Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
         01. Arbetsförvaltningen
         06. Arbetskraftspolitiken

Statsbudgeten 2005

07. Flykting- och migrationsärendenPDF-versio

Förklaring:Den allmänna utvecklingen, planeringen, styrningen och uppföljningen samt samordningen av integrationsfrämjandet och mottagandet av asylsökande och mottagandet av personer som får tillfälligt skydd ankommer enligt lagen om främjande av invandrares integration samt mottagande av asylsökande (493/1999) på arbetsministeriet. Inom arbetsministeriets förvaltningsområde kan finnas förläggningar och flyktingslussar. Dessutom svarar arbetsministeriet med stöd av 121 § i utlänningslagen (301/2004) för ordnande av inkvartering av och omsorg om utlänningar som tagits i förvar och bereder i samarbete med utrikesministeriet och inrikesministeriet ett förslag till statsrådet om de områden från vilka kvotflyktingarna skall väljas. Arbetsministeriet svarar också för anordnandet av sådan samhällsorientering och sådana språkprov samt sådan informations- och publikationsverksamhet i anslutning till invandring som avses i 48 § i utlänningslagen. Till arbetsministeriets uppgifter hör att i samarbete med undervisningsministeriet förebygga rasism samt främja goda etniska relationer. Arbetsministeriet är den myndighet som administrerar och ansvarar för Europeiska flyktingfondens (ERF) verksamhet i Finland.

Arbetskrafts- och näringscentralen skall integrera invandrare i samhället och arbetslivet, planera, styra och följa integrationsfrämjandet och mottagandet av asylsökande och mottagandet av personer som får tillfälligt skydd samt sköta de övriga uppgifter om vilka bestäms särskilt. Arbetskrafts- och näringscentralen anvisar flyktingar till en kommun och ingår ett avtal om ersättning av de kostnader som föranleds av flyktingarna. Kommunen är allmänt ansvarig och samordningsansvarig i fråga om integrationsfrämjandet och enligt avtal ansvarig för anordnandet av mottagande och integration av kvotflyktingar och personer som fått uppehållstillstånd i Finland av skäl som är jämförbara med flyktingskap. Arbetskraftsbyrån svarar tillsammans med arbetskrafts- och näringscentralen för ordnandet av de arbetskraftspolitiska åtgärder och den arbetskraftsservice som behövs vid integrationen av invandrare.

Till kommunerna betalas enligt de grunder som statsrådet fastställt (512/1999) ersättning av statsmedel för kostnaderna för utkomststöd, ordnandet av service och den allmänna administreringen av mottagningen under 3 års tid. Till kommunerna betalas ersättning för tolkservice, kostnader som åsamkas kommunen av ordnandet av omsorg om och vård av minderåriga som anlänt till Finland utan vårdnadshavare tills den minderåriga fyller 18 år samt kostnader som åsamkas av ordnandet av sådan långvarig vård som ett handikapp eller en sjukdom förutsätter för högst tio år. Utöver detta kan kommunen av särskilda skäl få ersättning för andra kostnader för kommunen för högst tio år.

Staten ersätter kostnaderna för utkomststöd till personer som flyttar till Finland från det tidigare Sovjetunionens område under ett halvt år, kostnaderna för utkomststöd som betalats ut i stället för pension eller någon annan socialskyddsförmån under högst fem år, betydande kostnader på grund av en persons sjukdom eller skada under högst fem år samt kostnader utan tidsgräns för ordnande av utkomst för och omsorg om personer från det tidigare Sovjetunionens område som frivilligt deltagit i Finlands krig åren 1939—1945 samt deras makor.

Staten arrangerar och finansierar mottagningen av asylsökande.

Flyktingar, asylsökande och återflyttare som omfattas av ersättningarna
  2003 2004 2005
       
Flyktingkvot 750 750 750
  utfall uppskattning uppskattning
Flyktingar som anlänt till landet 1 202 2 250 1 750
— Kvotflyktingar 562 850 750
— Familjeåterförening 293 400 400
— Asylsökande som beviljats uppehållstillstånd 347 1 000 600
Flyktingar som omfattas av den kommunala, kalkylerade ersättningen 4 622 5 200 5 100
Nya asylsökande 3 221 3 000 3 000
Asylsökande som registrerats, medeltal per år 2 750 2 700 1 850
Återflyttare från det tidigare Sovjetunionen 772 1 500 1 400

De årliga avvikelserna mellan den i budgeten fastslagna flyktingkvoten och antalet kvotflyktingar som anländer till Finland beror på att flyktingarnas ankomst till Finland kan fördröjas bl.a. på grund av svårigheter med att få utresetillstånd och genomresevisum. Antalet personer som omfattas av ersättningarna uppskattas på grundval av det antal som anlänt till landet under de tre föregående åren samt på grundval av uppskattningen för budgetåret.

Av de asylsökande beräknas omkring en femtedel få asyl eller uppehållstillstånd på grund av att de behöver skydd eller för att det skulle vara uppenbart oskäligt att sända dem tillbaka. Inkvarteringstiden i förläggningar eller i privat inkvartering är beroende av den tid det tar att behandla asylansökningarna och av den därtill eventuellt hörande besvärsprocessen och dess längd, samt den tid det tar att placera personerna i fråga i kommunen eller den tid det tar för dem att avlägsna sig från landet. Utlänningsverket behandlade i början av år 2004 de asylansökningar som anhängiggjorts före 2004 och till följd av att denna anhopning avvecklats beräknar man att 2004 kommer ca 1 000 personer att beviljas uppehållstillstånd, medan antalet år 2005 beräknas uppgå till ca 600 personer. Antalet asylsökande som registrerats vid förläggningarna för asylsökande beräknas under 2004 minska med ca 1 000 personer och i genomsnitt uppgå till 1 850 personer om året. Av det antal asylsökande som registrerats beräknas att ca 1 390 personer inkvarteras på förläggningar för asylsökande och ca 460 i privat inkvartering.

Ersättningar som berör flyktingar, asylsökande och återflyttare (1 000 euro)
  2003 2004 2005
  utfall budgeterat budgetprop.
       
Mottagning av flyktingar 37 676 41 699 41 240
— Kalkylerad ersättning till kommunerna 12 636 14 299 14 118
— Övriga ersättningar till kommunerna 25 040 27 400 27 122
Mottagning av asylsökande 28 903 27 430 25 895
Övriga utgifter för flyktingar och asylsökande 2 135 2 658 2 526
Ersättning till kommunerna för utgifter för återflyttare från det tidigare Sovjetunionen 8 214 10 300 9 300

21. Statens åtgärder för mottagande av flyktingar och asylsökande (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 7 326 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av omkostnaderna för statliga förläggningar, utgifterna för ordnande av flyktingars inresa i landet, hälsoundersökningar i utflyttningslandet och utbildning samt till ordnande av utbildning och information i syfte att främja mottagningsverksamheten. Dessutom får anslaget användas till betalning av utgifterna för anskaffning av service som i särskilda situationer är nödvändig för att mottagningen skall kunna ske, till kostnaderna för delegationen för mottagande av asylsökande samt för betalning av olycksfallsersättningar och gruppansvarsförsäkringar för dem som deltar i åtgärder ordnade av förläggningarna och för betalning av de skötselkostnader som Statskontoret uppbär för dessa. Av anslaget får högst 505 000 euro användas till anskaffning av rättshjälpstjänster för asylsökande och flyktingar. Anslaget får dessutom användas till förebyggande och uppföljning av rasism och etnisk diskriminering samt till utbildning för bekämpande av diskriminering. Anslaget får användas till avlöning av personal som motsvarar högst 123 årsverken.

Förklaring:

Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetprop.
       
Utgifter 6 515 5 471 5 537
— personalutgifter 2 384 2 326 2 402
— lokalhyror 991 975 975
— inköp av tjänster (även från andra ämbetsverk) 2 622 1 740 1 740
— övriga utgifter för verksamheten (material, förnödenheter m.m.) 518 430 420


2005 budget 7 326 000
2004 tilläggsb. 253 000
2004 budget 7 326 000
2003 bokslut 7 513 142

29. Samhällsorientering för återflyttare (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 900 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter för den samhällsorientering som ordnas på basis av 48 § i utlänningslagen (301/2004) och ordnande av det språkprov som utarbetats för att testa kunskaperna i finska eller svenska. Anslaget budgeteras enligt prestationsprincipen.

Förklaring:En person från det tidigare Sovjetunionens område som har finsk nationalitet och som på basis av 48 § i lagen ansöker om uppehållstillstånd i Finland skall förete ett intyg över att han eller hon avlagt ett av en finsk myndighet anordnat språkprov, om det inte med beaktande av sökandens omständigheter skall anses oskäligt att han eller hon deltar i samhällsorientering eller språkprov. Uppehållstillstånd beviljas också en familjemedlem till den egentliga sökanden samt ett sådant barn till den egentliga sökanden som är beroende av denne för sin försörjning och som inte har fyllt 18 år då sökanden beviljas uppehållstillstånd. Också familjemedlemmar till den egentliga sökanden ges samhällsorientering. Kunskaperna i finska eller svenska skall motsvara nivå A2 på nivåskalan för språk i Europarådets gemensamma europeiska referensramar.

Den beräknade fördelningen av användningen av anslaget
   
Samhällsorientering 400 000
Ordnande av språkprov 500 000
Sammanlagt 900 000


2005 budget 900 000
2004 budget 900 000
2003 bokslut 311 559

30. Statlig ersättning till kommunerna för särskilda kostnader för utkomststöd till personer som flyttar till Finland och för social- och hälsovård som ges dem (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 9 300 000 euro.

Anslaget får på de grunder som fastställs av statsrådet (512/1999) användas för ersättningar till kommunerna för kostnaderna för utkomststöd till personer som flyttar till Finland från det tidigare Sovjetunionens område och för särskilda kostnader för social- och hälsovård som ges dem.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag beaktats 1 000 000 euro på grund av att antalet personer som flyttar från det tidigare Sovjetunionens område har minskat.

I fråga om personer som flyttat till Finland ersätts ca 2 300 000 euro i kostnader för utkomststöd i ett halvt år från inresa i landet, och i utgifter för utkomststöd därför att personen på grund av sin ställning vid invandringen inte kan få pension eller någon annan socialskyddsförmån ersätts ca 4 800 000 euro. Dessutom betalas till kommunerna ca 2 200 000 euro för kostnaderna för långvarig vård av och omsorg om ca 150 personer. Ersättningarna betalas till kommunerna i efterskott.

Antalet personer som omfattas av ersättningarna och den beräknade fördelningen av användningen av anslaget
  Personer
     
Utkomststöd 6 mån. 1 150 2 300 000
Utkomststöd 5 år. 1 120 4 800 000
Särskilda kostnader 120 1 300 000
Frändeveteraner 31 900 000
Sammanlagt 2 421 9 300 000


2005 budget 9 300 000
2004 budget 10 300 000
2003 bokslut 8 213 995

31. Åtgärder mot diskriminering (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 100 000 euro.

Anslaget får användas till nationell finansiering för kommunerna i fråga om projekt som ingår i EU:s handlingsprogram mot diskriminering.

Förklaring:EU-rådet fattade den 27 november 2000 ett beslut om inrättande av gemenskapens handlingsprogram mot diskriminering 2001—2006. Inom ramen för programmet kan finansiering sökas för transnationella projekt mot diskriminering. Anslaget får även användas till finansiering av den nationella andelen av projektet. Den nationella andel som finansieras under momentet riktas som en överföring till kommunerna för finansiering av den nationella andelen.


2005 budget 100 000
2004 budget 100 000
2003 bokslut 100 000

63. Mottagande av flyktingar och asylsökande (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 62 335 000 euro.

Anslaget får på de grunder som statsrådet bestämmer (512/1999) användas till betalning av utgifter för ordnandet av verksamhet som stöder flyktingars integration, kalkylerad ersättning till kommunerna för kostnaderna för social- och hälsovård samt ersättning för utkomststöd, tolkservice och särskilda kostnader, för utgifter för återflyttning samt till kommuner, samkommuner och sammanslutningar för utgifter för de förläggningar för asylsökande som de driver och för grupp- och familjegrupphem, tolkcentraler och andra behövliga utgifter. Anslaget får också användas till betalning av olycksfallsersättningar och gruppansvarsförsäkringar för personer som deltar i åtgärder ordnade av förläggningarna samt till betalning av de skötselkostnader som Statskontoret uppbär för dem. Dessutom får anslaget användas till ordnande av utkomst för och omsorg om utlänningar som har tagits i förvar på grundval av 121—123 § i utlänningslagen (301/2004). Anslaget får också användas till konsumtionsutgifter. Flyktingkvoten för 2005 är 750 personer.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom avdrag beaktats 3 800 000 euro som överföring till moment 26.02.21 på grund av att tiden för mottagning av asylsökande har blivit kortare i och med den försnabbade behandlingen av asylansökningar och såsom tillägg beaktats 1 680 000 euro på grund av att antalet minderåriga asylsökande som rest in i landet ensamma har ökat. År 2005 är man beredd att ta emot ca 750 nya kvotflyktingar och 400 anhöriga som anländer till landet inom ramen för familjeföreningsprogrammet. Antalet flyktingar som omfattas av de kommunala, kalkylerade ersättningarna beräknas i årsverken räknat uppgå till ca 5 100. Det beräknas att antalet nya asylsökande är 3 000, av vilka 600 beräknas få uppehållstillstånd. Det uppskattas att antalet asylsökande som registrerats vid förläggningarna för asylsökande är i medeltal 1 850.

Den beräknade fördelningen av användningen av anslaget
   
Kalkylerade ersättningar för kostnader för stödjande av flyktingars integration samt social- och hälsovård 14 118 000
Övriga ersättningar till kommunerna 27 122 000
Mottagning av asylsökande 21 095 000
Sammanlagt 62 335 000


2005 budget 62 335 000
2004 budget 64 455 000
2003 bokslut 61 193 214