Talousarvioesitys 2014
Pääluokka 32
TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan (TEM-konserni) perustehtävänä on huolehtia Suomen innovaatiotoiminnan ja yritysten toimintaympäristöstä, työ-, hyödyke- ja energiamarkkinoiden toimivuudesta, työntekijöiden työllistymisedellytyksistä sekä alueiden tasapainoisesta kehittymisestä globaalissa taloudessa.
TEM-konsernin visiossa Suomi on kestävän taloudellisen kehityksen, vakaan tuottavuuden kasvun ja korkean työllisyyden maa. Myös kansainvälisissä kilpailukyky- ja hyvinvointivertailuissa Suomi on maailman huippua. Tämä menestys perustuu huippuosaamiseen, innovaatioihin, yrittäjyyteen, luovuuteen, aktiiviseen työvoimapolitiikkaan, työelämän kehittämiseen, toimiviin hyödykemarkkinoihin, määrätietoiseen energia- ja ilmastopolitiikkaan, alueiden elinvoimaisuuteen ja kansainvälisyyteen.
Kansainväliset talousnäkymät ovat edelleen heikot. Vuonna 2013 talouskasvu jää vaatimattomaksi, mutta vuodesta 2014 ennustetaan jo parempaa. Työllisyyskehitys on ollut heikkoa ja työttömyysasteen ennustetaan olevan vuonna 2014 yli 8 %. Elinkeinopolitiikkaa ja sen tavoitteita tukevia muita politiikka-alueita on kehitettävä siten, että Suomen talouskasvu pystytään turvaamaan. On tärkeää luoda arvoa paitsi kotimaisella työllä myös kanavoimaan arvoa globaalitaloudesta omaan kansantalouteemme. Tahtotilana on osallistua kansainväliseen työnjakoon mieluummin korkean kuin matalan tuottavuuden työpaikkojen ja tehtävien kautta. Lisäksi on tärkeää, että kansantalouteen kanavoituu omistamisen myötä pääomatuloja. Talouden kilpailullisuuden lisääminen vahvistaa osaltaan kasvun edellytyksiä ja turvaa myös kuluttajien edun.
Maailmankaupan ja -talouden vapautuminen yhdessä teknologisen kehityksen kanssa on muovannut voimakkaasti yleistä toimintaympäristöä. Digitalisaatio on läpileikkaavana teknologiana vasta alkuvaiheessaan ja kehitys jatkuu vielä vuosikymmeniä. Ympäristö- ja energiakysymykset sekä muut maailmanlaajuiset haasteet muovaavat nekin osaltaan toimintaympäristöjä. Energian ja raaka-aineiden kysyntä kasvaa.
Keskeinen muutostrendi liittyy globaalien arvoverkkojen pilkkoutumiseen. Yritykset hajauttavat toimintojaan parhaimmaksi ja edullisimmaksi katsomaansa paikkaan. Samalla yhteen maantieteelliseen pisteeseen sidotut klusterit menettävät merkitystään. Menestyminen globaalissa taloudessa edellyttää tuotannontekijäresursseilta kykyä siirtyä nopeasti ja joustavasti uusiin tehtäviin. Lisäksi yksilöiden on pystyttävä omaksumaan uudentyyppisiä tehtäviä. Työmarkkinoilla korostuu siirtymä kohti korkeamman tuottavuuden tehtäviä. Työmarkkinoiden globalisoituminen asettaa uudentyyppisiä haasteita kansalliselle politiikalle. Globalisaatio luo uusia talouskasvun mahdollisuuksia, mutta samalla se lisää talouden volatiliteettia. Tämä puolestaan korostaa uudistumis- ja sopeutumiskyvyn tarvetta.
Ilmaston lämpenemisen torjunta edellyttää globaalisti taloudellisen kehityksen kääntämistä ympäristöystävällisempään suuntaan. Ekologinen tuotanto, vähähiilisen energian ja biopolttoaineiden käyttöönotto sekä investoinnit teknologiaan ovat tulevina vuosina nopeasti kasvavia talouden osa-alueita. Globaalisti kiristyvässä kilpailussa Suomen runsaissa luonnonvaroissa ja osaamisessa piilee merkittäviä mahdollisuuksia tuottaa arvonlisää ja hyvinvointia. Keskeisimmät mahdollisuudet perustuvat biotalouden, mineraalitalouden ja vesitalouden kehittämiseen.
Työ- ja elinkeinoministeriö toteuttaa hallituksen työ- ja elinkeinopolitiikkaa yhdessä hallinnonalan yksiköiden ja yhteistyössä muiden ministeriöiden kanssa. TEM-konserni on suomalaisen työ- ja elinkeinoelämän toimintaympäristön rakentaja. Konsernin tärkeimpänä tavoitteena on kestävällä pohjalla oleva korkea työllisyys. Tavoitteeseen pääsemiseksi konserni edistää kasvua, tuottavuutta, osaamista sekä talouden ja alueiden kansainvälistä kilpailukykyä. Konsernin toimenpitein on keskeistä kasvattaa yksityisrahoitteisten työpaikkojen määrää.
Työ- ja elinkeinoministeriö on asettanut toimialalleen seuraavat konsernistrategian tavoitelinjauksista johdetut yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2014:
- — Korkean arvonlisän yritystoiminta kasvaa.
- — Nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyys vähenee ja työelämän laatu parantuu.
- — Rakenteelliset kilpailun esteet vähenevät.
- — Suomen energiaomavaraisuus kasvaa.
Työmarkkinoiden jakautumista naisten ja miesten ammatteihin ja aloihin lievennetään muun muassa työllisyyden ja yrittäjyyden edistämistoimenpiteillä. Jotkin naisryhmät, mm. maahanmuuttajat ja romanit, ovat huonommassa työmarkkina-asemassa kuin vastaavien ryhmien miehet. Vallitseviin eroihin puututaan palveluilla ja kehittämistoimilla.
Työnvälityksen työttömistä työnhakijoista naisia on ollut 44 % vuosina 2007—2012 (v. 2012 osuus 43 %). Työvoimapoliittisissa toimenpiteissä vuonna 2012 naisten osuus työvoimakoulutuksen aloittaneista oli 45 % ja palkkatuetussa työssä puolet. Starttirahan saajista naisten osuus oli 45 % ja omaehtoisen opiskelun työttömyysetuudella aloittaneista 64 %.
Tasa-arvon edistäminen on yksi keskeisiä periaatteita Euroopan rakennerahasto-ohjelmien toteutuksessa. Tasa-arvoprojektien ja tasa-arvopainotteisten projektien osuus vuosina 2007—2010 oli Euroopan sosiaalirahaston kaikista käynnistyneistä projekteista 24 % ja Euroopan aluekehitysrahaston projekteista 16,3 %. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ja valtavirtaistaminen (Valtava) on Euroopan sosiaalirahaston ohjelmakauden 2007—2013 valtakunnallinen kehittämisohjelma, jota koordinoi työ- ja elinkeinoministeriö.
Julkisen sektorin tuottavuuden lisääminen on osa hallitusohjelmaan kirjattua hallituksen talouspoliittista strategiaa. Aiempi valtionhallinnon tuottavuusohjelma on korvattu uudella vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmalla, jossa aiemmin toimintojen tehokkuuden lisäämiselle asetetut tavoitteet säilyvät taloudellisilta kokonaisvaikutuksiltaan ennallaan. TEM-konsernin keskeisiä vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelman toimenpiteitä ovat ELY-keskusten toiminnan ja palveluiden sähköistäminen, Patentti- ja rekisterihallituksen kauppa- ja yhdistysrekisterien paikallisviranomaisverkoston uudistaminen sekä Geologian tutkimuskeskuksen mittaus- ja näytteenottopalveluiden uudelleenorganisointi.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
||
32.20.40 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen (arviomääräraha) | ||
— rahoitusvaltuus | 427,140 | 399,640 | |
32.20.43 | Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 15,664 | 14,786 | |
32.20.47 | Finnvera Oyj:n korkotuet ja tappiokorvaukset (arviomääräraha) | ||
— korkotukivaltuus | 260,000 | - | |
32.20.82 | Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 200,000 | 200,000 | |
32.20.83 | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 126,823 | 106,823 | |
32.30.45 | Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 24,678 | 25,678 | |
32.30.51 | Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut (siirtomääräraha 2 v) | ||
— hankintasopimusvaltuus | 92,000 | 91,500 | |
32.30.64 | Työllisyysperusteiset siirtomenot investointeihin (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 4,000 | 4,000 | |
40. | Yritysten toimintaympäristö, markkinoiden sääntely ja työelämä | ||
— lainojen hyväksymisvaltuus (turvavarastolainat) | 8,400 | 8,400 | |
— myöntämisvaltuus | 0,034 | 0,034 | |
32.50.64 | EU:n ja valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-, ulkorajayhteistyö- ja muihin koheesiopolitiikan ohjelmiin (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 226,934 | 291,194 | |
32.60.40 | Energiatuki (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 44,850 | 60,000 | |
32.60.41 | LNG-terminaalien investointituki (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | - | 90,000 | |
32.60.42 | Valtiontuki sähköhuollon varmistamiseksi (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | - | 4,800 | |
32.60.43 | Kioton mekanismit (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 0,200 | - |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2012—2014
v. 2012 tilinpäätös 1000 € |
v. 2013 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2014 esitys 1000 € |
Muutos 2013—2014 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 366 079 | 365 852 | 370 955 | 5 103 | 1 |
01. | Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 54 675 | 54 632 | 53 645 | -987 | -2 |
02. | Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 212 670 | 209 156 | 214 139 | 4 983 | 2 |
20. | Siviilipalvelus (arviomääräraha) | 5 236 | 5 568 | 5 083 | -485 | -9 |
21. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) | 4 426 | 4 777 | 6 369 | 1 592 | 33 |
29. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 79 066 | 81 692 | 81 692 | — | 0 |
60. | Siirrot hallinnonalan rahastoihin (arviomääräraha) | 0 | 20 | 20 | — | 0 |
66. | Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 10 007 | 10 007 | 10 007 | — | 0 |
20. | Elinkeino- ja innovaatiopolitiikka | 1 858 842 | 1 803 724 | 1 267 003 | -536 721 | -30 |
01. | Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 40 623 | 39 395 | 38 082 | -1 313 | -3 |
02. | Teknologian tutkimuskeskus VTT:n toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 93 983 | 91 334 | 86 125 | -5 209 | -6 |
05. | Mittatekniikan keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 953 | 5 978 | 5 956 | -22 | 0 |
06. | Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | 42 680 | 40 704 | 40 830 | 126 | 0 |
07. | Matkailun edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 10 361 | 11 097 | 10 031 | -1 066 | -10 |
40. | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen (arviomääräraha) | 431 514 | 431 270 | 405 320 | -25 950 | -6 |
41. | Yleisavustus eräille yhteisöille ja järjestöille elinkeinopolitiikan edistämiseksi (siirtomääräraha 3 v) | 40 472 | 36 122 | 24 212 | -11 910 | -33 |
42. | Innovaatiokeskittymien kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 5 100 | 3 600 | 10 300 | 6 700 | 186 |
43. | Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin (arviomääräraha) | 19 497 | 21 985 | 20 515 | -1 470 | -7 |
(44.) | Valtionavustus yksittäisten yritysten hankevalmisteluun Venäjällä (siirtomääräraha 3 v) | 1 000 | 700 | — | -700 | -100 |
45. | Yritysten tutkimus- ja kehittämishankkeiden valmistelu (siirtomääräraha 3 v) | 5 000 | 4 000 | 2 000 | -2 000 | -50 |
(46.) | Laivanrakennuksen innovaatiotuki (siirtomääräraha 3 v) | 17 100 | 2 900 | — | -2 900 | -100 |
47. | Finnvera Oyj:n korkotuet ja tappiokorvaukset (arviomääräraha) | 58 233 | 55 287 | 52 722 | -2 565 | -5 |
48. | Korko- ja muu tuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille (arviomääräraha) | 14 367 | 10 800 | 10 000 | -800 | -7 |
50. | Avustus kansainvälisen teknologiapalkinnon maksamiseen (siirtomääräraha 2 v) | 1 000 | — | 1 000 | 1 000 | 0 |
(63.) | Velkakonversiosta aiheutuvien maksusuoritusten hoitaminen (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | 0 |
80. | Lainat Suomen Vientiluotto Oy:n jälleenrahoitustoimintaan (arviomääräraha) | 943 653 | 755 000 | 414 500 | -340 500 | -45 |
(81.) | Lainat Suomen Vientiluotto Oy:n rahoitukseen kotimaisille alustoimituksille (arviomääräraha) | — | 185 000 | — | -185 000 | -100 |
82. | Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan (arviomääräraha) | 0 | 10 | 10 | — | 0 |
83. | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | 98 307 | 108 542 | 90 400 | -18 142 | -17 |
87. | Pääomalaina Finnvera Oyj:lle (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 5 000 | 5 000 | 0 |
88. | Pääomasijoitus Suomen Teollisuussijoitus Oy:lle (siirtomääräraha 3 v) | 30 000 | — | 30 000 | 30 000 | 0 |
89. | Pääomasijoitus alkavien yritysten pääomasijoitustoimintaan (kiinteä määräraha) | — | — | 20 000 | 20 000 | 0 |
30. | Työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikka | 758 293 | 796 700 | 746 500 | -50 200 | -6 |
01. | Työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 158 692 | 168 055 | 157 063 | -10 992 | -7 |
44. | Alueellinen kuljetustuki (siirtomääräraha 3 v) | 6 000 | 5 039 | 5 067 | 28 | 1 |
45. | Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) | 25 078 | 36 656 | 29 239 | -7 417 | -20 |
50. | Palkkaturva (arviomääräraha) | 36 131 | 30 000 | 37 000 | 7 000 | 23 |
51. | Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut (siirtomääräraha 2 v) | 513 863 | 546 464 | 510 975 | -35 489 | -6 |
64. | Työllisyysperusteiset siirtomenot investointeihin (arviomääräraha) | 18 529 | 10 486 | 7 156 | -3 330 | -32 |
40. | Yritysten toimintaympäristö, markkinoiden sääntely ja työelämä | 39 082 | 40 959 | 41 346 | 387 | 1 |
01. | Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 11 190 | 10 959 | 11 331 | 372 | 3 |
03. | Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | -813 | 1 434 | 2 364 | 930 | 65 |
04. | Kuluttajatutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 177 | 2 213 | 1 857 | -356 | -16 |
05. | Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 18 585 | 18 269 | 18 510 | 241 | 1 |
31. | Korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä (siirtomääräraha 2 v) | 5 511 | 5 211 | 4 511 | -700 | -13 |
50. | Valtionavustus kuluttajajärjestölle (kiinteä määräraha) | 823 | 773 | 673 | -100 | -13 |
51. | Eräät merimiespalvelut (arviomääräraha) | 1 609 | 2 080 | 2 080 | — | 0 |
95. | Eräät oikeudenkäyntikulut ja korvaukset (arviomääräraha) | 0 | 20 | 20 | — | 0 |
50. | Alueiden kehittäminen ja rakennerahastopolitiikka | 562 586 | 481 076 | 573 179 | 92 103 | 19 |
43. | Maakunnan kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v) | 15 566 | 11 866 | 5 566 | -6 300 | -53 |
62. | Maaseudun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 3 223 | 2 273 | 2 023 | -250 | -11 |
(63.) | Kainuun kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v) | 48 659 | — | — | — | 0 |
64. | EU:n ja valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-, ulkorajayhteistyö- ja muihin koheesiopolitiikan ohjelmiin (arviomääräraha) | 495 138 | 466 937 | 565 590 | 98 653 | 21 |
60. | Energiapolitiikka | 98 300 | 257 580 | 281 169 | 23 589 | 9 |
01. | Energiaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 325 | 5 175 | 8 864 | 3 689 | 71 |
(20.) | Energiansäästön ja uusiutuvan energian käytön edistäminen sekä energiatiedotus (siirtomääräraha 3 v) | 3 400 | 3 400 | — | -3 400 | -100 |
28. | Materiaalitehokkuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 500 | 500 | 500 | — | 0 |
40. | Energiatuki (arviomääräraha) | 49 791 | 121 355 | 72 905 | -48 450 | -40 |
41. | LNG-terminaalien investointituki (arviomääräraha) | — | — | 42 000 | 42 000 | 0 |
42. | Valtiontuki sähköhuollon varmistamiseksi (arviomääräraha) | 125 | 150 | 1 500 | 1 350 | 900 |
43. | Kioton mekanismit (arviomääräraha) | 391 | 2 000 | 1 000 | -1 000 | -50 |
44. | Uusiutuvan energian tuotantotuki (arviomääräraha) | 41 768 | 125 000 | 154 400 | 29 400 | 24 |
70. | Kotouttaminen | 81 471 | 95 790 | 95 441 | -349 | 0 |
03. | Maahanmuuttajien kotoutumisen ja työllistymisen edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 661 | 661 | 2 661 | 2 000 | 303 |
30. | Valtion korvaukset kunnille (arviomääräraha) | 80 810 | 95 129 | 92 780 | -2 349 | -2 |
Yhteensä | 3 764 653 | 3 841 681 | 3 375 593 | -466 088 | -12 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 12 300 | 12 200 | 12 100 |