Statsbudgeten 2005
50. Internationaliseringspolitik
Förklaring:Genom internationaliseringspolitiken stöds speciellt nya samt små och medelstora företag i sina strävanden att inleda export och göra inbrytningar på marknaden. Den tillgängliga uppsättningen av medel har sammanställts så att företagen kan utnyttja effektiverade stödåtgärder redan i de inledande faserna av exportverksamheten. Enligt en undersökning om hur väl företagen känner till dessa tjänster visade det sig att speciellt små företag allra sämst känner till det tjänsteutbud som står till förfogande. Därför effektiveras den grundläggande rådgivningen och informationen om stödåtgärder för internationalisering.
Internationaliseringspolitiken riktar sig i främsta hand till små och medelstora företag med tillväxtpotential som är verksamma inom teknologiintensiva branscher. Insatsområden är dessutom främjande av export av omfattande tjänstekoncept med anknytning till välfärd samt bioteknologi och andra områden inom högteknologin och informationsteknologin.
Genom internationaliseringspolitiken stöds också politikprogrammet för företagsamhet som har som mål att skapa nya företag och sporra företagsamhet. Produkterna planeras allt oftare för den internationella marknaden, varigenom hemmamarknadsfasen får en blygsammare ställning i företagets livscykel. Stödinstrumenten för internationaliseringspolitiken omfattar sakkunnig- och rådgivningstjänster som företagarna i exportverksamhetens inledande fas kan utnyttja utan avgift.
En utvärdering av långfristigt exportsamarbete och exportringar mellan företag har färdigställts och de rekommendationer och slutsatser som presenteras i den styr utvecklingen av exportringar. Deltagande i samarbete förutsätter enligt utvärderingen ett starkt engagemang hos deltagarna.
Exportforums verksamhet fortgår i syfte att öka och effektivera samarbetet mellan olika serviceorganisationer. Enligt den undersökning som utredde utbudet av tjänster är de övergripande tjänstekoncepten med sina olika delar fungerande och de internationaliseringstjänster som står till buds kompletterar varandra väl. Utvecklingsbehoven hänför sig till samarbete mellan organisationerna samt till inre administrering av stödprogram samt kvalitetsförbättring.
Organisationer som främjar utrikeshandeln och Finpro rf styrs genom exakta service- och verksamhetsmål. Samarbetet mellan organisationerna utvecklas och fokus riktas speciellt på att göra deras tjänsteutbud bättre känt. För att stödja tjänsteutbudet vid Finpro rf:s exportcentra utomlands utvecklas inhemska tjänster och ökas kontakten till regioner och tillväxtcentra på olika håll i Finland.
När understöd beviljas beaktas också de internationaliseringsåtgärder som främjar en ökad användning av trä och som hänför sig till projektet TräEuropa, i vilket också företag deltar och som nu pågår det sista året.
År 2005 deltar Finland tillsammans med de andra nordiska länderna i världsutställningen i Aichi i Japan. För arrangemangen av den gemensamma utställningen har ett sekretariat inrättats i anslutning till Nordiska Ministerrådets sekretariat i Köpenhamn.
I samband med beredningen av budgetpropositionen uppställer handels- och industriministeriet preliminärt följande resultatmål för internationaliseringspolitikens resultatområde för 2005:
Samhälleliga verkningar
- Små och medelstora företag med tillväxtpotential har en så god beredskap som möjligt att svara mot internationell konkurrens.
- Den industriella basen stärks och exporten blir mångsidigare.
Resultatet av verksamheten
- Program baserade på samarbete mellan företagen och exportinriktade partnerskapsprogram som speciellt riktas till små företag ökas.
- Samarbetet och informationsutbytet mellan sammanslutningar som bedriver verksamhet med exportringar effektiveras.
- Internationaliseringstjänster och -understöd riktas speciellt till nya exportföretag.
- Innehållet och tjänsteutbudet i internationaliseringspolitiken utvecklas enligt Exportforums rekommendationer.
- Samarbetet mellan de olika organisationer som erbjuder internationaliseringstjänster effektiveras och informationen om internationaliseringstjänsterna ökas.
- De inhemska regionala kontakterna inom Finpro rf:s nätverk av exportcentra ökas.
- I Ryssland och Kina effektiveras och diversifieras utbudet av internationaliseringstjänster till små och medelstora företag.
Den beräknade fördelningen av anslaget under kapitlet Internationaliseringspolitik (1 000 euro) | ||||
---|---|---|---|---|
År 2003 bokslut |
År 2004 ordinarie budget |
År 2005 budgetprop. |
||
21. | Omkostnader för Centralen för turistfrämjande (reservationsanslag 2 år) | 16 066 | 16 182 | 16 201 |
40. | Företags internationalisering branschvis (förslagsanslag) | 14 095 | 19 500 | 19 000 |
41. | Understöd till organisationer som främjar utrikeshandeln och till Finpro rf (fast anslag) | 23 596 | 23 596 | 24 096 |
Sammanlagt | 53 757 | 59 278 | 59 297 |
21. Omkostnader för Centralen för turistfrämjande (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag om 16 201 000 euro.
Förklaring:Avsikten är att politikprogrammet för företagsamhet skall finansieras med anslaget.
Centralen för turistfrämjande (CTF) är sakkunnig på turism på riksomfattande nivå och en aktiv internationell aktör som producerar mervärde för turismnäringen och samhället.
Tyngpunktsområdet för CTF:s verksamhet i Finland är samarbete med storområden, regionala organisationer, stora städer, turismcentra och stora bolag. Utvecklingen och exporten inom små företag stöder CTF främst så att företagen verkar i samarbete med regionala organisationer eller turismcentra, som i sin tur samarbetar med CTF.
I samband med beredningen av budgetpropositionen uppställer handels- och industriministeriet preliminärt följande resultatmål för Centralen för turistfrämjande för 2005:
Effektivitet
Mål som avspeglar den totala utvecklingen inom turismen och som endast delvis påverkas av CTF:s åtgärder:
- De registrerade utländska övernattningarna ökar med 3,5 % och de icke-registrerade med 5 %.
- Inkomsterna av utländsk turism (utan transportinkomster) ökar med 3 %.
- Finlands marknadsandel av den turism som riktar sig till de nordiska länderna är 14,8 %.
Resultatet av verksamheten
- Produktiviteten förbättras genom fokusering av verksamheten på huvudproduktgrupper, dvs. sommarprodukter, vinterprodukter och året runt-produkter.
- Målet för relationstalet input/output för de marknadsåtgärder som CTF vidtar tillsammans med näringen är över 10, då resultatet granskas enligt operativa kostnader. När alla kostnader räknas med är målet 8.
- Den externa kundtillfredsställelsen bibehålls på en hög nivå (skolvitsord 8,3).
- En mätning av den interna kundtillfredsställelsen utförs med målet att nå minst vitsordet 8,2 (föregående 8, skolvitsord).
- Den externa satsningen på CTF:s funktioner är 10,3 miljoner euro.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
- CTF:s nya lönesystem införs 2005 i full skala.
- Arbetssätten och informationsgången mellan teamen förbättras.
- Personalens kompetens och trivsel i arbetet främjas.
Vid dimensioneringen av anslaget har inkomster av och utgifter för den avgiftsbelagda och samfinansierade verksamheten beaktats som nettobudgeterade inkomster av och utgifter för verksamheten.
Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2003 bokslut |
2004 budget |
2005 budgetförslag |
|
Inkomster | 3 478 | 4 667 | 4 220 |
— avgiftsbelagd verksamhet | 1 701 | 170 | 195 |
— intäkter av samfinansierad verksamhet utanför statsförvaltningen (även finansiering från EU) | 1 770 | 4 472 | 4 000 |
— övriga inkomster | 7 | 25 | 25 |
Utgifter | 19 673 | 20 849 | 20 421 |
— personalutgifter | 4 810 | 4 954 | 5 103 |
— lokalhyror | 918 | 915 | 915 |
— inköp av tjänster (även från andra ämbetsverk) | 11 388 | 12 280 | 12 000 |
— övriga utgifter för verksamheten (material, förnödenheter m.m.) | 2 557 | 2 700 | 2 403 |
Finansiering av verksamheten | |||
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet | 3 478 | 4 667 | 4 220 |
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet | 19 673 | 20 849 | 20 421 |
— omkostnadsfinansiering, netto | 16 195 | 16 182 | 16 201 |
Användning av momentet | |||
— överförts från föregående år | 2 749 | ||
— beviljats | 16 066 | ||
— använts | 16 195 | ||
— överförts till följande år | 2 620 |
2005 budget | 16 201 000 |
2004 budget | 16 182 000 |
2003 bokslut | 16 066 000 |
40. Företags internationalisering branschvis (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 19 000 000 euro.
Anslaget får användas till gemensamma projekt som företagsgrupperingar genomför tillsammans och som syftar till att främja export och internationalisering samt för samarbetsprojekt som utvecklar företagens internationella konkurrenskraft och i vilka företag registrerade i Finland som bedriver industriell produktion inom olika branscher samt företag i servicebranscherna kan delta.
Anslaget får användas till projekt som stöder internationalisering och marknadsföring av projektet TräEuropa och i vilka också företag deltar. Anslaget får även användas till kostnaderna för inledandet av verksamheten av en internationaliseringsförening som bildas inom musikbranschen samt för Finlands deltagande i den internationella världsutställningen i Aichi i Japan 2005.
Understöden beviljas enligt de grunder som statsrådet närmare fastställer. Understöd kan beviljas till högre procentandelar för sådana riksomfattande eller regionalt betydelsefulla projekt i vilka företag inte medverkar eller beträffande vilka det är svårt att fördela kostnaderna företagsvis eller där nyttan av projektet kan uppskattas tillfalla ett stort antal företag eller projektet till sin natur är avvikande och riskfyllt. År 2005 får nya bidrag beviljas till ett belopp av sammanlagt 16 738 000 euro.
Förklaring:Avsikten är att politikprogrammet för företagsamhet skall finansieras med anslaget.
Branschvisa projekt genomförs av organisationer, sammanslutningar, branschförbund och företag som främjar utrikeshandeln.
Avsikten är att 1 000 000 euro av anslaget används för kostnaderna för Finlands deltagande i den internationella världsutställningen i Aichi i Japan 2005. Med anslaget betalas Finlands andel av det samnordiska deltagandet samt de åtgärder som Finland vidtar som egna nationella åtaganden i samband med världsutställningen.
Effektivitet
- Företagen har goda förutsättningar att inleda och upprätthålla internationell affärsverksamhet på den föränderliga internationella marknaden.
- Exportbasen breddas och exporten blir mångsidigare.
Resultatet av verksamheten
- Partnerskapsprogram inom exporten ökas och de riktas till nya och små företag. Samarbetet mellan de bakgrundsorganisationer som ansvarar för verksamheten med exportringar effektiveras.
- Anslaget används med prioriteringen att stödja små och medelstora företag med tillväxtpotential som är verksamma inom teknologiintensiva branscher. Fokus ligger på nya företag och små och medelstora företag som befinner sig i en riskfylld inledande internationaliseringsfas.
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt föranleder (1000 euro) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | Samtliga utgifter för användningen av fullmakter | |
Förbindelser som ingåtts före år 2005 | 9 500 | 4 500 | 2 000 | 1 000 | 17 000 |
Förbindelser år 2005 | 9 500 | 4 000 | 2 000 | 1 200 | 16 700 |
Sammanlagt | 19 000 | 8 500 | 4 000 | 2 200 | 33 700 |
Statens kostnader för de understöd som beviljas 2005 (nuvärde) uppgår totalt till 15,4 miljoner euro.
2005 budget | 19 000 000 |
2004 budget | 19 500 000 |
2003 bokslut | 14 094 510 |
41. Understöd till organisationer som främjar utrikeshandeln och till Finpro rf (fast anslag)
Under momentet beviljas 24 096 000 euro.
Anslaget får användas till att producera grundläggande rådgivning och sakkunnigtjänster som tillhandahålls av organisationer som främjar utrikeshandeln och av Finpro rf.
Allmänt understöden beviljas enligt de grunder som statsrådet närmare fastställer. Allmänt understöd kan beviljas till högre procentandelar för mer riskfyllda funktioner i organisationer som främjar utrikeshandeln och vid Finpro rf.
Förklaring:Avsikten är att politikprogrammet för företagsamhet skall finansieras med anslaget.
Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 500 000 euro i överföring från moment 32.20.40 för beredningsarbete som hänför sig till näringslivet och innovationspolitiken.
Organisationer som främjar utrikeshandeln och Finpro rf erbjuder företag med pågående internationalisering samt små och medelstora företag kvalitativa sakkunnig-, rådgivnings- och utbildningstjänster både i Finland och utomlands. De sakkunnigtjänster som erbjuds små och medelstora företag är i regel avgiftsfria medan mer omfattande sakkunnigtjänster och konsultutredningar är avgiftsbelagda.
Enligt den utredning om internationaliseringstjänster som genomförts på uppdrag av Exportforum är tjänsteutbudet tillräckligt heltäckande och utbudet mellan de olika producenterna är inte överlappande. Systemet fungerar bra enligt utredningen, även om det finns behov av utveckling i syfte att öka samarbetet. Av de 3 000 företag som intervjuades hade 71 % använt offentliga internationaliseringstjänster, och av dessa hade 47 % anlitat Finpro rf:s tjänster. I utredningen konstaterades också att de minsta företagen inte tillräckligt väl känner till de tjänster som står till förfogande.
De regionala kontakterna i Finland inom Finpro rf:s utländska nätverk av exportcentra ökas och blir mångsidigare. Handels- och industriministeriet fastställer separata resultatmål för den verksamhet som bedrivs av de olika organisationerna och följer upp hur dessa resultatmål nås. Finpro rf:s verksamhet utvecklas med målet att öka antalet företag som utnyttjar Finpros tjänster.
Den beräknade fördelningen av användningen av anslaget | € |
---|---|
Institutet för internationell handel Fintra | 2 200 000 |
Finsk-svenska handelskammaren | 430 000 |
Finsk-ryska handelskammaren | 433 000 |
Andelslaget Viexpo | 270 000 |
Finland Convention Bureau | 233 000 |
Finpro rf | 20 530 000 |
Sammanlagt | 24 096 000 |
I samband med beredningen av budgetpropositionen uppställer handels- och industriministeriet preliminärt följande resultatmål för uppgiftsområdet för 2005:
Effektivitet
- Affärskompetensen vid nya företag i den inledande fasen med pågående internationalisering stärks, internationaliseringen tidigareläggs och antalet företag med ökande internationell verksamhet ökar.
- Exportstrukturen blir mångsidigare.
Resultatet av verksamheten
- Minst två tredjedelar av de avgiftsfria och de delvis avgiftsbelagda sakkunnigtjänsterna riktas till små och medelstora företag.
- Samarbetet mellan sammanslutningar och organisationer som erbjuder internationaliseringstjänster vidareutvecklas.
- Mera och effektivare information om internationaliseringstjänster och utbudet av dem riktas till speciellt små nya företag, bl.a. genom utveckling av de regionala kontakterna i Finland inom Finpro rf:s nätverk av exportcentra.
2005 budget | 24 096 000 |
2004 budget | 23 596 000 |
2003 bokslut | 23 596 000 |