Talousarvioesitys 2007
29. OPETUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Opetusministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan vuonna 2007 myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä. Valtuusmenettelyn piiriin kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan kuitenkin maksuperusteisesti.
Selvitysosa:
Talousarvioesityksen lähtökohdat
Opetusministeriö toteuttaa hallituksen koulutus-, tiede-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikkaa yhdessä hallinnonalan virastojen ja laitosten sekä toimialan yhteisöjen kanssa. Hallinnonalan arvoja ovat sivistys, tasa-arvo, luovuus ja hyvinvointi. Talouden kestävä kasvu sekä Suomen henkinen ja aineellinen hyvinvointi rakentuvat olennaisesti sivistyksen varaan.
Toimialan strategiset avainalueet
Koulutuksellista ja kulttuurista tasa-arvoa edistetään turvaamalla eri väestöryhmien ja alueiden mahdollisuudet koulutukseen ja kulttuuripalveluihin. Yhteiskunnan sivistyksellistä ja taloudellista kilpailukykyä edistetään vahvistamalla osaamista ja luomalla edellytyksiä innovaatiotoiminnalle. Tavoitteena on osaavan työvoiman saatavuus ja työurien pidentäminen. Tieteen ja kulttuurin keinoin vahvistetaan luovan hyvinvointiyhteiskunnan innovaatioperustaa. Väestön henkistä ja fyysistä hyvinvointia sekä yhteiskunnallista osallisuutta ja osallistumista edistetään. Nuorten sosiaalista vahvistumista tuetaan.
Hallinnonalan toimintaympäristö
Kansainvälisen talouden kehityksen myötä maailmantalouden suhdanteet ulottuvat entistä vahvemmin myös Suomeen. Tutkimuksen, innovaatioiden ja tuotekehittelyn sekä huippuosaamisen merkitys korostuu osana globaalia kilpailukykyä. Työelämä muuttuu yhä korkeampaa osaamista vaativaksi. Koulutustason nousu sekä jatkuvat panostukset kulttuuriin ja tutkimustoimintaan vahvistavat suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa ja innovaatiojärjestelmää. Kansainvälistymisen myötä suomalainen yhteiskunta muuttuu myös aikaisempaa moniarvoisemmaksi ja monimuotoisemmaksi.
Peruskouluikäisten määrän väheneminen pienentää perusopetuksen oppilasmäärää. Väestörakenteen muutokset vaikuttavat koulutus- ja työvoimatarpeisiin sekä palveluiden saatavuuteen. Työvoiman saatavuus vaikeutuu ja työvoimakapeikot yleistyvät, toisaalta kansainvälinen liikkuvuus lisääntyy. Keskeisenä haasteena on työurien pidentäminen ja maahanmuuttajien kotouttaminen. Elinikäinen oppiminen ja työssä jaksamisen tukeminen edesauttavat väestön pysymistä työelämässä.
Alueellisen kehityksen haasteena on, että uudet työpaikat syntyvät pääasiassa kasvukeskuksiin. Monilla alueilla ja toimialoilla työmahdollisuudet vähenevät. Taloudellinen epävarmuus ja sosiaaliset ongelmat voivat heijastua myös lapsiin ja nuoriin. Toimivat koulutus-, kulttuuri- ja vapaa-ajan palvelut ovat keskeinen alueellinen vetovoimatekijä ja tasa-arvon edistäjä. Tietoyhteiskuntakehitys laajentaa mahdollisuuksia demokratian ja yhteiskunnallisen tasa-arvon toteutumiseen.
Hallinnonalan yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Koulutus- ja tiedepolitiikka
Koulutus- ja tiedepolitiikalla vahvistetaan Suomen kilpailukykyä ja hyvinvointia edistävää osaamista. Tulevaisuuden osaamispohjan turvaamiseksi parannetaan lasten ja nuorten kouluhyvinvointia. Tiedepolitiikan painopisteinä ovat kansainvälisyyden vahvistaminen, tutkijankoulutuksen ja tutkijanuran kehittäminen sekä tieteen ja yhteiskunnan vuorovaikutuksen lisääminen.
Koulutuspolitiikan painopisteitä ovat koulutuksen laadun ja tehokkuuden parantaminen, lasten ja nuorten tukeminen sekä aikuisten koulutusmahdollisuuksien parantaminen. Työurien pidentymistä tuetaan nopeuttamalla nuorten sijoittumista koulutukseen ja työelämään sekä lisäämällä työikäisen aikuisväestön koulutusmahdollisuuksia. Opintotuen kehittämisellä edistetään suunnitelmallista ja päätoimista opiskelua ja opintoaikojen lyhenemistä.
Oppilaitosverkon ja koulutuspalvelujen sopeuttamista väestökehitykseen tuetaan. Korkeakouluverkon rakennetta kehitetään eduskunnalle annetun koulutuspoliittisen selonteon linjausten mukaisesti. Tuottavuutta parannetaan keskittämällä voimavaroja ydintehtäviin, siirtämällä talous- ja henkilöstöhallinnon toimintoja palvelukeskuksiin sekä kehittämällä sähköistä asiointia. Valtionosuussektorin tuottavuuden parantaminen tapahtuu osana kunta- ja palvelurakenneuudistushanketta.
Tavoitteena on, että
- 97 % peruskoulun päättävistä aloittaa samana vuonna lukiossa, ammatillisessa koulutuksessa tai perusopetuksen lisäopetuksessa vuonna 2008,
- koulutuksen keskeyttäminen vähenee ja läpäisy paranee,
- korkeakoulutuksen aloittamisikä alenee yhdellä vuodella vuoteen 2008 mennessä ja tutkinnon suorittamisikä vähintään vuodella vuoteen 2012 mennessä,
- vuosittain koulutukseen osallistuvien osuus työikäisestä aikuisväestöstä kasvaa vähintään 60 prosenttiin vuoteen 2008 mennessä ja että
- tohtorin tutkintojen määrä nousee 1 600 tutkintoon vuoteen 2008 mennessä.
Koulutustakuu: perusopetuksen suorittaneiden välitön sijoittuminen koulutukseen | |||
---|---|---|---|
2002 | 2004 | 2007 (tavoite) |
|
Ammatilliseen peruskoulutukseen sijoittuneet, % | 36,7 | 38,4 | 38,5 |
Lukiokoulutukseen sijoittuneet, % | 54,8 | 54,1 | 55,0 |
Perusopetuksen lisäopetukseen sijoittuneet, % | 2,6 | 2,5 | 3,0 |
Sijoittuneet yhteensä, % | 94,2 | 95,0 | 96,5 |
Sijoittuneiden määrä | 57 900 | 60 400 | 63 300 |
Tutkintoon johtavan koulutuksen keskeyttäminen (%) | |||
---|---|---|---|
2002 | 2004 | 2007 (tavoite) |
|
Lukiokoulutus | 2,2 | 1,9 | 1,8 |
Ammatillinen peruskoulutus1) | 10,8 | 9,7 | 8,5 |
Ammattikorkeakouluopinnot | 6,0 | 6,3 | 6,0 |
Yliopistokoulutus | 4,8 | 4,8 | 4,2 |
1) Tilasto ei sisällä näyttötutkintona suoritettavaan ammatilliseen perustutkintoon valmistavaa koulutusta, oppisopimuskoulutusta eikä erityisoppilaitoksissa järjestettävää koulutusta.
Korkeakoulututkinnon suorittajien keski-ikä (mediaani) | |||
---|---|---|---|
2002 | 2004 | 2007 (tavoite) |
|
Ammattikorkeakoulututkinto1) | 24,9 | 25,1 | 24,5 |
Ylempi korkeakoulututkinto | 27,1 | 27,3 | 26,9 |
1) Nuorten koulutus
Tutkinnon suorittaneiden työllistyminen ja jatko-opintoihin sijoittuminen (%) | |||
---|---|---|---|
2002 | 2004 | 2007 (tavoite) |
|
Ylioppilastutkinto | 70,1 | 70,0 | 72,0 |
Ammatillinen perustutkinto | 73,2 | 73,4 | 75,0 |
Ammatillisen lisäkoulutuksen tutkinto | 85,3 | 85,5 | 86,3 |
Ammattikorkeakoulututkinto | 89,2 | 89,0 | 89,0 |
Yliopistotutkinto1) | 92,4 | 92,1 | 92,3 |
Tohtorintutkinto | 91,9 | 91,2 | 92,3 |
1) Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneista
Opiskelijat ja tutkinnot1) | |||
2002 | 2004 | 2007 (arvio) |
|
Esiopetus | |||
---|---|---|---|
— opiskelijamäärä | 60 910 | 58 390 | 56 900 |
Perusopetus | |||
— uudet opiskelijat | 63 570 | 59 830 | 57 300 |
— päättötodistuksen saaneet | 61 450 | 63 830 | 66 000 |
— opiskelijamäärä | 582 230 | 581 080 | 561 000 |
Lukiokoulutus | |||
— uudet opiskelijat | 41 020 | 40 590 | 36 500 |
— suoritetut ylioppilastutkinnot2) | 36 200 | 34 650 | 33 000 |
— opiskelijamäärä | 124 160 | 118 530 | 115 000 |
Ammatillinen peruskoulutus3) | |||
— uudet opiskelijat | 60 280 | 61 350 | 60 000 |
— suoritetut tutkinnot | 33 210 | 36 600 | 43 000 |
— opiskelijamäärä4) | 138 130 | 143 780 | 146 000 |
Ammatillinen lisäkoulutus5) | |||
— uudet opiskelijat | 20 540 | 24 620 | 28 000 |
— suoritetut tutkinnot | 13 150 | 13 080 | 15 500 |
— opiskelijamäärä oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa6) | 12 950 | 24 090 | 25 000 |
— opiskelijamäärä oppisopimuskoulutuksessa7) | 14 720 | 18 940 | 22 200 |
Ammattikorkeakoulujen perustutkinnot8) | |||
— aloittaneet | 31 420 | 32 690 | 33 500 |
— suoritetut tutkinnot | 20 480 | 20 670 | 22 200 |
— opiskelijamäärä | 114 050 | 116 830 | 117 500 |
— josta ulkomaalaiset opiskelijat4) | 3 130 | 3 730 | 4 300 |
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot8) | |||
— aloittaneet | 160 | 240 | 1 200 |
— suoritetut tutkinnot | - | 60 | 240 |
— opiskelijamäärä | 160 | 610 | 1 600 |
Yliopiston perustutkinnot9) | |||
— uudet opiskelijat | 21 010 | 20 970 | 20 800 |
— suoritetut tutkinnot | 14 690 | 15 310 | 19 000 |
— opiskelijamäärä | 144 310 | 149 170 | 151 000 |
— josta ulkomaalaiset opiskelijat | 2 840 | 3 050 | 5 400 |
Yliopiston tohtorintutkinnot10) | |||
— suoritetut tutkinnot | 1 220 | 1 400 | 1 590 |
— opiskelijamäärä | 21 940 | 22 110 | 22 300 |
— josta ulkomaalaiset opiskelijat | 1 310 | 1 580 | 2 521 |
1) Opetushallinnon alainen koulutus. Esiopetuksen, perusopetuksen, lukiokoulutuksen, ammatillisen peruskoulutuksen ja oppisopimuskoulutuksena järjestettävän ammatillisen lisäkoulutuksen opiskelijamäärät ovat valtionosuusjärjestelmän mukaisia opiskelijamääriä.
2) Ei sisällä IB-lukioiden eikä Reifeprüfung-tutkintoja.
3) Sisältää ammatilliseen perustutkintoon johtavan oppilaitosmuotoisena ja oppisopimusmuotoisena järjestettävän opetussuunnitelmaperusteisen ja näyttötutkintoon valmistavan koulutuksen.
4) Sisältää myös muun kuin tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijat.
5) Sisältää ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon johtavan oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen koulutuksen.
6) Tilastokeskuksen tiedonkeruuseen perustuva opiskelijamäärä. Osa opiskelijamäärän lisäyksestä johtuu vuoden 2004 alussa tilastoinnissa tapahtuneista muutoksista.
7) Valtionosuusjärjestelmän mukainen keskimääräinen vuosiopiskelijamäärä.
8) Lähde AMKOTA-tietokanta.
9) Sisältää alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon opiskelijat ja tutkinnot, lähde KOTA-tietokanta.
10) Sisältää kaikki jatkotutkinto-opiskelijat (myös lisensiaattitutkinnon), lähde KOTA-tietokanta.
Taide- ja kulttuuripolitiikka
Taide- ja kulttuuripolitiikalla edistetään kansallisesti ja kansainvälisesti luovuutta, kulttuurista moninaisuutta ja tasa-arvoa. Kulttuuripolitiikalla vaikutetaan myös hyvinvointi-, alue- ja innovaatiopolitiikan toteutumiseen. Tavoitteena on varmistaa luovuuden edellytysten ja kulttuuristen oikeuksien toteutuminen sekä taiteen ja kulttuurin laatu ja saatavuus. Tavoitteen saavuttamiseksi vahvistetaan kulttuuritoiminnan taloudellista perustaa.
Taiteen ja luovuuden edellytysten parantaminen
Vahvistetaan taiteellisen ja muun luovuuden edellytyksiä, osaamista ja kehittymistä yhteiskunnassa. Korkean ammatillisen taiteen laatu turvataan pyrkimällä parantamaan tekijöiden toimintaedellytyksiä.
Kulttuuriperinnön säilyttäminen, suojelu ja aktiivinen käyttö
Kulttuuriympäristöä vaalitaan edistäen myös kohteiden taloudellista hyödyntämistä. Kulttuuriperinnön säilyttämistä ja digitaalista tallentamista sekä saatavuutta tietoverkkojen kautta parannetaan. Kulttuurin muistiorganisaatioita kehitetään.
Kulttuuripalvelut ja niiden käyttö sekä hyödyntäminen
Varaudutaan väestökehityksen aiheuttamiin vaikutuksiin taiteen ja kulttuurin palveluissa. Taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta sekä etnisten ryhmien ja vammaisten osallisuutta ja kulttuuritoiminnan edellytyksiä kehitetään.
Lasten ja nuorten taiteen ja kulttuuripalveluiden edistäminen
Edistetään lasten ja nuorten taidetta, lapsille ja nuorille suunnattuja kulttuuripalveluja sekä luovaa toimintaa. Kehitetään lasten ja nuorten turvallista mediaympäristöä.
Kulttuurin tuotannon ja viennin edistäminen
Taiteen ja kulttuurin eri alojen infrastruktuuria kehitetään. Monipuolisen taiteen ja kulttuurin tarjontaa ja taloudellista hyödyntämistä edistetään. Vahvistetaan luovaa taloutta kilpailukyvyn ja työllisyyden parantamiseksi. Edistetään toimialojen liiketaloudellista osaamista ja kulttuurivientiä. Tekijänoikeusjärjestelmän toimivuutta kehitetään ja siihen liittyvää osaamista lisätään.
Taiteen ja kulttuurin tunnuslukuja | 2004 toteutuma |
2005 toteutuma |
2007 arvio |
---|---|---|---|
Teatteri- ja orkesterilain piiriin kuuluvien teattereiden ja Kansallisteatterin katsojat, 1 000 henk. | 2 490 | 2 438 | 2 500 |
Teattereille myönnetyt henkilötyövuodet1) | 2 413 | 2 459 | 2 469 |
Museoiden kävijämäärät valtionosuuden piirissä ja muissa päätoimisesti hoidetuissa museoissa, 1 000 henk. | 4 723 | 4 578 | 4 600 |
Museoille myönnetyt henkilötyövuodet1) | 1 028 | 1 072 | 1 158 |
Sinfoniaorkesterien2) ja Kansallisoopperan kuulijat, 1 000 henk. | 952 | 1 015 | 1 100 |
Orkestereille myönnetyt henkilötyövuodet1) | 1 011 | 1 027 | 1 033 |
Kotimaiset pitkien elokuvien ensi-illat | 13 | 12 | 12 |
Kotimaisten pitkien dokumenttielokuvien ensi-illat | 6 | 4 | 3 |
Yleisten kirjastojen kokonaislainaus, 1 000 kpl | 109 750 | 105 570 | 105 000 |
Sivukirjastojen määrä | 456 | 456 | 470 |
1) Valtionosuuden perusteena käytettävät laskennalliset henkilötyövuodet
2) Sisältää kaksi valtionosuusjärjestelmään kuulumatonta orkesteria.
Liikuntapolitiikka
Liikuntapolitiikalla tuetaan väestön hyvinvointia ja terveyttä koko elämänkaaren aikana.
Väestön hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
Kannustetaan kaiken ikäisiä säännölliseen liikkumiseen ja tuodaan esille liikunnan huomioon ottaminen koulutuksessa ja yhdyskuntasuunnittelussa. Tavoitetta toteutetaan terveysliikuntaa edistävillä ohjelmilla sekä tukemalla liikuntajärjestöjen toimintaa ja laajoja väestöryhmiä palvelevaa liikuntapaikkarakentamista.
Yhteiskunnallisen osallisuuden ja osallistumisen vahvistaminen
Tuetaan paikallistasoisten vapaaehtoistoimijoiden koulutuksen kehittämistä osana liikunnan koulutusjärjestelmää. Kehitetään koulutustoiminnan laatua ja sisältöä lasten ja nuorten, terveysliikunnan ja huippu-urheilun tarpeisiin.
Kansainväliseen menestykseen tähtäävän sekä eettisesti ja yhteiskuntavastuullisesti toimivan huippu-urheilun tukeminen
Huippu-urheilun toimintaedellytyksiä parannetaan tukemalla valmennusjärjestelmien kehittämistä ja valmennuksen tehostamista, vammaishuippu-urheilun integrointia sekä antidoping -toimintaa.
Liikunnan tunnuslukuja | 2004 toteutuma |
2005 toteutuma |
2007 arvio |
---|---|---|---|
Terveytensä kannalta riittävästi (2 krt/vko) liikkuvat 15—64-vuotiaat, % | |||
— miehet | 61 | 60 | 61 |
— naiset | 65 | 68 | 69 |
Liikunnan vapaaehtois- ja kansalaistoimintaan osallistuminen, henkilöä | 1997—1998 | 2001—2002 | 2006 |
---|---|---|---|
Kaikki | 509 000 | 510 000 | 530 000 |
— miehet | 291 000 | 291 000 | 296 000 |
— naiset | 218 000 | 219 000 | 234 000 |
Nuorisopolitiikka
Nuorisopolitiikalla edistetään nuorten aktiivista kansalaisuutta, tuetaan nuorten sosiaalista vahvistumista sekä parannetaan nuorten kasvu- ja elinoloja.
Nuorten aktiivisen kansalaisuuden tukeminen
Tavoitteena on edistää nuorten aktiivista toimintaa yhteiskunnassa. Nuorille luodaan edellytyksiä harrastuksiin ja yhteistoimintaan sekä vaikutuskanavia yhteiskunnalliseen toimintaan. Tavoitteena on, että nuoret äänestävät valtakunnallisissa vaaleissa yhtä aktiivisesti kuin muu väestö.
Nuorten sosiaalinen vahvistaminen
Sosiaalinen vahvistaminen keskittyy syrjäytymisen riskiryhmissä oleviin nuoriin. Nuorten elämäntaitoja parannetaan erilaisin toimenpitein. Nuorten työpajatoiminnan tavoitteena on nuorisotyöttömyyden vähentäminen. Ehkäisevällä päihde- ja huumetyöllä pyritään vähentämään nuorten huumeiden ja alkoholin käyttöä ja kokeilua.
Nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen
Nuorten kasvu- ja elinoloja parannetaan tavoitteena nuorten elinolojen saattaminen samalle tasolle muiden väestöryhmien kanssa.
Nuorten työpajatoiminta | 2004 toteutuma |
2005 toteutuma |
2007 arvio |
---|---|---|---|
Työpajat, lkm | 236 | 230 | 230 |
Nuoret työpajoissa, lkm (6 kk:n jaksoissa) | 7 000 | 7 050 | 8 000 |
Koulutukseen, työhön tai muuhun ohjattuun toimintaan sijoittuneet, % | 50 | 66 | 66 |
Nuorisotyöttömät, lkm | 34 800 | 30 500 | 24 000 |
Valtionosuudet opetusministeriön hallinnonalalla (1 000 euroa) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2005 tilinpäätös |
2006 varsinainen talousarvio |
2007 esitys |
2006/2007 muutos |
||
29.10.30 | Yleissivistävä koulutus | 1 725 485 | 1 854 440 | 1 838 630 | -15 810 |
29.20.30 | Ammatillinen koulutus | 425 961 | 500 397 | 513 883 | 13 486 |
29.20.31 | Oppisopimuskoulutus | 110 116 | 101 727 | 112 211 | 10 484 |
29.30.30 | Kansalaisopistot | 76 394 | 78 100 | 79 567 | 1 467 |
29.30.31 | Ammatillinen lisäkoulutus | 109 145 | 112 790 | 116 419 | 3 629 |
29.30.50 | Kansanopistot | 45 593 | 46 847 | 47 251 | 404 |
29.30.51 | Ammatilliset erikoisoppilaitokset | 15 776 | 18 169 | 18 008 | -161 |
29.30.55 | Opintokeskukset | 13 161 | 11 938 | 11 561 | -377 |
29.30.56 | Kesäyliopistot | 4 253 | 4 511 | 4 509 | -2 |
29.40.30 | Ammattikorkeakoulut | 339 629 | 358 704 | 362 333 | 3 629 |
29.80.30 ja 52 | Kirjastot | 90 147 | 91 235 | 110 956 | 19 721 |
29.80.31 ja 52 | Teatterit ja orkesterit | 44 040 | 45 529 | 46 665 | 1 136 |
29.80.32 ja 52 | Museot | 18 113 | 18 987 | 19 353 | 366 |
29.80.33 | Kuntien kulttuuritoiminta | 6 080 | 5 000 | 5 541 | 541 |
29.90.50 ja 52 | Liikunnan koulutuskeskukset | 14 276 | 16 708 | 17 031 | 323 |
29.90.50 | Kuntien liikuntatoimi | 15 435 | 16 712 | 16 872 | 160 |
29.91.50 | Kuntien nuorisotyö | 6 099 | 7 073 | 7 073 | - |
Yhteensä | 3 059 703 | 3 288 867 | 3 327 863 | 38 996 | |
Arvio valtionosuuksien jakautumisesta | |||||
Kunnat ja kuntayhtymät (77 %) | 2 355 971 | 2 532 428 | 2 562 455 | 30 027 | |
— Kunnat | 1 295 784 | 1 392 835 | 1 409 350 | 16 515 | |
— Kuntayhtymät | 1 060 187 | 1 139 593 | 1 153 105 | 13 512 | |
Yksityiset (23 %) | 703 732 | 756 439 | 765 408 | 8 969 |
Luvun 26.97 perusteluihin viitaten valtionosuuksissa on otettu huomioon kuntien valtionosuuslain mukainen osuus verotuloihin perustuvista valtionosuuksien tasauslisistä ja -vähennyksistä sekä siirtymätasauksista. Tasausten perusteella on tehty 5 781 000 euron lisäys momentille 29.10.30 ja 288 000 euron lisäys momentille 29.80.30. Tasauserien yhteisvaikutus pääluokan 29 osalta on nettomäärältään 6 069 000 euroa.
Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat
Arpajaislain (1047/2001) mukaan raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuotto käytetään urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämiseen. Mainittuja pelejä toimeenpanevan rahapeliyhteisön asianomaisen tilikauden voittoa sekä voittovaroista myönnetyistä lainoista kertyviä kuoletuksia ja korkoja vastaavaksi arvioitu määräraha otetaan vuosittain valtion talousarvioon. Veikkausvoittovarat muodostavat keskeisen rahoituslähteen mainituilla sektoreilla.
Veikkaus Oy:n tulouttamistavoitteeksi on asetettu 397,7 milj. euroa. Tämän ylittävä tuotonkasvu siirretään yhtiön käyttörahastoon tulevien vuosien tasaisen kertymän varmistamiseksi.
Voittovaroista ehdotetaan myönnettäväksi momentilta 29.60.53 tieteen tukemiseen 77,3 milj. euroa, momentilta 29.80.52 taiteen tukemiseen 188,8 milj. euroa, momentilta 29.90.50 liikunnan tukemiseen 100,2 milj. euroa ja momentilta 29.91.50 nuorisonkasvatustyön tukemiseen 36,1 milj. euroa. Momentin 29.80.52 määrärahasta ehdotetaan käytettäväksi kirjastojen valtionosuuksiin 36,5 milj. euroa, mikä kattaa 33 % kirjastojen käyttökustannusten valtionosuuksista. Tämä on raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuoton käyttämisestä annetun lain (1054/2001) 2 §:n mukainen enimmäisosuus.
Tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön valtionrahoituksen määräksi luvuissa 29.60, 80, 90 ja 91 ehdotetaan yhteensä 801,0 milj. euroa, mistä veikkausvoittovarojen osuus on 50,2 %.
Veikkausvoittovarat ja samoihin tarkoituksiin myönnetyt muut määrärahat, milj. euroa | |||||||
2002 TP |
2003 TP |
2004 TP |
2005 TA |
2006 TA |
2007 TAE | 2007 %-osuus (ilman kirjastoa) |
|
Kirjastojen käyttökustannusten valtionosuus | 80,1 | 87,0 | 87,3 | 89,8 | 90,9 | 111,0 | |
— veikk.varat | 35,5 | 58,6 | 59,0 | 48,5 | 40,0 | 36,5 | |
— budj.varat | 44,5 | 28,4 | 28,3 | 41,3 | 50,9 | 74,5 | |
Tiede | 188,9 | 210,5 | 238,9 | 241,1 | 258,3 | 270,2 | |
— veikk.varat | 76,2 | 75,8 | 75,7 | 75,7 | 75,7 | 77,3 | 21,1 |
— budj.varat | 112,7 | 134,7 | 163,2 | 165,4 | 182,6 | 192,9 | |
Taide | 222,2 | 227,0 | 243,2 | 259,5 | 270,3 | 277,4 | |
— veikk.varat | 144,2 | 130,1 | 128,6 | 136,7 | 146,4 | 152,3 | 41,6 |
— budj.varat | 78,0 | 96,9 | 114,6 | 122,8 | 123,9 | 125,1 | |
Liikunta | 84,4 | 85,7 | 90,0 | 93,0 | 96,4 | 101,5 | |
— veikk.varat | 83,3 | 83,9 | 88,1 | 89,9 | 95,1 | 100,2 | 27,4 |
— budj.varat | 1,0 | 1,9 | 1,9 | 3,1 | 1,3 | 1,3 | |
Nuoriso | 22,0 | 22,3 | 30,7 | 34,5 | 39,0 | 40,8 | |
— veikk.varat | 20,3 | 20,7 | 28,5 | 31,6 | 34,2 | 36,1 | 9,9 |
— budj.varat | 1,6 | 1,6 | 2,2 | 2,8 | 4,7 | 4,7 | |
Veikkausvoittovarat yhteensä ilman kirjastoa | 324,0 | 310,5 | 320,9 | 333,9 | 351,4 | 365,9 | 100,0 |
Veikkausvoittovarat yhteensä | 359,5 | 369,1 | 379,9 | 382,4 | 391,4 | 402,4 |
---|
Eräisiin käyttötarkoituksiin varatut määrärahat veikkausvoittovaroista ja muilta talousarvion momenteilta (euroa) | |||
---|---|---|---|
Veikkausvoittovarat | Yleiset budjettivarat |
Yhteensä | |
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot | 2 375 000 | 2 730 000 | 5 105 000 |
Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat | 58 500 000 | 130 011 000 | 188 511 000 |
Valtionosuus ja -avustus teattereille ja orkestereille | 32 853 000 | 13 812 000 | 46 665 000 |
Valtionosuus ja -avustus museoille | 14 883 000 | 4 470 000 | 19 353 000 |
Valtionosuus ja -avustus kirjastoille | 36 505 000 | 74 451 000 | 110 956 000 |
Entistämis- ja korjausavustukset | 1 075 000 | 1 160 000 | 2 235 000 |
Taidetoimikuntien toimintamenoihin sekä alueellisille taidetoimikunnille käytettäväksi taiteen edistämiseen | 4 320 000 | 3 366 000 | 7 686 000 |
Liikunnan koulutuskeskukset | 15 689 000 | 1 342 000 | 17 031 000 |
Nuorten työpajatoiminnan kehittäminen ja syrjäytymisen ehkäisy | 1 600 000 | 4 723 000 | 6 323 000 |
Kirkollisasiat
Opetusministeriön toimialaan kuuluvat evankelis-luterilainen kirkko, ortodoksinen kirkkokunta sekä muut uskonnolliset yhdyskunnat. Lisäksi toimialaan kuuluu hautaustoimen yleinen järjestäminen, jossa lähtökohtana on uskonnonvapauden ja yhdenvertaisuuden sekä arvokkuuden ja kunnioittavuuden toteutuminen.
Tavoitteena on
- turvata suotuisat toimintaedellytykset evankelis-luterilaiselle kirkolle, ortodoksiselle kirkkokunnalle ja muille uskonnollisille yhdyskunnille ja
- edistää mahdollisuuksia uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen sekä muilla tavoin edistää uskonnonvapauden toteutumista.
Tuottavuusohjelman vaikutukset
Julkisen sektorin tuottavuuden lisääminen on osa hallitusohjelmaan kirjattua hallituksen talouspoliittista strategiaa. Vuosia 2007—2011 koskeva kehyspäätös sisältää tuottavuuden kehittämisen toimenpiteitä, joiden tuloksena valtion henkilöstötarve vähenee opetusministeriön hallinnonalalla kehyskaudella 1 300 henkilötyövuodella, mikä on 3,5 % nykyhenkilöstöstä. Tuottavuusohjelman toimenpiteitä selvitetään yksityiskohtaisemmin asianomaisten lukujen yhteydessä.
Talousarvioesityksen rakennetta on muutettu yhdistämällä eräitä lukuja ja momentteja sekä muuttamalla eräiden lukujen keskinäistä järjestystä.
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2005—2007
v. 2005 tilinpäätös 1000 € |
v. 2006 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2007 esitys 1000 € |
Muutos 2006—2007 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot | 256 607 | 277 852 | 277 653 | - 199 | - 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
21. | Opetusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 21 974 | 22 275 | 23 964 | 1 689 | 8 |
(22.) | Kehittämistoiminta (siirtomääräraha 3 v) | 3 785 | 3 694 | — | - 3 694 | - 100 |
23. | Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 18 748 | 18 827 | 18 991 | 164 | 1 |
25. | Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v) | 6 019 | 5 966 | 4 566 | - 1 400 | - 23 |
26. | Eräät kopiointi- ja käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 2 v) | 10 063 | 10 563 | 13 063 | 2 500 | 24 |
27. | Kansainvälisen henkilövaihdon keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 7 932 | 7 931 | 7 995 | 64 | 1 |
29. | Opetusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 127 923 | 135 000 | 135 000 | — | — |
50. | Eräät avustukset (kiinteä määräraha) | 485 | 485 | 485 | — | — |
51. | Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan (kiinteä määräraha) | 2 572 | 2 564 | 2 341 | - 223 | - 9 |
62. | EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus opetusministeriön osalta (arviomääräraha) | 53 706 | 68 554 | 68 266 | - 288 | - 0 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) | 1 900 | 1 943 | 1 982 | 39 | 2 |
70. | Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 1 500 | 50 | 1 000 | 950 | 1 900 |
(05.) | Kirkollisasiat | — | — | — | — | — |
(07.) | Opetushallitus | — | — | — | — | — |
(08.) | Kansainvälinen yhteistyö | — | — | — | — | — |
(10.) | Yliopisto-opetus ja -tutkimus | — | — | — | — | — |
10. | Yleissivistävä koulutus | 1 842 579 | 1 969 612 | 1 939 029 | - 30 583 | - 2 |
21. | Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 42 724 | 43 202 | 43 523 | 321 | 1 |
22. | Ylioppilastutkintolautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 6 | 6 | 0 |
25. | Yleissivistävän koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 3 649 | 4 149 | 9 249 | 5 100 | 123 |
30. | Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 1 725 485 | 1 854 440 | 1 838 630 | - 15 810 | - 1 |
34. | Valtionosuus oppilaitosten perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 70 200 | 67 300 | 47 100 | - 20 200 | - 30 |
51. | Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) | 521 | 521 | 521 | — | — |
(20.) | Ammattikorkeakouluopetus | — | — | — | — | — |
20. | Ammatillinen koulutus | 573 348 | 639 305 | 662 634 | 23 329 | 4 |
21. | Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 31 366 | 31 376 | 31 615 | 239 | 1 |
24. | Työpaikalla tapahtuva oppiminen (siirtomääräraha 2 v) | 3 026 | 3 026 | 3 026 | — | — |
25. | Ammatillisen koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 1 499 | 1 499 | 1 899 | 400 | 27 |
30. | Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 425 961 | 500 397 | 513 883 | 13 486 | 3 |
31. | Valtionosuus oppisopimuskoulutukseen (arviomääräraha) | 110 116 | 101 727 | 112 211 | 10 484 | 10 |
(76.) | Kiinteistöjen hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 1 380 | 1 280 | — | - 1 280 | - 100 |
30. | Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö | 319 244 | 331 056 | 339 998 | 8 942 | 3 |
21. | Opetusalan koulutuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 412 | 412 | 424 | 12 | 3 |
22. | Opetustoimen henkilöstökoulutus ja eräät muut menot (siirtomääräraha 2 v) | 14 404 | 14 004 | 14 004 | — | — |
25. | Aikuiskoulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 2 927 | 2 927 | 2 927 | — | — |
30. | Valtionosuus kansalaisopistojen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 76 394 | 78 100 | 79 567 | 1 467 | 2 |
31. | Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen lisäkoulutukseen (arviomääräraha) | 109 145 | 112 790 | 116 419 | 3 629 | 3 |
34. | Valtionavustus aikuisten koulutustason kohottamisohjelmaan (siirtomääräraha 3 v) | 28 000 | 30 000 | 35 000 | 5 000 | 17 |
50. | Valtionosuus kansanopistojen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 45 593 | 46 847 | 47 251 | 404 | 1 |
51. | Valtionosuus ammatillisten erikoisoppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 15 776 | 18 169 | 18 008 | - 161 | - 1 |
52. | Valtionosuus ja -avustus aikuiskoulutuksen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 2 000 | 2 000 | 1 000 | - 1 000 | - 50 |
53. | Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) | 7 179 | 9 358 | 9 328 | - 30 | - 0 |
55. | Valtionosuus opintokeskusten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 13 161 | 11 938 | 11 561 | - 377 | - 3 |
56. | Valtionosuus kesäyliopistojen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 4 253 | 4 511 | 4 509 | - 2 | - 0 |
(40.) | Yleissivistävä koulutus | — | — | — | — | — |
40. | Ammattikorkeakouluopetus | 346 583 | 365 158 | 367 711 | 2 553 | 1 |
22. | Ammattikorkeakoululaitoksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) | 4 886 | 4 386 | 3 310 | - 1 076 | - 25 |
25. | Ammattikorkeakoulujen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 2 068 | 2 068 | 2 068 | — | — |
30. | Valtionosuus ja -avustus kunnallisten ja yksityisten ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 339 629 | 358 704 | 362 333 | 3 629 | 1 |
50. | Yliopisto-opetus ja -tutkimus | 1 333 334 | 1 352 984 | 1 396 849 | 43 865 | 3 |
21. | Yliopistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 237 436 | 1 258 053 | 1 289 052 | 30 999 | 2 |
22. | Yliopistolaitoksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) | 24 051 | 22 599 | 22 043 | - 556 | - 2 |
23. | Kansalliskirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 13 277 | 13 277 | 0 |
24. | Harjoittelukoulujen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 71 847 | 72 332 | 72 477 | 145 | 0 |
(60.) | Ammatillinen koulutus | — | — | — | — | — |
60. | Tiede | 241 101 | 258 371 | 270 238 | 11 867 | 5 |
21. | Suomen Akatemian toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 31 966 | 31 827 | 32 034 | 207 | 1 |
22. | Arkistolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 13 777 | 13 843 | 14 131 | 288 | 2 |
23. | Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 787 | 2 788 | 2 730 | - 58 | - 2 |
24. | Varastokirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 513 | 1 522 | 1 520 | - 2 | - 0 |
25. | Eräiden teosten laatiminen ja hankkiminen (siirtomääräraha 2 v) | 300 | 200 | 150 | - 50 | - 25 |
50. | Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat (siirtomääräraha 3 v) | 103 873 | 120 132 | 130 011 | 9 879 | 8 |
53. | Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat tieteen edistämiseen (arviomääräraha) | 75 733 | 75 739 | 77 342 | 1 603 | 2 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) | 11 151 | 12 320 | 12 320 | — | — |
(69.) | Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö | — | — | — | — | — |
70. | Opintotuki | 736 320 | 776 765 | 766 854 | - 9 911 | - 1 |
22. | Opintotuen muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 600 | 599 | 622 | 23 | 4 |
52. | Opintolainojen valtiontakaus ja korkotuki (arviomääräraha) | 23 206 | 27 100 | 23 000 | - 4 100 | - 15 |
55. | Opintoraha ja asumislisä (arviomääräraha) | 660 656 | 698 700 | 690 932 | - 7 768 | - 1 |
57. | Korkeakouluopiskelijoiden ateriatuki (arviomääräraha) | 20 213 | 20 000 | 20 300 | 300 | 2 |
58. | Avustus vuokrakustannusten korvaamiseen (siirtomääräraha 2 v) | 3 728 | 3 866 | 4 000 | 134 | 3 |
59. | Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuki (arviomääräraha) | 27 918 | 26 500 | 28 000 | 1 500 | 6 |
80. | Taide ja kulttuuri | 351 996 | 363 876 | 388 399 | 24 523 | 7 |
21. | Taiteen keskustoimikunnan ja taidetoimikuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 354 | 3 357 | 3 366 | 9 | 0 |
22. | Valtion taidemuseon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 16 969 | 16 948 | 16 947 | - 1 | - 0 |
23. | Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 616 | 2 407 | 2 596 | 189 | 8 |
24. | Museoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 16 040 | 16 743 | 16 745 | 2 | 0 |
25. | Näkövammaisten kirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 6 091 | 6 178 | 7 018 | 840 | 14 |
26. | Suomen elokuva-arkiston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 455 | 3 464 | 3 494 | 30 | 1 |
27. | Valtion elokuvatarkastamon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 544 | 547 | 555 | 8 | 1 |
28. | Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 805 | 806 | 402 | - 404 | - 50 |
30. | Valtionosuudet ja -avustukset yleisten kirjastojen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 41 609 | 51 274 | 74 451 | 23 177 | 45 |
31. | Valtionosuus ja -avustus teattereiden ja orkestereiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 15 594 | 13 667 | 13 812 | 145 | 1 |
32. | Valtionosuudet ja -avustukset museoille (arviomääräraha) | 4 098 | 4 471 | 4 470 | - 1 | - 0 |
33. | Valtionosuus ja -avustus kuntien kulttuuritoimintaan (arviomääräraha) | 6 080 | 5 000 | 5 541 | 541 | 11 |
34. | Valtionosuus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin (arviomääräraha) | 6 000 | 7 000 | 5 800 | - 1 200 | - 17 |
40. | Korvaus Suomenlinnan Liikenne Oy:lle (arviomääräraha) | 192 | 252 | 252 | — | — |
50. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) | 10 345 | 10 215 | 8 395 | - 1 820 | - 18 |
51. | Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha) | 10 629 | 11 062 | 11 088 | 26 | 0 |
52. | Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat taiteen edistämiseen (arviomääräraha) | 185 280 | 186 380 | 188 829 | 2 449 | 1 |
53. | Valtionavustus tilakustannuksiin (kiinteä määräraha) | 15 135 | 16 465 | 16 795 | 330 | 2 |
54. | Valtionavustus Suomen Kansallisteatterin peruskorjauksen lainanhoitokuluihin (kiinteä määräraha) | 3 560 | 3 534 | 3 627 | 93 | 3 |
70. | Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 500 | 1 000 | 1 110 | 110 | 11 |
72. | Valtion taidemuseon kokoelmien kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v) | 589 | 589 | 589 | — | — |
75. | Perusparannukset ja talonrakennukset (siirtomääräraha 3 v) | 2 500 | 2 500 | 2 500 | — | — |
95. | Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha) | 11 | 17 | 17 | — | — |
(88.) | Tiede | — | — | — | — | — |
(90.) | Taide ja kulttuuri | — | — | — | — | — |
90. | Liikuntatoimi | 93 007 | 96 385 | 101 550 | 5 165 | 5 |
50. | Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen (arviomääräraha) | 89 940 | 95 077 | 100 208 | 5 131 | 5 |
52. | Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille (kiinteä määräraha) | 1 867 | 1 308 | 1 342 | 34 | 3 |
(53.) | Avustus Yleisurheilun MM 2005 -kisojen mediajärjestelyjen kustannuksiin (kiinteä määräraha) | 1 200 | — | — | — | — |
91. | Nuorisotyö | 34 478 | 38 951 | 40 799 | 1 848 | 5 |
50. | Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha) | 31 630 | 34 228 | 36 076 | 1 848 | 5 |
51. | Nuorten työpajatoiminta ja ehkäisevä huumetyö (siirtomääräraha 2 v) | 2 848 | 4 723 | 4 723 | — | — |
(98.) | Liikuntatoimi | — | — | — | — | — |
(99.) | Nuorisotyö | — | — | — | — | — |
Yhteensä | 6 128 598 | 6 470 315 | 6 551 714 | 81 399 | 1 |
Henkilötyövuosien kokonaismäärä | 34 710 | 34 990 | 34 9901) |
1) Sisältää Suomen Akatemian tutkimusmäärärahojen lisäyksen vaikutuksen.