Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         20. Ajoneuvohallintokeskus
         24. Tiehallinto
         25. Tienpidon valtionavut
            26. Tieliikelaitos
         30. Merenkulkulaitos
            34. Luotsausliikelaitos
         40. Ratahallintokeskus
              21. Perusradanpito
              78. Eräät ratahankkeet
         41. Rautatievirasto
            50. Ilmailulaitos
         51. Ilmailuhallinto
         70. Viestintävirasto
         80. Ilmatieteen laitos
         81. Merentutkimuslaitos
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2007

40. RatahallintokeskusPDF-versio

Selvitysosa:Ratahallintokeskus turvaa toimivat matka- ja kuljetusketjut ylläpitämällä ja kehittämällä rataverkon palvelutasoa, parantaa rataliikenteen turvallisuutta sekä vähentää ja ehkäisee liikenteen ympäristöhaittoja.

Tavaraliikenteessä rautatieliikenteen osuus on noin neljännes koko maan kuljetussuoritteesta. Vuonna 2005 tavaraa kulki rautateitse 40,7 miljoonaa tonnia. Tavaraliikenteen lähivuosien vuosikasvuksi ennustetaan noin 2 %. Henkilöliikenteessä tehtiin vuonna 2005 63,5 miljoonaa matkaa. Kaukoliikennematkojen määrä oli 12,5 miljoonaa ja lähiliikennematkojen määrä 51,0 miljoonaa. Henkilöliikenteen lähivuosien vuosikasvuksi ennustetaan noin 2—3 %.

Koko rataverkon pituus vuonna 2007 on 5 620 km. Runkoverkko 2 709 km sisältää liikenteellisesti tärkeimmät rataosat. Runkoverkolla kunnosta johtuvien nopeusrajoitusten määrä laskee 128 km:stä 93 km:iin ja muulla rataverkolla määrä nousee 172 km:stä 510 km:iin vuonna 2007.

Perusradanpidon painopiste on edelleen 1970-luvulla perusparannettujen ja loppuun käytettyjen rataosien päällysrakenteen uusimisessa. Korvausinvestointeihin kohdistetaan noin 126 milj. euroa. Rataverkon ylläpitäminen turvallisena liikenneväylänä edellyttäisi vuosittain 170 milj. euron korvausinvestoinnit. Huonokuntoisimmille radoille ei tehdä vuonna 2007 tehostettua kunnossapitoa, jolloin liikenne näillä rataosilla on turvallisuussyistä lopetettava vuonna 2008. Liikenne joudutaan vuoteen 2011 mennessä lopettamaan 223 km:llä. Yli-ikäisen päällysrakenteen uusimisen teemahanketta jatketaan ja aloitetaan uutena teemahankkeena Rautateiden tavaraliikenteen edistäminen itäisessä Suomessa. Lisäksi perusradanpidon määrärahalla loppuunsaatetaan kulunvalvonnan ratalaitteiden rakentaminen.

Tasoristeysturvallisuus on riippuvainen tasoristeyksen ylitysten määrästä, tasoristeyksen varustuksesta ja olosuhteista sekä autoilijoista. Ratahallintokeskuksen on mahdollista vaikuttaa erityisesti tasoristeyksen varustukseen ja olosuhteisiin rakentamalla varoituslaitteita, merkkejä ja huolehtimalla näkemäalueista sekä poistamalla tasoristeyksiä.

Kustannuksia nostavat tulevaisuudessa rataverkon laajentuminen, radioverkon käyttökustannukset sekä turvalaitteiden lisääntymisestä aiheutuvat turvalaitesiirtoyhteyksien käyttökustannukset ja radanpidon sähköenergiakustannukset. Säästöä saadaan käyttökeskustoiminnan menojen pienentymisestä. Muissa hoito- ja käyttömenoissa kustannuksia nostavat rataverkon laajentuminen sekä radantarkastuksen kustannusten kasvu.

Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Ratahallintokeskukselle vuodelle 2007 seuraavat pääluokkaperusteluja tukevat toiminnalliset tulostavoitteet, jotka on esitetty taulukossa vahvennettuna.

Tulostavoite/tunnusluku 2005
toteutuma
2006
ennuste
2007
ennuste/tulostavoite
2011
ennuste
         
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA        
         
Turvataan toimivat matka- ja kuljetusketjut        
Ratapituus, runkoverkko / muu verkko (km) 2 646/2 938 2 709/2 911 2 709/2 911 2 728/2 688
Nopean (>160 km) rataverkon pituus runkoverkolla / muulla verkolla (henkilöliikenne; km) 556/- 675/- 705/- 825/-
25 tonnin verkon pituus runkoverkolla / muulla verkolla (tavaraliikenne; km) -/115 257/115 304/115 827/125
Rataverkon kuntoindeksi runkoverkolla / muulla verkolla (100 = hyvä kunto) 87/92 87/91 87/91 88/86
Yli-ikäinen päällysrakenne (runkoverkolla / muulla verkolla; km)        
— kiskot 326/924 304/996 284/1 116 286/1 116
— ratapölkyt 180/1 020 100/1 100 151/1 100 20/1 230
Radanpidosta johtuvat viivästykset (% kaukoliikenteen junista myöhässä määräas. > 5 min) 4,0 5 5 5
Radan huonosta kunnosta johtuvat liikennerajoitukset runkoverkolla / muulla verkolla (km) 106/253 128/172 93/510 83/850
Parannetaan liikenneturvallisuutta        
Tasoristeysten määrä valtion rataverkolla yhteensä (kpl) 3 760 3 709 3 639 3 559
— runkoverkolla 701 667 632 522
Varoituslaitteilla varustettujen tasoristeysten osuus kaikista tasoristeyksistä valtion rataverkolla (%) 20 20 20 20
Radasta aiheutuvat vahingot junaliikenteessä (kpl)  5 5 5 5
Junaonnettomuuksissa kuolleet matkustajat 0  0 0 0
Tasoristeysonnettomuuksien määrä 46 45 45 35
Vähennetään ympäristöhaittoja        
Yli 55 dBa:n junaliikenteen melulle altistuneiden määrä 46 500 44 000 43 700 42 500
Melulta suojattujen henkilöiden määrä (hlöä/vuosi) 2 000 1 000 300 300
Rautatiekuljetusten osuus kotimaan tavaraliikenteen suoritteesta (%) 25 25 25 < 25
Rautateiden kulkutapaosuus kotimaan henkilöliikenteen suoritteesta (%) 5 5 5 < 5
Sähköistetyn radan osuus runkoverkolla (%) 86 93 93 93
         
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS        
Parannetaan tuottavuutta ja kokonaistaloudellisuutta        
Sähkön ja telematiikan hoito- ja käyttömenot (€/raide-km) 3 880 4 900 5 000 5 200
Muut hoito- ja käyttömenot (€/raide-km) 7 534 7 000 7 000 7 100
— työn tuottavuuden kasvu vuodessa (%)1) -14 1 0 1
— kokonaistuottavuuden kasvu keskim. vuodessa TTS-kaudella     2  
T&K-menojen osuus perusradanpidon menoista, % 0,6 1,5 1,9 1,3
HENKISTEN VOIMAVAROJEN HALLINTA        
Henkilötyövuodet 147 124 99 99

1) Luvuista on poistettu Rautatieviraston vaikutus.

Ratahallintokeskuksen tulot ja menot (milj. euroa)
  2005
toteutuma
2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
       
Perusradanpito (21) 317,8 291,4 293,3
Tulot 61,0 56,0 49,9
— Ratamaksu 40,6 42,5 42,4
— Kiinteistötoimi 9,9 9,2 4,3
— Muut tulot 10,5 4,3 3,2
Menot 378,8 347,4 343,2
— Hallinto 12,8 11,8 13,5
— Liikenteen hallinta 38,5 37,2 37,5
— Tutkimukset (T&K) 4,8 7,1 6,4
— Suunnittelu ja asiantuntijapalvelut 7,4 5,0 6,3
— Kiinteistötoimi 6,2 5,0 3,0
— Radan hoito ja käyttö 130,7 128,5 135,7
— Ylläpitoinvestoinnit 13,3 16,2 15,0
— Korvausinvestoinnit 165,1 136,6 125,8
Kehittämisinvestoinnit (76, 77, 78, 79) 109,3 63,9 37,7
Rataverkon maa-alueet (76) 1,5 1,5 1,5
Rataverkon kehittäminen (77) 9,6 6,9 -
Eräät ratahankkeet (78) 94,7 49,2 36,2
Radioverkko (79) 3,5 6,3 -
Luvun 31.40 nettomenot 427,1 355,3 331,0
       
Luvun 31.40 bruttomenot 488,1 411,3 380,9

Korvausinvestoinnilla korvataan yli-ikäinen rakenne nykytekniikan mukaisella rakenteella. Ne kohdentuvat seuraavasti:

Korvausinvestoinnit (milj. euroa)
  2005
toteutuma
2006
ennuste
2007
ennuste
       
Päällys- ja alusrakenne 122 127 83
Turva- ja sähkölaitteet 27 24 25
Sillat 7 7 6
Muut 8 5 12
Korvausinvestoinnit yhteensä 165 163 126

Päällysrakenteen uusimisen määrä (perusradanpito)
  2005
toteutuma
2006
ennuste
2007
ennuste
       
Koko päällysrakenteen uusiminen (raidekilometriä) 135 137 65
Osittainen päällysrakenteen uusiminen (raidekilometriä) 145 97 175
Uusittavat vaihteet (kpl) 61 108 90

21. Perusradanpito(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 293 342 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää radanpidon lisäksi kiinteistönpidosta aiheutuviin ylläpito- ja investointimenoihin sekä kansainvälisten jäsenmaksujen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina tuloina maksullisen palvelutoiminnan tuottojen lisäksi Ratahallintokeskukselle suoritettava ratamaksun perusmaksu ja omaisuuden myyntituotot lukuun ottamatta kiinteän omaisuuden myyntituottoja.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 27 200 euroa VEL-maksun hoitokuluosuutena ja 14 000 euroa uuteen palkkausjärjestelmään siirtymisen johdosta.

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 1 081 000 euroa 15 henkilötyövuotta vastaavien palkkaus- ja muiden menojen sekä 1 919 000 euroa hallintomenojen siirtoina momentille 31.41.21. Lisäksi määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 30 000 euroa tuottavuustoimenpiteiden johdosta.

Ratahallintokeskus perii liikennöitsijältä ratamaksua, josta osa määrätään rautatielaissa säädetyin perustein. Rautatieliikenteen harjoittajille tarjottavista palveluista perittävän ratamaksun perusmaksu perustuu niihin radanpidon kustannuksiin, joita liikenteen harjoittaminen aiheuttaa suoraan rataverkolle ja radanpidolle. Toimintamenomomentille tuloutettavien tulojen lisäksi Ratahallintokeskus tulouttaa rataverolain perusteella momentille 11.19.03 Ratavero 21 milj. euroa, josta 17 milj. euroa on otettu huomioon toimintamenomomentin mitoituksessa. Loput 4 milj. euroa ovat Kerava—Lahti-oikoradan käytöstä kannettavaa investointiveroa.

Ratahallintokeskuksen rakennetut kiinteistöt on siirretty vuoden 2006 aikana valtiovarainministeriölle edelleen Senaatti-kiinteistöille siirrettäväksi. Ratahallintokeskuksen hallintaan on jäänyt rakennuksia, jotka ovat rautatiejärjestelmien osia tai keskeisessä merkityksessä rautatiejärjestelmän käytössä.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2005
toteutuma
2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
       
Bruttomenot 378 877 347 362 343 242
Bruttotulot 60 991 55 970 49 900
Nettomenot 317 886 291 392 293 342
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 29 148    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 23 716    


2007 talousarvio 293 342 000
2006 lisätalousarvio 7 060 000
2006 talousarvio 291 392 000
2005 tilinpäätös 312 455 000

76. Rataverkon maa-alueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 1 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää rautatielain (198/2003) mukaista toimintaa varten hankittavien maa-alueiden kauppahintojen ja korvausten sekä kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) mukaisten kiinteistötoimitusmaksujen maksamiseen.


2007 talousarvio 1 500 000
2006 talousarvio 1 500 000
2005 tilinpäätös 1 467 564

(77.) Rataverkon kehittäminen(siirtomääräraha 2 v)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2006 talousarvio 6 900 000
2005 tilinpäätös 11 000 000

78. Eräät ratahankkeet (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 36 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen. Ratahallintokeskus oikeutetaan solmimaan myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.

Ratahallintokeskus oikeutetaan solmimaan sopimuksia Lahti—Luumäki rataosan palvelutason parantamista enintään 185 milj. euron kokonaiskustannusten määrästä ja Seinäjoki—Oulu rataosan palvelutason parantamisesta (I vaihe) enintään 110 milj. euron kokonaiskustannusten määrästä sekä Keski-Pasilan palvelutason parantamisesta 39,2 milj. euron kokonaiskustannusten määrästä.

Selvitysosa:

Hanke-erittely          
    Sopimus- Arvioitu Määräraha Rahoitustarve
    valtuus käyttö v. 2007 myöh.
  Valmis milj. € milj. € milj. € milj. €
           
Keskeneräiset hankkeet          
Oulu—Iisalmi/Vartius, sähköistys 2006 70,6 69,6 1,0 -
Kerava—Lahti -oikorata 2006 331,0 330,8 0,2 -
Ilmalan ratapiha 2010 100,0 10,0 25,0 65,0
           
Uudet hankkeet          
Seinäjoki—Oulu palvelutason parantaminen, I-vaihe 2009 110,0 - 3,0 107,0
Lahti—Luumäki palvelutason parantaminen 2011 185,0 - 5,0 180,0
Keski-Pasila palvelutason parantaminen 2009 39,2 - 2,0 37,2
Yhteensä   835,8 410,4 36,2 389,2

Kerava—Lahti otetaan liikenteelle syyskuussa 2006 ja Oulu—Iisalmi/Vartius joulukuussa 2006. Näiden hankkeiden vuoden 2007 rahoitustarve jälki- ja takuutöihin on yhteensä 1,3 milj. euroa.

Hankkeista arvioidaan aiheutuvan valtiolle menoja vuonna 2008 noin 164 milj. euroa, vuonna 2009 noin 152,2 milj. euroa, vuonna 2010 noin 71,0 milj. euroa ja vuonna 2011 noin 2,0 milj. euroa.

Uusien hankkeiden perusteluina esitetään seuraavaa:

Seinäjoki—Oulu, I-vaihe kuuluu osana koko Seinäjoki—Oulu rataosan parantamiseen. Rataa käyttää valtaosa Pohjois- ja Etelä-Suomen välisestä pitkämatkaisesta rautatieliikenteestä, jonka kapasiteetti on tietyillä osuuksilla loppuun käytetty. Hankkeella lyhennetään henkilöliikenteen matka-aikoja nostamalla nopeutta nykyisestä 140 km/h:stä 160—200 km/h:iin. Tavaraliikenteen akselipainoja nostetaan 22,5 tonnista 25 tonniin.

Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa. Koko rataosan Seinäjoki—Oulu rataosan kehittämisen kustannukset ovat 545 milj. euroa, josta I-vaiheen osuus on 250 milj. euroa. Tässä talousarviossa aloitettavaksi ehdotettu hanke (110 milj. euroa) on osa I-vaihetta. Koko rataosan Seinäjoki—Oulu hyöty-kustannussuhde (H/K) on 2,5.

Rataosan Lahti—Luumäki kehittäminen on osa itäisen Suomen raideliikenteen kehittämistä, jota edeltää Keravan ja Lahden välisen oikoradan rakentaminen vuosina 2002—2006. Rataosa kuuluu Helsingin ja Pietarin välille suunniteltuun nopeaan ratayhteyteen. Hankkeen avulla rataosan henkilöliikenteen nopeus nostetaan nykyisestä 140 km/h:stä junatyypistä riippuen Lahti—Luumäki välillä tasolle 160—200 km/h. Tavaraliikenteen akselipaino korotetaan 22,5 tonnista 25 tonniin. Hankkeen hyöty-kustannussuhde (H/K) on 2,05.

Keski-Pasila on Helsingin kaupungille kaupunkirakentamisen käyttöön vapautettava alue. Vuosaaren sataman valmistuttua alueella puretaan raiteistot ja alue puhdistetaan. Autopikajunien lastauspaikka on suunniteltu siirrettäväksi nykyiseltä paikaltaan Keski-Pasilaan.


2007 talousarvio 36 200 000
2006 lisätalousarvio 13 669 000
2006 talousarvio 49 200 000
2005 tilinpäätös 94 697 253

(79.) Radioverkon rakentaminen(siirtomääräraha 3 v)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2006 talousarvio 6 300 000
2005 tilinpäätös