Talousarvioesitys 2011
40. Kala-, riista- ja porotalous
Selvitysosa:Tässä luvussa on budjetoitu Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen ja kala-, riista- ja porotalouden ohjaamiseen tarvittavat menot. Luvussa budjetoitujen määrärahojen määrä on noin 63 milj. euroa, mitä vastaavasti valtiolle arvioidaan kertyvän tuloja noin 35 milj. euroa. Suurimmat tuloerät ovat EU-tulot, hirvieläinten metsästysmaksu- sekä riistanhoitomaksu- ja kalastuksenhoitomaksukertymät.
Toimintaympäristö
Kala- ja riistakantojen arvioidaan säilyvän elinvoimaisina. Porotalouden kannattavuutta parantaa porotaloustuotteiden arvioitu suotuisa hintakehitys, toisaalta sitä heikentää ja rakenteellista kehitystä rajoittaa tuotantokustannustason nousu. Vuosille 2007—2013 hyväksytty elinkeinokalatalouden toimintaohjelma tukee elinkeinokalatalouden kannattavuuden parantamista. Vapaa-ajan kalastajien ja metsästäjien lukumäärät ovat edelleen suhteellisen korkealla tasolla.
Hallitus antaa esityksen laiksi riistanhoitoyhdistyksistä ja Suomen riistakeskuksesta. Nykyinen Metsästäjäin keskusjärjestö ja 15 riistanhoitopiiriä on tarkoitus yhdistää Suomen riistakeskukseksi 1.1.2011. Tavoitteena on, että nykyiset riistanhoitoyhdistykset jatkaisivat toimintaansa toiminta-alueillaan. Sen sijaan Metsästäjäin keskusjärjestön ja riistanhoitopiirien tilalle perustettaisiin Suomen riistakeskus valtakunnalliseksi riistatalouden kehittämis- ja asiantuntijakeskukseksi. Tavoitteena on purkaa hallinnon päällekkäisyyksiä ja tehostaa toimintaa sekä vahvistaa asiakaslähtöisyyttä ja asiakkuuksien hallintaa sekä toiminnan strategialähtöisyyttä.
Keskeisten toimenpiteiden vaikuttavuustavoitteet
Kalatalous
Elinkeinokalataloutta ohjataan EU:n yhteisen kalastuspolitiikan mukaisesti, jonka tavoitteena on kalavarojen kestävä hyödyntäminen. Keinoihin kuuluvat kalastuksen sääntely- ja valvontatoimenpiteet sekä elinkeinokalatalouden toimintaohjelman toteuttaminen. Toimenpiteillä pyritään kalakantojen vakauden lisäksi turvaamaan kalaraaka-aineen ympärivuotinen tarjonta jalostukseen ja kulutukseen. Suomen keskeisten kalakantojen kiintiöt pyritään asettamaan tieteellisen neuvonannon perusteella siten, että kalakantojen kestävä käyttö ja kalastuksen jatkuvuus varmistetaan. Vuosia 2007—2013 koskevaa elinkeinokalatalouden kansallista strategiasuunnitelmaa ja toimintaohjelmaa toteutetaan elinkeinokalatalouden toimintaedellytyksien, alan kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamiseksi. Vesiviljelyä edistetään kansallisen vesiviljelyohjelman mukaisesti. Hylkeiden kalastukselle aiheuttamien vahinkojen vähentämiseksi tuetaan hylkeenkestäviä pyydyksiä ja maksetaan hyljesietopalkkioita.
Kalavarojen käytön ja hoidon ohjaamisella luodaan edellytykset kiinnostavien ja monipuolisten kalastusmahdollisuuksien tuottamiselle. Vapaa-ajan kalastusta säädellään kalakantojen tutkimus- ja seurantatietojen perusteella. Kalavarojen käyttö perustuu käyttö- ja hoitosuunnitelmiin. Vapaa-ajan kalataloudessa edistetään kestävään kalavarojen käyttöön perustuvien, asiakaslähtöisten ja innovatiivisten kalastuspalveluiden kehittämistä.
Kalakantojen hoidossa huolehditaan monimuotoisuuden säilyttämisestä ja heikentyneiden kantojen vahvistamisesta. Kalakantojen tilan seurantaa on kehitetty ja seurantatietojen järjestelmällistä rekisteröintiä ollaan käynnistämässä. Hoitotoiminnassa korostuvat kalastuksen järjestely, kalanistutustoiminnan suunnitelmallisuus sekä kalataloudellisten kunnostusten merkitys. Tavoitteena on kalojen luontaisen lisääntymisen edistäminen.
Saimaannorpan esiintymisalueella kalastus sovitetaan yhteen suojelun kanssa siten, että saimaannorpan suotuisan suojelun taso varmistetaan. Samalla pyritään turvaamaan ja säilyttämään hyvät edellytykset ekologisesti kestävälle kalastukselle, tuottavalle ammattikalastukselle ja monipuoliselle vapaa-ajan kalastukselle. Saimaannorppien kuolleisuus kalastuksen tahattomana sivusaaliina vähennetään tasolle, jolla se ei muodosta uhkaa saimaannorppakannalle. Kalastuksen kevätrajoitusalueen muodostamisesta syntyvät sopimuskorvaukset maksetaan momentilta 30.63.50 (Metsähallituksen eräät julkiset hallintotehtävät).
Riistatalous
Riistataloudessa panostetaan tasapainon löytämiseen eräiden riistalajien, erityisesti suurpetojen kantojen koon, alueellisen levinneisyyden ja niiden yhteiskunnallisten vaikutusten välillä. Tavoitteena on riistakantojen säilyminen elinvoimaisina ja samalla kuitenkin vähentää riistaeläinkantojen aiheuttamia vahinkoja. Keinona on riistaeläinkantojen kehittäminen muun muassa pyyntilupajärjestelmän sekä laji- ja elinympäristökohtaisten hoitosuunnitelmien avulla.
Porotalous
Porotaloudessa keskeisintä on edelleen laidunten kestävyyden turvaaminen sekä porotalouselinkeinon rakenteen ja kannattavuuden kehittäminen. Tavoitteena on mitoittaa eloporomäärät laidunten kestävyys huomioonottaen sekä ylläpitää porotalousyritysten kannattavuutta. Porotalouden rakenteen kehittymistä tuetaan Maatilatalouden kehittämisrahaston varoista myönnettävillä avustuksilla ja lainoille myönnettävällä korkotuella (mom. 30.20.49) sekä maa- ja puutarhatalouden kansallisen tuen määrärahalla (mom. 30.20.40).
01. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 17 183 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kalanviljelylaitosten ja tutkimusasemien sijoitusmenoiksi luettavien perusparannuksista aiheutuvien menojen maksamiseen sekä EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) tehtävänä on tuottaa tutkittua tietoa ja asiantuntijapalveluita kala- ja riistavarojen kestävän käytön hyväksi, luonnon monimuotoisuuden ylläpitämiseksi sekä kala-, riista- ja porotalouden elinvoimaisuuden turvaamiseksi.
RKTL tukee pääluokkaperustelussa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista seuraavasti:
- tuottaa tietoa kala- ja riistavaroista sekä arvioi ja ennustaa kala- ja riistakantojen tilaa niiden kestävän ja monipuolisen hyödyntämisen perustaksi
- kehittää kala- ja porotalouden elinkeinoja sekä tuottaa kalatalouden tilastot sekä tietoa kalan, riistan ja poron käytöstä, jalostuksesta ja kaupasta
- tuottaa tietoa vapaa-ajankalastuksen ja metsästyksen yhteiskunnallisesta ja sosioekonomisesta vaikuttavuudesta
- tuottaa tietoa, asiantuntijapalveluita ja viljelytuotteita, joiden avulla kala- ja riistavarojen hoito on tehokasta, tarpeeseen perustuvaa ja suunnitelmallista sekä huolehtii osaltaan, että kalavarat säilyvät geneettisesti monimuotoisina ja tuottavina
- edistää tietotuotannolla hirven, suurpetojen ja hylkeiden aiheuttamien vahinkojen ehkäisemistä
- edistää porolaidunten kestävää käyttöä muun muassa tuottamalla tietoa laidunten käytöstä ja tilasta
- huolehtii tutkimustiedon siirrosta nopeasti ja tehokkaasti päättäjien, yrittäjien sekä neuvonnan, opetuksen ja kansalaisten sekä riistakanta-arvioiden perusaineiston tuottajien käyttöön ja
- tuottaa tutkimus- ja seurantatietoa saimaannorpasta yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kanssa.
Kala- ja riistavarojen runsauden ja hyödyntämisen seurannassa otetaan huomioon maa- ja metsätalousministeriön strategiset tavoitteet sekä erityisesti kalaston tilan ja riistaeläinten levinneisyyden, runsauden ja vahinkomäärien aiheuttamat muutostarpeet.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2011 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitokselle seuraavat tulostavoitteet:
Toiminnallinen tuloksellisuus
Toiminnallinen tehokkuus
Vuonna 2011 toteutetaan vuosien 2007—2011 tuottavuusohjelmaa muun muassa kehittämällä toimipaikkaverkostoa ja tietohallintoa, lisäämällä yhteistyötä Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymän (LYNET) sisällä sekä hankkimalla lisäpalveluja palvelukeskukselta.
Tuottavuustoimenpiteenä toteutetaan lisäksi vuonna 2010 laadittu toimipaikkaverkoston kehittämissuunnitelma ja lakkautetaan eräitä tehtäviä suunnitelman mukaan.
Toimintaa vahvistetaan erityisesti elinkeino-, yhteiskunta- ja taloustutkimuksen osalta. Vahvistetaan riistantutkimusta, etenkin suurpetotutkimusta ja suurpetojen kannanarviointia. Voimavaroja suunnataan kansainvälistymiseen, vesiviljelyyn sekä uusien tuotteiden ja tiedonhallinnan kehittämiseen. Kalakantojen hoitamiseksi käytetään arvokalojen sopimuskasvatukseen ja istutuksiin noin 0,9 milj. euroa.
Tunnuslukutaulukko toiminnallisesta tuloksellisuudesta v. 2009—2011 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kustannukset, milj. euroa | Htv1) | Tulot, milj. euroa | |||||||
Tot. | Arvio | Arvio | Tot. | Arvio | Arvio | Tot. | Arvio | Arvio | |
Päätoiminnot | 2009 | 2010 | 2011 | 2009 | 2010 | 2011 | 2009 | 2010 | 2011 |
Tutkimus- ja kehittämistoiminta | 8,60 | 7,94 | 7,13 | 137 | 135 | 133 | 1,21 | 1,36 | 1,36 |
— kalantutkimus | 4,86 | 4,25 | 4,00 | 81 | 80 | 79 | 0,84 | 0,80 | 0,80 |
— elinkeino- ja yhteiskuntatutkimus | 1,57 | 1,50 | 1,30 | 24 | 24 | 24 | 0,29 | 0,35 | 0,35 |
— riistantutkimus | 2,17 | 1,90 | 1,60 | 27 | 26 | 25 | 0,08 | 0,16 | 0,16 |
— porontutkimus | 0,00 | 0,29 | 0,23 | 5 | 5 | 5 | 0,00 | 0,05 | 0,05 |
Muut palvelut ulkoisille asiakkaille | 2,07 | 2,60 | 2,40 | 19 | 19 | 19 | 2,03 | 1,72 | 1,71 |
— sopimuskasvatus | 1,10 | 1,10 | 0,90 | 1 | 1 | 1 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
— vesiviljelyn maksullinen toiminta | 0,09 | 0,80 | 0,80 | 13 | 13 | 13 | 1,30 | 1,12 | 1,11 |
— maksulliset tutkimus- ja asiantuntijasuoritteet ja muu palvelutuotanto | 0,89 | 0,70 | 0,70 | 5 | 5 | 5 | 0,73 | 0,60 | 0,60 |
Muiden julkishyödykkeiden tuottaminen ja viranomaistoiminta | 0,59 | 13,77 | 13,14 | 141 | 140 | 138 | 1,99 | 1,28 | 1,29 |
— kala- ja riistavarojen arviointi ja tilastointi | 0,00 | 5,40 | 5,14 | 63 | 62 | 60 | 1,36 | 0,80 | 0,80 |
— tutkimuksen asiantuntijatoiminta | 0,00 | 2,70 | 2,50 | 21 | 21 | 21 | 0,35 | 0,09 | 0,10 |
— kalakantojen hoito | 0,59 | 0,50 | 0,50 | 6 | 6 | 7 | 0,11 | 0,10 | 0,10 |
— vesiviljely | 0,00 | 5,17 | 5,00 | 51 | 51 | 50 | 0,17 | 0,29 | 0,29 |
Yhteensä | 11,25 | 24,31 | 22,67 | 297 | 294 | 290 | 5,23 | 4,36 | 4,36 |
1) Sisältää momentilta 30.50.20 myönnettävään määrärahaan liittyvät 12 henkilötyövuotta.
Maksullisen toiminnan tuloja arvioidaan kertyvän 1,9 milj. euroa. Vesiviljelyn maksullisen toiminnan kannattavuutta parannetaan suunnitelluilla ja aloitetuilla toimenpiteillä.
Työntuottavuus | Yksikkökustannukset | |||||
kpl/htv, mätilitra/htv tai poikasyksikkö/htv |
€/kpl, €/mätilitra tai €/poikasyksikkö |
|||||
2009 | 2010 | 2011 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Kokonaistuottavuus (3 vuoden ka.) | 100 | 100 | 100 | |||
Työntuottavuus (3 vuoden ka.) | 101 | 101 | 101 | |||
Tutkimustoiminnan ja asiantuntijatehtävien kokonaiskustannukset/tutkijahtv, 1 000 € | 162 | 165 | 167 | |||
Julkaisut (3 vuoden liukuva ka.) | ||||||
— asiantuntijatarkastetut tieteelliset artikkelit/tutkijahtv, kpl | 0,9 | 0,8 | 0,8 | |||
— muut julkaisut/tutkijahtv, kpl | 2,7 | 3,0 | 3,0 | |||
Kanta-arviot, kpl | 0,30 | 0,30 | 0,30 | 284 059 | 270 000 | 270 000 |
Tilastot, kpl | 0,90 | 0,90 | 0,90 | 124 261 | 120 000 | 120 000 |
Mäti, litraa | 446 | 400 | 400 | 347 | 330 | 330 |
Laitospoikaset, 1 000 py1) á 50 g/kpl |
137 886 | 140 000 | 140 000 | 1,06 | 1,00 | 1,00 |
Luonnonravintopoikaset, 1 000 py á 5 g/kpl |
1 459 419 | 1 400 000 | 1 400 000 | 0,09 | 0,10 | 0,10 |
1) py = poikasyksikkö
Tuotokset ja laadunhallinta
Asiantuntijatyötä lisätään. Tutkimuksen palvelukykyä päätöksenteolle parannetaan lisäämällä ongelmien monitieteellistä käsittelyä. Tuotetaan tieteellisten kriteerien mukaista korkeatasoista tietoa ja pidetään tieteellisen julkaisutoiminnan määrä saavutetulla tasolla. Tutkimuslaitos on verkottunut Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa yliopistojen kanssa muodostaen tutkimusyhteisöjä ja toimii osana Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymää (LYNET) sekä yhteistyössä kansainvälisten tutkimuslaitosten kanssa. Projektityöskentelyä evaluointijärjestelmineen vahvistetaan edelleen. Lisäksi kehitetään seurantamenetelmiä ja analyyseja. Vesiviljelyn, kannanarvioinnin ja tilastoinnin sekä tutkimuksen toiminnan laatu varmistetaan toimintajärjestelmillä.
Tuotannon tunnusluvut | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|
Annetut lausunnot | 99 | 95 | 95 |
Työryhmäjäsenyydet | 305 | 300 | 300 |
Tieteelliset julkaisut (3 vuoden ka.) | 75 | 80 | 80 |
Kanta-arvioinnit ja tilastot | 17 | 18 | 17 |
Mäti, litraa | 4 532 | 4 400 | 4 400 |
Laitospoikaset, 1 000 py á 50 g/kpl | 1 719 | 1 650 | 1 650 |
Luonnonravintopoikaset, 1 000 py á 5 g/kpl | 1 691 | 1 500 | 1 500 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 24 003 | 20 572 | 21 223 |
Bruttotulot | 5 606 | 4 360 | 4 040 |
Nettomenot | 18 397 | 16 212 | 17 183 |
Siirtyvät erät1) | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 799 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 647 |
1) Sisältää sopimuskasvatuksen
Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 1 150 000 euroa ja kaksi henkilötyövuotta siirtona momentilta 30.01.01 kalataloustietojen keruun ja eräiden vesistötutkimuksen menoina. Määrärahan mitoituksessa on otettu vastaavasti huomioon vähennyksenä 1 150 000 euroa bruttomenoissa ja bruttotuloissa maksullisen toiminnan vähenemisenä.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 140 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 64 |
Tuottavuustoimenpiteet (-5 htv) | -550 |
Siirto momentilta 30.01.01 (2 htv) | 1 150 |
Tuottavuussäästöjen käyttö (muutosten tukeminen tuottavuustoimenpiteiden säästöistä v. 2011) | 1 000 |
Muu menojen vähennys | -3 |
Siirto momentilta 12.30.04, tulolisäys | -830 |
Yhteensä | 971 |
Henkilötyövuosien enimmäismäärä on 278 htv, josta maksullisen toiminnan osuus on 20 htv.
2011 talousarvio | 17 183 000 |
2010 III lisätalousarvio | 77 000 |
2010 talousarvio | 16 212 000 |
2009 tilinpäätös | 17 245 000 |
20. Kalakannan hoitovelvoitteet (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 2 300 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) vesilain (264/1961) 2 luvun 22 ja 22 b §:n ja vesilain ( / ) 3 luvun 14 ja 22 §:n sekä ympäristönsuojelulain (86/2000) 44 §:n nojalla annettujen lupapäätösten lupaehtojen edellyttämien kalakannan hoitotoimenpiteiden toteuttamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) enintään kolmea henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahaa käytetään vesistön rakentamisen, säännöstelyn, perkausten, jäteveden päästöjen ym. luvanvaraisen toiminnan kalakannoille aiheuttamien vahinkojen kompensoimisen ja estämisen sekä kalataloudellisen tarkkailun menoihin. Vuonna 2011 kertyväksi arvioidut vesioikeudelliset kalatalousmaksut on merkitty tuloina momentille 12.30.40.
2011 talousarvio | 2 300 000 |
2010 talousarvio | 2 300 000 |
2009 tilinpäätös | 2 300 000 |
41. Hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 5 400 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) riistavahinkolain (105/2009) mukaisten hirvieläinvahinkokorvausten
2) riistavahinkolain mukaisten vahinkojen ehkäisemisestä aiheutuvien menojen maksamiseen
3) riistanhoitomaksuista ja pyyntilupamaksuista annetun lain (616/1993) mukaisten hirvieläinkantojen seurannasta ja hirvieläinten tutkimuksesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös enintään neljää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahaa käytetään hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen ehkäisemisestä ja pääosin vuonna 2010 aiheutuneiden vahinkojen korvaamisesta sekä hirvieläinkantojen seurannasta ja hirvieläinten tutkimuksesta aiheutuviin menoihin. Maksujen taso säilyy vuoden 2010 tasolla pyyntilupamaksuista annetun valtioneuvoston asetuksen (491/2007) 2 §:n mukaisina. Vastaava tulo on merkitty momentille 12.30.42.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Vahinkojen korvaukset | 4 400 000 |
Vahinkojen estämistoimenpiteet | 300 000 |
Hirvikannan seuranta ja tutkimus | 500 000 |
Metsäpeurakannan seuranta ja tutkimus | 200 000 |
Yhteensä | 5 400 000 |
2011 talousarvio | 5 400 000 |
2010 III lisätalousarvio | 2 000 000 |
2010 talousarvio | 4 400 000 |
2009 tilinpäätös | 3 299 024 |
42. Petoeläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 3 300 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) riistavahinkolaissa (105/2009) määriteltyjen suurpetojen aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) edellisiin vuosiin kohdistuvien korvausten, riistavahinkolain toimeenpanosta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) suurpetojen aiheuttamien vahinkojen ehkäisemisestä aiheutuvien menojen maksamiseen enintään 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös enintään viittä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahan lisätarve perustuu suurpetojen aiheuttamien vahinkojen lisääntymiseen.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Suurpetojen vahinkojen korvaaminen | 2 800 000 |
Vahinkojen estäminen, eläinkantojen seuranta ja suojeleminen (enintään) | 500 000 |
Yhteensä | 3 300 000 |
2011 talousarvio | 3 300 000 |
2010 talousarvio | 2 800 000 |
2009 tilinpäätös | 4 390 000 |
43. Porotalouden edistäminen (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 1 705 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) porotalouden edistämiseen myönnettävien valtionapujen ja valtakunnan rajoilla sijaitsevien poroesteaitojen valtion vastuulla olevista tehtävistä aiheutuvien kulutusmenojen maksamiseen
2) porotalouden kannattavuuden edistämiseen tähtäävän neuvontatyön tukemiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Valtakunnan rajoilla olevien poroesteaitojen valtion vastuulla olevat velvoitteet perustuvat valtioiden välillä solmittuihin poroaitasopimuksiin ja koskevat Suomen ja Norjan sekä Suomen ja Venäjän rajoilla olevien poroaitojen rakennus- ja kunnossapitotoimenpiteitä sekä eräitä muita tehtäviä. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon 10 000 euroa vuonna 2010 hyväksytyn työehtosopimuksen johdosta.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Porotalouden koetoiminta | 50 700 |
Paliskuntain yhdistyksen tukeminen | 835 200 |
Poroaitasopimusten mukaisten valtakunnan rajoilla sijaitsevien poroaitojen rakentaminen ja kunnossapito | 819 100 |
Yhteensä | 1 705 000 |
2011 talousarvio | 1 705 000 |
2010 talousarvio | 1 855 000 |
2009 tilinpäätös | 1 845 000 |
50. Metsästyksen ja riistanhoidon edistäminen (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 8 628 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää riistanhoitomaksusta ja pyyntilupamaksusta annetun lain (616/1993) 3 §:ssä tarkoitettujen menojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös enintään viittä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa: Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon riistanhoitomaksun suorittaneiden henkilöiden keskimääräinen lukumäärä, joka oli 307 800 vuosina 2007—2009. Vuonna 2011 kertyväksi arvioidut riistanhoitomaksutulot on merkitty momentille 12.30.45.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Suomen riistakeskuksen menot | 5 920 000 |
Riistanhoitoyhdistykset | 1 628 000 |
Metsästysmuseotoiminnan tukeminen | 350 000 |
Riistanhoitotoimenpiteet, valistustyö, riistan elinympäristöä parantavat hankkeet ja muu riistatalouden edistäminen | 730 000 |
Yhteensä | 8 628 000 |
2011 talousarvio | 8 628 000 |
2010 talousarvio | 8 582 000 |
2009 tilinpäätös | 8 538 000 |
51. Kalatalouden edistäminen (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 6 203 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kalastuslain (286/1982) 91 ja 91 a §:n perusteella:
1) vesialueiden omistajille kalavesien käytöstä maksettaviin korvauksiin
2) kalastusaluetoiminnasta
3) kalastusalan järjestöjen toiminnasta
4) kalatalouden edistämisestä
5) valtiolle maksun kannosta ja kalastuksenhoitomaksurekisterin pidosta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös enintään viittä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Kalastuslain 90 §:n mukaan valtion talousarvioon on vuosittain otettava kalatalouden edistämiseen määräraha, joka vastaa ainakin sitä määrää, mikä kolmen edellisen vuoden aikana kalastuksenhoitomaksun suorittaneiden henkilöiden keskimääräisen lukumäärän perusteella kalastuksenhoitomaksuina kertyisi, mutta kuitenkin vähintään se määrä, mikä kalastuksenhoitomaksuina on kertynyt budjetointivuotta edeltävänä vuonna. Vuonna 2009 kalastuksenhoitomaksuina kertyi yhteensä 5 623 161 euroa. Kalastuksenhoitomaksu koko vuodelta on edelleen 22 euroa ja seitsemän vuorokauden maksu 7 euroa. Kun vuosina 2007—2009 kalastuksenhoitomaksun vuosimaksujen suorittaneiden henkilöiden keskimääräinen lukumäärä oli 271 323 kpl ja seitsemää vuorokautta koskevia maksuja suorittaneita keskimäärin 30 996 kpl, on kalastuslain 90 §:n mukainen kalastuksenhoitomaksuvarojen vähimmäismäärä 6 186 078 euroa. Määrärahan mitoituksessa on lisäksi otettu huomioon 17 000 euroa kalastuksenhoitomaksurekisterin osoite- ja nimitietojen myyntituloja vastaavina menoina. Vuonna 2011 kertyviksi arvioidut kalastuksenhoitomaksut ja kalastuksenhoitomaksurekisterin myyntituotot on merkitty momentille 12.30.44.
2011 talousarvio | 6 203 000 |
2010 talousarvio | 6 238 000 |
2009 tilinpäätös | 5 718 000 |
52. Kalastuksen edistäminen ja saimaannorpan suojeluun liittyvät sopimuspalkkiot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 3 570 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Tenojoen kalastuslupatuloista vesialueen omistajille palautettavan osuuden maksamiseen
2) kalastuslain (286/1982) 89 a §:n mukaisesti viehekalastusmaksujen palautuksina vesialueiden omistajille
3) enintään 150 000 euroa vuonna 2011 kerättävien viehekalastusmaksujen kannosta aiheutuvien kulutus- ja muiden menojen maksamiseen
4) enintään 360 000 euroa saimaannorpan suojeluun liittyvistä vesialueiden omistajille maksettavista sopimuspalkkioista aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vuonna 2010 kertyväksi arvioidusta Tenojoen kalastuslupatulosta, 560 000 eurosta, yksityisille vesialueen omistajille vesialueomistuksen mukaisessa suhteessa palautettavana osuutena noin 72 % eli noin 400 000 euroa. Tenojoen kalastusluvista vuonna 2011 kertyväksi arvioitu tulo on merkitty momentille 12.30.41.
Määrärahan mitoituksessa on lisäksi otettu huomioon viehekalastusmaksuista vesialueiden omistajille vuonna 2011 jaettavana määränä 2 659 400 euroa, mikä saadaan, kun vuoden 2010 talousarviossa kertyväksi arvioidusta 2 810 000 euron viehekalastusmaksutuotosta vähennetään viehekalastusmaksujen kannosta valtiolle vuonna 2010 aiheutuvaksi arvioidut kulut, joiden määräksi on arvioitu vuoden 2010 talousarviossa 150 000 euroa. Valtiolle arvioidaan vuonna 2011 aiheutuvan kuluja viehekalastusmaksujen kannosta 150 000 euroa. Vuonna 2011 kertyviksi arvioidut viehekalastusmaksut on merkitty momentille 12.30.43.
Määrärahan mitoituksessa on lisäksi otettu huomioon 360 000 euroa siirtona momentilta 30.63.50 saimaannorpan suojeluun liittyvinä vesialueen omistajille maksettavina sopimuspalkkioina. Tavoitteena on tehdä kalastuksen rajoitussopimuksina 2 000 km2 (v. 2009 toteutuma 1 470 km2) alueella saimaannorpan suojelemiseksi. Momentille 30.40.62 on varattu varoja saimaannorpan suojelusta aiheutuvien taloudellisten vahinkojen korvaamiseen Saimaan alueen ammattikalastajille.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Tenojoen yksityisten vesialueiden omistajille palautettava osuus lupatuloista | 400 000 |
Viehekalastusmaksuista vesialueen omistajille palautettava osuus | 2 660 000 |
Viehekalastusmaksujen kannosta valtiolle aiheutuva meno | 150 000 |
Sopimuspalkkiot vesialueen omistajille saimaannorpan suojelemiseksi (enintään) | 360 000 |
Yhteensä | 3 570 000 |
Momentin nimike on muutettu.
2011 talousarvio | 3 570 000 |
2010 talousarvio | 3 210 000 |
2009 tilinpäätös | 2 881 308 |
62. Elinkeinokalatalouden markkinoinnin ja rakennepolitiikan edistäminen(siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 14 378 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kansallisesti rahoitettavista elinkeinokalatalouden edistämistoimenpiteistä ja ammattikalastajille myönnettävistä saimaannorpan suojelusta aiheutuvien taloudellisten vahinkojen korvauksista aiheutuvien menojen maksamiseen
2) Euroopan kalatalousrahaston (EKTR) varoista rahoitettavien elinkeinokalataloutta koskevien toimenpiteiden EU:n rahoitusosuuden ja valtion rahoitusosuuden maksamiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös enintään 40 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Määrärahasta on varattu 7 134 000 euroa EU:n osarahoittamien hankkeiden valtion rahoitusosuutta varten.
Kainuun hallintokokeilusta annetun lain (343/2003) mukaisesti momentin määrärahasta kohdistuu Kainuun maakuntaan 165 000 euroa, mistä 70 000 euroa on EU:n rahoitusosuutta ja 95 000 euroa kansallista rahoitusosuutta.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksuperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon EU:n yhteisen kalastuspolitiikan mukaisina menoina 12 878 000 euroa, joka on vuosille 2007—2013 Euroopan kalatalousrahastosta osaksi rahoitettavien ohjelmien rahoitusosuutta, jonka EU:n ja kansalliset rahoitusosuudet on vahvistettu komission hyväksymässä toimintaohjelmassa. Määrärahan EU-osuudessa on otettu huomioon myös Ahvenanmaan osuus. Ahvenanmaa osoittaa tarvittavan kansallisen julkisen rahoitusosuuden omassa talousarviossaan. Määrärahasta on varattu 165 000 euroa Kainuun maakuntaan kohdistuviin ohjelmakauden 2007—2013 hankkeisiin. Momentille 12.30.03 on arvioitu kertyvän yhteensä 8 600 000 euroa lähinnä ohjelmakauden 2007—2013 Euroopan kalatalousrahaston (EKTR) rahoitusosuutena.
Kokonaan kansallisesti rahoitettavia elinkeinokalatalouden edistämistoimenpiteitä ovat kalastusvakuutusyhdistyksistä annetun lain (331/1958) mukaiset sekä maa- ja metsätalousministeriön määräämin perustein myönnetyt avustukset kalan kuljetukseen. Määrärahaa voidaan käyttää kehittämishankkeisiin elinkeinokalatalouden edellytysten parantamiseksi sekä elinkeinokalatalouden logistiikan ja infrastruktuurin kehittämisinvestointeihin. Lisäksi määrärahaa voidaan käyttää tarvittaessa saimaannorpan suojelusta aiheutuvien taloudellisten vahinkojen korvaamiseen Saimaan alueen ammattikalastajille, tarve on arviolta 50 000 euroa. Vuonna 2011 näihin tarkoituksiin arvioidaan tarvittavan 1 500 000 euroa.
Määrärahan arvioitu käyttö (milj. euroa) | |||
---|---|---|---|
Kansallinen osuus |
EU:n osuus (EKTR) |
Yhteensä | |
Elinkeinokalatalouden toimintaohjelma | 7,134 | 5,744 | 12,878 |
— josta Kainuu | 0,095 | 0,070 | 0,165 |
Kansalliset toimenpiteet | 1,500 | - | 1,500 |
Yhteensä | 8,634 | 5,744 | 14,378 |
2011 talousarvio | 14 378 000 |
2010 talousarvio | 17 466 000 |
2009 tilinpäätös | 18 188 000 |
77. Kalataloudelliset rakentamis- ja kunnostushankkeet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 757 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) luonnonravintolammikoiden kunnostus- ja entistämishankkeiden, vaelluskalakantojen turvaamiseen ja elvyttämiseen tähtäävien kalataloudellisten kunnostushankkeiden sekä muiden kalataloutta edistävien rakennushankkeiden suunnittelu- ja toteuttamismenojen maksamiseen
2) hankkeita koskevissa lupapäätöksissä määrättyjen velvoitteiden toteuttamiseen
3) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös enintään 15 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen ja muiden kulutusmenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahalla on tarkoitus toteuttaa hankkeita, joilla edistetään kalakantojen luontaista lisääntymistä ja monimuotoisuuden ylläpitoa. Hankkeilla vähennetään samalla kalanistutuksina toteutettavan kalavesien hoidon tarvetta.
2011 talousarvio | 757 000 |
2010 talousarvio | 757 000 |
2009 tilinpäätös | 757 000 |