Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         04. Tarkastuslautakunta
         07. Työterveyslaitos
         08. Kansanterveyslaitos
         10. Säteilyturvakeskus
         12. Valtion koulukodit
         14. Valtion mielisairaalat
         15. Perhekustannusten tasaus
         16. Yleinen perhe-eläke
         17. Työttömyysturva
         18. Sairausvakuutus
         19. Eläkevakuutus
         20. Tapaturmavakuutus
         21. Rintamaveteraanieläkkeet
         28. Muu toimeentuloturva
         57. Lomatoiminta
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2004

33. SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tehtävänä on edistää väestön hyvää terveyttä ja toimintakykyä sekä terveellistä työ- ja elinympäristöä ja turvata riittävä toimeentulo ja sosiaali- ja terveyspalvelut.

Valtion talousarvion kautta rahoitetaan kaikista sosiaalimenoista noin kolmannes. Sosiaali- ja terveysministeriön pääluokan osuus sosiaalimenoista on runsas viidennes, koska sosiaalimenoihin kuuluvia eriä rahoitetaan muidenkin pääluokkien kautta. Pääluokan suurimmat menoerät ovat siirtomenot kotitalouksille, kunnille ja kuntayhtymille.

Eläketurvan ja sosiaali- ja terveyspalvelujen kysynnän kasvusta huolimatta sosiaalimenojen kehitys on ollut maltillista. Sosiaalimenojen bruttokansantuotteeseen suhteutettu osuus sekä henkeä kohden lasketut ostovoimakorjatut sosiaalimenot ovat Suomessa alle EU-maiden keskitason. Vuonna 2004 osuuden odotetaan hieman kasvavan ja olevan noin 27 %.

Sosiaaliturvan lähivuosien kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ovat väestön ikääntyminen ja toimintakyky, kansantalouden yleinen kehitys, Euroopan integraatio, työllisyysaste ja pitkäaikaistyöttömyyden taso, köyhyys ja syrjäytyminen, uuden teknologian käyttöönotto, maan alueellinen kehitys ja sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön muutokset. Sosiaaliturvan kestävän rahoituksen kannalta työssä jatkaminen sekä väestön työ- ja toimintakyvyn ylläpito korostuvat lähivuosina. Euroopan unionin maita yhdistävät samantyyppiset sosiaaliturvan haasteet. Yhteisötason toiminta, kuten tavoitteiden asettelu, eri alueiden toimintaohjelmat sekä politiikan tuloksia kuvaavat vertailuindikaattorit, on tiivistynyt sosiaaliturvan alueella.

Alustavat tulostavoitteet

Hallituksen päätavoitteena on kehittää hyvinvointiyhteiskuntaa parantamalla työllisyyttä ja vähentämällä työttömyyttä, ylläpitämällä työkykyä, vahvistamalla peruspalveluja ja toimeentuloturvaa sekä tasapainottamalla alueellista kehitystä.

Hallinnonalan vuotta 2004 koskevan tavoitteenasettelun tausta-asiakirjoja ovat hallitusohjelman ja sosiaali- ja terveysministeriön strategia-asiakirjan lisäksi muun muassa valtioneuvoston periaatepäätös Terveys 2015 -kansanterveysohjelmasta, Sosiaalimenojen rahoitusta selvittäneen toimikunnan (Somera) toimenpidelinjaukset sekä valtioneuvoston periaatepäätös terveydenhuollon tulevaisuuden turvaamiseksi. Työsuojelun tausta-asiakirjana on vuonna 1998 hyväksytty Työsuojelustrategia. Kansallisen sosiaalialan kehittämishankkeen sekä laajan kansallisen alkoholiohjelman toimeenpano on käynnistynyt. Työelämän vetovoiman vahvistamiseksi on valmisteltu valtakunnallinen Veto-toimenpideohjelma työssäoloajan jatkamisesta, työssä jaksamisesta ja kuntoutuksesta. Seuraavassa mainittujen tavoitteiden edellyttämät toimenpiteet sisältyvät pääluokan luku- ja momenttiperusteluihin.

Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

Väestön terveyden edistäminen, sairauksien ennaltaehkäisy sekä ihmisten elämänhallinnan, työ- ja toimintakyvyn ja omatoimisuuden tukeminen ovat keskeisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia tavoitteita. Väestön terveydentilan koheneminen on jatkunut. Eri väestöryhmien väliset erot terveydentilassa samoin kuin alueelliset erot ovat kuitenkin säilyneet suurina. Terveydentilaan ja sosiaaliseen selviytymiseen liittyviä uhkia ja haasteita ovat väestön ikääntyminen, uusien sairauksien esiintyminen sekä muun muassa alkoholikulutuksen kasvun myötä lisääntyvät sosiaaliset ja terveyshaitat. Tavoitteena on parantaa eri-ikäisten terveyttä ja toimintakykyä, selvittää keinoja supistaa eri väestöryhmien välisiä terveyseroja sekä vähentää päihteiden aiheuttamia sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja.

Työelämän vetovoiman lisääminen

Työllisyysasteen nostaminen edellyttää nykyistä pidempää työelämässä pysymistä. Sosiaaliturvan kannustavuuden vahvistaminen tukee työuran pidentymistä. Työelämän kehittäminen puolestaan parantaa työturvallisuutta, työssä jaksamista, työssä selviytymistä sekä työn tuloksellisuutta. Sosiaaliturvaa kehitetään edelleen kannustavampaan suuntaan. Työelämän kehittämisohjelmia jatketaan ja laajennetaan, painottaen työ- ja perhe-elämän yhteensovittamista sekä työssä jaksamista. Työterveyshuoltoa, kuntoutusta sekä näiden yhteistyötä tehostetaan. Tavoitteena on työhön osallistumisasteen nostaminen, työssäoloajan piteneminen sekä sairauspoissaolojen väheneminen.

Syrjäytymisen ehkäisy ja hoito

1990-luvun laman ja pitkäaikaistyöttömyyden myötä syntynyt syrjäytymisongelma on säilynyt yhteiskunnallisena ongelmana. Toimeentulotuen käyttö on viime vuosina alentunut mutta on edelleen korkealla tasolla. Pitkäaikainen tuen varassa eläminen ei ole viime vuosina merkittävästi vähentynyt ja moniongelmaisten asiakkaiden syrjäytymisriski on suuri. Syrjäytymisen ehkäiseminen ja vähentäminen edellyttää työttömyyden alentamista, vähimmäisetuuksien riittävää tasoa sekä erityisryhmille kehitettyjä palveluita. Tavoitteena on saada pitkäaikaisesti tuen varassa elävien lukumäärä alenemaan sekä tehostaa riskiryhmien palveluita.

Toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen turvaaminen kaikille väestöryhmille edellyttää kuntatalouden tasapainoista kehittämistä, vaikeuksissa olevien ryhmien palvelujen saatavuudesta huolehtimista, kuntien yhteistyötä ja uusien toimintamallien käyttöönottoa sekä palvelutuotannon taloudellisten kannustimien lisäämistä. Myös sekä toimeentuloturvan että palveluiden rahoituksen turvaaminen ja sen uudistaminen entistä läpinäkyvämmäksi ja kokonaistaloudellisesti kannustavammaksi on keskeistä. Tavoitteena on turvata palveluiden saatavuus ja laatu, varmistaa kestävä rahoitus, vahvistaa seudullista yhteistyötä ja uudistaa palveluiden järjestämisen rakenteita.

Eläketurvan rahoituksen perustana on talouden kasvu, yleinen luottamus järjestelmän kestävyyteen ja ihmisten nykyistä pidempi työelämässä jaksaminen. Tavoitteena on varmistaa toimeentuloturvajärjestelmien kohtuullinen etuustaso, rahoitus ja rakenteellinen kannustavuus. Sairauden ja työttömyyden ajan toimeentulon on oltava riittävä. Samalla järjestelmien tulee tukea työkyvyn ylläpitoa ja palauttamista. Toimeentuloturvan vähimmäistason riittävyys on turvattava.

Lapsiperheiden hyvinvointi

Lasten hyvinvoinnin vahvistaminen edellyttää lapsi- ja perhepolitiikan vakautta ja ennakoitavuutta sekä toimivia peruspalveluita. Työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen tukeminen, lapsiperheiden taloudellinen tuki ja riittävä vanhemmuuden ja perheiden tuki ongelmatilanteissa sekä erityisryhmien osalta ovat keskeisiä. Tavoitteena on tasata lapsista aiheutuvia kustannuksia, vahvistaa turvallisia kasvu- ja kehitysympäristöjä sekä varmistaa sosiaali- ja terveyspalveluiden riittävä vähimmäistaso.

Sukupuolten välinen tasa-arvo

Miesten ja naisten tasa-arvon edistäminen sekä työelämässä, koulutuksessa että perhe-elämässä edellyttää tasa-arvotavoitteiden huomioon ottamista muussa päätöksenteossa. Tavoitteena on vähentää palkkaeroja, parantaa naisten asemaa päätöksenteossa ja vähentää naisiin kohdistuvaa väkivaltaa. Tavoitteena on myös parantaa työn ja perhe-elämän yhteensovittamista sekä arvioida tasa-arvokysymyksiä myös miesnäkökulmasta.

Hallinnonalan ohjaus ja yhteistyö

Hallinnonalan virastojen ja laitosten kanssa laadittavissa tulossopimuksissa sovitaan tavoitteiden toteuttamista koskevista laitosten vastuista.

Tulossopimukset pohjautuvat hallinnonalan yhteisen viitekehikon mukaiseen tavoitteenasetteluun. Viitekehikon neljä näkökulmaa ovat yhteiskunnallinen vaikuttavuus, prosessit ja rakenteet, henkilöstön uudistuminen ja työkyky sekä resurssit ja talous. Tulossopimusten yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet johdetaan edellä mainituista strategisista asiakirjoista ja niiden tavoitelinjauksista. Tavoitteiden toteutumista seurataan erikseen sovittavien kriteerien avulla.

Hallinnonalan määrärahat luvuittain vuosina 2002—2004



v. 2002
tilinpäätös
1000 €
v. 2003
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2004
esitys
1000 €

Muutos 2003—2004
    1000 € %







01.
Sosiaali- ja terveysministeriö
49 459
65 290
66 996
1 706
3
02.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
22 980
20 610
21 910
1 300
6
03.
Työttömyysturvalautakunta
1 697
1 725
1 795
70
4
04.
Tarkastuslautakunta
1 552
1 556
1 630
74
5
06.
Terveydenhuollon oikeusturva-keskus
4 266
4 300
4 870
570
13
07.
Työterveyslaitos
34 320
35 210
37 175
1 965
6
08.
Kansanterveyslaitos
35 184
34 584
44 444
9 860
29
09.
Sosiaali- ja terveydenhuollon
tuotevalvontakeskus
4 480
4 570
5 047
477
10
10.
Säteilyturvakeskus
10 417
11 109
11 330
221
2
11.
Lääkelaitos ja Lääkehoidon
kehittämiskeskus
1 249
2 549
2 574
25
1
12.
Valtion koulukodit
521
588
588


13.
Työsuojelun piirihallinto
20 730
21 506
22 608
1 102
5
14.
Valtion mielisairaalat
529
607
607


15.
Perhekustannusten tasaus
1 367 661
1 362 900
1 430 100
67 200
5
16.
Yleinen perhe-eläke
40 706
41 000
41 000


17.
Työttömyysturva
599 975
686 200
694 000
7 800
1
18.
Sairausvakuutus
673 917
699 000
750 000
51 000
7
19.
Eläkevakuutus
1 493 706
1 503 500
1 672 000
168 500
11
20.
Tapaturmavakuutus
13 400
13 800
13 500
- 300
- 2
21.
Rintamaveteraanieläkkeet
115 833
107 000
98 000
- 9 000
- 8
22.
Sotilasvammakorvaukset ja eräät kuntoutustoiminnan menot
263 600
261 950
252 928
- 9 022
- 3
23.
Muu sodista kärsineiden turva
2 807
3 030
2 750
- 280
- 9
28.
Muu toimeentuloturva
13 800
18 196
33 950
15 754
87
32.
Kuntien järjestämä sosiaali- ja
terveydenhuolto
2 746 996
2 987 249
3 578 744
591 495
20
33.
Eräät sosiaali- ja terveydenhuollon menot
5 862
21 000
6 400
- 14 600
- 70
53.
Terveyden edistäminen ja terveysvalvonta
9 332
9 500
9 760
260
3
57.
Lomatoiminta
185 994
197 600
201 500
3 900
2
92.
Raha-automaattiyhdistyksen
tuoton käyttö
377 285
400 585
405 945
5 360
1

Yhteensä
8 098 259
8 516 714
9 412 151
895 437
11

  Henkilöstön kokonaismäärä 3 440 3 550 3 6201)    

1) Tästä maksullisen toiminnan osuus on 1 309 henkilötyövuotta.