Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         15. Muut maatalouden menot
         32. Metsäntutkimuslaitos
            33. Metsähallitus
              43. Porotalouden edistäminen
              51. Kalatalouden edistäminen
         61. Maanmittauslaitos
         62. Geodeettinen laitos
         72. Elintarvikevirasto
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2004

41. Kala-, riista- ja porotalousPDF-versio

Selvitysosa:Luvussa budjetoitujen määrärahojen määrä on noin 41 milj. euroa, mitä vastaavasti valtiolle arvioidaan kertyvän tuloja noin 29 milj. euroa. Suurimmat tuloerät, joita vastaavat menot on budjetoitu tässä luvussa, ovat EU-tulot, hirvieläinten metsästysmaksut sekä riistanhoitomaksu- ja kalastuksenhoitomaksukertymät. Lisäksi luvussa on budjetoitu ne valtion rahoitettavaksi jäävät määrärahat, jotka tarvitaan EU:n yhteisen kalastuspolitiikan toimeenpanon edellyttämien ohjelmien ja muiden toimenpiteiden toteuttamiseen Suomessa.

25. Kalakannan hoitovelvoitteet (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 2 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää vesituomioistuinten ja ympäristölupavirastojen antamien lupapäätösten lupaehtojen edellyttämien kalakannan hoitotoimenpiteiden toteuttamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Momentille 12.30.40 on merkitty tulona 2 020 000 euroa. Määrärahaa on tarkoitus käyttää enintään kolmea henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.


2004 talousarvio 2 100 000
2003 talousarvio 2 000 000
2002 tilinpäätös 2 018 000

41. Hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 4 388 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää riistanhoitomaksusta ja pyyntilupamaksusta annetun lain (616/1993) 6 §:ssä tarkoitettujen menojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenojen ja enintään viittä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Vastaava tulo on merkitty momentille 12.30.35. Määrärahaa käytetään hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen ehkäisemisestä ja korvaamisesta sekä hirvieläinkantojen seurannasta ja hirvieläinten tutkimuksesta aiheutuviin menoihin. Vähennys aiheutuu pyyntilupatulojen laskusta.

Määrärahan arvioitu jakautuminen eri käyttötarkoituksiin
   
Vahinkojen korvaukset 3 788 000
Vahinkojen estämistoimenpiteet 100 000
Hirvikannan seuranta ja tutkimus 400 000
Metsäpeurakannan seuranta ja tutkimus 100 000
Yhteensä 4 388 000


2004 talousarvio 4 388 000
2003 talousarvio 5 785 000
2002 tilinpäätös 5 241 865

42. Petoeläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 2 300 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää metsästyslain 87 §:ssä mainittujen maasuurpetojen aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta sekä näiden ja merihylkeiden aiheuttamien vahinkojen estämisestä, kysymyksessä olevien eläinkantojen seurannasta ja suojelemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen. Momentin määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenojen ja enintään viittä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahasta arvioidaan käytettäväksi 1 800 000 euroa petoeläinten aiheuttamista vahingoista maksettaviin korvauksiin ja 500 000 euroa harkinnanvaraisina avustuksina muiden määrärahan perusteluissa mainittujen menojen maksamiseen.


2004 talousarvio 2 300 000
2003 talousarvio 2 300 000
2002 tilinpäätös 2 859 000

43. Porotalouden edistäminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 1 608 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää porotalouden edistämiseen myönnettävien valtionapujen ja poroaitasopimusten perusteella valtion vastuulla olevista tehtävistä aiheutuvien kulutusmenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Poroaitasopimukset koskevat Suomen ja Norjan sekä Suomen ja Venäjän rajoilla olevien poroaitojen rakennus- ja kunnossapitotoimenpiteitä sekä eräitä muita tehtäviä.

Määrärahan arvioitu jakautuminen eri käyttötarkoituksiin
   
Porotalouden koetoiminta 50 500
Paliskuntain yhdistyksen tukeminen 732 800
Poroaitasopimusten mukaisten valtakunnan rajoilla sijaitsevien poroaitojen rakentaminen ja kunnossapito 824 700
Yhteensä 1 608 000


2004 talousarvio 1 608 000
2003 talousarvio 1 564 000
2002 tilinpäätös 1 564 000

50. Metsästyksen ja riistanhoidon edistäminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 6 991 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää riistanhoitomaksusta ja pyyntilupamaksusta annetun lain (616/1993) 3 §:ssä tarkoitettujen menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon riistanhoitomaksun suorittaneiden henkilöiden keskimääräinen lukumäärä, joka oli 291 265 vuosina 2000—2002. Riistanhoitomaksun suuruus on edelleen 24 euroa. Vuonna 2004 kertyväksi arvioidut riistanhoitomaksut on merkitty momentille 12.30.39.


2004 talousarvio 6 991 000
2003 talousarvio 6 973 000
2002 tilinpäätös 6 973 000

51. Kalatalouden edistäminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 6 194 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kalastuslain (286/1982) 91 ja 91 a §:n perusteella vesialueiden omistajille kalavesien käytöstä maksettaviin korvauksiin, kalastusaluetoiminnasta, kalastusalan järjestöjen toiminnasta, kalatalouden edistämisestä sekä valtiolle maksun kannosta ja kalastuksenhoitomaksurekisterin pidosta aiheutuvien menojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenojen ja enintään viittä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Kalastuslain 90 §:n mukaan valtion talousarvioon on vuosittain otettava kalatalouden edistämiseen määräraha, joka vastaa ainakin sitä määrää, mikä kolmen edellisen vuoden aikana kalastuksenhoitomaksun suorittaneiden henkilöiden keskimääräisen lukumäärän perusteella kalastuksenhoitomaksuina kertyisi. Tarkoitukseen on kuitenkin myönnettävä vähintään se määrä, mikä kalastuksenhoitomaksuina on kertynyt budjetointivuotta edeltävänä vuonna. Kalastuksenhoitomaksun suorittaneiden henkilöiden keskimääräinen lukumäärä vuosina 2000—2002 oli 303 436 kpl. Lisäksi seitsemää vuorokautta koskevia maksuja suorittaneita oli vuosina 2000—2002 keskimäärin 17 975 kpl. Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi, jonka mukaan kalastuslain 88 §:n mukaista kalenterivuotta koskevaa kalastuksenhoitomaksua korotetaan viidellä eurolla 20 euroon ja seitsemän vuorokauden maksua yhdellä eurolla 6 euroon. Tämän perusteella lain mukainen määrärahan vähimmäismäärä on 6 177 000 euroa. Määrärahan mitoituksessa on lisäksi otettu huomioon 17 000 euroa kalastuksenhoitomaksurekisterin osoite- ja nimitietojen myynnistä aiheutuvina menoina. Vuonna 2004 kertyviksi arvioidut kalastuksenhoitomaksut ja kalastuksenhoitomaksurekisterin myyntituotot on merkitty momentille 12.30.37.


2004 talousarvio 6 194 000
2003 talousarvio 4 627 000
2002 tilinpäätös 4 848 000

52. Tenojoen kalastuslupamaksut ja viehekalastusmaksut (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 2 284 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Tenojoen kalastuslupatuloista vesialueen omistajille palautettavan osuuden maksamiseen sekä kalastuslain (286/1982) 89 a §:n mukaisesti viehekalastusmaksujen palautuksina vesialueiden omistajille ja vuonna 2004 kerättävien viehekalastusmaksujen kannosta aiheutuvien kulutus- ja muiden menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vuonna 2003 kertyväksi arvioidusta Tenojoen kalastuslupatulosta 336 000 eurosta vesialueen omistajille vesialueomistuksen mukaisessa suhteessa palautettavana osuutena noin ¾ eli noin 252 000 euroa. Tenojoen kalastusluvista vuonna 2004 kertyväksi arvioitu tulo on merkitty momentille 12.30.41.

Määrärahan mitoituksessa on lisäksi otettu huomioon viehekalastusmaksuista vesialueiden omistajille vuonna 2004 jaettavana määränä 1 881 400 euroa, mikä saadaan, kun vuonna 2003 kertyväksi arvioidusta 2 016 000 euron viehekalastusmaksutuotosta vähennetään näiden maksujen kannosta valtiolle vuonna 2003 aiheutuvaksi arvioidut kulut, joiden määräksi on arvioitu vuoden 2003 talousarviossa 134 600 euroa. Valtiolle arvioidaan vuonna 2004 aiheutuvan kuluja viehekalastusmaksujen kannosta 150 600 euroa. Vuonna 2004 kertyväksi arvioidut viehekalastusmaksut on merkitty momentille 12.30.36.

Määrärahan arvioitu jakautuminen eri käyttötarkoituksiin
   
Tenojoen vesialueen omistajille
palautettava osuus
252 000
Viehekalastusmaksuista vesialueen omistajille palautettava osuus 1 881 400
Viehekalastusmaksujen kannosta
valtiolle aiheutuva meno
150 600
Yhteensä 2 284 000


2004 talousarvio 2 284 000
2003 lisätalousarvio 320 000
2003 talousarvio 2 137 000
2002 tilinpäätös 2 232 863

62. Elinkeinokalatalouden markkinoinnin ja rakennepolitiikan edistäminen(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 14 289 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää elinkeinokalatalouden kansallisesti rahoitettavista edistämistoimenpiteistä aiheutuvien menojen sekä kalatalouden ohjaamisen rahoitusvälineen (KOR) varoista rahoitettavien elinkeinokalataloutta koskevien toimenpiteiden EU:n rahoitusosuuden ja valtion rahoitusosuuden maksamiseen. Määrärahasta on varattu 6 639 000 euroa EU:n osarahoittamien hankkeiden valtion rahoitusosuutta varten. Momentin määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenojen ja enintään 10 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määräraha on osittain alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon EU:n yhteisen kalastuspolitiikan mukaisina menoina 12 439 000 euroa, joka on vuosille 2000—2006 KOR:sta osaksi rahoitettavien ohjelmien rahoitusosuutta, jonka EU:n ja kansalliset rahoitusosuudet on vahvistettu komission hyväksymissä ohjelma-asiakirjoissa. Määrästä EU:n rahoitusosuutta arvioidaan olevan 5 800 000 euroa ja kansallista rahoitusosuutta 6 639 000 euroa. Määrärahan EU-osuudessa on otettu huomioon myös Ahvenanmaan osuus. Ahvenanmaa osoittaa tarvittavan kansallisen julkisen rahoitusosuuden tähän omassa talousarviossaan. Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 400 000 euroa KOR-suoritevarauksena. EU:n yhteisen  kalastuspolitiikan mukaiset EMOTR-T:sta kokonaan rahoitettavat kalatalouden interventiotoiminnan menot rahoitetaan vuodesta 2004 lukien Maatalouden interventiorahaston varoista. Edellä mainitun johdosta määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 350 000 euroa. Momentille 12.30.03 on arvioitu kertyvän 5 718 000 euroa KOR:n rahoitusosuutena kalatalouden tukemiseen.

Määrärahaa käytetään myös kalatalouden korkotukilainoista annetun lain (1/1976) ja kalastusvakuutuslain (331/1958) mukaisten sekä maa- ja metsätalousministeriön määräämin perustein avustuksina kalan kuljetuksesta, kalatalouden tiedottamisesta, kalankäytön edistämisestä sekä muusta elinkeinokalatalouden edellytysten parantamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen. Vuonna 2004 näihin tarkoituksiin arvioidaan tarvittavan 1 850 000 euroa, joka jää kokonaan kansallisista varoista maksettavaksi.

Määrärahan arvioitu käyttö, milj. euroa
  Kansallinen osuus EU:n osuus (KOR) Yhteensä
       
Elinkeinokalatalouden rakenneohjelma 5,639 4,800 10,439
1-ohjelmat 1,000 1,000 2,000
EU-tehtävät yhteensä 6,639 5,800 12,439
Kansalliset toimenpiteet 1,850 - 1,850
Yhteensä 8,489 5,800 14,289

Vuoden 2002 lopussa kalastajalainojen pääomakanta oli 192 000 euroa ja kalan markkinointilainojen pääomakanta 12 000 euroa. Lainojen myöntäminen lopetettiin vuoden 1995 alusta lukien. Aikaisempien vuosien korkotukilainoista arvioidaan aiheutuvan valtiolle menoja 20 euroa vuonna 2004 ja 20 euroa vuonna 2005.


2004 talousarvio 14 289 000
2003 talousarvio 14 600 000
2002 tilinpäätös 14 514 000

77. Kalataloudelliset rakentamis- ja kunnostushankkeet (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 757 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää luonnonravintolammikoiden suunnittelu- ja rakentamishankkeiden sekä lähinnä vaelluskalakantojen turvaamiseen ja elvyttämiseen tähtäävien kalataloudellisten kunnostushankkeiden sekä muiden kalataloutta edistävien rakennushankkeiden suunnittelu- ja toteuttamismenojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös hankkeita koskevissa lupapäätöksissä määrättyjen velvoitteiden toteuttamiseen.

Momentin määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenojen ja enintään 15 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.


2004 talousarvio 757 000
2003 talousarvio 757 000
2002 tilinpäätös 757 000