Statsbudgeten 2002
11. Läkemedelsverket
Förklaring:Läkemedelsverket skall bibehålla och främja säkerheten i fråga om läkemedel, produkter och utrustning för hälso- och sjukvård samt blodpreparat.
Den totala efterfrågan på Läkemedelsverkets prestationer beror i väsentlig grad på hur Europeiska unionens system för läkemedelsövervakning utvecklas. I Finland har denna utveckling bl.a. lett till att det totala antalet gällande försäljningstillstånd har ökat tydligt (30 % åren 1995—2000). Systemen för läkemedelsövervakning och försäljningstillstånd i Europeiska unionen baserar sig på nationella myndigheters sakkunskap och arbete. Arbetet utförs genom tillståndsförfaranden samt inspektioner och kontroller i efterhand. Syftet är att förhindra att läkemedelspreparat som kan ifrågasättas i kvalitativt och medicinskt hänseende och förfalskade läkemedel får tillträde till marknaden i Finland eller används inom läkemedelsforskningen. Vid sidan av EU-samarbetet ökar kraven på samarbete och information även för de nationella myndigheterna.
Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Läkemedelsverket år 2001:
Läkemedelsövervakning
Förhandsövervakningen i fråga om läkemedelspreparat säkerställer att de läkemedel som kommer att användas av befolkningen är effektiva, säkra och av god kvalitet. Inom utvecklingen av läkemedelsövervakningen inom EU främjar Läkemedelsverket en rationell arbetsfördelning och samarbete mellan medlemsstaterna samt allokerar sina resurser för att öka verkningsfullheten i sakkunniguppgifter inom läkemedelsövervakningen. Läkemedelsverket utreder metoder för att säkerställa att befolkningen har tillgång till de läkemedel som behövs. Läkemedelsverket främjar en korrekt och trygg användning av läkemedel genom att producera koncis information i synnerhet om nya läkemedel. Bekämpningen av antibiotikaresistens fortsätter i form av samarbete mellan olika förvaltningsområden.
Läkemedelsverket utökar tillgången på tillförlitlig medicinsk information i elektronisk form. EU:s GCP-direktiv (god klinisk prövningssed) och den nya nationella bestämmelse som gäller kliniska läkemedelsprövningar genomförs jämte därtill hörande styr- och tillsynsfunktioner. Inom övervakningen av apoteksverksamheten fästs särskild uppmärksamhet vid att läkemedelsinformation som inte är beroende av läkemedelsindustrin kan fås i apoteken.
Produkter och utrustning för hälso- och sjukvård
Brister och missbruk som påträffas i säkerheten när det gäller produkter och utrustning för hälso- och sjukvård utreds och farliga produkter avlägsnas från marknaden. Läkemedelsverket utreder risker som hänför sig till produkter och utrustning för hälso- och sjukvård, i synnerhet i fråga om material som skall föras in i människokroppen. Ibruktagandet av kvalitetsledning främjas. Läkemedelsverket ger handledning och främjar införandet av de krav som gäller produkttillverkning.
Förvaltning och interna tjänster
Hanteringen av innehållet i Läkemedelsverkets datamiljö, informationssökningen och informationsförmedlingen förbättras ytterligare. Läkemedelsverket främjar tillhandahållandet av tjänster inom elektronisk kommunikation för intressegrupper och medborgare. Läkemedelsverket använder uppföljningssystemen i datanätet för EU:s övervakningsmyndigheter och deltar aktivt i det fortsatta utvecklandet av dem. Personalens verksamhetsbetingelser förbättras i enlighet med verksamhetsprogrammet för främjande och upprätthållande av arbetsförmågan.
Budgeten för Läkemedelsverket baserar sig på nettobudgetering. Läkemedelsverkets utgifter täcks huvudsakligen med avgifterna för övervakningsverksamheten och servicen. Övervakningen av produkter och utrustning för hälso- och sjukvård är icke-avgiftsbelagd verksamhet. Avgifterna för Läkemedelsverkets prestationer bestäms enligt lagen om grunderna för avgifter till staten, med undantag för den avgift som avses i 4 § lagen om läkemedelsverket (35/1993).
Kostnadsmotsvarighetskalkyler för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro): | |||
---|---|---|---|
Offentligrättsliga prestationer enligt avgiftslagen | |||
2000 | 2001 | 2002 | |
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— offentligrättsliga prestationer enligt AvgiftsL | 6 841 | 6 919 | 7 592 |
— företagsekonomiska prestationer enligt AvgiftsL | 7 | 69 | 31 |
Intäkter sammanlagt | 6 848 | 6 988 | 7 623 |
Kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
Särkostnader | |||
— material, förnödenheter och varor | 177 | 200 | 214 |
— personalkostnader | 3 729 | 3 786 | 4 175 |
— hyror | 459 | 468 | 497 |
— köpta tjänster | 880 | 1 132 | 1 205 |
— övriga särkostnader | 405 | 405 | 428 |
Särkostnader sammanlagt | 5 650 | 5 991 | 6 519 |
Driftsåterstod | 1 198 | 997 | 1 104 |
Den avgiftsbelagda verksamhetens andel av gemensamma kostnader |
|||
— kostnader för stödfunktioner | 630 | 584 | 628 |
— avskrivningar | 230 | 150 | 140 |
— räntor | 15 | 22 | 28 |
Andel av gemensamma kostnader sammanlagt | 875 | 756 | 796 |
Kostnader sammanlagt | 6 525 | 6 747 | 7 315 |
Räkenskapsperiodens överskott (+)/underskott (-) | +323 | +241 | +308 |
Offentligrättsliga prestationer enligt särskild lag (avgift enligt 4 § lagen om läkemedelsverket) | |||
---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | |
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— offentligrättsliga prestationer enligt särskild lag | 1 061 | 975 | 1 144 |
Intäkter sammanlagt | 1 061 | 975 | 1 144 |
Kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
Särkostnader | |||
— material, förnödenheter och varor | 60 | 47 | 49 |
— personalkostnader | 489 | 480 | 574 |
— hyror | 113 | 126 | 122 |
— köpta tjänster | 88 | 75 | 86 |
— övriga särkostnader | 19 | 24 | 23 |
Särkostnader sammanlagt | 769 | 752 | 854 |
Driftsåterstod | 292 | 223 | 290 |
Den avgiftsbelagda verksamhetens andel av gemensamma kostnader |
|||
— kostnader för stödfunktioner | 136 | 120 | 131 |
— avskrivningar | 69 | 56 | 68 |
— räntor | 10 | 9 | 13 |
Andel av gemensamma kostnader sammanlagt | 215 | 185 | 212 |
Kostnader sammanlagt | 984 | 937 | 1 066 |
Räkenskapsperiodens överskott (+)/underskott (-) | +77 | +38 | +78 |
Tabell med jämförelsetal som beskriver utvecklingen inom den avgiftsbelagda verksamheten: | |||
---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2001 | |
utfall | prognos | uppskattning | |
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten (t€) | 7 909 | 7 964 | 8 767 |
Särkostnader för den avgiftsbelagda verksamheten (t€) | 6 420 | 6 743 | 7 376 |
Driftsåterstod (t€) | 1 490 | 1 221 | 1 391 |
— % av intäkterna | 19 | 15 | 16 |
Andel av gemensamma kostnader (t€) | 1 090 | 941 | 1 008 |
Överskott (+)/underskott (-) (t€) | 400 | 279 | 383 |
— % av intäkterna | 5 | 4 | 4 |
Intäkterna i % av de totala kostnaderna | 105 | 104 | 105 |
Investeringar (t€) | 306 | 321 | 400 |
— % av intäkterna | 4 | 4 | 5 |
21. Omkostnader(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag om 1 333 000 euro.
Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom inkomster av den nettobudgeterade avgiftsbelagda verksamheten beaktats inkomsterna av offentligrättsliga prestationer enligt avgiftslagen och inkomster som avses i 4 § lagen om läkemedelsverket.
Utgifter och inkomster: | € |
---|---|
Bruttoutgifter | 10 100 000 |
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten | 7 776 000 |
Övriga omkostnader | 2 324 000 |
Bruttoinkomster | 8 767 000 |
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten | 8 767 000 |
— offentligrättsliga prestationer | 8 736 000 |
— övriga prestationer | 31 000 |
Nettoutgifter | 1 333 000 |
Som en ökning av bruttoutgifterna har beaktas de ökade skyldigheter i fråga om övervakning i efterhand och läkemedelssäkerhet som föranleds av EU:s system för läkemedelsövervakning. Bruttoinkomsterna ökar med 730 000 euro, vilket föranleds av utökat samarbete och uppdragsavtal med Europeiska läkemedelsmyndigheten.
2002 budget | 1 333 000 |
2001 budget | 1 246 104 |
2000 bokslut | 1 395 287 |