Statsbudgeten 2005
70. Ägarpolitik
Förklaring:Ägarpolitiken utvecklas i enlighet med regeringsprogrammet och de principer som statsrådet fastställt 2004. I ägararrangemang och branschregleringar vid statsbolag och i tillämpliga delar också vid statliga intressebolag iakttas de förfaringssätt som statsrådet godkänt och som ligger i linje med regeringsprogrammet. Statens ägarpolitiska åtgärder prövas alltid separat för varje bolag med beaktande av bolagets ställning och situation samt med hänsyn till marknadsförhållandena.
Utgångspunkten för att utveckla statsbolagens och de statliga intressebolagens strategi är att upprätthålla en god lönsamhet och resultatutveckling samt att på så sätt trygga en tillräcklig dividendutbetalningsförmåga och öka värdet av egendomen. Bolagens tillfredsställande lönsamhet under de senaste åren har stabiliserat bolagens finansiella ställning och också garanterat dem rimliga investerings- och utvecklingsmöjligheter. Under de närmaste åren verkar det inte finnas något växande behov av aktieemissioner i anslutning till kapitalförvaltningen i statsbolag och statliga intressebolag. Att öka industrins kostnadseffektivitet och internationella konkurrenskraft är en bestående uppgift och det är sannolikt att olika ägararrangemang och omstruktureringar även framöver sker i statsbolagen och de statliga intressebolagen. Dessa arrangemang kan i vissa fall även förutsätta direkta investeringar av staten liksom även att verksamhetsbetingelserna för Finlands Industriinvestering Ab ytterligare förbättras.
Att systematiskt utveckla corporate governance, dvs. ägarstyrning, vid statsbolagen och de statliga intressebolagen är av central betydelse när det gäller att driva ministeriets ägarpolitik.
En aktiv dividendpolitik omfattar förutom att sörja för bolagens dividendutbetalningskapacitet även att ställa upp tillräckliga och internationellt konkurrenskraftiga mål för dividendutbetalning som gör bolagen mer attraktiva som investeringsobjekt. Dividendpolitiken får dock inte äventyra bolagens möjligheter att t.ex. själv i tillräckligt stor utsträckning finansiera investeringar.
I samband med beredningen av budgetpropositionen uppställer handels- och industriministeriet preliminärt följande resultatmål för ägarpolitikens resultatområde för 2005:
Samhälleliga verkningar
- Industristrukturen och den övriga näringsstrukturen i Finland utvecklas och bolagens konkurrenskraft stärks och deras värde ökar bl.a. med hjälp av ägararrangemang och branschregleringar.
Resultatet av verksamheten
- Ägarstyrningen vid statsbolag och statliga intressebolag effektiveras bl.a. genom koordinering av ägarstyrningen vid statsbolagen inom de olika förvaltningsområdena, utveckling av statsbolagens förvaltning, iakttagande av en aktiv och målinriktad dividendpolitik samt genom fortsatt utveckling av motivationssystemet för ledningen och personalen.
Fördelning av anslagen under kapitlet Ägarpolitik (1 000 euro) | ||||
---|---|---|---|---|
År 2003 bokslut |
År 2004 ordinarie budget |
År 2005 budgetprop. |
||
80. | Lån för Airbus-samarbetsprojektet (reservationsanslag 2 år) | 6 560 | - | 2 551 |
88. | Aktieförvärv (reservationsanslag 3 år) | 1 382 | 1 382 | 1 382 |
Sammanlagt | 7 942 | 1 382 | 3 933 |
80. Lån för Airbus-samarbetsprojektet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 2 551 000 euro.
Anslaget får användas för betalning av det lån som Patria Finavicomp Oy beviljats 2001.
Förklaring:I tilläggsbudgeten för 2001 godkände riksdagen att Patria Finavicomp Oy beviljas högst 18 838 000 euro i lån för bolagets deltagande i A 380-projektet. Lånet beviljades i december 2001. Projektet syftar till att lansera ett europeiskt alternativ till passagerarplan i största storleksklass.
2005 budget | 2 551 000 |
2003 bokslut | 6 560 000 |
88. Aktieförvärv (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 1 382 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av teckningspriset för de aktier som staten tecknar i statsbolagens eller de statliga intressebolagens aktieemissioner. Anslaget får också användas till betalning av utgifter för andra nödvändiga aktiearrangemang samt till betalning av utgifter som hänför sig till privatisering och ägarstyrning av statsbolag. Anslaget får dessutom användas till betalning av teckningspriset för konvertibla skuldebrev. Konvertibla skuldebrevslån får tecknas utan säkerhet.
2005 budget | 1 382 000 |
2004 budget | 1 382 000 |
2003 bokslut | 1 382 000 |