Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Ympäristöministeriö
         10. Ympäristön suojelu
         30. Asumisen edistäminen
         50. Ympäristölupavirastot
         60. Suomen ympäristökeskus
         70. Valtion asuntorahasto
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2004

35. YMPÄRISTÖMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:Ympäristöministeriön hallinnonalan tehtävät koostuvat alueiden käytön ja rakentamisen ohjauksesta, asunto-olojen kehittämisestä sekä luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön suojelusta.

Lähivuosien merkittäviä haasteita ovat hyvinvointia edistävän elinympäristön sekä kulutuksen ja tuotannon ekotehokkuuden edellytysten parantaminen, ympäristöstä aiheutuvien terveyshaittojen vähentäminen, Itämeren tilan parantaminen sekä ilmastonmuutoksen hillitseminen. Tuotantoa, yhdyskuntien suunnittelua, rakentamista ja alueiden käyttöä pyritään kehittämään niin, että hyvinvointi ja elämän laatu paranevat samalla kun ympäristökuormitus ja -haitat vähentyvät. Omaksumalla luonnonvarojen kestävän käytön periaate yhteiskunnan eri osa-alueilla turvataan luonnonvarojen riittävyys myös tuleviin tarpeisiin. Taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhdyskuntarakenne ja hyvä elinympäristö edellyttävät erilaisia lähestymistapoja kasvukeskusten ja vähenevän väestön alueiden maankäytön ja asumisen suunnittelussa. Myös väestön ikääntyminen edellyttää asumisen ja yhteiskunnan tarjoamien palvelujen kehittämistä. Rakentamisen laatua ja ekologista kestävyyttä on parannettava.

Ympäristönsuojelun ohjauksessa turvataan lupajärjestelmän toimivuus ja vahvistetaan taloudellisten ohjauskeinojen käyttöä.

Asuntomarkkinoiden vakaus ja asuntokanta

  • Painotetaan Helsingin seudun ja muiden kasvukeskusten osuutta valtion tukemassa asuntotuotannossa sekä lisätään suurimman ylikysynnän kohteena olevien pienten vuokra-asuntojen osuutta.
  • Kehitetään asumisen tukijärjestelmiä niiden vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden parantamiseksi.
  • Asuntokannassa otetaan huomion ikääntyvien ihmisten tarpeet sekä väestöltään vähenevien alueiden asuntojen tarve ja taloudelliset riskit.
  • Asunnottomia on 800 vähemmän kuin vuonna 2003. Parannetaan erityisryhmien asuinoloja.

Hyvän ja kestävän rakentamisen edistäminen

  • Rakentamisen laatua parannetaan.
  • Parannetaan rakennusten energiatehokkuutta.
  • Edistetään rakennuspoliittista ohjelmaa tukevia alan yhteisiä tutkimus- ja kehityshankkeita.
  • Tehostetaan rakennuskannan korjaamisen ja käytön ohjauskeinoja.

Kestävä yhdyskuntakehitys ja elinympäristön laatu

  • Edistetään vuorovaikutteista ja maankäyttö- ja rakennuslain sisällöllisiä tavoitteita vastaavaa suunnittelua sekä valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteutumista.
  • Edistetään rantojen suunnitelmallista rakentamista.
  • Edistetään kulttuuriympäristöjen säilymistä ja hyvää hoitoa.

Luonnon monimuotoisuuden suojelu

  • Luonnon monimuotoisuuden köyhtymistä hidastetaan kansallisen toimintaohjelman ja kansainvälisten sitoumusten mukaisesti. Eliölajien ja luontotyyppien uhanalaisuuden kehitystä seurataan ja suojelua tehostetaan.
  • Jatketaan Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelman toimeenpanoa.
  • Luonnonsuojeluohjelmien ja Natura 2000 -verkoston toteutusta jatketaan vuonna 1996 päätetyn rahoitusohjelman mukaisesti.

Luonnonvarojen kestävä käyttö ja ekotehokas yhteiskunta

  • Ehkäistään jätteiden syntyä, lisätään niiden hyödyntämistä ja vähennetään niistä aiheutuvia haittoja vuonna 2002 tarkistetun valtakunnallinen jätesuunnitelman mukaisesti.
  • Edistetään luonnon- ja kulttuuriarvojen huomioon ottamista luonnonvarojen käytössä.
  • Parannetaan luonnon virkistyskäytön ja luontomatkailun edellytyksiä.

Ympäristön pilaantumisen ehkäiseminen

  • Vesien rehevöitymistä ehkäistään vähentämällä yhdyskuntien typpipäästöjä ja hajakuormitusta.
  • Vaarallisten kemikaalien ja aineiden syntyä ja vaikutuksia selvitetään ja vähennetään haitallisimpien aineiden pitoisuuksia ympäristössä.
  • Ilman laatua parannetaan tavoitteena, että Suomessa ei ylitetä vuosille 2005 ja 2010 sovittuja ilman laadun raja-arvoja.

Ilmakehän haitallisten muutosten ehkäiseminen

  • Ilmaston muutoksen torjumiseksi toimeenpannaan YK:n ilmastosopimuksen ja Kioton pöytäkirjan velvoitteita.
  • Suomen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi vaikutetaan rakentamiseen, yhdyskuntasuunnitteluun, jätehuoltoon ja työkoneiden päästöihin.

Hallinto ja palvelujen kehittäminen

  • Tehtävien alueellistamisen linjaukset ympäristöhallinnossa valmistellaan.
  • Virastojen henkilöstöpolitiikat tarkennetaan hallinnonalan yhteisten henkilöstöpoliittisten linjausten pohjalta. Uusi palkkausjärjestelmä toimii hallinnonalalla ja sen toimivuutta seurataan.
  • Henkilöstön osaamisessa painotetaan ammattitaitoista johtamista, vuorovaikutustaitoja ja riittäviä tietoteknisiä valmiuksia.
  • Keskeisten työprosessien sujuvuutta parannetaan.
  • Verkkopalvelujen ja sähköisten asiointipalvelujen käyttömahdollisuuksia parannetaan.

Hallinnonalan määrärahat luvuittain vuosina 2002—2004



v. 2002
tilinpäätös
1000 €
v. 2003
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2004
esitys
1000 €

Muutos 2003—2004
    1000 € %







01.
Ympäristöministeriö
19 009
22 369
23 138
769
3
10.
Ympäristön suojelu
21 323
25 560
37 065
11 505
45
20.
Yhdyskunnat, alueidenkäyttö ja luonnonsuojelu
48 161
37 084
52 780
15 696
42
30.
Asumisen edistäminen
415 482
430 000
428 000
- 2 000
- 0
40.
Alueelliset ympäristökeskukset
58 438
59 582
63 051
3 469
6
50.
Ympäristölupavirastot
4 740
4 725
4 524
- 201
- 4
60.
Suomen ympäristökeskus
22 425
23 057
23 980
923
4
70.
Valtion asuntorahasto
7 804
4 382
4 544
162
4
99.
Ympäristöministeriön hallinnonalan muut menot
24 118
36 387
37 867
1 480
4

Yhteensä
621 500
643 146
674 949
31 803
5

  Henkilöstön kokonaismäärä 2 540 2 550 2 560