Talousarvioesitys 2007
32. KAUPPA- JA TEOLLISUUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Luottolaitosten varoista myönnettävien eräistä korkotukilainoista annetun lain (1015/1977) 4 §:n mukainen turvavarastointilainojen korkohyvityksen enimmäismäärä on 4 prosenttia. Uusia turvavarastointilainoja saa hyväksyä vuonna 2007 enintään 8 409 000 euroa.
Turvavarastolain (970/1982) 7 §:n mukaisia varastointiavustuksia saa myöntää vuonna 2007 enintään 34 000 euroa.
Selvitysosa:Toiminta-ajatuksensa mukaisesti kauppa- ja teollisuusministeriö vastaa elinkeinopolitiikan asiantuntijaorganisaationa yritysten toimintaedellytyksistä, kansalaisten aseman turvaamisesta markkinoilla ja valtion yritysomaisuuden hoidosta.
Ministeriön visiossa Suomi on kestävän taloudellisen kehityksen ja korkean työllisyyden maa. Menestys perustuu huippuosaamiseen, luovuuteen, yrittäjyyteen, alueiden elinvoimaan, toimiviin markkinoihin ja kansainvälisyyteen.
Toimintaympäristö
Maailmantalouden globalisoituminen, osaamispohjaisen talouskasvun merkityksen lisääntyminen ja kestävän kehityksen — erityisesti ilmastonmuutoksen hillitseminen — heijastuvat yhä selvemmin elinkeinoelämään ja yritysten toimintaympäristöön. Yritykset ovat aiempaa riippumattomampia alkuperäisen kotimaansa olosuhteista, mikä helpottaa niiden mahdollisuuksia valita sijaintipaikkansa. Tämä vähentää kansallisvaltioiden merkitystä ja niiden mahdollisuuksia ohjata yhteiskunnan kehitystä kansallisella lainsäädännöllä. Erityisesti Euroopan unionin laajentumisen myötä työvoima liikkuu aiempaa helpommin maasta toiseen. Globaalistumisen myötä korostuu myös huoli yritysten yhteiskunnallisesta vastuusta.
Innovaatioympäristön tulee tukea suomalaisen elinkeinoelämän ja yhteiskunnan mahdollisuuksia yhä paremmin sekä hyödyntää osaamisen ja teknologian tarjoamia mahdollisuuksia kilpailukyvyn kehittämiseksi ja tuottavuuden parantamiseksi. Kasvuyrittäjyys, palveluyritysten edellytysten parantaminen ja markkinaehtoisen yritystoiminnan edellytysten luominen julkisissa palveluissa ovat keskeisiä haasteita. Ilmastonmuutoksen hillitseminen sekä tuotanto- ja kulutustapojen muuttaminen kestävämmiksi edellyttävät uudenlaisia painotuksia laajasti yhteiskuntapolitiikan eri alueilla.
Rahoituksen painopisteet
Vuonna 2007 kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalan tutkimus- ja kehitysrahoitus pysyy korkealla tasolla ja kasvaa tietyssä määrin. Suomen elinkeinoelämän uudistamiseksi ja vahvistamiseksi rahoitusta suunnataan erityisesti kohteisiin, joissa luodaan uutta tietämystä ja osaamista sekä avataan innovatiivisia liiketoimintamahdollisuuksia.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
Valtioneuvosto on asettanut kauppa- ja teollisuusministeriön toimialalle seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2007:
- Elinkeinopolitiikka edistää talouskasvua ja työllisyyttä, monipuolistaa tuotantorakennetta sekä tukee vakaata aluekehitystä ja turvaa Suomen talouden kilpailukyvyn.
- Energiapolitiikka turvaa kilpailukykyisen energian saannin ja täyttää kansainvälisten ympäristösitoumusten asettamat velvoitteet.
- Yrittäjyyden politiikkaohjelma luo toimintaympäristöä, joka edistää yritysten kasvua ja kansainvälistymistä sekä yritysten perustamista ja sukupolvenvaihdoksia.
Ministeriö itse on alustavasti asettanut toimialalleen seuraavat edellisiä täydentävät yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2007:
- Suomen kansainvälinen kilpailukyky pysyy maailman huipputasolla.
- Yrittäjyyden asema vahvistuu ja kasvuyritysten määrä lisääntyy.
- Alueilla on kyky hyödyntää teknologiaa, osaavaa työvoimaa ja toimivia markkinoita alueiden omien vahvuuksien pohjalta.
- Suomessa on maailman paras innovaatioympäristö.
- Kilpailu markkinoilla on avointa ja toimivaa sekä kilpailuolosuhteet ovat yhtäläiset. Julkisen palvelutuotannon vaihtoehdot lisääntyvät.
- Kuluttajat voivat toimia turvallisesti markkinoilla.
- Suomi täyttää ilmastonmuutoksen hillitsemisen kansalliset velvoitteet. Energiajärjestelmät ovat toimivia ja teollisuuden kilpailuedellytykset tasapuolisia.
- Valtion yritysomaisuuden hoito tuottaa hyvän taloudellisen ja yhteiskunnallisen kokonaistuloksen.
Kauppa- ja teollisuusministeriö toteuttaa hallituksen elinkeinopolitiikkaa yhdessä hallinnonalan yksiköiden kanssa ja yhteistyössä muiden ministeriöiden kanssa.
Talousarvioesitykseen liittyvät tasa-arvovaikutukset
Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalalla naisyrittäjyyden edistäminen on keskeisessä roolissa. Myös yrittäjyyden politiikkaohjelmaan sisältyy monia naisyrittäjyyttä edistäviä toimia. Sukupuolivaikutuksiltaan merkittävä rahoitusmuoto on naisyrittäjälainat, jotka sisältyvät Finnvera Oyj:n myöntämiin erityislainoihin. Naisyrittäjälainoja myönnetään yritykselle, jossa naiset ovat enemmistöosakkaina ja jota yksi naispuolisista osakkaista johtaa päätoimisesti. Naisyrittäjälainoja arvioidaan myönnettävän vuonna 2007 noin 25 milj. euroa. Lisäksi tietyissä avustuksissa naisyrittäjyys on yhtenä kohdennusperusteena.
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2005—2007
v. 2005 tilinpäätös 1000 € |
v. 2006 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2007 esitys 1000 € |
Muutos 2006—2007 |
|||
1000 € | % | |||||
10. | Hallinto | 154 952 | 154 294 | 158 094 | 3 800 | 2 |
---|---|---|---|---|---|---|
21. | Kauppa- ja teollisuusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 23 369 | 23 401 | 25 001 | 1 600 | 7 |
22. | Työvoima- ja elinkeinokeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 77 127 | 78 318 | 79 423 | 1 105 | 1 |
(24.) | Tutkimus- ja selvitystoiminta (siirtomääräraha 3 v) | 6 264 | 5 458 | — | - 5 458 | - 100 |
25. | Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 725 | 725 | 0 |
29. | Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 37 650 | 36 000 | 40 000 | 4 000 | 11 |
66. | Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha) | 6 993 | 7 200 | 7 700 | 500 | 7 |
92. | Korvaus valtion ydinjätehuoltorahastolle (arviomääräraha) | 3 541 | 3 907 | 5 235 | 1 328 | 34 |
95. | Maanomistajien osuus vanhoista kaivospiirimaksuista (arviomääräraha) | 8 | 10 | 10 | — | — |
(98.) | Vahingonkorvaukset (arviomääräraha) | — | — | — | — | — |
20. | Teknologia- ja innovaatiopolitiikka | 517 919 | 554 999 | 569 263 | 14 264 | 3 |
21. | Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 41 410 | 40 315 | 40 450 | 135 | 0 |
22. | Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 69 790 | 69 732 | 74 016 | 4 284 | 6 |
23. | Turvatekniikan keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 9 777 | 9 738 | 9 250 | - 488 | - 5 |
24. | Kuluttajatutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 944 | 1 945 | 1 922 | - 23 | - 1 |
25. | Mittatekniikan keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 265 | 5 289 | 5 170 | - 119 | - 2 |
26. | Teknologian kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 26 752 | 27 991 | 29 218 | 1 227 | 4 |
27. | Teknologinen tutkimustoiminta (arviomääräraha) | 141 141 | 157 917 | 164 770 | 6 853 | 4 |
28. | Hanke- ja ohjelmatoiminnan selvitys- ja kehittämismenot (siirtomääräraha 2 v) | 13 870 | 13 490 | 9 164 | - 4 326 | - 32 |
40. | Avustukset teknologiseen tutkimukseen ja kehitykseen (arviomääräraha) | 140 648 | 158 419 | 161 637 | 3 218 | 2 |
41. | Valtionavustus eräille yhteisöille keksintö-, laatu- ja standardisointitoimintojen edistämiseksi (siirtomääräraha 3 v) | 6 433 | 6 663 | 7 005 | 342 | 5 |
(50.) | Avustus kansainvälisen teknologiapalkinnon maksamiseen (siirtomääräraha 2 v) | — | 1 000 | — | - 1 000 | - 100 |
83. | Lainat teknologiseen tutkimukseen ja kehitykseen (arviomääräraha) | 60 889 | 62 500 | 66 661 | 4 161 | 7 |
30. | Yrityspolitiikka | 200 515 | 215 854 | 232 485 | 16 631 | 8 |
21. | Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | 3 362 | 1 189 | 1 270 | 81 | 7 |
22. | Matkailun edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 16 287 | 16 334 | 16 088 | - 246 | - 2 |
40. | Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin (arviomääräraha) | 18 231 | 17 156 | 17 000 | - 156 | - 1 |
(41.) | Toimintatuki Finnvera Oyj:lle (kiinteä määräraha) | 336 | — | — | — | — |
42. | Finnvera Oyj:n korkotuet (arviomääräraha) | 16 179 | 14 891 | 12 684 | - 2 207 | - 15 |
43. | Finnvera Oyj:n tappiokorvaukset (arviomääräraha) | 15 314 | 18 700 | 21 700 | 3 000 | 16 |
44. | Alueellinen kuljetustuki (arviomääräraha) | 3 728 | 3 540 | 3 840 | 300 | 8 |
45. | Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) | 16 194 | 18 235 | 15 648 | - 2 587 | - 14 |
47. | Valtionavustus kehittämispalvelutoimintaan ja eräille yhteisöille (siirtomääräraha 3 v) | 5 061 | 4 361 | 4 361 | — | — |
48. | Korkotuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille (arviomääräraha) | 2 724 | 12 600 | 35 000 | 22 400 | 178 |
(49.) | Korkotuki Suomen Vientiluotto Oy:n myöntämille luotoille (arviomääräraha) | — | — | — | — | — |
49. | Avustus ulkomaankauppaa edistäville järjestöille ja Finpro ry:lle (kiinteä määräraha) | 24 096 | 24 096 | 24 306 | 210 | 1 |
60. | Siirrot valtiontakuurahastoon (arviomääräraha) | 10 702 | 20 | 20 | — | — |
62. | EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus kauppa- ja teollisuusministeriön osalta (arviomääräraha) | 68 302 | 84 732 | 80 568 | - 4 164 | - 5 |
40. | Kuluttaja- ja kilpailupolitiikka | 18 043 | 15 890 | 16 171 | 281 | 2 |
21. | Kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 865 | 5 849 | 5 854 | 5 | 0 |
(24.) | Kuluttajavalituslautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 120 | — | — | — | — |
26. | Kilpailuviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 074 | 5 057 | 5 133 | 76 | 2 |
31. | Korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä (siirtomääräraha 2 v) | 5 311 | 4 311 | 4 511 | 200 | 5 |
50. | Valtionavustus kuluttajajärjestöille (kiinteä määräraha) | 673 | 673 | 673 | — | — |
(50.) | Kansainvälistymispolitiikka | — | — | — | — | — |
60. | Energiapolitiikka | 62 092 | 31 819 | 35 756 | 3 937 | 12 |
21. | Energiamarkkinaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 830 | 701 | 706 | 5 | 1 |
27. | Energiansäästön ja uusiutuvan energian käytön edistäminen ja energiatiedotus (siirtomääräraha 3 v) | 3 400 | 3 400 | 3 400 | — | — |
40. | Energiatuki (arviomääräraha) | 18 212 | 27 318 | 27 600 | 282 | 1 |
(41.) | Avustus koelaitosten rakentamiseen (siirtomääräraha 3 v) | 9 600 | — | — | — | — |
(42.) | Kioton mekanismien käyttö (siirtomääräraha 3 v) | 30 000 | 350 | — | - 350 | - 100 |
43. | Kioton mekanismit (arviomääräraha) | — | — | 4 000 | 4 000 | 0 |
50. | Eräät energiataloudelliset avustukset (siirtomääräraha 3 v) | 50 | 50 | 50 | — | — |
70. | Omistajapolitiikka | 15 433 | 1 382 | 1 382 | — | — |
(80.) | Lainat Airbus-yhteistyöhankkeille (siirtomääräraha 2 v) | 2 551 | — | — | — | — |
(87.) | Pääomalaina Finnvera Oyj:lle (kiinteä määräraha) | 11 500 | — | — | — | — |
88. | Osakehankinnat (siirtomääräraha 3 v) | 1 382 | 1 382 | 1 382 | — | — |
Yhteensä | 968 954 | 974 238 | 1 013 151 | 38 913 | 4 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 6 740 | 6 860 | 6 8701) |
1) Lisäys johtuu pääosin VTT:n henkilöstömäärän kasvusta.