Talousarvioesitys 2011
30. Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat pääosin Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenoista sekä eläin- ja kasvitautien vastustamisesta ja ennaltaehkäisemisestä aiheutuvista menoista.
Keskeisten toimenpiteiden vaikuttavuustavoitteet
Turvallisuusriskien hallinnassa painottuvat eläinten ja ihmisten välillä tarttuvien tautien (zoonoosit) leviämisen estäminen sekä kriisinhallinnan kehittäminen. Keskeisintä kriisinhallinnassa on ihmisten terveyttä uhkaavien vakavien tautien vastustaminen. Säilytetään kuluttajien mahdollisuus valita tavanomaisen, luonnonmukaisen ja muuntogeenisen maataloustuotannon tuotteiden välillä. Varmistetaan elintarvikkeiden hyvä ravitsemuksellinen laatu. Varmistetaan, että markkinoilla olevat elintarvikkeet ovat turvallisia eivätkä niistä annetut tiedot johda kuluttajia harhaan.
Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöllä suomalaiseen elintarvikeketjuun luodaan sellaiset turvallisuus-, laatu- ja jäljitettävyysjärjestelmät, joilla varmistetaan elintarviketurvallisuusriskien ja kuluttajien taloudellisten riskien hallinta. Elinkeinon, tuottajien ja viranomaisten yhteistyöllä luotu kansallinen eläinten terveydenhuolto laajenee kattamaan kaikki merkittävät tuotantoeläinlajit. Eläinten hyvinvointia edistetään lainsäädäntöä uudistamalla ja tehostamalla valvontaa. Estetään valvonnan keinoin uusien vaarallisten kasvintuhoojien leviäminen Suomeen.
Koko elintarvikeketjun kattavaa elintarvikkeiden turvallisuuteen ja laatuun liittyvää valvontaa kehitetään EY:n säädösten edellyttämällä tavalla. Valvontaa ja tutkimusta suunnataan siten, että ne tukevat pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita.
Viranomaisvalvonnan kehittämisessä tavoitteena on samantasoisten ja yhdenmukaisten palveluiden turvaaminen koko maassa sekä vaikuttavuuden ja kattavuuden parantaminen riskinarvioinnin perusteella. Jatketaan hallinnollisen taakan vähentämistä erityisesti pienten elintarvikealan yritysten osalta. Kuntia tuetaan järjestämään eläinlääkintähuolto siten, että eläinten hyvinvointiin liittyvät valvontatehtävät keskitetään päätoimisille eläinlääkäreille. Elintarvikevalvontatietojen julkistamista kehitetään. Elintarviketurvallisuusvirasto vastaa valvonnasta sekä riskien arvioinnista ja hallinnasta koko elintarvikeketjussa yhtenäisellä tavalla. Kuntatasolla elintarvikevalvontaa kehitetään lainsäädännön edellyttämällä tavalla kokoamalla ympäristöterveydenhuollon yksiköitä 50—85 yhteistoiminta-alueeseen vuoteen 2013 mennessä.
Tavoitteiden kehitystä kuvaavat avainmittarit ja tunnusluvut | ||||
---|---|---|---|---|
Avainmittari | 2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
2014 tavoite |
Vaarallisia tai helposti leviäviä eläintauteja | 8 | vähentyvä | vähentyvä | ei lainkaan |
Vaarallisia kasvintuhoojia | ei uusia | ei uusia | ei uusia | ei uusia |
Todetut elintarvikevälitteiset tautitapaukset ihmisillä | ||||
— yleisimmät tartunnanaiheuttajat, kotimaiset | 1 791 kpl | vähentyvä | -3 % | -5 % |
— vakavimmat tartunnanaiheuttajat | 62 kpl | vähentyvä | -3 % | -5 % |
Salmonellan esiintyvyys | ||||
— elintarviketuotantoeläimissä ja elintarvikkeissa, % | <2 | <1 | <1 | <1 |
— elintarviketuotantoeläinten rehuissa, % | 2 | ei lainkaan | ei lainkaan | ei lainkaan |
Eläimistä saatavien elintarvikkeiden vierasainevalvonnassa havaitut ongelmat, % | <0,5 | <0,5 | <0,5 | <0,5 |
Vaatimukset täyttävien tarkastuskohteiden osuus, % | ||||
— elintarvikkeiden pakkausmerkintöihin liittyen | 94 | >97 | >97 | >97 |
— tuotantoeläinten EU-tarkastuksissa merkintään liittyen | 50 | >60 | >60 | >65 |
— tuotantoeläinten EU-tarkastuksissa hyvinvointiin liittyen | 84 | >85 | >85 | >85 |
— siemenkaupassa | 98 | >98 | >98 | >98 |
— lannoitevalmisteisiin liittyen | 89 | >90 | >92 | >94 |
— kasvinsuojeluaineisiin liittyen | 95 | >95 | >96 | >97 |
— luonnonmukaisessa elintarvikeketjussa | 95 | >96 | >96 | >96 |
— muuntogeenisiin tuotteisiin liittyen | 90 | >85 | >85 | >85 |
— rehuihin liittyen | 99 | 99 | 99 | 99 |
Eläinlääkärin avun saanti kiireellisissä sairaustapauksissa | <12 h | <12 h | <12 h | <12 h |
01. Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 39 465 000 euroa.
Elintarviketurvallisuusviraston muun maksullisen toiminnan tulot kuin lihantarkastustoiminnan tulot kertyvät momentille.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen kemikaalituotevalvontatehtävien keskittämisestä Turvallisuus- ja kemikaalivirastoon koskevaksi lainsäädännöksi, jonka johdosta kasvinsuojeluaineita koskeva valvonta siirtyy uuden viraston tehtäväksi. Elintarviketurvallisuusviraston (Evira) tehtävänäon elintarvikkeiden ja maa- ja metsätalouden tuotantotarvikkeiden turvallisuuden ja laadun, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden valvonta ja tutkimus. Evira varmistaa elintarvikkeiden ja alkutuotannon tuotteiden sekä niiden tuotantoketjun turvallisuutta ja laatua.
Evira tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteidensaavuttamista seuraavasti:
- johtaa, kehittää ja valvoo elintarviketurvallisuuden, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden viranomaisten vastuulla olevaa riskinhallintaa alue- ja paikallistasoilla ja suorittaa valvontaa omalla toimialallaan
- rakentaa elintarviketurvallisuutta varmistavia järjestelmiä yhdessä tuottajien ja elintarviketeollisuuden ja elintarvikekaupan kanssa
- suorittaa tieteellistä tutkimusta ja riskinarviointeja sekä tekee seurantatutkimuksia ja
- vastaa riskiviestinnästä viranomaisten ja kuluttajien sekä elintarvikealan toimijoiden välillä.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2011 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti Eviralle seuraavat tulostavoitteet:
Toiminnallinen tuloksellisuus
Toiminnallinen tehokkuus
Elintarviketurvallisuusviraston kustannusten, tuottojen ja henkilöstön jakautuminen vuosina 2009—2011 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kustannukset, 1 000 € | Tuotot, 1 000 € | Htv | |||||||
Toimintakokonaisuudet | Tot. 2009 |
Arvio 2010 |
Arvio 2011 |
Tot. 2009 |
Arvio 2010 |
Arvio 2011 |
Tot. 2009 |
Arvio 2010 |
Arvio 2011 |
Elintarvikkeiden turvallisuus | 20 884 | 20 727 | 20 809 | 9 258 | 9 284 | 9 266 | 291 | 301 | 281 |
— tieteellinen tutkimus | 745 | 748 | 750 | 234 | 234 | 234 | 11 | 11 | 11 |
— riskiarviointi | 889 | 843 | 895 | 81 | 81 | 81 | 11 | 10 | 10 |
— laboratoriopalvelut | 3 979 | 3 897 | 3 908 | 249 | 250 | 249 | 59 | 57 | 55 |
— valvonnan ohjaus | 4 748 | 4 719 | 4 807 | 28 | 28 | 28 | 60 | 59 | 59 |
— valvonnan toimeenpano | 10 523 | 10 520 | 10 449 | 8 666 | 8 691 | 8 674 | 150 | 164 | 147 |
Eläinten terveys ja hyvinvointi | 22 430 | 18 506 | 20 666 | 1 631 | 1 635 | 3 733 | 233 | 230 | 227 |
— tieteellinen tutkimus | 471 | 473 | 474 | 61 | 61 | 61 | 7 | 7 | 7 |
— riskiarviointi | 470 | 472 | 473 | 61 | 61 | 61 | 7 | 7 | 7 |
— laboratoriopalvelut | 11 702 | 11 045 | 11 077 | 817 | 819 | 818 | 172 | 169 | 166 |
— valvonnan ohjaus | 4 657 | 4 678 | 4 691 | 16 | 16 | 16 | 37 | 37 | 37 |
— valvonnan toimeenpano | 5 130 | 1 838 | 3 951 | 676 | 678 | 2 777 | 10 | 10 | 10 |
Kasvintuotannon edellytykset ja kasvinterveys | 15 776 | 15 646 | 14 614 | 5 047 | 5 061 | 4 607 | 206 | 202 | 183 |
— tieteellinen tutkimus | 37 | 37 | 37 | 10 | 10 | 10 | 1 | 1 | 1 |
— riskiarviointi | 139 | 140 | 140 | - | - | - | 2 | 2 | 2 |
— laboratoriopalvelut | 5 052 | 4 974 | 4 988 | 783 | 785 | 784 | 79 | 77 | 75 |
— valvonnan ohjaus | 5 365 | 5 339 | 5 354 | 74 | 74 | 74 | 68 | 67 | 66 |
— valvonnan toimeenpano | 5 183 | 5 156 | 4 095 | 4 180 | 4 192 | 3 739 | 56 | 55 | 39 |
Yhteensä | 59 090 | 54 879 | 56 089 | 15 936 | 15 980 | 17 606 | 730 | 733 | 691 |
- Tuottavuuden parantamiseksi ja palvelukyvyn tehostamiseksi kehitetään hallinnonalan laboratorio-osaamiskeskusta sekä yhteisiä tietohallintojärjestelmiä ja rekistereitä.
- Osana valtion palvelukeskushanketta talous- ja henkilöstöhallinnon peruspalvelut hankitaan Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselta. Lisäksi hankitaan IT-palveluja Valtion IT-palvelukeskukselta.
- Osallistutaan maa- ja metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön hallinnonalojen yhteisen Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymän (LYNET) toimintaan.
- Tutkimusta suunnataan viraston toimialaan liittyviin Sektoritutkimuksen neuvottelukunnan jaostojen tutkimusohjelmiin.
- Toimintaa kehitetään CAF-itsearviointimenetelmän avulla.
Tuotokset ja laadunhallinta
Tavoitteet | Toimenpiteet |
---|---|
Valvontaa ja sitä tukevaa toimintaa kohdennetaan yhteiskunnallisten riskien, lainsäädännön vaatimusten ja toiminnassa tapahtuvien muutosten perusteella. | Valvontakohteet tunnistetaan, luokitellaan ja valvontatarve määritellään riskien tai säädösten vaatimusten suhteen. |
Valvonnan yhdenmukaisuutta ja raportointia parannetaan sekä elintarvikevalvontatietojen julkistamista kehitetään. | |
Lainsäädännön toimeenpanoon liittyvä yhtenäinen ohjeistus toimijoille ja viranomaisille pidetään ajan tasalla. | |
Seurataan paikallisten ja alueellisten palveluiden riittävyyttä ja laatua sekä auditoidaan valvontaa. | |
Huolehditaan erityis- ja poikkeustilanteiden ennakoinnista ja hallinnasta sekä kriisiviestinnän tehokkuudesta. | |
Eläintautien ja kasvintuhoojien seurantaohjelmien toteuttamisen avulla varmistetaan tauti- ja tuholaistilanteen hallinta. | |
Eläinten hyvinvoinnin valvontaa tehostetaan yhteistoiminnassa koko tuotantoketjun kanssa. | |
Kuluttajien luottamusta toimialan valvontaan ja tuotteiden aitouteen ja merkintöjen oikeellisuuteen arvioidaan kuluttajapalautteen perusteella. | |
Toteutetaan Euroopan komission tarkastuksissa esiin tulleet kehittämistoimet. | |
Käynnistetään viraston valvontatoiminnan ulkoisen arvioinnin edellyttämien toimenpide-ehdotusten toteuttaminen. | |
Toimialan tarvitsemat laboratoriopalvelut ovat riittävät ja niiden laatu on varmistettu. | Keskeiset laboratoriomenetelmät akkreditoidaan. Laboratoriotutkimukset tehdään määritellyissä määräajoissa. |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 51 152 | 48 127 | 50 570 |
Bruttotulot | 9 276 | 9 450 | 11 105 |
Nettomenot | 41 876 | 38 677 | 39 465 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 637 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 8 181 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 8 715 | 8 800 | 10 455 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 7 877 | 6 930 | 8 570 |
— osuus yhteiskustannuksista | 2 213 | 1 870 | 1 885 |
Kustannukset yhteensä | 10 090 | 8 800 | 10 455 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 375 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 86 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan henkilötyövuodet | 88 | 92 | 82 |
Elintarviketurvallisuusviraston tehtävänä olevan lihantarkastustoiminnan erillismenot ja tulot on budjetoitu momentille 12.30.31.
Osaan hankkeista saadaan EU:n maataloustukirahaston rahoitusta (tulot momentilla 12.30.01).
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon 2 100 000 euroa lisäyksenä bruttomenoissa ja bruttotuloissa, koska eläinrekisteritehtävät siirtyvät Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksesta Eviraan. Lisäksi menojen lisäyksenä on otettu huomioon talousveden valvontatehtävien siirto Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastosta sekä menojen vähennyksenä kasvinsuojeluaineiden valvonnan siirto Turvallisuus- ja kemikaalivirastoon. Määrärahasta käytetään 1 600 000 euroa Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskukselta hankittaviin IT-palveluihin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 335 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 158 |
Tuottavuustoimenpiteet (-15 htv) | -750 |
Kertamenon poisto (28.70.20) | -600 |
Nautarekisterin kehittämismenot (siirto mom. 30.01.01) | 140 |
IT-palveluiden rahoitus (siirto mom. 30.01.02, tietohallintopalvelut) | 2 000 |
Kasvinsuojeluaineiden valvonnan kehittäminen (siirto momentille 32.20.03, -13 htv) | -975 |
Talousveden valvonnan järjestäminen (siirto momentilta 33.02.05, 0,5 htv) | 35 |
Kasvinsuojeluaineiden valvontamaksujen siirto momentille 12.32.20, tulojen vähennys | 445 |
Yhteensä | 788 |
Henkilötyövuosien enimmäismäärä on 590 htv, josta maksullisen toiminnan osuus on 82 htv.
2011 talousarvio | 39 465 000 |
2010 III lisätalousarvio | 223 000 |
2010 talousarvio | 38 677 000 |
2009 tilinpäätös | 43 420 000 |
20. Eläinlääkintähuolto (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 5 430 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) eläintautien vastustamisesta ja ennalta ehkäisemisestä, eläinsuojelusta ja muusta eläinlääkintähuollosta, korvauksista, eräistä valtionavuista, koulutuksesta, Helsingin yliopistolle eläinlääkäreiden erikoistumisesta ja kunnilta ostettavista palveluista sekä tutkimusapurahojen myöntämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) enintään 100 000 euroa valtakunnallisille eläinsuojelujärjestöille myönnettäviin valtionapuihin.
Tutkimusapurahoja saa myöntää eläinkokeille vaihtoehtoisia menetelmiä selvittävään ja kotieläinten terveydenhuoltoon ja niiden elintarviketuotantoon liittyviin tutkimuksiin.
Selvitysosa:Maataloustukirahaston rahoitusosuus tuloutuu valtiolle vasta vuonna 2012.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Eläinsuojelujärjestöjen valtionapu, enintään | 100 000 |
Eläinlääkäreiden erikoistuminen | 320 000 |
Tutkimusapurahat | 40 000 |
Eläintautien torjunta | 400 000 |
Koulutus | 200 000 |
Ostopalvelut kunnilta | 3 940 000 |
Muut menot | 430 000 |
Yhteensä | 5 430 000 |
2011 talousarvio | 5 430 000 |
2010 talousarvio | 5 430 000 |
2009 tilinpäätös | 2 068 224 |
41. Eräät korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 7 448 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kasvinterveyden suojelemisesta annetun lain (702/2003) mukaisten korvausten maksamiseen
2) enintään 100 000 euroa hukkakauran torjunnasta annetun lain (185/2002) mukaisiin korvauksiin
3) enintään 4 880 000 euroa tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittämisestä aiheutuneiden valtionapujen maksamiseen
4) hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimiseen sekä avustusten maksamiseen kasvinjalostustoiminnan edistämisestä annetun lain (896/1977) mukaisesti kasvinjalostajille jalostukseen ja kotimaisen kasvinjalostustoiminnan edistämiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin sekä edellisiin vuosiin kohdistuviin menoihin ja korvauksiin.
Selvitysosa:Määrärahan lisäys 880 000 euroa on tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittämisestä maksettavien valtionapujen arvonlisäveromenojen siirtoa momentilta 30.01.29. Siirrettäessä valtionapumenot vuonna 2010 momentilta 30.30.01 tälle momentille ei otettu huomioon vastaavaa arvonlisäveromenon siirtoa. Tavoitteena on estää Suomessa ennen esiintymättömien kasvintuhoojien leviäminen ja torjua muiden vaarallisten kasvintuhoojien leviäminen ja osaltaan ylläpitää hyvää kasvinterveyden tilaa ja parantaa elinkeinon kilpailukykyä. Tavoitteena on myös varmistaa, että tiloilla kuolleet tuotantoeläimet poistetaan eläinten ravintoketjusta (EY:n asetus 1774/2002, VNA 96/2010).
Kasvinjalostustoiminnan edistämisestä annetun lain 6 §:n mukaiseksi määrärahan vähimmäismääräksi on arvioitu 500 000 euroa, mitä vastaavat tulot on merkitty momentille 12.30.32. Kasvinjalostajille suoritetaan kasvinjalostustukea jalostajan kehittämien lajikkeiden osalta. Tavoitteena on varmistaa viljelyolosuhteisiimme sopivien lajikkeiden jalostus.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Kasvintuhoojien torjunta | 1 948 000 |
Hukkakauran torjunta, enintään | 100 000 |
Tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittäminen, enintään | 4 880 000 |
Kasvinjalostustoiminnan edistäminen | 500 000 |
Hukkakauran torjuntasuunnitelmat | 20 000 |
Yhteensä | 7 448 000 |
2011 talousarvio | 7 448 000 |
2010 III lisätalousarvio | 880 000 |
2010 talousarvio | 6 568 000 |
2009 tilinpäätös | 2 862 668 |