Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Valtiovarainministeriö
         05. Valtiokonttori
         18. Verohallinto
         40. Tullilaitos
         52. Tilastokeskus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2005

01. ValtiovarainministeriöPDF-versio

Selvitysosa:Ministeriö pyrkii toiminnallaan vaikuttamaan tulevien sukupolvien talouden perustan ja valinnanmahdollisuuksien turvaamiseen. Tämän toteuttamiseksi valtiovarainministeriö vastaa valtioneuvoston osana, taloudellisena yhteensovittajana ja hallinnonalansa ohjaajana tasapainoisen ja kestävän kasvun talouspolitiikasta, valtiontalouden hyvästä hoidosta ja tuloksellisesta julkisesta hallinnosta.

Valtiovarainministeriö asettaa toiminnalleen seuraavat tulostavoitteet:

Toiminnallinen tehokkuus ja laatu

Valtiovarainministeriön toiminnallisen tuloksellisuuden haasteet liittyvät sekä ministeriön ulkoiseen että sisäiseen toimintaympäristöön. Ministeriö on uudistanut toimintastrategiansa vuosille 2004—2007. Strategiaprosessin aikana sekä sen toimeenpanossa on tavoitteena selkiyttää ministeriön roolia lähivuosien keskeisten muutosteemojen tunnistamisessa sekä niihin liittyvien yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden edistämisessä. Tähän pyritään mm. arvioimalla, tarjoavatko ministeriön nykyiset toimintatavat, rakenteet sekä osaaminen hyvin toimivan perustan toimintaympäristön ja siihen liittyvien haasteiden ratkaisemiselle.

Keskeisiä prosesseja (kehys- ja budjettiprosessi, talouspolitiikan strategiaprosessi, ennakoiva vaikuttaminen ja valmiuksien luominen, valtion työnantaja- ja henkilöstöpolitiikan valmistelu, säädösvalmistelu, ulkoinen ja sisäinen viestintä sekä hallinnonalan ohjaus ja sidosryhmäsuhteiden hallinta) kriittisesti arvioimalla sekä edelleen kehittämällä pyritään varmistamaan ministeriön toiminnan tuloksellisuus ja laatu.

Ministeriön toiminnan tuottavuuden seurantaa parannetaan luomalla kustannuslaskentajärjestelmä, joka yhdistää työajan käytön seurannan ja muut kustannustiedot niin, että saadaan selville keskeisten toimintojen kokonaiskustannukset. Ministeriön ja sen hallinnonalan virastojen hankinnoissa sovelletaan hallinnonalan hankintastrategiassa tehtyjä linjauksia. Tavoitteena on tuottavuuden lisääminen hankinnan prosessikustannukset minimoimalla.

Hallinnonalaa koskevan tuottavuusohjelman valmistelua jatketaan. Tavoitteena on kustannuskehityksen hallinta sekä liikkumatilan luominen niin rakenteita kuin toimintatapoja kehittämällä. Henkilöstövoimavarojen hallintaa parannetaan panostamalla pitkän tähtäimen henkilöstösuunnitteluun ja tarvittavan osaamisen hankintaan. Tavoitteena on asiakkaiden ja yhteiskunnan tasolla todennettavan vaikuttavuuden ja tuottavuuden parantaminen. Hallinnonalan tuottavuusohjelman toteutuksella tavoitellaan merkittävää ja todennettavaa tuottavuuden parantumista vuosina 2005—2010.

Henkilöstövoimavarojen hallinta

Ministeriön henkilöstövoimavarojen hallintaa tukevat tavoitteet ovat tehokas ja substanssitoimintoja tukeva johtaminen, riittävien henkilöresurssien takaaminen sekä innostava ja palkitseva työyhteisö. Henkilöstösuunnittelun tavoitteena on oikein mitoitettu ja osaava henkilöstö ja se että henkilöstövoimavaroja koskevat päätökset perustuvat laadullisesti hyvään pitkän tähtäimen henkilöstösuunnitteluun. Ministeriön henkilöstön työtyytyväisyyttä seurataan ja kehitetään.

19. Valtiovarainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 45 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää muiden kuin erikseen arvonlisäverovelvollisten hallinnonalan virastojen ja laitosten tavaroiden ja palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäverojen maksamiseen.

Selvitysosa:Valtion kulutus- ja investointimenot on budjetoitu ilman arvonlisäveroa. Muille kuin erikseen verovelvollisille valtion virastoille ja laitoksille myönnetään määrärahat verottomin hinnoin.


2005 talousarvio 45 000 000
2004 talousarvio 55 000 000
2003 tilinpäätös 38 100 743

21. (28.01.21 ja 80.20) Valtiovarainministeriön toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 27 736 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös vastikkeettomien menojen maksamiseen kansainvälisille yhteisöille. Määrärahaa saa käyttää myös koko hallintoa koskeviin hallinnon kehittämishankkeisiin sekä EU-yhteistyöhön hallinnon kehittämisessä.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon siirtyvän omaisuuden väliaikaisesta hallinnasta valtiovarainministeriölle saatavat tulot, Pohjoismaiden ministerineuvoston rahoittaman hankkeen tulot sekä EIPA:lta saatavat tulot yhteisrahoitteisesta toiminnasta.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa tietoyhteiskuntaohjelmaa ja kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaa.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 29 000 euroa uuteen palkkausjärjestelmään siirtymisen johdosta.

Omaisuuden väliaikaisesta hallinnasta saatavia tuloja arvioidaan kertyvän 60 000 euroa ja vastaavien bruttomenojen arvioidaan olevan 60 000 euroa. Pohjoismaiden ministerineuvoston rahoittaman hankkeen bruttomenojen arvioidaan olevan 121 000 euroa ja vastaavien tulojen 121 000 euroa. EIPA:n ja valtiovarainministeriön välisen yhteistoiminnan bruttomenojen arvioidaan olevan talousarviovuonna 44 400 euroa ja vastaavien tulojen 11 100 euroa.

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)      
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Tulot 1 243 387 267
— yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot valtionhallinnon ulkopuolelta 419 252 132
— muut tulot 824 135 135
Menot 24 850 26 415 28 003
— henkilöstömenot 16 818 17 589 18 089
— toimitilavuokrat 2 287 2 512 2 640
— palvelujen osto 3 067 3 330 4 024
— muut toiminnan menot 2 678 2 984 3 250
       
Toiminnan rahoitus      
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot 1 243 387 267
— toimintamenomomentille budjetoidut menot 24 850 26 415 28 003
— toimintamenorahoitus, netto 23 607 26 028 27 736
28.80.20 Kehittämis- ja koulutustoiminta 3 406 3 676 -
       
Momentin käyttö      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 3 877    
— myönnetty 25 430    
— käytetty 23 607    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 5 700    


2005 talousarvio 27 736 000
2004 III lisätalousarvio 2 000 000
2004 I lisätalousarvio
2004 talousarvio 27 704 000
2003 tilinpäätös 28 836 000

22. Valtioneuvoston tietohallintoyksikön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 6 953 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa tietoyhteiskuntaohjelmaa.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 1 000 euroa uuteen palkkausjärjestelmään siirtymisen johdosta.

Valtioneuvoston tietohallintoyksikön (VNTHY) keskeisiä tehtäviä ovat valtioneuvoston yhteisen tietohallinnon ja -turvallisuuden ylläpito, käytön tuki, valvonta ja kehittäminen. Lisäksi keskeisiin tehtäviin kuuluu hallitusohjelman sähköistä asiointia koskevien tavoitteiden saavuttamisen tukeminen muun muassa kehittämällä ja ylläpitämällä julkishallinnon yhteisiä portaaleja ja koordinoimalla niiden sisältötuotantoa. Määrärahasta rahoitetaan tietoyhteiskuntaohjelmaan kuuluvina kehittämishankkeina Suomi.fi kansalaisportaalin kehittämistä sekä tähän portaaliperheeseen kuuluvien sähköisten asiointi- ja vuorovaikutuspalvelujen kehittämistä (lomake.fi, otakantaa.fi, asiointiopas.fi).

Toiminnan menot (1 000 euroa)      
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Menot 7 042 7 752 6  953
— henkilöstömenot 1 417 1 568 1 595
— toimitilavuokrat 97 169 169
— palvelujen osto 4 353 4 725 4 064
— muut toiminnan menot 1 175 1 290 1 125
       
Momentin käyttö      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 487    
— myönnetty 7 298    
— käytetty 7 042    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 743    

Täydentävän esityksen (HE 244/2004 vp) selvitysosa:Vähennys 400 000 euroa talousarvioesityksen 7 353 000 euroon nähden aiheutuu valtioneuvoston yhteiskäyttöisten järjestelmien sovellus-, tietokanta- ja käyttöjärjestelmäympäristön edellyttämän uusimisen suunniteltua nopeammasta aikataulusta ja vastaavien määrärahojen budjetoimisesta jo vuoden 2004 kolmanteen lisätalousarvioon.


2005 talousarvio 6 953 000
2004 III lisätalousarvio 400 000
2004 talousarvio 7 352 000
2003 tilinpäätös 7 298 000

62. EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus valtiovarainministeriön osalta(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 169 000 euroa.

Vuonna 2005 saa tehdä myöntämispäätöksiä yhteensä 191 000 eurolla.

Mikäli vuoden 2003 ja 2004 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2005.

Määrärahaa saa käyttää Euroopan aluekehitysrahastosta rahoitettavien Interreg-yhteisöaloitteiden valtion rahoitusosuuden maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Selvitysosa:Määräraha on alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Myöntämisvaltuuden käytöstä valtiolle aiheutuvat menot (milj. euroa)
Myöntämisvaltuusvuosi 2005 2006 2007 Yhteensä
         
Vuosien 2003—2004 sitoumukset 0,105 0,056 - 0,161
Vuoden 2005 sitoumukset 0,064 0,070 0,057 0,191
Yhteensä 0,169 0,126 0,057 0,352

Valtiovarainministeriö päättää vastinrahoituksen käytöstä ministeriön hallinnonalan sisällä EU-ohjelmien rahoituskehysten mukaisesti.


2005 talousarvio 169 000
2004 talousarvio 97 000
2003 tilinpäätös 129 298

89. Osakkeiden myyntijärjestelyt ja hankinnat (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 841 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää osake- ja muista omaisuusjärjestelyistä ja omaisuuden hallinnoinnista aiheutuvien sekä valtionyhtiöiden yksityistämiseen liittyvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Valtiovarainministeriön hallinnonalan yhtiöitä, valtion kiinteistövarallisuutta ja muuta valtion omaisuutta koskevat mahdolliset järjestelyt edellyttävät määrärahaa järjestelyistä sekä niihin liittyvistä hallinnointi- ja hoitotoimenpiteistä johtuvien menojen maksamiseen.


2005 talousarvio 841 000
2004 talousarvio 841 000
2003 tilinpäätös 841 000