Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       04. Prövningsnämnden
            21. Omkostnader
       11. Läkemedelsverket
       12. Statens skolhem
       18. Sjukförsäkring
       28. Annat utkomstskydd
       57. Semesterverksamhet

Statsbudgeten 2002

08. FolkhälsoinstitutetPDF-versio

Förklaring:Folkhälsoinstitutet har som mål att främja befolkningens hälsa och förebygga sjukdomar. Folkhälsoinstitutet följer, utövar tillsyn och undersöker befolkningens hälsa och sjukdomars utbredning samt deltar i utredningar och försök som behövs för att främja befolkningens hälsa. Institutet sköter också anskaffning, kvalitetsövervakning och distribution av vaccin som behövs för befolkningens vaccinförsörjning samt uppgifter i anslutning till massundersökningar och rättsmedicinska laboratorieanalyser som ministeriet ger institutet i uppdrag.

Omfattningen av Folkhälsoinstitutets verksamhet förblir på samma nivå som året innan, men de innehållsmässiga accentueringarna påverkas av behovet av mera forskningsrön för lösning av rusmedelsproblemet, upprätthållandet av hälsan och arbetsförmågan och andra uppgifter som föranleds av den åldrande befolkningen samt behovet att revidera det allmänna vaccineringsprogrammet.

Folkhälsoinstitutet fullgör sina uppgifter genom att med budgetfinansiering bedriva forskning och utföra sakkunniguppgifter, genom att se till att det allmänna vaccineringsprogrammet genomförs och sköta försäljningen och förmedlingen av s.k. sällan förekommande vaccin, samt

1) genom att bedriva forskning i form av samfinansierade avtalsundersökningar enligt överenskommelser med EU och andra forskningsfinansiärer,

2) genom att utföra avgiftsbelagda, av kunderna beställda laboratorieanalyser,

3) genom att delta i den myndighetsövervakning som avses i lagen om smittsamma sjukdomar (583/1986),

4) genom att för myndigheterna tillhandahålla avgiftsfria och samfinansierade diagnos-, tillsyns- och sakkunnigtjänster som baserar sig på separata avtal, och

5) genom att utföra avgiftsbelagda beställda undersökningar som baserar sig på separata avtal.

Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Folkhälsoinstitutet år 2002:

Folkhälsoinstitutets verksamhetsidé går ut på att främja människors möjligheter att få vara friska. Folkhälsoinstitutet svarar för att beslutsfattarna, yrkesfolk inom olika områden och medborgarna har tillgång till bästa möjliga information när de ställs inför val som gäller hälsan.

Prioriteringarna inom institutets olika resultatområden år 2002 är följande:

Infektionssjukdomar

Med hjälp av vaccinförsörjningen och uppföljning och undersökning av smittsamma sjukdomar påverkas befolkningens hälsa så att förekomsten av dessa sjukdomar avtar och uppkomsten av farliga epidemier förhindras. Att effektivera uppföljningssystemet för smittsamma sjukdomar, att revidera vaccineringsprogrammet samt att utveckla och utvärdera nya vaccin, att utreda mikrobernas betydelse som en faktor som orsakar kroniska sjukdomar samt att förebygga sjukhusinfektioner och mikrobernas ökade läkemedelsresistens hör till institutets viktigaste mål på infektionssjukdomarnas område.

Hälsa och folksjukdomar

Folkhälsoinstitutet undersöker och följer utbredningen av kroniska folksjukdomar och deras orsaker samt möjligheterna att förebygga dem och strävar samtidigt efter att främja sådana förändringar i befolkningens levnadsvanor som minskar riskfaktorerna och främjar hälsan. Att skaffa information om de faktorer som orsakar de stora folksjukdomarna, att utreda orsakerna till skillnaderna när det gäller olika befolkningsgruppers hälsa, att undersöka möjligheterna att upprätthålla arbets- och funktionsförmågan samt att följa upp förändringarna i levnads- och kostvanor och deras verkningar på hälsan hör till institutets viktigaste mål.

Miljöhygien

Genom att de skadliga faktorer som förekommer i miljön identifieras och undersöks kan deras betydelse för folkhälsan bedömas. Genom att information fås fram på detta sätt kan de men för hälsan som dessa faktorer medför förebyggas. Att utreda inomhusluftens verkningar på hälsan samt att bedöma småpartikelexponeringens och dioxinernas hälsorisker hör till de viktigaste miljöhygieniska forskningsprojekten.

Av institutets kostnader hänför sig 39 % till resultatområdet infektionssjukdomar, 45 % till resultatområdet hälsa och kroniska folksjukdomar och 16 % till resultatområdet miljöhygien.

Lönsamhetsmålet för den avgiftsbelagda servicen är att inkomsterna skall täcka kostnaderna och att det bildas ett överskott, som skall användas för produktutveckling och investeringar under det följande året. Med tanke på medfinansieringen i fråga om den samfinansierade finansiering som erhålls utifrån är målet att kunna skaffa finansiering för allmännyttig forskning till budgeterat belopp för institutets viktigaste forskningsområden. Andelen samfinansierad (inkl. finansiering från EU) forskningsfinansiering beräknas utgöra 35 % av hela omkostnadsfinansieringen.

Budgeten för Folkhälsoinstitutet baserar sig delvis på nettobudgetering så att den verksamhet som avses i punkterna 1), 2), 4) och 5) har nettobudgeterats.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för prestationer som prissätts på företagsekonomiska grunder (1 000 euro):
  2000 2001 2002
       
Intäkter 3 335 2 785 3 196
       
Kostnader      
Särkostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— personalkostnader 1 187 1 110 1 261
— material, förnödenheter och varor 492 421 505
— köpta tjänster 136 150 168
— hyror 140 135 151
— övriga särskilda utgifter och särkostnader 382 303 387
Särkostnader sammanlagt 2 337 2 119 2 472
       
Driftsåterstod 998 666 723
       
Andel av gemensamma kostnader      
— kostnader för stödfunktioner 387 488 488
— räntor och avskrivningar 91 84 101
Gemensamma kostnader sammanlagt 478 572 589
       
Kostnader sammanlagt 2 815 2 691 3 061
       
Räkenskapsperiodens överskott (+)/underskott (-) +520 +94 +135

Tabell med jämförelsetal som beskriver utvecklingen inom den nettobudgeterade
avgiftsbelagda serviceverksamheten:
  2000 2001 2002
  utfall prognos uppskattning
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten (t€) 3 335 2 785 3 195
Särkostnader för den avgiftsbelagda verksamheten (t€) 2 337 2 119 2 472
Driftsåterstod (t€) 998 666 723
— % av intäkterna 30,0 23,9 22,6
Andel av gemensamma kostnader (t€) 478 572 589
Överskott (+)/underskott (-) (t€) +520 +94 +135
— % av intäkterna 15,6 3,4 4,2
Intäkter i % av kostnaderna 118,6 103,5 104,4
Prisförändring, % +3 +3 +3
Volymförändring, % -1 0 0

21. Omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 27 745 000 euro.

Anslaget får också användas för finansiering av forskningsprojekt som godkänts av EU.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom nettobudgeterade inkomster beaktats medfinansieringen i samfinansierade avtalsundersökningar, inkomster av den avgiftsbelagda servicen och inkomster av beställda undersökningar som grundar sig på separata avtal.

Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 164 000 euro för justeringar enligt löneuppföljningsutredningen.

Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 201 825 euro som en ökning av hyresutgifterna till följd av det första skedet i ombyggnaden av huvudbyggnaden samt 252 282 euro med anledning av det ytterligare behov av anskaffning av anordningar som föranleds av ombyggnaden av huvudbyggnaden.

Vid dimensioneringen av anslaget har såsom avdrag beaktats det anslag på 252 282 euro som ingick som en utgift av engångsnatur i budgeten för 2001.

Enligt beräkningar kommer 55 500 euro av anslaget att användas till utgifter för försäljning och förmedling av sällan förekommande vaccin. Inkomsterna av försäljning och förmedling av sällan förekommande vaccin har antecknats under moment 12.33.08.

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 39 485 000
Särskilda utgifter för den nettobudgeterade avgiftsbelagda servicen 2 136 000
Särskilda utgifter för den nettobudgeterade samfinansierade forskningsverksamheten 8 410 000
Övriga omkostnader 28 939 000
Bruttoinkomster 11 740 000
Inkomster av den nettobudgeterade samfinansierade forskningsverksamheten 8 409 000
Inkomster av den nettobudgeterade avgiftsbelagda servicen 3 196 000
Övriga inkomster 135 000
Nettoutgifter 27 745 000


2002 budget 27 745 000
2001 budget 26 186 860
2001 tilläggsb. 534 501
2000 bokslut 25 694 910

26. Anskaffning av vaccin(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 6 184 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter för anskaffning och vidarebefordran av vaccin som med stöd av 25 § lagen om smittsamma sjukdomar (583/1986) tillhandahålls gratis och används vid vaccineringstillfällen samt för obligatorisk upplagring och till betalning av andra utgifter och ersättningar för genomförandet av det allmänna vaccineringsprogrammet och till betalning av medlemsavgiften i Finska andelslaget för ersättning av läkemedelsskador. Anslaget får även användas till betalning av de utgifter som anskaffning och vidarebefordran av vaccin för förmedling ger upphov till.

Förklaring:Utgifterna för genomförandet av det allmänna vaccineringsprogrammet beräknas uppgå till sammanlagt 5 447 270 euro, utgifterna för förmedling av vaccin till 400 625 euro och reserveringen med anledning av prisförhöjningar 336 375 euro. Vid dimensioneringen av anslaget har 902 500 euro beaktats för utvidgning av influensavaccineringarna inom det allmänna vaccineringsprogrammet från de nuvarande medicinska riskgrupperna till friska personer som fyllt 65 år. Övriga utgifter för förmedling av vaccin har antecknats under moment 33.08.21. Inkomsterna av försäljning och förmedling av vaccin har antecknats under moment 12.33.08.


2002 budget 6 184 000
2001 budget 5 281 774
2000 bokslut 3 383 229