Talousarvioesitys 2014
Selvitysosa:Poliisi turvaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä, ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta, estää ennalta, paljastaa ja selvittää rikoksia sekä saattaa ne syyteharkintaan.
Poliisitoiminnan eri osa-alueiden tuloksellisella toiminnalla osaltaan vaikutetaan siihen, että Suomi on Euroopan turvallisin maa.
Uudet poliisiyksiköt aloittavat toimintansa 1.1.2014. PORA III -linjausten mukaisesti jatketaan palveluverkkouudistusta sekä edistetään eräiden tietoteknisten kehittämistoimien toteuttamista (lupalvelujen kehittämishanke, automaattisen liikennevalvonnan kehittämishanke). Poliisitoiminnan toiminnalliset tulokset pidetään vähintään v. 2013 tasolla. Operatiivisissa tehtävissä, erityisesti kenttä- ja rikostorjuntatehtävissä, toimivien poliisimiesten riittävyys turvataan. Poliisin johtamisrakenteiden ja -toimintojen uudistamista jatketaan sekä tehostetaan tulosohjausta.
Poliisi pitää yhdessä sidosryhmien ja toimijoiden kanssa mukaan lukien yksityiset palveluiden tuottajat, järjestöt ja vapaaehtoiset (kansalaistoiminta) turvallisuuden tason ja yleisen turvallisuuden tunteen hyvänä kiinnittäen paikallisessa yhteistoiminnassa erityistä huomiota kasautuviin turvallisuushaasteisiin ja sosiaaliseen mediaan.
Poliisi toimii asiakaslähtöisesti ja eettisesti korkeatasoisesti niin, että kansalaisten luottamus toimintaan säilyy. Poliisin arvot eli oikeudenmukaisuus, ammattitaito, palveluperiaate ja henkilöstön hyvinvointi toteutuvat sekä toiminnassa että viestinnässä. Viestintä on strategisen johtamisen väline ja luonnollinen osa johtamista.
Poliisi reagoi toimintaympäristön muutoksiin sekä kohdistaa turvallisuusriskien analysointiin, tietojohtoisuuteen ja oikeaan tilannekuvaan perustuen yhdessä muiden turvallisuusalan toimijoiden kanssa ennakoivat toimet ja voimavarat turvallisuuden kannalta kriittisiin asioihin.
Poliisi varmistaa poliisin peruspalveluiden saatavuuden, mukaan lukien kielelliset palvelut, palveluiden laadun ja niiden toimintaedellytykset kansalaisille koko maassa asuinpaikasta riippumatta.
Poliisi vaikuttaa aktiivisesti tietojenvaihdon ja operatiivisen yhteistyön tehostamiseksi Euroopan unionin jäsenvaltioiden kesken ja lähialueiden maiden kanssa ja hyödyntää kansainvälistä yhteistyötä sisäisen turvallisuuden ylläpitämiseksi ja parantamiseksi. Kansainvälisellä yhteistyöllä torjutaan Suomeen ulottuvaa ja Suomesta käsin toimivaa kansainvälistä rikollisuutta mukaan lukien talousrikollisuus. Kansainvälisen poliisiyhteistyön keinoin torjutaan ulkopuolelta Suomeen kohdistuvaa rikollisuutta jo lähtömaissa. Poliisitoiminnassa hyödynnetään Euroopan unionin rahoitusmahdollisuudet.
Poliisi valmistautuu vastaamaan kasvavan itäliikenteen ja tulevan viisumivapauden tuomiin haasteisiin ja lisätehtäviin vahvistamalla torjuntatoimintaa, lisäämällä yhteistyötä lähialueilla ja syventämällä henkilöstön osaamista.
Poliisi torjuu talousrikollisuutta ja harmaata taloutta edistämällä kuudennen talousrikosohjelman täytäntöönpanoa tehostamalla talousrikostorjuntaa ja rikoshyödyn jäljittämistä. Harmaata taloutta kitketään monipuolisella keinovalikoimalla. Vahvistetaan korruptionvastaista toimintaa johtavaa viranomaisverkostoa ja kartoitetaan korruptiolle riskialttiit alat ja tilanteet, jotta niihin voidaan puuttua.
Poliisi osallistuu eri rikoslajit huomioivan järjestäytyneen rikollisuuden torjuntastrategian toimeenpanoon. Syvennetään poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistyötä, samoin näiden tahojen yhteistyötä syyttäjäviranomaisten kanssa. Toimivalla kansainvälisellä yhteistyöllä erityisesti lähialueiden viranomaisten kanssa turvataan rikosvastuun toteutuminen tekijän kotimaassa.
Jatketaan päivitetyssä terrorismin torjuntastrategiassa esitettyjen toimenpiteiden täytäntöönpanoa ja väkivaltaisen ekstremismin torjuntaa. Suojelupoliisin lisäresursseilla ylläpidetään ajantasaista tilannekuvaa sekä tehostetaan terrorismin torjuntaa vastaten muuttuvaan toimintaympäristöön.
Jatketaan tietoverkkojen avulla tehtävien rikosten tehostettuja torjuntatoimenpiteitä yhteistyössä eri tahojen kanssa.
Poliisi torjuu väkivaltarikollisuutta painopisteenä vakavat väkivaltarikokset, perhe- ja lähisuhdeväkivalta sekä nuorten väkivaltaisuuden vähentäminen. Parannetaan haavoittuviin ryhmiin kohdistuvan väkivallan tunnistamista ja edistetään naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämisohjelman toimeenpanoa. Niin sanotun kunniaväkivallan samoin kuin pakkoavioliittojen kohteeksi joutumisen riskien tunnistamista tehostetaan.
Poliisi jatkaa rasismin ja suvaitsemattomuuden vastaista työtään ja torjuu viharikoksia parantamalla niiden tunnistamista.
Poliisi jatkaa LUPA 2016 -hankkeessa lupahallinnon kehittämistä lupahallintostrategian, hallinnonalan TTS-asiakirjan ja lupahallinnon kehittämishankkeen linjauksia noudattaen: lupahallinto keskittyy ydintehtäviinsä, joita ovat aseasioihin, yksityiseen turvallisuusalaan, yleisötilaisuuksiin ja henkilöllisyyttä osoittaviin asiakirjoihin liittyvät tehtävät. Poliisi ulkoistaa lupahallinnon menettelyitä (esim. asiakirjojen postittaminen). Lisäksi poliisi lisää sähköistä asiointia ja poliisin lupahallinnon palvelut ovat henkilökohtaisesti saatavilla pääsääntöisesti ajanvarausta käyttämällä. Poliisi huolehtii näiden tehostamistoimenpiteiden seurannaisvaikutusten hallinnasta suunnitelmallisesti ja ennakoiden. Näillä kehittämistoimilla toteutetaan hyvää hallintoa sekä parannetaan asiakaspalvelun joustavaa saatavuutta. Lupahallinnon palvelut toimivat kustannustehokkaasti, taloudellisesti ja tuottavasti.
Poliisi osallistuu aktiivisesti sisäisen turvallisuuden ohjelman toteuttamiseen ja tekee osaltaan monialaista viranomais- ja sidosryhmäyhteistyötä paikallisten ja alueellisten turvallisuussuunnitelmien toteuttamiseksi kaupunkien turvallisuuden ylläpitämiseksi, syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja harvaan asuttujen alueiden turvallisuuden varmistamiseksi.
Poliisi osallistuu osaltaan Suomen kyberturvallisuusstrategian toimeenpanoon ja huolehtii, että poliisilla on tehokkaat edellytykset ennalta ehkäistä, paljastaa ja selvittää kybertoimintaympäristöön kohdistuvia ja sitä hyödyntäviä rikoksia.
Vitjan vuonna 2014 tapahtuva käyttöönotto tehostaa poliisin toimintaa.
Poliisin sisäisellä laillisuusvalvonnalla varmistetaan kansalaisten perus- ja ihmisoikeuksien sekä poliisin toiminnan laillisuuden ja laadun toteuttaminen.
01. Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 726 545 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymien ja rahoittamien poliisitoimeen liittyvien hankkeiden maksamiseen
2) poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (1177/2009) 2 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa poliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Hälytyspalveluiden saatavuus ei heikkene. Yleistä järjestystä ja turvallisuutta heikentäviin tekoihin puututaan. Liikennevalvonnan määrä ja tuloksellisuus säilyvät nykytasolla ja liikennevalvonnan ohjausta kehitetään PORA III -linjausten mukaisesti. Liikenneturvallisuuteen vaikutetaan puuttumalla aktiivisesti liikenteessä havaittuihin rikkomuksiin sekä hyödynnetään teknisiä valvontamenetelmiä. Lisäksi teknistä liikennevalvontaa lisätään keskittämällä automaattisen liikennevalvonnan hallinnointia. Raskaan liikenteen valvontaa tehostetaan. Perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan puututaan kotihälytyksillä. Laittoman maahantulon tilanne pysyy Suomessa hallittuna ja toimenpiteet laittoman maahantulon torjumiseksi ovat uskottavia ja tehokkaita. Turvapaikkamenettelyn prosessia kehitetään ja varaudutaan itäliikenteen kasvun haasteisiin.
Valvonta | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (yjt-tehtävät/htv) | 357 | 346 | 341 |
Liikennevalvonnan tuottavuus, kpl/vhtv | 825 | 858 | 832 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 190 928 | 193 932 | 198 625 |
Henkilötyövuodet | 2 791 | 2 831 | 2 876 |
Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa | 234 743 | 248 229 | 250 856 |
Taloudellisuus (kustannukset/yjt-tehtävät), euroa | 236 | 253 | 256 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen kotiväkivaltaan puuttumisessa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—41) | 2,86 | - | 3,0 |
Onnistuminen liikennevalvonnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—41) | 3,07 | - | 3,2 |
Onnistuminen poliisin partioinnissa ja muussa näkyvässä toiminnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—41) | 3,02 | - | 3,1 |
Liikennevalvontaan käytetty työaika, htv | 592 | 600 | 619 |
— josta raskaan liikenteen valvontaan käytetty työaika, htv | 52 | 54 | 54 |
Automaattisen liikennevalvonnan suoritteet, kpl | 342 794 | 350 000 | 400 000 |
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, tapaukset enintään, kpl | 3 624 | 3 800 | 4 000 |
Henkilövahinkoon johtaneet liikenneonnettomuudet enintään, kpl | 5 714 | 5 500 | 5 500 |
Rattijuopumusrikosten määrä enintään, kpl | 20 321 | 20 000 | 20 000 |
Ulkomaalaisvalvontaan käytetty työaika, htv | 25 | 26 | 29 |
Turvapaikkatutkinnan tutkinta-aika, päätetyt jutut, keskiarvo, vrk | 33 | 30 | 30 |
Suoritteet | |||
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden (yjt) tehtävämäärä, kpl | 995 505 | 980 000 | 980 000 |
— josta oma-aloitteiset tehtävät, % | 28 | 29 | 29 |
Oma-aloitteellisuus (%) eräissä taajamavalvontaan liittyvissä tehtävissä (03 Pahoinpitely, tappelu | 15 Vahingonteko | 34 Päihtynyt henkilö | 35 Häiriökäyttäytyminen ja ilkivalta) | 9,7 | 10,0 | 10,0 |
1) Lähde: Poliisibarometri 2012 ja 2014
Hälytystoiminta | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (hälytystehtävät, määrä/htv) | 897 | 920 | 966 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 73 041 | 66 574 | 66 208 |
Henkilötyövuodet | 1 110 | 1 065 | 1 015 |
Hälytystoiminnan kustannukset, 1 000 euroa | 90 983 | 83 238 | 84 119 |
Taloudellisuus (kustannukset/hälytystehtävät A+B), euroa | 121 | 111 | 112 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Toimintavalmiusaika A-luokan tehtävissä, min | 9,2 | 10,0 | 10,0 |
Toimintavalmiusaika A- ja B-luokan tehtävissä, min | 16,7 | 16,9 | 16,7 |
Toimintavalmiusaika alle 20 min (%, tehtävistä) | 73,2 | 73,0 | 74,0 |
Toimintavalmiusaika alle 45 min (%, tehtävistä) | 93,3 | 92,0 | 94,0 |
Onnistuminen kiireellisissä hälytystehtävissä, keskiarvo vähintään, arvosana 1—41) | 3,13 | - | 3,2 |
Suoritteet | |||
Perheväkivaltaan liittyvät hälytystehtävät enintään, kpl | 23 656 | 27 000 | 25 000 |
A ja B hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 749 954 | 750 000 | 750 000 |
A, B ja C hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 995 505 | 980 000 | 980 000 |
1) Lähde: Poliisibarometri 2012 ja 2014
Kansalaisten luottamus poliisin kykyyn ehkäistä, paljastaa ja selvittää rikoksia on korkea. Rikosasioiden pitkiin käsittelyaikoihin kiinnitetään huomiota. Poliisi toteuttaa tehostettua harmaan talouden torjuntaohjelmaa. Talousrikostorjunnassa pyritään reaaliaikaiseen rikostutkintaan, avoinna olevien juttujen määrän vähentämiseen, tutkinta-aikojen lyhentämiseen ja takaisin saadun rikoshyödyn määrän kasvattamiseen. Vakavan väkivallan ja rajat ylittävän rikollisuuden torjuntaa tehostetaan huomioiden myös itäliikenteen kasvu. Rikosten ennalta estävää toimintaa tehostetaan lisäämällä moniviranomaisyhteistyötä, ihmisten omaa varautumista rikosuhkiin ja vastuuta rikostorjunnasta sekä kolmannen sektorin toimijoiden mukanaoloa. Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten sekä seksuaalirikosten kokonaismäärää pyritään vähentämään ennalta estävällä toiminnalla ja rikostapausten paremmalla tunnistamisella. Järjestäytyneen rikollisuuden toimintaedellytyksiä heikennetään muun muassa hallinnollisten haittaamistoimien avulla. Järjestäytynyttä rikollisuutta torjutaan tiiviillä yhteistyöllä Tullin ja Rajavartiolaitoksen kanssa sekä toimivalla kansainvälisellä yhteistyöllä. Tietoverkkorikollisuuden torjuntaan panostetaan osana järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaa ja ennalta ehkäisevää nettipoliisitoimintaa. Poliisi puuttuu rasistisia piirteitä omaavaan ja muuhun viharikollisuuteen sekä ihmiskauppaan aktiivisesti. Poliisi ylläpitää muiden lainvalvontaviranomaisten, hallinnollisten viranomaisten sekä yksityisen sektorin toimijoiden kanssa tilannekuvaa rikollisuudesta yleisesti sekä sen tietyistä erityisalueista, mm. terrorismi ja järjestäytynyt rikollisuus.
Rikostorjunta vastaa herkästi toimintaympäristön muuttuviin tarpeisiin ja kykenee estämään ennalta rikoksia, paljastamaan piilossa olevaa rikollisuutta sekä toteuttamaan rikosvastuuta.
Rikostorjunta | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (selvitetyt rikoslakirikokset/htv) | 79 | 82 | 85 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 279 730 | 280 044 | 280 612 |
Henkilötyövuodet | 3 953 | 3 915 | 3 889 |
Rikostorjunnan kustannukset, 1 000 euroa | 342 711 | 338 156 | 341 735 |
Taloudellisuus (kustannukset/selvitetyt rikoslakirikokset), euroa | 1 104 | 1 057 | 1 036 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), %, vähintään | 50,4 | 50,2 | 51,0 |
Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), ka, vrk | 95 | 96 | 100 |
Omaisuusrikosten selvitystaso, %, vähintään | 37,8 | 37,0 | 39,3 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten selvitystaso, %, vähintään | 77,2 | 81,0 | 82,0 |
Päätettyjen talousrikosjuttujen sisälläoloaika, ka, vrk, enintään | 454 | 425 | 400 |
Talousrikostorjunnan henkilötyövuodet | 407 | 430 | 430 |
Järjestäytyneiden rikollisryhmien määrä (EU- ja muut ryhmät), kpl | 81 | 81 | 73 |
Järjestäytyneisiin rikollisryhmiin kuuluvien henkilöiden määrä, kpl | 1 237 | 970 | 950 |
Onnistuminen väkivaltarikosten selvittämisessä ja torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,97 | - | 3,1 |
Onnistuminen talousrikosten torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,68 | - | 3,0 |
Onnistuminen huumerikosten selvittämisessä/paljastamisessa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,93 | - | 3,0 |
Onnistuminen asuntomurtojen selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,83 | - | 2,9 |
Onnistuminen autovarkauksien selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,69 | - | 2,9 |
Onnistuminen rasismiin viittaavien rikosten paljastamisessa ja tutkinnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,76 | - | 3,0 |
Verkossa tapahtuva poliisitoiminta (esim. vihjepalvelu, verkkopoliisi), keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | - | 3,5 |
IT-tutkintaan käytetyt henkilötyövuodet | 32 | 35 | 35 |
Suoritteet | |||
Kaikki selvitetyt rikokset, määrä, sis. liikennerikkomukset | 663 498 | 680 000 | 690 000 |
Selvitetyt rikoslakirikokset, määrä | 310 414 | 300 000 | 300 000 |
Haltuun saatu rikoshyöty kaikissa rikoksissa (netto), milj. euroa | 44 | 50 | 60 |
Haltuun saatu rikoshyöty talousrikoksissa (netto), milj. euroa | 36 | 40 | 55 |
Päätettyjen talousrikosten määrä, kpl | 1 693 | 2 050 | 2 150 |
Avoinna olevien talousrikosten määrä, kpl | 2 007 | 1 700 | 1 400 |
Päätettyjen järjestäytyneen rikollisuuden juttujen määrä, kpl | 530 | 600 | 600 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä, kpl | 40 953 | 38 000 | 38 000 |
Poliisin tietoon tulleet törkeät huumausainerikokset, määrä | 809 | 800 | 800 |
1) Lähde: Poliisibarometri 2012 ja 2014
Lupahallinto vaikuttaa lupaharkinnan ja -valvonnan keinoin yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseen ja hallinnolliseen rikostorjuntaan. Asehallinto ja turvallisuusalan valvonta toimivat luotettavasti ja yhteiskunnan turvallisuusintressit huomioiden. Vaikutukset ulottuvat myös yksityisen turva-alan luotettavaan toimintaan. Erityisesti ampuma-aseturvallisuuden parantamista tuetaan kehittämällä yhtenäisiä lupaprosesseja ja uudistamalla tietojärjestelmiä. Maahanmuuttoon liittyvät lupamenettelyt ovat tehokkaita ja valtakunnallisesti yhdenmukaisia. Henkilöllisyyttä osoittavan asiakirjan hakijan luotettavaan tunnistamiseen kiinnitetään erityistä huomiota. Henkilökorttien osalta varaudutaan lisäksi biometristen tunnisteiden käyttöönottoon. Poliisin lupahallinnon palvelut noudattavat hyvän hallinnon periaatteita. Tietojärjestelmät, menettelyt ja rakenteet tukevat päätösten yhdenmukaisuutta sekä sujuvaa, yhdenmukaista ja oikeudenmukaista päätöksentekoa.
Lupahallinto | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (poliisin myöntämät luvat/htv) | 1 526 | 1 569 | 1 580 |
Lupahallinnon tuottotavoite, 1 000 euroa | 64 611 | 61 000 | 61 000 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | -7 471 | 2 171 | 2 183 |
Henkilötyövuodet | 871 | 860 | 860 |
Lupahallinnon kustannukset, 1 000 euroa | 52 465 | 61 000 | 61 000 |
Taloudellisuus (kustannukset/poliisin myöntämät luvat), euroa | 39 | 45 | 45 |
Lupahallinnon kustannusvastaavuus, % | 123 | 100 | 100 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen lupahallinnossa, arvosana 1—41) | 3,28 | - | 3,3 |
Suoritteet | |||
Poliisin myöntämät luvat yhteensä, kpl | 1 329 222 | 1 349 000 | 1 354 000 |
— Matkustusasiakirjat (passit ja henkilökortit yhteensä) | 761 567 | 800 000 | 800 000 |
— Ajoluvat | 365 246 | 350 000 | 350 000 |
— Aseluvat | 59 048 | 60 000 | 60 000 |
— Turva-alan luvat | 62 534 | 62 000 | 62 000 |
— Ulkomaalaisluvat | 68 390 | 65 000 | 70 000 |
— Muut luvat | 12 437 | 12 000 | 12 000 |
1) Lähde: Poliisibarometri
Lupavalvonta | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Taloudellisuus | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet (sisältyvät lupahallinnon kokonaishtv-määrään) | 210 | 212 | 212 |
Lupavalvonnan kustannukset (maksuttomat lupapalvelut), 1 000 euroa | 13 842 | 14 101 | 14 135 |
Suoritteet | |||
Valvonnalliset toimenpiteet yhteensä, kpl | 70 925 | 72 688 | 72 700 |
Poliisikoulutuksen tavoitteena on vastata poliisin henkilöstötarpeeseen. Poliisiammattikorkeakoulun uusien opiskelijoiden määrästä päätettäessä varmistetaan suunnitelmallinen rekrytointi käytettävissä olevien määrärahojen puitteissa. Poliisiammattikorkeakoulu aloittaa yleisen tutkintojärjestelmän kanssa harmonisoidun ammattikorkeakoulutasoisen poliisikoulutuksen. Uusimuotoiseen koulutukseen valittujen opiskelijoiden opintososiaaliset etuudet ovat yhdenmukaiset muiden korkeakouluopiskelijoiden kanssa. Poliisikoulutusta annetaan edelleen molemmilla kansalliskielillä. Koulutuksessa kehitetään kansainvälisen poliisiyhteistyön ja monikulttuurisuuden edellyttämää ammattitaitoa. Koulutuksen tuottavuutta parannetaan laajentamalla verkko-opetuksen käyttöä. Poliisiammattikorkeakoulu harjoittaa poliisitoimintaa ja -hallintoa koskevaa monitieteistä tutkimusta.
Poliisikoulutus | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuottavuus | |||
Vuoden aikana suoritetut tutkintokoulutuksen opintopisteet/opettajien kokonaishtv | 331,3 | 452,0 | 452,0 |
Julkaisut/tutkimuksen htv:t | 3,1 | 6,0 | 6,0 |
Taloudellisuus | |||
Poliisikoulutuksen kokonaiskustannukset, 1 000 euroa | 26 183 | 25 000 | 26 000 |
Henkilötyövuodet | 196,6 | 201,0 | 189,0 |
Perustutkintokoulutuksen koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 296 | 360 | 360 |
Poliisipäällystötutkinnon koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 239 | 260 | 300 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Perustutkintokoulutuksesta tavoiteajassa valmistuneet, % | 97,9 | 97,0 | 97,0 |
Suoritteet | |||
Perustutkintokoulutukseen hakijoiden määrä aloituspaikkaa kohden | 13,0 | 7,3 | 5,0 |
Perustutkintokoulutuksen aloittaneiden määrä, hlöä | 102 | 168 | 240 |
Perustutkintokoulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä | 290 | 326 | 152 |
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot ja muut tehtävät
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
|
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot1) | |||
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 135 403 | 133 871 | 128 420 |
Henkilötyövuodet | 897 | 827 | 783 |
Yhteiset palvelut - muut tehtävät2) | |||
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 46 859 | 47 036 | 50 202 |
Henkilötyövuodet | 708 | 689 | 676 |
Muiden tehtävien kustannukset, 1 000 euroa | 57 764 | 59 604 | 60 805 |
1) Tukitoiminnot = taloushallinto, henkilöstöhallinto, materiaalitoiminnot, tietotekniikka, tutkimus- ja analyysitoiminto, koulutus, työhyvinvointi, konsernipalvelut
2) Muut tehtävät = vartijat, vankilatoiminnot, vankikuljetukset, virka-avut, löytötavaratoiminto, kantelu- ja valitusasiat
Poliisin organisaatiota, toimintaa ja prosesseja kehitetään tehokkaammaksi ja tuottavammaksi. Varmistetaan organisaatiomuutoksen toimeenpano pitkän aikavälin henkilöstösuunnittelulla.
Henkiset voimavarat | 2012 toteutuma1) |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Henkilötyövuodet | 10 526 | 10 388 | 10 288 |
Naisia, %-osuus | 28,5 | 28,6 | 28,7 |
Poliisimiehet, htv | 7 546 | 7 564 | 7 564 |
Naisia, %-osuus | 14,3 | 14,4 | 14,5 |
Opiskelijat, htv2) | 408 | 260 | 210 |
Naisia, %-osuus | 23,6 | 25,5 | 25,7 |
Muu henkilöstö, htv | 2 572 | 2 564 | 2 514 |
Naisia, %-osuus | 71,1 | 71,0 | 71,0 |
Naisten %-osuus alipäällystössä, päällystössä ja päällikkötasolla | 8,7 | 8,7 | 8,8 |
Sairauspoissaolot, pvä/htv | 10,2 | 10,0 | 10,0 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,3 | - | 3,45 |
1) Lähde PolStat, kaikki momentit. Vuoden 2012 toteutumassa poliisin momentilta 26.10.01 palkattujen osuus yht. 10 465,4 htv, muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 60,6 htv. Vuoden 2013 arviossa muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 78 htv. Vuoden 2014 tavoitteessa muilta momenteilta palkattavien osuus yht. 78 htv (14 htv poliisit + 64 htv muita virkoja).
2) Opiskelijoilla tarkoitetaan käytettävissä olevaan työvoimaan luettavat opiskelijat, jotka ovat työssäoppimisjaksolla työ- tai kenttäharjoittelussa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 796 700 | 798 327 | 802 945 |
Bruttotulot | 78 498 | 74 700 | 76 400 |
Nettomenot | 718 202 | 723 627 | 726 545 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 14 069 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 22 234 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 71 881 | 68 036 | 69 262 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 59 333 | 68 036 | 69 262 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 12 548 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 121 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
AFIS-päivitys | 2 000 |
HO:n toimialakohtainen säästö | -3 000 |
Tasavallan presidentin kansliassa työskentelevät poliisimiehet (siirto momentilta 22.02.01) | 295 |
Telekuuntelun menot | 500 |
Terrorismin torjunta | 1 600 |
Tietoluovutusten maksuttomuus (siirto momentille 31.20.01) | -575 |
Toimitilahankkeet | 500 |
UMA:n ylläpitomenot (siirto momentilta 26.40.01) | 87 |
Uusien tuottavuustoimenpiteiden vähennys | -8 100 |
Valtiovarainvaliokunnan lisäys harmaan talouden torjuntaan (kertamenon poisto) | -50 |
Vitja-hanke | -3 000 |
Harmaan talouden torjunta (HO) | 200 |
Palkkausten tarkistukset | 2 550 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -1 814 |
Toimintamenosäästö (HO) | 2 208 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -1 583 |
Tasomuutos | 11 100 |
Yhteensä | 2 918 |
2014 talousarvio | 726 545 000 |
2013 I lisätalousarvio | 2 800 000 |
2013 talousarvio | 723 627 000 |
2012 tilinpäätös | 726 367 000 |
20. Maasta poistamis- ja noutokuljetuksista aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 3 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) poliisin vastuulla olevien maasta poistettavien henkilöiden maasta poistamiskuljetuksista aiheutuviin menoihin
2) turvapaikanhakijoiden tulkkaus- ja käännöspalveluista aiheutuviin menoihin
3) Suomeen luovutettavien rikoksentekijöiden noutokuljetuksista aiheutuviin menoihin
4) turvapaikanhakijoiden identiteetin ja kansalaisuuden varmistamisesta sekä iänmäärityksen ja kielitestien tekemisestä aiheutuviin menoihin
5) turvapaikkatutkinnan valmiusryhmän käytöstä aiheutuneiden matka- ja majoitusmenojen korvaamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Maasta poistamiskuljetukset | 2 600 000 |
Tulkkaus- ja käännöspalvelut | 350 000 |
Noutokuljetukset | 150 000 |
Henkilöllisyyden selvittäminen | 200 000 |
Valmiusryhmän käyttö | 200 000 |
Yhteensä | 3 500 000 |
2014 talousarvio | 3 500 000 |
2013 talousarvio | 3 500 000 |
2012 tilinpäätös | 3 570 744 |
21. KEJO-hankkeen yhteiset toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 7 000 000 euroa.
Selvitysosa:Poliisin, pelastustoimen, sosiaali- ja terveystoimen, Rajavartiolaitoksen, Puolustusvoimien sekä Tullin yhteisen kenttäjohtojärjestelmähankkeen (KEJO) tavoitteena on hankkeeseen osallistuvien keskeisten turvallisuusviranomaisten yhteisen kenttäjohtojärjestelmän käyttöönotto ja sovittaminen osaksi viranomaisten yhteistä sähköistä tapahtumankäsittelykokonaisuutta ja verkottunutta hätäkeskusmallia.
Viranomaisten yhteisen kenttäjohtojärjestelmän keskeisimpiä tavoitteita ovat viranomaisten toiminnan ja viranomaisyhteistyön tehostuminen, viranomaisten yhteisen tilannekuvan mahdollistaminen, uusien työprosessien käyttöönotto kenttäolosuhteissa, kenttäjohtamisen ja viranomaisten välisen reaaliaikaisen tiedonvaihdon ja viestinnän tehostuminen sekä viranomaisten yhteisen kenttäjärjestelmäratkaisun myötä saavutettava kustannustehokkuus. Hanke ajoittuu vuosille 2013—2016 ja sen kokonaiskustannukset ovat n. 19,16 milj. euroa. Valtiovarainministeriö rahoittaa hanketta yhteensä 15 milj. eurolla tuottavuuden edistämiseen tarkoitetulla määrärahalla vuosina 2013—2016 erikseen laaditun KEJO-hankkeeseen osallistuvien ministeriöiden (sisäasiainministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, puolustusministeriö ja valtiovarainministeriö) välisen yhteistyöpöytäkirjan mukaisesti.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Viranomaisten kenttäjohtamisjärjestelmä (siirto momentilta 28.70.20) | 6 000 |
Yhteensä | 6 000 |
2014 talousarvio | 7 000 000 |
2013 talousarvio | 1 000 000 |