Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Valtiovarainministeriö
         05. Valtiokonttori
         18. Verohallinto
         40. Tullilaitos
         52. Tilastokeskus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2005

18. VerohallintoPDF-versio

Selvitysosa:Verohallinto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalan verotuksen keskeisenä organisaationa. Sen asiakkaita ovat veronsaajat, veronmaksajat sekä tieto- ja asiantuntijapalvelujen käyttäjät.

Valtiovarainministeriö asettaa talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä verohallinnolle vuodelle 2005 seuraavat alustavat tulostavoitteet:

1. YHTEISKUNNALLINEN VAIKUTTAVUUS

Verohallinnon perustehtävänä on toimittaa verotus ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat tulonsa oikeamääräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Perustehtävän yhteiskunnallisen vaikuttavuuden vuoksi ensisijaisena tavoitteena on toimintavarmuus — verohallinnon toiminnan on sujuttava häiriöittä ja säädetyissä määräajoissa.

Yhteiskunnallista vaikuttavuutta tuetaan niillä toimenpiteillä, joilla varmistetaan veronsaajille tilitettävien verotulojen oikeamääräistä ja oikea-aikaista kertymistä kuten asiakkaiden riittävällä palvelulla ja ohjauksella, optimaalisesti kohdistetulla verovalvonnalla sekä verojen tehokkaalla perinnällä. Veronmaksajien käyttäytyminen vaikuttaa ratkaisevasti verohallinnon toiminnan tuloksellisuuteen. Verohallinto edistää sitä, että veronmaksajat voivat suoriutua lakisääteisistä velvoitteistaan mahdollisimman vähällä vaivannäöllä. Asiakkaat saatetaan myös tietoisiksi oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan veroasioissa.

Verohallinnon keräämien nimellisarvoisten verotulojen ja nettomenojen kehitys sekä nettomenojen ja verotulojen suhde vuosina 1999—2003 (1 000 euroa)
  1999 2000 2001 2002 2003
           
Nettomenot 285 656 298 210 307 761 325 275 319 922
Bruttoverotulot 42 430 618 48 862 797 49 765 614 49 376 972 48 601 245
— suhde % 0,67 0,61 0,62 0,66 0,66
Nettoverotulot 34 970 475 39 314 432 39 360 000 40 220 240 39 227 000
— suhde % 0,82 0,76 0,78 0,81 0,82

2. TOIMINNAN TULOKSELLISUUS

2.1. Toiminnan tehokkuus

Työn tuottavuuden kasvutavoite 2,2 prosenttia ja taloudellisuuden (yksikkökustannukset) 0,8 prosenttia vuoden 2004 arvioituihin toteutumiin verrattuna.

  2002
toteutuma
2003
toteutuma
2004
ennuste
2005
ennuste
         
Tuottavuusindeksi 100,0 101,3    
Taloudellisuusindeksi 100,0 93,4    
Tuottavuusindeksi   100,0 101,1  
Taloudellisuusindeksi   100,0 104,3  
Tuottavuusindeksi     100,0 102,2
Taloudellisuusindeksi     100,0 99,2

2.2. Tuotokset ja laadunhallinta

Toiminnan yhdenmukaisuutta ja oikeellisuutta seurataan verohallinnossa muun muassa evaluointitutkimusten avulla. Tavoitteena on, että henkilöverotuksen ja yritysverotuksen yhdenmukaisuus ja oikeellisuus paranevat vuonna 2001 ja 2002 toteutettujen tutkimusten tuloksiin verrattuna. Seuraavat tutkimukset tehdään 2—3 vuoden kuluessa, jolloin nyt käynnissä olevat yhdenmukaistamiseen liittyvät toimenpiteet on tehty. Lisäksi tavoitteena on, että verotuksen toimenpiteiden läpimenoajat ovat yhdenmukaisia eri osissa Suomea ja käsittelyajat ovat veronmaksajien tarpeisiin nähden kohtuulliset.

Veronmaksaja- ja veronsaaja-asiakkaiden tyytyväisyyttä verohallinnon palveluihin seurataan joka kolmas vuosi tehtävillä asiakastyytyväisyystutkimuksilla. Veronmaksaja-asiakastutkimusten toteutumat ja vuoden 2007 kouluarvosanatavoite ovat:

Asiakastyytyväisyys (kouluarvosana)
  1995
tot.
1998
tot.
2001
tot.
2004
tot.
2007
tavoite
           
Veronmaksaja-asiakas          
— henkilöasiakas 7,3 7,7 7,8 7,9 8,0
— yritysasiakas ei tutkittu 7,3 7,6 7,8 7,9

Veronsaaja-asiakkaiden asiakastyytyväisyyden kouluarvosanat ja vuoden 2007 tavoite ovat:

Asiakastyytyväisyystutkimus (kouluarvosana)
  2001
toteutuma
2004
tavoite
2007
tavoite
       
Veronsaaja 8,1 8,1 8,1

Verovalvonnassa toiminnan painopistealueena ovat veroja kerryttävä verovalvonta ja harmaan talouden torjunta. Vuosittaiset verovalvontasuunnitelmat sisältävät verovalvonnan tavoitteet. Ennakkoperinnän ja lopullisen verotuksen vastaavuudessa tavoitteena on, että kokonaispoikkeama voi verovuonna 2004 olla enintään 11 prosenttia maksuunpannuista veroista ja maksuista.

Verovuosi Tuloverot ja maksut
yhteensä
Palautettava ennakko Jäännösverojen määrä Palautuksien ja jäännösverojen itseisarvo Itseisarvon
poikkeama
veroista ja
maksuista, %
Verot ja maksut yht.
(sis. yhtiöveron hyvitykset)
             
2001 25 956 529 1 596 191 1 232 717 2 828 908 10 28 191 280
2002 25 941 132 1 702 981 1 145 942 2 848 923 10 28 115 134
2003         11  
2004         11  

Jäämäperinnän kertymä on 45 prosenttia vuoden 2005 aikana perintään otettujen ja niiden vuonna 2004 maksuunpantujen verojen, jotka ovat maksamatta (verojääminä) 1.1.2005, yhteismäärästä.

Harmaan talouden torjunnassa otetaan huomioon valtioneuvoston 20.6.2001 tekemä periaatepäätös hallituksen toimintaohjelmaksi talousrikollisuuden ja harmaan talouden vähentämiseksi. Periaatepäätöksen ja valtiovarainministeriön perustaman viranomaisyhteistyön kehittämisprojektin asettamispäätöksen mukaisesti verohallinto maksaa viranomaisyhteistyön kehittämisprojektin menoja vuonna 2005 yhteensä enintään 587 555 euroa.

2.3. Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittyminen

Verohallinnon henkilöstömäärän annetaan vähentyä eläköitymisen mahdollistamissa rajoissa, mikäli verotusprosessien kehittäminen etenee suunnitellulla tavalla eikä lainsäädännön muuttumisesta aiheudu merkittäviä lisätehtäviä.

  2003 tot. 2004 arvio 2005 tav. 2006 tav. 2007 tav. 2008 tav.
             
Henkilötyövuodet 6 297 6 290 6 232 6 150 6 000 5 800

Henkilöstön hyvinvoinnin ja työilmapiirin kehitystä seurataan verohallinnossa vähintään joka kolmas vuosi tehtävillä kyselytutkimuksilla (asteikko 1—5). Vuonna 2007 tavoitteena on, että organisaation työilmapiirin ja esimiestyön arvosanat nousevat vuoden 2004 tasoon verrattuna.

  1991 tot. 2001 tot. 2004 tav. 2007 tav.
         
Työilmapiiri 3,3 3,3 3,3 3,5
Esimiestyö 2,4 2,6 2,8 3,0

3. HANKKEET

Verohallitus varautuu toimeenpanemaan yritys- ja pääomaverotuksen uudistuksen siten, että se voidaan ottaa käyttöön verovuodesta 2005 alkaen.

Yrittäjyyden politiikkaohjelmassa mainittu pientyönantajien internet-pohjainen maksupalvelujärjestelmä on tarkoitus ottaa pilottikäyttöön vuoden 2005 alkupuolella. Verotilijärjestelmän suunnittelua ja toteutusta jatketaan siten, että järjestelmä voidaan ottaa vaiheittain käyttöön vuodesta 2007 alkaen. Verohallinto edistää tietoyhteiskuntaohjelman tavoitteita mm. laajentamalla TYVI-palveluja sekä ottamalla käyttöön vuorovaikutteisia palveluja.

Verohallitus jatkaa vuonna 2001 aloitettua verotusprosessien kehittämistä annettujen voimavarojen puitteissa. Tavoitteena on rationalisoida verotusprosesseja siten, että verotustyössä hyödynnetään yhä enenevässä määrin automaattista menettelyä, systemaattista asiakasanalyysiin perustuvaa valvonnan kohdentamista sekä sähköisiä palveluja ja sähköistä tiedonsiirtoa. Henkilöverotuksessa siirrytään verovuonna 2005 uuteen menettelyyn, jossa kaikille henkilöasiakkaille lähetetään esitäytetty veroilmoitus.

21. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 344 890 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa yrittäjyyden politiikkaohjelmaan kuuluvia pientyönantajien internet-pohjaista maksupalvelujärjestelmä- ja verotilihanketta sekä tietoyhteiskuntaohjelmaan kuuluvia TYVI-palvelujen jatkokehitystä ja markkinointia sekä verotukseen liittyvän sähköisen asioinnin mahdollistamista.

Määrärahan mitoituksessa on huomioitu oikeudenhoidollisista syistä alle omakustannusarvon hinnoitelluista julkisoikeudellisista suoritteista aiheutuvien menojen kattaminen sekä Ahvenanmaan ajoneuvoverotuksen kustannukset vuonna 2005.

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)      
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Tulot 8 008 6 940 7 840
— maksullinen toiminta 3 749 3 300 3 300
— yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot valtionhallinnon ulkopuolelta (myös EU:lta saatava rahoitus) 185 110 -
— muut tulot1) 4 074 3 530 4 540
Menot 327 930 350 738 352 730
— henkilöstömenot 219 300 226 950 227 050
— toimitilavuokrat 23 166 24 500 24 500
— palvelujen osto (myös ostot toiselta virastolta) 73 462 84 138 88 030
— muut toiminnan menot (aineet, tarvikkeet yms.) 12 002 15 150 13 150
       
Toiminnan rahoitus      
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot 8 008 6 940 7 840
— toimintamenomomentille budjetoidut menot 327 930 350 738 352 730
— toimintamenorahoitus, netto 319 922 343 798 344 890
28.80.24 Työhyvinvoinnin tuki 13 100 100
34.06.29 Työllistämis-, koulutus- ja erityistoimet 1 736 1 750 1 750
— muu erittelemätön talousarviorahoitus 29 - -
Muilta momenteilta tuleva rahoitus yhteensä 1 778 1 850 1 850
       
Momentin käyttö      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 17 338    
— myönnetty 326 894    
— käytetty 319 922    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 24 310    

1) Muissa tuloissa mm. sairausvakuutus- ym. lakien mukaiset palautukset ja työterveyshuollon kustannusten mukaiset palautukset.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (euroa)
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot      
    — julkisoikeudelliset suoritteet 2 585 196 2 160 000 2 270 000
    (Ennakkotiedot ja ratkaisut1)) (965 087) (800 000) (850 000)
    — muut suoritteet 732 038 650 000 700 000
    — erityislakien mukaiset suoritteet 431 734 490 000 330 000
Tuotot yhteensä 3 748 968 3 300 000 3 300 000
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 4 512 058 4 935 000 4 946 000
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -763 090 -1 635 000 -1 646 000
Kustannusvastaavuus, % 83 67 67

1) Ennakkotiedot ja ratkaisut maksut on määrätty asetuksen mukaisesti alle omakustannusarvon. Luvut suluissa sisältyvät julkisoikeudellisiin suoritteisiin.


2005 talousarvio 344 890 000
2004 talousarvio 343 798 000
2003 tilinpäätös 326 894 000