Talousarvioesitys 2007
70. Viestintävirasto
Selvitysosa:Viestintäviraston toiminnan tavoitteena ovat monipuoliset, toimivat ja turvalliset viestintäyhteydet kaikille Suomessa. Viraston vuoden 2007 painopisteitä ovat tietoturvallinen yhteiskunta ja viestintäverkkojen häiriötön toiminta samoin kuin toimivat ja tehokkaat viestintämarkkinat sekä kuluttajan aseman turvaaminen.
Virasto ylläpitää sähköisten viestintäverkkojen toimivuuden ja tietoturvan tilannekuvaa ja tiedottaa mahdollisista tietoturvauhista. Kansallisen tietoturvapäivän tavoitteena on kansalaisten ja yritysten tietoturvaosaamisen lisääminen. Erityisesti kriittisen infrastruktuurin toimijoille, kuten energiayrityksille, tarkoitettu tietoturvapalvelu käynnistyy vuoden 2007 alussa.
Toimiva kilpailu viestintämarkkinoilla on yhteiskunnan ja asiakkaiden etu. Viraston tavoitteena on mahdollistaa eri palveluntarjoajille viestintäverkkojen tasapuoliset käyttömahdollisuudet sekä taata viestintäverkkojen ja -palveluiden yhteentoimivuus verkkoteknologioiden kehitys huomioon ottaen. Virasto turvaa myös kuluttajan asemaa ja oikeuksia viestintäpalvelujen käyttäjänä sekä tarjoaa objektiivista tietoa viestintämarkkinoiden kehityksestä ja palveluista.
Viestintävirasto suunnittelee ja hallinnoi sähköisten viestintäyhteyksien toiminnalle välttämättömien radiotaajuuksien, viestintäverkkojen numeroiden sekä verkko-osoitteiden käyttöä. Arjen tietoyhteiskunnassa langattoman viestinnän merkitys korostuu. Radiotaajuuksien saatavuus tulevaisuuden tarpeisiin edellyttää Suomen kannalta merkittävien taajuusratkaisujen hyväksymistä maailman radioviestintäkonferenssissa (WRC-2007).
Virasto edistää toimenpiteillään myös monipuolisten sähköisten mediapalvelujen tarjontaa keräämällä julkisen palvelun ohjelmatuotannon käyttöön tv- ja toimilupamaksuja, myöntämällä lyhytaikaisia toimilupia sekä valvomalla tv- ja radio-ohjelmien sisältöä ja mainontaa. Vuoden 2007 erityisenä painopisteenä on digi-tv:n käyttöönoton edistäminen yhteistyössä muiden keskeisten toimijoiden kanssa. Viestintävirasto valvoo myös postin yleispalvelun toimivuutta ja palvelutasoa sekä hoitaa perillesaamattoman postin käsittelyä.
Viestintävirasto hoitaa valtion televisio- ja radiorahaston hallinnolliset tehtävät. Viestintävirasto perii tv-maksut ja toimilupamaksut rahastolle, ja valtioneuvosto päättää liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä radiorahaston määrärahojen käytöstä. Rahaston tulot ovat noin 422,3 milj. euroa, josta osoitetaan Yleisradio Oy:n käyttöön noin 411,1 milj. euroa, Viestintävirastolle maksujen perintään, tarkastukseen ja valvontaan noin 12,3 milj. euroa, liikenne- ja viestintäministeriön käyttöön 0,4 milj. euroa ja tekijänoikeuskorvauksiin 0,4 milj. euroa. Valtioneuvosto vahvistaa televisio- ja radiorahaston käyttösuunnitelman yhteydessä rahaston toimintatavoitteet.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Viestintävirastolle pääluokkaperusteluja tukevat seuraavat vaikuttavuustavoitteista johdetut toiminnalliset tulostavoitteet vuodelle 2007:
Tuotokset ja laadunhallinta
Tietoturvallinen yhteiskunta ja sähköisten viestintäverkkojen häiriötön toiminta
- Viestintäviraston asiakkaat antavat vähintään hyvän arvosanan eli arvosanan 3,2 asteikolla 1—5 Viestintävirastolle tietoturvallisuustehtävien hoitamisesta (toteutuma 2005: 3,49).
- Tietoturvaloukkaustilanteissa Viestintäviraston kansallinen CERT-yksikkö käynnistää toimenpiteet 18 tunnin kuluessa ongelman havaitsemisesta (toteutuma 2005: 1 vuorokausi, tavoite 2006: 1 vuorokausi).
- Merkittävää käyttäjäkuntaa koskevien viestintäverkkojen vikojen määrä on alle 10 vuodessa (toteutuma 2005: 4, tavoite 2006: alle 30).
- Merkittävien radiohäiriöiden syyt selvitetään 24 tunnissa ja häiriön syyn poisto käynnistetään välittömästi syyn selvittyä (toteutuma 2005: 100 %, tavoite 2006: 100 %).
Viestintämarkkinoiden toimivuus ja käyttäjien aseman turvaaminen
- Ennakkosääntelyn kannalta merkitykselliset nykyiset ja uudet tuotemarkkinat on analysoitu tarvittavassa laajuudessa, markkinoita koskien on tehty tarvittavat ohjauspäätökset yrityksille. Markkinakehitystieto tuotetaan vähintään neljä kertaa vuodessa.
- Viestintäviraston tavoitteena on ratkaista yritysten väliset verkko- ja viestintäpalvelujen hinta- ja laatuerimielisyydet ensisijaisesti osapuolten sovitteluun perustuen. Vireille tulleista valituksista 80 % ratkaistaan neljässä kuukaudessa.
- Tele-, posti- ja mediayritysten asiakkaiden tekemistä valituksista 80 % ratkaistaan kahden kuukauden kuluessa valituksen tekemisestä tai viimeistään yhden kuukauden kuluttua tarpeellisten selvitysten saamisesta (toteutuma 2005: 92,3 %, tavoite 2006: 80 %).
Monipuolinen sähköinen media
- Kuluttajien tyytyväisyys digi-tv:n käytettävyyteen on vähintään tyydyttävää tasoa eli vähintään 3,0 asteikolla 1—5 (toteutuma 2005: 3,55, tavoite 2006: 3,0).
- Valtion televisio- ja radiorahastoon tuloutettavat televisiomaksutulot (netto) ovat vähintään 404 milj. euroa (toteutuma 2005: 383,99 milj. euroa, tavoite 2006: 390 milj. euroa).
- Aktiivisilla toimenpiteillä (tv-maksutarkastus, suora- ja telemarkkinointi, markkinointiviestintä) hankitaan vähintään 70 000 uutta tv-maksun maksajaa (toteutuma 2005: 89 500, tavoite 2006: 65 000).
Sähköisen viestinnän edellyttämät infrastruktuuriresurssit
- Asiakaskyselyssä taajuuksien saatavuuden ja riittävyyden arvosana on vähintään 3,0 asteikolla 1—5 (toteutuma 2005: 3,18, tavoite 2006: 3,0).
- Kaikki kansallisen numerointisuunnitelman mukaiset hakemukset ratkaistaan kolmen viikon kuluessa hakemuksen vastaanottamisesta (toteutuma 2005: 100 % alle kolmen viikon, tavoite 2006: 100 % alle kolmen viikon).
- Verkko- ja itsepalveluun perustuvien suomalaisten verkkotunnusten ensirekisteröintien määrä vuonna 2007 on vähintään 21 000 (toteutuma 2005: 24 133, tavoite 2006: 30 000).
Toiminnallinen tehokkuus
- Viestintäviraston työn tuottavuuden kasvu vuonna 2007 on vähintään +1,0 %.
- Viestintäviraston kokonaistuottavuuden kasvu keskimäärin TTS-kaudella on vähintään +2,0 %.
- Teletoiminnan ja tietoturvallisuuden ohjauksen ja valvonnan kustannukset ilman CERT-toiminnan kustannuksia ja kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja ovat enintään 0,75 euroa/yleisen televerkon liittymä (toteutuma 2005: 0,70 euroa, tavoite 2006: enintään 0,75 euroa).
- CERT-toiminnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja ovat enintään 1,25 euroa/laajakaistaliittymä.
- Mediapalvelujen valvonnan kustannukset ovat enintään 0,25 euroa/tv-katsojatalous (toteutuma 2005: 0,21 euroa, tavoite 2006: enintään 0,25 euroa).
- Postipalvelujen valvonnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja ovat enintään 0,40 euroa/postinsaajatalous (toteutuma 2005: 0,36 euroa, tavoite 2006: enintään 0,40 euroa).
- Verkkotunnushallinnon erilliskustannukset laskevat verrattuna vuoteen 2006 (arvio 2006: 1,36 milj. euroa).
- Radiotaajuuksien käyttöoikeuksiin liittyvien maksujen kokonaiskertymä alenee vähintään 2,5 % (toteutuma 2005: taajuusmaksuja alennettu, tavoite 2006: taajuusmaksut alenevat).
- Tv-maksut-tulosalueen kustannukset suhteessa tv-katsojatalouksien lukumäärään ovat enintään 5,30 euroa (tavoite 2005: enintään 5,25 euroa, tavoite 2006: enintään 5,30 euroa).
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
- Työtyytyväisyys on vähintään 3,2 asteikolla 1—5 (toteutuma 2005: 3,5, tavoite 2006: vähintään 3,2).
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2005 toteutuma |
2006 varsinainen talousarvio |
2007 esitys |
|
Tuotot | |||
Radiotaajuudet | 10 874 | 9 963 | 9 261 |
Viestintäverkot, Internet ja tietoturva | 2 654 | 2 607 | 5 466 |
Tv-maksut | 10 143 | 11 732 | 11 758 |
Viestintämarkkinat ja -palvelut | 3 328 | 2 437 | 559 |
Tuotot yhteensä | 26 999 | 26 739 | 27 044 |
Kustannukset | |||
Radiotaajuudet | 9 889 | 11 334 | 10 648 |
Viestintäverkot, Internet ja tietoturva | 2 441 | 2 539 | 5 704 |
Tv-maksut | 10 143 | 11 732 | 11 758 |
Viestintämarkkinat ja -palvelut | 2 922 | 2 308 | 559 |
Kustannukset yhteensä | 25 395 | 27 913 | 28 669 |
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) | |||
Radiotaajuudet | 985 | -1 371 | -1 387 |
Viestintäverkot, Internet ja tietoturva | 213 | 68 | -238 |
Tv-maksut | - | - | - |
Viestintämarkkinat ja -palvelut | 406 | 129 | - |
Ylijäämä / Alijäämä yhteensä | 1 604 | -1 174 | -1 625 |
Kustannusvastaavuus % | |||
Radiotaajuudet | 110 | 88 | 87 |
Viestintäverkot, Internet ja tietoturva | 109 | 103 | 96 |
Tv-maksut | 100 | 100 | 100 |
Viestintämarkkinat ja -palvelut | 114 | 105 | 100 |
Kustannusvastaavuus % yhteensä | 106 | 96 | 94 |
Veronluonteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2005 toteutuma |
2006 varsinainen talousarvio |
2007 esitys |
|
Tuotot | |||
Viestintäverkot, Internet ja tietoturva | 1 547 | 1 475 | 1 102 |
Viestintämarkkinat ja -palvelut | 2 187 | 3 057 | 3 121 |
Tuotot yhteensä | 3 734 | 4 532 | 4 223 |
Kustannukset | |||
Viestintäverkot, Internet ja tietoturva | 1 300 | 1 593 | 1 198 |
Viestintämarkkinat ja -palvelut | 1 917 | 3 167 | 3 262 |
Kustannukset yhteensä | 3 217 | 4 760 | 4 460 |
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) | |||
Viestintäverkot, Internet ja tietoturva | 247 | -118 | -96 |
Viestintämarkkinat ja -palvelut | 270 | -110 | -141 |
Ylijäämä / Alijäämä yhteensä | 517 | -228 | -237 |
Kustannusvastaavuus % | |||
Viestintäverkot, Internet ja tietoturva | 119 | 93 | 92 |
Viestintämarkkinat ja -palvelut | 114 | 97 | 96 |
Kustannusvastaavuus % yhteensä | 116 | 95 | 95 |
Veronluonteisen toiminnan maksukertymä on riippuvainen laskutettavien yritysten liikevaihdoista. Viestintämarkkinamaksun ja tietoturvamaksun maksuluokat on sidottu teleyritysten liikevaihtoon. Kertymä vaihtelee vuosittain taloudellisen tilanteen ja toimialalla tapahtuvien muutosten vaikutuksesta.
21. Viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 219 000 euroa.
Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut budjetoidaan maksuperusteisesti.
Selvitysosa:Tulot perustuvat valtion maksuperustelain nojalla annettuun liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston radiohallinnollisista suoritteista perittävistä maksuista (964/2005) ja liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston eräistä maksuista (1175/2005) sekä lakiin valtion televisio- ja radiorahastosta (745/1998), lakiin yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta (565/1999), lakiin sähköisistä allekirjoituksista (14/2003), verkkotunnuslakiin (228/2003) ja viestintämarkkinalakiin (393/2003).
Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 46 500 euroa VEL-maksun hoitokuluosuutena.
Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 30 000 euroa tuottavuustoimenpiteiden johdosta.
Viestintävirasto perii teleyrityksiltä viestintämarkkinamaksua ja teleurakoitsijoilta teleurakointimaksua viestintämarkkinalaissa säädetyin perustein ja teleyrityksiltä tietoturvamaksua sähköisen viestinnän tietosuojalaissa (516/2004) säädetyin perustein sekä postiyrityksiltä postitoiminnan valvontamaksua postipalvelulaissa säädetyin perustein. Viestintämarkkinamaksu, teleurakointimaksu, tietoturvamaksu ja postitoiminnan valvontamaksu yhteensä 4 223 000 euroa tuloutetaan verotuloihin momentille 11.19.04. Nämä tulot on otettu huomioon Viestintäviraston toimintamenomomentin määrärahan mitoituksessa.
Lisäksi määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon väistötilojen varustehankinnat.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2005 toteutuma |
2006 varsinainen talousarvio |
2007 esitys |
|
Bruttomenot | 29 273 | 32 012 | 32 314 |
Bruttotulot | 27 009 | 26 764 | 27 095 |
Nettomenot | 2 264 | 5 248 | 5 219 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 093 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 552 |
2007 talousarvio | 5 219 000 |
2006 talousarvio | 5 248 000 |
2005 tilinpäätös | 3 816 000 |