Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       04. Prövningsnämnden
       11. Läkemedelsverket
            21. Omkostnader
       12. Statens skolhem
       18. Sjukförsäkring
       28. Annat utkomstskydd
       57. Semesterverksamhet

Statsbudgeten 2002

11. LäkemedelsverketPDF-versio

Förklaring:Läkemedelsverket skall bibehålla och främja säkerheten i fråga om läkemedel, produkter och utrustning för hälso- och sjukvård samt blodpreparat.

Den totala efterfrågan på Läkemedelsverkets prestationer beror i väsentlig grad på hur Europeiska unionens system för läkemedelsövervakning utvecklas. I Finland har denna utveckling bl.a. lett till att det totala antalet gällande försäljningstillstånd har ökat tydligt (30 % åren 1995—2000). Systemen för läkemedelsövervakning och försäljningstillstånd i Europeiska unionen baserar sig på nationella myndigheters sakkunskap och arbete. Arbetet utförs genom tillståndsförfaranden samt inspektioner och kontroller i efterhand. Syftet är att förhindra att läkemedelspreparat som kan ifrågasättas i kvalitativt och medicinskt hänseende och förfalskade läkemedel får tillträde till marknaden i Finland eller används inom läkemedelsforskningen. Vid sidan av EU-samarbetet ökar kraven på samarbete och information även för de nationella myndigheterna.

Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Läkemedelsverket år 2001:

Läkemedelsövervakning

Förhandsövervakningen i fråga om läkemedelspreparat säkerställer att de läkemedel som kommer att användas av befolkningen är effektiva, säkra och av god kvalitet. Inom utvecklingen av läkemedelsövervakningen inom EU främjar Läkemedelsverket en rationell arbetsfördelning och samarbete mellan medlemsstaterna samt allokerar sina resurser för att öka verkningsfullheten i sakkunniguppgifter inom läkemedelsövervakningen. Läkemedelsverket utreder metoder för att säkerställa att befolkningen har tillgång till de läkemedel som behövs. Läkemedelsverket främjar en korrekt och trygg användning av läkemedel genom att producera koncis information i synnerhet om nya läkemedel. Bekämpningen av antibiotikaresistens fortsätter i form av samarbete mellan olika förvaltningsområden.

Läkemedelsverket utökar tillgången på tillförlitlig medicinsk information i elektronisk form. EU:s GCP-direktiv (god klinisk prövningssed) och den nya nationella bestämmelse som gäller kliniska läkemedelsprövningar genomförs jämte därtill hörande styr- och tillsynsfunktioner. Inom övervakningen av apoteksverksamheten fästs särskild uppmärksamhet vid att läkemedelsinformation som inte är beroende av läkemedelsindustrin kan fås i apoteken.

Produkter och utrustning för hälso- och sjukvård

Brister och missbruk som påträffas i säkerheten när det gäller produkter och utrustning för hälso- och sjukvård utreds och farliga produkter avlägsnas från marknaden. Läkemedelsverket utreder risker som hänför sig till produkter och utrustning för hälso- och sjukvård, i synnerhet i fråga om material som skall föras in i människokroppen. Ibruktagandet av kvalitetsledning främjas. Läkemedelsverket ger handledning och främjar införandet av de krav som gäller produkttillverkning.

Förvaltning och interna tjänster

Hanteringen av innehållet i Läkemedelsverkets datamiljö, informationssökningen och informationsförmedlingen förbättras ytterligare. Läkemedelsverket främjar tillhandahållandet av tjänster inom elektronisk kommunikation för intressegrupper och medborgare. Läkemedelsverket använder uppföljningssystemen i datanätet för EU:s övervakningsmyndigheter och deltar aktivt i det fortsatta utvecklandet av dem. Personalens verksamhetsbetingelser förbättras i enlighet med verksamhetsprogrammet för främjande och upprätthållande av arbetsförmågan.

Budgeten för Läkemedelsverket baserar sig på nettobudgetering. Läkemedelsverkets utgifter täcks huvudsakligen med avgifterna för övervakningsverksamheten och servicen. Övervakningen av produkter och utrustning för hälso- och sjukvård är icke-avgiftsbelagd verksamhet. Avgifterna för Läkemedelsverkets prestationer bestäms enligt lagen om grunderna för avgifter till staten, med undantag för den avgift som avses i 4 § lagen om läkemedelsverket (35/1993).

Kostnadsmotsvarighetskalkyler för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro):
       
Offentligrättsliga prestationer enligt avgiftslagen
  2000 2001 2002
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— offentligrättsliga prestationer enligt AvgiftsL 6 841 6 919 7 592
— företagsekonomiska prestationer enligt AvgiftsL 7 69 31
Intäkter sammanlagt 6 848 6 988 7 623
       
Kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
Särkostnader      
— material, förnödenheter och varor 177 200 214
— personalkostnader 3 729 3 786 4 175
— hyror 459 468 497
— köpta tjänster 880 1 132 1 205
— övriga särkostnader 405 405 428
Särkostnader sammanlagt 5 650 5 991 6 519
       
Driftsåterstod 1 198 997 1 104
       
Den avgiftsbelagda verksamhetens andel av
gemensamma kostnader
     
— kostnader för stödfunktioner 630 584 628
— avskrivningar 230 150 140
— räntor 15 22 28
Andel av gemensamma kostnader sammanlagt 875 756 796
       
Kostnader sammanlagt 6 525 6 747 7 315
       
Räkenskapsperiodens överskott (+)/underskott (-) +323 +241 +308

Offentligrättsliga prestationer enligt särskild lag (avgift enligt 4 § lagen om läkemedelsverket)
  2000 2001 2002
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— offentligrättsliga prestationer enligt särskild lag 1 061 975 1 144
Intäkter sammanlagt 1 061 975 1 144
       
Kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
Särkostnader      
— material, förnödenheter och varor 60 47 49
— personalkostnader 489 480 574
— hyror 113 126 122
— köpta tjänster 88 75 86
— övriga särkostnader 19 24 23
Särkostnader sammanlagt 769 752 854
       
Driftsåterstod 292 223 290
       
Den avgiftsbelagda verksamhetens andel av
gemensamma kostnader
     
— kostnader för stödfunktioner 136 120 131
— avskrivningar 69 56 68
— räntor 10 9 13
Andel av gemensamma kostnader sammanlagt 215 185 212
       
Kostnader sammanlagt 984 937 1 066
       
Räkenskapsperiodens överskott (+)/underskott (-) +77 +38 +78

Tabell med jämförelsetal som beskriver utvecklingen inom den avgiftsbelagda verksamheten:
  2000 2001 2001
  utfall prognos uppskattning
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten (t€) 7 909 7 964 8 767
Särkostnader för den avgiftsbelagda verksamheten (t€) 6 420 6 743 7 376
Driftsåterstod (t€) 1 490 1 221 1 391
— % av intäkterna 19 15 16
Andel av gemensamma kostnader (t€) 1 090 941 1 008
Överskott (+)/underskott (-) (t€) 400 279 383
— % av intäkterna 5 4 4
Intäkterna i % av de totala kostnaderna 105 104 105
Investeringar (t€) 306 321 400
— % av intäkterna 4 4 5

21. Omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 1 333 000 euro.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom inkomster av den nettobudgeterade avgiftsbelagda verksamheten beaktats inkomsterna av offentligrättsliga prestationer enligt avgiftslagen och inkomster som avses i 4 § lagen om läkemedelsverket.

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 10 100 000
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 7 776 000
Övriga omkostnader 2 324 000
Bruttoinkomster 8 767 000
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 8 767 000
— offentligrättsliga prestationer 8 736 000
— övriga prestationer 31 000
Nettoutgifter 1 333 000

Som en ökning av bruttoutgifterna har beaktas de ökade skyldigheter i fråga om övervakning i efterhand och läkemedelssäkerhet som föranleds av EU:s system för läkemedelsövervakning. Bruttoinkomsterna ökar med 730 000 euro, vilket föranleds av utökat samarbete och uppdragsavtal med Europeiska läkemedelsmyndigheten.


2002 budget 1 333 000
2001 budget 1 246 104
2000 bokslut 1 395 287