Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         10. Hallinto
         30. Yrityspolitiikka
              42. Finnvera Oyj:n korkotuet
              44. Alueellinen kuljetustuki
         60. Energiapolitiikka
         70. Omistajapolitiikka
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2005

30. YrityspolitiikkaPDF-versio

Mikäli vuoden 2003 ensimmäisen lisätalousarvion enintään 15 000 000 Yhdysvaltain dollarin velkakonversiovaltuutta (noin 14 000 000 euroa) on jäänyt käyttämättä, saa kauppa- ja teollisuusministeriö tai sen valtuuttamat laitokset tehdä vuonna 2005 tieteellisten laitteiden hankintoja ja tutkimuspalveluja koskevia sopimuksia valtuuden sitomatta olevasta määrästä siten kuin vuonna 2003 allekirjoitetun Suomen ja Venäjän federaation välisessä sopimuksessa entiseltä Neuvostoliitolta olevien velkasaatavien osittaisesta hoitamisesta on sovittu. Valtuudesta aiheutuvat maksut suoritetaan valtiontakuurahastolle vuoden 2005 talousarviossa.

Selvitysosa:Yrittäjyyttä on edistettävä innovatiivisuuden ja tuottavuuden ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi eli rakennemuutoksen vauhdittamiseksi. Talouden ja työllisyyden kasvu on merkittävästi sidoksissa kilpailukykyiseen yritystoimintaan ja sen aikaansaaman tuotannon ja tuottavuuden kasvuun. Yrityspolitiikan näkökulmasta on olennaista, että yrityskanta uusiutuu: uusia yrityksiä syntyy ja olemassa olevat yritykset uudistavat toimintaansa samalla kun vanhoja elinkaarensa päähän tulleita yrityksiä kuolee.

Yrityspoliittiset toimenpiteet painottuvat yrityksen toimintaympäristön laadun kehittämiseen, yrittäjyyttä suosivan ilmapiirin luomiseen, yritysten markkinoille pääsyn varmistamiseen ja etenkin aloitusvaiheessa olevien yritysten kasvun edistämiseen. Yritysten toimintaympäristöä kehitetään sellaiseksi, että se tarjoaa kilpailukykyiset toimintapuitteet kaikille yrityksille. Toisaalta erityistoimia suunnataan yrityksiin, joilla on halua ja edellytyksiä soveltaa uutta teknologiaa, kasvaa ja kehittyä sekä tarjota myös uusia työpaikkoja.

Hallituksen yrittäjyyden politiikkaohjelma tukee osaltaan yrityspolitiikan toimenpiteitä. Ohjelmalla varmistetaan, että resurssit yrittäjyyden edistämiseen käytetään tehokkaasti hallinnonalojen välisessä yhteistyössä.

Kehittämispalvelut ja yritystuet

Kilpailukykyinen alueellinen elinkeinotoiminta edellyttää vahvaa kansallista osaamispohjaa sekä kannustavaa innovaatioympäristöä. Kehittämispalvelujen strategian mukaisella neuvonta-, koulutus- ja osaamisen kehittämispalvelutarjonnalla vastataan asiakastarpeisiin ja pyritään poistamaan markkinapuutteita kehittämispalvelujen kysynnässä ja tarjonnassa. Tarjonnan kattavuus varmistetaan kehittämällä eri organisaatioiden palveluista asiakkaiden tarpeita vastaavia integroituja palvelukokonaisuuksia. Lisäksi toimitaan yhteistyössä muiden pk-yrityksille osaamispalveluja tuottavien organisaatioiden kanssa.

Vuonna 2005 pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluiden painopisteissä korostuvat yrittäjyyden vahvistaminen ja yritystoiminnan edistäminen. Erityisesti panostetaan kasvukykyisten ja kasvuhaluisten yritysten toimintaympäristön parantamiseen. Toiminnassa painottuvat myös liiketoimintaosaamisen vahvistaminen ja sukupolvenvaihdosten tukeminen. Kehittämispalvelujen seutukunnallista ja alueellista palvelutarjontaa tehostetaan. Erityisesti kiinnitetään huomiota julkisesta rahoituksesta riippumattoman yritysneuvonnan aseman vahvistamiseen maan eri alueilla.

Yritystukia myönnetään laadullisesti korkeatasoisiin aineettomiin ja aineellisiin hankkeisiin, joissa tuella arvioidaan olevan merkittävä vaikutus hankkeen toteuttamiseen. Yritystukia suunnataan kasvuhakuisten ja aloittamisvaiheessa olevien pk-yritysten kilpailukykyä parantaviin hankkeisiin, pk-yritysten osaamisen ja verkottumisen edistämiseen, uusia kehittyviä aloja edustavien pk-yritysten kilpailukykyä parantaviin hankkeisiin sekä hankkeisiin, jotka edistävät uuden teknologian käyttöönottoa pk-yritysten toiminnassa sekä keskuksissa että niiden ulkopuolella. Lisäksi tuetaan pk-yritysten tarvitsemien palvelujen kehittämiseen ja toimintaympäristön parantamiseen liittyviä hankkeita.

Huomattava osuus yritystuista ja kehittämispalveluista rahoitetaan EU:n rakennerahasto-ohjelmien kautta. Alueellisten tavoiteohjelmien rahoituksesta noin puolet kohdistuu joko suoraan tai välillisesti yritystoiminnan kehittämiseen. Kauppa- ja teollisuusministeriö on keskeinen toimija alueellisissa EU:n ohjelmissa 1 ja 2, joiden tavoitteena on alueiden elinkeinorakenteen monipuolistaminen ja vahvistaminen ja siten yritystoiminnan ja työllisyyden edistäminen. Ministeriön osuus alueohjelmien Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) osarahoitteisesta toiminnasta on runsas puolet ja tuki kohdistuu yritysten kilpailukykyä ja toimintaympäristöä parantaviin hankkeisiin. Pääosa rahoituksesta kanavoituu TE-keskusten kautta, mutta osaksi myös Teknologian kehittämiskeskuksen tutkimus- ja kehityshankkeisiin sekä Finnvera Oyj:n luottojen korkotukiin ja luottotappiokorvauksiin. Lisäksi rahoitetaan tavoite 3 -ohjelmassa ja alueohjelmissa Euroopan sosiaalirahaston (ESR) osarahoitteisia hankkeita. Ministeriön osuus ESR-osarahoitteisista hankkeista on yhteensä noin kymmenen prosenttia. Raja-alueiden yhteisöaloite Interreg III A -ohjelmasta yritystoiminnan kehittämisen osuus on reilut viisi prosenttia.

Erityisrahoitus

Yritysten kilpailukyvyn vahvistaminen on keskeinen lähtökohta valtion erityisrahoituksen suuntaamisessa. Pk-yritysten ja viennin rahoituksen tarjonnassa olevia puutteita on tarkoituksenmukaista poistaa tarjoamalla julkista erityisrahoitusta. Vientiyritysten kannalta on tärkeää, että niille on tarjolla kansainvälisesti kilpailukykyistä rahoitusta. Keskeinen erityisrahoituslaitos pk-yritysten laina- ja takausrahoituksessa sekä viennin rahoituksessa on Finnvera Oyj.

Pk-yritysten rahoitukseen kohdistuvaan Finnvera Oyj:n rahoitukseen sisältyy valtiontukea elinkeino- tai aluepoliittisista syistä. Valtiontuki kotimaassa toimiville yrityksille myönnettävissä lainoissa sisältyy korkotukeen ja luottotappiokorvauksiin sekä takausten osalta takaustappiokorvauksiin. Yhtiön pk-lainoitusta ja vuodesta 2005 alkaen lisäksi takauksia on tarkoitus rahoittaa osittain myös Euroopan aluekehitysrahastosta. Näiden lisäksi valtio tukee Finnvera Oyj:n kehittämis-, palvelu- ja neuvontatoimintaa. Vienninrahoitustoiminnan tarkoituksena on vahvistaa Suomen taloudellista kehitystä edistämällä vientiä ja yritysten kansainvälistymistä. Valtio vastaa vientitakuiden ja erityistakausten tappioista valtiontakuurahaston varoilla. Vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan tulee olla pitkällä aikavälillä itsekannattavaa. Finnvera Oyj:n tytäryhtiö Fide Oy hoitaa julkisesti tuettujen vienti- ja alusluottojen korontasausjärjestelmän hallinnointia. Suomen Vientiluotto Oy:stä tuli vuonna 2004 Finnvera Oyj:n tytäryhtiö, kun se siirtyi valtiovarainministeriön hallinnonalalta kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalalle.

Kauppa- ja teollisuusministeriö asettaa alustavasti yrityspolitiikan tulosalueelle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2005:

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

  • Yrittäjyyden ja yritystoiminnan toimintaympäristö kehittyy siten, että suomalaisilla yrityksillä on tasavertaiset aloitus-, kasvu- ja kilpailuedellytykset.
  • Työllisyysaste nousee ja työttömyys alenee jokaisen TE-keskuksen alueella.
  • Aluerakenne on tasapainoinen ja maaseutu on elinvoimainen Suomessa ja kunkin TE-keskuksen alueella.
  • Valtion varoin tuettu Finnvera Oyj:n toiminta ja riskinotto vaikuttavat viennin rahoitukseen sekä nopean kasvun edellyttämien aineettomien investointien rahoituksen saatavuuteen.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Yrityksille suunnattujen neuvonta-, koulutus- ja kehittämispalvelujen tarjonta vastaa pk-yritysten kehittämistarpeisiin, minkä lisäksi yhteistyö muiden yrityksille vastaavia palveluja tarjoavien organisaatioiden kanssa tehostuu.
  • Yritystukiohjelmien toimenpiteiden ohjaus sekä toimenpiteiden vaikutusten seuranta tehostuvat ja valvonta paranee.
  • Erityisrahoituksessa pyritään itsekannattavuuteen. Finnvera Oyj:n elinkeinopoliittisella ohjauksella varmistetaan yhtiölle asetettujen elinkeinopoliittisten tavoitteiden toteutuminen. Finnvera Oyj:n toiminnan ulkoisen arvioinnin tuloksia hyödynnetään valtion rahoitusta kehitettäessä.
  • Luottolaitosten uusittavien vakavaraisuussuositusten arvioidaan kiristävän luottolaitosten vakavaraisuusvaatimuksia, mikä otetaan huomioon sekä viennin rahoituksessa että pk-rahoituksessa.
  • Yrityksille tarjotaan kansainvälisesti kilpailukykyiset vientitakuu- ja erityistakausjärjestelmät sekä vienti- ja alusluottojen korontasaus- ja muut julkisesti tuetut viennin rahoitusjärjestelmät ja niiden alueellinen saatavuus on hyvä.

Yrittäjyyden politiikkaohjelman yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

  • Yritysten toimintaympäristö on vakaa ja sen kehitys on ennustettavissa pitkälläkin aikavälillä.
  • Markkinatalous toimii parhaalla mahdollisella tavalla.
  • Yritysten ja yrittäjien merkitys taloudellisen kasvun ja työllisyyden luojina kasvaa suomalaisessa yhteiskunnassa.
  • Yrityskanta kehittyy ja uusiutuu jatkuvasti, minkä lisäksi yritysten kasvu ja kansainvälistyminen vauhdittuu.
  • Yrittäjyyttä suosivat kilpailuolosuhteet paranevat.
Yrityspolitiikka -luvun määrärahojen arvioitu jakautuminen (1 000 euroa)
    v. 2003
tilinpäätös
v. 2004
varsinainen talousarvio
v. 2005
varsinainen talousarvio
         
21. Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) -545 1 027 1 177
(40.) Haja-asutusalueiden vähittäiskauppojen investointituki (siirtomääräraha 3 v) 2 000 - -
41. Toimintatuki Finnvera Oyj:lle (kiinteä määräraha) 336 336 336
42. Finnvera Oyj:n korkotuet (arviomääräraha) 20 510 17 470 17 320
43. Finnvera Oyj:n tappiokorvaukset (arviomääräraha) 17 007 26 000 22 200
44. Alueellinen kuljetustuki (arviomääräraha) 3 610 4 350 3 540
45. Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) 17 227 18 206 21 455
47. Valtionavustus kehittämispalvelutoimintaan ja eräille yhteisöille (siirtomääräraha 3 v) 3 561 3 561 3 561
48. Korkotuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille (arviomääräraha) 1 819 5 700 6 300
49. Korkotuki Suomen Vientiluotto Oy:n myöntämille luotoille (arviomääräraha) - 17 20
60. Siirrot valtiontakuurahastoon (arviomääräraha) 25 924 17 14 000
62. EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus kauppa- ja teollisuusministeriön osalta (arviomääräraha) 68 464 76 000 87 898
  Yhteensä 159 913 152 684 177 807

21. Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 177 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin ja teknisen ja taloudellisen kehityksen edistämiseen, kansainväliseen toimintaan liittyviin projekteihin sekä INNOSUOMI-toimintaan ja -palkintoihin. Momentille budjetoidaan hakemus-, ilmoitus- ja käsittelymenettelyistä johtuen tulot pääsääntöisesti maksuperusteella.

Selvitysosa:Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) edistää innovatiivisuutta, yrittäjyyttä ja yhteisöllistä toimintaa Suomessa ja kansainvälisesti. PRH tukee henkistä pääomaa ja edistää teknistä ja taloudellista kehitystä käsittelemällä yrityksien, yhdistyksien ja säätiöiden asioita ja rekisteröimällä ne sekä myöntämällä patentit, tavaramerkit, mallioikeudet ja muut teollisoikeudelliset suojat. Lisäksi PRH varmistaa sen, että neuvonta ja tietopalvelu on luotettavaa ja nopeasti saatavissa. Virasto kehittää palvelujaan sähköistä asiointia lisäämällä.

PRH:lle jätettyjen hakemusten ja ilmoitusten kokonaismäärän arvioidaan nousevan 3 %. Nousu johtuu pääasiassa tilinpäätös- ja säätiöilmoitusmäärien 5 prosentin kasvusta, kaupparekisteri-ilmoitusmäärien 3 prosentin kasvusta ja patenttihakemusten määrän 5 prosentin kasvusta. Yhteisön tavaramerkkihakemusten tutkimuspyyntöjen määrän arvioidaan pysyvän ennallaan samoin kuin yhdistysrekisteri-ilmoitusten, yrityskiinnityshakemusten, hyödyllisyysmallihakemusten sekä mallioikeushakemuksiin sisältyvien mallien määrä. Kansallisten tavaramerkkihakemusten määrän odotetaan pienenevän 7 %; samoin myös kansainvälisten tavaramerkkihakemusten, joissa kohdemaa on Suomi, odotetaan määrältään pienenevän 4 %. Kansainvälisten PCT-patenttihakemusten (Patent Coordination Treaty) määrän odotetaan kasvavan ripeästi ja nousevan 500 kappaleeseen. Toiminta alkaa vuoden 2004 jälkipuoliskolla.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen kauppa- ja teollisuusministeriö asettaa alustavasti PRH:lle seuraavat tulostavoitteet:

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

  • PRH:n kotimaisten asiakkaiden toimintaedellytykset yhä kansainvälistyvämmässä innovaatiojärjestelmässä paranevat.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • PRH käynnistää toimintansa kansainvälisiä PCT-patenttihakemuksia tutkivana virastona.
  • Aluepalveluja parannetaan edelleen yhteistyöllä ja palvelusopimuksilla TE-keskusten, maistraattien ja verohallinnon kanssa.
  • Kaupparekisterin tietojärjestelmää uusitaan.
  • Sähköisiä tietopalveluja lisätään ja sähköistä asiointia edistetään.
  • Neuvonta- ja tietopalveluiden strategia uudistetaan.
  • INNOSUOMI-toiminta jatkuu.
  • Työn tuottavuus pidetään hyvällä tasolla ja palvelumaksuihin vaikuttavia kustannuksia hallitaan yksikkökustannusten säännöllisellä seurannalla.
  • Palvelut nopeutuvat. Eri palvelumuotojen laadusta ja kehittämistarpeista tehdään uusi kysely asiakkaille vuonna 2005. Tavoitteena on vähintään keskiarvo 8 (kouluarvosana). Toiminnan laadun arviointeja Euroopan laatupalkintomallin (EFQM) kriteerien avulla jatketaan tavoitteena 400—450 pisteen taso lähivuosina (maksimi 1 000 pistettä).
Tunnusluvut      
  2003
toteutuma
2004
tavoite
2005
tavoite
       
Työn tuottavuus      
— tuottavuuden muutos keskimäärin, % +3,1 +0,3 +0,1
       
Taloudellisuus      
— yksikkökustannusten muutos keskimäärin, % +0,5 +1,9 +1,8

Asiakaspalvelun käsittelyajat      
  2003
toteutuma
2004
tavoite
2005
tavoite
       
Kotimaiset patenttihakemukset 2,9 v 2,7 v 2,5 v
Ulkomaiset patenttihakemukset1) 8,6 v 7,5 v 6,8 v
Hyödyllisyysmallihakemukset 3,0 kk 3,0 kk 3,0 kk
Kansalliset tavaramerkkihakemukset 9,0 kk 9,0 kk 6,0 kk
Kansainväliset tavaramerkkihakemukset (kohdemaa Suomi) 7,2 kk 11,0 kk 5,0 kk
EU-tavaramerkkilausunnot 2,0 kk 2,5 kk 2,5 kk
Mallioikeushakemukset 10,2 kk 9,5 kk 9,5 kk
Kaupparekisteri-ilmoitukset 0,4 kk 0,5 kk 0,5 kk
Yrityskiinnityshakemukset 0,2 kk 0,5 kk 0,5 kk
Yhdistysrekisteri-ilmoitukset 3,6 kk 2,0 kk 2,0 kk
Säätiörekisteri-ilmoitukset 1,2 kk 0,7 kk 0,5 kk

1) Vuoden 2005 jälkeen käsittelyajat tulevat olennaisesti lyhenemään.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  • PRH:n johtamisjärjestelmään kuuluvat kehittämiskeskustelut uudistetaan ja niiden onnistumista henkilöstön valmiuksien ja motivaation kohottajina seurataan kriittisenä menestystekijänä henkilöstöbarometrilla.
  • PRH:n palkkausjärjestelmä uudistetaan niin, että se edelleen kannustaa myös henkilökohtaisen osaamisen lisäämiseen.
  • Henkilöstön työhyvinvointi paranee.

Tulojen perintä perustuu lakiin Patentti- ja rekisterihallituksen suoritteista perittävistä maksuista (1032/1992) ja kauppa- ja teollisuusministeriön asetukseen Patentti- ja rekisterihallituksen maksullisista suoritteista (1027/2001).

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperusteisena patentti-, tavaramerkki-, mallioikeus-, hyödyllisyysmallioikeus-, kaupparekisteri- ja yhdistysrekisteritulot sekä suoriteperusteisesti säätiörekisteri-, yrityskiinnitys-, kaupparekisteriote- ja tilinpäätösasiakirja- sekä liiketaloudellisesta toiminnasta aiheutuvat tulot.

Momentin tuloennusteet perustuvat sille olettamukselle, että tavaramerkkien ja mallien maksuja korotetaan alijäämän pienentämiseksi. Jos muiden yksiköiden ilmoitusten ja hakemusten kysyntäennusteet poikkeavat huomattavasti arvioidusta, varaudutaan näiden yksiköiden osalta arvioimaan maksujen korotustarve erikseen.

Nettomäärärahaa on tarkoitus käyttää Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenojen kattamiseen. Määrärahan tarve johtuu ensisijaisesti yhdistysrekisteristä, jonka maksuille ei ole asetettu yhteiskuntapoliittisista syistä omakustannustavoitetta. Myöskään säätiörekisteriltä ei ole odotettu täyttä kustannusvastaavuutta.

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Tulot 32 774 34 248 34 743
— maksullinen toiminta 32 347 33 862 34 363
— yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot valtionhallinnon ulkopuolelta (myös EU:lta saatava rahoitus) 22 - -
— muut tulot 405 386 380
Menot 32 229 35 275 35 920
— henkilöstömenot 18 486 19 199 19 921
— toimitilavuokrat 3 932 4 068 4 416
— palvelujen osto (myös ostot toiselta virastolta) 7 722 8 243 7 540
— muut toiminnan menot (aineet, tarvikkeet yms.) 1 121 1 329 1 258
— investoinnit 968 2 436 2 785
       
Toiminnan rahoitus      
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot 32 774 34 248 34 743
— toimintamenomomentille budjetoidut menot 32 229 35 275 35 920
— toimintamenorahoitus, netto -545 1 027 1 177
       
Momentin käyttö1)      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 177    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 177    

1) Vuonna 2003 tulot ovat olleet suuremmat kuin menot.


2005 talousarvio 1 177 000
2004 III lisätalousarvio
2004 talousarvio 1 027 000
2003 tilinpäätös -545 302

41. Toimintatuki Finnvera Oyj:lle (kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 336 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Finnvera Oyj:n toimintakuluihin valtion erityisrahoitusyhtiön luotto- ja takaustoiminnasta annetun lain (445/1998) ja sen nojalla annetun valtioneuvoston sitoumuksen mukaisesti.

Selvitysosa:Toimintatuella korvataan valtion erityisrahoitusyhtiön luotto- ja takaustoiminnasta annetun lain 5 §:n ja sen nojalla annetun valtioneuvoston sitoumuksen mukaisesti Finnvera Oyj:lle erikseen määritellyistä palveluista aiheutuvia kuluja. Kauppa- ja teollisuusministeriö sekä Finnvera Oyj tekevät vuosittain palvelujen tuottamista koskevan sopimuksen.

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

  • Yritysten perustaminen ja kansainvälistyminen helpottuvat.

Toiminnalliset tulostavoitteet

  • Finnvera Oyj:n rahoituksen vaikuttavuus paranee toimintatuen myötävaikutuksella.
  • Pienlaina- ja naisyrittäjälaina-asiakkaiden osaaminen vahvistuu tilinpäätösanalyysien avulla.

Toimintatuella Finnvera Oyj voi tehdä yritysten rahoitukseen liittyviä tutkimuksia ja selvityksiä sekä harjoittaa yritysten kehittämis- ja palvelutoimintaa sekä neuvontaa, jotka edistävät Finnvera Oyj:lle asetettujen tavoitteiden toteutumista, mutta eivät ole varsinaista rahoitustoimintaa. Vastaavia palveluja eivät yksityiset kaupalliset rahoittajat tarjoa yrityksille.

Määräraha liittyy osin Kera Oyj:n myöntämien luottojen perusteella maksettavaan poistuvaan ja vuosittain alenevaan peruskorkotukeen, johon sisältyi toimintatukea.


2005 talousarvio 336 000
2004 talousarvio 336 000
2003 tilinpäätös 336 000

42. Finnvera Oyj:n korkotuet (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 17 320 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää yhtiön toiminnan rahoittamiseen myönnettävään korkotukeen valtion erityisrahoitusyhtiön luotto- ja takaustoiminnasta annetun lain (445/1998) ja sitä edeltäneen Kera Oyj:stä annetun lain (65/1971) nojalla annettujen valtioneuvoston sitoumusten mukaisesti.

Alueellisen korkotuen piiriin kuuluva luottoja erityisrahoitusyhtiö saa myöntää vuonna 2005 enintään 121 732 000 euroa ja elinkeinopoliittisin perustein tuettavien tukiohjelmien mukaisia erityiskorkotuen piirissä olevia lainoja yhteensä enintään 112 912 000 euroa, johon sisältyvät myös naisyrittäjälainat.

Selvitysosa:Määräraha on osittain alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa yrittäjyyden politiikkaohjelmaa.

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

  • Yritysten toimintaedellytykset paranevat, kun Finnvera Oyj voi myöntää ilman turvaavaa vakuutta riskilainoja kohtuuhinnalla erityisesti uuden yritystoiminnan käynnistämiseksi sekä pk-yritysten laajentamiseksi ja kehittämiseksi.

Valtion erityisrahoitusyhtiön luotto- ja takaustoiminnasta annetun lain ja sen nojalla annetun valtioneuvoston sitoumuksen mukaan valtio maksaa yhtiölle korkotukea, joka voi olla alueellista korkotukea tai erityiskorkotukea. Valtio maksaa yhtiölle siirrettäväksi edelleen luotonsaajille vuosittain alueellista korkotukea, joka myönnetään suuruudeltaan alueellisesti porrastettuna. Erityiskorkotukea maksetaan yhtiölle siirrettäväksi edelleen luotonsaajille erikseen määritellyistä elinkeinopoliittisista syistä annetuista luotoista.

Vuonna 2005 korkotukea maksetaan valtion erityisrahoitusyhtiön luotto- ja takaustoiminnasta annetun lain nojalla annetun valtioneuvoston sitoumuksen mukaisena alueellisena korkotukena ja erityiskorkotukena Finnvera Oyj:n vuonna 1999 tai sen jälkeen myöntämille luotoille. Korkotukea maksetaan lisäksi Kera Oyj:n ennen vuotta 1999 myöntämille luotoille Kera Oyj:stä annetun lain nojalla annettujen voimassa olevien valtioneuvoston sitoumusten mukaisena peruskorkotukena ja lisäkorkotukena.

Alueellisen korkotuen ja erityiskorkotuen piiriin kuuluvien luottojen myöntämisvaltuudet koskevat myös sitä osaa myönnetyistä luotoista, joita rahoitetaan Euroopan aluekehitysrahastosta. Näiden luottojen korkotuen kansallinen valtion rahoitusosuus on budjetoitu momentille 32.30.62 ja Euroopan aluekehitysrahaston osuus momentille 26.98.61.

Finnvera Oyj:lle maksettava ja sen edelleen luotonsaajille siirtämä alueellinen korkotuki ja erityiskorkotuki maksetaan vuonna 2002 ja sen jälkeen myönnetyistä luotoista yhtiölle samana vuonna kuin yhtiö hyvittää sen asiakkaalle. Tätä aiemmin myönnettyihin luottoihin kohdistuva maksettava korkotuki maksetaan yhtiölle luotonsaajille siirtämistä seuraavana vuonna.

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2005 2006 2007 2008 2009— Valtuuden käytöstä
aiheutuvat kaikki
menot yhteensä
             
Ennen vuotta 2005 tehdyt sitoumukset 15 920 11 660 7 520 5 000 2 980 43 080
Vuoden 2005 sitoumukset 1 400 3 000 3 000 2 100 1 600 11 100
Yhteensä 17 320 14 660 10 520 7 100 4 580 54 180

Vuoden 2005 korkotuesta kohdistamattoman korkotuen (peruskorkotuki) laskennallinen osuus on noin 2,6 milj. euroa ja kohdistetun korkotuen noin 14,7 milj. euroa.

Vuoden 2005 myöntämisestä aiheutuvat kokonaiskustannukset (nykyarvo) valtiolle ovat noin 10,5 milj. euroa.

Täydentävän esityksen (HE 244/2004 vp) selvitysosa:Lisäys 920 000 euroa talousarvioesityksen 16 400 000 euroon nähden aiheutuu vuoden 2004 toisessa lisätalousarviossa tehdyistä muutoksista.

Valtiovarainvaliokunta:

Hyväksyessään kuluvan vuoden toisen lisätalousarvion valiokunta kiinnitti huomiota Finnveran korkotuellisten lainojen myöntämisvaltuuksien korotusta koskevan menettelyyyn. Eduskunta päättää vuosittaisesta myöntämisvaltuudesta hyväksyessään valtion talousarvion, ja valtuuksiin tarvittavista muutoksista voidaan päättää vain lisätalousarvion yhteydessä. Menettelyä on pidetty käytännön toiminnan kannalta liian kankeana ja Finnveran rahoitusmahdollisuuksia hidastavana.

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on arvioitu, että ensi vuoden talousarvioesityksessä lainojen myöntövaltuudet ovat rahoituksen kysynnän vuoksi riittämättömät ja että niitä joudutaan korottamaan lisätalousarviossa. Valiokunta viittaa edellä mainittuun kannanottoonsa ja toteaa, että myös Finnvera 2004 -työryhmän ehdottamien toimenpiteiden toteuttaminen edellyttää nykyisten menettelytapojen joustavoittamista.


2005 talousarvio 17 320 000
2004 II lisätalousarvio
2004 talousarvio 17 470 000
2003 tilinpäätös 20 510 367

43. Finnvera Oyj:n tappiokorvaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 22 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Finnvera Oyj:n ja Kera Oyj:n luotonanto- ja takaustoiminnassa syntyneiden tappioiden korvaamiseen valtion erityisrahoitusyhtiön luotto- ja takaustoiminnasta annetun lain (445/1998) ja sitä edeltäneen Kera Oyj:stä annetun lain (65/1971) nojalla annettujen valtioneuvoston sitoumusten mukaisesti.

Selvitysosa:Määräraha on osittain alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa yrittäjyyden politiikkaohjelmaa.

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

  • Erityisesti pk-yritysten rahoituksen saanti paranee, kun Finnvera Oyj:llä on mahdollisuus riskilainojen ja -takausten myöntämiseen silloinkin, kun yrityksen vakuudet ovat riittämättömiä.

Valtioneuvosto on antanut valtion erityisrahoitusyhtiön luotto- ja takaustoiminnasta annetun lain 8 §:n nojalla sitoumuksen siitä, että valtio korvaa Finnvera Oyj:n luottotappioita sitoumuksessa tarkemmin määriteltyjen ehtojen mukaisesti niistä luotoista ja takauksista, jotka yhtiö myöntää 1.1.1999 alkaen. Tätä ajankohtaa ennen myönnetyistä luotoista ja takauksista, jotka Kera Oyj on myöntänyt, korvataan luotto- ja takaustappiot Kera Oyj:stä annetun lain mukaan annettujen valtioneuvoston sitoumusten mukaisesti.

Finnvera Oyj:n vuonna 2005 myöntämistä luotoista ja takauksista arvioidaan aiheutuvan valtiolle menoja ensimmäisen kerran vuonna 2006.

Finnvera Oyj:n myöntämien investointi- ja käyttöpääomalainoista syntyvien luottotappioiden korvaamiseen kohdistetaan myös Euroopan aluekehitysrahaston rahoitusta. Kansallinen rahoitusosuus on budjetoitu momentille 32.30.62 ja Euroopan aluekehitysrahaston osuus momentille 26.98.61.


2005 talousarvio 22 200 000
2004 talousarvio 26 000 000
2003 tilinpäätös 17 007 217

44. Alueellinen kuljetustuki (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 3 540 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kuljetusten alueellisesta tukemisesta annetun lain (954/1981) sekä saaristokuljetusten tukemisesta annetun valtioneuvoston asetuksen (449/2002) mukaisen kuljetustuen maksamiseen pk-yrityksille.

Määrärahasta saa käyttää enintään 6 000 euroa saariston kuljetustuen maksamiseen.

Selvitysosa:Määräraha on osittain alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa yrittäjyyden politiikkaohjelmaa.

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 810 000 euroa, joka siirretään momentille 26.98.63 Kainuun hallintokokeilusta annetun lain (343/2003) 2 §:n mukaisesti.

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

  • Edellytykset tuotannon määrän ja uuden tuotantotoiminnan lisääntymiselle sekä tuotannon jalostusasteen kohoamiselle vahvistuvat tuen piiriin kuuluvissa maakunnissa.

Kuljetusten alueellisesta tukemisesta annettua lakia (954/1981) muutettiin 15.12.2003 annetulla lailla (1080/2003) siten, että lain (954/1981) soveltamisaika jatkettiin kattamaan vuosina 2004—2007 tapahtuvat kuljetukset.

Kuljetustukea maksetaan Lapin, Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun, Pohjois-Karjalan, Etelä-Savon ja Pohjois-Savon maakunnissa sijaitsevien pk-yritysten kuljetusten tukemiseen. Tuen kohteena arvioidaan olevan noin 300 pientä ja keskisuurta yritystä. Kuljetustuki on lakisääteinen avustus.


2005 talousarvio 3 540 000
2004 talousarvio 4 350 000
2003 tilinpäätös 3 609 513

45. Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 21 455 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää yritystoiminnan tukemisesta annetun lain (1068/2000) ja yritystuesta annetun lain (1136/1993) mukaisten tukien sekä kauppa- ja teollisuusministeriön päätöksen (2/022/1998) mukaisten kansainvälistymistukien maksamiseen.

Yritystoiminnan tukemisesta annetun lain mukaista investointitukea, pk-yritysten kehittämistukea, yritysten toimintaympäristötukea sekä maataloustuotteiden jalostuksen ja markkinoinnin investointi- ja kehittämistukea saa vuonna 2005 myöntää yhteensä 16 519 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää yritysten investointihankkeisiin, pk-yritysten kehittämishankkeisiin, yritysten toimintaympäristöä parantaviin hankkeisiin sekä maataloustuotteita jalostavien ja markkinoivien yritysten investointi- ja kehittämishankkeisiin myönnettäviin avustuksiin.

Määrärahaa saa käyttää myös julkisten yhteisöjen hankkeiden tukemiseen.

Selvitysosa:Määräraha on osittain alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa tietoyhteiskuntaohjelmaa, työllisyysohjelmaa ja yrittäjyyden politiikkaohjelmaa.

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 300 000 euroa, joka siirretään momentille 26.98.63 Kainuun hallintokokeilusta annetun lain mukaisesti.

Laki yritystoiminnan tukemisesta (1068/2000) tuli voimaan vuoden 2001 alusta. Yritystoiminnan tukemisesta annettu laki korvaa yritystuesta annetun lain (1136/1993 muutoksineen).

Investointitukea myönnetään käyttöomaisuusinvestointien toteuttamiseen yrityksen aloittaessa tai laajentaessa toimintaansa taikka uudistaessa käyttöomaisuuttaan. Investointitukea voidaan myöntää koko maassa pienille yrityksille. Kehitysalueella tukea voidaan myöntää myös pientä yritystä suuremmille yrityksille.

Pk-yritysten kehittämistukea voidaan myöntää koko maassa laissa määritellyn pk-yrityskokorajan mukaisille pk-yrityksille. Tukea voidaan myöntää pk-yritysten merkittäviin kehittämishankkeisiin, joilla parannetaan tuotteiden tai tuotannon tasoa, markkinointi- tai liikkeenjohtotaitoja tai edistetään kansainvälistymistä.

Yritysten toimintaympäristötukea voidaan myöntää koko maassa hankkeisiin, joilla kehitetään tai aikaansaadaan pk-yritysten tarvitsemia palveluja, parannetaan yritysten ja oppilaitosten välistä yhteistyötä ja yritysten verkottumista sekä teknologian siirtoa. Tukea myönnetään pääsääntöisesti muille kuin yrityksille eli lähinnä julkisille yhteisöille kuten oppilaitoksille, tutkimuslaitoksille sekä kunnille.

Maataloustuotteiden jalostuksen ja markkinoinnin investointi- ja kehittämistukea myönnetään koko maassa maataloustuotteita jalostavien ja markkinoivien yritysten investointi- ja kehittämishankkeisiin.

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

  • Erityisesti pk-yritysten kilpailukyky sekä yritysten toimintaympäristö paranevat.
  • Yritysten tuotteiden ja tuotannon tekninen taso paranee, paikkakunnan tai alueen työn tuottavuuden taso nousee, tuotantorakenteeltaan ongelmallisten alueiden elinkeinorakenne vahvistuu sekä työllisyys ja yritysten kansainvälistyminen paranevat.
  • Pk-yritysten kehittämistuen avulla pk-yritysten pitkän aikavälin kilpailukyky sekä kansainvälistyminen lisääntyvät.

Toiminnalliset tulostavoitteet

  • Tuet suunnataan hyvät kasvuedellytykset omaaville käynnistys- ja kasvuvaiheen pienille ja keskisuurille yrityksille. Tukia suunnataan laadullisesti korkeatasoisiin hankkeisiin, joissa tuella voidaan arvioida olevan merkittävä vaikutus hankkeen toteuttamiseen.
  • Yritysten toimintaympäristötuella luodaan ja kehitetään pk-yritysten tarvitsemia ja alueelta puuttuvia palveluja.
Myöntämisvaltuuden arvioitu jakautuminen vuonna 2005 eri käyttökohteisiin
  euroa Arvio
tuensaajista
Uusia
työpaikkoja
Uusitut
työpaikat
Hankkeiden
toteuttamisesta
työpaikkoja
Uudet
yritykset
             
Investointituki 5 300 000 260 650 230 210 176
Pk-yritysten kehittämistuki 8 200 000 300 750 390 170 10
Toimintaympäristötuki 1 700 000 25 75 90 60 4
Maataloustuotteiden jalostuksen ja markkinoinnin investointi- ja kehittämistuki 1 319 000 30 80 20 25 5
Yhteensä 16 519 000 615 1 555 730 465 195

Lisäksi myönnettävällä valtuudella arvioidaan vaikutettavan noin 530 yrityksen liikevaihdon lisäykseen ja noin 260 yrityksen viennin kasvuun.

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2005 2006 2007 2008 2009— Valtuuden käytöstä aiheutuvat kaikki
menot yhteensä
             
Ennen vuotta 2005 tehdyt sitoumukset 19 400 10 532 3 964 1 427 - 35 323
Vuoden 2005 sitoumukset 2 055 5 825 4 765 2 650 1 224 16 519
Yhteensä 21 455 16 357 8 729 4 077 1 224 51 842

Vuonna 2005 myönnettävien tukien aiheuttamat kokonaiskustannukset (nykyarvo) valtiolle ovat 15,7 milj. euroa.

Täydentävän esityksen (HE 244/2004 vp) selvitysosa:Lisäys 1 700 000 euroa talousarvioesityksen 19 755 000 euroon nähden aiheutuu vuoden 2004 ensimmäisessä ja kolmannessa lisätalousarvioissa tehdyistä muutoksista.


2005 talousarvio 21 455 000
2004 III lisätalousarvio
2004 I lisätalousarvio 600 000
2004 talousarvio 18 206 000
2003 tilinpäätös 17 227 350

47. Valtionavustus kehittämispalvelutoimintaan ja eräille yhteisöille (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 3 561 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kauppa- ja teollisuusministeriön toimialaan liittyvien järjestöjen valtionapuun ja lähinnä pk-yritysten kehittämispalvelujen tuottamiseen sekä ulkomaisten investointien edistämiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen pk-yritystoiminnan edistämisyhteisöille, pk-yrityksille tarkoitettujen palvelujen kehittämiseen sekä alueellisiin elinkeinojen kehittämishankkeisiin.

Momentin käyttötarkoituksessa mainittuihin ulkomaisten investointien edistämisestä aiheutuviin kustannuksiin voidaan palvelun julkishyödykkeeseen verrattavan luonteen johdosta myöntää valtionavustusta täyttä kustannusmäärää vastaavasti. Myös pk-yrityksille tarkoitettujen palvelujen kehittämiseen, yritysten eettisen vastuun edistämiseen sekä alueellisiin elinkeinojen kehittämishankkeisiin voidaan erityisissä tapauksissa niiden yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden perusteella myöntää valtionapua kustannusten täyttä määrää vastaavasti.

Avustukset myönnetään valtioneuvoston tarkemmin päättämien perusteiden mukaisesti. Määrärahaa saa käyttää myös julkisten yhteisöjen hankkeiden rahoittamiseen.

Selvitysosa:Määräraha on osittain alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa tietoyhteiskuntaohjelmaa ja yrittäjyyden politiikkaohjelmaa.

Kauppa- ja teollisuusministeriö hyväksyy kunkin järjestön toiminnalle asetetut tavoitteet ja seuraa toiminnalla aikaansaatujen tulosten kehittymistä ja vaikuttavuutta.

Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
   
Ulkomaisten investointien lisääminen Suomessa 1 598 000
Muotoilun edistäminen 685 000
Liikkeenjohdollisen asiantuntemuksen lisääminen 505 000
Kehittämispalvelut, naisyrittäjyys, osaamisen monimuotoisuus ja muu avustustoiminta 773 000
Yhteensä 3 561 000

Momentin määrärahaa käytetään ulkomaisten investointien edistämiseen liittyvien palvelujen tuottamiseen sekä pk-yrityksille tarkoitettujen asiantuntijapalvelujen käytön edistämiseen. Määrärahaa käytetään myös elinkeino- ja pk-yritystoiminnan edellytysten parantamiseen, pk-yritysten kilpailukykyä edistäviin hankkeisiin kuten koulutus- ja neuvontapalvelujen kehittämishankkeisiin, kehittämispalvelujen tarjonnan monipuolistamiseen sekä teollisen muotoilun hyväksikäytön edistämiseen. Lisäksi määrärahaa käytetään alueellisen elinkeinotoiminnan edistämiseen.

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

  • Liikkeenjohdollinen asiantuntemus lisääntyy muun muassa tieto- ja viestintäteknologian avulla.

Toiminnalliset tulostavoitteet

  • Julkaisujen, kilpailujen ja näyttelyjen määrät, levikit ja osallistujamäärät sekä koulutustoiminnan, tietopalvelun ja projektien määrät kokonaisuutena lisääntyvät.

2005 talousarvio 3 561 000
2004 talousarvio 3 561 000
2003 tilinpäätös 3 561 000

48. Korkotuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 6 300 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää julkisesti tuettujen vienti- ja alusluottojen korontasauksesta annetun lain (1137/1996) mukaisen korkotuen maksamiseen. Määrärahaa voidaan lisäksi käyttää julkisesti tuettujen vienti- ja alusluottojen korontasausyhtiöstä annetun lain (1136/1996) tarkoittamalle yhtiölle Fide Oy:lle maksettavan hallinnointipalkkion suorittamiseen sekä Valtiokonttorille korontasaussopimuksista aiheutuvien korko- ja valuuttariskien suojaukseen tarvittavien toimenpiteiden ja kustannusten maksamiseen.

Selvitysosa:Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

  • Suomalaisella viennillä ja alushankintojen rahoituksella on kansainvälisesti kilpailukykyiset ehdot.

Vuonna 2005 vientiluottojen korontasaussopimuksista johtuvan määrärahatarpeen arvioidaan olevan 6 000 000 euroa ja alusluottojen korontasaussopimusten osalta 300 000 euroa. Vuonna 2005 Fide Oy:n arvioidaan tekevän uusia vientiluottoja koskevia korontasaussopimuksia 300 milj. euron arvosta sekä alusluottoja koskevia korontasaussopimuksia 50 milj. euron arvosta. Vuonna 2006 Fide Oy:n arvioidaan tekevän vienti- ja alusluottojen korontasaussopimuksia yhteensä 820 milj. euron arvosta ja sen jälkeen vuosittain yhteensä 600 milj. euron arvosta.

Vuonna 2003 momentilta ei maksettu korkotukea. Hallinnointipalkkiota maksettiin Fide Oy:lle yhteensä 0,3 milj. euroa. Suojaustoimenpiteistä aiheutuneita kustannuksia maksettiin momentilta yhteensä 1,5 milj. euroa. Korontasaussopimuksista sekä korko- ja valuuttariskien suojaamisesta voi aiheutua menojen lisäksi korkohyvityksinä myös tuloja. Vuonna 2003 korkohyvitystä maksettiin valtiolle yhteensä 9,2 milj. euroa.

Korontasaussopimuksista valtiolle aiheutuvat menot (1 000 euroa)
  2005 2006 2007 2008 2009 Yhteensä
             
Vientiluottojen korkotuki 6 000 8 000 9 500 10 700 11 600 45 800
Alusluottojen korkotuki 300 2 700 5 200 7 200 8 900 24 300
Yhteensä 6 300 10 700 14 700 17 900 20 500 70 100


2005 talousarvio 6 300 000
2004 talousarvio 5 700 000
2003 tilinpäätös 1 819 034

49. Korkotuki Suomen Vientiluotto Oy:n myöntämille luotoille(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 20 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Suomen Vientiluotto Oy:n korkotuesta, valuuttakurssitappioiden korvaamisesta ja antolainauksen valtion takauksista annetun lain (1364/1989) mukaisista takauksista syntyneiden tappioiden korvaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Lainsäädäntö ei mahdollista enää uusien hankkeiden rahoitusta tai takausten myöntämistä. Lain (1364/1989) nojalla annetuista takauksista on voimassa kaksi, joista viimeinen erääntyy vuonna 2006.


2005 talousarvio 20 000
2004 talousarvio 17 000
2003 tilinpäätös

60. Siirrot valtiontakuurahastoon(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 14 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtiontakuurahastosta annetun lain (444/1998), vientitakuulain (479/1962) ja valtion vientitakuista annetun lain (422/2001) perusteella myönnettyjen takuiden aiheuttamiin korvausmenoihin. Määrärahaa saa käyttää myös valtiontakaustoimintaa koskevien lakien (375/1963, 573/1972 ja 609/1973) nojalla valtiontakaustoiminnasta annettujen takaussitoumusten ja perusraaka-ainehuollon turvaamiseksi annetun lain (651/1985), valtion vakauttamistakauksista annetun lain (529/1993) perusteella myönnettyjen takuiden ja takausten sekä valtion pääomatakuista annetun lain (594/1992) nojalla ennen vuotta 1999 myönnettyjen takuiden aiheuttamien korvausmenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Venäjä kuittaa vuoden 2003 velkakonversiosopimuksen mukaisesti velkojaan noin 25 miljoonan Yhdysvaltain dollarin arvoisilla tavara- ja palvelutoimituksilla Suomeen. Kauppa- ja teollisuusministeriön tai sen valtuuttamien laitosten osuus vuoden 2003 konversiosopimukseen liittyvistä toimituksista on enintään 15 milj. Yhdysvaltain dollaria ja puolustusministeriön 10 milj. Yhdysvaltain dollaria. Velat ovat valtiontakuurahaston tilinpäätöksessä saamisia Venäjältä, jotka konversion yhteydessä ovat muuttuneet saamisiksi Suomen valtiolta.


2005 talousarvio 14 000 000
2004 talousarvio 17 000
2003 tilinpäätös 25 923 632

62. EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus kauppa- ja teollisuusministeriön osalta (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 87 898 000 euroa.

Vuonna 2005 saa tehdä uusia myöntämispäätöksiä yhteensä 85 477 000 eurolla.

Mikäli vuoden 2004 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saadaan käyttämättä jääneestä osasta Kainuun maakunnassa toteutettavaa tavoite 1 -ohjelmaa lukuun ottamatta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2005.

Määrärahaa saa käyttää Euroopan aluekehitysrahastosta ja Euroopan sosiaalirahastosta rahoitettavien rakennerahastokauden 2000—2006 tavoite 1-, 2- ja 3 -ohjelmien sekä Interreg III ‑yhteisöaloiteohjelmien valtion rahoitusosuuden maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös teknisen avun ja edellä mainittujen ohjelmien toteuttamiseen tarvittavan henkilöstön palkkaamiseen yhdessä momenteilla 26.98.61 ja 34.05.61 olevien EU:n osuuksien kanssa sekä EU:n ohjelmakauden 1995—1999 sitoumusten maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää neuvoston asetuksen (EY 1260/1999) artiklan 39 (varainhoitoa koskevat oikaisut) ja neuvoston asetuksen (ETY 2082/1993) artiklan 24 (tuen vähentäminen, pidättäminen ja peruuttaminen) mukaisten Suomen velvoitteiden maksamiseen. Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Vuonna 2005 osaamisen kehittämispalveluihin osallistuvilta peritään rahoitusosuus, joka on noin kuudesosa niistä erilliskustannuksista, joita palvelujen tuottamisesta aiheutuu.

Määrärahaa saa käyttää lopulliselle edunsaajalle aiheutuvien arvonlisäverojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määräraha on osittain alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa tietoyhteiskuntaohjelmaa, työllisyysohjelmaa sekä yrittäjyyden politiikkaohjelmaa.

Myöntämisvaltuuden mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 108 000 euroa ja määrärahan mitoituksessa 60 000 euroa siirtona momentille 34.05.62 Kainuun hallintokokeilualueella toteutettavien yritysten koulutus- ja kehittämispalveluissa tuloutuvien osallistumismaksutulojen johdosta.

Rakennerahasto-ohjelmissa käytettävästä kansallisesta rahoituksesta säädetään muun muassa laissa yritystoiminnan tukemisesta (1068/2000). Laki on voimassa ohjelmakauden 2000—2006 loppuun saakka. Lisäksi tuista säädetään energiatuen myöntämisen yleisistä ehdoista annetuissa säädöksissä (VNp 45/1996, 29/1999 ja VNA 625/2002), Tekesin tutkimus- ja kehittämistoiminnan ja teknisen tutkimuksen hankerahoitusta koskevissa säädöksissä (VNp 461/1998 ja VNA 435/2004) sekä laissa valtion erityisrahoitusyhtiön luotto- ja takaustoiminnasta (445/1998). Tuista säädetään myös Euroopan yhteisöjen komission hyväksymien yrittäjäkoulutuksen ja alueellisten kehittämisprojektien tukiohjelmia (EU 548 ja 549/11.10.1996) koskevissa säädöksissä sekä valtionavustuslaissa (688/2001). Lisäksi kaikkien rakennerahasto-ohjelmien hallinnoinnista säädetään laissa rakennerahasto-ohjelmien kansallisesta hallinnoinnista (1353/1999) ja asetuksessa rakennerahasto-ohjelmien kansallisesta hallinnoinnista (1354/1999).

Kauppa- ja teollisuusministeriö päättää valtion vastinrahoituksen käytöstä kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalan sisällä EU-ohjelmien rahoituskehysten mukaisesti.

Rahoituksella toteutetaan pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluja, joihin osallistuvilta perittävinä rahoitusosuuksina arvioidaan momentille 12.32.10 kertyvän 2 000 000 euroa.

Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyen esityksen laiksi kauppa- ja teollisuusministeriön ja työvoima- ja elinkeinokeskusten pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluihin osallistuvien rahoitusosuudesta. Tämä rahoitusosuus lasketaan niistä erilliskustannuksista, joita palvelujen tuottamisesta aiheutuu kauppa- ja teollisuusministeriön momentilta 32.10.22 sekä momentilta 32.30.62 rahoitettavista Euroopan sosiaalirahaston osarahoittamista hankkeista.

Määrärahasta palkattavien henkilötyövuosien määrä on noin 52, josta noin puolet maksetaan EU:n osuudesta momenteilta 26.98.61 ja 34.05.61.

Määrärahasta arvioidaan käytettävän 70,238 milj. euroa Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) osarahoitettujen hankkeiden valtion rahoitusosuutena ja 15,400 milj. euroa Euroopan sosiaalirahaston (ESR) hankkeiden valtion rahoitusosuutena.

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

  • Alueiden elinkeinorakenne monipuolistuu ja vahvistuu.
  • Keskeiset toimialat vahvistuvat sekä uutta yritystoimintaa syntyy erityisesti kasvaville toimialoille.
  • Yritysten toimintaedellytykset ja kilpailukyky sekä yrittäjyyttä tukeva innovaatioympäristö vahvistuvat.
  • Pk-yritysten henkilöstön liikkeenjohto-, markkinointi- ja kansainvälistymisvalmiudet paranevat.

Vuoden 2005 EU-myöntämisvaltuuden ja valtuuden kansallisen rahoitusosuuden yhteismäärällä arvioidaan vaikutettavan työpaikkojen ja uusien yritysten määrään sekä koulutustoimenpiteisiin osallistuvien määrään seuraavasti:

EAKR          
Ohjelma Milj. euroa Uusia
työpaikkoja
Uudistettuja
työpaikkoja
Projektinaikaisia työpaikkoja Uusia
yrityksiä
           
Tavoite 1 70 3 500 1 500 800 430
Tavoite 2 50 4 700 3 000 1 300 500
Interreg 1 100 100 25 2
Yhteensä 121 8 300 4 600 2 125 932

ESR      
Ohjelma Milj. euroa Osallistuvat yritykset Henkilökoulutus-päiviä
       
Tavoite 1 4 650 7 700
Tavoite 2 4 700 16 000
Tavoite 3 20 4 750 51 160
Yhteensä 28 6 100 74 860

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista valtiolle aiheutuvat menot (milj. euroa)
  2005 2006 2007 2008 Yhteensä
           
Vuosien 2000—2004 sitoumukset 66,524 21,817 2,812 - 91,153
Vuoden 2005 sitoumukset 21,374 38,259 22,369 3,475 85,477
Yhteensä 87,898 60,076 25,181 3,475 176,630

Vuonna 2005 myönnettävän rahoituksen kokonaiskustannukset (nykyarvo) valtiolle ovat 82,9 milj. euroa.

Myöntämisvaltuuden arvioitu jakautuminen rahastoittain ja ohjelmittain (milj. euroa)
  Tavoite 1 Tavoite 2 Tavoite 3 Interreg III Yhteensä1)
           
Euroopan aluekehitysrahasto 35,750 28,955 - 0,858 65,563
Euroopan sosiaalirahasto 1,976 2,434 12,432 - 16,842
Yhteensä 37,726 31,389 12,432 0,858 82,405

1) Vuoden 2005 myöntämisvaltuudesta puuttuu palautumakorotus 3,072 milj. euroa.

Myöntämisvaltuuden ja määrärahan käyttö eri ohjelmiin (milj. euroa)
Ohjelma Kauden
2000—2006
rahoituskehys valtuutena1)
Budjetoitu
valtuutta
v. 2000—2004
talousarvio +
lisätalousarviot2)
Myöntämisvaltuus
v. 20053)
Budjetoitu
määrärahaa
v. 2000—2004
talousarvio +
lisätalousarviot4)
Määräraha
v. 20055)
           
Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR)          
Tavoite 1 252,988 191,260 35,750 152,810 36,600
Tavoite 2 203,237 151,477 28,955 117,671 31,100
Interreg 10,601 8,457 0,858 8,631 2,538
Yhteensä 466,826 351,194 65,563 279,112 70,238
           
Euroopan sosiaalirahasto (ESR)          
Tavoite 1 13,184 9,320 1,976 7,989 1,900
Tavoite 2 12,775 8,378 2,434 6,475 2,100
Tavoite 3 69,400 50,139 12,432 33,590 11,400
Yhteensä 95,359 67,837 16,842 48,054 15,400
           
EAKR + ESR YHTEENSÄ 562,185 419,031 82,405 327,166 85,638

1) Kauden 2000—2006 rahoituskehyksessä mukana arvio palautumakorotuksista 14,955 milj. euroa.

2) Vuosien 2000—2004 valtuusluvuista puuttuu palautumakorotus 15,683 milj. euroa.

3) Vuoden 2005 myöntämisvaltuudesta puuttuu palautumakorotus 3,072 milj. euroa.

4) Vuosien 2000—2004 arviomäärärahoista puuttuu palautumakorotus 8,690 milj. euroa.

5) Vuoden 2005 arviomäärärahaluvusta puuttuu palautumakorotus 2,260 milj. euroa.

Täydentävän esityksen (HE 244/2004 vp) selvitysosa:Myöntämisvaltuuden vähennys 72 000 euroa talousarvioesityksen 85 549 000 euroon nähden johtuu tavoite 2 -ohjelman teknisen avun myöntämisvaltuuden hallinnonalakohtaisen jaon täsmentymisestä.


2005 talousarvio 87 898 000
2004 III lisätalousarvio 1 113 000
2004 I lisätalousarvio
2004 talousarvio 76 000 000
2003 tilinpäätös 68 463 984