Talousarvioesitys 2007
33. SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:
Toimintaympäristö
Sosiaaliturvan lähivuosien kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ovat väestön ikääntyminen ja toimintakyky, kansantalouden yleinen kehitys, Euroopan integraatio, työllisyys ja pitkäaikaistyöttömyyden taso, köyhyys ja syrjäytyminen, uuden teknologian käyttöönotto, alueellinen kehitys sekä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön muutokset. Sosiaaliturvan kestävän rahoituksen kannalta työssä jatkaminen sekä väestön työ- ja toimintakyvyn ylläpito korostuvat lähivuosina. Euroopan unionin maita yhdistävät samantyyppiset sosiaaliturvan haasteet. Yhteisötason toiminta, kuten tavoitteiden asettelu, eri alueiden toimintaohjelmat sekä politiikan tuloksia kuvaavat indikaattorit, on tiivistynyt sosiaaliturvan alueella.
Talousarvioesityksen lähtökohdat
Hallituksen keskeinen tavoite on kehittää hyvinvointiyhteiskuntaa parantamalla työllisyyttä ja vähentämällä työttömyyttä, ylläpitämällä työkykyä, vahvistamalla peruspalveluja ja toimeentuloturvaa sekä tasapainottamalla alueellista kehitystä.
Ministeriö osallistuu hallitusohjelmassa sovituista politiikkaohjelmista työllisyysohjelmaan, yrittäjyyden politiikkaohjelmaan ja tietoyhteiskuntaohjelmaan sekä kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaan.
Sosiaalimenoista rahoitetaan valtion talousarvion kautta noin kolmannes. Kaksi kolmannesta sosiaalimenoista rahoitetaan työnantajien ja työntekijöiden sosiaaliturvamaksuin, kuntien verovaroin sekä asiakasmaksuin. Sosiaali- ja terveysministeriön pääluokan osuus sosiaalimenoista on lähes neljännes, koska sosiaalimenoihin kuuluvia eriä rahoitetaan muidenkin pääluokkien kautta. Pääluokan suurimmat menoerät ovat siirtomenot kotitalouksille, kunnille ja kuntayhtymille.
Sosiaalimenojen arvioidaan kasvavan vuosina 2003—2007 reaalisesti keskimäärin 2,8 prosenttia vuosittain. Eläketurvan ja sosiaali- ja terveyspalvelujen kysynnän kasvusta huolimatta sosiaalimenojen kasvu jatkunee maltillisena vuosina 2007—2011. Sosiaalimenot bruttokansantuotteeseen suhteutettuina sekä henkeä kohden lasketut ostovoimakorjatut sosiaalimenot ovat Suomessa hieman alle EU-maiden keskitason. Sosiaalimenojen ennakoidaan kohoavan vuonna 2007 hieman suhteessa bruttokansantuotteeseen ja olevan noin 27,2 prosenttia.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan strategiset tavoitteet
Tavoitteet ovat:
- Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- Työelämän vetovoiman lisääminen
- Syrjäytymisen ehkäisy ja hoito
- Toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva.
Lisäksi hallitusohjelman painotuksena on
- Lapsiperheiden hyvinvointi
- Sukupuolten välinen tasa-arvo.
Sosiaali- ja terveysministeriön kaikissa strategisissa tavoitteissa pyritään toteuttamaan sukupuolivaikutusten arviointi.
Sosiaali- ja terveysministeriö toteuttaa soveltuvin osin alueiden kehittämislain (602/2002) 1.1.2007 voimaan tulevan muutoksen periaatteita. Euroopan unionin rakennerahastovarojen (EAKR- ja ESR-ohjelmat) alueellisessa kohdentamisessa neuvotellaan aluekohtaiset sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan hankkeisiin tulevat voimavarat vastuuministeriöiden (sisäasiainministeriö ja työministeriö) kanssa. Voimavarojen tarkoituksenmukainen hyödyntäminen varmistetaan käyttösuunnitelmalla.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet strategioittain
Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
Keskeisenä painopisteenä on väestöryhmien välisten terveyserojen supistaminen. Tämä on mahdollista vähentämällä alkoholin ja tupakan kulutusta, alentamalla nuorten aikuisten miesten tapaturmaista ja väkivaltaista kuolleisuutta, kohentamalla työikäisten työkykyä ja ikääntyneiden toimintakykyä. Väestön ja erityisesti nuorten lihomiseen voidaan vaikuttaa terveellisillä ruokatottumuksilla sekä riittävällä liikunnalla. Tavoitetta tuetaan erityisesti lukujen 33.07, 33.08, 33.32 ja 33.53 kautta. Tavoitteena on, että
- ylipainoisten osuus laskee
- alkoholin haittavaikutukset vähenevät
- tupakointi vähenee
- uusien työkyvyttömyyseläkkeiden määrä laskee.
Terveyden ja toimintakyvyn tunnusluvut | ||||
---|---|---|---|---|
2000 toteutunut |
2003 toteutunut |
2005 arvio |
2007 arvio |
|
Ylipainoisten (BMI 25 tai yli) osuus 15—64-vuotiaista, % | ||||
— miehet | 53 | 54 | 60 | 60 |
— naiset | 37 | 38 | 40 | 40 |
Alkoholin aiheuttamat kuolemat, yhteensä | 1 477 | 1 560 | 1 800 | 1 700 |
Humalahakuinen juominen (15—64-vuotiaista), % | ||||
— miehet | 24 | 23 | 27 | 26 |
— naiset | 15 | 15 | 17 | 16 |
Päivittäin tupakoivat 15—64-vuotiaat, % | ||||
— miehet | 28 | 26 | 26 | 25 |
— naiset | 20 | 19 | 22 | 20 |
Uusien työkyvyttömyyseläkkeiden lukumäärä | 24 695 | 28 056 | 28 000 | 29 000 |
Työelämän vetovoiman lisääminen
Keskeisenä painopisteenä on kannustaa kansalaisia täysipainoiseen osallistumiseen työelämään ja tehdä työ houkuttelevaksi vaihtoehdoksi kaikissa tilanteissa. Tämä edellyttää työolojen kehittämistä, laadukasta työterveyshuoltoa ja kannustavaa eläkejärjestelmää, joka tukee työelämässä jatkamista. Keskeistä on saada pidennettyä työuria ja myöhennettyä eläkkeelle jäämistä. Tavoitetta tuetaan poikkihallinnollisesti useiden momenttien ja pääluokkien kautta sekä erityisesti vuoden 2005 eläkeuudistuksella ja Veto-ohjelmalla. Tavoitteena on, että
- vuonna 2010 työelämässä pysytään 2—3 vuotta kauemmin kuin vuonna 2002
- työtapaturmien taajuus ja ammattitautien syntyminen vähenevät 40 prosenttia ja niiden vakavuusaste vähenee aikavälillä 2002—2010
- sairauksien aiheuttamat poissaolot vähenevät 15 prosenttia aikavälillä 2002—2007.
Työelämän vetovoiman lisäämisen tunnusluvut | ||||
---|---|---|---|---|
2000 toteutunut |
2003 toteutunut |
2005 arvio |
2007 arvio |
|
50-vuotiaan eläkkeelle siirtymisiän odote | ||||
— miehet | 60,6 | 60,9 | 61,1 | 61,5 |
— naiset | 60,6 | 60,9 | 61,1 | 61,5 |
Korvatut työtapaturmat ja ammattitaudit yhteensä | 121 000 | 118 000 | 118 000 | 118 000 |
— miehet | 84 500 | 79 500 | 79 500 | 79 500 |
— naiset | 36 500 | 38 500 | 38 500 | 38 500 |
Korvatut työtapaturmat (vähintään 4 päivän työkyvyttömyyden aiheuttaneet) | 65 000 | 62 000 | 62 000 | 61 000 |
Sairauspoissaolopäivien osuus työpäivistä, % | ||||
— miehet | 3,9 | 3,9 | 4,0 | 3,9 |
— naiset | 3,9 | 3,9 | 4,0 | 3,9 |
Sairauspäiviä/työllinen | 8,5 | 8,4 | 8,6 | 8,5 |
Syrjäytymisen ehkäisy ja hoito
Syrjäytymistä voidaan ehkäistä alentamalla pitkäaikaista työttömyyttä, takaamalla erityisryhmien palveluiden toimivuus sekä huolehtimalla vähimmäisetuuksien riittävästä tasosta. Syrjäytymisessä on useimmiten kyse moniongelmaisista ja heidän ongelmiensa pitkittymisestä. Tavoitetta tuetaan poikkihallinnollisesti useiden momenttien ja pääluokkien kautta. Tavoitteena on, että
- pitkäaikaistyöttömyys ja rakennetyöttömyys alenevat
- toimeentulotuen pitkäaikainen tarve vähenee.
Sukupuolivaikutusten arviointi toteutetaan toimeentulotukilain uudistamiseen liittyvässä hallituksen esityksessä, joka koskee toimeentulotuen viivytyksetöntä käsittelyä sekä etuoikeutetun tulon vakinaistamista.
Syrjäytymisen ehkäisyn ja hoidon tunnusluvut | ||||
---|---|---|---|---|
2000 toteutunut |
2003 toteutunut |
2005 arvio |
2007 arvio |
|
Yli vuoden työttömänä | 86 800 | 71 000 | 70 900 | 68 000 |
— miehet | 47 500 | 40 700 | 39 700 | 38 000 |
— naiset | 39 300 | 30 300 | 31 200 | 30 000 |
Pitkittyneesti pienituloisia | 304 000 | 376 900 | 394 500 | 395 000 |
Toimeentulotukea pitkäaikaisesti saavien osuus toimeentulotuen saajista, % | 24,4 | 24,2 | 23,5 | 23,0 |
Toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva
Tavoitteena on turvata väestön tarpeiden mukaisten kunnallisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tasa-arvoinen saatavuus, laatu ja määrä kohtuullisin kustannuksin. Palveluiden tuottamisessa ja kehittämisessä tulee käyttää apuna tietoteknologiaa, seudullista yhteistyötä sekä toimivia työnjako- ja hoitoketjukäytäntöjä. Palveluiden tulee tukea ikääntyneiden kotona asumista ja mahdollistaa vammaisten osallistuminen yhteiskuntaan. Henkilöstön riittävyyteen vaikutetaan lisäämällä alan houkuttelevuutta työpaikkana. Eri elämäntilanteissa kansalaisilla tulee olla kohtuullinen toimeentuloturva, mutta järjestelmän tulee myös kannustaa työntekoon. Tavoitteita tuetaan erityisesti lukujen 33.17, 33.18, 33.19 ja 33.32 kautta. Tavoitteena on, että
- parannetaan sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuutta ja laatua
- turvataan henkilöstön riittävyys
- varmistetaan palvelujen kestävää rahoitusta
- taataan riittävä vähimmäisturva ja kohtuullinen ansioturva.
Kansallisen terveydenhuollon hankkeen toteutumisen arvioinnin yhteydessä tarkastellaan myös hankkeen sukupuolivaikutuksia.
Sosiaalipalvelujen saatavuuden ja laadun kehittämisessä otetaan huomioon sukupuolten välinen tasa-arvo. Sosiaalialan henkilöstörakenteessa, henkilöstön rekrytoinnissa ja alan koulutuksessa pyritään entistä tietoisemmin kiinnittämään huomiota miesten ja naisten väliseen tasa-arvoon. Sukupuolivaikutusten arviointi toteutetaan vammaislain ja lastensuojelulain uudistamiseen liittyvissä hallituksen esityksissä.
Sukupuolten välistä tasa-arvoa edistetään myös Yrittäjien sosiaaliturva 2004 -työryhmän esityksen mukaisilla muutoksilla yrittäjien perheenjäsenten työttömyysturvaoikeuteen.
Toimivien palveluiden ja kohtuullisen toimeentuloturvan tunnusluvut | ||||
---|---|---|---|---|
2000 toteutunut |
2003 toteutunut |
2005 arvio |
2007 arvio |
|
Sosiaali- ja terveyspalvelut | ||||
Hoitotakuun toteutuminen (erikoissairaanhoito) | ||||
— yli 6 kk jonottaneita | .. | 66 000 | 21 200 | 2 000 |
Vanhusten palveluja saavat 75-vuotta täyttäneistä, % | ||||
— kodinhoitoapu | 19,7 | 18,7 | 17,5 | 17,5 |
— palveluasuminen | 5,1 | 5,5 | 5,6 | 5,7 |
— vanhainkodeissa | 5,3 | 4,7 | 4,4 | 4,2 |
— terveyskeskusten pitkäaikaishoidossa | 3,1 | 2,6 | 2,4 | 2,2 |
— omaishoidontuella hoidetut | 3,0 | 3,5 | 3,8 | 4,0 |
Täyttämättömät terveyskeskuslääkärin virat, % | 6,8 | 12,1 | 15,3 | 13,0 |
Valtionosuusprosentti | 24,2 | 28,06 | 32,99 | 33,86 |
Sosiaali- ja terveystoimen menojen osuus kuntien kokonaismenoista, % | 50,9 | 52,1 | 52,7 | 53,0 |
Eläkkeensaajat | ||||
Vanhuuseläke | 869 700 | 901 900 | 940 000 | 975 000 |
— miehet | 338 400 | 360 800 | 380 700 | 397 800 |
— naiset | 531 300 | 541 100 | 559 300 | 577 200 |
Osa-aikaeläke | 24 600 | 41 200 | 32 500 | 28 000 |
— miehet | 11 200 | 19 400 | 15 300 | 13 200 |
— naiset | 13 400 | 21 800 | 17 200 | 14 800 |
Työkyvyttömyyseläke | 276 300 | 267 200 | 269 400 | 275 000 |
— miehet | 147 000 | 142 800 | 143 900 | 146 900 |
— naiset | 129 300 | 124 400 | 125 500 | 128 100 |
Työttömyyseläke | 54 300 | 55 700 | 50 900 | 45 000 |
— miehet | 25 900 | 26 100 | 23 900 | 21 000 |
— naiset | 28 400 | 29 600 | 27 000 | 24 000 |
Leskeneläke | 252 800 | 259 000 | 261 000 | 263 000 |
— miehet | 26 300 | 30 900 | 32 900 | 35 200 |
— naiset | 226 500 | 228 100 | 228 100 | 227 800 |
Keskimääräiset etuudet (euroa/kk) | ||||
Vanhuuseläke | ||||
— miehet | 1 178 | 1 338 | 1 409 | 1 470 |
— naiset | 718 | 840 | 900 | 950 |
Työkyvyttömyyseläke | ||||
— miehet | 1 012 | 1 078 | 1 098 | 1 120 |
— naiset | 807 | 880 | 905 | 930 |
Työttömien ansiopäiväraha | ||||
— miehet | 916 | 1 084 | 1 137 | 1 219 |
— naiset | 719 | 824 | 861 | 923 |
Sairauspäiväraha | ||||
— miehet | 1 037 | 1 132 | 1 180 | 1 285 |
— naiset | 897 | 977 | 1 033 | 1 138 |
Vanhempainpäiväraha | ||||
— miehet | 1 230 | 1 425 | 1 482 | 1 737 |
— naiset | 765 | 905 | 995 | 1 177 |
Minimietuudet ja toimeentulotuki (euroa/kk) | ||||
Sairausvakuutuksen ja äitiys-/vanhempainpäiväraha | 252 | 286 | 380 | 380 |
Työttömän peruspäiväraha | 441 | 495 | 500 | 514 |
Kansaneläke (täysi, I kuntaryhmä) | 447 | 493 | 4981) | 524 |
Toimeentulotukea saaneet | ||||
— kotitaloudet | 271 690 | 261 430 | 238 000 | 236 000 |
— henkilöt | 454 350 | 424 130 | 380 000 | 375 000 |
1) Tasokorotukset 7 €/kk 1.3.2005 ja 5 €/kk 1.9.2006 lukien
Lapsiperheiden hyvinvointi
Tavoitteena on taata korkea syntyvyys ja laskea ensisynnyttäjien keski-ikää sekä tasata lapsista aiheutuvia kustannuksia. Syntyvyyteen voidaan vaikuttaa mahdollistamalla työ- ja perhe-elämän yhteensovittaminen. Lapsiperheitä tulee tukea, jotta lapset ja nuoret voivat kasvaa turvallisessa ympäristössä. Tavoitetta tuetaan useiden momenttien kautta, erityisesti luvuissa 33.15 ja 33.32. Tavoitteena on, että
- tuetaan vanhemmuutta ja perheiden yhtenäisyyttä
- tasataan lapsista aiheutuvia kustannuksia
- vahvistetaan lasten turvallisia kasvu- ja kehitysympäristöjä.
Lapsiperheiden hyvinvointia tuetaan luomalla molemmille vanhemmille yhdenvertainen mahdollisuus osallistua työelämään sekä samanaikaisesti huolehtia perheen hyvinvoinnista. Näin vahvistetaan myös lasten kasvamista arvostamaan tasa-arvoa perheen hyvinvoinnin perustana.
Sukupuolten välistä tasa-arvoa edistetään muun muassa korottamalla äitiyspäivärahaa ja isien vanhempainrahaa sekä joustavoittamalla isien perhevapaiden käyttöä.
Lapsiperheiden hyvinvoinnin tunnusluvut | ||||
---|---|---|---|---|
2000 toteutunut |
2003 toteutunut |
2005 arvio |
2007 arvio |
|
Ensisynnyttäjien keski-ikä | 27,6 | 27,8 | 27,9 | 28,0 |
Kokonaishedelmällisyys | 1,73 | 1,76 | 1,80 | 1,80 |
Päivähoidossa olevien osuus ikäryhmästä, % | ||||
— 1—2-vuotiaat | 35,3 | 35,7 | 36,7 | 37,0 |
— 3—5-vuotiaat | 66,4 | 67,9 | 68,0 | 68,2 |
Lapsia avohoidon tukitoimissa | 49 351 | 56 379 | 58 000 | 59 000 |
Kodin ulkopuolelle sijoitetut lapset ja nuoret | 12 835 | 14 392 | 15 000 | 15 000 |
Vanhempainpäivärahapäivistä maksettu isille, % | 4,2 | 5,2 | 5,5 | 6,0 |
Isyysrahaa käyttäneiden isien osuus, % | 63,1 | 68,4 | 69,8 | 71,0 |
Sukupuolten välinen tasa-arvo
Tavoitteena on edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa. Tavoitetta tuetaan poikkihallinnollisesti koko valtioneuvoston toimin eikä siihen ole kohdennettavissa erillisiä talousarvion lukuja tai momentteja. Tavoitteena on, että
- kukin hallinnonala valtavirtaistaa toimintansa muun muassa arvioimalla tarpeen mukaan hallituksen esitystensä sukupuolivaikutukset
- naisten ja miesten väliset keskimääräiset palkkaerot kaventuvat vähintään viidellä prosenttiyksiköllä vuoteen 2015 mennessä
- uudistetun tasa-arvolain mukaiset tasa-arvosuunnitelmat laaditaan viipymättä ja niiden taso on vuoteen 2008 mennessä vähintään tyydyttävä
- naisten osuus taloudellisessa ja poliittisessa päätöksenteossa kasvaa
- tasa-arvopoliittiset kysymykset arvioidaan myös miesnäkökulmasta.
Tavoitteisiin pyritään muun muassa toteuttamalla hallituksen kaikkia hallinnonaloja koskevan tasa-arvo-ohjelman kirjaukset samoin kuin hallituksen ja työmarkkinaosapuolten yhteisen samapalkkaisuusohjelman kirjaukset. Miehet ja tasa-arvo -aiheesta laaditaan strategia-asiakirja.
Sukupuolten välisen tasa-arvon tunnusluvut | ||||
---|---|---|---|---|
2000 toteutunut |
2003 toteutunut |
2005 arvio |
2007 arvio |
|
Naisten säännöllisen työajan ansioiden osuus miesten vastaavista ansioista, % | 80,6 | 80,2 | 80,7 | 82,0 |
Määräaikaisten työsuhteiden osuus työsuhteista, % | ||||
— miehet | 12,9 | 12,6 | 12,9 | 12,0 |
— naiset | 19,7 | 19,9 | 19,9 | 18,0 |
Tuottavuus
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tuottavuustoimenpiteiden kautta vähennettävä henkilötyömäärä on 340 henkilötyövuotta vuosina 2007—2011. Tuottavuustoimenpiteet kohdistuvat Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen, Kansanterveyslaitoksen ja Työterveyslaitoksen tutkimustoiminnan tehostamiseen ja liikelaitostamiseen, minkä tulee olla valmis vuoden 2008 loppuun mennessä. Toisaalta toimenpiteet kohdistuvat valvonta-, muutoksenhaku- ja lupaviranomaisten henkilöstötarpeen vähentämiseen vaikuttamalla esille tulevien asioiden määrään. Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelujen siirtäminen palvelukeskuksiin toteutetaan vuoteen 2008 mennessä. Lisäksi ministeriön johto- ja asiantuntijatehtäviä kehitetään, suurten hankkeiden hallinnointia tehostetaan, sähköistä asianhallintaa jatketaan, toimintamuotoja tehostetaan sekä selvitetään ministeriön tehtävä, rooli ja koko.
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2005—2007
v. 2005 tilinpäätös 1000 € |
v. 2006 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2007 esitys 1000 € |
Muutos 2006—2007 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Sosiaali- ja terveysministeriö | 70 136 | 68 301 | 69 248 | 947 | 1 |
---|---|---|---|---|---|---|
21. | Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 35 119 | 34 934 | 36 022 | 1 088 | 3 |
28. | Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän edistäminen tietoteknologian avulla sekä siihen tarvittavan infrastruktuurin rakentaminen (siirtomääräraha 2 v) | 3 685 | 2 200 | 1 840 | - 360 | - 16 |
29. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 15 279 | 15 000 | 15 000 | — | — |
62. | EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus sosiaali- ja terveysministeriön osalta (arviomääräraha) | 4 641 | 5 457 | 5 976 | 519 | 10 |
63. | Eräät erityishankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 7 935 | 6 500 | 6 200 | - 300 | - 5 |
67. | Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (arviomääräraha) | 3 477 | 4 210 | 4 210 | — | — |
02. | Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus | 22 920 | 22 740 | 23 327 | 587 | 3 |
21. | Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 22 920 | 22 740 | 23 327 | 587 | 3 |
03. | Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta | 1 829 | 1 837 | 1 951 | 114 | 6 |
21. | Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 829 | 1 837 | 1 951 | 114 | 6 |
04. | Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta | 2 054 | 1 964 | 2 989 | 1 025 | 52 |
21. | Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 054 | 1 964 | 2 989 | 1 025 | 52 |
05. | Vakuutusvalvontavirasto | — | — | — | — | — |
06. | Terveydenhuollon oikeusturvakeskus | 4 911 | 5 426 | 6 549 | 1 123 | 21 |
21. | Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 715 | 3 226 | 4 349 | 1 123 | 35 |
26. | Mielentilatutkimustoiminnan menot (arviomääräraha) | 2 196 | 2 200 | 2 200 | — | — |
07. | Työterveyslaitos | 38 897 | 40 600 | 40 900 | 300 | 1 |
50. | Valtionapu Työterveyslaitoksen menoihin (siirtomääräraha 2 v) | 37 697 | 37 900 | 38 200 | 300 | 1 |
51. | Valtion korvaus työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 1 200 | 2 700 | 2 700 | — | — |
08. | Kansanterveyslaitos | 64 473 | 44 125 | 44 946 | 821 | 2 |
21. | Kansanterveyslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 34 273 | 34 403 | 34 346 | - 57 | - 0 |
26. | Rokotteiden hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 30 200 | 9 722 | 10 600 | 878 | 9 |
09. | Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus | 5 035 | 5 055 | 4 915 | - 140 | - 3 |
21. | Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 035 | 5 055 | 4 915 | - 140 | - 3 |
10. | Säteilyturvakeskus | 12 016 | 11 562 | 11 772 | 210 | 2 |
21. | Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 12 016 | 11 562 | 11 772 | 210 | 2 |
11. | Lääkelaitos ja Lääkehoidon kehittämiskeskus | 401 | 2 664 | 2 696 | 32 | 1 |
21. | Lääkelaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | -924 | 1 331 | 1 363 | 32 | 2 |
22. | Lääkehoidon kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 325 | 1 333 | 1 333 | — | — |
12. | Valtion koulukodit | 588 | 588 | 603 | 15 | 3 |
21. | Valtion koulukotien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 588 | 588 | 603 | 15 | 3 |
13. | Työsuojelun piirihallinto | 23 863 | 24 310 | 25 513 | 1 203 | 5 |
21. | Työsuojelupiirien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 23 863 | 24 310 | 25 513 | 1 203 | 5 |
14. | Valtion mielisairaalat | 607 | 607 | 718 | 111 | 18 |
21. | Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 607 | 607 | 718 | 111 | 18 |
15. | Perhekustannusten tasaus | 1 428 813 | 1 422 600 | 1 415 900 | - 6 700 | - 0 |
51. | Äitiysavustus ja valtion tuki kansainväliseen lapseksiottamiseen (arviomääräraha) | 11 250 | 11 200 | 11 300 | 100 | 1 |
52. | Lapsilisät (arviomääräraha) | 1 416 800 | 1 410 400 | 1 403 600 | - 6 800 | - 0 |
53. | Eräät valtion korvattavat perhe-etuudet (arviomääräraha) | 763 | 1 000 | 1 000 | — | — |
16. | Yleinen perhe-eläke | 38 354 | 38 000 | 38 200 | 200 | 1 |
60. | Yleinen perhe-eläke (arviomääräraha) | 38 354 | 38 000 | 38 200 | 200 | 1 |
17. | Työttömyysturva | 700 829 | 667 500 | 660 250 | - 7 250 | - 1 |
50. | Valtionosuus työttömyyskassoille (arviomääräraha) | 570 999 | 542 000 | 536 500 | - 5 500 | - 1 |
51. | Työttömyysturvalain mukainen perusturva (arviomääräraha) | 74 000 | 59 000 | 52 750 | - 6 250 | - 11 |
53. | Valtionosuus koulutuspäivärahasta (arviomääräraha) | 10 330 | 11 500 | 12 000 | 500 | 4 |
54. | Valtionosuus aikuiskoulutustuesta (arviomääräraha) | 16 700 | 22 000 | 26 000 | 4 000 | 18 |
55. | Valtionosuus vuorottelukorvauksesta (arviomääräraha) | 28 800 | 33 000 | 33 000 | — | — |
18. | Sairausvakuutus | 950 545 | 1 107 900 | 1 162 000 | 54 100 | 5 |
60. | Valtion osuus sairausvakuutuslaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 950 545 | 1 107 900 | 1 162 000 | 54 100 | 5 |
19. | Eläkevakuutus | 1 599 065 | 2 380 400 | 2 447 600 | 67 200 | 3 |
50. | Valtion osuus merimieseläkekassan menoista (arviomääräraha) | 36 800 | 39 000 | 42 000 | 3 000 | 8 |
51. | Valtion osuus maatalousyrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 416 300 | 435 000 | 447 000 | 12 000 | 3 |
52. | Valtion osuus yrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 51 900 | 73 000 | 68 000 | - 5 000 | - 7 |
53. | Valtion korvaus lapsen hoidon ja opiskelun ajalta kertyvästä eläkkeestä (arviomääräraha) | — | 400 | 100 | - 300 | - 75 |
60. | Valtion osuus kansaneläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 1 094 065 | 1 833 000 | 1 890 500 | 57 500 | 3 |
20. | Tapaturmavakuutus | 13 300 | 14 500 | 14 500 | — | — |
53. | Valtion osuus maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuksen kustannuksista (arviomääräraha) | 13 300 | 14 500 | 14 500 | — | — |
21. | Rintamaveteraanieläkkeet | 87 676 | 80 000 | 74 000 | - 6 000 | - 7 |
52. | Rintamalisät (arviomääräraha) | 87 676 | 80 000 | 74 000 | - 6 000 | - 7 |
22. | Sotilasvammakorvaukset ja eräät kuntoutustoiminnan menot | 246 402 | 233 798 | 226 678 | - 7 120 | - 3 |
50. | Sotilasvammakorvaukset (arviomääräraha) | 243 294 | 230 900 | 223 600 | - 7 300 | - 3 |
(51.) | Valtion korvaus partisaanien uhreille (siirtomääräraha 3 v) | 200 | — | — | — | — |
56. | Valtionapu sotainvalidien puolisoiden kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 2 760 | 2 760 | 2 960 | 200 | 7 |
57. | Rintama-avustus eräille ulkomaalaisille vapaaehtoisille rintamasotilaille (siirtomääräraha 2 v) | 140 | 130 | 110 | - 20 | - 15 |
59. | Valtionapu rintamaveteraanien kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 8 | 8 | 8 | — | — |
23. | Muu sodista kärsineiden turva | 2 406 | 2 400 | 2 350 | - 50 | - 2 |
30. | Valtion korvaus sodista kärsineiden huoltoon (arviomääräraha) | 2 406 | 2 400 | 2 350 | - 50 | - 2 |
28. | Muu toimeentuloturva | 48 182 | 68 600 | 62 100 | - 6 500 | - 9 |
50. | Sotilasavustus (arviomääräraha) | 15 200 | 16 400 | 18 500 | 2 100 | 13 |
51. | Maahanmuuttajan erityistuki (arviomääräraha) | 16 790 | 18 700 | 21 100 | 2 400 | 13 |
60. | Pitkäaikaisesti työttömien henkilöiden eläketuki (arviomääräraha) | 16 192 | 33 500 | 22 500 | - 11 000 | - 33 |
32. | Kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto | 3 922 516 | 4 449 417 | 4 723 987 | 274 570 | 6 |
30. | Valtionosuus kunnille sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 3 728 342 | 4 021 700 | 4 302 900 | 281 200 | 7 |
(31.) | Valtionosuus kunnille sosiaali- ja terveyspalvelujen perustamiskustannuksiin (arviomääräraha) | 428 | — | — | — | — |
32. | Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille erikoissairaanhoitolain mukaiseen tutkimustoimintaan (kiinteä määräraha) | 40 741 | 48 747 | 48 747 | — | — |
33. | Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) | 87 172 | 87 170 | 87 170 | — | — |
34. | Valtion korvaus kunnille mielentilatutkimuspotilaista sekä potilassiirroista aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) | 3 004 | 2 370 | 2 370 | — | — |
36. | Valtionavustus kunnille sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeisiin (siirtomääräraha 3 v) | 54 430 | 55 230 | 39 800 | - 15 430 | - 28 |
(37.) | Valtionavustus sairaanhoitopiirien kuntayhtymille lasten ja nuorten psykiatrisesta hoidosta ja kuntoutuksesta sekä kuntien mielenterveyspalveluiden kehittämisestä aiheutuviin kustannuksiin (kiinteä määräraha) | 5 000 | 4 000 | — | - 4 000 | - 100 |
38. | Valtionosuus kunnille perustoimeentulotuen kustannuksiin (arviomääräraha) | — | 227 700 | 240 500 | 12 800 | 6 |
39. | Valtionavustus sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan (kiinteä määräraha) | 3 400 | 2 500 | 2 500 | — | — |
33. | Eräät sosiaali- ja terveydenhuollon menot | 7 841 | 12 050 | 13 100 | 1 050 | 9 |
23. | Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha) | 7 241 | 6 200 | 6 200 | — | — |
31. | Valtionavustus saamenkielisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi (kiinteä määräraha) | 600 | 600 | 600 | — | — |
32. | Valtion korvaus rikosasioiden sovittelun järjestämisen kustannuksiin (kiinteä määräraha) | — | 5 250 | 6 300 | 1 050 | 20 |
53. | Terveyden edistäminen ja terveysvalvonta | 9 860 | 9 660 | 9 960 | 300 | 3 |
23. | Terveysvalvonta (siirtomääräraha 2 v) | 950 | 800 | 800 | — | — |
24. | Tartuntatautien valvonta (siirtomääräraha 2 v) | 1 360 | 1 360 | 1 360 | — | — |
50. | Terveyden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 7 550 | 7 500 | 7 800 | 300 | 4 |
57. | Maatalousyrittäjien lomitustoiminta | 201 749 | 207 700 | 207 739 | 39 | 0 |
40. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien lomituspalvelujen kustannuksiin (arviomääräraha) | 187 000 | 192 500 | 192 500 | — | — |
50. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien lomituspalvelujen hallintomenoihin (kiinteä määräraha) | 14 749 | 15 200 | 15 239 | 39 | 0 |
92. | Raha-automaattiyhdistyksen tuoton käyttö | 415 445 | 400 445 | 409 495 | 9 050 | 2 |
50. | Avustukset yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen (arviomääräraha) | 305 000 | 295 500 | 306 000 | 10 500 | 4 |
55. | Valtion korvaus sotainvalidien laitosten käyttökustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 59 707 | 59 707 | 61 707 | 2 000 | 3 |
58. | Eräät kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 2 950 | 2 950 | 3 500 | 550 | 19 |
59. | Rintamaveteraanien kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 47 788 | 42 288 | 38 288 | - 4 000 | - 9 |
Yhteensä | 9 920 711 | 11 324 749 | 11 703 986 | 379 237 | 3 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 4 145 | 4 190 | 4 1901) |
1) Tästä maksullisen toiminnan osuus on 1 520 henkilötyövuotta.