Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         20. Ajoneuvohallintokeskus
         24. Tiehallinto
         25. Tienpidon valtionavut
            26. Tieliikelaitos
         30. Merenkulkulaitos
            34. Luotsausliikelaitos
         40. Ratahallintokeskus
         41. Rautatievirasto
            50. Ilmailulaitos
         51. Ilmailuhallinto
         70. Viestintävirasto
         80. Ilmatieteen laitos
         81. Merentutkimuslaitos
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2007

70. ViestintävirastoPDF-versio

Selvitysosa:Viestintäviraston toiminnan tavoitteena ovat monipuoliset, toimivat ja turvalliset viestintäyhteydet kaikille Suomessa. Viraston vuoden 2007 painopisteitä ovat tietoturvallinen yhteiskunta ja viestintäverkkojen häiriötön toiminta samoin kuin toimivat ja tehokkaat viestintämarkkinat sekä kuluttajan aseman turvaaminen.

Virasto ylläpitää sähköisten viestintäverkkojen toimivuuden ja tietoturvan tilannekuvaa ja tiedottaa mahdollisista tietoturvauhista. Kansallisen tietoturvapäivän tavoitteena on kansalaisten ja yritysten tietoturvaosaamisen lisääminen. Erityisesti kriittisen infrastruktuurin toimijoille, kuten energiayrityksille, tarkoitettu tietoturvapalvelu käynnistyy vuoden 2007 alussa.

Toimiva kilpailu viestintämarkkinoilla on yhteiskunnan ja asiakkaiden etu. Viraston tavoitteena on mahdollistaa eri palveluntarjoajille viestintäverkkojen tasapuoliset käyttömahdollisuudet sekä taata viestintäverkkojen ja -palveluiden yhteentoimivuus verkkoteknologioiden kehitys huomioon ottaen. Virasto turvaa myös kuluttajan asemaa ja oikeuksia viestintäpalvelujen käyttäjänä sekä tarjoaa objektiivista tietoa viestintämarkkinoiden kehityksestä ja palveluista.

Viestintävirasto suunnittelee ja hallinnoi sähköisten viestintäyhteyksien toiminnalle välttämättömien radiotaajuuksien, viestintäverkkojen numeroiden sekä verkko-osoitteiden käyttöä. Arjen tietoyhteiskunnassa langattoman viestinnän merkitys korostuu. Radiotaajuuksien saatavuus tulevaisuuden tarpeisiin edellyttää Suomen kannalta merkittävien taajuusratkaisujen hyväksymistä maailman radioviestintäkonferenssissa (WRC-2007).

Virasto edistää toimenpiteillään myös monipuolisten sähköisten mediapalvelujen tarjontaa keräämällä julkisen palvelun ohjelmatuotannon käyttöön tv- ja toimilupamaksuja, myöntämällä lyhytaikaisia toimilupia sekä valvomalla tv- ja radio-ohjelmien sisältöä ja mainontaa. Vuoden 2007 erityisenä painopisteenä on digi-tv:n käyttöönoton edistäminen yhteistyössä muiden keskeisten toimijoiden kanssa. Viestintävirasto valvoo myös postin yleispalvelun toimivuutta ja palvelutasoa sekä hoitaa perillesaamattoman postin käsittelyä.

Viestintävirasto hoitaa valtion televisio- ja radiorahaston hallinnolliset tehtävät. Viestintävirasto perii tv-maksut ja toimilupamaksut rahastolle, ja valtioneuvosto päättää liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä radiorahaston määrärahojen käytöstä. Rahaston tulot ovat noin 422,3 milj. euroa, josta osoitetaan Yleisradio Oy:n käyttöön noin 411,1 milj. euroa, Viestintävirastolle maksujen perintään, tarkastukseen ja valvontaan noin 12,3 milj. euroa, liikenne- ja viestintäministeriön käyttöön 0,4 milj. euroa ja tekijänoikeuskorvauksiin 0,4 milj. euroa. Valtioneuvosto vahvistaa televisio- ja radiorahaston käyttösuunnitelman yhteydessä rahaston toimintatavoitteet.

Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Viestintävirastolle pääluokkaperusteluja tukevat seuraavat vaikuttavuustavoitteista johdetut toiminnalliset tulostavoitteet vuodelle 2007:

Tuotokset ja laadunhallinta

Tietoturvallinen yhteiskunta ja sähköisten viestintäverkkojen häiriötön toiminta

  • Viestintäviraston asiakkaat antavat vähintään hyvän arvosanan eli arvosanan 3,2 asteikolla 1—5 Viestintävirastolle tietoturvallisuustehtävien hoitamisesta (toteutuma 2005: 3,49).
  • Tietoturvaloukkaustilanteissa Viestintäviraston kansallinen CERT-yksikkö käynnistää toimenpiteet 18 tunnin kuluessa ongelman havaitsemisesta (toteutuma 2005: 1 vuorokausi, tavoite 2006: 1 vuorokausi).
  • Merkittävää käyttäjäkuntaa koskevien viestintäverkkojen vikojen määrä on alle 10 vuodessa (toteutuma 2005: 4, tavoite 2006: alle 30).
  • Merkittävien radiohäiriöiden syyt selvitetään 24 tunnissa ja häiriön syyn poisto käynnistetään välittömästi syyn selvittyä (toteutuma 2005: 100 %, tavoite 2006: 100 %).

Viestintämarkkinoiden toimivuus ja käyttäjien aseman turvaaminen

  • Ennakkosääntelyn kannalta merkitykselliset nykyiset ja uudet tuotemarkkinat on analysoitu tarvittavassa laajuudessa, markkinoita koskien on tehty tarvittavat ohjauspäätökset yrityksille. Markkinakehitystieto tuotetaan vähintään neljä kertaa vuodessa.
  • Viestintäviraston tavoitteena on ratkaista yritysten väliset verkko- ja viestintäpalvelujen hinta- ja laatuerimielisyydet ensisijaisesti osapuolten sovitteluun perustuen. Vireille tulleista valituksista 80 % ratkaistaan neljässä kuukaudessa.
  • Tele-, posti- ja mediayritysten asiakkaiden tekemistä valituksista 80 % ratkaistaan kahden kuukauden kuluessa valituksen tekemisestä tai viimeistään yhden kuukauden kuluttua tarpeellisten selvitysten saamisesta (toteutuma 2005: 92,3 %, tavoite 2006: 80 %).

Monipuolinen sähköinen media

  • Kuluttajien tyytyväisyys digi-tv:n käytettävyyteen on vähintään tyydyttävää tasoa eli vähintään 3,0 asteikolla 1—5 (toteutuma 2005: 3,55, tavoite 2006: 3,0).
  • Valtion televisio- ja radiorahastoon tuloutettavat televisiomaksutulot (netto) ovat vähintään 404 milj. euroa (toteutuma 2005: 383,99 milj. euroa, tavoite 2006: 390 milj. euroa).
  • Aktiivisilla toimenpiteillä (tv-maksutarkastus, suora- ja telemarkkinointi, markkinointiviestintä) hankitaan vähintään 70 000 uutta tv-maksun maksajaa (toteutuma 2005: 89 500, tavoite 2006: 65 000).

Sähköisen viestinnän edellyttämät infrastruktuuriresurssit

  • Asiakaskyselyssä taajuuksien saatavuuden ja riittävyyden arvosana on vähintään 3,0 asteikolla 1—5 (toteutuma 2005: 3,18, tavoite 2006: 3,0).
  • Kaikki kansallisen numerointisuunnitelman mukaiset hakemukset ratkaistaan kolmen viikon kuluessa hakemuksen vastaanottamisesta (toteutuma 2005: 100 % alle kolmen viikon, tavoite 2006: 100 % alle kolmen viikon).
  • Verkko- ja itsepalveluun perustuvien suomalaisten verkkotunnusten ensirekisteröintien määrä vuonna 2007 on vähintään 21 000 (toteutuma 2005: 24 133, tavoite 2006: 30 000).

Toiminnallinen tehokkuus

  • Viestintäviraston työn tuottavuuden kasvu vuonna 2007 on vähintään +1,0 %.
  • Viestintäviraston kokonaistuottavuuden kasvu keskimäärin TTS-kaudella on vähintään +2,0 %.
  • Teletoiminnan ja tietoturvallisuuden ohjauksen ja valvonnan kustannukset ilman CERT-toiminnan kustannuksia ja kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja ovat enintään 0,75 euroa/yleisen televerkon liittymä (toteutuma 2005: 0,70 euroa, tavoite 2006: enintään 0,75 euroa).
  • CERT-toiminnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja ovat enintään 1,25 euroa/laajakaistaliittymä.
  • Mediapalvelujen valvonnan kustannukset ovat enintään 0,25 euroa/tv-katsojatalous (toteutuma 2005: 0,21 euroa, tavoite 2006: enintään 0,25 euroa).
  • Postipalvelujen valvonnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja ovat enintään 0,40 euroa/postinsaajatalous (toteutuma 2005: 0,36 euroa, tavoite 2006: enintään 0,40 euroa).
  • Verkkotunnushallinnon erilliskustannukset laskevat verrattuna vuoteen 2006 (arvio 2006: 1,36 milj. euroa).
  • Radiotaajuuksien käyttöoikeuksiin liittyvien maksujen kokonaiskertymä alenee vähintään 2,5 % (toteutuma 2005: taajuusmaksuja alennettu, tavoite 2006: taajuusmaksut alenevat).
  • Tv-maksut-tulosalueen kustannukset suhteessa tv-katsojatalouksien lukumäärään ovat enintään 5,30 euroa (tavoite 2005: enintään 5,25 euroa, tavoite 2006: enintään 5,30 euroa).

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  • Työtyytyväisyys on vähintään 3,2 asteikolla 1—5 (toteutuma 2005: 3,5, tavoite 2006: vähintään 3,2).
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2005
toteutuma
2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
       
Tuotot      
Radiotaajuudet 10 874 9 963 9 261
Viestintäverkot, Internet ja tietoturva 2 654 2 607 5 466
Tv-maksut 10 143 11 732 11 758
Viestintämarkkinat ja -palvelut 3 328 2 437 559
Tuotot yhteensä 26 999 26 739 27 044
       
Kustannukset      
Radiotaajuudet 9 889 11 334 10 648
Viestintäverkot, Internet ja tietoturva 2 441 2 539 5 704
Tv-maksut 10 143 11 732 11 758
Viestintämarkkinat ja -palvelut 2 922 2 308 559
Kustannukset yhteensä 25 395 27 913 28 669
       
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-)      
Radiotaajuudet 985 -1 371 -1 387
Viestintäverkot, Internet ja tietoturva 213 68 -238
Tv-maksut - - -
Viestintämarkkinat ja -palvelut 406 129 -
Ylijäämä / Alijäämä yhteensä 1 604 -1 174 -1 625
       
Kustannusvastaavuus %      
Radiotaajuudet 110 88 87
Viestintäverkot, Internet ja tietoturva 109 103 96
Tv-maksut 100 100 100
Viestintämarkkinat ja -palvelut 114 105 100
Kustannusvastaavuus % yhteensä 106 96 94

Veronluonteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2005
toteutuma
2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
       
Tuotot      
Viestintäverkot, Internet ja tietoturva 1 547 1 475 1 102
Viestintämarkkinat ja -palvelut 2 187 3 057 3 121
Tuotot yhteensä 3 734 4 532 4 223
       
Kustannukset      
Viestintäverkot, Internet ja tietoturva 1 300 1 593 1 198
Viestintämarkkinat ja -palvelut 1 917 3 167 3 262
Kustannukset yhteensä 3 217 4 760 4 460
       
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-)      
Viestintäverkot, Internet ja tietoturva 247 -118 -96
Viestintämarkkinat ja -palvelut 270 -110 -141
Ylijäämä / Alijäämä yhteensä 517 -228 -237
       
Kustannusvastaavuus %      
Viestintäverkot, Internet ja tietoturva 119 93 92
Viestintämarkkinat ja -palvelut 114 97 96
Kustannusvastaavuus % yhteensä 116 95 95

Veronluonteisen toiminnan maksukertymä on riippuvainen laskutettavien yritysten liikevaihdoista. Viestintämarkkinamaksun ja tietoturvamaksun maksuluokat on sidottu teleyritysten liikevaihtoon. Kertymä vaihtelee vuosittain taloudellisen tilanteen ja toimialalla tapahtuvien muutosten vaikutuksesta.

21. Viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 219 000 euroa.

Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut budjetoidaan maksuperusteisesti.

Selvitysosa:Tulot perustuvat valtion maksuperustelain nojalla annettuun liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston radiohallinnollisista suoritteista perittävistä maksuista (964/2005) ja liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston eräistä maksuista (1175/2005) sekä lakiin valtion televisio- ja radiorahastosta (745/1998), lakiin yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta (565/1999), lakiin sähköisistä allekirjoituksista (14/2003), verkkotunnuslakiin (228/2003) ja viestintämarkkinalakiin (393/2003).

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 46 500 euroa VEL-maksun hoitokuluosuutena.

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 30 000 euroa tuottavuustoimenpiteiden johdosta.

Viestintävirasto perii teleyrityksiltä viestintämarkkinamaksua ja teleurakoitsijoilta teleurakointimaksua viestintämarkkinalaissa säädetyin perustein ja teleyrityksiltä tietoturvamaksua sähköisen viestinnän tietosuojalaissa (516/2004) säädetyin perustein sekä postiyrityksiltä postitoiminnan valvontamaksua postipalvelulaissa säädetyin perustein. Viestintämarkkinamaksu, teleurakointimaksu, tietoturvamaksu ja postitoiminnan valvontamaksu yhteensä 4 223 000 euroa tuloutetaan verotuloihin momentille 11.19.04. Nämä tulot on otettu huomioon Viestintäviraston toimintamenomomentin määrärahan mitoituksessa.

Lisäksi määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon väistötilojen varustehankinnat.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2005
toteutuma
2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
       
Bruttomenot 29 273 32 012 32 314
Bruttotulot 27 009 26 764 27 095
Nettomenot 2 264 5 248 5 219
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 093    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 552    


2007 talousarvio 5 219 000
2006 talousarvio 5 248 000
2005 tilinpäätös 3 816 000