Talousarvioesitys 2004
73. Kasvintuotannon tarkastuskeskus
Selvitysosa:Kasvintuotannon tarkastuskeskus (KTTK) vastaa rehu-, lannoite- ja torjunta-ainevalmisteiden sekä kylvösiementen ja taimiaineistojen tuotannon, markkinoinnin, maahantuonnin, maastaviennin ja eräiltä osin käytön valvonnasta, kasvien terveyteen, luonnonmukaiseen tuotantoon, kasvisten markkinointia koskeviin vaatimuksiin, metsänviljelyaineiston kauppaan ja viljan interventiotoimintaan liittyvästä valvonnasta sekä kotimaisen viljasadon käyttölaadun kartoittamisesta. Kasvintuotannon tarkastuskeskus toimii lisäksi kasvinsuojelulaissa tarkoitettuna kasvinsuojeluviranomaisena, siemenkauppalaissa tarkoitettuna sertifiointiviranomaisena, kasvisten laatuluokituksen valvonnasta vastaavien viranomaisten keskustoimistona, hoitaa torjunta-aineiden ennakkotarkastukseen ja rekisteröintiin liittyviä tehtäviä ja vastaa eläinjätelaitosten valvonnasta eläintautilain perusteella. Tarkastuskeskukselle on lisäksi annettu eräitä EU-tukien hallinnointiin ja valvontaan liittyviä tehtäviä.
Kasvintuotannon tarkastuskeskuksen tehtävät liittyvät keskeisesti Suomen elintarviketalouden laatustrategian toteuttamiseen ja elintarvikeketjun valvontaan yhdessä maa- ja metsätalousministeriön, Elintarvikeviraston ja Eläinlääkintä- ja elintarviketutkimuslaitoksen kanssa. Tarkastuskeskuksen toiminnan tarkoituksena on varmistaa kasvin- ja eläintuotantoon liittyvällä valvonnalla ja seurannalla maa-, metsä- ja elintarviketalouden toiminnan edellytyksiä ja tuotannon laatua.
Toimintalinjat vuoteen 2007
- Kasvintuotannon tarkastuskeskuksen pysyvänä yhteiskunnallisena tavoitteena on edistää hyvää alkutuotannon turvallisuus- ja laatutasoa ihmisten ja eläinten terveyden ja ympäristön suojelemiseksi sekä kotimaisen tuotannon toimintaedellytysten ja kilpailukyvyn edistämiseksi.
- Kasvin- ja eläintuotannon onnistumiseksi ja elintarvikkeiden ja ympäristön hyvän laadun turvaamiseksi varmistetaan maa- ja metsätalouden tuotantopanosten sekä kasvisten ja viljan laadun valvonnalla ja seurannalla tuotteiden vaatimustenmukaisuutta, turvallisuutta ja korkeaa laatua ja edistetään maamme kasvuolosuhteisiin soveltuvien tuotantopanosten tarjontaa.
Maa- ja metsätalousministeriö on vuoden 2004 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen asettanut alustavasti Kasvintuotannon tarkastuskeskukselle seuraavat tulostavoitteet:
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
- Ylläpidetään uuteen kasvinterveyslainsäädäntöön ja kansalliseen kasvinterveysstrategiaan perustuen hyvää kasvinterveystilannetta ja Suomen suoja- ja erityisalueita estämällä vaarallisten kasvintuhoojien leviäminen Suomeen ja huolehtimalla niiden torjunnasta.
- Torjunta-aineiden valvontaa tehostetaan laaditun toimenpideohjelman mukaisesti.
- Rehujen valvontaa kehitetään huomioiden selvitys rehujen haitallisista aineista sekä kansallinen rehustrategia.
- Tuetaan luonnonmukaisen tuotannon pitkäjänteistä kehittämistä ylläpitämällä ja tehostamalla luonnonmukaisen tuotannon valvontaa ja tuotantoehtojen noudattamista.
- Kehitetään ja pannaan täytäntöön maatalouden muuntogeenisten tuotantopanosten ja tuotteiden valvontaa kansallisen valvontaohjelman ja viraston asiaa koskevan valvontastrategian pohjalta.
- Valvotaan maatalouden tuotantopanosten sekä luomu- ja muuntogeenisten tuotteiden jäljitettävyyttä elintarvikeketjussa.
- Kehitetään riskinarviointia ja sen perusteena olevaa tiedonkeruuta valvonnan suunnittelun ja kohdentamisen pohjaksi ja osallistutaan kansallisen riskinarviointiverkoston toimintaan.
- Parannetaan eläin- ja kasvitauteja, maatalouden tuotantopanoksia ja elintarvikkeita koskevaa kriisivalmiutta yhdessä hallinnonalan muiden toimijoiden kanssa.
Palvelutavoitteet
- Kehitetään valvontajärjestelmiä ja valvonnan laadunvarmistusta.
- Lisätään tiedotusta tuotteista ja tuotantoketjun toiminnasta sekä valvonnasta ja valvonnan tuloksista.
- Kehitetään sähköistä asiointia, tietohallintoa ja -verkkoja sekä viraston Internet-sivuja tukemaan viraston tuloksellista toimintaa ja asiakaspalvelua ottaen huomioon hallinnonalan yhteiset tavoitteet.
- Osallistutaan Elintarvikkeiden laatutietojärjestelmän (ELATI) kehittämiseen.
Toiminnalliset tavoitteet
- Kehitetään viraston toimintaa ja johtamista vahvistettujen arvojen ja strategioiden mukaisesti. Varmistetaan strategioiden ja arvojen toteuttaminen käytännön toiminnassa.
- Toteutetaan palkkausjärjestelmäuudistus sekä parannetaan ja ylläpidetään henkilöstön ammattitaitoa ja työhyvinvointia.
- Osallistutaan Kasvintuotannon tarkastuskeskuksen, Eläinlääkintä- ja elintarviketutkimuslaitoksen ja Elintarvikeviraston yhdistämiseen tähtäävään valmisteluun, Viikki-suunnitteluun sekä muiden hallinnonalan alueellistamisselvitykseen sisältyvien ehdotusten jatkovalmisteluun viraston tehtäväalueella.
- Toimitaan aktiivisesti yhteistyössä muiden hallinnonalan ja elintarvikeketjun toimintaan kytkeytyvien viranomaisten, sidosryhmien ja toimijoiden kanssa synergia- ja verkostoetujen saavuttamiseksi.
- Kehitetään edelleen tulosohjausta sekä valvontasuunnitelmia ja niiden toteuttamista. Kasvintuotannon tarkastuskeskus tekee TE-keskusten kanssa yksityiskohtaiset tulossopimukset tehtäväalueensa tehtävien hoitamisesta ministeriöiden ja TE-keskusten neuvottelemien yleisten puitteiden ja resurssien rajoissa. Ministeriön ja TE-keskusten välisissä yhteisissä tulossopimuksissa TE-keskuksille varataan riittävät resurssit Kasvintuotannon tarkastuskeskuksen tehtävien hoitamiseen.
- Yhtenäistetään maksupolitiikkaa maa- ja metsätalousministeriön antamien suuntaviivojen mukaisesti, kehitetään toiminnan arviointijärjestelmiä ja jatketaan viraston toimintaan soveltuvien tuottavuuden mittareiden ja muiden seurantajärjestelmien laatimista.
Kasvintuotannon tarkastuskeskuksen menojen, tulojen ja henkilötyövuosien arvioitu jakautuminen vuonna 2004 tehtävittäin |
|||
---|---|---|---|
Menot | Tulot | ||
milj. € | milj. € | Htv | |
Kasvinsuojelu ja laadunvalvonta | 3,574 | 2,107 | 58,9 |
Rehu- ja lannoitevalvonta | 3,990 | 1,240 | 70,6 |
Siementuotannon sertifiointi | 3,493 | 2,417 | 55 |
Luomuvalvonta | 1,312 | 1,300 | 9 |
Viljan laadun tarkastus | 0,519 | 0,082 | 9 |
Muut tehtävät | 1,149 | 17,5 | |
Yhteensä | 14,037 | 7,146 | 220 |
Maksullisen toiminnan tunnuslukutaulukko | |||
---|---|---|---|
2002 | 2003 | 2004 | |
toteutuma | ennakoitu | arvio | |
Maksuperustelain mukainen julkisoikeudellinen toiminta | |||
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) | 4 302 | 4 769 | 4 823 |
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) | 3 880 | 3 950 | 4 044 |
Käyttöjäämä (t€) | 422 | 819 | 779 |
— % tuotoista | 9,8 | 17,2 | 16,2 |
Osuus yhteiskustannuksista (t€) | 1 160 | 1 159 | 1 159 |
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) (t€) | -738 | -340 | -380 |
— % tuotoista | -17,2 | -7,1 | -7,9 |
Tuotot % kokonaiskustannuksista yhteensä | 85,4 | 93,3 | 92,7 |
Maksuperustelain mukainen liiketaloudellinen toiminta | |||
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) | 302 | 335 | 327 |
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) | 357 | 327 | 330 |
Käyttöjäämä (t€) | -55 | 8 | -3 |
— % tuotoista | -18,2 | 2,4 | -0,9 |
Osuus yhteiskustannuksista (t€) | 243 | 210 | 213 |
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) (t€) | -298 | -202 | -216 |
— % tuotoista | -98,7 | -60,3 | -66,1 |
Tuotot % kokonaiskustannuksista yhteensä | 50,3 | 62,4 | 60,2 |
Hintatuki (t€) | 186 | 186 | 186 |
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) (t€) tuotoista sen jälkeen kun hintatuen vaikutus on lisätty tuottoihin | -112 | -16 | -30 |
Erillislakien mukainen julkisoikeudellinen toiminta (torjunta-ainelaki ja lannoitelaki) |
|||
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) | 2 159 | 2 059 | 1 996 |
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) | 683 | 723 | 791 |
Käyttöjäämä (t€) | 1 476 | 1 336 | 1 205 |
— % tuotoista | 68,4 | 64,9 | 60,4 |
Osuus yhteiskustannuksista (t€) | 286 | 282 | 282 |
Muiden viranomaisten kustannukset (t€) | 888 | 888 | 888 |
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) (t€) | 302 | 166 | 35 |
— % tuotoista | 14,0 | 8,1 | 1,8 |
Tuotot % kokonaiskustannuksista yhteensä | 116,3 | 108,8 | 101,8 |
21. Kasvintuotannon tarkastuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 037 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon yhteishankkeista muilta hankeosapuolilta saatavat tulot sekä torjunta-aineiden tehoaineiden arviointitoiminnan maksutulot.
Määrärahasta saa käyttää rehu- ja lannoitevalmisteiden ja torjunta-aineiden analyysitoiminnan suoritteiden hintojen alentamiseen enintään 186 000 euroa.
Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu. Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 600 000 euroa eläinten sivutuoteasetuksen edellyttämien lisääntyvien valvontatehtävien menoina sekä 800 000 euroa muun muassa rehuvalvonnan lisääntyvien tehtävien menoina, kasvisten vaatimustenmukaisuuden valvonnan tehostamisesta aiheutuvina menoina ja vaarallisten kasvintuhoojien torjumiseksi suoritettavista lisääntyvistä valvonta- ja tarkastustehtävistä aiheutuvina menoina.
Määrärahan mitoituksessa on lisäksi otettu huomioon torjunta-aineiden tehoaineiden arviointitoiminnan bruttotuloina 420 000 euroa ja niitä vastaavina bruttomenoina 420 000 euroa.
Määrärahasta arvioidaan käytettävän maksullisen toiminnan menoihin 5 985 000 euroa. Liiketaloudellisen toiminnan suuntaus on laskeva ja kiristyvässä kilpailutilanteessa toiminnan ei arvioida kasvavan. Rehuvalvonnassa valvonta-analyyseistä aiheutuvista kokonaiskustannuksista sekä rehulain ja eläintautilain perusteella tapahtuvista hygieniaan liittyvän omavalvonnan tarkastuksista valtiolle aiheutuvista kokonaiskustannuksista jätetään valtion vastuulle 30 %. Rehujen, lannoitteiden ja torjunta-aineiden palveluanalyysien hintatuki on välttämätöntä alan kilpailevien laboratorioiden voimakkaan subventoinnin johdosta. Liikeperiaatteiden mukaan hinnoiteltavan rehu-, lannoite- ja torjunta-ainevalvonnan analyysivalikoima on pidettävä laajana virallista valvontaa varten. Ilman tukea analyysien määrä laskee ja viranomaisanalyysien yksikkökustannukset nousevat. Torjunta-aineiden rekisteröinnin ja valvonnan maksullisen toiminnan menot ovat 924 000 euroa. Toiminnasta kertyvät tulot on merkitty momentille 12.30.73 lukuun ottamatta kasvinsuojelutoimien tukemiseen EU:lta saatavaa tuloa, joka on merkitty momentille 12.30.01.
Osaan hankkeista saadaan EMOTR:n tukiosaston rahoitusta.
Menojen ja tulojen erittely | € |
---|---|
Bruttomenot | 14 457 000 |
Nettoutettujen tutkimushankkeiden ym. menot | 420 000 |
Muut toimintamenot | 14 037 000 |
Bruttotulot, nettoutettujen tutkimushankkeiden ym. tulot | 420 000 |
Nettomenot | 14 037 000 |
2004 talousarvio | 14 037 000 |
2003 lisätalousarvio | 947 000 |
2003 talousarvio | 12 217 000 |
2002 tilinpäätös | 12 092 610 |