Talousarvioesitys 2014
Pääluokka 26
SISÄASIAINMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö on sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton ministeriö, jonka tehtävänä on vastata:
- — yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisestä, poliisihallinnosta, yksityisestä turvallisuusalasta, pelastustoimen ja hätäkeskustoiminnan ohjaamisesta, rajaturvallisuudesta ja meripelastustoiminnasta, siviilikriisinhallinnan koulutuksesta ja kotimaan valmiuksista sekä aluehallinnon yhteisestä varautumisesta poikkeusoloihin ja häiriötilanteisiin
- — Suomen kansalaisuutta, maahanmuuttoa, paluumuuttoa ja kansainvälistä suojelua koskevista asioista sekä hyvien etnisten suhteiden, syrjimättömyyden ja yhdenvertaisuuden edistämisestä.
Sisäasiainhallinnon strategisen tavoitetilan mukaan Suomi on Euroopan turvallisin ja yhdenvertaisin maa. Tavoitteen saavuttamiseksi toiminta kohdistetaan
- — turvallisuusriskien ennaltaehkäisyyn
- — kilpailukykyisen, suvaitsevaisen ja monimuotoisen Suomen rakentamiseen
- — palvelujen saatavuuden ja laadun varmistamiseen perusoikeuksia kunnioittaen ja hyvää hallintoa noudattaen
- — lisäksi pyritään eri toimenpitein varmistamaan tulevaisuuden toimintakyky.
Sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton näkökulmasta toimintaympäristöä voidaan tarkastella useista näkökohdista. Sisäinen turvallisuus on valtion perustehtäviä ja siksi on tärkeätä turvata turvallisuuspalvelut kaikilla alueilla. Toimintaympäristössä nopealla syklillä tapahtuvat muutokset sekä taloudelliset reunaehdot ja näistä seuraavat hallinnonalan eri toimijoiden palvelukyvyn sekä tuloksellisuuden turvaavat rakenteelliset uudistukset vaikuttavat olennaisesti hallinnonalan toimintaan.
Väestön ikääntyminen, yksinasuvien vanhusten määrä ja väestön keskittyminen kasvukeskuksiin asettavat haasteita sisäasiainministeriön hallinnonalan tuottamille turvallisuuspalveluille. Palvelutarpeiden ennustetaan kasvavan ja palvelutaso tulee kyetä ylläpitämään myös harvaanasutuilla alueilla, joiden väestörakenne painottuu ikäihmisiin. Ikääntymisen myötä myös onnettomuusriskit kasvavat.
Kansainvälistyminen, teknologinen kehitys ja ympäristötietoisuuden sekä toisaalta riskitietoisuuden lisääntyminen saattavat muuttaa sisäisen turvallisuuden tehtäväkenttää jo lähitulevaisuudessa. Keskeisenä haasteena on poliittisen, taloudellisen, teknologisen, sosiaalisen ja ekologisen kehityksen ennakoiminen sekä nopean ja joustavan muutoksiin reagoinnin varmistaminen. Myös kansainvälistyminen on tuonut mukanaan joukon ulkoisia tekijöitä, joiden huomioiminen on välttämätöntä. Globaalit haasteet korostavat yhteistyön merkitystä niin ympäristöuhkien, kansainvälisen rikollisuuden kuin terrorisminkin laajenemisen torjumisessa.
Euroopan unionin merkitys kaikilla yhteiskunnan sektoreilla on huomattava. Julkisen talouden sopeuttamistoimet pyritään sisäasiainministeriön hallinnonalalla toteuttamaan siten, että hallinnonalan viranomaisten toimintakyky tärkeimmissä tehtävissä kyetään turvaamaan.
Maahanmuuton avulla voidaan ehkäistä mahdollista tulevaa työvoiman niukkuutta ja vahvistaa myös osaamispohjaa, jota väestön ikääntyminen maan eri alueilla voisi muuten kaventaa. Työperusteinen maahanmuutto tulee lisääntymään edelleen ja monilla toimialoilla maahanmuutolla on jo huomattava merkitys työvoiman saatavuuden kannalta.
Suurten ikäluokkien poistuminen työelämästä vaikuttaa osaltaan myös sisäasiainhallinnon toimintaan. Käytettävissä olevan työvoiman supistuminen edellyttää toimintojen tehostamista ja rationalisointia sekä työn tuottavuuden parantamista hyödyntämällä entistä enemmän mm. yhä erilaisia teknisiä ratkaisuja ja sähköisiä palveluja.
Valtioneuvosto asettaa sisäasiainministeriön hallinnonalalle seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2014:
Poliisitoimi, pelastustoimi ja Rajavartiolaitos osallistuvat omalta osaltaan kansallisen kilpailukyvyn kannalta tärkeän sisäisen turvallisuuden ylläpitämiseen, jonka tavoitteena on, että Suomi on Euroopan turvallisin maa. Sisäisen turvallisuuden keskeiset tavoitteet vahvistetaan hallinnonalan strategiassa vuosille 2012—2015 ja hallitusohjelman mukaisesti valmisteltavassa sisäisen turvallisuuden ohjelmassa.
Varmistetaan, että maahanmuuttopolitiikassa toteutuvat perus- ja ihmisoikeudet, hallinto on toimivaa ja oikeusvarmaa sekä noudattaa hyvän hallinnon periaatteita.
Hallinnon tietotekniikkakeskuksen (HALTIK) yhteiskunnallinen vaikuttavuus kohdistuu kriittisten sisäiseen turvallisuuteen liittyvien tietojärjestelmien häiriöttömän toiminnan turvaamiseen, sisäasiainministeriön hallinnonalan keskeisten kehityshankkeiden menestykselliseen toteuttamiseen sekä valtion verkkoturvallisuuden edistämiseen.
HALTIKin yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ydintavoitteena on käytettävyys ja tehokkuus. Tavoitteen mukaisesti viraston tuottamat palvelut mahdollistavat sisäasiainhallinnon toimijoiden toiminnan integraation ja vapauttavat niiden resursseja operatiiviseen toimintaan.
Poliisitoimen osalta painotetaan rikosten, järjestyshäiriöiden ja onnettomuuksien ennaltaehkäisemistä ja vähentämistä, järjestäytyneen ja talousrikollisuuden sekä harmaan talouden torjuntaa sekä poliisin toimintavalmiuden, palvelukyvyn ja näkyvyyden turvaamista. Lisäksi poliisitoimi edistää osaltaan myönteistä turvallisuusajattelua sekä kansalaisten turvallista elinympäristöä.
Kehityskuvaaja
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
|
Rikoslakirikosten määrä, enintään | 484 411 | 470 000 | 470 000 |
Katuturvallisuusindeksin arvo, vähintään (1999=100)1) | 85,8 | 80,0 | 86,5 |
Liikenneturvallisuusindeksin arvo, vähintään (1999=100)2) | n. 151,0 | 151,0 | 155,0 |
Kansalaisten luottamus poliisin toimintaan, keskiarvo, vähintään asteikolla 1—43) | 3,4 | - | 3,6 |
Kansalaisten kokema turvallisuuden tunne, keskiarvo, vähintään asteikolla 1—44) | 3,0 | - | 3,2 |
1) Katuturvallisuusindeksissä painotetaan poliisille ilmoitettujen ryöstöjen, pahoinpitelyjen, vahingontekojen sekä ratti- ja liikennejuopumuksien lukumäärät ja lasketaan yhteen. Saatu summaluku suhteutetaan alueen asukaslukuun. Mitä suurempi indeksiluku, sitä parempi tilanne verrattuna valtakunnalliseen keskiarvoon vuodelta 1999.
2) Liikenneturvallisuusindeksi on rekisteröityjen autojen ja moottoripyörien määrä jaettuna liikenteessä kuolleiden ja loukkaantuneiden painotetulla lukuarvolla.
3) Kansalaisten luottamusta poliisin toimintaan mitataan Poliisibarometri-tutkimuksen kysymyksellä "Missä määrin luotatte seuraavien viranomaisten toimintaan...?", 1 = erittäin vähän, 2 = melko vähän, 3 = melko paljon, 4 = erittäin paljon. Lähde: Poliisibarometri 2012 ja 2014. Joka toinen vuosi tehtävä kansalaishaastattelu.
4) Kansalaisten turvallisuuden tunnetta mitataan Poliisibarometri-tutkimuksen kysymyksellä "Kuinka vakavana ongelmana pidätte rikollisuutta lähiympäristössä?", 1 = erittäin vakava, 2 = melko vakava, 3 = ei kovin vakava, 4 = ei lainkaan vakava. Lähde: Poliisibarometri 2012 ja 2014. Joka toinen vuosi tehtävä kansalaishaastattelu.
Rajavartiolaitoksen yhteiskunnallisina vaikuttavuustavoitteina on ylläpitää rajaturvallisuutta, varmistaa sujuva rajaliikenne, tuoda viranomaisapua rajaseudun ja rannikon harvaan asutuille alueille, lisätä merellistä turvallisuutta ja osallistua sotilaalliseen maanpuolustukseen. Nämä vaikuttavuustavoitteet tuotetaan kustannustehokkaasti maalla, merellä ja ilmassa vaikeissakin luonnonoloissa myös yhteiskunnan kaikissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa.
Tunnusluku/mittari | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus (ind) | 106 | 107 | 110 |
Vaikuttavuus (ind) | 96 | 95 | 97 |
— Rajaturvallisuuden ylläpitäminen (1—5) | 3,9 | 3,9 | 4,1 |
— Sujuvan rajaliikenteen varmistaminen (1—5) | 4,6 | 4,6 | 4,6 |
— Viranomaisavun tuominen rajaseudun ja rannikon harvaan asutuille alueille (1—5) | 3,9 | 3,4 | 3,4 |
— Merellisen turvallisuuden lisääminen (1—5) | 4,3 | 4,2 | 4,2 |
— Sotilaalliseen maanpuolustukseen osallistuminen (1—5) | 3,9 | 3,8 | 3,9 |
Kustannusvaikuttavuus (ind) | 116 | 120 | 124 |
— Painotetut suoritteet (1 000 kpl) | 115 700 | 114 976 | 117 855 |
— Kustannukset (milj. euroa) | 245,7 | 244,8 | 247,6 |
Pelastustoimen keskeisenä yhteiskunnallisena vaikuttavuustavoitteena on vähentää onnettomuuksia, erityisesti tulipaloja ja niistä aiheutuvia henkilö- ja omaisuusvahinkoja. Onnettomuuksien tapahtuessa pelastustoimen tehtävänä on antaa kiireellistä ja tehokasta apua sekä pyrkiä pienentämään onnettomuuksista aiheutuneita vahinkoja.
Tunnusluku | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tulipalojen määrä, enintään (pl. metsä- ja maastopalot) (kpl) | 11 790 | 11 000 | 11 000 |
— josta rakennuspalojen määrä, enintään (kpl)1) | 5 905 | 5 400 | 5 400 |
Palokuolemien määrä, 5 vuoden keskiarvo, enintään (hlö) | 88 | 78 | 67 |
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien keskimääräinen toimintavalmiusaika, enintään | 8:35 | 9:20 | 9:20 |
Luottamus pelastustoimeen, % väestöstä2) | - | - | 96 |
1) Sisältää rakennuspalovaarat
2) Lähde: TNS Gallup-tutkimus, joka toteutetaan joka kolmas vuosi. Vuoden 2011 toteutuma: 96 % asukkaista.
Suomessa on vuonna 2015 yhtenäinen, verkottunut ja luotettava valtakunnallinen Hätäkeskuslaitos, joka ensimmäisenä lenkkinä vastaa avun tarpeeseen viipymättä ja ammattitaitoisesti.
Tunnusluku | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Hätäkeskus vastaa hätäpuheluun nopeasti | |||
Hätäpuheluun vastataan 10 sekunnissa (x %:ssa hätäpuheluista) | 92 | 90 | 90 |
Hätänumeroon soittaneet ovat tyytyväisiä hätäkeskuslaitoksen palveluihin | |||
Hätänumeroon soittaneiden tyytyväisyys hätäkeskusten tuottamiin palveluihin (asteikolla 1—5), vähintään | 4,42 | - | 4,4 |
Hätäkeskustietojärjestelmän toimintavarmuus | |||
Hätäkeskustietojärjestelmän toimintavarmuus (käyttöaste), (%) | 100 | 100 | 100 |
Maahanmuuttopolitiikan tavoitteena on edistää Suomen kansainvälistä kilpailukykyä sekä tukea suvaitsevan, turvallisen ja monimuotoisen Suomen rakentamista. Lainsäädäntöä uudistettaessa otetaan huomioon työvoiman tarve, maahanmuuttajien moninaiset lähtökohdat ja tarpeet sekä kansainväliset velvoitteet. Vahvistetaan laittoman maahanmuuton ja ihmiskaupan vastaista toimintaa laaja-alaisen viranomaisyhteistyön ja verkostoitumisen kautta. Varmistetaan kansainvälisen suojelun velvoitteiden toteutuminen turvapaikkamenettelyssä ja vastaanotossa. Keskeisenä tavoitteena on maahanmuuttohallinnon tehostaminen ja tähän liittyvien lupaprosessien nopeuttaminen. Turvapaikanhakijoiden vastaanoton kokonaiskustannuksia sopeutetaan turvapaikanhakijoiden määrää ja käsittelyaikojen lyhenemistä vastaavaksi. Panostetaan kiintiöpakolaisten ja oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden kuntaan siirtymisen nopeutumiseen yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa.
Tunnusluku | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Käsittelyaika keskimäärin (vrk) | |||
Maahanmuutto | |||
— työntekijän oleskelulupa (sis. TE-toimiston osapäätöksen) | 110 | 65 | 65 |
josta Maahanmuuttoviraston osuus | 54 | 30 | 30 |
— oleskelulupa, opiskelija | 18 | 30 | 30 |
Kansainvälinen suojelu, kokonaiskäsittelyaika ilman muutoksenhakua | |||
— turvapaikka (kaikki) | 250 | 210 | 180 |
josta Maahanmuuttoviraston osuus | - | 150 | 120 |
— normaali menettely | 370 | 255 | 190 |
josta Maahanmuuttoviraston osuus | - | 212 | 170 |
— nopeutettu menettely | 82 | 65 | 49 |
josta Maahanmuuttoviraston osuus | - | 54 | 42 |
Kansalaisuushakemukset, kokonaiskäsittelyaika | |||
— kansalaisuushakemukset (kaikki) | 381 | 265 | 254 |
Maahanmuuttoviraston päätösten pysyvyys muutoksenhaussa (%)1) | >95 | >95 | >95 |
Kuntaan sijoituksen odotusaika vastaanottokeskuksissa, keskimäärin enintään kk2) | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
1) Tavoitteena on, että niiden muutoksenhakutuomioistuinten päätösten, joissa Maahanmuuttoviraston päätös kumotaan sillä perusteella, että virasto on tehnyt laintulkinta- tai menettelyvirheen on alle 5 % valitusten kokonaismäärästä. Niitä päätöksiä, joissa Maahanmuuttoviraston päätös kumotaan olosuhteiden perusteella, ei oteta tässä huomioon.
2) Oleskeluluvan myöntämiseen tiedoksisaannista kuntaan muuttoon kuluva aika.
Julkisen sektorin tuottavuuden lisääminen on osa hallitusohjelmaan kirjattua hallituksen talouspoliittista strategiaa. Sisäasiainministeriön hallinnonalalla toteutetaan vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmaa sekä koko hallinnonalaa koskevin toimenpitein että virastotasolla yksittäisin toimenpitein. Vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelman kokonaisuus muodostuu vaikuttavuus- ja tuloksellisuushankkeista sekä inhimilliseen pääomaan ja tuloksellisuusajatteluun liittyvistä kokonaisuuksista.
Sisäasiainministeriön hallinnonalan henkilötyövuodet
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
|
Sisäasiainministeriö | 247 | 242 | 231 |
Hallinnon tietotekniikkakeskus | 427 | 445 | 475 |
Vähemmistövaltuutetun toimisto ja syrjintälautakunta | 13 | 13 | 13 |
Poliisitoimi | 10 526 | 10 388 | 10 288 |
Rajavartiolaitos | 2 787 | 2 771 | 2 715 |
Pelastusopisto (ml. CMC) | 139 | 136 | 134 |
Hätäkeskuslaitos | 735 | 725 | 720 |
Maahanmuuttovirasto | 309 | 290 | 290 |
Valtion vastaanottokeskukset | 94 | 95 | 100 |
Yhteensä | 15 277 | 15 105 | 14 966 |
Henkilöstön yhdenvertainen kohtelu on osa hyvää henkilöstöpolitiikkaa ja liittyy kaikkeen työnantajatoimintaan. Sisäasiainministeriön hallinnonalalla noudatetaan hallituksen tasa-arvo-ohjelmaa ja sisäasiainhallinnon yleisiä linjauksia yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevien tavoitteiden toteutumista seurataan osana toiminnan ja talouden suunnittelua ja seurantaa. Seurantaa koordinoi sisäasianministeriön tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasioiden koordinaatioryhmä.
Ministeriössä sukupuolinäkökulma otetaan huomioon kaikessa toiminnassa. Naisten ja miesten välistä tasa-arvoa edistetään tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti sekä luodaan ja vakiinnutetaan sellaiset toimintatavat, joilla varmistetaan tasa-arvon edistäminen asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa. Ministeriön henkilöstölle on tehty tasa-arvokysely keväällä 2013, jonka perusteella päivitetään henkilöstöpoliittinen tasa-arvosuunnitelma. Tasa-arvosuunnitelmassa esitellään keskeiset kehittämistoimenpiteet vuodelle 2014.
HALTIKissa on laadittu tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma, joka päivitetään vuosittain. Henkilöstön tasa-arvoista kohtelua seurataan säännöllisiin kyselyihin sekä tilastoaineistoihin pohjautuen.
Poliisihallinnossa sukupuolten välistä tasa-arvoa edistetään tulosohjauksen ja tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien avulla. Poliisin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma laaditaan henkilöstöstrategian yhteydessä. Vuoden 2014 alusta toimeenpannaan poliisin hallintorakenneuudistus (PORA III). Sisäasiainministeriön vahvistamien linjausten mukaisesti PORA III -toimenpiteisiin liittyviä henkilötyövuosivähennyksiä kohdistetaan mahdollisimman vähän poliisin operatiiviseen toimintaan ja sen sijaan mahdollisimman paljon hallinto- ja tukitehtäviin. Naiset työskentelevät poliisihallinnossa pääosin toimisto- ja lupahallinnon tehtävissä, naisten osuus poliisimiehistä on verrattain pieni. Tuki- ja hallintotehtäviin kohdistuvat vähennysvelvoitteet näin ollen kohdistuvat naisvaltaisiin henkilöstöryhmiin.
Rajavartiolaitoksen päivittäinen toiminta rajaturvallisuus- ja merellisissä tehtävissä kohdistuu miehiin ja naisiin sekä etniseltä alkuperältään monipuoliseen joukkoon. Rajavartiolaitos ottaa yhdenvertaisuussuunnitelmansa mukaisesti moniperustaisen syrjinnän huomioon kaikessa toiminnassaan eikä hyväksy syrjintää missään muodossa. Rajavartiolaitos jatkaa toimenpiteitä, joilla naisten osuutta sotilasviroissa (vuonna 2012, 3 %) pyritään lisäämään. Vuoden 2014 aikana laaditaan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma seuraaville vuosille. Toimenpiteitä saamenkielisten palveluiden parantamiseksi jatketaan lisäämällä saamenkielisten viranomaislomakkeiden saatavuutta.
Pelastusopistolla on laadittu yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma sekä oppilaitoksen toiminnallinen tasa-arvosuunnitelma 2012—2014 pääpainona opiskelijoiden tasa-arvoiseen kohteluun liittyvät asiat. Vuonna 2013 toteutetun tasa-arvokyselyn perusteella valitaan keskeiset kehittämistoimenpiteet vuodelle 2014.
Hätäkeskuslaitoksessa on tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma, jota päivitetään vuosittain. Operatiivisessa koulutuksessa sekä rekrytoinnissa toimitaan sukupuolineutraalisti ja henkilöstön sukupuolijakaumaa seurataan. Tällä hetkellä operatiivisiin tehtäviin hakeutuu enemmän naisia kuin miehiä. Kokonaishenkilöstömäärästä naisia on lähes kaksi kolmasosaa.
Maahanmuuttovirastossa ja kaikissa vastaanottokeskuksissa on laadittu tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat. Maahanmuuttoviraston suunnitelma päivitetään joka kolmas vuosi laajemmin. Vastaanottokeskuksien suunnitelmat tarkistetaan vuosittain. Turvapaikanhakijat tilastoidaan sukupuolen perusteella. Vuonna 2012 turvapaikanhakijoista oli miehiä 71 %. Alaikäisistä yksin, ilman huoltajaa tulleista turvapaikanhakijoista oli poikia 82 %. Vastaanoton kustannukset hakijoiden sukupuolijakaumasta johtuen kohdentuvat enemmän miehiin kuin naisiin.
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2012—2014
v. 2012 tilinpäätös 1000 € |
v. 2013 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2014 esitys 1000 € |
Muutos 2013—2014 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 117 614 | 122 086 | 136 324 | 14 238 | 12 |
01. | Sisäasiainministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 21 169 | 21 510 | 21 725 | 215 | 1 |
03. | Hallinnon tietotekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 307 | 921 | 21 | -900 | -98 |
04. | Vähemmistövaltuutetun ja syrjintälautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 994 | 1 011 | 1 012 | 1 | 0 |
20. | Tietohallinnon yhteiset menot (siirtomääräraha 2 v) | 9 888 | 8 588 | 12 890 | 4 302 | 50 |
22. | EU:n osuus yhteisvastuun ja maahanmuuttovirtojen hallintaan (siirtomääräraha 3 v) | 15 030 | 22 100 | 21 500 | -600 | -3 |
23. | Siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiudet (siirtomääräraha 2 v) | 1 437 | 1 439 | 1 439 | — | 0 |
24. | EU:n osuus sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton hallintaan (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 10 480 | 10 480 | 0 |
29. | Sisäasiainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 65 901 | 65 500 | 66 240 | 740 | 1 |
66. | Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja maksuosuudet ulkomaille (arviomääräraha) | 889 | 1 017 | 1 017 | — | 0 |
10. | Poliisitoimi | 729 938 | 728 127 | 737 045 | 8 918 | 1 |
01. | Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 726 367 | 723 627 | 726 545 | 2 918 | 0 |
20. | Maasta poistamis- ja noutokuljetuksista aiheutuvat menot (arviomääräraha) | 3 571 | 3 500 | 3 500 | — | 0 |
21. | KEJO-hankkeen yhteiset toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | 1 000 | 7 000 | 6 000 | 600 |
20. | Rajavartiolaitos | 270 015 | 303 386 | 228 821 | -74 565 | -25 |
01. | Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 225 594 | 227 386 | 228 821 | 1 435 | 1 |
(70.) | Ilma- ja vartioalusten hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 44 421 | 76 000 | — | -76 000 | -100 |
30. | Pelastustoimi ja hätäkeskustoiminta | 86 677 | 89 259 | 93 600 | 4 341 | 5 |
01. | Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 14 127 | 13 682 | 16 343 | 2 661 | 19 |
02. | Hätäkeskuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 59 483 | 64 071 | 65 751 | 1 680 | 3 |
20. | Erityismenot (arviomääräraha) | 1 707 | 3 406 | 3 406 | — | 0 |
(31.) | Pelastustoimen valtionavustukset (siirtomääräraha 2 v) | 3 260 | — | — | — | 0 |
43. | Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot (siirtomääräraha 3 v) | 8 100 | 8 100 | 8 100 | — | 0 |
40. | Maahanmuutto | 88 875 | 74 231 | 67 930 | -6 301 | -8 |
01. | Maahanmuuttoviraston ja valtion vastaanottokeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 32 650 | 26 766 | 26 526 | -240 | -1 |
20. | Paluumuuttajien muuttovalmennus (arviomääräraha) | 630 | 876 | 876 | — | 0 |
21. | Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto (arviomääräraha) | 36 180 | 30 401 | 30 511 | 110 | 0 |
63. | Vastaanottotoiminnan asiakkaille maksettavat tuet (arviomääräraha) | 19 414 | 16 188 | 10 017 | -6 171 | -38 |
Yhteensä | 1 293 119 | 1 317 089 | 1 263 720 | -53 369 | -4 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 15 277 | 15 105 | 14 966 |