Talousarvioesitys 2014
30. Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat pääosin Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenoista sekä eläintautien ja vaarallisten kasvintuhoojien vastustamisesta ja ennaltaehkäisemisestä aiheutuvista menoista.
Turvallisuusriskien hallinnassa painottuvat eläinten ja ihmisten välillä tarttuvien tautien (zoonoosit) leviämisen estäminen sekä kriisinhallinnan kehittäminen. Keskeisintä kriisinhallinnassa on ihmisten terveyttä uhkaavien vakavien tautien vastustaminen. Varmistetaan elintarvikkeiden hyvä ravitsemuksellinen laatu. Varmistetaan, että maatalouden tuotantopanokset ja markkinoilla olevat elintarvikkeet ovat turvallisia eivätkä niistä annetut tiedot johda kuluttajia harhaan. Edistetään luomu- ja lähiruuan tuotantoa.
Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöllä suomalaiseen elintarvikeketjuun luodaan sellaiset turvallisuus-, laatu- ja jäljitettävyysjärjestelmät, joilla varmistetaan elintarviketurvallisuusriskien sekä toimijoiden ja kuluttajien taloudellisten riskien hallinta. Eläinten hyvinvointia edistetään lainsäädäntöä uudistamalla ja tehostamalla valvontaa. Estetään ennakoivasti ja valvonnan keinoin uusien vakavien eläintautien ja vaarallisten kasvintuhoojien leviäminen Suomeen. Tehostetaan väärennösten, petosten ja harmaan talouden vastaisia toimia elintarvikeketjussa.
Koko elintarvikeketjun kattavaa elintarvikkeiden turvallisuuteen ja laatuun liittyvää valvontaa kehitetään EU:n säädösten edellyttämällä tavalla. Valvontaa ja tutkimusta suunnataan siten, että ne tukevat pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita.
Viranomaisvalvonnan kehittämisessä tavoitteena on samantasoisten ja yhdenmukaisten palveluiden turvaaminen koko maassa sekä vaikuttavuuden ja kattavuuden parantaminen riskinarvioinnin perusteella ja omavalvonnan avulla. Elintarvikevalvontatietojen julkistamista kehitetään. Elintarviketurvallisuusvirasto vastaa valvonnasta sekä riskien arvioinnista ja hallinnasta koko elintarvikeketjussa yhtenäisellä tavalla. Arvioidaan ympäristöterveydenhuollon toteutuneet kehittämishankkeet ja selvitetään elintarvikevalvonnan kokoaminen valtion viranomaiselle.
Tavoitteiden kehitystä kuvaavat avainmittarit ja tunnusluvut
Avainmittari | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
2017 tavoite |
Vaarallisia tai helposti leviäviä eläintauteja | 2 kpl | ei lainkaan | ei lainkaan | ei lainkaan |
Vaarallisia kasvintuhoojia, uusia pysyvästi | 1 kpl | ei lainkaan | ei lainkaan | ei lainkaan |
Todetut elintarvikevälitteiset tautitapaukset ihmisillä | ||||
— yleisimmät tartunnanaiheuttajat, kotimaiset | 2 428 kpl | -3 % | -3 % | +/- 0 % |
— vakavimmat tartunnanaiheuttajat | 92 kpl | -3 % | -3 % | +/- 0 % |
Salmonellan esiintyvyys | ||||
— elintarviketuotantoeläimissä ja elintarvikkeissa, % | alle 1 | alle 1 | alle 1 | alle 1 |
— elintarviketuotantoeläinten rehuissa, % | ei lainkaan | ei lainkaan | ei lainkaan | ei lainkaan |
Eläimistä saatavien elintarvikkeiden vierasainevalvonnassa havaitut ongelmat, % | alle 0,5 | alle 0,5 | alle 0,5 | alle 0,5 |
OIVA-huoneistotarkastuksissa parhaimman tason saavuttaneet kohteet, % | - | - | 85 | 90 |
Vaatimukset täyttävien tarkastuskohteiden osuus, % | ||||
— elintarvikkeiden pakkausmerkintöihin liittyen | 95 | yli 97 | yli 97 | yli 97 |
— tuotantoeläinten EU-tarkastuksissa merkintään liittyen | 52 | yli 63 | yli 63 | yli 65 |
— tuotantoeläinten EU-tarkastuksissa hyvinvointiin liittyen | 75 | yli 80 | yli 80 | yli 82 |
— siemenkaupassa | yli 95 | yli 95 | yli 95 | yli 95 |
— lannoitevalmisteisiin liittyen | 98 | yli 94 | yli 94 | yli 95 |
— kasvinsuojeluaineisiin liittyen | yli 95 | yli 95 | yli 95 | yli 95 |
— luonnonmukaisessa elintarvikeketjussa | yli 95 | yli 95 | yli 95 | yli 95 |
— muuntogeenisiin tuotteisiin liittyen | 98 | yli 85 | yli 85 | yli 85 |
— rehuihin liittyen | 99 | 99 | 99 | 99 |
Eläinlääkärin avun saanti kiireellisissä sairaustapauksissa | alle 12 h | alle 12 h | alle 12 h | alle 12 h |
01. Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 41 391 000 euroa.
Selvitysosa:Elintarviketurvallisuusviraston (Evira) tehtävänä on elintarvikkeiden ja maa- ja metsätalouden tuotantotarvikkeiden turvallisuuden ja laadun, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden valvonta ja tutkimus. Evira varmistaa elintarvikkeiden ja alkutuotannon tuotteiden sekä niiden tuotantoketjun turvallisuutta ja laatua. Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi eläinlääkintävahinkojen arviolautakunnasta annetun lain muuttamisesta. Lainmuutoksen tarkoituksena on uudelleensijoittaa lautakunnan tehtävät Elintarviketurvallisuusviraston yhteyteen 1.9.2014 lukien. Tämän johdosta momentille siirretään määrärahaa neljän kuukauden osuutena 20 000 euroa ja yksi henkilötyövuosi momentilta 30.01.04.
Evira tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista seuraavasti:
- — johtaa, kehittää ja valvoo elintarviketurvallisuuden, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden viranomaisten vastuulla olevaa riskinhallintaa alue- ja paikallistasoilla ja suorittaa valvontaa omalla toimialallaan
- — rakentaa elintarviketurvallisuutta varmistavia järjestelmiä yhdessä tuottajien ja elintarviketeollisuuden ja elintarvikekaupan kanssa
- — tekee eläintauteihin ja kasvintuhoojiin sekä elintarviketurvallisuuteen liittyvää diagnostiikkaa ja analytiikkaa tautien osoittamiseksi ja vastustamiseksi sekä elintarviketurvallisuuden lisäämiseksi
- — toimii oman alansa vertailulaboratoriona
- — suorittaa tieteellistä tutkimusta ja riskinarviointeja sekä tekee seurantatutkimuksia
- — vastaa riskiviestinnästä viranomaisten ja kuluttajien sekä elintarvikealan toimijoiden välillä.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2014 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen Eviralle seuraavat alustavat tulostavoitteet:
Tuottavuuden parantamiseksi toteutetaan ydintoiminta-analyysissä sovittuja hankkeita, jatketaan kuntien elintarvikevalvonnan tiedonkeruujärjestelmän (KUTI), eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvontatietojärjestelmän (ELVI) ja laboratorio- ja valvontatietojärjestelmän (ELMO), eläinrekisterin sekä sähköisen asioinnin kehittämistä. Lisäksi toteutetaan zoonoosistrategian ja elintarviketurvallisuusselonteon toimenpiteitä. Evira osallistuu maa- ja metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön hallinnonalojen yhteisen Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymän (LYNET) toimintaan. Toimialan laboratoriopalvelujen saatavuus ja riittävyys arvioidaan.
Seuraavassa taulukossa on esitettynä Elintarviketurvallisuusviraston koko toiminnan kustannukset ja tuotot (myös muut kuin momentti 30.30.01). Henkilötyövuositiedot perustuvat TAHTI-järjestelmän toteutumaan vuonna 2012 ja henkilötyövuosikiintiöön vuosina 2013 ja 2014.
Elintarviketurvallisuusviraston päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet
2012 toteutuma | 2013 arvio | 2014 arvio | |||||||
Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | |
Elintarvikkeiden turvallisuus | 25 010 | 11 181 | 307 | 23 558 | 10 371 | 302 | 24 133 | 11 340 | 301 |
— tieteellinen tutkimus | 693 | 187 | 11 | 764 | 238 | 8 | 669 | 190 | 10 |
— riskiarviointi | 1 233 | 165 | 16 | 911 | 82 | 12 | 1 190 | 167 | 15 |
— laboratoriopalvelut | 4 791 | 236 | 57 | 4 230 | 253 | 50 | 4 623 | 239 | 56 |
— valvonnan ohjaus, neuvonta | 5 899 | 99 | 67 | 6 108 | 28 | 72 | 5 692 | 100 | 66 |
— valvonnan toimeenpano | 12 394 | 10 494 | 156 | 11 545 | 9 770 | 160 | 11 959 | 10 644 | 154 |
Eläinten terveys ja hyvinvointi | 23 048 | 3 604 | 224 | 21 546 | 3 594 | 224 | 23 059 | 3 657 | 224 |
— tieteellinen tutkimus | 674 | 106 | 10 | 483 | 62 | 7 | 650 | 108 | 10 |
— riskiarviointi | 443 | 55 | 6 | 482 | 62 | 6 | 427 | 56 | 6 |
— laboratoriopalvelut | 11 419 | 669 | 136 | 11 281 | 831 | 138 | 11 019 | 679 | 134 |
— valvonnan ohjaus, neuvonta | 7 347 | 36 | 62 | 5 877 | 16 | 64 | 7 109 | 37 | 64 |
— valvonnan toimeenpano | 3 165 | 2 738 | 10 | 3 423 | 2 623 | 9 | 3 854 | 2 777 | 10 |
Kasvintuotannon edellytykset ja kasvinterveys | 16 771 | 5 984 | 184 | 15 275 | 5 335 | 182 | 16 183 | 5 395 | 180 |
— tieteellinen tutkimus | 23 | 2 | - | 37 | 10 | 1 | 22 | 2 | - |
— riskiarviointi | 152 | 4 | 2 | 192 | - | 1 | 147 | 4 | 2 |
— laboratoriopalvelut | 5 770 | 763 | 72 | 5 130 | 797 | 68 | 5 568 | 774 | 70 |
— valvonnan ohjaus, neuvonta | 5 038 | 56 | 60 | 4 453 | 75 | 57 | 4 861 | 57 | 59 |
— valvonnan toimeenpano | 5 788 | 5 159 | 50 | 5 463 | 4 453 | 55 | 5 585 | 4 558 | 49 |
Yhteensä1) | 64 829 | 20 769 | 715 | 60 379 | 19 300 | 708 | 63 375 | 20 392 | 705 |
1) Momentin 30.30.01 henkilötyövuosikiintiöt: 707 htv TA 2012, 708 htv TA 2013 ja 705 htv TAE 2014.
Eviran tunnusluvut
2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
---|---|---|---|
— Taloudellisuusindeksi | -3,0 | - | - |
— Tuottavuusindeksi | 0,7 | 2,5 | 2,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 63 378 | 61 083 | 62 283 |
Bruttotulot | 20 769 | 19 300 | 20 892 |
Nettomenot | 42 609 | 41 783 | 41 391 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 7 008 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 075 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 17 633 | 16 591 | 18 192 |
— muut tuotot | -4 | - | - |
Tuotot yhteensä | 17 629 | 16 591 | 18 192 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 15 145 | 13 531 | 14 792 |
— osuus yhteiskustannuksista | 4 095 | 3 660 | 4 000 |
Kustannukset yhteensä | 19 240 | 17 191 | 18 792 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 611 | -600 | -600 |
Kustannusvastaavuus, % | 92 | 97 | 97 |
Muut suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 2 130 | 2 200 | 2 200 |
— muut tuotot | -7 | - | - |
Tuotot yhteensä | 2 123 | 2 200 | 2 200 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 1 532 | 1 530 | 1 530 |
— osuus yhteiskustannuksista | 659 | 670 | 670 |
Kustannukset yhteensä | 2 191 | 2 200 | 2 200 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -68 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 97 | 100 | 100 |
Osaan hankkeista saadaan EU:n maataloustukirahaston rahoitusta (tulot momentilla 12.30.01).
Määrärahasta käytetään 1 600 000 euroa Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskukselta hankittaviin IT-palveluihin.
Henkilötyövuosien määrä vähenee viidellä henkilötyövuodella tuottavuustoimien johdosta.
Tuottavuussäästöjen tilapäiseen käyttöön tarkoitettua määrärahaa käytetään eläinten hyvinvoinnin ja terveyden valvontajärjestelmän toteuttamiseen sekä eläinpitäjärekisterin sähköistämiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirto momentilta 30.01.04 (1 htv) (4 kk osuus) | 20 |
Tuottavuussäästöjen kertaluonteinen käyttö | 800 |
Tuottavuussäästöjen kertaluonteisen käytön poistaminen (-1 htv) | -1 250 |
Palkkausten tarkistukset | 131 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -93 |
Yhteensä | -392 |
2014 talousarvio | 41 391 000 |
2013 talousarvio | 41 783 000 |
2012 tilinpäätös | 41 676 000 |
20. Eläinlääkintähuolto (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 4 730 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) eläintautien vastustamisesta ja ennalta ehkäisemisestä, eläinsuojelusta ja näihin liittyvistä korvauksista ja koulutuksista aiheutuvien menojen sekä eläinlääkintähuollon toteuttamisen kannalta välttämättömien menojen maksamiseen
2) kunnilta ostettavista palveluista aiheutuviin menoihin
3) valtionapujen myöntämiseen, joista valtakunnallisille eläinsuojelujärjestöille myönnettäviin valtionapuihin enintään 100 000 euroa.
Selvitysosa:Eläinsuojelujärjestöille myönnettävän valtionavun lisäksi myönnetään valtionapua Helsingin yliopistolle eläinlääkäreiden erikoistumisharjoitteluun sekä Eläinten Hyvinvointikeskuksesta aiheutuviin menoihin. Tutkimusapurahoja on tarkoitus myöntää eläinkokeille vaihtoehtoisia menetelmiä selvittäviin ja kotieläinten terveydenhuoltoon ja niiden elintarviketuotantoon liittyviin tutkimuksiin.
Maataloustukirahaston rahoitusosuus tuloutuu momentille 12.30.01.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Eläintautitorjunnan, -suojelun ja -lääkintähuollon menot |
840 000 |
Ostopalvelut kunnilta | 3 240 000 |
Valtionavut valtakunnallisille eläinsuojelujärjestöille (enintään) | 100 000 |
Muut valtionavut | 550 000 |
Yhteensä | 4 730 000 |
2014 talousarvio | 4 730 000 |
2013 talousarvio | 4 730 000 |
2012 tilinpäätös | 4 492 450 |
41. Eräät korvaukset (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 6 448 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kasvinterveyden suojelemisesta annetun lain (702/2003) mukaisten korvausten maksamiseen
2) enintään 4 880 000 euroa tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittämisestä aiheutuneiden valtionapujen maksamiseen (VNA 96/2010)
3) maa- ja puutarhatalouden neuvontajärjestöjen ja tutkimuslaitosten kasvinterveyden riskinhallintaa edistäviin hankkeisiin
4) hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimiseen sekä avustusten maksamiseen kasvinjalostustoiminnan edistämisestä annetun lain (896/1977) mukaisesti kasvinjalostajille jalostukseen ja kotimaisen kasvinjalostustoiminnan edistämiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin sekä edellisiin vuosiin kohdistuviin menoihin ja korvauksiin.
Määräraha budjetoidaan valtionapujen osalta maksuperusteella.
Selvitysosa:Lain perusteella korvauksia voidaan maksaa kasvintuhoojien hävittämiskustannuksista, jos kasvintuotannolle aiheutuneet vahingot ovat poikkeuksellisen suuret ja korvaaminen on toimijan elinkeinon jatkamisen kannalta tarpeellista. Kasvintuhoojan hävittämiskustannuksia voidaan maksaa myös metsässä kasvavien puiden osalta.
Tavoitteena on myös varmistaa, että tiloilla kuolleet tuotantoeläimet poistetaan eläinten ravintoketjusta (EU:n asetus 1069/2009).
Kasvinjalostustoiminnan edistämisestä annetun lain 6 §:n mukaiseksi määrärahan vähimmäismääräksi on arvioitu 300 000 euroa, mitä vastaavat tulot on merkitty momentille 12.30.32. Kasvinjalostajille maksetaan kasvinjalostustukea jalostajan kehittämien lajikkeiden osalta.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Kasvintuhoojien torjunta | 938 000 |
Tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittäminen (enintään) | 4 880 000 |
Kasvinterveyden neuvonta ja riskinhallinnan kehittäminen | 300 000 |
Kasvinjalostustoiminnan edistäminen | 300 000 |
Hukkakauran torjuntasuunnitelmat | 30 000 |
Yhteensä | 6 448 000 |
2014 talousarvio | 6 448 000 |
2013 talousarvio | 6 448 000 |
2012 tilinpäätös | 6 204 775 |