Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         20. Ajoneuvohallintokeskus
         24. Tiehallinto
              21. Perustienpito
              78. Eräät tiehankkeet
         25. Tienpidon valtionavut
            26. Tieliikelaitos
         30. Merenkulkulaitos
            34. Luotsausliikelaitos
         40. Ratahallintokeskus
         41. Rautatievirasto
            50. Ilmailulaitos
         51. Ilmailuhallinto
         70. Viestintävirasto
         80. Ilmatieteen laitos
         81. Merentutkimuslaitos
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2007

24. TiehallintoPDF-versio

Selvitysosa:Tiehallinto turvaa toimivat matka- ja kuljetusketjut ylläpitämällä ja kehittämällä tieverkon palvelutasoa, parantaa tieliikenteen turvallisuutta sekä vähentää ja ehkäisee ympäristöhaittoja. Tiehallinto vastaa valtion vastuulla olevista maanteistä osana liikennejärjestelmää. Maantieverkon pituus on 78 200 km ja sen arvo on 14,9 mrd. euroa.

Liikennepolitiikan tavoitteeksi on asetettu Suomen ja sen eri alueiden kilpailukyvyn edistäminen liikenteen infrastruktuuria ja palveluja kehittämällä. Tiehallinnon tehtävänä on tukea tienpidon toimenpitein tasapainoista aluekehitystä sekä pitää päätieverkon ohella huolta alemmanasteisen tieverkon riittävästä laajuudesta ja kunnosta.

Perustienpidossa asetetaan etusijalle tiestön jokapäiväinen liikennöitävyys, tieverkon kunnosta huolehtiminen ja liikenneturvallisuuden parantaminen. Perustienpidon määrärahasta toteutettavia pieniä, alueiden kilpailukykyä tukevia sekä työmatkaliikenteen sujuvuutta parantavia investointeja toteutetaan vain hyvin rajoitetusti. Kainuun maakunnassa tienpito perustuu maakunnan ja tiepiirin väliseen sopimukseen ja sitä koskeva rahoitus 19 983 000 euroa sisältäen arvonlisäveron on sisäasiainministeriön pääluokan momentilla 26.98.63 Kainuun kehittämisraha. Tiehallinnolle asetettavat tavoitteet kattavat myös Kainuun maakunnan tieverkon.

Nimettyjä käynnissä olevia tieverkon kehittämishankkeita toteutetaan vilkkaimmalla päätieverkolla ja kaupunkiseudulla. Uusina hankkeina ehdotetaan 131,0 milj. euron sopimusvaltuutta vt 6 Lappeenranta—Imatra toteuttamiseen, 86,3 milj. euron sopimusvaltuutta mt 101 (Kehä I) Turunväylä—Vallikallio toteuttamiseen, 75 milj. euron sopimusvaltuutta vt 4 Lusi—Vaajakoski toteuttamiseen, 48 milj. euron sopimusvaltuutta kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti toteuttamiseen, 59 milj. euron sopimusvaltuutta vt 14 Savonlinnan keskusta toteuttamiseen ja 58 milj. euron sopimusvaltuutta vt 4 Kemin kohta ja sillat toteuttamiseen.

Perustienpidon määräraha on 572,0 milj. euroa, jonka Tiehallinto kohdentaa sille asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Tiestön hoidon menoihin on varattu yhteensä 194,9 milj. euroa, jolla voidaan säilyttää nykyinen laatu ja palvelutaso. Päätiestöllä hoidon taso takaa hyvät ajo-olosuhteet, seututeillä tyydyttävät ja yhdysteillä välttävät. Alimmassa hoitoluokassa on yli puolet tieverkosta.

Ylläpitoon ja korvausinvestointeihin on varattu 222,0 milj. euroa. Tällä rahoituksella teiden kunto siltoja lukuun ottamatta säilyy pääosin nykytasolla. Merkittävä osa teihin kuuluvista muista rakenteista ja laitteista on lähivuosina tulossa korjausikään ja aiheuttaa merkittävää lisärahoitustarvetta. Tavoitteena on pitemmällä aikavälillä päästä lähemmäksi tieverkon kunnon optimitilannetta, jossa tienpitäjän ja tienkäyttäjien kustannukset ovat minimissään.

Perustienpidon alueellisiin investointeihin on kohdennettu 15,6 milj. euroa. Perustienpidon investoinnit ovat pienehköjä alueellisia liikenneturvallisuusinvestointeja. Teemapaketteihin on kohdennettu 38,6 milj. euroa. Käynnissä oleviin teemapaketteihin sisältyy kohteita, jotka on priorisoitu yhtenäisin kriteerein. Satamien ja terminaalien tieyhteyksien kehittämisen teemapakeettiin sisältyy Vaalimaan rajanylityspaikan liikennejärjestelyjen rakentaminen. Uusina teemapaketteina aloitetaan joukkoliikenteen edistäminen pääkaupunkiseudun säteittäisillä pääväylillä sekä liikenteen hallinta -teema.

Liikenneturvallisuutta parannetaan valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti. Tienpidon toimien lisäksi muun muassa laajennetaan automaattista nopeuden valvontaa 300 tiekilometrin osuudella. Vuoden 2007 lopussa valvontakameroin varustettuja teitä on yli 1 600 kilometriä.

Tiehallinto luopuu rakennettujen kiinteistöjen hallinnasta. Siirrettävistä noin 250 kiinteistöstä loput 100 kiinteistöä luovutetaan Senaatti-kiinteistölle vuosina 2007—2008.

Tiehallinto parantaa oman toiminnan tuottavuutta ja kehittää hankintamenettelykeinoin väylänpidon markkinoita siten, että maarakennusalan tuottavuus paranee, kilpailu markkinoilla toimii ja Tiehallinnon tuottavuus paranee.

Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Tiehallinnolle vuodelle 2007 seuraavat pääluokkaperusteluja tukevat toiminnalliset tulostavoitteet, jotka on esitetty taulukossa vahvennettuna.

Tulostavoite/ tunnusluku 2005
toteutuma
2006
ennuste
2007
ennuste/tavoite
2011
ennuste
         
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA        
Turvataan toimivat matka- ja kuljetusketjut        
Maanteiden pituus (km) 78 189 78 300 78 300 78 500
Päällystepituus (km) 50 633 50 655 50 655 50 800
Siltojen lkm 14 258 14 300 14 450 14 730
Kevyen liikenteen väylien pituus (km) 5 454 5 500 5 550 5 600
Liikennesuorite, tie- ja katuverkko (mrd. hlökm) 69,5 71 72 76
Sujuva ja turvallinen runkoverkko (%) 75 71 69 60
Päällyst. tiet kuntoluokissa huono ja erittäin huono (km) 3 970 3 500 3 500 3 500
Sillat kuntoluokissa huono ja erittäin huono (kpl) 1 086 950 950 950
Soratiet kuntoluokissa huono ja erittäin huono (km) 2 950 3 300 3 300 3 300
Huonojen ja erittäin huon. kevyen liik. väylien määrä (km) 250 250 250 250
Tienkäyttäjätyytyväisyys pääteiden tilaan 3,67 3,6 3,7 3,6
Tienkäyttäjätyytyväisyys muun tieverkon tilaan 3,05 2,7 3,0 3,0
Tienkäyttäjätyytyväisyys talvihoidon tasoon 3,39 3,4 3,4 3,4
Palvelun tuottajien tyytyväisyys (0—100) 59 62 63 66
Parannetaan liikenneturvallisuutta        
Henkilövahinko-onnettomuuksien vähenemätavoite 58 52 49 47
Vähenemä perustienpidon toimin 47 47 44 42
Vähenemä kehittämisinvestoinnein 11 5 5 5
Vähennetään ympäristöhaittoja        
Pohjavesiriskit (km) 127 120 113 92
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS        
Parannetaan tuottavuutta ja kokonaistaloudellisuutta        
Kunnossapidon yksikkömenot (euroa/km) 6 469 6 480 6 540 6 500
Hallintomenot (milj. euroa) 67 69,5 69,3 65,5
Työn tuottavuuden kasvu vuodessa (%) 3,6 3 4 3
Kokonaistuottavuuden kasvu keskim. vuodessa TTSkaudella     2  
Palvelun tuottajien tyytyväisyys (0—100) 59 62 63 66
HENKISTEN VOIMAVAROJEN HALLINTA        
EFQM -arvioinnin tulos (0—1 000) 453 500 500 525
Työtyytyväisyys (1—5) 3,4 3,4 3,4 3,4
Henkilöstömäärä (htv) 932 910 850 774

Tienpidon tulot ja menot (milj. euroa)1)
  2005
toteutuma
2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
       
Perustienpito (21) 581,0 586,2 572,0
Tulot 19,8 13,7 7,4
— Maksullisen toiminnan tulot 2,9 2,4 2,4
— Muut tulot 16,9 11,3 5,0
Menot 600,8 599,9 579,4
— Hoito ja käyttö 187,9 190,0 194,9
— Liikenteen hallinta 11,5 13,5 14,0
— Ylläpito ja korvausinvestoinnit 233,4 220,0 222,0
— Alueelliset investoinnit2) 29,6 36,5 15,6
— Valtakunnalliset hankeohjelmat ja teemapaketit3) 34,4 38,8 38,6
— Suunnittelu 20,8 15,0 15,0
— Tutkimus- ja kehittämistoiminta 4,2 5,5 4,0
— Hallinto 76,7 78,4 73,1
— Maksullisen toiminnan menot 2,3 2,2 2,2
Kehittämisinvestoinnit(76, 78, 79) 142,8 107,7 149,8
— Tielain mukaiset maa-alueiden hankinnat ja korvaukset (76) 27,8 24,4 30,8
— Eräät tiehankkeet (78) 86,3 62,2 97,8
— Jälkirahoitus-, kokonaisrahoitus- ja elinkaarirahoitushankkeet (79) 28,7 21,1 21,2
Luvun 31.24 nettomenot 723,8 694,0 721,8
       
Luvun 31.24 bruttomenot 743,6 707,6 729,2

1) Tiehallinnolla on käytettävissään myös sisäasiainministeriön pääluokan momentti 26.98.63 Kainuun kehittämisraha, jonka määrärahat käytetään Kainuun maakunnan tienpitoon. Vuosina 2005 ja 2006 määräraha on ollut 19 983 000 euroa.

2) Perustienpidon alueelliset investoinnit ovat pieniä, lähinnä liikenneturvallisuusinvestointeja, joista tiepiirit päättävät annettujen kehysten raameissa. Hankkeet toteutuvat maakuntien kehittämisstrategioita ja hankkeista sovitaan maakuntien toteuttamisohjelmien yhteydessä.

3) Vuonna 2007 toteutetaan seuraavia teemoja: satamien ja terminaalien tieyhteyksien parantaminen, pääteiden liikenneturvallisuus ja kasvavien alueiden kehityksen tukeminen.

21. Perustienpito(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 572 027 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää maanteiden perustienpidosta ja maanteiksi otettavien yksityisteiden kuntoonpanosta, maa-ainesalueiden hankinnoista, Tiehallinnon kiinteistönpidosta sekä muista tienpitäjän vastuulle kuuluvista tehtävistä aiheutuvien toimintamenojen maksamiseen. Momentin määrärahalla saa myös rahoittaa ns. lähialueyhteistyöhankkeita. Määrärahaa saa käyttää myös palvelussuhdeasuntojen liiketaloudellisin perustein määräytyvien vuokrien alentamiseen.

Selvitysosa:Määräraha on osittain alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 2 058 000 euroa Iniön ja Hiittisten yhteysalusliikenteen muuttamisesta maantielaissa tarkoitetuksi lautta-alusliikenteeksi, mistä 1 628 000 euroa on siirtoa momentilta 31.60.64 ja 430 000 euroa yhteysalusmaksujen poistumisesta aiheutuvaa määrärahan lisäystä. Palvelutaso säilyy vuoden 2006 tasolla.

Lisäksi määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 166 900 euroa VEL-maksun hoitokuluosuutena.

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 1 800 000 euroa tuottavuustoimenpiteiden johdosta.

Määrärahaa on tarkoitus käyttää Vaalimaan rajanylityspaikan liikennejärjestelyjen rakentamiseen 3 milj. euroa vuonna 2007 ja 7,3 milj. euroa vuonna 2008. Hankkeen lähtökohtana on kahden aseman toimintamalli, jossa nykyinen asema ja siihen liittyvät ajoväylät jäävät henkilöliikenteen käyttöön ja tavaraliikenteelle rakennetaan uusi asemarakennus ja siihen liittyvät ajoväylät ja tarkastusalueet. Hankkeessa ovat mukana Tullilaitos, Rajavartiolaitos sekä Tiehallinto, joka rakennuttaa vt 7 parantamisena alueen liikennejärjestelyt.

Lähialueyhteistyöhankkeisiin käytetään enintään 500 000 euroa.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2005
toteutuma
2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
       
Bruttomenot 600 944 599 943 579 427
Bruttotulot 19 861 13 700 7 400
Nettomenot 581 083 586 243 572 027
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 17 853    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 45 716    


2007 talousarvio 572 027 000
2006 lisätalousarvio 1 680 000
2006 talousarvio 586 243 000
2005 tilinpäätös 608 946 000

76. Tielain mukaiset maa-alueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 30 820 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää maantielain (503/2005) mukaisten maa-alueiden ja korvausten lisäksi myös näihin liittyvien välttämättömien menojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) mukaisten kiinteistötoimitusmaksujen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää tietä varten tarvittavien alueiden hankkimiseen ja korvaamiseen ennen tiesuunnitelman hyväksymistä.


2007 talousarvio 30 820 000
2006 talousarvio 24 446 000
2005 tilinpäätös 27 845 970

78. Eräät tiehankkeet (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 97 800 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen. Tiehallinto oikeutetaan solmimaan aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin niitä valtuuksia ei ole käytetty.

Määrärahaa saa käyttää myös hankkeista vt 6 Lappeenranta—Imatra, mt 101 (Kehä I) Turunväylä—Vallikallio, vt 4 Lusi—Vaajakoski, kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti, vt 14 Savonlinnan keskusta ja vt 4 Kemin kohta ja sillat aiheutuviin menoihin. Tiehallinto oikeutetaan solmimaan sopimuksia hankkeen vt 6 Lappeenranta—Imatra toteuttamiseksi enintään 131,0 milj. euron määrästä, hankkeen mt 101 (Kehä I) Turunväylä—Vallikallio toteuttamiseksi enintään 86,3 milj. euron määrästä, hankkeen vt 4 Lusi—Vaajakoski toteuttamiseksi enintään 75,0 milj. euron määrästä, hankkeen kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti toteuttamiseksi enintään 48,0 milj. euron määrästä, hankkeen vt 14 Savonlinnan keskusta toteuttamiseksi enintään 59,0 milj. euron määrästä ja hankkeen vt 4 Kemin kohta ja sillat toteuttamiseksi enintään 58,0 milj. euron määrästä.

Selvitysosa:

Hanke-erittely
    Valmis Sopimus- Arvioitu Määräraha Rahoitustarve
    liiken- valtuus käyttö v. 2007 myöhemmin
    teelle milj. € milj. € milj. € milj. €
           
Keskeneräiset tiehankkeet          
E 18 Lohja—Lohjanharju 2005 58,9 57,4 1,5 -
Vt 4 Lahti—Heinola 2005 41,0 40,6 0,4 -
Vt 13 Nuijamaan raja-aseman tieyhteys 2005 14,5 13,0 0,6 0,9
Mt 100 Hakamäentie, Helsinki 2009 100,0 15,4 33,0 51,6
Vt 3 Tampereen läntinen kehätie, 2. rakennusvaihe 2008 57,0 2,0 25,0 30,0
Vt 20 Hintta—Korvenkylä, Oulu 2008 25,7 - - 25,7
Vt 2 Vihti—Pori 2009 45,0 5,0 20,0 20,0
             
Uudet tiehankkeet          
Vt 6 Lappeenranta—Imatra 2010 131,0 - 5,0 126,0
Mt 101 Kehä I, Turunväylä—Vallikallio 2010 86,3 - 3,0 83,3
Vt 4 Lusi—Vaajakoski 2011 75,0 - 4,3 70,7
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti 2009 48,0 - 2,0 46,0
Vt 14 Savonlinnan keskusta 2009 59,0 - 2,0 57,0
Vt 4 Kemin kohta ja sillat 2009 58,0 - 1,0 57,0
Tiehankkeet yhteensä   799,4 133,4 97,8 568,2

Hankkeista arvioidaan aiheutuvan valtiolle menoja vuonna 2008 noin 253,7 milj. euroa, vuonna 2009 noin 225,5 milj. euroa ja vuonna 2010 noin 87,0 milj. euroa ja vuonna 2011 noin 2 milj. euroa.

Uusien hankkeiden perusteluna esitetään seuraavaa: Vt 6 Lappeenranta—Imatra. Valtatie 6 on Suomen tärkeimpiä pääväyliä ja itäliikenteen kansainvälisenä yhteytenä merkittävä. Alueella on maan tärkein puuteollisuuden keskittymä. Valtatie 6 toimii alueen kuljetusten sekä kaupunkiseutujen välisten työ- ja asiointimatkojen pääväylänä. Pääosin 2-kaistaisen valtatien liikennemäärä on noin 10 000—13 000 ajoneuvoa/vrk. Raskaan liikenteen osuus on 13,5 %. Vuosittain tieosuudella tapahtuu noin 11 henkilövahinkoon johtavaa onnettomuutta, joissa kuolee keskimäärin 2,5 ihmistä.

Hanke käsittää nykyisen valtatien parantamisen nelikaistaiseksi noin 44 km matkalle, 15 uutta tai nykyisiä paranneltavia eritasoliittymiä, kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen tiejärjestelyjen parannustoimia sekä meluntorjuntatoimenpiteitä noin 20 km ja pohjaveden suojauksia noin 13 km matkalle. Hankkeen hyöty-kustannussuhde (H/K) on 1,6.

Mt 101 Kehä I Turunväylä—Vallikallio. Kehä I on pääkaupunkiseudun merkittävin kehämäinen yhteys ja samalla Suomen vilkkaimmin liikennöity tie. Leppävaaran kohdalla kulkee 65 000 ajoneuvoa/vrk ja kehää risteävällä Turunväylällä (vt 1) 63 000 ajoneuvoa/vrk. Leppävaara on merkittävä joukkoliikenteen solmukohta. Kehä I:llä Turunväylän pohjoispuolella liikenne ruuhkautuu arkisin usean tunnin ajaksi aamu- ja iltapäivisin valo-ohjattujen liittymien takia. Turun moottoritien sekä kaikkien kehän valo-ohjattujen liittymien liikenneturvallisuus on huono. Vuosittain tapahtuu noin neljä henkilövahinkoon johtavaa onnettomuutta. Suuresta liikenteestä aiheutuu merkittävä meluhaitta tiheään rakennetulla alueella.

Hanke käsittää Kehä I:n parantamisen ja kolmansien kaistojen lisäämisen Turunväylältä Helsingin kaupungin rajalle noin 3,3 km matkalta sekä Turunväylän parantamisen ja kolmansien kaistojen lisäämisen Kauniaisten liittymän ja Helsingin rajan välillä noin 4 km matkalta, Kehä I:n tunneloinnin 500 metrin matkalle Turuntien pohjoispuolella, kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen tiejärjestelyjen parannustoimia sekä meluntorjuntatoimenpiteitä. Hankkeen hyöty-kustannussuhde (H/K) on 5,7. Espoon kaupunki osallistuu hankkeen rahoitukseen 33,7 milj. eurolla (ilman alv), mikä on 39 % kustannuksista (ilman alv). Vastaavat tuloarviot tuloutetaan momentille 12.31.99.

Vt 4 Lusi—Vaajakoski. Tiejakson pituus on noin 110 km. Keskimääräinen vuorokausiliikenne osuudella on 4 800—6 800 ajoneuvoa/vrk. Kesäkaudella liikenne on vilkkaimmillaan yli 9 000 ajoneuvoa/vrk. Liikenteen ennustetaan kasvavan noin 45 % vuoteen 2030 mennessä. Tie on kaksikaistainen moniongelmainen valtatiejakso. Tiejaksolla tapahtui vuosina 2000—2005 noin 20 henkilövahinko-onnettomuutta/vuosi, joissa kuoli 2—3 ja loukkaantui noin 25 henkilöä vuosittain.

Hankkeella parannetaan kapea, mäkinen ja mutkainen valtatie Heinolan pohjoispuolelta Jyväskylään. Hankkeen hyöty-kustannussuhde (H/K) on 1,7.

Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti. Kantatie 51 on pääväylä Helsingistä länteen Karjaalle ja edelleen valtatien 25 kautta Hankoon. Kirkkonummen ja Kivenlahden välillä se on pääkaupunkiseudun vilkkaimmin liikennöity kaksikaistainen tieyhteys. Kirkkonummella kantatie on kunnan alueen tärkein päätie. Helsingissä ja Espoossa kantatie on moottoritie (Länsiväylä), mutta Kirkkonummen puolella pääosin levein pientarein varustettu yksiajoratainen sekaliikennetie. Kirkkonummen ja Kivenlahden välillä kantatien liikennemäärä on Kehä III:n länsipuolella yli 20 000 ajoneuvoa/vrk ja itäpuolella noin 12 000—15 000 ajoneuvoa/vrk. Liikenne ruuhkautuu arkisin usean tunnin ajaksi aamu- ja iltapäivisin ja liittymistä on erittäin vaikea päästä tielle. Maankäyttö pahentaa tilannetta edelleen. Vuosittain tapahtuu noin 5,5 henkilövahinko-onnettomuutta, joissa kuolee keskimäärin 0,4 ihmistä.

Hanke käsittää kantatie 51:n parantamisen moottoritieksi noin 10 kilometrin matkalta, uusia tai nykyisiä parantavia eritasoliittymiä sekä melusuojauksia noin 3 km. Hankkeen hyöty-kustannussuhde (H/K) on 3,8.

Vt 14 Savonlinnan keskusta. Parannettava osuus Savonlinnan keskustan kohdalla välillä Laitaatsalmi—Miekkoniemi on 5,6 km pitkä. Pääväylien liikennemäärät ovat 12 500—23 000 ajoneuvoa/vrk. Vuodelle 2020 ennustetut liikennemäärät ovat 23 000—31 000 ajoneuvoa/vrk. Liikenneturvallisuus on erittäin huono. Osuudella tapahtuu keskimäärin 15 henkilövahinko-onnettomuutta vuodessa, josta pääosassa (2/3) kevyt liikenne on mukana. Liikennekuolemien tiheys on 5-kertainen ja henkilövahinko-onnettomuuksien tiheys 10-kertainen maan vilkkaiden pääteiden keskiarvoon verrattuna. Hanke sisältää tie-, rata- ja vesiväyläjärjestelyjä. Hankkeen tiejärjestelyjen hyöty-kustannussuhde (H/K) on 4,5.

Vt 14 Kemin kohta ja sillat. Valtatie 4 on Pohjois-Suomen tärkein tieyhteys, joka välittää suurimman osan Lappiin ja Pohjois-Ruotsiin sekä Norjaan suuntautuvasta liikenteestä. Valtatie 4 kuuluu yleiseurooppalaiseen TEN-tieverkkoon. Kemin kohdalla valtatie 4 toimii myös tärkeänä Kemi—Tornio -kaupunkiseudun liikenteen välittäjänä ja pääväylänä. Liikennemäärä valtatie 4:llä on 6 700—11 400 ajoneuvoa/vrk. Nykyisellä moottoriliikennetiellä on merkittäviä sujuvuus- ja turvallisuusongelmia. Vuosittain tapahtuu noin 2,5 henkilövahinko-onnettomuutta.

Hanke käsittää valtatie 4:n parantamisen moottoritieksi välillä Kemijoki—Kemin ohikulku—Marostenmäki yhteensä 18 km matkalta, sisältäen Isohaaran ja Vähähaaran sillat, uusia tai nykyisiä paranneltavia eritasoliittymiä, uuden sisääntuloyhteyden Kemin keskustaan sekä melusuojauksia noin 10 km. Hankkeen hyöty-kustannussuhde (H/K) on 2,2.

Vt 5 Lusi—Mikkeli perusparannukseen valmistaudutaan siten, että hanke on toteuttamiskelpoinen vuodesta 2008.


2007 talousarvio 97 800 000
2006 lisätalousarvio 2 889 000
2006 talousarvio 62 200 000
2005 tilinpäätös 86 340 318

79. Jälkirahoitus-, kokonaisrahoitus- ja elinkaarirahoitushankkeet(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 21 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen. Tiehallinto oikeutetaan solmimaan aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin niitä valtuuksia ei ole käytetty. Määrärahasta saa maksaa palkkausmenoja enintään yhden henkilötyövuoden verran.

Selvitysosa:

Hanke-erittely
        Budjetoitu    
      Sopimus- määrärahaa Määräraha Rahoitustarve
    Valmis valtuus aiemmin v. 2007 myöhemmin
TIEHANKKEET liikenteelle milj. € milj. € milj. € milj. €
           
Jälkirahoitushanke          
Vt 4 Järvenpää—Lahti 1999 252,3 122,7 20,6 109,0
Elinkaarirahoitushanke          
E 18 Muurla—Lohja 2009 700,0 5,0 0,6 694,4
Yhteensä   952,3 127,7 21,2 803,4

Hankkeista arvioidaan aiheutuvan valtiolle menoja vuonna 2008 noin 24,0 milj. euroa, vuonna 2009 noin 56,8 milj. euroa, vuonna 2010 noin 61,6 milj. euroa sekä myöhempinä vuosina noin 661,0 milj. euroa.


2007 talousarvio 21 200 000
2006 talousarvio 21 100 000
2005 tilinpäätös 21 912 000