Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
            (05.) Kirkollisasiat
            (07.) Opetushallitus
         60.  (29.88) Tiede
         70. Opintotuki
            (88.) Tiede
         90.  (29.98) Liikuntatoimi
         91.  (29.99) Nuorisotyö
            (98.) Liikuntatoimi
            (99.) Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2007

10. (29.40) Yleissivistävä koulutusPDF-versio

Selvitysosa:

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Yleissivistävän koulutuksen (esiopetus, perusopetus, lisäopetus, lukiokoulutus, taiteen perusopetus ja aamu- ja iltapäivätoiminta) kehittämisen lähtökohtana on koulutuksen perusturvan takaaminen ja vahvistaminen kaikille asuinpaikasta, kielestä ja taloudellisesta asemasta riippumatta koko maan kattavasti. Tavoitteena on koulu- ja oppilaitosverkon toimintakyvyn, alueellisen saavutettavuuden ja vaikuttavuuden kehittäminen.

Toiminnan keskeinen tavoite on varmistaa lasten ja nuorten koulutuksellisten oikeuksien toteutuminen. Tämä saavutetaan ammattitaitoisen opetuksen, ohjauksen ja turvallisen opiskeluympäristön sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin varmistamisella. Esi- ja perusopetus sekä lukiokoulutus toteutetaan laadukkaasti ja tuloksellisesti siten, että oppilaat saavuttavat jatko-opintojen edellyttämät valmiudet ja entistä suurempi osuus koulunsa päättävistä nuorista aloittaa jatko-opinnot samana vuonna. Yhteiskunnallista vaikuttavuutta kuvataan kansainvälisillä PISA-tutkimusten tuloksilla.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Kouluhyvinvoinnin tueksi käynnistetään laaja valtakunnallinen toimenpidekokonaisuus, johon kohdennetaan yhteensä 8 000 000 euroa vuonna 2007. Erityistä huomiota kiinnitetään koulukiusaamisen ehkäisyyn sekä perusopetuksen ylempien vuosiluokkien ja toisen asteen nivelvaiheen opetus- ja työmuotojen kehittämiseen koulutuksellisen syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Painopisteenä on varhainen tuki oppimis- ja koulunkäyntivaikeuksiin sekä oppilaiden ja opiskelijoiden osallistumisen vakiinnuttaminen osaksi koulujen yhteisöllistä toimintakulttuuria. Aamu- ja iltapäivätoimintaa tuetaan laadullisesti ja määrällisesti.

Erityisopetuksen seudullisia palveluja sekä hallinnollisia menettelytapoja kehitetään yhteistyössä koulutuksen järjestäjien kanssa. Esi- ja perusopetuksen integraatioratkaisuja tuetaan. Käynnistetään kansallinen suvaitsevaisuuskasvatushanke, jolla lisätään tietämystä vieraista kulttuureista, vähemmistöistä ja ihmisoikeuksista. Tehostetaan lukiokoulutuksen läpäisyä sekä kehitetään suullisen kielitaidon valtakunnallista arviointia. Toimeenpannaan ylioppilastutkinnon äidinkielen kokeen uudistus ja otetaan käyttöön terveystiedon koe.

Tuotetaan, hallitaan ja hyödynnetään kansalliset ja kansainväliset tarpeet huomioonottavaa, luotettavaa ja vertailukelpoista arviointi- ja tutkimustietoa. Monipuolistetaan esi- ja perusopetuksen sivistys- ja kasvatustehtävän arviointia.

Yleissivistävän koulutuksen oppilasmäärät vuosina 2005—2007
  2005
syksy
toteutuma
2006
syksy
arvio
2007
syksy
arvio
2006/2007
syksy
muutos
         
Esiopetus 57 577 57 300 56 900 -400
Perusopetus 574 544 568 000 561 000 -7 000
— josta lisäopetus 2 370 2 400 2 400 -
Nuorten lukiokoulutus 106 892 109 000 107 000 -2 000
Aikuisten lukiokoulutus 23 707 22 000 21 000 -1 000
— josta aineopiskelijat 14 817 15 000 15 500 500

Ylioppilastutkintoon osallistuu vuonna 2007 noin 77 200 kokelasta ja heidän arvioidaan suorittavan yhteensä noin 220 200 koetta.

21. (29.40.21) Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 43 523 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) EU:n Eurooppa-koulujen opettajien ja hallintohenkilökunnan palkkaus- ja eräiden muiden menojen maksamiseen,

2) valtion yleissivistävien oppilaitosten kansainvälistämiseen, maahanmuuttajien täydentävään opetukseen, vammaisten lasten koulujen palvelu- ja kehittämiskeskustoimintaan sekä avustuksina oppimisympäristöjen kehittämiseen ja tieto- ja viestintätekniikan hyväksikäyttöön opetuksessa.

Selvitysosa:

Oppilasmäärät
  2005
toteutuma
2006
arvio
2007
tavoite
       
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu 866 866 866
Suomalais-venäläinen koulu 680 680 680
Vammaisten lasten koulut 485 485 485
Koulukotien perusopetus 153 153 153
Yhteensä 2 184 2 184 2 184

Henkilötyövuodet
  2005
toteutuma
2006
arvio
2007
tavoite
       
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu 81 81 81
Suomalais-venäläinen koulu 83 83 83
Vammaisten lasten koulut 687 688 687
Yhteensä 851 852 851

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu 4 827 000
Suomalais-venäläinen koulu 4 682 000
Vammaisten lasten koulut 30 680 000
Koulukotien perusopetus 2 030 000
EU:n Eurooppa-koulut 904 000
Yhteinen kansainvälinen toiminta ja kehittämishankerahoitus 400 000
Yhteensä 43 523 000

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)      
  2005
toteutuma
2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
       
Bruttomenot 46 877 46 102 47 523
Bruttotulot 3 887 2 900 4 000
Nettomenot 42 990 43 202 43 523
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 914    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 648    

Kuntien rahoitusosuus valtion yleissivistävän koulutuksen kustannuksiin, 5 846 000 euroa, on otettu huomioon momentin 29.10.30 mitoituksessa.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon (1 000 euroa)  
   
Virka- ja työehtosopimus 266
Uusi palkkausjärjestelmä 38
Tuottavuustoimenpiteet -35
VEL-maksun hoitokuluosuus 79
Yhteensä 348


2007 talousarvio 43 523 000
2006 talousarvio 43 202 000
2005 tilinpäätös 42 724 000

22. Ylioppilastutkintolautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille ehdotetaan nettomäärärahaa 6 000 euroa.

Selvitysosa:

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2005
toteutuma
2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
       
Bruttomenot 6 279 6 674 7 267
Bruttotulot 6 287 6 682 7 261
Nettomenot -8 -8 6

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon (1 000 euroa)
   
VEL-maksun hoitokuluosuus 14

Momentin bruttomenot ja bruttotulot on aiemmin budjetoitu momentille 12.29.(43). Nettobudjetoitavat tulot kertyvät ylioppilastutkintolautakunnan suoritteista perittävistä maksuista annetun opetusministeriön asetuksen (1335/2001) mukaan.


2007 talousarvio 6 000

25. (29.40.25) Yleissivistävän koulutuksen kehittäminen(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 9 249 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) yleissivistävän koulutuksen sekä siihen liittyvän kouluhyvinvoinnin kokeilu-, tutkimus-, kehittämis-, arviointihankkeista aiheutuvien suunnittelu-, käynnistämis- ja toimintamenojen sekä avustusten maksamiseen,

2) EU:n ja OECD:n hyväksymien muiden kuin rakennerahastoista rahoitettavien tutkimus- ja koulutushankkeiden maksamiseen,

3) enintään viittä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Toisen asteen sähköisen hakujärjestelmän kehittäminen 500
EU:n kemikaaliviraston käynnistymisestä opetustoimelle aiheutuvat kustannukset 100
Kouluhyvinvoinnin edistäminen 4 500
Yhteensä 5 100

Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa yrittäjyyden politiikkaohjelmaa ja tietoyhteiskuntaohjelmaa.


2007 talousarvio 9 249 000
2006 talousarvio 4 149 000
2005 tilinpäätös 3 649 000

30. (29.40.30) Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 1 838 630 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen sekä kuntien valtionosuuslain mukaisten verotuloihin ja valtionosuusuudistukseen perustuvien valtionosuuksien tasausten maksamiseen kunnille,

2) enintään 200 000 euroa aamu- ja iltapäivätoimintaa koskevan lainsäädännön toimeenpanon tukemisesta, seurannasta ja toiminnan kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen,

3) enintään 6 000 000 euroa avustuksina tieto- ja viestintätekniikan käyttöön opetuksessa, oppimisympäristöjen kehittämiseen sekä tietoliikenneyhteyksien parantamiseen,

4) enintään 1 400 000 euroa avustuksina kouluhyvinvoinnin edistämiseen sekä oppimisvaikeuksien valtakunnallisiin asiantuntija- ja neuvontapalveluihin,

5) enintään 8 362 000 euroa opetusministeriön määräämin perustein opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 42 §:n mukaisten avustusten maksamiseen oppilaitosten kokeilu- ja kehittämistoimintaan ja oppilaitosten kansainvälistämiseen, vieraskielisten oppilaiden äidinkielen ja suomi/ruotsi toisena kielenä sekä heidän muun opetuksensa tukemiseen, saamenkielisten, romanikielisten oppilaiden äidinkielen opetuksen järjestämiseen, sekä kunnalle tai rekisteröidylle yhdistykselle Ruotsissa rajakuntien yhteistoimintaan perustuvasta suomalaisoppilaiden koulunkäynnistä aiheutuviin kustannuksiin,

6) enintään 1 290 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) 43 §:n 2 momentin ja saamenkieliseen ja saamen kielen opetukseen perusopetuksessa, lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa myönnettävän valtionavustuksen perusteista annetun valtioneuvoston päätöksen (191/1999) 4 ja 5 §:n mukaisten saamenkielisen ja saamen kielen opetuksen valtionavustuksen maksamiseen,

7) Suomen, Norjan ja Ruotsin välillä yhteistyöstä ulkomaanopetuksen alalla tehdyn sopimuksen mukaisten menojen maksamiseen,

8) enintään 136 000 euroa taiteen perusopetusta antavien oppilaitosten harkinnanvaraisiin valtionavustuksiin.

Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisen aamu- ja iltapäivätoiminnan valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä ohjaustuntien määrä on enintään 2 830 300. Ohjaustunnin hinta on 21,37 euroa tuntia kohden.

Taiteen perusopetuksen asukaskohtaisen valtionosuuden perusteena käytettävä yksikköhinta on 1,4 euroa asukasta kohden. Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä tuntimäärä on musiikin perusopetuksessa enintään 1 509 000 ja muussa tuntiperusteisen valtionosuuden piiriin kuuluvassa taiteen perusopetuksessa enintään 90 650 tuntia.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
1) Laskennalliset kustannukset (oppilasmäärä x yksikköhinta)  
— esiopetus (56 500 * 4 866 €) 274 949 000
— kunnallinen perusopetus (550 700 * 5 343 €) 2 942 539 000
— yksityinen perusopetus (13 300 * 5 528 €, sis. alv.) 73 534 000
— kunnallinen lukio-opetus (110 130 * 4 796 €) 528 208 000
— yksityinen lukio-opetus (9 870 * 4 950 €, sis. alv.) 48 869 000
— asukaskohtainen taiteen perusopetus 7 320 000
Kuntien rahoitusosuus -2 149 274 000
Tasauserät 5 781 000
Aamu- ja iltapäivätoiminnan valtionosuus 34 476 000
Opetustuntikohtainen taiteen perusopetuksen valtionosuus 53 166 000
Ulkomailla toimivien koulujen valtionosuus 1 603 000
Valtionosuudet yhteensä 1 821 171 000
   
2) Aamu- ja iltapäivätoiminnan seuranta ja kehittäminen (enintään) 200 000
3) Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa, oppimisympäristöt ja tietoliikenneyhteydet (enintään) 6 000 000
4) Kouluhyvinvoinnin edistäminen sekä opetusmenetelmät ja työmuodot (enintään) 1 400 000
5) Rahoituslain 42 §:n mukaiset avustukset (enintään) 8 362 000
6) Rahoituslain 43 §:n mukaiset avustukset (enintään) 1 290 000
7) Ulkomaanopetuksen menot 71 000
8) Taiteen perusopetusta antavien oppilaitosten valtionavustukset (enintään) 136 000
Yhteensä 1 838 630 000

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen perusopetuslain muuttamiseksi ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamiseksi siten, että koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan valtionosuuteen oikeuttavien ohjaustuntien lukumäärä nostetaan kolmesta neljään. Muutos tukee koulupäivän kokonaisvaltaista eheyttämistä ja lisää oppilaiden hyvinvointia.

Valtionosuuden mitoituksessa huomioon otettu kuntien rahoitusosuus sisältää kuntien osuutena harjoittelukouluista ja valtion yleissivistävästä koulutuksesta 28 278 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa käytetyt keskimääräiset yksikköhinnat (ei sis. alv)
   
Lukio-opetus 4 796 euroa/opisk.
Perusopetus 5 343 euroa/opp.
Esiopetus 4 866 euroa/opp.
Taiteen perusopetus  
— asukaskohtainen valtionosuus 1,4 euroa/asukas
— opetustuntikohtainen valtionosuus 58 euroa/opetustunti
Aamu- ja iltapäivätoiminta 21,37 euroa/ohjaustunti

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon (1 000 euroa)
   
Lakisääteinen kustannustason tarkistus (2,0 %) 36 716
Kustannustenjaon tarkistuksen kolmas erä 16 838
Tasauserien muutos -20 262
Määrärahan oikaisu -12 871
Esiopetuksen oppilasmäärän muutos -3 218
Perusopetuksen oppilasmäärän muutos -21 055
Lukiokoulutuksen opiskelijamäärän muutos -1 262
Aamu- ja iltapäivätoiminnan yksikköhinnan tarkistus 678
Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaustuntien lisääminen 8 450
Aamu- ja iltapäivätoiminnan laajuuden arvion muutos -19 452
Taiteen perusopetuksen asukasmäärän muutos 8
Tuntiperusteisen taiteen perusopetuksen laajuuden muutos 824
Tietoliikenneyhteyksien parantaminen 1 000
Kouluhyvinvoinnin edistäminen 3 500
Yhteensä -10 107

Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa tietoyhteiskuntaohjelmaa.


2007 talousarvio 1 838 630 000
2006 talousarvio 1 854 440 000
2005 tilinpäätös 1 725 484 761

34. (29.40.34) Valtionosuus oppilaitosten perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 47 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) perusopetuksen, lukiokoulutuksen, taiteen perusopetuksen, ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten perustamishankkeiden maksamiseen,

2) peruskoulujen, lukioiden, musiikkioppilaitosten, ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (705/1992) mukaisten perustamishankkeiden maksamiseen,

3) peruskoulun, lukion ja yleisen kirjaston valtionosuuksista ja -avustuksista annetun lain (1112/1978) mukaisten perustamiskustannusten valtionosuuksien maksamiseen.

Valtuudet:

1) Vuonna 2007 saa myöntää valtionosuutta yleissivistävän koulutuksen perustamishankkeille siten, että hankkeista aiheutuvat valtionosuudet ovat tammikuun 2007 kustannustasossa yhteensä enintään 50 000 000 euroa. Valtionosuudet maksetaan opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) 47 § 2 momentin mukaan hankkeen valmistumista seuraavan kalenterivuoden alusta seitsemän vuoden aikana.

2) Vuonna 2007 saa edellisen lisäksi vahvistaa laajuuksia sellaisille perustamishankkeille, joille valtionosuus tullaan myöntämään vuonna 2008 tai sen jälkeen siten, että arvio hankkeista aiheutuvista valtionosuuksista vuoden 2007 tammikuun kustannustasossa on yhteensä enintään 60 000 000 euroa.

Selvitysosa:Myönnettävillä valtionosuuksilla arvioidaan voitavan rakentaa tai peruskorjata tilat 8 000 oppilaalle.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Vuosina 1993—2006 myönnetyt valtionosuudet  
— yleissivistävä koulutus 36 200 000
— kunnallinen ammatillinen koulutus ja ammattikorkeakoulut 9 400 000
— yksityinen ammatillinen koulutus ja ammattikorkeakoulut 1 477 000
Ennen vuotta 1993 myönnettyjen rakentamislupien edellyttämät valtionosuudet ja muut lakisääteiset menot  
— yleissivistävät oppilaitokset 23 000
Yhteensä 47 100 000

Myönnetyistä valtionosuuksista arvioidaan valtiolle aiheutuvan menoja seuraavasti (milj. euroa)
  2008 2009 2010 2011—
         
Ennen vuotta 2007 myönnetyt valtionosuudet        
— yleissivistävät oppilaitokset 27,0 25,7 22,5 45,2
— ammatilliset oppilaitokset ja ammattikorkeakoulut 9,5 7,7 6,2 8,9
Vuonna 2007 myönnettävät valtionosuudet        
— yleissivistävät oppilaitokset 1,5 7,7 9,4 40,3
Yhteensä 38,0 41,1 38,1 94,4

Momentin nimike on muutettu.


2007 talousarvio 47 100 000
2006 talousarvio 67 300 000
2005 tilinpäätös 70 200 000

51. (29.40.51) Valtionavustus järjestöille(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 521 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustusten maksamiseen kodin ja koulun yhteistyöstä huolehtiville järjestöille, Kerhokeskus - koulutyön tuki ry:lle, koulun vapaan harrastustoiminnan tukemiseen, Suomen lasten ja nuorten kuvataidekoulujen liitto ry:lle, Ympäristökasvatuksen seura ry:lle, Kesälukioseura ry:lle ja eräiden vaihto-oppilasjärjestöjen toiminnan tukemiseen.


2007 talousarvio 521 000
2006 talousarvio 521 000
2005 tilinpäätös 521 000