Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
         01. Miljöministeriet
         10. Miljövård
         30. Främjande av boendet
         50. Miljötillståndsverken
         60. Finlands miljöcentral
         70. Statens bostadsfond

Statsbudgeten 2005

40. De regionala miljöcentralernaPDF-versio

Förklaring:De uppgifter inom miljöministeriets förvaltningsområde som hör till miljöcentralerna är frågor i anslutning till miljövård, markanvändning, styrning av byggandet, naturvård, vård av kulturmiljön, miljöforskning och uppföljning.

Miljöcentralerna sköter också de uppgifter i anslutning till nyttjande och vård av vattentillgångarna som hör till jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde. För de särskilda utgifterna för dessa uppgifter anvisas anslag under kapitel 30.50. Skötseln av dessa uppgifter styrs av jord- och skogsbruksministeriet. På årsnivå beräknas de regionala miljöcentralerna använda 210 årsverken för jord- och skogsbruksministeriets uppgiftsområde.

De regionala miljöcentralernas verksamhet stöder den regionala utvecklingen, en god livsmiljö samt skyddet av miljön och naturen inom respektive centrals område.

År 2005 är tyngdpunktsområdena i miljöcentralernas verksamhet högklassig och snabb behandling samt övervakning av miljötillstånd, genomförande av program för naturskyddsområden samt uppgifter som krävs för genomförande av vattenramdirektivet.

Miljöministeriet uppställer följande preliminära resultatmål för resultatet av verksamheten vid de regionala miljöcentralerna år 2005:

Förhindrande av miljöförorening

  • Miljötillstånden behandlas kvalitativt och snabbt. Målet är att ansökningar som gäller ny verksamhet behandlas inom åtta månader.
  • Övervakningen av tillstånd som utfärdats enligt miljöskyddslagen och rapporteringen av övervakningsresultaten effektiveras.
  2003
utfall
2004
mål
2005
mål
       
Tillståndsbeslut (st.) 518 600 600
Genomsnittlig behandlingstid (mån.) 9,7 8,9 8,7
Kontroller (st.) 2 250 2 300 2 500

  • Inom vattenvården ligger tyngdpunkten på minskning av kväveutsläpp, belastningen från jordbruket och utsläpp av avloppsvatten från glesbebyggelse för att förebygga eutrofiering.
  • Projekt för iståndsättning av förorenade områden främjas och genomförs i angelägenhetsordning. Övervakningen av verkställandet av luftvården effektiveras. Uppföljningen av kommunernas bullerbekämpningsarbete förbättras genom att man samlar in aktuella uppgifter om bullersituationen och bullerolägenheterna.

Hållbar samhällsutveckling och livsmiljöns kvalitet

  • I samband med styrningen av kommunernas markanvändningsplanering fäster man särskild uppmärksamhet vid att de utredningar som utarbetas med tanke på planläggningen är tillräckliga, att planeringen är interaktiv samt vid samhällsstrukturen och kultur- och naturvärden. En effektiv användning av markpolitikens medel främjas särskilt inom växande stadsområden.
  • Man deltar aktivt i beredningen av landskapsplaner och ser till att de riksomfattande målen för markanvändningen beaktas i planläggningen.
  • Mer än hälften av byggandet längs stränderna hänför sig till planlagda områden.
  • Vid alla miljöcentraler behandlas minst 80 % av ansökningarna om undantag på mindre än sex månader.
  • Antalet beslut om undantag uppgick till 3 470 år 2003. År 2004 uppskattas antalet beslut som fattas uppgå till 3 300 och år 2005 till 3 100.
  • I samband med värnandet om byggnadsarvet främjas informationstjänsten och utarbetandet av program för kulturmiljön.
  • Uppföljningen av planläggningen, byggandet och värnandet om kulturmiljön sköts i samarbete med Finlands miljöcentral (SYKE).

Skydd av naturens mångfald

  • De områden som förverkligades inom ramen för de riksomfattande naturskyddsprogrammen och nätverket Natura 2000 motsvarade år 2003 sammanlagt 30 800 hektar. Andelen sådana områden uppskattas år 2004 uppgå till 33 500 hektar och år 2005 likaså till 33 500 hektar.
  • Inventeringen av naturtyper enligt naturvårdslagen fortsätter särskilt med tanke på naturtyper i skogar och på stränder och samtidigt effektiveras fattandet av beslut om avgränsning av naturtyper. Skötseln av vårdbiotoper inriktas i enlighet med de regionala skötselprogrammen. År 2003 fattades 185 beslut om avgränsning av naturtyper, särskilt av arter som skall skyddas. År 2004 uppskattas antalet beslut uppgå till 220 och år 2005 till 250.
  • Planeringen och verkställandet av skötseln och användningen av områden inom Natura 2000-nätverket riktas i linje med de regionala översiktplanerna.
  • Man deltar i genomförandet av pilotprojekten i anslutning till handlingsplanen för mångfald i skogarna i södra Finland (METSO) samt fortsätter att samla in grundläggande uppgifter om privata naturskyddsområden samtidigt som man satsar på att återställa och sköta områdena.
  • Kompletteringen av nätverket Natura 2000 slutförs i samarbete med miljöministeriet och Finlands miljöcentral.

Hållbar användning av naturtillgångarna

  • Man verkställer justerade regionala avfallsplaner och deltar i verkställandet av den riksomfattande avfallsplanen och den nationella bioavfallstrategin.
  • Inrättandet av landskapsvårdsområden och planeringen av landskapsvården fortsätter i samarbete med kommunerna.
  • Beaktandet av naturens mångfald vid utnyttjandet av naturresurser liksom även uppföljningen av miljökonsekvenserna vid utnyttjandet av naturresurser förbättras.

Övrig verksamhet

  • Inom den verksamhet som bedrivs av miljöcentralerna och andra myndigheter inom området utvecklas miljökonsekvensbedömningar för planer och program.
  • Miljöcentralerna bedriver ett aktivt samarbete med de andra centrala aktörerna inom området och sörjer för att miljöfrågorna kopplas samman med landskapsplaneringen och genomförandet av EU:s strukturfonder.
  • Om förändringarna i miljöns tillstånd produceras tillförlitlig information.
  • Genomförandet av ramdirektivet för vattenpolitiken fortsätter genom en revidering av uppföljningen och klassificeringen av yt- och grundvatten.
  • Laboratorieverksamheten och dess lönsamhet utvecklas genom intensifiering av samarbetet och bildandet av ett laboratorienätverk inom miljöförvaltningen.
  • Miljöarbeten genomförs och den regionala arbetsfördelningen inom byggverksamheten och koncentrationen av kompetens inom miljöförvaltningen vidareutvecklas utifrån regionala utredningar. Lönsamheten i fråga om miljöförvaltningens byggverksamhet förbättras med 1,5 %.
  • För miljöcentralernas kärnprocesser utvecklas enhetliga kvalitetssystem.
  • Tyngdpunkten inom utvecklingen av mänskliga resurser utgörs av kunnande, ledning och arbetshälsa.
Fördelningen av arbetstiden för personal som anställts under miljöcentralernas omkostnadsmoment resultatområdesvis (årsverken)
Resultatområde 2003 2004 2005
       
Miljövård 301 303 303
Naturskydd 127 127 127
Områdesanvändning 180 179 178
Nyttjande och vård av vattentillgångarna 202 202 202
Forskning, uppföljning och miljömedvetenhet 232 228 223
Allmänna miljöuppgifter 57 57 57
Beställningstjänster 8 7 7
Interna tjänster 268 263 262
Sammanlagt 1 375 1 366 1 359

21. De regionala miljöcentralernas omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 64 471 000 euro.

Förklaring:

Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)      
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Inkomster 6 720 6 400 6 450
— avgiftsbelagd verksamhet 4 878 4 350 4 600
— intäkter av samfinansierad verksamhet från annat statligt ämbetsverk 400 600 400
— intäkter av samfinansierad verksamhet utanför statsförvaltningen 445 600 450
— övriga inkomster 997 850 1 000
Utgifter 67 995 70 343 70 921
— personalutgifter 52 727 54 600 55 462
— lokalhyror 4 819 4 900 4 955
— inköp av tjänster 4 993 5 000 5 000
— övriga utgifter för verksamheten 5 456 5 843 5 504
       
Finansiering av verksamheten      
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet 6 720 6 400 6 450
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet 67 995 70 343 70 921
— omkostnadsfinansiering, netto 61 275 63 943 64 471
       
Användning av momentet      
— överförts från föregående år 4 948    
— beviljats 60 935    
— använts 61 275    
— överförts till följande år 4 608    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 4 878 4 350 4 600
Intäkter sammanlagt 4 878 4 350 4 600
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 8 662 7 090 7 100
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -3 784 -2 740 -2 500
Kostnadsmotsvarighet, % 56 61 65

Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 1 102 000 euro på grund av övergången till ett nytt lönesystem samt 45 000 euro som överföring av utgifterna för en person från moment 35.60.21. I anslaget ingår utgifter om 230 000 euro, vilka motsvarar de vattenskyddsavgifter som intäktsförts under moment 12.35.40.


2005 budget 64 471 000
2004 tilläggsb. 892 000
2004 budget 63 051 000
2003 bokslut 60 935 000