Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
            (33.) Forststyrelsen
            (61.) Lantmäteriverket
         72. Livsmedelsverket

Statsbudgeten 2005

21. (30.42.21, 30.42.24 och 30.42.74) Vilt- och fiskeriforskningsinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 16 421 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av sådana utgifter som föranleds av ombyggnaden av fiskodlingsanstalter och forskningsstationer och som hänförs till investeringsutgifter.

Förklaring:Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet idkar forskning i fiskerihushållning, viltvård och renskötsel och sköter statens fiskodling.

Under de närmaste åren kommer forskningsinstitutet att fördjupa och utveckla sin grundläggande uppgift, dvs. forskning som stöder ett hållbart nyttjande av fisk- och viltresurserna. Vid uppföljningen av tillgången på och nyttjandet av fisk- och viltresurser beaktas jord- och skogsbruksministeriets uppdaterade strategiska mål samt särskilt fiskbeståndets situation och behoven av ändringar till följd av viltets utbredning och rikliga förekomst. Vattenbruksnäringens utveckling i en mångsidigare, risktålig och lönsam riktning främjas. Kärnuppgiften i fråga om vattenbruket är att bevara fiskbeståndets mångfald. Forskarteam som har kompetens för omfattande, krävande och också internationella forskningsprojekt utvecklas och samarbetet utökas och görs mångsidigare. Forskning och tjänster som stöder näringsutvecklingen och sysselsättningen stärks.

Jord- och skogsbruksministeriet ställer i samband med beredningen av budgetpropositionen för år 2005 preliminärt upp följande resultatmål för Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet:

Funktionell effektivitet

Fördelning enligt resultatområde av Vilt- och fiskeriforskningsinstitutets kostnader, inkomster av den
avgiftsbelagda verksamheten, intäkter för samarbetet samt övriga inkomster, mn euro
  2003 2004 2005
Resultatområde kostn. intäkter kostn. intäkter kostn. intäkter
             
Fiskeriforskning 5,81 1,45 6,00 1,42 6,05 1,40
Närings- och samhällsforskning 2,83 0,99 2,90 0,97 2,95 0,96
Viltforskning 2,35 0,20 2,45 0,19 2,45 0,19
Renforskning 0,70 0,15 0,66 0,15 0,76 0,15
Bedömning av fisk- och viltbestånden 3,51 0,19 3,35 0,19 3,30 0,19
Statistikfunktion 0,44 0,03 0,50 0,03 0,50 0,03
Vattenbruk 6,79 1,50 6,50 1,46 6,40 1,45
— Återställandet av laxbestånd och annat underhåll av hotade fiskbestånd och deras mångfald 2,80   2,50   2,40  
— Vård av Enareregionen 0,95   0,95   1,00  
— Produktion för forskning och förädling 0,65   0,85   1,10  
— Övrig produktion och verksamhet 1,40   1,20   0,90  
— Kontraktsodling 0,99   1,00   1,00  
Övrig serviceproduktion 0,38 0,41 0,38 0,40 0,35 0,40
Sammanlagt 22,81 4,92 22,74 4,81 22,76 4,77

Produktions- och lönsamhetsmål för vattenbruket år 2005
  Produktionsmängd Styckkostnader
  (liter, 1 000 yngelenheter) (€ /romliter eller € /yngelenhet)
  genomsn. 2001—2003 2004 2005 genomsn. 2001—2003 2004 2005
             
Rom, liter 5 950 4 400 4 100 245 320 300
Yngel från fiskodlingsanstalter, yngelenheter à 50 g/st. 1 830 1 450 1 600 1,10 1,17 1,20
Yngel från naturdammar, yngelenheter à 5 g/st. 2 350 1 720 1 700 0,11 0,12 0,12

Kostnadsmotsvarigheten i fråga om försäljningen av vattenbruksprodukter förbättras med 3 procentenheter.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
  2003 2004 2005
  utfall prognos uppskattning
       
Forsknings-, statistik- och serviceprestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 824 760 760
Kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 708 634 634
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 116 126 126
Kostnadsmotsvarighet, % 116 120 120
       
Vattenbruksprodukter      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 1 077 1 100 1 050
Kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 1 548 1 650 1 510
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -471 -550 -460
Kostnadsmotsvarighet, % 70 67 70
Prisstöd 50 - -
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd -421 -550 -460

Produktion och kvalitetsledning

Fiskeriforskning

Om de ekonomiskt sett viktigaste fiskbeståndens tillstånd och utveckling görs vetenskapliga beräkningar. Fiskeregleringsmodeller utvecklas med hjälp av vilka nyttjandet av fiskeresurserna kan främjas och fiskbeståndens produktionskapacitet på lång sikt kan tryggas. Orsakerna till de dåliga resultaten av utplanteringarna av lax och havsöring samt metoder för att förbättra utplanteringsresultaten utreds. Fiskeriekonomiska metoder för iståndsättande av eutrofierade vattendrag utvecklas. Resurser riktas till åtgärder med hjälp av vilka fiskarnas mångfald kan bevaras i både odlingsmiljö och naturlig miljö.

Närings- och samhällsforskning

De tre insatsområdena för forskningen består av forskning i anknytning till livsmedelsproduktion, forskning gällande upplevelser och fritid samt samhällsforskning gällande vården av naturtillgångarna. Marknaden och prisbildningen i Finland vad gäller vild fisk undersöks och det utvecklas ett system för mätning av produktkvaliteten gällande fisk. Forskningsprogrammet kring ekonomiskt utnyttjande av ren genomförs. Programmet har utarbetats för åren 2003—2007 och producerar information för en långsiktig utveckling av renskötseln.

Viltforskning

Inom forskningen gällande viltets livsmiljö undersöks metoder för att främja viltets välbefinnande i sådana skogs- och jordbruksmiljöer som utnyttjas ekonomiskt. De hållbara förutsättningarna för olika typer av skogslandskap att upprätthålla livsdugliga hönsfågelbestånd utreds och modeller för skogsbruksplanering produceras. Älgens val av livsmiljö vintertid undersöks i syfte att utreda riskerna för skador i plantbestånden. Forskningen som gäller stora rovdjur stärks och inriktas särskilt på att utforska vargarnas och björnarnas rörlighet och spridning för att kunna precisera uppskattningen av bestånden samt på att utreda sammansättningen av rovdjurens föda och deras jaktbeteende. Forskningen om havslevande sälar stärks. Skador som orsakas av sälar och stora rovdjur observeras och möjligheterna att förebygga sådana skador utreds. Målet är att utveckla indikatorer för jaktens ekologiska hållbarhet och utreda vilka faktorer som inverkar på viltbeståndets mångfald.

Renforskning

Inom renforskningen undersöks verkningarna av vinterbetet, utfordringen, kalvproduktionen och kalvdödligheten samt hur skogs- och landskapsstrukturerna inverkar på renbetenas bruksvärde. En mångårig inventering av vinter- och sommarbetena inom renskötselområdet påbörjas år 2005.

Bedömning av fisk- och viltbestånden

Gällande de ekonomiskt viktigaste fisktillgångarna görs beståndsberäkningar och fångstprognoser som grund för dimensioneringen av fisket och skötseln av bestånden. Särskild uppmärksamhet fästs vid bestånden av strömming och naturligt förekommande havslax och verkningarna av fisket på bestånden av naturligt förekommande havslax.

De viktigaste viltbeståndens storlek och produktion uppskattas som grund för jaktdimensioneringen och skötseln av bestånden.

Statistikfunktion

Över fiskeri- och vilthushållningen produceras officiell statistik som motsvarar både EU:s behov och de inhemska behoven i fråga om uppföljning och beslutsfattande.

Vattenbruk

Det viktigaste effektmålet inom vattenbruket när det gäller vården av bestånden av vilda fiskar är att avtagande fiskbestånd och deras mångfald bevaras med hjälp av bevarande odling, mjölkebanker och utplanteringar. Aktionsprogrammet för Östersjölaxens bevarande (Salmon Action Plan) stöds genom utplanteringar av lax och fiskeförutsättningarna förbättras i enlighet med de utplanteringsplaner som godkänts av jord- och skogsbruksministeriet. Yngel produceras både i form av kontraktsodling och i form av egen produktion. Med hjälp av utvalsförädling och sakkunigtjänster skapas förutsättningar för en lönsam vattenbruksnäring. För tryggande av verksamhets- och produktkvaliteten utnyttjas ett certifierat verksamhets- och miljösystem enligt ISO-standarden.

Vid dimensioneringen av anslaget har beaktats jord-, vatten- och husbyggnadsarbeten som föranleds av sådana nödvändiga ändringsarbeten och grundliga renoveringar som hänför sig till forskningsverksamheten och vattenbruket och som forskningsinstituten genomför själva. Med anslaget främjas vården av värdefiskbestånden i enlighet med de utplanteringsplaner som godkänts av jord- och skogsbruksministeriet.

Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster av den avgiftsbelagda serviceverksamheten beaktats 760 000 euro, som inkomster av försäljning av vattenbruksprodukter 1 050 000 euro och som medfinansiering i av EU och andra instanser samfinansierade forskningsprojekt 655 000 euro samt som övriga inkomster 260 000 euro.

Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Inkomster 3 107 2 725 2 725
— avgiftsbelagd verksamhet 1 901 1 920 1 810
— intäkter av samfinansierad verksamhet utanför statsförvaltningen (även intäkter från EU) 687 543 655
— övriga inkomster 519 262 260
Utgifter 18 795 19 087 19 146
— personalutgifter 10 822 11 173 11 255
— lokalhyror 2 355 2 600 2 700
— inköp av tjänster (även från andra ämbetsverk) 2 455 2 500 2 500
— övriga utgifter för verksamheten (material, förnödenheter m.m.) 3 163 2 814 2 691
       
Finansiering av verksamheten      
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet 3 107 2 725 2 725
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet 18 795 19 087 19 146
— omkostnadsfinansiering, netto 15 688 16 362 16 421
       
Användning av momentet      
— överförts från föregående år 5 236    
— beviljats 15 955    
— använts 15 688    
— överförts till följande år 5 503    

I årsverken under omkostnadsmomentet har såsom tillägg beaktats 15 årsverken som personal för samfinansierad verksamhet som i statsbudgeten finansieras under andra moment. Vid dimensionen av anslaget har såsom tillägg beaktats 59 000 euro till följd av det utbytande av fiskbeståndet som krävs på grund av en år 2003 konstaterad fisksjukdom.


2005 budget 16 421 000
2004 budget 16 362 000
2003 bokslut 15 955 000