring:Kontrollcentralen för växtproduktion (KTTK) skall genom övervakning och uppföljning av växt- och animalieproduktionen säkerställa förutsättningarna för jord- och skogsbruket och livsmedelshushållningen samt produktionens kvalitet. Kontrollcentralen ansvarar för övervakning av foder, gödningsmedel och bekämpningsmedel, för produktion, marknadsföring, import, export och till vissa delar användning av utsäde och plantmaterial, för tillsyn och kontroll i anslutning till växters hälsa, ekologisk produktion, handelsnormer för vegetabilier, handel med skogsodlingsmaterial och interventionsverksamheten för säd, för utredningen av brukskvaliteten på den inhemska spannmålsskörden samt för flyghavretillsynen. KTTK verkar dessutom som den växtskyddsmyndighet som avses i växtskyddslagen, som den certifieringsmyndighet som avses i lagen om handel med utsäde, som den i lagen om bekämpningsmedel avsedda myndighet som bedömer de institutioner som testar den biologiska effektiviteten och brukbarheten hos växtskyddsmedel samt som centralbyrå för de myndigheter som svarar för övervakningen av handelsnormerna för vegetabilier. Centralen sköter uppgifter i anslutning till förhandsgranskning och registrering av bekämpningsmedel och ansvarar för övervakningen av anläggningar som behandlar animaliskt avfall med stöd av lagen om djursjukdomar. KTTK har även tilldelats vissa uppgifter som gäller administration och övervakning av EU-stöd.

Kontrollcentralens utgifter, inkomster och årsverken enligt uppgiftsområde beräknas år 2003—2005
fördela sig enligt följande
  2003 bokslut 2004 budget 2005 budgetförslag
  Utgifter Inkomster Årsverken Utgifter Inkomster Årsverken Utgifter Inkomster Årsverken
  mn € mn € mn € mn € mn € mn €
                   
Växtskydd och
kvalitetskontroll
3,180 2,950 51 3,859 2,352 56 5,379 4,140 75
Övervakning av foder och gödningsmedel 3,308 1,080 64,6 4,125 1,297 73 4,175 1,339 76
Certifiering av
utsädesproduktion
3,514 1,984 54,8 3,501 2,459 55,5 3,477 2,463 55,5
Kontroll av ekologiska produkter 1,231 1,235 7,1 1,304 1,376 7,5 1,328 1,380 7,5
Kontroll av
spannmålskvaliteten
0,464 0,080 8,4 0,519 0,082 9 0,519 0,082 9
Övriga uppgifter 1,233 0,002 17,3 1,149 - 19 1,790 - 20
Sammanlagt 12,930 7,331 203,2 14,457 7,566 220 16,668 9,404 243

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
  2003 2004 2005
  bokslut budget budgetföslag
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
 intäkter av försäljningen av prestationer 5 388 6 051 7 421
— övriga intäkter 1 928 1 946 1 946
Intäkter Sammanlagt 7 316 7 997 9 367
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet 6 888 7 569 7 619
Intäkter Sammanlagt 7 316 7 997 9 367
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 8 492 8 548 9 987
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -1 176 -551 -620
Kostnadsmotsvarighet, % 86 94 94
       
Prisstöd 186 186 186
       
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd -990 -365 -434

21. Omkostnader för Kontrollcentralen för växtproduktion (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 14 798 000 euro.

Vid nettobudgeteringen beaktas såsom inkomster inkomsterna av andra parter i gemensamma projekt samt inkomsterna av avgifterna för bedömningen av de verksamma beståndsdelarna i bekämpningsmedel och importkontrollerna av virke.

Av anslaget får högst 186 000 euro användas för sänkning av priserna på prestationer som gäller analys av foder- och gödselfabrikat samt bekämpningsmedel.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 120 000 euro i utgifter för de extra uppgifter som hänför sig till reformen av EU:s gemensamma jordbrukspolitik samt 637 000 euro i utgifter för anskaffning av materiel och anordningar i anslutning till Vik-projektet.

Av de totala kostnader som föranleds av övervakningsanalyser inom foderövervakningen samt de totala kostnader som åsamkas staten till följd av den övervakning av egenkontrollen i anslutning till hygienen som grundar sig på foderlagen och lagen om djursjukdomar täcks minst 75 % och av certifieringskostnaderna för certifierat plantmaterial minst 40 %. Urvalet av analyser i samband med den kontroll av foder, gödningsmedel och bekämpningsmedel som prissätts enligt affärsprinciper måste förbli stort med tanke på den officiella kontrollen. Utan stöd sjunker antalet analyser och styckkostnaderna för myndighetsanalyserna stiger.

Andra inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten än de inkomster som nettobudgeterats under detta moment har antecknats under moment 12.30.73, med undantag för de inkomster som fås från EU för växtskyddsåtgärder, vilka har antecknats under moment 12.30.01.

Jord- och skogsbruksministeriet ställer i samband med beredningen av budgetpropositionen för 2005 preliminärt upp följande resultatmål för Kontrollcentralen för växtproduktion:

  • Kontrollcentralens verksamhet och ledning vidareutvecklas i enlighet med de fastställda värderingarna och strategin. Man säkerställer att värderingarna och strategierna genomförs i den praktiska verksamheten.
  • Betalningspolitiken förenhetligas i enlighet med jord- och skogsbruksministeriets riktlinjer, ett system för utvärdering av verksamheten utvecklas och för detta utarbetas produktivitetsmätare som är anpassade för kontrollcentralens verksamhet samt andra uppföljningssystem. Kostnadberäkningen och -uppföljningen utvecklas och förenhetligas för att kostnadseffektiviteten skall bli bättre.
  • Övervakningssystemen och kvalitetssäkringen inom övervakningen utvecklas.
  • Kundservicen utvecklas utgående från resultatet från förfrågningarna om kundservicen. Vidare utvecklas den elektroniska kommunikationen och elektroniska arbetsmetoder inom förvaltningen införs.
  • Personalens yrkeskunnighet ombesörjs och i synnerhet personalens kompetens och arbetshälsa säkerställs vid omvandlingar i organisationen.
  • Styrningen av TE-centralerna samt tillsynsplanerna och genomförandet av dem vidareutvecklas.
Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)
  2003 2004 2005
  bokslut budget budgetförslag
       
Inkomster 432 420 1 870
— övriga inkomster 432 420 1 870
Utgifter 12 928 14 457 16 668
— personalutgifter 7 068 7 886 8 920
— lokalhyror 1 038 1 058 1 120
— inköp av tjänster 3 256 3 328 3 350
— övriga utgifter för verksamheten 1 566 2 185 3 278
       
Finansiering av verksamheten      
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet 432 420 1 870
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet 12 928 14 457 16 668
— omkostnadsfinansiering, netto 12 496 14 037 14 798
       
Användning av momentet      
— överförts från föregående år 451    
— beviljats 13 164    
— använts 12 496    
— överförts till följande år 1 119    


2005 budget 14 798 000
2004 budget 14 037 000
2003 bokslut 13 164 000