Talousarvioesitys 2005
18. Verohallinto
Selvitysosa:Verohallinto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalan verotuksen keskeisenä organisaationa. Sen asiakkaita ovat veronsaajat, veronmaksajat sekä tieto- ja asiantuntijapalvelujen käyttäjät.
Valtiovarainministeriö asettaa talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä verohallinnolle vuodelle 2005 seuraavat alustavat tulostavoitteet:
1. YHTEISKUNNALLINEN VAIKUTTAVUUS
Verohallinnon perustehtävänä on toimittaa verotus ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat tulonsa oikeamääräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Perustehtävän yhteiskunnallisen vaikuttavuuden vuoksi ensisijaisena tavoitteena on toimintavarmuus — verohallinnon toiminnan on sujuttava häiriöittä ja säädetyissä määräajoissa.
Yhteiskunnallista vaikuttavuutta tuetaan niillä toimenpiteillä, joilla varmistetaan veronsaajille tilitettävien verotulojen oikeamääräistä ja oikea-aikaista kertymistä kuten asiakkaiden riittävällä palvelulla ja ohjauksella, optimaalisesti kohdistetulla verovalvonnalla sekä verojen tehokkaalla perinnällä. Veronmaksajien käyttäytyminen vaikuttaa ratkaisevasti verohallinnon toiminnan tuloksellisuuteen. Verohallinto edistää sitä, että veronmaksajat voivat suoriutua lakisääteisistä velvoitteistaan mahdollisimman vähällä vaivannäöllä. Asiakkaat saatetaan myös tietoisiksi oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan veroasioissa.
Verohallinnon keräämien nimellisarvoisten verotulojen ja nettomenojen kehitys sekä nettomenojen ja verotulojen suhde vuosina 1999—2003 (1 000 euroa) | |||||
---|---|---|---|---|---|
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Nettomenot | 285 656 | 298 210 | 307 761 | 325 275 | 319 922 |
Bruttoverotulot | 42 430 618 | 48 862 797 | 49 765 614 | 49 376 972 | 48 601 245 |
— suhde % | 0,67 | 0,61 | 0,62 | 0,66 | 0,66 |
Nettoverotulot | 34 970 475 | 39 314 432 | 39 360 000 | 40 220 240 | 39 227 000 |
— suhde % | 0,82 | 0,76 | 0,78 | 0,81 | 0,82 |
2. TOIMINNAN TULOKSELLISUUS
2.1. Toiminnan tehokkuus
Työn tuottavuuden kasvutavoite 2,2 prosenttia ja taloudellisuuden (yksikkökustannukset) 0,8 prosenttia vuoden 2004 arvioituihin toteutumiin verrattuna.
2002 toteutuma |
2003 toteutuma |
2004 ennuste |
2005 ennuste |
|
Tuottavuusindeksi | 100,0 | 101,3 | ||
Taloudellisuusindeksi | 100,0 | 93,4 | ||
Tuottavuusindeksi | 100,0 | 101,1 | ||
Taloudellisuusindeksi | 100,0 | 104,3 | ||
Tuottavuusindeksi | 100,0 | 102,2 | ||
Taloudellisuusindeksi | 100,0 | 99,2 |
2.2. Tuotokset ja laadunhallinta
Toiminnan yhdenmukaisuutta ja oikeellisuutta seurataan verohallinnossa muun muassa evaluointitutkimusten avulla. Tavoitteena on, että henkilöverotuksen ja yritysverotuksen yhdenmukaisuus ja oikeellisuus paranevat vuonna 2001 ja 2002 toteutettujen tutkimusten tuloksiin verrattuna. Seuraavat tutkimukset tehdään 2—3 vuoden kuluessa, jolloin nyt käynnissä olevat yhdenmukaistamiseen liittyvät toimenpiteet on tehty. Lisäksi tavoitteena on, että verotuksen toimenpiteiden läpimenoajat ovat yhdenmukaisia eri osissa Suomea ja käsittelyajat ovat veronmaksajien tarpeisiin nähden kohtuulliset.
Veronmaksaja- ja veronsaaja-asiakkaiden tyytyväisyyttä verohallinnon palveluihin seurataan joka kolmas vuosi tehtävillä asiakastyytyväisyystutkimuksilla. Veronmaksaja-asiakastutkimusten toteutumat ja vuoden 2007 kouluarvosanatavoite ovat:
Asiakastyytyväisyys (kouluarvosana) | |||||
---|---|---|---|---|---|
1995 tot. |
1998 tot. |
2001 tot. |
2004 tot. |
2007 tavoite |
|
Veronmaksaja-asiakas | |||||
— henkilöasiakas | 7,3 | 7,7 | 7,8 | 7,9 | 8,0 |
— yritysasiakas | ei tutkittu | 7,3 | 7,6 | 7,8 | 7,9 |
Veronsaaja-asiakkaiden asiakastyytyväisyyden kouluarvosanat ja vuoden 2007 tavoite ovat:
Asiakastyytyväisyystutkimus (kouluarvosana) | |||
---|---|---|---|
2001 toteutuma |
2004 tavoite |
2007 tavoite |
|
Veronsaaja | 8,1 | 8,1 | 8,1 |
Verovalvonnassa toiminnan painopistealueena ovat veroja kerryttävä verovalvonta ja harmaan talouden torjunta. Vuosittaiset verovalvontasuunnitelmat sisältävät verovalvonnan tavoitteet. Ennakkoperinnän ja lopullisen verotuksen vastaavuudessa tavoitteena on, että kokonaispoikkeama voi verovuonna 2004 olla enintään 11 prosenttia maksuunpannuista veroista ja maksuista.
Verovuosi | Tuloverot ja maksut yhteensä |
Palautettava ennakko | Jäännösverojen määrä | Palautuksien ja jäännösverojen itseisarvo | Itseisarvon poikkeama veroista ja maksuista, % |
Verot ja maksut yht. (sis. yhtiöveron hyvitykset) |
2001 | 25 956 529 | 1 596 191 | 1 232 717 | 2 828 908 | 10 | 28 191 280 |
2002 | 25 941 132 | 1 702 981 | 1 145 942 | 2 848 923 | 10 | 28 115 134 |
2003 | 11 | |||||
2004 | 11 |
Jäämäperinnän kertymä on 45 prosenttia vuoden 2005 aikana perintään otettujen ja niiden vuonna 2004 maksuunpantujen verojen, jotka ovat maksamatta (verojääminä) 1.1.2005, yhteismäärästä.
Harmaan talouden torjunnassa otetaan huomioon valtioneuvoston 20.6.2001 tekemä periaatepäätös hallituksen toimintaohjelmaksi talousrikollisuuden ja harmaan talouden vähentämiseksi. Periaatepäätöksen ja valtiovarainministeriön perustaman viranomaisyhteistyön kehittämisprojektin asettamispäätöksen mukaisesti verohallinto maksaa viranomaisyhteistyön kehittämisprojektin menoja vuonna 2005 yhteensä enintään 587 555 euroa.
2.3. Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittyminen
Verohallinnon henkilöstömäärän annetaan vähentyä eläköitymisen mahdollistamissa rajoissa, mikäli verotusprosessien kehittäminen etenee suunnitellulla tavalla eikä lainsäädännön muuttumisesta aiheudu merkittäviä lisätehtäviä.
2003 tot. | 2004 arvio | 2005 tav. | 2006 tav. | 2007 tav. | 2008 tav. | |
Henkilötyövuodet | 6 297 | 6 290 | 6 232 | 6 150 | 6 000 | 5 800 |
Henkilöstön hyvinvoinnin ja työilmapiirin kehitystä seurataan verohallinnossa vähintään joka kolmas vuosi tehtävillä kyselytutkimuksilla (asteikko 1—5). Vuonna 2007 tavoitteena on, että organisaation työilmapiirin ja esimiestyön arvosanat nousevat vuoden 2004 tasoon verrattuna.
1991 tot. | 2001 tot. | 2004 tav. | 2007 tav. | |
Työilmapiiri | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,5 |
Esimiestyö | 2,4 | 2,6 | 2,8 | 3,0 |
3. HANKKEET
Verohallitus varautuu toimeenpanemaan yritys- ja pääomaverotuksen uudistuksen siten, että se voidaan ottaa käyttöön verovuodesta 2005 alkaen.
Yrittäjyyden politiikkaohjelmassa mainittu pientyönantajien internet-pohjainen maksupalvelujärjestelmä on tarkoitus ottaa pilottikäyttöön vuoden 2005 alkupuolella. Verotilijärjestelmän suunnittelua ja toteutusta jatketaan siten, että järjestelmä voidaan ottaa vaiheittain käyttöön vuodesta 2007 alkaen. Verohallinto edistää tietoyhteiskuntaohjelman tavoitteita mm. laajentamalla TYVI-palveluja sekä ottamalla käyttöön vuorovaikutteisia palveluja.
Verohallitus jatkaa vuonna 2001 aloitettua verotusprosessien kehittämistä annettujen voimavarojen puitteissa. Tavoitteena on rationalisoida verotusprosesseja siten, että verotustyössä hyödynnetään yhä enenevässä määrin automaattista menettelyä, systemaattista asiakasanalyysiin perustuvaa valvonnan kohdentamista sekä sähköisiä palveluja ja sähköistä tiedonsiirtoa. Henkilöverotuksessa siirrytään verovuonna 2005 uuteen menettelyyn, jossa kaikille henkilöasiakkaille lähetetään esitäytetty veroilmoitus.
21. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 344 890 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa yrittäjyyden politiikkaohjelmaan kuuluvia pientyönantajien internet-pohjaista maksupalvelujärjestelmä- ja verotilihanketta sekä tietoyhteiskuntaohjelmaan kuuluvia TYVI-palvelujen jatkokehitystä ja markkinointia sekä verotukseen liittyvän sähköisen asioinnin mahdollistamista.
Määrärahan mitoituksessa on huomioitu oikeudenhoidollisista syistä alle omakustannusarvon hinnoitelluista julkisoikeudellisista suoritteista aiheutuvien menojen kattaminen sekä Ahvenanmaan ajoneuvoverotuksen kustannukset vuonna 2005.
Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2003 TP |
2004 budjetoitu |
2005 TA |
|
Tulot | 8 008 | 6 940 | 7 840 |
— maksullinen toiminta | 3 749 | 3 300 | 3 300 |
— yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot valtionhallinnon ulkopuolelta (myös EU:lta saatava rahoitus) | 185 | 110 | - |
— muut tulot1) | 4 074 | 3 530 | 4 540 |
Menot | 327 930 | 350 738 | 352 730 |
— henkilöstömenot | 219 300 | 226 950 | 227 050 |
— toimitilavuokrat | 23 166 | 24 500 | 24 500 |
— palvelujen osto (myös ostot toiselta virastolta) | 73 462 | 84 138 | 88 030 |
— muut toiminnan menot (aineet, tarvikkeet yms.) | 12 002 | 15 150 | 13 150 |
Toiminnan rahoitus | |||
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot | 8 008 | 6 940 | 7 840 |
— toimintamenomomentille budjetoidut menot | 327 930 | 350 738 | 352 730 |
— toimintamenorahoitus, netto | 319 922 | 343 798 | 344 890 |
28.80.24 Työhyvinvoinnin tuki | 13 | 100 | 100 |
34.06.29 Työllistämis-, koulutus- ja erityistoimet | 1 736 | 1 750 | 1 750 |
— muu erittelemätön talousarviorahoitus | 29 | - | - |
Muilta momenteilta tuleva rahoitus yhteensä | 1 778 | 1 850 | 1 850 |
Momentin käyttö | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 17 338 | ||
— myönnetty | 326 894 | ||
— käytetty | 319 922 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 24 310 |
1) Muissa tuloissa mm. sairausvakuutus- ym. lakien mukaiset palautukset ja työterveyshuollon kustannusten mukaiset palautukset.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (euroa) | |||
---|---|---|---|
2003 TP |
2004 budjetoitu |
2005 TA |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | |||
— julkisoikeudelliset suoritteet | 2 585 196 | 2 160 000 | 2 270 000 |
(Ennakkotiedot ja ratkaisut1)) | (965 087) | (800 000) | (850 000) |
— muut suoritteet | 732 038 | 650 000 | 700 000 |
— erityislakien mukaiset suoritteet | 431 734 | 490 000 | 330 000 |
Tuotot yhteensä | 3 748 968 | 3 300 000 | 3 300 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 4 512 058 | 4 935 000 | 4 946 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -763 090 | -1 635 000 | -1 646 000 |
Kustannusvastaavuus, % | 83 | 67 | 67 |
1) Ennakkotiedot ja ratkaisut maksut on määrätty asetuksen mukaisesti alle omakustannusarvon. Luvut suluissa sisältyvät julkisoikeudellisiin suoritteisiin.
2005 talousarvio | 344 890 000 |
2004 talousarvio | 343 798 000 |
2003 tilinpäätös | 326 894 000 |