Statsbudgeten 2002
26. INRIKESMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:
Uppgifter och mål
Inrikesministeriet är ett ministerium för den interna säkerheten, regional- och lokalförvaltningen samt den regionala utvecklingen som
- sörjer för det allmänna utvecklandet av regionalförvaltningen, av statens lokalförvaltning och av folkbokföringen,
- sörjer för de lagstiftningsmässiga och ekonomiska förutsättningarna för de på medborgarnas självstyrelse baserade kommunernas verksamhet,
- främjar en balanserad utveckling mellan landets olika delar och stöder utvecklandet av regionerna på deras eget initiativ,
- svarar för upprätthållandet av allmän ordning och säkerhet,
- svarar för styrning av räddningsväsendet,
- svarar för ärenden som gäller finskt medborgarskap, immigration och asyl,
- svarar för gränsbevakningen samt gränskontrollen av personer.
Förvaltning, kommuner och regional utveckling
Man deltar i det projekt gällande centralförvaltningen som leds av finansministeriet och reformerar det egna ministeriet genom att decentralisera uppgifter och behörighet så, att centralförvaltningen blir avsevärt lättare och så att ministeriets uppgift blir att sköta stabsuppgifter inom det politiska beslutsfattandet.
Tillgången och kvaliteten på statens tjänster tryggas genom att samarbetet mellan myndigheterna på regional och lokal nivå effektiveras, samtjänsten utvidgas och lämpliga tjänster förs in på nätet.
Samarbetet mellan ekonomiska regioner utvidgas och fördjupas genom att man genomför försök som baserar sig på speciallagstiftning och gör områdesindelningen på lokal nivå klarare och mera enhetlig.
Kommunernas funktionsförmåga och förmåga att klara uppgifterna inom basservicen samt skapandet av kommunnät främjas då en ändring av statsandelssystemet träder i kraft vid ingången av 2002.
Utvecklandet av den regionala servicestrukturen och ledningsarrangemang främjas. Utnyttjandet av utvärderingsverksamheten vid uppföljning av situationen gällande basservicen utvecklas. Resultatet av delaktighetsprojektet bedöms.
Incitamenten för kommunsammanslagningar förbättras och förfarandet för frivilliga kommunsamgångar stöds.
Lagen om regional utveckling revideras och de regionalpolitiska målen justeras samt den nationella regionalpolitiken effektiveras under den nuvarande strukturfondsperioden.
Kompetenscentrens verkan i regionerna ökas genom att man stärker kontakterna mellan centren och områdena som omger dem och samarbetet i branscher där det finns den högsta sakkunskapen.
Intern säkerhet
Ökningen av narkotikabrottslighet hejdas och uppspårandet av vinning av sådan brottslighet effektiveras.
Tillgången på räddningstjänster hålls på 1999 års nivå.
Utvecklingsåtgärderna då det gäller samarbetet mellan myndigheterna och uppspårandet av vinning av brott i syfte att minska ekonomisk brottslighet och den ekonomiska gråzonen fortsätter.
För bekämpande av internationell, professionell och organiserad brottslighet deltar man aktivt i polissamarbetet inom EU.
En omorganisering av räddningsväsendets organisation bereds så att ansvaret för ordnande av räddningsväsendet överförs från kommunerna till ca 20 räddningsområden och en proposition med förslag till ändring av lagen om räddningsväsendet och vissa andra lagar bereds i anslutning till detta.
Räddningsväsendets beredskap att delta i internationell hjälpverksamhet och civilkrishantering effektiveras.
En totalrevidering av utlänningslagen bereds.
En totalrevidering av medborgarskapslagen genomförs.
Man deltar aktivt i det samarbete inom Europeiska unionen som gäller invandrar- och asylfrågor för att Europeiska unionen skall bli ett område där det råder frihet, säkerhet och rättvisa. Samtidigt fortsätter och utvecklas samarbetet med Ryssland och de baltiska länderna.
Gränsbevakningen koncentreras till de av Finlands gränser som är yttre gränser för Schengenområdet.
Sjöräddningsväsendets radiokommunikation i risksituationer och upprätthållandet av den beredskap som hänför sig till detta överförs till gränsbevakningsväsendet.
Gränsövervakningen och gränskontrollen utvecklas så att den bättre än tidigare stöder bekämpandet av brottslighet som överskrider gränserna.
Förvaltningsområdets utgifter kapitelvis 2000—2002
|
|
År 2000 bokslut 1000 € |
År 2001 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2002 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2001—2002 |
|
1000 € | % | |||||
|
|
|
|
|
|
|
01. |
Inrikesministeriet |
19 502 |
19 965 |
25 416 |
5 451 |
27 |
02. |
Utlänningsverket |
6 199 |
6 685 |
8 157 |
1 472 |
22 |
05. |
Länsstyrelserna |
44 292 |
44 880 |
48 682 |
3 802 |
8 |
06. |
Registerförvaltningen |
26 916 |
27 360 |
26 731 |
- 629 |
- 2 |
07. |
Häradena |
39 660 |
39 426 |
40 494 |
1 068 |
3 |
75. |
Polisväsendet |
536 862 |
542 592 |
540 037 |
- 2 5551) |
- 0 |
80. |
Räddningsväsendet |
22 003 |
26 398 |
36 094 |
9 696 |
37 |
90. |
Gränsbevakningsväsendet |
174 993 |
172 390 |
185 208 |
12 818 |
7 |
97. |
Understöd åt kommuner |
244 642 |
238 961 |
226 802 |
- 12 159 |
- 5 |
98. |
Utveckling av regionerna |
61 268 |
153 230 |
165 897 |
12 667 |
8 |
|
Sammanlagt |
1 176 337 |
1 271 888 |
1 303 518 |
31 630 |
2 |
1) Tillståndsförvaltningens inkomster 31 115 000 euro har nettobudgeterats.
Det totala antalet anställda | 16 569 | 16 820 | 17 000 |