Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       01. Hallinto
       20. Maatalous
       50. Vesitalous
       60. Metsätalous
       63. Metsähallitus

Talousarvioesitys 2011

01. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 31 907 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) maksullisen toiminnan hintojen alentamiseen valiotaimituotannon osalta enintään 80 000 euroa

2) Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen toiminnasta aiheutuviin sijoitusmenoiksi luettaviin talonrakennus- sekä maa- ja vesirakennustöihin

3) kasvinsuojeluaineiden tarkastus- ja testaustoiminnasta aiheutuvien Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen menojen maksamiseen

4) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen

5) virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön annetussa laissa (382/1989) tarkoitettujen hankkeiden toteuttamiseksi määrärahan siirtoon ulkomaille sekä hankkeisiin liittyvien välttämättömien, enintään 20 000 euron, ennakkomaksujen maksamiseen kehitysyhteistyön kohdemaan hanketoimijoille.

Selvitysosa:Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen (MTT) tehtävänä on tuottaa ja viedä käytäntöön tutkimukseen perustuvaa tietoa ja osaamista maa- ja elintarviketalouden monipuoliseksi kehittämiseksi. MTT edistää luonnonvarojen käytön, maatalouden ja maaseudun kestävää kehitystä sekä alan elinkeinotoimintaa uusilla toimintatavoilla ja innovaatioilla.

Lisäksi MTT:llä on viranomaistehtäviä, joissa hyödynnetään strategisen tutkimuksen yhteydessä hankittua asiantuntemusta. MTT:llä on vastuuta kansallisessa innovaatiotoiminnassa maa- ja puutarhatalouden, maaseudun kehittämisen ja elintarvikkeiden laadun ja turvallisuuden politiikkasektoreilla, jotka kytkeytyvät mm. luonnonvarojen kestävään käyttöön, alueelliseen ja infrastruktuurien kehittämiseen sekä työn, osaamisen ja hyvinvoinnin kysymyksiin. MTT:n tutkimus rakentaa keskeistä tietopohjaa koko elintarvikeketjun tuotantopanosten ja raaka-aineiden tuotannosta ja jalostuksesta elintarvikemarkkinoihin ja kuluttajien valintoihin. Tutkimuksessa teemoina ovat luonnonvarojen kestävä käyttö, biotalouden sovellukset, uudet teknologiat, energiatehokkaat prosessit ja toimintamallit, politiikkaohjauksen kehittäminen sekä markkina- ja taloustutkimus.

Ohjelmapohjaisessa tutkimuksessa MTT hyödyntää monitieteisyyttään ja kytkee yhteen osaamista luonnontieteiden, taloustieteen ja yhteiskuntatieteiden tutkimusaloilta. Näin synnytetään sekä strategisen tutkimuksen läpimurtoja että uusia innovatiivisia, perinteiset arvoketjut ylittäviä toimintatapoja ja käytännön ratkaisuja. MTT osallistuu aktiivisesti maa- ja metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön hallinnonalojen yhteisen Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymän (LYNET) toimintaan sekä tutkimuksen suuntaamiseen Sektoritutkimuksen neuvottelukunnan tutkimusohjelmiin.

MTT tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteidensaavuttamista seuraavasti:

  • MTT tuottaa tietoa maaseudun osaamisen ja yritystoiminnan vahvistamiseksi ja arvioi EU:n ja kansallisten politiikkojen tehokkuutta maaseutukehityksen osalta.
  • MTT tukee maaseudun kestävää elinvoimaa siten, että harvaan asutun maaseudun ja ydinmaaseudun väestökehitys muuttuu tasapainoiseksi, työllisyys paranee ja elinkeinotoiminta monipuolistuu.
  • MTT tukee maatalouden ja elintarvikeketjun kannattavuutta ja kilpailukykyä sekä tuotannon jatkumista koko Suomessa tuottamalla uusia menetelmiä ja toimintamalleja sekä teknologisia ratkaisuja.
  • MTT tuottaa ratkaisuja ravinnekuormituksen ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi ja luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi ja edistää maa- ja elintarviketaloudessa hyödynnettävien luonnonvarojen kestävää käyttöä. MTT vastaa kansallisten kasvi- ja eläingeenivaraohjelmien koordinoinnista ja maatalouden kasvihuonekaasupäästöjen inventoinnista Suomessa.
  • MTT kehittää maataloustuotantoon, maa- ja elintarviketalouden sivuvirtoihin ja uusiokäyttöön perustuvia energiaratkaisuja uusiutuvan energiatuotannon lisäämiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi.
  • MTT tukee sitä, että eläinten ja kasvien terveys sekä maatalouden tuotantopanosten turvallisuus ja laatu säilyvät hyvinä, eläinten hyvinvointi paranee, vieraiden aineiden esiintyminen elintarvikkeissa pysyy nykyisellä hyvällä tasolla, alkuperä- ja tuotantomerkinnät ovat luotettavia ja kuluttajien tiedonsaanti elintarvikkeista ja niiden ominaisuuksista paranee.
  • MTT tuottaa tietoa ja menetelmiä kasvien ja eläinten terveyden edistämiseksi, eläinten hyvinvoinnin parantamiseksi ja kuluttajiin kohdistuvien riskien vähentämiseksi.
  • MTT osallistuu elintarvikkeiden ja niiden tuotantoprosessien kehittämiseen ja edistää osaamisellaan elintarvikeketjun tarvitseman laadukkaan ja kuluttajien hyvinvointia edistävän raaka-aineen tuotantoa.

Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2011 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti MTT:lle seuraavat tulostavoitteet:

Toiminnallinen tuloksellisuus

Toiminnallinen tehokkuus

Toiminnan suuntaaminen politiikkasektoreille1)
  2009 tilinpäätös 2010 arvio 2011 arvio
  Kustannukset Kustannukset Kustannukset
  1 000 € Htv2) 1 000 € Htv2) 1 000 € Htv2)
             
1. Maaseudun kehittäminen 5 627 90 6 300 105 5 900 97
— Tutkimus 4 915 78 5 600 93 5 000 83
— Asiantuntijatehtävät 712 12 700 12 900 14
2. Maa- ja puutarhatalous 27 207 433 24 000 405 25 000 406
— Tutkimus 22 228 354 19 100 322 20 000 328
— Asiantuntijatehtävät 4 979 79 4 900 83 5 000 78
3. Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu 7 991 127 8 800 148 8 500 143
— Tutkimus 7 317 116 7 700 129 7 700 131
— Asiantuntijatehtävät 674 11 1 100 19 800 12
4. Muu tutkimustoiminta ja muut asiantuntijatehtävät 5 213 83 4 900 81 4 900 85
— Muut tutkimustehtävät 784 12 600 10 800 12
— Muut asiantuntijatehtävät 2 247 36 2 600 43 2 100 42
— Tutkimusyhteisöä palvelevat asiantuntijatehtävät 2 182 35 1 700 28 2 000 31
Tutkimustoiminta ja asiantuntijatehtävät yhteensä 46 038 733 44 000 739 44 300 731
— Tutkimus 35 244 560 33 000 554 33 500 554
— Asiantuntijatehtävät 10 794 173 11 000 185 10 800 177

1) MTT:n tutkimustoiminnan ja asiantuntijatehtävien kokonaiskustannukset. Ei sisällä maksullista toimintaa.

2) 2009 TP kokonaishenkilötyövuosimäärä vähennettynä maksullisen toiminnan henkilötyövuosilla (42 htv) (vuoden 2009 momentin 30.20.01 htv-kiintiö 791 htv), 2010 TA momentin 30.20.01 htv-kiintiö (777 htv) vähennettynä maksullisen toiminnan henkilötyövuosilla (38 htv), 2011 TAE kokonaishenkilötyövuosisuunnitelma (769 htv) vähennettynä maksullisen toiminnan henkilötyövuosilla (38 htv).

  • Vuonna 2011 voimavaroja suunnataan seuraaviin tutkimusohjelmiin, joiden profiilia muokataan vuonna 2010 strategian päivityksen yhteydessä ja ottaen huomioon hallinnonalan tutkimuslaitosten yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arviointi: mahdollisuuksien maaseutu, huomisen maatila, fossiilisesta uusiutuvaan, hyvinvointia ruuasta, vastuullinen elintarviketalous, muuttuva ilmasto ja maatalous, vesistöystävällinen maatalous ja geenivarojen kestävä käyttö.
  • Tutkimusta suunnataan myös laitoksen toimialaan liittyviin Sektoritutkimuksen neuvottelukunnan tutkimusohjelmiin, joiden sisältö tarkentuu vuonna 2010 sekä LYNET-yhteistyön puitteissa alkaviin bioenergia-, Itämeri- ja ilmastonmuutos-ohjelmiin sekä Kestävän maankäytön ohjelmaan, jonka vetovastuu on MTT:llä.
  • Elinkeinoelämälle tehtävän tutkimuspalvelun hinnoittelua tarkistetaan.
  • Strategisia kumppanuuksia kehitetään molempia osapuolia hyödyttävällä periaatteella.
  • Uusien tuotteiden ja keksintöilmoitusten määrää kasvatetaan.
  • Tiedon ja teknologian siirtoa kehitetään yhdessä tulosten käyttäjien ja innovaatioketjun muiden toimijoiden kanssa.
  • Osaamista kehitetään tiiviissä vuorovaikutuksessa kansainvälisten ja kansallisten yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa.
  • Valtion tuottavuusohjelman tavoitteiden saavuttamiseksi MTT uudistaa toimintaansa ja rakennettaan vuosina 2010—2012. Se merkitsee nykyistä vähemmän toimisto- ja laboratoriotilaa, eläintiloja, kasvihuoneita ja muita rakennuksia. Kenttäkokeita tehdään aiempaa rajatummin. MTT hyödyntää enenevästi yhteistä tutkimusinfrastruktuuria muiden tutkimuslaitosten ja yliopistojen kanssa. Toimintamallin muutoksen ydin on sisäisten palvelujen järjestäminen uudelleen. Uudistus muuttaa henkilöstön tehtäviä ja mahdollistaa merkittäviä muutoksia teknisen henkilöstön määrässä.
  • Selvitetään kiinteistöjen hallinnan siirtoa Senaatti-kiinteistöiltä MTT:lle Jokioisten, Maaningan ja Piikkiön toimipaikoissa. Toimipaikat ovat MTT:n tutkimusinfrastruktuurin kannalta strategisesti kaikkein tärkeimmät. Kiinteistövarallisuuteen kohdistuu paljon kertynyttä korjaus- ja peruskunnostusvelkaa. Siirto tukisi valtion tuottavuusohjelmaa sekä MTT:n toiminnallisen ja rakenteellisen uudistuksen toteuttamista. MTT on tehostanut toimitilojen käyttöä ja luopunut sellaisista toimitiloista, jotka eivät ole tutkimukselle välttämättömiä tai ovat teknisesti vanhentuneet. Vuonna 2010 MTT:n toimitila-ala pienenee 82 000 m2:iin. Uudistus koskee MTT:n kaikkia 14 toimipaikkaa.
Taloudellisuuden ja tuottavuuden tunnuslukuja
  2009
toteutuma
2010
talousarvio
2011
esitys
       
1. Tutkimustoiminnan ja asiantuntijatehtävien kokonaiskustannukset/tutkija, htv, 1 000 € 162 145 151
2. Tutkimustoiminnan ja asiantuntijatehtävien kokonaiskustannukset/julkaisu, 1 000 € 36 32 33
3. Tutkimustoiminnan ja asiantuntijatehtävien kokonaiskustannukset/asiakkaita palvelevat tuotokset, 1 000 € 329 210 246
4. Yhteishankerahoituksen ja maksullisen toiminnan tuotot/tutkija, htv, 1 000 € 46 41 48
5. Julkaisut yhteensä, kpl 1 258 1 380 1 335
— joista asiantuntijatarkastettuja tieteellisiä artikkeleita kpl/tutkija 0,7 0,8 0,8
— joista muita julkaisuja kpl/tutkija 3,7 3,8 3,7

Tuotokset ja laadunhallinta

Tuotokset keskeisistä suoritteista (kpl)
  2009
toteutuma
2010
talousarvio
2011
esitys
       
Asiantuntijatarkastetut tieteelliset artikkelit 209 240 225
Ammattilehtiartikkelit 421 450 450
Yleislehtiartikkelit 45 90 60
Muut julkaisut 583 600 600
Julkaisut yhteensä 1 258 1 380 1 335
       
Tuotokset asiakkaiden päätöksenteon tueksi 85 100 110
Uudet tuotteet 2 35 8
Keksintöilmoitukset ja patentit 6 15 12
Analyysimenetelmät ja muut tutkimusta palvelevat tuotokset 47 60 50
Tuotokset yhteensä 140 210 180

Kasvinsuojeluainelausunnot ja tutkimusraportit (kpl)
  2009
toteutuma
2010
talousarvio
2011
esitys
       
Valmisteiden myyntilupaa varten annetut lausunnot 6 - -
Kasvinsuojeluainetutkimusraportteja (ei-GEP) 1 3 2
GM-lausunnot 4 6 8
Neuvonnalliset julkaisut 55 45 40
Neuvonnalliset esitelmät 43 40 35
Maksullisen testauspalvelun luottamukselliset raportit (GEP ja GLP) 39 40 40

  • Vuonna 2011 kehittämisen paino on asiakastyössä, tutkimuksen vaikuttavuudessa, rahoituspohjan laajentamisessa, osaamisen ja johtamisen kehittämisessä sekä tuottavuuden parantamisessa.
  • Vuonna 2011 MTT:llä on valmius laatustandardin ISO 9001:2008 sertifiointiin ja MTT pyrkii ylittämään EFQM-laatupalkintoarvioinnissa 400 pisteen rajan. Riskienhallintaa ja toiminnan ympäristövastuullisuutta kehitetään jatkuvan parantamisen mallilla.

Varmennetuista lisäys- ja taimiaineistoista annetun maa- ja metsätalousministeriön asetuksen (9/2006) mukainen toiminta edellyttää valiotaimituotannon toimintamahdollisuuksien vakauttamisen osalta hintatukea, joka on määritelty 80 000 euroksi.

Määrärahaa käytetään tutkimuskeskuksen hallinnassa olevien kiinteistöjen muutos- ja korjaustöihin.

Kasvinsuojeluainelaki (1259/2006) ja laki kemikaalilain muuttamisesta (1260/2006) tulivat voimaan vuoden 2007 alusta, kuitenkin niin että kasvinsuojelulain siirtymäkausi kesti vuoden 2008 loppuun ja kemikaalilain siirtymäkausi 13.5.2010 saakka. MTT tekee edelleen kasvinsuojeluainetarkastuksia sekä muita kasvinsuojeluaineisiin liittyviä viranomais- ja asiantuntijatehtäviä. Kasvinsuojeluaineiden tutkimus- ja testaustoiminnalla tuotetaan kansainvälisten laatujärjestelmien mukaisesti puolueetonta tietoa valmisteiden biologisesta tehokkuudesta ja käyttökelpoisuudesta sekä kasvinsuojeluainejäämistä EU:n pohjoisissa äärioloissa. Tietoa käytetään rekisteröinnissä, neuvonnassa ja kuluttajille suunnattavan informaation tukemisessa.

MTT on aloittanut ulkoasiainministeriön instituutioiden välisen kehitysyhteistyön instrumenttiin (IKI) kuuluvien hankkeiden toteuttamisen. Ensimmäisessä vaiheessa kehitysyhteistyötä toteutetaan yhteistyössä Kenian Nairobin yliopiston kanssa. Jatkossa näitä hankkeita toteutetaan myös muissa kehitysmaissa. Ulkoasiainministeriö maksaa tutkimuskeskukselle hankkeesta Suomessa ja kohdemaassa aiheutuneet toteutuneet kustannukset tilitystä vastaan jälkikäteen. Koska kohdemaan hanketoimijoilla ei ole sijoittaa omaa rahoitusta hankkeiden toteuttamiseen, on MTT:n hankkeen toteuttajana huolehdittava kohdemaan hanketoimijoiden likviditeetistä annettujen ennakoiden muodossa. Ennakoiden tarve vaihtelee hankkeen sisällöstä riippuen 5 000—20 000 euron välillä.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Bruttomenot 52 325 49 553 48 727
Bruttotulot1) 16 479 14 910 16 820
Nettomenot 35 846 34 643 31 907
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 7 738    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 4 625    

1) Bruttotuloissa ei ole otettu huomioon työ- ja elinkeinoministeriön määrärahoja (0,1 milj. euroa).

Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2009
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio
2011
esitys
       
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot      
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus 3 656 3 350 4 700
— EU:lta saatava rahoitus 799 900 1 000
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus 5 213 5 250 5 500
Tuotot yhteensä 9 668 9 500 11 200
       
Hankkeiden kokonaiskustannukset 31 114 30 000 33 000
       
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) -21 446 -20 500 -21 800
Omarahoitusosuus, % 69 68 66

  • Tutkimushankkeille ja asiantuntijatehtäville välittömästi kohdistuvan yhteisrahoituksen kertymätavoite on 11,2 milj. euroa. Valtion virastoilta saatavaa yhteisrahoitusta odotetaan kertyvän 4,7 milj. euroa (42 %), EU:lta saatavaa yhteisrahoitusta 1,0 milj. euroa (9 %) ja muuta valtionhallinnon ulkopuolista yhteisrahoitusta 5,5 milj. euroa (49 %).
  • Yhteisrahoituksen lisäksi MTT:n käytössä arvioidaan olevan EU-maataloustukia 1,2 milj. euroa, työ- ja elinkeinoministeriön työllistämismäärärahoja 0,1 milj. euroa sekä muita tuottoja 1,6 milj. euroa.

Muina tuloina otetaan huomioon muut kuin momenteille 12.30.32 ja 12.30.99 tutkimuskeskuksen toiminnasta kertyvät tulot. Puutarhakasvien jalostusmaksuina vuonna 2011 kertyvät tulot 80 000 euroa on merkitty momentille 12.30.32 ja pääomaluonteiset tulot momentille 12.30.99.

Määrärahasta käytetään vähintään 168 000 euroa hevostalouden tutkimukseen, mikä määrä on otettu huomioon määrärahassa totopelien tuotto-osuutena 12.30.20 kertyvistä varoista.

Määrärahasta on tarkoitus käyttää 950 000 euroa taloustutkimuksen tuottaman tilivuoden 2010 kannattavuuskirjanpitoaineiston hankinta- ja käsittelykustannusten kattamiseen. EU korvaa MTT:lle 15 % Suomen FADN/Kannattavuuskirjanpitoaineiston tuottamisesta aiheutuvista kokonaiskustannuksista.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon 2 250 000 euroa lisäyksenä bruttomenoihin ja bruttotuloihin yhteisrahoitteisen toiminnan kasvuna.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 259
Kertamenon poisto (30.01.22) -500
Kertamenon poisto (Tasokorotus) -610
Tuottavuussäästöjen kertaluonteisen käytön poistaminen -1 261
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus 97
Tuottavuustoimenpiteet (-8 htv) -1 704
Siirtona momentilta 30.01.02 300
Tuottavuussäästöjen käyttö 798
Muut muutokset yhteensä -115
Yhteensä -2 736

Henkilötyövuosien enimmäismäärä on 769 htv, josta maksullisen toiminnan osuus on 38 htv.


2011 talousarvio 31 907 000
2010 III lisätalousarvio 742 000
2010 talousarvio 34 643 000
2009 tilinpäätös 32 733 000