Statsbudgeten 2002
24. UTRIKESMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:Utrikesförvaltningens verksamhetsidé är att bereda och driva Finlands utrikes- och säkerhetspolitik, främja Finlands nationella intressen, inklusive handelspolitiska och ekonomiska intressen, utomlands och i internationella organisationer, bevaka finska medborgares intressen och rättigheter i utlandet samt genom internationellt samarbete främja utrikesministeriets grundläggande värden, vilka utgörs av bl.a. demokrati, respekten för de mänskliga rättigheterna och en hållbar utveckling.
I det internationella umgänget fortsätter globaliseringstrenden. Detta påverkar såväl utrikes- och säkerhetspolitiken, biståndet som handelspolitiken. I en verksamhetsmiljö som har förändrats mycket både externt och internt bedöms utrikesförvaltningens uppgifter och de resurser som har tilldelats den på ett kritiskt sätt genom att man eftersträvar ett bättre och effektivare samarbete samt en bättre och effektivare arbetsfördelning inom statsförvaltningen så att detta betjänar näringslivet och medborgarna. Utrikesministeriets verksamhet, mål och resurser presenteras och inriktas utgående från den utredning som tillställdes riksdagens utrikesutskott i juni 2001. Förvaltningsområdets organisation och beskickningsnätverkets ändamålsenlighet jämförs med förändringar i miljön och förestående utmaningar.
Den reform av organisationen som ministeriet påbörjade 1998 och senast kompletterade år 2000 fortsätter. Utvidgningen av Europeiska unionen samt de ökade kraven på samarbete t.ex. vid krishantering förutsätter av utrikesministeriet en kraftfull satsning på det beskickningsnätverk som finns i EU-länderna. Inriktandet av Finlands bilaterala bistånd samt grunderna för placering och dimensionering av beskickningarna på de berörda områdena ses över i enlighet med statsrådets principbeslut som gäller vidtagande av åtgärder för uppnående av målen för u-landspolitiken. Den internationella verksamheten har ökat i statsförvaltningen och detta skapar ett behov av att vid ministeriet omvärdera de s.k. multifunktionerna och verksamheten vid de beskickningar som ansvarar för dessa funktioner. Den FN-strategi för utrikesförvaltningen som godkändes vid ministeriet på våren 2001 drar för sin del upp en grundlinje för hur verksamheten skall organiseras.
De riktlinjer som dragits upp i en utredning till riksdagen om utrikesministeriets uppgifter och resurser förs till varje nivå i organisationen. Inom förvaltningen utvecklas för utrikesministeriet metoder för en passande resultatstyrning och resultatledning i linje med centralförvaltningens resultatstyrningstänkande. Revideringen av lönesystemet erbjuder möjligheter för ministeriets viktigaste resurs, personalen, att förbinda sig att sköta uppgifterna, som utvecklas oavbrutet.
Den strategi för närområdessamarbetet som godkändes av regeringens närområdesministerutskott år 2000 genomförs i enlighet med planerna. Försöket på Finlands närområden med de s.k. Kyoto-mekanismerna, som främjar verkställandet av den internationella klimatkonventionen, fortsätter.
Inom ramen för de centrala resultatmålen inom utrikesministeriets förvaltningsområde för år 2002:
- stärks Finlands ställning i den europeiska säkerhetsutvecklingen,
- främjas mänskliga rättigheter genom deltagande i det internationella samarbetet,
- genomförs de av regeringen godkända riktlinjerna för u-landspolitiken,
- främjas Finlands handels-ekonomiska intressen genom att friheten i utrikeshandeln främjas och de finska företagens konkurrensställning tryggas,
- verkställs närområdessamarbetet utgående från en strategi som godkänts av regeringen och stöds åtgärder med en stabiliserande effekt,
- stöds Europeiska unionens utvidgning och integrationssträvandena i kandidatländerna samtidigt som Finlands nationella intressen tryggas,
- ageras det inom FN i enlighet med utrikesförvaltningens FN-strategi,
- sörjs det för produktionen av konsulstjänster som är avsedda för finska medborgare,
- genomförs utvecklingsplanen för förvaltningsområdet i enlighet med en utredning som har beretts vid utrikesministeriet och överlämnats till riksdagen.
Förvaltningsområdets utgifter kapitelvis 2000—2002
|
|
År 2000 bokslut 1000 € |
År 2001 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2002 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2001—2002 |
|
1000 € | % | |||||
|
|
|
|
|
|
|
01. |
Utrikesförvaltningen |
144 227 |
148 242 |
159 362 |
11 120 |
8 |
30. |
Internationellt bistånd |
305 686 |
341 590 |
369 580 |
27 990 |
8 |
50. |
Närområdessamarbete |
30 442 |
31 115 |
34 479 |
3 364 |
11 |
99. |
Övriga utgifter inom utrikesministeriets förvaltningsområde |
139 713 |
142 813 |
145 868 |
3 055 |
2 |
|
Sammanlagt |
620 068 |
663 759 |
709 289 |
45 530 |
7 |
Det totala antalet anställda1) | 1 642 | 1 630 | 1 580 |
1) Enligt uppskattningar motsvarar den personal inom förvaltningsområdet som är anställd för krishanteringsuppgifter och fredsbevarande uppdrag 1 510 årsverken år 2001 och ca 1 000 årsverken år 2002 samt den personal vid utrikesrepresentationerna som är avlönad i stationeringslandet 880 årsverken åren 2001 och 2002.