Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       04. Prövningsnämnden
       11. Läkemedelsverket
       12. Statens skolhem
       18. Sjukförsäkring
       28. Annat utkomstskydd
       57. Semesterverksamhet

Statsbudgeten 2002

17. Utkomstskydd för arbetslösaPDF-versio

Förklaring:Utkomsten för arbetslösa tryggas av arbetslöshetsdagpenningen, som betalas enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa, och av arbetsmarknadsstödet, som betalas enligt lagen om arbetsmarknadsstöd (moment 34.06.52). Arbetslöshetsdagpenningen betalas antingen som grunddagpenning eller som inkomstrelaterad dagpenning. En arbetslös måste uppfylla arbetsvillkoret för att få dagpenning. Även en arbetslös som flyttar från Finland till ett annat EU- eller EES-land för att söka arbete kan få arbetslöshetsdagpenning för tre månader. Arbetsmarknadsstödet tryggar utkomsten för de arbetslösa bosatta i Finland som på grund av att de inte uppfyller arbetsvillkoret inte är berättigade till dagpenning. Det beräknas att grunddagpenning inom utkomstskyddet för arbetslösa betalas för sammanlagt 4,1 milj. dagar år 2002 och inkomstrelaterad dagpenning för sammanlagt 31,2 milj. dagar.

För den tid arbetslösa med lång arbetslivserfarenhet idkar frivilliga yrkesinriktade studier betalas utbildningsdagpenning och till dem som är i arbetslivet betalas vuxenutbildningsstöd.

Syftet med utkomstskyddet för arbetslösa är att garantera alla arbetslösa en skälig utkomst. Finland har ratificerat ILO:s konvention nr 168 som ställer krav på utkomstskyddets nivå och har därigenom förbundit sig till den nivå på skyddet som anges i konventionen. Skälig utkomst definieras som en minimiutkomst och i relation till tidigare inkomster.

De senaste åren har utkomstskyddet för arbetslösa utvecklats och avsikten är att ytterligare utveckla det i syfte att förbättra anpassningen av olika förmåner till varandra och förbättra genomförandet av försäkringsprincipen så att det skall bidra till att unga och långtidsarbetslösa söker sig till utbildning, rehabilitering, arbetsprövning och arbetsträning. Effekterna av ändringarna följs upp.

Ett mål är också att få förvaltningen att fungera bättre bl.a. genom att ytterligare förstora arbetslöshetskassorna och utveckla yrkeskunnigheten vid dem. De bestämmelser som gäller arbetslöshetskassasystemet utvecklas så att rättsskyddsaspekterna och en jämlik behandling av medlemmarna i olika kassor kan säkerställas.

Ett mål är att effektivera tillsynen över utkomstskyddet för arbetslösa bl.a. genom inspektionsbesök och registerjämförelser för att avslöja gråekonomi och missbruk. Tillsynen över utkomstskyddet för arbetslösa överfördes till Försäkringsinspektionen den 1 mars 2001.

50. Statsandel till arbetslöshetskassor(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 530 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statsandel till arbetslöshetskassor enligt lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner (555/1998), lagen om arbetslöshetskassor (603/1984) och lagen om försök med alterneringsledighet (1663/1995).

Förklaring:Den inkomstrelaterade dagpenningen finansieras så, att arbetslöshetskassornas andel är 5,5 % och staten svarar för en andel som motsvarar grunddagpenningen. Staten deltar dock inte i finansieringen av de dagpenningar som betalas under permitteringstiden och för s.k. tilläggsdagar och inte heller i finansieringen av barnförhöjningarna.

I samband med budgetpropositionen avlåter regeringen till riksdagen en proposition med förslag till en lag som gäller beaktande av arbetstagares pensionsavgift och löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie i samband med dagpenningar och vissa andra förmåner fr.o.m. den 1 januari 2002 så att pensionsavgiftens och arbetslöshetsförsäkringspremiens verkningar skall beaktas då de förvärvsinkomster som inverkar på arbetslöshetsdagpenningen fastställs.


2002 budget 530 000 000
2001 budget 495 313 443
2001 tilläggsb. 25 228 189
2000 bokslut 542 957 200

51. Grundskydd i enlighet med lagen om utkomstskydd för arbetslösa(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 40 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av grundskydd enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa (602/1984). Anslaget får även användas till betalning av statsandel enligt lagen om försök med alterneringsledighet (1663/1995) till Folkpensionsanstalten.

Förklaring:De arbetslöshetsförsäkringspremier som uppbärs hos dem som inte är medlemmar i någon arbetslöshetskassa redovisas till Folkpensionsanstalten. Detta minskar behovet av anslag med 50 000 000 euro.

Grunddagpenningens fulla belopp höjs i motsvarighet till ändringarna i levnadskostnaderna 2002. Enligt uppskattning stiger grunddagpenningens fulla belopp med 0,51 euro till 21,91 euro år 2002. Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 2 000 000 euro.

Behovet av anslag under detta moment minskar på grund av arbetsmarknadsstödet under moment 34.06.52.


2002 budget 40 000 000
2001 budget 27 582 820
2000 bokslut 15 977 853

53. Statsandel till utkomstskydd för arbetslösa som idkar frivilliga studier(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 2 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statsandel enligt lagen om stödjande av arbetslösas frivilliga studier (1402/1997).

Förklaring:Utbildningsdagpenningen för arbetslösa finansieras på samma sätt som motsvarande arbetslöshetsförmåner. Således motsvarar statens andel av förtjänstskyddet grundskyddets andel. Staten finansierar en andel som motsvarar grunddagpenningen i sin helhet. Kostnaden för utbildningsdagpenningen som betalas som grundskydd blir uppskattningsvis 2 000 000 euro och den andel som betalas som förtjänstskydd 11 000 000 euro år 2002. Statens andel av den utgift som betalas som förtjänstskydd blir då 5 000 000 euro och sammanlagt blir statens andel därmed 7 000 000 euro.

För arbetslösas frivilliga studier står sammanlagt uppskattningsvis 8 000 000 euro till förfogande i anslag som överförs från föregående år.

Utbildningsdagpenning betalas år 2002 uppskattningsvis till i medeltal 1 230 mottagare, av vilka 900 omfattas av förtjänstskyddet och 330 av grunddagpenningen.


2002 budget 2 000 000
2001 budget 4 204 698
2001 tilläggsb.
2000 bokslut 8 409 396

54. Statsandel till vuxenutbildningsstöd (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 6 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statsandel enligt lagen om vuxenutbildningsstöd (1276/2000).

Förklaring:Staten finansierar vuxenutbildningsstödets grunddel och utbildnings- och avgångsbidragsfonden förtjänstdelen. Statens andel av kostnaderna blir uppskattningsvis 6 000 000 euro.

Vuxenutbildningsstöd betalas fr.o.m. den 1 augusti 2001. Vuxenutbildningsstöd betalas år 2002 till i medeltal 1 500 mottagare.


2002 budget 6 000 000
2001 budget 3 363 759