Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         07. Työterveyslaitos
         08. Kansanterveyslaitos
         10. Säteilyturvakeskus
         12. Valtion koulukodit
         14. Valtion mielisairaalat
         15. Perhekustannusten tasaus
         16. Yleinen perhe-eläke
         17. Työttömyysturva
         18. Sairausvakuutus
         19. Eläkevakuutus
         20. Tapaturmavakuutus
         21. Rintamaveteraanieläkkeet
         28. Muu toimeentuloturva
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2007

33. SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:

Toimintaympäristö

Sosiaaliturvan lähivuosien kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ovat väestön ikääntyminen ja toimintakyky, kansantalouden yleinen kehitys, Euroopan integraatio, työllisyys ja pitkäaikaistyöttömyyden taso, köyhyys ja syrjäytyminen, uuden teknologian käyttöönotto, alueellinen kehitys sekä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön muutokset. Sosiaaliturvan kestävän rahoituksen kannalta työssä jatkaminen sekä väestön työ- ja toimintakyvyn ylläpito korostuvat lähivuosina. Euroopan unionin maita yhdistävät samantyyppiset sosiaaliturvan haasteet. Yhteisötason toiminta, kuten tavoitteiden asettelu, eri alueiden toimintaohjelmat sekä politiikan tuloksia kuvaavat indikaattorit, on tiivistynyt sosiaaliturvan alueella.

Talousarvioesityksen lähtökohdat

Hallituksen keskeinen tavoite on kehittää hyvinvointiyhteiskuntaa parantamalla työllisyyttä ja vähentämällä työttömyyttä, ylläpitämällä työkykyä, vahvistamalla peruspalveluja ja toimeentuloturvaa sekä tasapainottamalla alueellista kehitystä.

Ministeriö osallistuu hallitusohjelmassa sovituista politiikkaohjelmista työllisyysohjelmaan, yrittäjyyden politiikkaohjelmaan ja tietoyhteiskuntaohjelmaan sekä kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaan.

Sosiaalimenoista rahoitetaan valtion talousarvion kautta noin kolmannes. Kaksi kolmannesta sosiaalimenoista rahoitetaan työnantajien ja työntekijöiden sosiaaliturvamaksuin, kuntien verovaroin sekä asiakasmaksuin. Sosiaali- ja terveysministeriön pääluokan osuus sosiaalimenoista on lähes neljännes, koska sosiaalimenoihin kuuluvia eriä rahoitetaan muidenkin pääluokkien kautta. Pääluokan suurimmat menoerät ovat siirtomenot kotitalouksille, kunnille ja kuntayhtymille.

Sosiaalimenojen arvioidaan kasvavan vuosina 2003—2007 reaalisesti keskimäärin 2,8 prosenttia vuosittain. Eläketurvan ja sosiaali- ja terveyspalvelujen kysynnän kasvusta huolimatta sosiaalimenojen kasvu jatkunee maltillisena vuosina 2007—2011. Sosiaalimenot bruttokansantuotteeseen suhteutettuina sekä henkeä kohden lasketut ostovoimakorjatut sosiaalimenot ovat Suomessa hieman alle EU-maiden keskitason. Sosiaalimenojen ennakoidaan kohoavan vuonna 2007 hieman suhteessa bruttokansantuotteeseen ja olevan noin 27,2 prosenttia.

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan strategiset tavoitteet

Tavoitteet ovat:

  • Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
  • Työelämän vetovoiman lisääminen
  • Syrjäytymisen ehkäisy ja hoito
  • Toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva.

Lisäksi hallitusohjelman painotuksena on

  • Lapsiperheiden hyvinvointi
  • Sukupuolten välinen tasa-arvo.

Sosiaali- ja terveysministeriön kaikissa strategisissa tavoitteissa pyritään toteuttamaan sukupuolivaikutusten arviointi.

Sosiaali- ja terveysministeriö toteuttaa soveltuvin osin alueiden kehittämislain (602/2002) 1.1.2007 voimaan tulevan muutoksen periaatteita. Euroopan unionin rakennerahastovarojen (EAKR- ja ESR-ohjelmat) alueellisessa kohdentamisessa neuvotellaan aluekohtaiset sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan hankkeisiin tulevat voimavarat vastuuministeriöiden (sisäasiainministeriö ja työministeriö) kanssa. Voimavarojen tarkoituksenmukainen hyödyntäminen varmistetaan käyttösuunnitelmalla.

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet strategioittain

Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

Keskeisenä painopisteenä on väestöryhmien välisten terveyserojen supistaminen. Tämä on mahdollista vähentämällä alkoholin ja tupakan kulutusta, alentamalla nuorten aikuisten miesten tapaturmaista ja väkivaltaista kuolleisuutta, kohentamalla työikäisten työkykyä ja ikääntyneiden toimintakykyä. Väestön ja erityisesti nuorten lihomiseen voidaan vaikuttaa terveellisillä ruokatottumuksilla sekä riittävällä liikunnalla. Tavoitetta tuetaan erityisesti lukujen 33.07, 33.08, 33.32 ja 33.53 kautta. Tavoitteena on, että

  • ylipainoisten osuus laskee
  • alkoholin haittavaikutukset vähenevät
  • tupakointi vähenee
  • uusien työkyvyttömyyseläkkeiden määrä laskee.
Terveyden ja toimintakyvyn tunnusluvut
  2000
toteutunut
2003
toteutunut
2005
arvio
2007
arvio
         
Ylipainoisten (BMI 25 tai yli) osuus 15—64-vuotiaista, %        
— miehet 53 54 60 60
— naiset 37 38 40 40
Alkoholin aiheuttamat kuolemat, yhteensä 1 477 1 560 1 800 1 700
Humalahakuinen juominen (15—64-vuotiaista), %        
— miehet 24 23 27 26
— naiset 15 15 17 16
Päivittäin tupakoivat 15—64-vuotiaat, %        
— miehet 28 26 26 25
— naiset 20 19 22 20
Uusien työkyvyttömyyseläkkeiden lukumäärä 24 695 28 056 28 000 29 000

Työelämän vetovoiman lisääminen

Keskeisenä painopisteenä on kannustaa kansalaisia täysipainoiseen osallistumiseen työelämään ja tehdä työ houkuttelevaksi vaihtoehdoksi kaikissa tilanteissa. Tämä edellyttää työolojen kehittämistä, laadukasta työterveyshuoltoa ja kannustavaa eläkejärjestelmää, joka tukee työelämässä jatkamista. Keskeistä on saada pidennettyä työuria ja myöhennettyä eläkkeelle jäämistä. Tavoitetta tuetaan poikkihallinnollisesti useiden momenttien ja pääluokkien kautta sekä erityisesti vuoden 2005 eläkeuudistuksella ja Veto-ohjelmalla. Tavoitteena on, että

  • vuonna 2010 työelämässä pysytään 2—3 vuotta kauemmin kuin vuonna 2002
  • työtapaturmien taajuus ja ammattitautien syntyminen vähenevät 40 prosenttia ja niiden vakavuusaste vähenee aikavälillä 2002—2010
  • sairauksien aiheuttamat poissaolot vähenevät 15 prosenttia aikavälillä 2002—2007.
Työelämän vetovoiman lisäämisen tunnusluvut
  2000
toteutunut
2003
toteutunut
2005
arvio
2007
arvio
         
50-vuotiaan eläkkeelle siirtymisiän odote        
— miehet 60,6 60,9 61,1 61,5
— naiset 60,6 60,9 61,1 61,5
Korvatut työtapaturmat ja ammattitaudit yhteensä 121 000 118 000 118 000 118 000
— miehet 84 500 79 500 79 500 79 500
— naiset 36 500 38 500 38 500 38 500
Korvatut työtapaturmat (vähintään 4 päivän työkyvyttömyyden aiheuttaneet) 65 000 62 000 62 000 61 000
Sairauspoissaolopäivien osuus työpäivistä, %        
— miehet 3,9 3,9 4,0 3,9
— naiset 3,9 3,9 4,0 3,9
Sairauspäiviä/työllinen 8,5 8,4 8,6 8,5

Syrjäytymisen ehkäisy ja hoito

Syrjäytymistä voidaan ehkäistä alentamalla pitkäaikaista työttömyyttä, takaamalla erityisryhmien palveluiden toimivuus sekä huolehtimalla vähimmäisetuuksien riittävästä tasosta. Syrjäytymisessä on useimmiten kyse moniongelmaisista ja heidän ongelmiensa pitkittymisestä. Tavoitetta tuetaan poikkihallinnollisesti useiden momenttien ja pääluokkien kautta. Tavoitteena on, että

  • pitkäaikaistyöttömyys ja rakennetyöttömyys alenevat
  • toimeentulotuen pitkäaikainen tarve vähenee.

Sukupuolivaikutusten arviointi toteutetaan toimeentulotukilain uudistamiseen liittyvässä hallituksen esityksessä, joka koskee toimeentulotuen viivytyksetöntä käsittelyä sekä etuoikeutetun tulon vakinaistamista.

Syrjäytymisen ehkäisyn ja hoidon tunnusluvut
  2000
toteutunut
2003
toteutunut
2005
arvio
2007
arvio
         
Yli vuoden työttömänä 86 800 71 000 70 900 68 000
— miehet 47 500 40 700 39 700 38 000
— naiset 39 300 30 300 31 200 30 000
Pitkittyneesti pienituloisia 304 000 376 900 394 500 395 000
Toimeentulotukea pitkäaikaisesti saavien osuus toimeentulotuen saajista, % 24,4 24,2 23,5 23,0

Toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva

Tavoitteena on turvata väestön tarpeiden mukaisten kunnallisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tasa-arvoinen saatavuus, laatu ja määrä kohtuullisin kustannuksin. Palveluiden tuottamisessa ja kehittämisessä tulee käyttää apuna tietoteknologiaa, seudullista yhteistyötä sekä toimivia työnjako- ja hoitoketjukäytäntöjä. Palveluiden tulee tukea ikääntyneiden kotona asumista ja mahdollistaa vammaisten osallistuminen yhteiskuntaan. Henkilöstön riittävyyteen vaikutetaan lisäämällä alan houkuttelevuutta työpaikkana. Eri elämäntilanteissa kansalaisilla tulee olla kohtuullinen toimeentuloturva, mutta järjestelmän tulee myös kannustaa työntekoon. Tavoitteita tuetaan erityisesti lukujen 33.17, 33.18, 33.19 ja 33.32 kautta. Tavoitteena on, että

  • parannetaan sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuutta ja laatua
  • turvataan henkilöstön riittävyys
  • varmistetaan palvelujen kestävää rahoitusta
  • taataan riittävä vähimmäisturva ja kohtuullinen ansioturva.

Kansallisen terveydenhuollon hankkeen toteutumisen arvioinnin yhteydessä tarkastellaan myös hankkeen sukupuolivaikutuksia.

Sosiaalipalvelujen saatavuuden ja laadun kehittämisessä otetaan huomioon sukupuolten välinen tasa-arvo. Sosiaalialan henkilöstörakenteessa, henkilöstön rekrytoinnissa ja alan koulutuksessa pyritään entistä tietoisemmin kiinnittämään huomiota miesten ja naisten väliseen tasa-arvoon. Sukupuolivaikutusten arviointi toteutetaan vammaislain ja lastensuojelulain uudistamiseen liittyvissä hallituksen esityksissä.

Sukupuolten välistä tasa-arvoa edistetään myös Yrittäjien sosiaaliturva 2004 -työryhmän esityksen mukaisilla muutoksilla yrittäjien perheenjäsenten työttömyysturvaoikeuteen.

Toimivien palveluiden ja kohtuullisen toimeentuloturvan tunnusluvut
  2000
toteutunut
2003
toteutunut
2005
arvio
2007
arvio
         
Sosiaali- ja terveyspalvelut        
Hoitotakuun toteutuminen (erikoissairaanhoito)        
— yli 6 kk jonottaneita .. 66 000 21 200 2 000
Vanhusten palveluja saavat 75-vuotta täyttäneistä, %        
— kodinhoitoapu 19,7 18,7 17,5 17,5
— palveluasuminen 5,1 5,5 5,6 5,7
— vanhainkodeissa 5,3 4,7 4,4 4,2
— terveyskeskusten pitkäaikaishoidossa 3,1 2,6 2,4 2,2
— omaishoidontuella hoidetut 3,0 3,5 3,8 4,0
Täyttämättömät terveyskeskuslääkärin virat, % 6,8 12,1 15,3 13,0
Valtionosuusprosentti 24,2 28,06 32,99 33,86
Sosiaali- ja terveystoimen menojen osuus kuntien kokonaismenoista, % 50,9 52,1 52,7 53,0
         
Eläkkeensaajat        
Vanhuuseläke 869 700 901 900 940 000 975 000
— miehet 338 400 360 800 380 700 397 800
— naiset 531 300 541 100 559 300 577 200
Osa-aikaeläke 24 600 41 200 32 500 28 000
— miehet 11 200 19 400 15 300 13 200
— naiset 13 400 21 800 17 200 14 800
Työkyvyttömyyseläke 276 300 267 200 269 400 275 000
— miehet 147 000 142 800 143 900 146 900
— naiset 129 300 124 400 125 500 128 100
Työttömyyseläke 54 300 55 700 50 900 45 000
— miehet 25 900 26 100 23 900 21 000
— naiset 28 400 29 600 27 000 24 000
Leskeneläke 252 800 259 000 261 000 263 000
— miehet 26 300 30 900 32 900 35 200
— naiset 226 500 228 100 228 100 227 800
         
Keskimääräiset etuudet (euroa/kk)        
Vanhuuseläke        
— miehet 1 178 1 338 1 409 1 470
— naiset 718 840 900 950
Työkyvyttömyyseläke        
— miehet 1 012 1 078 1 098 1 120
— naiset 807 880 905 930
Työttömien ansiopäiväraha        
— miehet 916 1 084 1 137 1 219
— naiset 719 824 861 923
Sairauspäiväraha        
— miehet 1 037 1 132 1 180 1 285
— naiset 897 977 1 033 1 138
Vanhempainpäiväraha        
— miehet 1 230 1 425 1 482 1 737
— naiset 765 905 995 1 177
         
Minimietuudet ja toimeentulotuki (euroa/kk)        
Sairausvakuutuksen ja äitiys-/vanhempainpäiväraha 252 286 380 380
Työttömän peruspäiväraha 441 495 500 514
Kansaneläke (täysi, I kuntaryhmä) 447 493 4981) 524
Toimeentulotukea saaneet        
— kotitaloudet 271 690 261 430 238 000 236 000
— henkilöt 454 350 424 130 380 000 375 000

1) Tasokorotukset 7 €/kk 1.3.2005 ja 5 €/kk 1.9.2006 lukien

Lapsiperheiden hyvinvointi

Tavoitteena on taata korkea syntyvyys ja laskea ensisynnyttäjien keski-ikää sekä tasata lapsista aiheutuvia kustannuksia. Syntyvyyteen voidaan vaikuttaa mahdollistamalla työ- ja perhe-elämän yhteensovittaminen. Lapsiperheitä tulee tukea, jotta lapset ja nuoret voivat kasvaa turvallisessa ympäristössä. Tavoitetta tuetaan useiden momenttien kautta, erityisesti luvuissa 33.15 ja 33.32. Tavoitteena on, että

  • tuetaan vanhemmuutta ja perheiden yhtenäisyyttä
  • tasataan lapsista aiheutuvia kustannuksia
  • vahvistetaan lasten turvallisia kasvu- ja kehitysympäristöjä.

Lapsiperheiden hyvinvointia tuetaan luomalla molemmille vanhemmille yhdenvertainen mahdollisuus osallistua työelämään sekä samanaikaisesti huolehtia perheen hyvinvoinnista. Näin vahvistetaan myös lasten kasvamista arvostamaan tasa-arvoa perheen hyvinvoinnin perustana.

Sukupuolten välistä tasa-arvoa edistetään muun muassa korottamalla äitiyspäivärahaa ja isien vanhempainrahaa sekä joustavoittamalla isien perhevapaiden käyttöä.

Lapsiperheiden hyvinvoinnin tunnusluvut
  2000
toteutunut
2003
toteutunut
2005
arvio
2007
arvio
         
Ensisynnyttäjien keski-ikä 27,6 27,8 27,9 28,0
Kokonaishedelmällisyys 1,73 1,76 1,80 1,80
Päivähoidossa olevien osuus ikäryhmästä, %        
— 1—2-vuotiaat 35,3 35,7 36,7 37,0
— 3—5-vuotiaat 66,4 67,9 68,0 68,2
Lapsia avohoidon tukitoimissa 49 351 56 379 58 000 59 000
Kodin ulkopuolelle sijoitetut lapset ja nuoret 12 835 14 392 15 000 15 000
Vanhempainpäivärahapäivistä maksettu isille, % 4,2 5,2 5,5 6,0
Isyysrahaa käyttäneiden isien osuus, % 63,1 68,4 69,8 71,0

Sukupuolten välinen tasa-arvo

Tavoitteena on edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa. Tavoitetta tuetaan poikkihallinnollisesti koko valtioneuvoston toimin eikä siihen ole kohdennettavissa erillisiä talousarvion lukuja tai momentteja. Tavoitteena on, että

  • kukin hallinnonala valtavirtaistaa toimintansa muun muassa arvioimalla tarpeen mukaan hallituksen esitystensä sukupuolivaikutukset
  • naisten ja miesten väliset keskimääräiset palkkaerot kaventuvat vähintään viidellä prosenttiyksiköllä vuoteen 2015 mennessä
  • uudistetun tasa-arvolain mukaiset tasa-arvosuunnitelmat laaditaan viipymättä ja niiden taso on vuoteen 2008 mennessä vähintään tyydyttävä
  • naisten osuus taloudellisessa ja poliittisessa päätöksenteossa kasvaa
  • tasa-arvopoliittiset kysymykset arvioidaan myös miesnäkökulmasta.

Tavoitteisiin pyritään muun muassa toteuttamalla hallituksen kaikkia hallinnonaloja koskevan tasa-arvo-ohjelman kirjaukset samoin kuin hallituksen ja työmarkkinaosapuolten yhteisen samapalkkaisuusohjelman kirjaukset. Miehet ja tasa-arvo -aiheesta laaditaan strategia-asiakirja.

Sukupuolten välisen tasa-arvon tunnusluvut
  2000
toteutunut
2003
toteutunut
2005
arvio
2007
arvio
         
Naisten säännöllisen työajan ansioiden osuus miesten vastaavista ansioista, % 80,6 80,2 80,7 82,0
Määräaikaisten työsuhteiden osuus työsuhteista, %        
— miehet 12,9 12,6 12,9 12,0
— naiset 19,7 19,9 19,9 18,0

Tuottavuus

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tuottavuustoimenpiteiden kautta vähennettävä henkilötyömäärä on 340 henkilötyövuotta vuosina 2007—2011. Tuottavuustoimenpiteet kohdistuvat Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen, Kansanterveyslaitoksen ja Työterveyslaitoksen tutkimustoiminnan tehostamiseen ja liikelaitostamiseen, minkä tulee olla valmis vuoden 2008 loppuun mennessä. Toisaalta toimenpiteet kohdistuvat valvonta-, muutoksenhaku- ja lupaviranomaisten henkilöstötarpeen vähentämiseen vaikuttamalla esille tulevien asioiden määrään. Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelujen siirtäminen palvelukeskuksiin toteutetaan vuoteen 2008 mennessä. Lisäksi ministeriön johto- ja asiantuntijatehtäviä kehitetään, suurten hankkeiden hallinnointia tehostetaan, sähköistä asianhallintaa jatketaan, toimintamuotoja tehostetaan sekä selvitetään ministeriön tehtävä, rooli ja koko.

Hallinnonalan määrärahat vuosina 2005—2007

    v. 2005
tilinpäätös
1000 €
v. 2006
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2007
esitys
1000 €

Muutos 2006—2007
    1000 € %
             
01. Sosiaali- ja terveysministeriö 70 136 68 301 69 248 947 1
21. Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 35 119 34 934 36 022 1 088 3
28. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän edistäminen tietoteknologian avulla sekä siihen tarvittavan infrastruktuurin rakentaminen (siirtomääräraha 2 v) 3 685 2 200 1 840 - 360 - 16
29. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) 15 279 15 000 15 000
62. EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus sosiaali- ja terveysministeriön osalta (arviomääräraha) 4 641 5 457 5 976 519 10
63. Eräät erityishankkeet (siirtomääräraha 3 v) 7 935 6 500 6 200 - 300 - 5
67. Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (arviomääräraha) 3 477 4 210 4 210
02. Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 22 920 22 740 23 327 587 3
21. Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 22 920 22 740 23 327 587 3
03. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta 1 829 1 837 1 951 114 6
21. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 829 1 837 1 951 114 6
04. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta 2 054 1 964 2 989 1 025 52
21. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 2 054 1 964 2 989 1 025 52
05. Vakuutusvalvontavirasto
06. Terveydenhuollon oikeusturvakeskus 4 911 5 426 6 549 1 123 21
21. Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 2 715 3 226 4 349 1 123 35
26. Mielentilatutkimustoiminnan menot (arviomääräraha) 2 196 2 200 2 200
07. Työterveyslaitos 38 897 40 600 40 900 300 1
50. Valtionapu Työterveyslaitoksen menoihin (siirtomääräraha 2 v) 37 697 37 900 38 200 300 1
51. Valtion korvaus työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) 1 200 2 700 2 700
08. Kansanterveyslaitos 64 473 44 125 44 946 821 2
21. Kansanterveyslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 34 273 34 403 34 346 - 57 - 0
26. Rokotteiden hankinta (siirtomääräraha 3 v) 30 200 9 722 10 600 878 9
09. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus 5 035 5 055 4 915 - 140 - 3
21. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 5 035 5 055 4 915 - 140 - 3
10. Säteilyturvakeskus 12 016 11 562 11 772 210 2
21. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 12 016 11 562 11 772 210 2
11. Lääkelaitos ja Lääkehoidon kehittämiskeskus 401 2 664 2 696 32 1
21. Lääkelaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) -924 1 331 1 363 32 2
22. Lääkehoidon kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 325 1 333 1 333
12. Valtion koulukodit 588 588 603 15 3
21. Valtion koulukotien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 588 588 603 15 3
13. Työsuojelun piirihallinto 23 863 24 310 25 513 1 203 5
21. Työsuojelupiirien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 23 863 24 310 25 513 1 203 5
14. Valtion mielisairaalat 607 607 718 111 18
21. Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 607 607 718 111 18
15. Perhekustannusten tasaus 1 428 813 1 422 600 1 415 900 - 6 700 - 0
51. Äitiysavustus ja valtion tuki kansainväliseen lapseksiottamiseen (arviomääräraha) 11 250 11 200 11 300 100 1
52. Lapsilisät (arviomääräraha) 1 416 800 1 410 400 1 403 600 - 6 800 - 0
53. Eräät valtion korvattavat perhe-etuudet (arviomääräraha) 763 1 000 1 000
16. Yleinen perhe-eläke 38 354 38 000 38 200 200 1
60. Yleinen perhe-eläke (arviomääräraha) 38 354 38 000 38 200 200 1
17. Työttömyysturva 700 829 667 500 660 250 - 7 250 - 1
50. Valtionosuus työttömyyskassoille (arviomääräraha) 570 999 542 000 536 500 - 5 500 - 1
51. Työttömyysturvalain mukainen perusturva (arviomääräraha) 74 000 59 000 52 750 - 6 250 - 11
53. Valtionosuus koulutuspäivärahasta (arviomääräraha) 10 330 11 500 12 000 500 4
54. Valtionosuus aikuiskoulutustuesta (arviomääräraha) 16 700 22 000 26 000 4 000 18
55. Valtionosuus vuorottelukorvauksesta (arviomääräraha) 28 800 33 000 33 000
18. Sairausvakuutus 950 545 1 107 900 1 162 000 54 100 5
60. Valtion osuus sairausvakuutuslaista johtuvista menoista (arviomääräraha) 950 545 1 107 900 1 162 000 54 100 5
19. Eläkevakuutus 1 599 065 2 380 400 2 447 600 67 200 3
50. Valtion osuus merimieseläkekassan menoista (arviomääräraha) 36 800 39 000 42 000 3 000 8
51. Valtion osuus maatalousyrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) 416 300 435 000 447 000 12 000 3
52. Valtion osuus yrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) 51 900 73 000 68 000 - 5 000 - 7
53. Valtion korvaus lapsen hoidon ja opiskelun ajalta kertyvästä eläkkeestä (arviomääräraha) 400 100 - 300 - 75
60. Valtion osuus kansaneläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) 1 094 065 1 833 000 1 890 500 57 500 3
20. Tapaturmavakuutus 13 300 14 500 14 500
53. Valtion osuus maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuksen kustannuksista (arviomääräraha) 13 300 14 500 14 500
21. Rintamaveteraanieläkkeet 87 676 80 000 74 000 - 6 000 - 7
52. Rintamalisät (arviomääräraha) 87 676 80 000 74 000 - 6 000 - 7
22. Sotilasvammakorvaukset ja eräät kuntoutustoiminnan menot 246 402 233 798 226 678 - 7 120 - 3
50. Sotilasvammakorvaukset (arviomääräraha) 243 294 230 900 223 600 - 7 300 - 3
(51.) Valtion korvaus partisaanien uhreille (siirtomääräraha 3 v) 200
56. Valtionapu sotainvalidien puolisoiden kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) 2 760 2 760 2 960 200 7
57. Rintama-avustus eräille ulkomaalaisille vapaaehtoisille rintamasotilaille (siirtomääräraha 2 v) 140 130 110 - 20 - 15
59. Valtionapu rintamaveteraanien kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) 8 8 8
23. Muu sodista kärsineiden turva 2 406 2 400 2 350 - 50 - 2
30. Valtion korvaus sodista kärsineiden huoltoon (arviomääräraha) 2 406 2 400 2 350 - 50 - 2
28. Muu toimeentuloturva 48 182 68 600 62 100 - 6 500 - 9
50. Sotilasavustus (arviomääräraha) 15 200 16 400 18 500 2 100 13
51. Maahanmuuttajan erityistuki (arviomääräraha) 16 790 18 700 21 100 2 400 13
60. Pitkäaikaisesti työttömien henkilöiden eläketuki (arviomääräraha) 16 192 33 500 22 500 - 11 000 - 33
32. Kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto 3 922 516 4 449 417 4 723 987 274 570 6
30. Valtionosuus kunnille sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 3 728 342 4 021 700 4 302 900 281 200 7
(31.) Valtionosuus kunnille sosiaali- ja terveyspalvelujen perustamiskustannuksiin (arviomääräraha) 428
32. Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille erikoissairaanhoitolain mukaiseen tutkimustoimintaan (kiinteä määräraha) 40 741 48 747 48 747
33. Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) 87 172 87 170 87 170
34. Valtion korvaus kunnille mielentilatutkimuspotilaista sekä potilassiirroista aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) 3 004 2 370 2 370
36. Valtionavustus kunnille sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeisiin (siirtomääräraha 3 v) 54 430 55 230 39 800 - 15 430 - 28
(37.) Valtionavustus sairaanhoitopiirien kuntayhtymille lasten ja nuorten psykiatrisesta hoidosta ja kuntoutuksesta sekä kuntien mielenterveyspalveluiden kehittämisestä aiheutuviin kustannuksiin (kiinteä määräraha) 5 000 4 000 - 4 000 - 100
38. Valtionosuus kunnille perustoimeentulotuen kustannuksiin (arviomääräraha) 227 700 240 500 12 800 6
39. Valtionavustus sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan (kiinteä määräraha) 3 400 2 500 2 500
33. Eräät sosiaali- ja terveydenhuollon menot 7 841 12 050 13 100 1 050 9
23. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha) 7 241 6 200 6 200
31. Valtionavustus saamenkielisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi (kiinteä määräraha) 600 600 600
32. Valtion korvaus rikosasioiden sovittelun järjestämisen kustannuksiin (kiinteä määräraha) 5 250 6 300 1 050 20
53. Terveyden edistäminen ja terveysvalvonta 9 860 9 660 9 960 300 3
23. Terveysvalvonta (siirtomääräraha 2 v) 950 800 800
24. Tartuntatautien valvonta (siirtomääräraha 2 v) 1 360 1 360 1 360
50. Terveyden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) 7 550 7 500 7 800 300 4
57. Maatalousyrittäjien lomitustoiminta 201 749 207 700 207 739 39 0
40. Valtion korvaus maatalousyrittäjien lomituspalvelujen kustannuksiin (arviomääräraha) 187 000 192 500 192 500
50. Valtion korvaus maatalousyrittäjien lomituspalvelujen hallintomenoihin (kiinteä määräraha) 14 749 15 200 15 239 39 0
92. Raha-automaattiyhdistyksen tuoton käyttö 415 445 400 445 409 495 9 050 2
50. Avustukset yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen (arviomääräraha) 305 000 295 500 306 000 10 500 4
55. Valtion korvaus sotainvalidien laitosten käyttökustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) 59 707 59 707 61 707 2 000 3
58. Eräät kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) 2 950 2 950 3 500 550 19
59. Rintamaveteraanien kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) 47 788 42 288 38 288 - 4 000 - 9
  Yhteensä 9 920 711 11 324 749 11 703 986 379 237 3

  Henkilöstön kokonaismäärä 4 145 4 190 4 1901)    

1) Tästä maksullisen toiminnan osuus on 1 520 henkilötyövuotta.