Talousarvioesitys 2011
30. MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:
Toimialan toimintaympäristö
Maa- ja metsätalousministeriön toimialan elinkeinot ovat suurten globaalien haasteiden edessä. Kansainvälinen kilpailu kiristyy edelleen sekä elintarvike- että metsäsektorilla samalla kun toiminnan ympäristövaikutuksille asetetaan yhä tiukempia vaatimuksia. Ilmastonmuutos, vesistöjen rehevöityminen sekä luonnon monimuotoisuuden vähentyminen ovat esimerkkejä maailmanlaajuisista ympäristökysymyksistä, joiden ratkaisemisessa maa-, metsä-, kala- ja vesitalouden menetelmien kehittäminen on ratkaisevassa asemassa. Toimialan elinkeinojen menestyminen perustuu korkeatasoiseen ja laaja-alaiseen osaamiseen sekä innovaatioiden nopeaan hyödyntämiseen varsinkin luonnonvarojen kestävässä käytössä, uusiutuvan energian tarjoamissa mahdollisuuksissa sekä ilmastonmuutokseen sopeutumisessa. Tietovarantojen ja niitä hyödyntävien tietojärjestelmien merkitys toimialalla vahvistuu.
Maa- ja metsätalousministeriön toimialaan vaikuttaminen tapahtuu pitkälti EU-politiikkojen, säädösvalmistelun sekä tulosohjauksen ja kehittämistoimenpiteiden kautta. Vuonna 2011 muutoksia tapahtuu seuraavissa asiakokonaisuuksissa:
- Kaikki merkittävät maatalouden EU:n ja kansalliset tukijärjestelmät ovat uudistumassa lähivuosina. Valmistautuminen näihin vuoden 2013 jälkeistä aikaa koskeviin uudistuksiin ja EU:n tulevaan rahastokauteen edellyttävät Suomen kansallisten tavoitteiden asettamista, maatalous- ja maaseutupolitiikan tavoitteiden yhteensovittamista sekä tavoitteiden mukaista vaikuttamista Euroopan unionissa.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet politiikkasektoreittain
Maaseudun kehittäminen
- Maaseutu säilyy elinvoimaisena
- maaseutu säilyy kilpailukykyisenä asuinympäristönä, yritysten sijoituspaikkana ja asukkaiden työllistäjänä sekä
- harvaan asutun ja ydinmaaseudun väestökehitys muuttuu tasapainoiseksi, työllisyys paranee ja elinkeinotoiminta monipuolistuu.
Tunnusluvut | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | Arvio 2009—2011 |
|
Väkiluvun muutos (%) | ||||||
Harvaan asuttu maaseutu | -1,05 | -1,09 | -1,23 | -1,18 | -1,39 | Hidastuu |
Ydinmaaseutu | -0,10 | -0,20 | -0,17 | -0,11 | -0,26 | Hidastuu |
Määrärahojen muutokset
Määrärahat kasvavat noin 20,7 milj. euroa, mikä johtuu pääosin EU-osarahoitteisen Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman yritys- ja hanketukien maksatusten edistymisestä. Toisaalta valtionapu maaseudun elinkeinojen kehittämiseen pienenee 9 % (1 milj. euroa) vuoteen 2010 verrattuna.
Maatalous
- Maatalouden ja elintarvikeketjun kannattavuuden ja kilpailukyvyn turvaaminen sekä tuotannon jatkuminen koko Suomessa
- kotimaisen elintarvikeketjun ja erityisesti kuluttajien arvojen ja odotusten huomioon ottaminen elintarviketuotannossa
- maataloustuotannon ravinnekuormituksen ja maatalouden kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen sekä
- maatalousperäisen bioenergiatuotannon lisääminen.
Tunnusluvut | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 arvio |
2011 arvio |
|
1. Maatalouden kannattavuuden turvaaminen | ||||||
— Maataloustulo (kokonaistasolla), milj. euroa1) | 903 | 1 021 | 807 | 845 | 845 | ennallaan |
— Kirjanpitotilojen maataloustulo euroa/tila | 20 300 | 27 700 | 19 300 | 18 700 | 18 700 | nousee |
— Kirjanpitotilojen työansio euroa/tunti2) | 3,7 | 6,8 | 2,6 | 2,2 | 2,2 | nousee |
— Kannattavuuskerroin3) | ||||||
— hyvät, tilat | 0,86 | 1,15 | 0,84 | 0,84 | 0,84 | nousee |
— keskiarvo, tilat | 0,48 | 0,64 | 0,43 | 0,42 | 0,42 | nousee |
— heikot, tilat | 0,06 | 0,12 | -0,11 | -0,14 | -0,14 | nousee |
2. Raaka-aineiden tuottaminen | ||||||
— Omavaraisuus % | ||||||
— maito, neste | 105 | 105 | 102 | 103 | 104 | 103 |
— naudanliha | 90 | 90 | 84 | 87 | 84 | ennallaan |
— sianliha | 115 | 116 | 116 | 110 | 107 | ennallaan |
— siipikarjanliha | 106 | 102 | 103 | 102 | 102 | kysyntää vastaavasti |
— kananmunat | 116 | 115 | 116 | 109 | 115 | 110 |
— Rukiin viljelyala, ha | 21 900 | 32 000 | 23 800 | 16 400 | 20 000 | kasvaa |
— Rehuviljan viljelyala, ha | 806 600 | 805 300 | 843 600 | 814 600 | 800 000 | supistuu |
— Valkuaiskasvien viljelyala, ha | 3 300 | 3 700 | 6 300 | 9 300 | 12 000 | kasvaa |
— Öljykasvit | 107 800 | 92 200 | 64 600 | 81 100 | 81 100 | kasvaa |
3. Ravinnekuormituksen vähentäminen ja ilmastonmuutos | ||||||
— Valtakunnallinen typpitase, kg N/ha4) | 54 | 40 | 48 | <36 | <48 | <47 |
— Valtakunnallinen fosforitase, kg P/ha4) | 6,9 | 4,8 | 4,9 | <2,5 | <4,5 | <4,5 |
— Maataloussektorin kasvihuonekaasupäästöt, milj. tonnia CO2/ekv5) | 5,6 | 5,5 | 5,5 | <5,5 | <5,5 | laskee |
— Maatalouden maankäyttösektorin kasvihuonepäästöt, milj. tonnia CO2/ekv6) | 5,1 | <5,1 | <5,1 | <5,0 | <5,0 | laskee |
4. Bioenergiatuotannon lisääminen | ||||||
— uusien biokaasulaitosten lkm/vuosi7) | 10 | 10 | 12 | 188) | 4 | 16 |
1) Maataloustulo kokonaistasolla kuvaa kaikkien tilojen (n. 65 000 tilan) taloudellista asemaa ja muut kohdan 1 tunnusluvut kirjanpitotilojen (n. 45 000 tilan) taloudellista asemaa.
2) Työtuntiansio lasketaan vähentämällä kokonaistuotosta kaikki kustannukset (sisältää oman pääoman 5 % korkovaatimuksen) ja jakamalla saatu euromäärä tehdyillä työtunneilla. Kirjanpitotilojen työtuntiansio on MTT:n ennuste vuodelle 2009.
3) Kannattavuuskerroin osoittaa, kuinka suuri osa oman työn palkkavaatimuksesta ja oman pääoman korkovaatimuksesta on saavutettu. Esim. MTT:n kannattavuustietojen perusteella tavoitteeksi asetettu oman työn palkkavaatimus oli vuonna 2006 12,4 euroa, vuonna 2007 12,6 euroa ja vuonna 2008 13,0 euroa ja vuoden 2009 ennusteessa 13,2 euroa ja oman pääoman korkovaatimus oli 5 %.
4) Typpi- ja fosforitase kuvaavat peltohehtaarille käytetyistä panoksista tulevien ja lopputuotteisiin sitoutuneiden ravinnemäärien erotusta (lukutiedot MTT). Vuodet 2007 ja 2009 olivat kasvuolosuhteiltaan ja satomääriltään hyviä, mikä pienentää ravinnehuuhtoumia.
5) Maataloussektorin kasvihuonekaasupäästöiksi luetaan metaanipäästöt kotieläinten ruoansulatuksesta ja lannankäsittelystä sekä dityppioksidipäästöt lannankäsittelystä ja viljelymaasta, lukutiedot MTT.
6) Maatalouden maankäyttösektorin (maankäyttö, maankäytön muutos ja metsätaloussektori) kasvihuonepäästöjä ovat maatalousmaasta, viljelemättömästä maatalousmaasta ja kalkituksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt, lukutiedot MTT.
7) Luvussa mukana maatilalaitokset ja yhteismädättämöt 2006, 2007 ja 2008 toiminnassa olevat.
8) Vuonna 2009 MMM myöntänyt rahoitusta 16 maatilakokoluokkaa suuremmalle biokaasuhankkeelle ja 2 maatilalle.
Määrärahojen muutokset
Määrärahat vähenevät 34,0 milj. euroa. Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki supistuu 17,5 milj. euroa sekä luopumistuet ja -korvaukset 16,6 milj. euroa. Toisaalta maatalouden ympäristötuki kasvaa noin 10 milj. euroa.
Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu
- Eläinten ja kasvien terveys sekä maatalouden tuotantopanosten turvallisuus ja laatu säilyy edelleen hyvänä
- eläinten hyvinvoinnin korkeata tasoa ylläpidetään ja parannetaan
- elintarvikevälitteiset ja eläinten ja ihmisten välillä leviävät tautitapaukset vähenevät ja vieraiden aineiden esiintyminen elintarvikkeissa pysyy nykyisellä hyvällä tasolla, ja
- alkuperä- ja tuotantotapamerkinnät ovat luotettavia ja kuluttajien tiedonsaanti elintarvikkeista ja niiden ominaisuuksista paranee.
Määrärahojen muutokset
Määrärahat kasvavat 1,7 milj. euroa lähinnä teknisen tarkistuksen ja palkkaratkaisun johdosta.
Kala-, riista- ja porotalous
- Kala- ja riistakantoja hyödynnetään kestävästi ja monipuolisesti
- elinkeinokalatalous on kannattavaa
- vapaa-ajan kalastuksen suosio säilyy ja se tuottaa sosiaalista ja taloudellista hyötyä
- suunnitelmallisella hoidolla ylläpidetään kalavarat geneettisesti monimuotoisina ja tuottavina
- uhanalaista saimaannorppaa suojellaan asianmukaisin kalastusrajoituksin
- turvataan riistakantojen elinvoimaisuus ja rajoitetaan riistaeläinten aiheuttamia vahinkoja ja
- porotalouden kannattavuus paranee ja poromäärät mitoitetaan laidunten kestävän käytön mukaan.
Määrärahojen muutokset
Määrärahojen taso laskee 0,4 milj. eurolla.
Vesitalous
- Vesitalous on yhteiskunnallisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävää
- vesistöjen käytettävyys ja tila sekä riskien hallinta ovat hyvät
- parannetaan varautumista erityistilanteisiin kuten tulvariskeihin ja pitkäaikaiseen kuivuuteen ja
- parannetaan maaseudun vesihuoltoa.
Määrärahojen muutokset
Määrärahojen taso laskee 2,8 milj. euroa vesistö- ja vesihuoltohankkeissa.
Metsätalous
- Metsien puuntuotannollinen käyttöaste on korkea
- metsien puuntuotannollinen tila on hyvä
- metsien monimuotoisuus säilyy ja
- metsätalouden kannattavuus säilyy.
Tavoitteisiin pyritään toteuttamalla hallitusohjelman mukaisesti Kansallista metsäohjelmaa ja siihen liittyvää Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden toimintaohjelmaa (METSO).
Tunnusluvut | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2007 toteutuma |
2008 toteutuma |
2009 toteutuma |
2010 tavoite |
2011 tavoite |
2015 tavoite1) |
|
1) Metsien korkea puuntuotannollinen käyttöaste | ||||||
— Ainespuun hakkuukertymän nostaminen kestävien hakkuumahdollisuuksien tasolle, milj. m³ 2) | 58,7 | 52,6 | 42,0 | 50,0 | 52,0 | 65—70 |
— Metsähakkeen käyttö, milj. m3 | 3,0 | 4,7 | 6,1 | 7,0 | 8,0 | 8—123) |
2) Metsien hyvä puuntuotannollinen tila | ||||||
— Taimikoiden ja nuorten kasvatusmetsien pinta-alasta on laadultaan hyviä tai tyydyttäviä, % | 71,7 | 73,8 | 74,8 | 75 | 76 | 80—85 |
— Nuoren metsän hoidon määrä, 1 000 ha/v4) | 248 | 256 | 257 | 260 | 260 | 265 |
— Kunnostusojitusten määrä, 1 000 ha/v | 67 | 61 | 69 | 75 | 75 | 100 |
3) Metsien monimuotoisuus | ||||||
— Solmittujen metsätalouden ympäristötukisopimusten määrä, ha | 7 474 | 6 648 | 6 624 | 8 000 | 8 100—10 000 | 14 000 |
4) Metsätalouden kannattavuus | ||||||
— Yksityismetsätalouden liiketulos, euroa/ha (vuoden 2009 rahanarvossa) | 135 | 93 | 56 | 60 | 90 | 120 |
1) Kansallinen metsäohjelma 2015:n tavoitteet.
2) Sisältää teollisuuskäytön mitat täyttävän runkopuun.
3) Hallituksen ilmasto- ja energiapolitiikan ministerityöryhmän 20.4.2010 asettama tavoite on 13,5 m3 vuoteen 2020.
4) Sisältää taimikonhoidon ja nuoren metsän kunnostuksen.
Määrärahojen muutokset
Määrärahojen taso laskee 2,3 milj. euroa.
Kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuuri
- Kiinteistö- ja maastotietojärjestelmä turvaavat osaltaan yksityisen maanomistuksen sekä kiinteistöjä ja maastoa koskevan tiedon saatavuuden
- turvataan lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin kirjattujen tietojen luotettavuuden korkea taso ja palveluiden hyvä saatavuus
- kiinteistöjä ja maastoa koskevat tiedot ja tietopalvelut ovat valtakunnallisesti kattavia, ajantasaisia ja riittävän laadukkaita ja
- paikkatietoa keräävät ja ylläpitävät organisaatiot varmistavat tiedon tehokkaan yhteiskäytön ja sen, että päällekkäistä tiedonkeruuta ei tapahdu.
Määrärahojen muutokset
Määrärahojen taso laskee 2,6 milj. eurolla tietojärjestelmiin suunnattavien määrärahojen käytön ajoitusten muutosten johdosta.
Hallinto
Määrärahojen taso laskee 5,271 milj. euroa lähinnä siksi, että Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen IT-palvelut muutetaan maksullisiksi.
Maa- ja metsätalousministeriön asettamat hallinnonalan toiminnallisen tuloksellisuuden alustavat tavoitteet vuodelle 2011
- Kevennetään tuki- ja korvausjärjestelmiä mahdollisuuksien mukaan tavoitteena sekä julkisen hallinnon että tuen saajan hallinnollisen työn vähentäminen ja selkeyttäminen.
- Hallinnonalan virastot osallistuvat ilmastonmuutoksen hidastamiseksi ja ilmastonmuutokseen sopeuttamiseksi toteutettaviin toimenpiteisiin.
- Turvataan Maaseutuviraston häiriötön toiminta alueellistamisen viimeisenä vuonna.
- Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan sektoritutkimusta kohdennetaan Sektoritutkimuksen neuvottelukunnan tutkimusohjelmiin ja -hankkeisiin. Tutkimuslaitosten toimintaa tehostetaan maa- ja metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön hallinnonalojen Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymän (LYNET) yhteisiä toimintoja hyödyntäen.
- Talousarvioesitys on laadittu tukemaan hallinnonalan virastojen ja laitosten tuottavuusohjelmien toteuttamista 30.3.2010 hyväksytyn valtiontalouden kehyspäätöksen mukaisesti.
- Hyödynnetään valtiokonsernin palveluja mahdollisimman täysimääräisesti.
- Varmistetaan, että valtion aluehallinnossa toimialan tehtävissä toteutetaan tuottavuustoimenpiteitä ja että tehtäviin kohdistetaan riittävät voimavarat.
Sukupuolten välinen tasa-arvo
Maa- ja metsätalousministeriön pääluokan menoista noin 90 % on siirtomenoja, joilla tuetaan eri politiikkasektoreiden vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista. Pääsääntöisesti tukien myöntämisperusteena ei ole saajan sukupuoli.
Tuottavuusohjelman vaikutukset
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2011 on 201 henkilötyövuotta (vastaava määrärahojen vähennys on -5,392 milj. euroa). Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan virastoissa ja laitoksissa sekä metsähallinnon valtionapuorganisaatioissa arvioidaan toteutuvan ns. vanhan tuottavuusohjelman mukaiset henkilöstövähennykset vuoden 2011 loppuun mennessä.
Hallinnonalan valtuudet momenteittain (milj. euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
||
30.10.61 | EU:n osallistuminen maaseudun kehittämiseen (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 70,300 | 73,400 | |
30.10.62 | Valtion rahoitusosuus EU:n osaksi rahoittamasta maaseudun kehittämisestä (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 69,400 | 68,300 | |
30.20.40 | Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki (siirtomääräraha 2 v) | ||
— myöntämisvaltuus | 102,094 | 120,094 | |
30.20.43 | Maatalouden ympäristötuki, eläinten hyvinvointia edistävät tuet ja ei-tuotannolliset investoinnit (siirtomääräraha 2 v) | ||
— myöntämisvaltuus | 46,800 | 84,000 | |
30.20.44 | Luonnonhaittakorvaus (siirtomääräraha 2 v) | ||
— myöntämisvaltuus | 64,000 | 94,000 | |
30.20.49 | Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki(arviomääräraha) | ||
— korkotukivaltuus | 300,000 | 300,000 | |
30.60.44 | Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 76,530 | 74,410 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2009—2011
v. 2009 tilinpäätös 1000 € |
v. 2010 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2011 esitys 1000 € |
Muutos 2010—2011 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 111 064 | 102 619 | 94 187 | - 8 432 | - 8 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 27 011 | 26 791 | 24 216 | - 2 575 | - 10 |
02. | Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 13 727 | 15 849 | 5 848 | - 10 001 | - 63 |
03. | Maaseutuviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 25 547 | 21 311 | 25 815 | 4 504 | 21 |
04. | Lautakuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 846 | 852 | 862 | 10 | 1 |
(20.) | Tietojärjestelmien kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 5 123 | — | — | — | — |
21. | Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v) | 729 | 669 | 669 | — | — |
22. | Tutkimus ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 3 813 | 3 333 | 3 843 | 510 | 15 |
29. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 25 554 | 25 100 | 24 220 | - 880 | - 4 |
40. | Bioenergiatuotannon avustukset (siirtomääräraha 3 v) | 5 000 | 5 000 | 5 000 | — | — |
66. | Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 3 714 | 3 714 | 3 714 | — | — |
10. | Maaseudun kehittäminen | 85 177 | 145 683 | 166 393 | 20 710 | 14 |
50. | Valtionapu maaseudun elinkeinojen kehittämiseen (siirtomääräraha 3 v) | 10 820 | 10 668 | 9 668 | - 1 000 | - 9 |
54. | Hevostalouden edistäminen totopeleistä valtion osuutena kertyvillä varoilla (siirtomääräraha 2 v) | 8 103 | 8 832 | 8 582 | - 250 | - 3 |
55. | Valtionapu 4H-toimintaan (kiinteä määräraha) | 5 000 | 5 000 | 4 820 | - 180 | - 4 |
61. | EU:n osallistuminen maaseudun kehittämiseen (arviomääräraha) | 28 614 | 57 300 | 71 700 | 14 400 | 25 |
62. | Valtion rahoitusosuus EU:n osaksi rahoittamasta maaseudun kehittämisestä (arviomääräraha) | 29 946 | 60 700 | 68 600 | 7 900 | 13 |
63. | Maaseudun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 2 693 | 3 183 | 3 023 | - 160 | - 5 |
20. | Maatalous | 2 200 071 | 2 187 727 | 2 153 779 | - 33 948 | - 2 |
01. | Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 32 733 | 34 643 | 31 907 | - 2 736 | - 8 |
40. | Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki (siirtomääräraha 2 v) | 560 365 | 558 265 | 555 165 | - 3 100 | - 1 |
41. | EU-tulotuki ja EU-markkinatuki (arviomääräraha) | 576 378 | 558 520 | 555 400 | - 3 120 | - 1 |
42. | Satovahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 3 v) | 3 400 | 3 400 | 3 400 | — | — |
43. | Maatalouden ympäristötuki, eläinten hyvinvointia edistävät tuet ja ei-tuotannolliset investoinnit (siirtomääräraha 2 v) | 348 915 | 362 238 | 372 210 | 9 972 | 3 |
44. | Luonnonhaittakorvaus (siirtomääräraha 2 v) | 422 673 | 422 673 | 422 673 | — | — |
45. | Luopumistuet ja -korvaukset ja pellonmetsitystuki (siirtomääräraha 2 v) | 143 400 | 146 100 | 129 500 | - 16 600 | - 11 |
46. | Markkinoinnin ja tuotannon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 5 861 | 4 661 | 4 661 | — | — |
47. | Elintarvikeketjun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 1 873 | 1 813 | 1 713 | - 100 | - 6 |
48. | Puutarhatalouden ja sokerintuotannon erityistoimenpiteet (siirtomääräraha 3 v) | 33 557 | 5 874 | 1 610 | - 4 264 | - 73 |
49. | Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki (arviomääräraha) | 31 875 | 58 600 | 41 100 | - 17 500 | - 30 |
60. | Siirto interventiorahastoon (kiinteä määräraha) | 1 000 | — | 1 000 | 1 000 | 0 |
61. | Siirto Maatilatalouden kehittämisrahastoon (siirtomääräraha 2 v) | 38 040 | 30 940 | 33 440 | 2 500 | 8 |
30. | Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu | 48 351 | 50 675 | 52 343 | 1 668 | 3 |
01. | Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 43 420 | 38 677 | 39 465 | 788 | 2 |
20. | Eläinlääkintähuolto (arviomääräraha) | 2 068 | 5 430 | 5 430 | — | — |
41. | Eräät korvaukset (arviomääräraha) | 2 863 | 6 568 | 7 448 | 880 | 13 |
40. | Kala-, riista- ja porotalous | 65 161 | 63 820 | 63 424 | - 396 | - 1 |
01. | Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 17 245 | 16 212 | 17 183 | 971 | 6 |
20. | Kalakannan hoitovelvoitteet (siirtomääräraha 2 v) | 2 300 | 2 300 | 2 300 | — | — |
41. | Hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (arviomääräraha) | 3 299 | 4 400 | 5 400 | 1 000 | 23 |
42. | Petoeläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 2 v) | 4 390 | 2 800 | 3 300 | 500 | 18 |
43. | Porotalouden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 1 845 | 1 855 | 1 705 | - 150 | - 8 |
50. | Metsästyksen ja riistanhoidon edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 8 538 | 8 582 | 8 628 | 46 | 1 |
51. | Kalatalouden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 5 718 | 6 238 | 6 203 | - 35 | - 1 |
52. | Kalastuksen edistäminen ja saimaannorpan suojeluun liittyvät sopimuspalkkiot (arviomääräraha) | 2 881 | 3 210 | 3 570 | 360 | 11 |
62. | Elinkeinokalatalouden markkinoinnin ja rakennepolitiikan edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 18 188 | 17 466 | 14 378 | - 3 088 | - 18 |
77. | Kalataloudelliset rakentamis- ja kunnostushankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 757 | 757 | 757 | — | — |
50. | Vesitalous | 40 741 | 32 393 | 29 553 | - 2 840 | - 9 |
20. | Vesivarojen käytön ja hoidon menot (siirtomääräraha 3 v) | 17 231 | 11 524 | 11 434 | - 90 | - 1 |
(30.) | Vesihuoltolaitteiden rakentamisen korkotuki (arviomääräraha) | 402 | 450 | — | - 450 | - 100 |
31. | Vesihuollon ja tulvasuojelun tukeminen (siirtomääräraha 3 v) | 22 258 | 19 158 | 16 858 | - 2 300 | - 12 |
43. | Eräät valtion maksettavaksi määrätyt korvaukset (arviomääräraha) | 9 | 420 | 420 | — | — |
48. | Poikkeuksellisten tulvien aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 3 v) | 841 | 841 | 841 | — | — |
60. | Metsätalous | 180 615 | 178 517 | 176 253 | - 2 264 | - 1 |
01. | Metsäntutkimuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 42 600 | 43 191 | 40 816 | - 2 375 | - 5 |
41. | Metsäpuiden siemenhuolto (siirtomääräraha 2 v) | 1 063 | 699 | 621 | - 78 | - 11 |
42. | Valtionapu metsätalouden edistämis- ja valvontaorganisaatioille (siirtomääräraha 2 v) | 47 668 | 49 029 | 48 505 | - 524 | - 1 |
43. | Eräät korvaukset (arviomääräraha) | 3 | 50 | 50 | — | — |
44. | Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (arviomääräraha) | 79 470 | 72 280 | 72 780 | 500 | 1 |
45. | Metsäluonnon hoidon edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 7 965 | 10 325 | 12 325 | 2 000 | 19 |
(46.) | Valtionapu Kaakkois-Suomen metsäkeskuksen toiminnan vakauttamiseksi (kiinteä määräraha) | — | 1 787 | — | - 1 787 | - 100 |
50. | Eräät metsätalouden valtionavut (siirtomääräraha 2 v) | 1 746 | 1 106 | 1 106 | — | — |
83. | Lainat puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (siirtomääräraha 3 v) | 100 | 50 | 50 | — | — |
63. | Metsähallitus | 6 502 | 6 213 | 5 663 | - 550 | - 9 |
50. | Metsähallituksen eräät julkiset hallintotehtävät (siirtomääräraha 3 v) | 6 502 | 6 213 | 5 663 | - 550 | - 9 |
70. | Kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuuri | 65 873 | 65 851 | 63 638 | - 2 213 | - 3 |
01. | Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 54 707 | 55 671 | 52 906 | - 2 765 | - 5 |
02. | Geodeettisen laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 716 | 3 680 | 3 732 | 52 | 1 |
40. | Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (arviomääräraha) | 7 450 | 6 500 | 7 000 | 500 | 8 |
Yhteensä | 2 803 555 | 2 833 498 | 2 805 233 | - 28 265 | - 1 |
Henkilöstön kokonaismäärä1) | 5 270 | 5 3802) | 5 170 |
1) Lisäksi pääluokan 30 määrärahoja (mom. 30.01.40, 30.10.61, 62 ja 63, 30.20.43 ja 47, 30.40.41, 42, 50, 51, 62 ja 77, 30.50.20 ja 31, 30.63.50 ja 30.70.40) voidaan käyttää 585 henkilötyövuotta vastaavasti tilapäisluonteisiin tehtäviin palkattavien määräaikaisten henkilöiden palkkaamiseen valtion virastoihin tai laitoksiin. Lisäksi hallinnonalan tehtäviä hoitaa toisten pääluokkien henkilöstömäärissä: TEM: Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskukset noin 777 htv EU:n maatalous-, maaseutu- ja kalastuspolitiikan toimeenpanotehtävissä ja 194 htv vesivarojen käyttö- ja hoitotehtävissä, YM: 28 htv vesivarojen käyttö- ja hoitotehtävissä, VM: Aluehallintovirastot: 55 htv eläinlääkintähuollon ja elintarvikevalvonnan tehtävissä ja noin 50 htv tullilaitoksessa tarkastustehtävissä sekä UM: 6 erityisasiantuntijaa.
2) Sisältää lisäyksenä 213 henkilötyövuotta siirtona momentilta 25.10.03 ja 3 henkilötyövuotta siirtona momentilta 25.01.02.