Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
         01. Miljöministeriet
         10. Miljövård
         30. Främjande av boendet
         50. Miljötillståndsverken
         60. Finlands miljöcentral
         70. Statens bostadsfond

Statsbudgeten 2005

01. MiljöministerietPDF-versio

Förklaring:Miljöministeriets mål är ett ekoeffektivt samhälle och en livsmiljö som främjar välfärden. Ministeriet bedriver nationellt och internationellt samarbete för att öka miljöansvaret. Ministeriets verksamhet är samarbetsinriktad och grundar sig på kunnande och öppenhet.

Ministeriets preliminära resultatmål för verksamheten för 2005 är:

Förhindrande av miljöförorening

  • Man fastställer de mest skadliga ämnena i Finland och slutför det nationella programmet gällande farliga ämnen.
  • Målet med genomförandet av de nya särdirektiven och andra direktiven om luftkvalitet är att man i Finland inte överskrider de gränsvärden för luftkvalitet som avtalats för åren 2005 och 2010.
  • Man utreder dels omfattningen av de hälsoproblem som förorsakas av små partiklar, dels möjligheterna att reducera mängden partiklar i Finland.
  • Verkställandet av statsrådets principbeslut gällande bullerbekämpning inleds med det huvudsakliga målet att förebygga uppkomsten av nya bullerolägenheter och minska de bullerolägenheter som åsamkas av trafiken.
  • I samarbete med andra aktörer bedöms möjligheterna att på lång sikt minska växthusgaserna i Finland och vidare deltar man i internationella förhandlingar om uppställande av nya globala målsättningar.
  • Man gör en utvärdering av hur skyddsprogrammet för Östersjön och målprogrammet för vattenskydd genomförts. Åtgärder vidtas för att minska näringsbelastningen från jordbruket och glesbebyggelsen samt för att effektivera avlägsnandet av kväve från avloppsvatten från tätbebyggelse.
  • Kriterierna för ekologisk och kemisk klassificering av vattnen slutförs och vidare bereds förordningarna för genomförande av vattenramdirektivet.
  • Kommissionens förslag om förbättring av ekoeffektiviteten i fråga om produktion och konsumtion slutförs. Åtgärder vidtas för att inom FN och EU påverka innehållet av programmet för hållbara produktions- och konsumtionsvanor.
  • En reform av den riksomfattande avfallsplanen inleds med syftet att särskilt minska avfallsmängden.

Skydd av naturens mångfald och en hållbar användning av naturtillgångarna

  • Man drar upp riktlinjer för genomförandet av naturvårdsprogrammen och Natura 2000-nätverket i överenstämmelse med det finansieringsprogram som revideras.
  • På basis av den bedömning av biodiversitetens tillstånd i Finland som håller på att slutföras bereds ett nationellt verksamhetsprogram för åren 2006—2010.
  • Genomförandet av programmet gällande skydd av skogarna i södra Finland (METSO) genom försöksprojekt för naturvärdeshandel, anbudstävlingar och samarbetsnätverk fortgår. En utredning av vilka effekter METSO-handlingsplanen har på mångfalden inleds.
  • Forskningen och uppföljningen riktas särskilt till hotade arter av organismer och naturtyper. Man deltar i forskningsprogrammet för biodiversitet (MOSSE).
  • Ansvaret och målen för de olika aktörer med verksamhet i anslutning till utnyttjande av naturen för rekreation och naturturism samordnas.

Hållbar samhällsutveckling och livsmiljöns kvalitet

  • En översyn av hur markanvändnings- och bygglagen har fungerat sammanställs.
  • En utvecklingsbild för regionstrukturen och områdesanvändningen i Finland blir färdig.
  • Man bereder en nationell kuststrategi i överensstämmelse med EU-rådets och parlamentets rekommendation.
  • Man deltar i samarbetsprojekt som stöder den planmässiga markanvändningen inom huvudstadsregionen.

Främjande av gott och hållbart byggande

  • En strategi för styrning av reparationsbyggandet blir färdig.
  • I syfte att trygga den byggnadstekniska säkerheten hos byggnader verkställer man de rekommendationer som olycksundersökningen utfärdat år 2004.
  • Förordningarna om typgodkännande av vissa byggnadsprodukter blir färdiga och typgodkännandet flyttas delvis bort från ministeriet.
  • De författningar som har som mål att förbättra energieffektiviteten blir färdiga.

Främjande av boendet

  • Med de understöd för kommunalteknik som utvidgas så att de även omfattar tillväxtcentra utanför Helsingforsregionen påskyndar man ibruktagandet av nya bostadsbyggnader genom åtgärder för säkerställande av stödets verkningsfullhet och kostnadseffektivitet. Man gör en oberoende uppskattning av effekterna av och kostnadseffektiviteten hos de understöd för kommunalteknik som beviljats inom Helsingforsregionen åren 2002—2004, och resultaten av denna beaktas vid fördelningen av understöden i samband med beredningen av budgetpropositionen för 2006.
  • De ekonomiska problem som hänför sig till aravahyreshus och bostadsrättshus samt statens kreditförluster förebyggs genom att bl.a. begränsningarna i fråga om användning och överlåtelse av bostadsrättsbostäder lindras fr.o.m. den 1 januari 2005.
  • För sådana låginkomsthushåll som råkat i orimliga svårigheter på grund av fuktighets- och mögelproblem bereds ett stödsystem.

Internationella frågor

  • Man ger akt på påverkningsmöjligheterna i den utvidgade Europeiska unionen.
  • Man bidrar till att medel från EU och andra finansieringssystem inriktas på Östersjö- och Barentssamarbetet. Skyddet av Finska viken och oljebekämpningsberedskapen förbättras i samarbete med Ryssland och Estland.
  • De för Finland viktiga överenskommelser som inte har ratificerats sätts i kraft.

Mänskliga resurser

  • Personalstrategin blir färdig. Personalplaneringen effektiveras. Personalledningsförmågan hos personer i chefsställning utvecklas systematiskt.
  • Kommunikationsförmågan och kunskaperna om utnyttjande av datatekniken förbättras.
  • Verksamhetssätten främjar arbetsgemenskapens välmåga och trivseln i arbetet är god.

Arbetstidens fördelning enligt resultatområde (årsverken)

Resultatområde 2003
utfall
2004
prognos
2005
uppskattning
       
Miljövård 104 104 104
Markanvändning och naturvård 82 82 82
Boende och byggande 59 59 59
Ledning och kommunikation och intern förvaltning 74 75 75
Sammanlagt 319 320 320

21. Miljöministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 23 152 000 euro.

I nettobudgeteringen beaktas såsom inkomster inkomsterna från EU och Nordiska rådet.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom avdrag beaktats 50 000 euro som överföring till moment 35.99.66 för internationella finansiella bidrag. Av anslaget har 120 000 euro reserverats för samarbete som Forststyrelsen bedriver inom Finlands närområden (del av skötseln av offentliga förvaltningsuppgifter).

Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)      
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Inkomster 407 150 100
— övriga inkomster 407 150 100
Utgifter 22 330 23 288 23 252
— personalutgifter 14 763 15 350 16 100
— lokalhyror 2 008 2 080 2 180
— inköp av tjänster (även från andra ämbetsverk) 4 541 4 760 4 000
— övriga utgifter för verksamheten (material, förnödenheter m.m.) 1 018 1 098 972
       
Finansiering av verksamheten      
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet 407 150 100
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet 22 330 23 288 23 252
— omkostnadsfinansiering, netto 21 923 23 138 23 152
       
Användning av momentet      
— överförts från föregående år 2 990    
— beviljats 22 725    
— använts 21 923    
— överförts till följande år 3 792    

Avsikten är att 3 000 000 euro av anslaget används för internationellt samarbete.


2005 budget 23 152 000
2004 tilläggsb.
2004 budget 23 138 000
2003 bokslut 22 725 000