Talousarvioesitys 2011
29. OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN HALLINNONALA
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan vuonna 2011 myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä. Valtuusmenettelyn piiriin kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan kuitenkin maksuperusteisesti.
Selvitysosa:
Hallinnonalan toimintaympäristö
Maailmantalouden suhdanteet vaikuttavat vahvasti Suomeen. Osaamisen, hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn varmistaminen yli taloudellisen taantuman edellyttää panostamista koulutukseen tutkimukseen, luovuuteen, kulttuuriin ja innovaatiotoimintaan. Taloudellisesta taantumasta johtuva työttömyyden, erityisesti nuorisotyöttömyyden voimakas kasvu on erityinen haaste koulutus- ja nuorisopolitiikalle. Ministeriö on laatinut vuoteen 2020 ulottuvan toimintastrategian, joka osaltaan vastaa toimintaympäristön haasteisiin.
Esiopetusikäisten määrä kasvaa ja peruskouluikäisten määrä vähenee. Lukioon ja ammatilliseen peruskoulutukseen siirtyvä ikäluokka alkaa pienentyä. Korkea-asteelle siirtyvien ikäluokassa ei tapahdu olennaisia muutoksia. Maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten osuudet kasvavat kaikilla koulutusasteilla. Aikuiskoulutuksen kysyntä kasvaa.
Luovan työn, toiminnan ja tuotannon sekä kulttuurisisältöjen digitaalisen käytön merkitys kasvaa tietoyhteiskuntakehityksen myötä. Yhteiskunnan edelleen moninaistuessa ja eriytyessä nousee haasteeksi yhteisöllisyyttä edistävän kansalaistoiminnan vahvistaminen. Alueiden erilaistuminen on haaste tasa-arvoisten palveluiden ylläpitämiseksi maanlaajuisesti.
Heikentyvä kuntatalous edellyttää kuntarakenteen ja kuntien palvelurakenteiden uudistamisen jatkamista.
Hallinnonalan yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Koulutus- ja tiedepolitiikka
Korkea sivistystaso sekä laadukas ja maksuton koulutus ovat suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perusta. Tasapuoliset mahdollisuudet laadukkaaseen koulutukseen varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen on turvattava koko maassa. Tavoitteena on väestön koulutus- ja osaamistason kohottaminen siten, että koulutustaso lähestyy maailman kärkeä. Aikuiskoulutusta tehostamalla voidaan pidentää työuria ja myöhentää eläkkeelle siirtymistä.
Opetuksen ja tutkintojen korkea laatu on koulutuksen vaikuttavuuden, tehokkuuden ja tuottavuuden edellytys. Koulutuksen laadun jatkuvaan kohottamiseen ja laadun varmistukseen kiinnitetään huomiota kaikilla koulutusasteilla. Erityisenä painopisteenä on perusopetuksen sekä korkeakoulutuksen ja tutkimuksen laadun kehittäminen. Lukiokoulutuksen kehittäminen käynnistetään. Koulutuksen ja tutkimuksen tietoyhteiskuntakehitystä vahvistetaan.
Tavoitteena on, että
- perusopetuksen oppimistulokset ovat parhaiden joukossa kansainvälisissä vertailuissa
- suurten opetusryhmien määrä perusopetuksessa vähenee
- korkeakoulujen opiskelija-opettajasuhde paranee ja
- tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus vahvistuu.
Korkeakoulujen opiskelija (FTE)1)-opettajasuhde | ||||||
2006 | 2007 | 2008 arvio2) |
2009 arvio |
2010 arvio |
2011 arvio |
|
Ammattikorkeakoulut | 16,6 | 16,5 | 16,6 | 16,5 | 16,5 | 16,4 |
Yliopistot | 8,7 | 8,8 | 8,4 | 8,4 | 8,3 | 8,3 |
1) Kokoaikaiseksi (Full Time Equivalent) muutettu laskennallinen opiskelijamäärä, yliopistoissa opetus- ja tutkimushenkilökunta (pl. laskennallinen tuntiopetus ja tutkijakoulupaikat)
2) AMK toteutuma, YO arvio
Tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 arvio1) |
2010 arvio |
2011 arvo |
|
T&K-menojen BKT-osuus (%) | 3,45 | 3,47 | 3,72 | 3,92 | 3,9 | 3,9 |
Tutkimushenkilöstön osuus työllisistä (%) | 2,55 | 2,41 | 2,40 | 2,4 | 2,4 | 2,4 |
Tieteelliset julkaisut miljoonaa asukasta kohden (kpl)2) | 1 700 | 1 700 | 1 900 | 1 900 | 1 900 | 2 000 |
1) Vuoden 2009 tiedoissa T&K menojen BKT-osuus Tilastokeskuksen arvio, tutkimushenkilöstön osuus arvio, tieteelliset julkaisut toteutuma.
2) Lähde ISI Web of Knowledge (artikkelit, katsausartikkelit, kommentit, kirjeet ja konferenssijulkaisut)
Osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi tehostetaan toimia koulutuksesta valmistumisen nopeuttamiseksi, koulutuksen työelämävastaavuuden vahvistamiseksi ja ilman ammatillista koulutusta jäävien osuuden vähentämiseksi. Käynnistetään uudistus opintojen nopeuttamiseksi ja opintojen aloittamisiän alentamiseksi. Jatketaan ammatillisen koulutuksen palvelukyvyn vahvistamista kokoamalla järjestäjäverkkoa ammattiopistostrategian mukaisesti. Jatketaan aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen toimeenpanoa. Kehitetään maahanmuuttajien kotoutumiskoulutusta antavien opettajien ja ohjaajien osaamista. Opintotuki edistää tasa-arvoisia koulutusmahdollisuuksia, päätoimisen opiskelun edellytyksiä ja osaavan työvoiman saatavuutta.Tavoitteena on, että
- perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta välittömästi jatko-opintoihin siirtyvien osuus nousee
- tutkinnon suorittamiseen käytetty aika lyhenee ja koulutuksen läpäisy paranee
- korkeakoulututkinnon suorittamisikä laskee
- tutkinnon suorittaneiden työllistyminen paranee
- vuosittain koulutukseen osallistuvien osuus työikäisestä aikuisväestöstä on vähintään 60 % vuonna 2012 ja
- koulutustarjonnan ja työvoimatarpeen kohtaanto paranee.
Perusopetuksen suorittaneiden välitön sijoittuminen koulutukseen (%)1) | ||||||
2006 | 2007 | 2008 | 2009 arvio |
2010 arvio |
2011 arvio | |
Ammatilliseen koulutukseen sijoittuneet | 41,9 | 42,9 | 44,2 | 45,3 | 45,5 | 45,5 |
— perustutkintoon johtava koulutus | 40,1 | 40,7 | 41,9 | 42,5 | 42,5 | 42,5 |
— valmistavat koulutukset2) | 1,8 | 2,2 | 2,3 | 2,8 | 3,0 | 3,0 |
Lukiokoulutukseen sijoittuneet | 51,1 | 50,8 | 50,6 | 50,5 | 50,5 | 51,2 |
Perusopetuksen lisäopetukseen sijoittuneet | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
— peruskouluissa | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
— kansanopistoissa | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Tutkintoon johtavat koulutukset yhteensä | 91,2 | 91,5 | 92,5 | 93,0 | 93,0 | 93,7 |
Lisäopetus ja valmistavat koulutukset yhteensä | 4,3 | 4,7 | 4,8 | 5,3 | 5,5 | 5,5 |
Yhteensä | 95,5 | 96,2 | 97,3 | 98,3 | 98,5 | 99,2 |
---|
1) Lähde: Tilastokeskus. Kansanopistoissa järjestettävää perusopetuksen lisäopetusta koskevat luvut ovat arvioita myös vuosilta 2006—2008.
2) Sisältää vammaisten valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen, maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen, talouskouluopetuksen sekä ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistavan kokeilukoulutuksen (ammattistartin).
Tutkinnon suorittaneiden työllistyminen ja jatko-opintoihin sijoittuminen (%)1) | |||||||
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 arvio |
2010 arvio |
2011 arvio |
|
Ylioppilastutkinto | |||||||
työllistyneet (ei opiskelevat) | 17,9 | 18,0 | 19,0 | 18 | 17 | 17,0 | 16,0 |
jatko-opintoihin siirtyneet (työllisinä) | 22,7 | 24,1 | 25,8 | 25 | 24,5 | 24,0 | 23,0 |
jatko-opintoihin siirtyneet (ei työllisinä) | 40,8 | 38,8 | 37,1 | 39 | 41 | 42,0 | 45,0 |
Ammatillinen perustutkinto (opetussuunnitelmaperusteinen)2) | |||||||
työllistyneet | 61,4 | 62,6 | 66,0 | 65,5 | 65,5 | 66,0 | 66,5 |
jatko-opintoihin siirtyneet | 10,2 | 10,2 | 9,6 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 9,5 |
Ammatillinen perustutkinto (näyttötutkinto | |||||||
työllistyneet | 77,1 | 79,6 | 68,2 | 67,0 | 67,0 | 68,0 | 69,0 |
jatko-opintoihin siirtyneet | 3,0 | 3,8 | 2,9 | 3,5 | 3,5 | 3,0 | 3,0 |
Ammattitutkinto2) | |||||||
työllistyneet | 81,0 | 82,8 | 76,6 | 75,5 | 75,5 | 76,5 | 78,0 |
jatko-opintoihin siirtyneet | 3,0 | 3,2 | 2,8 | 3,0 | 3,0 | 2,5 | 2,5 |
Erikoisammattitutkinto | |||||||
työllistyneet | 95,6 | 96,0 | 95,3 | 95,0 | 95,0 | 95,5 | 95,5 |
jatko-opintoihin siirtyneet | 0,5 | 0,9 | 0,7 | 1,0 | 1,0 | 0,5 | 0,5 |
Ammattikorkeakoulututkinto, nuorten koulutus | |||||||
työllistyneet | 83,0 | 84,0 | 86,2 | 87,2 | 84,0 | 86,0 | 87,0 |
jatko-opintoihin siirtyneet | 4,6 | 4,5 | 3,8 | 3,3 | 4,0 | 4,0 | 4,0 |
Ammattikorkeakoulututkinto, aikuiskoulutus | |||||||
työllistyneet | 91,0 | 90,9 | 91,5 | 92,5 | 91,0 | 92,0 | 92,0 |
jatko-opintoihin siirtyneet | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,2 | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
Ylempi korkeakoulututkinto | |||||||
työllistyneet | 84,2 | 84,9 | 85,0 | 85,6 | 84,5 | 85,0 | 85,5 |
jatko-opintoihin siirtyneet | 4,3 | 5,0 | 4,5 | 3,8 | 5,3 | 5,0 | 5,0 |
Tohtorintutkinto | |||||||
työllistyneet | 83,4 | 80,5 | 79,4 | 80,6 | 81,0 | 82,0 | 83,0 |
maasta muuttaneet | 7,1 | 8,3 | 9,5 | 8,2 | 9,0 | 8,0 | 8,0 |
1) Lähde: Tilastokeskuksen työssäkäyntirekisteri. Kuvaa tarkasteluvuotta edeltävänä vuonna tutkinnon suorittaneiden työllistymisen ja jatko-opintoihin sijoittumisen tarkasteluvuoden lopussa. Työlliset opiskelijat lasketaan työllisiin, pl. ylioppilaissa, jossa ne on eroteltu omaksi kohdakseen.
2) Vuoden 2007 muutos aiheutuu työvoimapoliittisen koulutuksen määrän kasvusta.
Korkeakoulututkinnon suorittaneiden keski-ikä (mediaani)1) | ||||||
2006 | 2007 | 2008 | 2009 arvio | 2010 arvio |
2011 arvio | |
Ammattikorkeakoulututkinto | 25,2 | 25,1 | 25,1 | 24,9 | 24,8 | 24,6 |
Ylempi korkeakoulututkinto | 27,4 | 27,5 | 28,6 | 27,1 | 27,0 | 26,8 |
1) Lähde: Tilastokeskus. Ammattikorkeakoulujen osalta nuorten koulutus.
Tavoiteajan kuluessa valmistuneiden osuus (%) aloittaneista1) | |||||||
2005 toteutuma |
2006 toteutuma |
2007 toteutuma |
2008 toteutuma |
2009 arvio |
2010 arvio |
2011 arvio |
|
Lukiokoulutus (3 vuotta) | 84,3 | 86,1 | 86,2 | 86,2 | 86,3 | 86,5 | 86,5 |
Ammatillinen perustutkinto | |||||||
(3 vuotta) | 57,0 | 56,6 | 58,3 | 60,0 | 60,5 | 61,5 | 62,5 |
Ammattikorkeakoulututkinto (5 vuotta) |
58,6 | 61,3 | 59,8 | 59,8 | 62,0 | 64,0 | 66,0 |
Alempi ja ylempi korkeakoulu- tutkinto (7 vuotta) |
49,2 | 56,0 | 55,0 | 60,0 | 64,0 |
1) Lähde: Tilastokeskus. Mukana vain opetushallinnon alainen koulutus. Ei sisällä näyttötutkintona suoritettavaan ammatilliseen perustutkintoon valmistavaa koulutusta eikä oppisopimuskoulutusta. Tarkoittaa alemmissa ja ylemmissä korkeakoulututkinnoissa tavoitetutkinnon suorittaneiden osuutta, ylin tutkinto, johon uusi opiskelija on saanut tutkinnon suorittamisoikeuden.
Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja kehitetään edelleen duaalimallin pohjalta, joka perustuu toisistaan poikkeaviin tutkintoihin ja tehtäviin. Korkeakoulujen rakenteita kehitetään vuonna 2010 valmistuvan rakenteellisen kehittämisen toimenpideohjelman pohjalta. Tavoitteena on kansainvälisen huippuosaamisen lisääminen sekä osaamistasoltaan vahvemmat ja vaikuttavammat korkeakouluyksiköt.
Tavoitteena on, että
- opetuksen ja tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus vahvistuvat
- korkeakoulujen opetus- ja tutkimushenkilöstön sekä opiskelijoiden kansainvälinen liikkuvuus lisääntyy ja
- korkeakoulujen tuloksellisuus paranee.
Korkeakoulujen toiminnan tuloksellisuus ja opiskelijoiden liikkuvuus | |||||
---|---|---|---|---|---|
2007 | 2008 | 2009 arvio1) |
2010 arvio2) |
2011 arvio |
|
Tieteelliset julkaisut/opetus- ja tutkimushenkilökunta (yo) | 1,90 | 1,89 | 2,00 | 2,10 | 2,15 |
Tohtorintutkinnot/professorit (yo) | 0,67 | 0,67 | 0,72 | 0,72 | 0,73 |
Ulkomaiset tutkinto-opiskelijat (yo) | 5 897 | 6 195 | 6 800 | 7 200 | 8 200 |
Ulkomaiset tutkinto-opiskelijat (amk) | 5 299 | 6 294 | 6 700 | 7 000 | 7 500 |
1) 2009 tohtorintutkinnot/professori toteutuma, muut arvioita.
2) Vuoden 2010 luvut ovat kansainvälistymisen osalta vuosien 2010—2012 keskimääräisiä tavoitteita ja tunnuslukujen osalta tavoitetila vuoteen 2012.
Pätevän ja osaavan opetushenkilöstön saatavuus tulee varmistaa. Tässä tarkoituksessa huolehditaan opettajankoulutuksen riittävyydestä ja parannetaan opettajien työolosuhteita. Opettajien mahdollisuuksia jatkuvaan osaamisen kehittämiseen parannetaan Osaava-ohjelmalla.
Tavoitteena on, että
- opettajien kelpoisuustilanne ja opettajien täydennyskoulutusmahdollisuudet paranevat ja
- halukkuus hakeutua opettajankoulutukseen säilyy niin, että hakijoita luokanopettajakoulutukseen on vuosittain vähintään 5 000.
Opettajien kelpoisuus1) | |||||
2005 | 2008 | 2009 arvio |
2010 arvio |
2011 arvio |
|
Yleissivistävän koulutuksen opettajista kelpoisia, % | 88 | 88 | 89 | 90 | 90 |
Ammatillisen peruskoulutuksen opettajista kelpoisia, % | 76 | 75,2 | 78 | 79 | 79 |
1) Päätoimiset opettajat
Asetettujen tavoitteiden toteutumista arvioidaan myös sukupuolen mukaan.
Opetustoimen henkilöstön osallistuminen täydennyskoulutukseen | ||||
---|---|---|---|---|
20081) | 2009 arvio |
2010 arvio |
2011 arvio |
|
Perusopetus ja lukiokoulutus | 21 550 | 21 000 | 33 700 | 34 000 |
Ammatillinen aikuiskoulutus | 4 540 | 4 500 | 5 900 | 6 000 |
Vapaa sivistystyö | 680 | 640 | 900 | 950 |
1) Opetushallituksen ja lääninhallitusten /aluehallintovirastojen järjestämä täydennyskoulutus.
Opiskelijat ja tutkinnot1) | ||||||
2006 | 2007 | 2008 | 2009 arvio |
2010 arvio |
2011 arvio |
|
Esiopetus | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
— opiskelijamäärä | 57 930 | 57 510 | 56 880 | 57 800 | 58 000 | 58 000 |
Perusopetus | ||||||
— uudet opiskelijat | 58 000 | 57 650 | 57 030 | 56 700 | 57 700 | 57 500 |
— päättötodistuksen saaneet | 65 790 | 65 570 | 66 810 | 65 700 | 65 000 | 64 000 |
— opiskelijamäärä | 568 720 | 560 610 | 551 710 | 545 000 | 526 000 | 521 000 |
Lukiokoulutus | ||||||
— uudet opiskelijat | 39 400 | 38 520 | 38 500 | 38 500 | 38 000 | 38 000 |
— suoritetut ylioppilastutkinnot2) | 32 790 | 33 100 | 32 600 | 33 000 | 33 000 | 33 000 |
— opiskelijamäärä | 114 140 | 112 390 | 111 300 | 109 700 | 110 000 | 110 000 |
Ammatillinen peruskoulutus3) | ||||||
— uudet opiskelijat | 64 710 | 67 710 | 68 400 | 71 300 | 69 500 | 69 500 |
— suoritetut tutkinnot | 37 280 | 38 860 | 39 110 | 40 500 | 42 000 | 43 500 |
— opiskelijamäärä4) | 150 450 | 156 860 | 161 760 | 164 170 | 163 950 | 164 230 |
Ammatillinen lisäkoulutus5) | ||||||
— uudet opiskelijat | 31 000 | 33 500 | 32 500 | 34 300 | 34 450 | 34 450 |
— suoritetut tutkinnot | 16 170 | 18 100 | 17 700 | 18 500 | 18 520 | 18 900 |
— opiskelijamäärä oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa | 33 840 | 35 000 | 34 000 | 35 840 | 36 000 | 36 000 |
— opiskelijamäärä oppisopimuskoulutuksessa | 22 150 | 24 500 | 27 231 | 27 200 | 27 300 | 27 300 |
Ammattikorkeakoulun perustutkinnot | ||||||
— aloittaneet | 32 370 | 32 120 | 32 590 | 33 500 | 34 500 | 34 963 |
— suoritetut tutkinnot | 20 767 | 20 570 | 20 951 | 20 044 | 21 800 | 22 000 |
— opiskelijamäärä | 115 760 | 114 730 | 113 390 | 115 828 | 115 400 | 115 400 |
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot | ||||||
— aloittaneet | 1 380 | 1 770 | 1 990 | 2 300 | 2 400 | 2 400 |
— suoritetut tutkinnot | 150 | 362 | 681 | 941 | 1 798 | 2 000 |
— opiskelijamäärä | 2 070 | 3 300 | 4 380 | 5 366 | 5 540 | 5 600 |
Yliopiston perustutkinnot6) | ||||||
— uudet opiskelijat | 20 150 | 19 648 | 19 643 | 20 169 | 19 600 | 19 600 |
— suoritetut alemmat korkeakoulututkinnot | 3 814 | 5 879 | 13 876 | 10 535 | 12 000 | 13 000 |
— suoritetut ylemmät korkeakoulututkinnot | 13 128 | 13 884 | 21 825 | 10 535 | 14 900 | 14 900 |
— opiskelijamäärä | 152 165 | 152 196 | 140 558 | 145 033 | 145 000 | 145 000 |
Yliopiston tohtorintutkinnot | 1 409 | 1 526 | 1 527 | 1 642 | 1 600 | 1 600 |
1) Opetushallinnon alainen koulutus. Perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen uusia opiskelijoita, perusopetuksen päättötodistuksen saaneita ja ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen tutkinnon suorittaneita sekä ulkomaalaisia opiskelijoita koskevat luvut ovat vuoden 2009 osalta arvioita. Esiopetuksen, perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen peruskoulutuksen, oppisopimuskoulutuksena järjestetyn perus- ja lisäkoulutuksen opiskelijamäärät ovat valtionosuusjärjestelmän mukaisia opiskelijamääriä.
2) Ei sisällä IB-lukioiden eikä Reifeprüfung-tutkintoja.
3) Sisältää ammatilliseen perustutkintoon johtavan oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen koulutuksen sekä opetussuunnitelmaperusteisena että näyttötutkintoon valmistavana koulutuksena.
4) Sisältää myös muun kuin tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijat.
5) Uudet opiskelijat ja suoritetut tutkinnot sisältävät ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon valmistavan oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen koulutuksen.
6) Sisältää alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon opiskelijat ja tutkinnot.
Taide- ja kulttuuripolitiikka
Taide ja kulttuuri edistävät väestön hyvinvointia ja elämänlaatua sekä vahvistavat kulttuurista pääomaa. Vahvistamalla kulttuurin perustaa, luovan työn tekijöiden toimintaedellytyksiä, kansalaisten kulttuuriosallistumisen mahdollisuuksia ja kulttuurin taloutta edistetään sivistystä, luovuutta, osaamista ja innovatiivisuutta, alueiden elinvoimaisuutta sekä työllisyyden ja kansantalouden kehitystä.
Keskeiset kulttuuripolitiikan alueet ovat taide- ja taiteilija-, kulttuuriperintö-, kirjasto-, kulttuurivienti-, tekijänoikeus- ja audiovisuaalinen politiikka. Kulttuuripolitiikan keinoin edistetään myös eri hallinnonaloja läpäisevien kehittämistehtävien, kuten kestävän kehityksen, arkkitehtuuripolitiikan, luovuus- ja innovaatiopolitiikan, alueiden kehittämispolitiikan, lapsi- ja nuorisopolitiikan sekä terveys- ja hyvinvointipolitiikan toimeenpanoa, sekä huolehditaan maahanmuuttajien ja muiden eri väestöryhmien kulttuurisista tarpeista.
Kulttuuripolitiikan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet ovat:
1. Kulttuurin perustan vahvistaminen
Kulttuurin perustaa vahvistetaan edistämällä kulttuurin ja tiedon saatavuutta, kulttuuriperinnön ja -ympäristöjen säilymistä, taide-, kulttuuriperintö- ja mediakasvatusta sekä kansallisen, alueellisen ja paikallisen taide- ja kulttuurihallinnon toimivuutta ja kulttuurin kansainvälistymistä ottaen huomioon toimintaympäristön globaalit, teknologiset ja kestävän kehityksen haasteet.
2. Luovan työn tekijöiden toimintaedellytysten parantaminen
Luovan työn tekijöiden toimintaedellytyksiä parannetaan kehittämällä taiteen ja kulttuurin tukijärjestelmää, monipuolistamalla taiteilijoiden toimeentulomahdollisuuksia, kehittämällä toimivaa tekijänoikeusjärjestelmää sekä vahvistamalla kulttuuri- ja luovien alojen yrittäjyyden edellytyksiä.
3. Kaikkien väestöryhmien kulttuuriin osallistumismahdollisuuksien tukeminen
Kaikkien väestö- ja kansalaisryhmien kulttuuriosallistumisen mahdollisuuksia vahvistetaan parantamalla paikallisesti ja alueellisesti kulttuuripalveluiden ja kulttuuriperinnön saatavuutta ja saavutettavuutta sekä edistämällä kulttuurisen moninaisuuden kehitystä.
4. Kulttuurin talouden ja luovan talouden vahvistaminen
Kulttuurin taloutta ja luovan talouden kehitysedellytyksiä vahvistetaan kehittämällä ja laajentamalla kulttuurin rahoituspohjaa, tukemalla kulttuurivientiä sekä parantamalla tekijänoikeuksien hyödyntämistä.
Taiteen ja kulttuurin tunnuslukuja | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 toteutuma |
2011 arvio |
|
Kulttuurisen perustan vahvistaminen | |||
Valtion (OKM:n hallinnonala) tuki taiteelle, milj. euroa | 430,3 | 483,5 | 420,0 |
Valtionosuuden piirissä olevien teattereiden toteutuneet: | |||
— henkilötyövuodet | 2 760 | 2 770 | 2 790 |
— esitysten määrä | 11 754 | 11 534 | 11 800 |
Valtionosuuden piirissä olevien orkestereiden toteutuneet: | |||
— henkilötyövuodet | 1 156 | 1 160 | 1 165 |
— konserttien määrä | 1 639 | 1 716 | 1 790 |
Suomen Kansallisoopperan | |||
— kuukausipalkkaisen henkilöstön määrä | 546 | 544 | 550 |
— esitysten määrä | 289 | 317 | 339 |
Suomen Kansallisteatterin | |||
— henkilöstön määrä | 335 | 333 | 330 |
— esitysten määrä | 701 | 724 | 750 |
— EU:n Kulttuuri-ohjelmasta tukea saaneet yhteistyöhankkeet, joissa mukana suomalaistoimijoita pää- tai yhteisjärjestäjinä | 19 | 17 | 17 |
— OKM:n tukemat kulttuuriviennin ja -vaihdon hankkeet | 101 | 143 | 155 |
— Museoille myönnetyt henkilötyövuodet | 1 158 | ||
— Pää- ja sivukirjastojen määrä | 833 | 815 | 815 |
— Vähälevikkisen laatukirjallisuuden ostotuella hankittujen kirjojen osuus yleisten kirjastojen kirjahankinnoista, % | 2,6 | 2,6 | 2,6 |
— Myönnettyjen valtiontakuiden määrä, 1 000 euroa | 251 078 | 1 159 694 | 250 000 |
Luovan työn tekijät | |||
— Taiteilijoille myönnetyt apurahat ja avustukset, 1 000 euroa1) | 17 886 | 18 486 | .. |
— Uusien vuosiapurahan saajien/hakijoiden määrä | 232/2 019 | 277/1 979 | .. |
— Uusien vuosiapurahan saajien määrä hakijoiden määrästä % | 11 | 14 | .. |
— Kulttuurialan työllisten osuus kaikista työllisistä % | 4,28 | .. | 4,25 |
— Taidealan ammattien työttömien työnhakijoiden määrä | 3 275 | 4 270 | .. |
— Taiteilijaeläkkeiden kokonaismäärä (31.12.) | 1 038 | 1 049 | 1 047 |
— Uusien taiteilijaeläkkeiden saajien määrä suhteessa hakijoiden määrään, % | 8,55 | 8,88 | 7,51 |
— Suomalais-venäläisen kulttuurifoorumin partnereiden määrä | 197 | 113 | 120 |
Kulttuuri ja kansalaiset | |||
— Valtionosuuden piirissä olevien teattereiden kävijät, 1 000 henk. | 2 473 | 2 419 | 2 480 |
— Valtion tuki/kävijä € | 17 | 20 | 20 |
— Suomen Kansallisteatterin yleisökontaktit, 1 000 henk. | 171 | 162 | 190 |
— Valtion tuki/yleisökontakti € | 56 | 61 | 52 |
— Valtionosuuden piirissä olevien orkestereiden kuulijat, 1 000 henk. | 714 | 639 | 640 |
— Valtion tuki/kuulija € | 56 | 80 | 79 |
— Suomen Kansallisoopperan yleisökontaktit, 1 000 henk. | 268 | 252 | 250 |
— Valtion tuki/yleisökontakti € | 124 | 136 | 152 |
— Museoiden kävijät valtionosuuden piirissä ja muissa päätoimisesti hoidetuissa museoissa, 1 000 henk. | 5 178 | 5 143 | 5 143 |
— Valtion tuki/kävijä € | |||
— Kotimaisten elokuvien teatteriensi-illat | 15 | 20 | 20 |
— Kotimaisten elokuvien katsojat elokuvateattereissa, 1 000 henk. | 1 586 | 990 | 1 600 |
— Yleisten kirjastojen kokonaislainaus, 1 000 kpl | 99 260 | 98 827 | 99 000 |
— Fyysiset kirjastokäynnit, 1 000 kpl | 55 611 | 54 344 | 55 000 |
— Kirjastojen verkkokäynnit, 1 000 kpl | 45 957 | 51 572 | 53 000 |
— Kulttuuritapahtumissa käynnit, 1 000 henk. | 1 920 | 1 870 | 1 900 |
Kulttuuri ja talous | |||
— Kulttuurin %-osuus arvonlisäyksestä | 3,19 | 3,30 | |
— Luovien alojen yritystoiminnan valtakunnallisiin hankkeisiin osallistuneiden henkilöiden/yritysten määrä | 84/45 | 846/223 | 550/220 |
— Kulttuurin yksityinen kulutus, 1 000 euroa | 66 450 | 70 000 | |
— Valtion tuki kulttuuritapahtumien kokonaistuloista %2) | 9 | 9 | 9 |
1) Yksityishenkilöille ja työryhmille, ei yhteisöille, myönnetty tuki. Mukana ei ole taiteilijaprofessorien ja läänintaiteilijoiden palkkoja eikä taiteen palkintoja.
2) Finland Festivals ry:n jäsenfestivaalit
Liikuntapolitiikka
Liikuntapolitiikan tavoitteena on edistää liikunnallista elämäntapaa, vahvistaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä tukea eettisesti kestävää kilpa- ja huippu-urheilua.
Liikuntapolitiikan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet ovat:
1. Liikunnallisen elämäntavan edistäminen
Riittämättömästi liikkuvia kansalaisia aktivoidaan terveyttä ja toimintakykyä edistävään, elämänkaaren mittaiseen säännölliseen liikkumiseen. Painopisteenä ovat lapset ja nuoret, huonokuntoiset, ylipainoiset miehet ja erityistarpeita vaativat henkilöt. Yhdyskuntasuunnittelun tueksi tuotetaan tietoa liikuntaa suosivista yhdyskuntarakenteista ja arkiympäristöistä. Yhteisessä ja kaikille avoimessa liikuntakulttuurissa otetaan huomioon erityistarpeita vaativat väestöryhmät. Tavoitteita toteutetaan terveyttä edistävän liikunnan ohjelmilla sekä tukemalla liikunta- ja muiden järjestöjen toimintaa ja laajoja väestöryhmiä palvelevien liikuntapaikkojen rakentamista. Liikuntatutkimusta kohdennetaan tuottamaan tietoa väestön liikuntakäyttäytymistä ja liikkumattomuutta määrittävistä tekijöistä.
2. Osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen
Luodaan edellytyksiä paikallistasoisen toiminnan kehittämiselle suuntaamalla tukea liikuntaseurojen toimintaan sekä paikallistasoiseen yhteistoimintaan. Kehitetään koulutus- ja ohjaustoiminnan laatua lasten ja nuorten, harraste- ja terveysliikunnan sekä kilpa- ja huippu-urheilun toiminnoissa. Maahanmuuttajien inkluusiota ja kotoutumista edistetään liikunnan avulla.
3. Eettisesti ja yhteiskuntavastuullisesti toimivan huippu-urheilun tukeminen
Parannetaan tavoitteellisen huippu-urheilun toimintaedellytyksiä. Tuetaan toimenpiteitä, joilla vahvistetaan valmentajien osaamista ja urheilijoiden valmentautumismahdollisuuksia, vammaishuippu-urheilun integroitumista sekä urheilun kansainvälisten tapahtumien hakua ja järjestämistä. Luodaan edellytyksiä antidopingtoiminnan tehostamiselle sekä urheilijoiden kouluttautumiselle ammattiin.
Liikunnan tunnuslukuja | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 toteutuma |
2011 arvio |
|
Liikunnallisen elämäntavan edistäminen | |||
Vapaa-ajan liikuntaa harrastavat (väh. 2 krt/vko) 15—64 -vuotiaat, %1) | |||
— miehet | 67 | 66 | 69 |
— naiset | 73 | 72 | 75 |
Vapaa-ajan liikuntaaharrastavat (väh.4 krt/vko) 15—64 -vuotiaat, %2) | |||
— miehet | 29 | 31 | 35 |
— naiset | 34 | 32 | 35 |
Osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen3) | |||
— Liikunnan kansalaistoimintaan osallistuvat, milj. | 1,1 | 1,1 | 1,1 |
— Lasten ja nuorten (6—18 -vuotiaat) osallistuminen seuratoimintaan | |||
— määrä | 430 000 | 424 000 | 424 000 |
— josta poikia | 234 000 | 234 000 | |
— josta tyttöjä | 190 000 | 190 000 | |
— % osuus kansalaistoimintaan osallistuvista | 43 | 43 | 43 |
Eettisesti ja yhteiskuntavastuullisesti toimivan huippu-urheilun tukeminen | |||
Urheilija-apurahat | 95 | 95 | 125 |
1) Lähde: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys (AVTK) -tutkimus 2010, arvio 2011 OKM (liikuntaa vähintään 30 minuutin ajan, niin että ainakin lievästi hengästyy ja hikoilee).
2) Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys (AVTK) -tutkimus 2010, arvio 2011 OKM
3) Lähde: Kansallinen liikuntatutkimus 2010
Nuorisotyö ja -politiikka
Nuorisotyön ja -politiikan tavoitteet sijoittuvat kolmelle tulosalueelle: nuorten aktiivisen kansalaisuuden edistäminen, nuorten sosiaalinen vahvistaminen sekä nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen. Hallituksen lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman 2007—2011 toimeenpanoa jatketaan ja annetaan eduskunnalle selonteko sekä valmistellaan uusi ohjelma toimintakaudelle 2012—2015.
Nuorisopolitiikan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet ovat:
1. Nuorten aktiivisen kansalaisuuden tukeminen
Nuorten aktiivisen kansalaisuuden tavoitteena on kehittää nuorten tavoitteellista toimintaa yhteiskunnassa. Aktiivista kansalaisuutta edistetään luomalla edellytyksiä jokaiselle nuorelle omaan harrastukseen, yhteisön jäsenyyteen ja yhteiskuntaan vaikuttamiseen. Nuorten osallistumis-, vaikuttamis- ja kuulemisjärjestelmiä kehitetään. Tavoitteena on mahdollistaa nuorten aktiivinen osallistuminen ja vaikuttaminen yhteiskunnan asioihin nuorten uudet toimintatavat ja yhteisöt huomioon ottaen, mikä saattaa lisätä myös nuorten äänestysaktiivisuutta.
2. Nuorten sosiaalinen vahvistaminen
Tuetaan nuorisolain muutosten edellyttämän monialaisen viranomaisyhteistyörakenteen käyttöönottoa kunnissa sekä etsivän nuorisotyön laajentamista koko maata kattavaksi. Nuorille suunnataan elämäntaitoja parantavia toimenpiteitä. Nuorten työpajatoiminnan tavoitteena on nuorten arjen- ja työelämävalmiuksien vahvistaminen sekä nuorisotyöttömyyden vähentäminen. Pajatoiminnan teho lisääntyy etsivän nuorisotyön avulla. Ehkäisevällä päihde- ja huumetyöllä vähennetään nuorten huumeiden ja alkoholin käyttöä ja kokeilua.
3. Nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen
Nuorten kasvu- ja elinoloja parannetaan tehostamalla valtioneuvoston nuoriin kohdistuvaa sukupolvipolitiikkaa tavoitteena nuorten elinolojen saattaminen samalle tasolle muiden väestöryhmien kanssa. Huolehditaan vuonna 2007 valmistuneen valtioneuvoston lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman toimeenpanosta, seurannasta ja arvioinnista. Seurataan lasten ja nuorten elinoloja vuonna 2010 käyttöön otettujen uusien elinoloindikaattorien avulla.
Nuorisotyön ja -politiikan tunnuslukuja | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 toteutuma |
2011 arvio |
|
Nuorten aktiivisen kansalaisuuden tukeminen | |||
Nuorten aktiivinen kansalaisuus | |||
— Nuorisotoimialan tuetut järjestöt (lkm) | 105 | 115 | 120 |
— Jäseniä järjestöissä (hlöä) | 850 000 | 815 000 | 820 000 |
Nuorten sosiaalinen vahvistaminen | |||
Nuorten työpajatoiminta | |||
— Pajat, lkm | 210 | 210 | 210 |
— Nuoret pajoissa, lkm/vuosi | 8 081 | 11 304 | 11 000 |
— Koulutukseen, työhön tai muuhun ohjattuun toimintaan sijoittuneet, % | 70 | 76 | 75 |
— Nuorisotyöttömät, lkm | 22 550 | 34 700 | 30 000 |
Nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen | |||
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut | |||
— Kuntia palvelujen piirissä (lkm) | 240 | 2171) | 250 |
— Nuoret palvelujen piirissä (%) | 75 | 82 | 90 |
1) Kuntien rakennemuutoksesta johtuen kuntien määrä supistui huomattavasti 1.1.2009 lähtien.
Kirkollisasiat
Opetus- ja kulttuuriministeriön toimialaan kuuluvat evankelis-luterilainen kirkko, ortodoksinen kirkkokunta sekä muut uskonnolliset yhdyskunnat. Lisäksi toimialaan kuuluu hautaustoimen yleinen järjestäminen, jossa lähtökohtana on uskonnonvapauden ja yhdenvertaisuuden sekä arvokkuuden ja kunnioittavuuden toteutuminen.
Opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitteena on turvata suotuisat toimintaedellytykset evankelis-luterilaiselle kirkolle, ortodoksiselle kirkkokunnalle ja muille uskonnollisille yhdyskunnille ja edistää mahdollisuuksia uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen sekä muilla tavoin edistää uskonnonvapauden toteutumista.
Kansainvälinen yhteistyö
Vahvistetaan suomalaisen koulutuksen ja osaamisen vientiä hyödyntämällä olemassa olevaa kansainvälistä kiinnostusta sekä suomalaisten koulutuksen järjestäjien ja muiden toimijoiden korkeaa osaamista.
Vaikutetaan Euroopan unionissa sekä kansainvälisissä järjestöissä Suomen tavoitteiden edistämiseen koulutus- ja tutkimuspolitiikkaa, kulttuuri-, audiovisuaali-, liikunta- sekä nuorisopolitiikkaa koskevissa asioissa.
Valtionosuusmäärärahat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla (1 000 euroa) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Mom. | Toimintamuoto | 2009 | 2010 | 2011 | 2010/2011 muutos |
29.10.30 | Yleissivistävä koulutus | 685 500 | 740 671 | 787 390 | 46 719 |
29.10.34 | Koulurakentaminen | 55 700 | 55 700 | 53 200 | -2 500 |
29.20.30 | Ammatillinen koulutus | 624 809 | 653 673 | 682 496 | 28 823 |
29.30.30 | Vapaa sivistystyö | 157 569 | 163 359 | 166 765 | 3 406 |
29.30.31 | Ammatillinen lisäkoulutus | 135 461 | 147 240 | 148 767 | 1 527 |
29.30.32 | Oppisopimuskoulutus | 126 237 | 135 151 | 140 597 | 5 446 |
29.30.51 | Ammatilliset erikoisoppilaitokset | 19 684 | 20 195 | 20 539 | 344 |
29.40.30 | Ammattikorkeakoulut | 390 472 | 403 546 | 412 551 | 9 005 |
29.80.30 | Kirjastot | 3 832 | 4 421 | 4 474 | 53 |
29.80.31 ja 52 | Teatterit ja orkesterit | 67 938 | 78 866 | 80 032 | 1 116 |
29.80.32 ja 52 | Museot | 30 875 | 37 642 | 38 278 | 636 |
29.80.33 | Kuntien kulttuuritoiminta | 106 | 106 | 106 | 0 |
29.80.34 | Kirjastorakentaminen | 5 400 | 6 000 | 5 000 | -1 000 |
29.90.50 ja 52 | Liikunnan koulutuskeskukset | 16 183 | 16 599 | 17 169 | 570 |
29.90.50 | Kuntien liikuntatoimi | 18 794 | 18 886 | 18 978 | 92 |
29.91.50 | Kuntien nuorisotyö | 7 539 | 7 815 | 8 085 | 270 |
Yhteensä | 2 346 099 | 2 489 870 | 2 584 427 | 94 557 | |
Arvio valtionosuuksien jakautumisesta | |||||
Kunnat ja kuntayhtymät (42,5 %) | 997 092 | 1 058 195 | 1 098 381 | 40 186 | |
* Kunnat | -378 895 | -402 057 | -420 622 | -18 564 | |
* Kuntayhtymät | 1 375 987 | 1 460 252 | 1 519 002 | 58 750 | |
Yksityiset (57,5 %) | 1 349 007 | 1 431 675 | 1 486 046 | 54 371 |
Vuoden 2011 valtionosuusprosentti on opetustoimessa 41,89.
Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat
Arpajaislain (1047/2001) mukaisesti raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuotto käytetään urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämiseen. Veikkausvoittovarat muodostavat keskeisen rahoituslähteen tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön sektoreilla. Arpajaislain mukaan em. pelejä toimeenpanevan rahapeliyhteisön asianomaisen tilikauden voittoa sekä voittovaroista myönnetyistä lainoista kertyviä kuoletuksia ja korkoja vastaavaksi arvioitu määräraha otetaan vuosittain valtion talousarvioon.
Veikkaus Oy:n varsinainen tuottoarvio vuodelle 2011 on 469,6 milj. euroa eli 1,5 % enemmän vuoden 2010 talousarvioon verrattuna. Varsinaisen tuottoarvion lisäksi Veikkaus Oy:n jakamattomien voittovarojen rahastoa puretaan yhteensä 16,2 milj. euroa, jolloin veikkausvoittovaroja on käytettävissä yhteensä 485,8 milj. euroa. Tuottoarvio on kohdennettu edunsaajille jakosuhdelain mukaisessa suhteessa.
Voittovaroista ehdotetaan myönnettäväksi momentilta 29.40.53 tieteen tukemiseen 94,5 milj. euroa, momentilta 29.80.52 taiteen tukemiseen 207,8 milj. euroa, momentilta 29.90.50 liikunnan tukemiseen 134,9 milj. euroa ja momentilta 29.91.50 nuorisonkasvatustyön tukemiseen 48,6 milj. euroa.
Tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön valtionrahoituksen määräksi luvuissa 29.40, 80, 90 ja 91 vuodelle 2011 ehdotetaan 1 006,8 milj. euroa, mistä 485,8 milj. euroa eli 48,3 % myönnetään veikkausvoittovaroista.
Veikkausvoittovarat ja samoihin tarkoituksiin myönnetyt muut määrärahat, milj. euroa | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2004 TP |
2005 TP |
2006 TP |
2007 TP |
2008 TP |
2009 TP |
2010 TA |
2011 TAE |
|
Kirjastojen käyttökustannusten valtionosuus | 87,3 | 89,8 | 90,8 | 110,6 | 115,2 | 119,5 | - | - |
— veikk.varat | 59,0 | 48,5 | 39,9 | 36,5 | 24,7 | 13,1 | - | - |
— budj.varat | 28,3 | 41,3 | 50,9 | 74,1 | 90,5 | 106,4 | -1) | - |
Tiede | 239,9 | 239,8 | 261,3 | 270,6 | 283,7 | 332,1 | 348,1 | 382,4 |
— veikk.varat | 75,7 | 75,7 | 79,5 | 76,6 | 77,1 | 86,9 | 89,9 | 94,5 |
— budj.varat | 163,8 | 164,1 | 181,8 | 194,0 | 206,6 | 245,2 | 258,2 | 287,9 |
Taide | 243,2 | 260,0 | 274,3 | 281,6 | 311,2 | 363,9 | 383,5 | 421,1 |
— veikk.varat | 128,6 | 136,8 | 150,4 | 152,3 | 164,5 | 191,3 | 197,9 | 207,8 |
— budj.varat | 114,6 | 123,2 | 123,9 | 129,3 | 146,7 | 172,6 | 185,6 | 213,3 |
Liikunta | 90,0 | 93,1 | 99,1 | 101,4 | 106,7 | 127,6 | 130,3 | 137,0 |
— veikk.varat | 88,1 | 90,0 | 97,8 | 100,1 | 104,0 | 124,3 | 128,5 | 134,9 |
— budj.varat | 1,9 | 3,1 | 1,3 | 1,3 | 2,7 | 3,3 | 1,8 | 2,1 |
Nuoriso | 30,8 | 34,3 | 39,9 | 42,7 | 47,0 | 55,6 | 59,2 | 66,5 |
— veikk.varat | 28,6 | 31,5 | 35,2 | 36,0 | 37,4 | 44,7 | 46,2 | 48,6 |
— budj.varat | 2,2 | 2,8 | 4,7 | 6,7 | 9,6 | 10,9 | 13,0 | 17,9 |
Veikkausvoittovarat yhteensä ilman kirjastoa | 351,4 | 334,0 | 362,9 | 365,0 | 383,2 | 447,2 | 462,7 | 485,8 |
Veikkausvoittovarat yhteensä | 380,0 | 382,5 | 402,8 | 401,5 | 407,9 | 460,3 | 462,7 | 485,8 |
1) Kirjastojen käyttökustannusten valtionosuus on siirretty vuodesta 2010 lukien rahoitettavaksi valtiovarainministeriön pääluokasta.
Eräisiin käyttötarkoituksiin varatut määrärahat veikkausvoittovaroista ja muilta talousarvion momenteilta (euroa) | |||
---|---|---|---|
Veikkaus- voittovarat |
Yleiset budjettivarat |
Yhteensä | |
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot | 2 712 000 | 2 443 000 | 5 155 000 |
Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat | 59 030 000 | 235 711 000 | 294 741 000 |
Valtionosuus ja -avustus teattereille ja orkestereille | 37 998 000 | 42 034 000 | 80 032 000 |
Valtionosuus ja -avustus museoille | 18 162 000 | 20 116 000 | 38 278 000 |
Liikunnan koulutuskeskukset | 19 170 000 | 2 113 000 | 21 283 000 |
Nuorten työpajatoiminnan kehittäminen ja etsivä nuorisotyö | 1 470 000 | 000 | 000 |
Hallinnonalan tietohallinto
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan tietohallintostrategian 2006—2015 toteuttamista jatketaan. Tietohallintostrategian linjausten mukaisesti opetuksen, tutkimuksen ja kulttuurin yhteistä tietopohjaa vahvistetaan ja uudet palvelut toteutetaan sähköisinä. Hallinnonalalla siirrytään kaikessa hallinnon sisäisessä ja virastojen välisessä toiminnassa yksinomaan sähköiseen asiointiin ja sähköiseen hallintoon. Tietohallinnon kustannustehokkuutta parannetaan edelleen. Keskeisiä keinoja ovat yhteisten palvelujen ja muiden resurssien käytön lisääminen ja yhteistyö hankintojen toteuttamisessa.
Tietohallintostrategian mukaisia hankkeita vuonna 2011 ovat asianhallinnan perustoiminnallisuuden laajentaminen ja sen yhteyteen liitetyt tulosohjaus ja tulosjohtamisen prosessit.
Tuottavuuden parantaminen
Julkisen sektorin tuottavuuden lisääminen on osa hallitusohjelmaan kirjattua hallituksen talouspoliittista strategiaa. Tuottavuusohjelman toimenpiteitä selvitetään yksityiskohtaisemmin asianomaisten lukujen yhteydessä. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla toteutetaan tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2011 on noin 49 henkilötyövuotta.
Tuottavuusohjelman mukaiset henkilötyövuosivähennykset opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla vuonna 2011 | |
---|---|
Opetus- ja kulttuuriministeriö | -6,0 |
Opetushallitus | -12,4 |
Valtion yleissivistävät oppilaitokset | -0,8 |
Valtion ammatilliset oppilaitokset | -0,6 |
Suomen Akatemia | -4,0 |
Arkistolaitos | -3,0 |
Kotimaisten kielten tutkimuskeskus | -2,4 |
Varastokirjasto | -0,6 |
Valtion taidemuseo | -3,6 |
Museovirasto | -10,0 |
Näkövammaisten kirjasto | -4,0 |
Kansallinen audiovisuaalinen arkisto | -2,0 |
Yhteensä | -49,4 |
Yliopistojen ja harjoittelukoulujen tehokkuus- ja tuottavuustavoitteet on sisällytetty yliopistojen rahoitusperusteisiin ja talousohjaukseen 266,2 henkilötyövuotta vastaavana määrärahavähennyksenä. Henkilötyövuosien määrää ei säädellä yliopistoissa valtion talousarvion kautta.
Toiminnassa otetaan lisäksi huomioon valtioneuvoston 4.2.2010 tekemä periaatepäätös toimintamenosäästöjen aikaansaamisesta.
Talousarvioesitykseen liittyvät sukupuolivaikutukset
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan määrärahoista yli puolet on siirtomenoja, joiden vaikutukset sukupuolten asemaan riippuvat rahoituksen saajien päätöksistä.
Naisten ja miesten koulutustaso eroaa nuorissa ikäryhmissä varsin huomattavasti naisten eduksi. Perusopetuksen suorittamatta jättäminen, pelkän perusopetuksen varaan jääminen sekä ammatillisen tai korkeakoulutuksen keskeyttäminen on tyypillistä erityisesti poikaoppilaille ja miesopiskelijoille. Perusopetuksen laadun parantamisen, joustavan perusopetuksen käytäntöjen, ammatilliseen koulutukseen valmistavan koulutuksen kehittämisen (ammattistartin) ja ammatillisen koulutuksen lisättyjen opiskelijapaikkojen arvioidaan pidemmällä aikavälillä pienentävän erityisesti ilman ammatillista koulutusta jäävien osuutta väestöstä ja siltä osin sukupuolten koulutustasoeroja.
Tyttöjen ja poikien segregoituneet opiskeluvalinnat pitävät yllä työelämän segregaatiota. Jatketaan toimia, joilla vaikutetaan tyttöjen ja poikien opiskeluvalintoihin.
Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan toiminnot suuntautuvat lähtökohtaisesti sukupuolineutraalisti. Toisaalta esimerkiksi liikuntatoimen valtionavustuspolitiikan lähtökohtana on liikuntalain mukainen tasa-arvon edistäminen, ja tämä otetaan huomioon avustuskriteereissä. Erityisenä painopisteenä liikuntatoimessa on sukupuolinäkökulman huomioonottaminen valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittämisessä. Nuorisotyössä rahoitusta voidaan tarvittaessa suunnata eriytetysti tyttöjä ja poikia koskeviin hankkeisiin. Monikulttuurisuuden lisääntyessä eriytetyn toiminnan tarve tulee kasvamaan.
Opetus- ja kulttuuriministeriö seuraa tilastoinnin ja tutkimusten avulla hallinnonalansa toimintojen sukupuolivaikutuksia ja ottaa nämä huomioon talousarviota laadittaessa.
Pääluokan nimike on muutettu.
Hallinnonalan valtuudet momenteittain (milj. euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
||
29.10.34 | Valtionosuus ja -avustus oppilaitosten perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | ||
— yleissivistävän koulutuksen perustamishankevaltuus | 86,50 | 36,00 | |
— laajuuksien vahvistamisvaltuus | 55,00 | - | |
29.30.52 | Valtionavustus vapaan sivistystyön perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | ||
— perustamishankevaltuus | 1,00 | - | |
— laajuuksien vahvistamisvaltuus | 1,50 | - | |
29.40 | Korkeakouluopetus ja tutkimus | ||
— Suomen Akatemian tutkimushankevaltuus | 361,46 | 315,58 | |
29.80.34 | Valtionosuus ja -avustus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | ||
— perustamishankevaltuus | 5,00 | 4,50 | |
— laajuuksien vahvistamisvaltuus | 3,50 | - | |
29.80.54 | Valtionavustus taide- ja kulttuurilaitosten toimitilainvestointeihin (kiinteä määräraha) | ||
— valtionavustus Svenska Teaternin peruskorjaukseen | 30,00 | - | |
29.80.75 | Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) | ||
— perusparannus- ja pienhankevaltuus | 1,60 | 1,60 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2009—2011
v. 2009 tilinpäätös 1000 € |
v. 2010 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2011 esitys 1000 € |
Muutos 2010—2011 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot | 243 441 | 118 347 | 113 560 | - 4 787 | - 4 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Opetus- ja kulttuuriministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 27 590 | 25 943 | 25 241 | - 702 | - 3 |
02. | Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 21 639 | 21 517 | 20 928 | - 589 | - 3 |
03. | Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 8 773 | 8 759 | 8 748 | - 11 | - 0 |
04. | Koulutuksen ja korkeakoulujen arviointi (siirtomääräraha 2 v) | — | 2 289 | 2 289 | — | — |
21. | Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v) | 4 061 | 4 511 | 4 711 | 200 | 4 |
22. | Eräät käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 3 v) | 14 563 | 15 313 | 15 438 | 125 | 1 |
29. | Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 160 197 | 30 800 | 30 800 | — | — |
50. | Eräät avustukset (kiinteä määräraha) | 585 | 585 | 585 | — | — |
51. | Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan (kiinteä määräraha) | 2 524 | 2 547 | 2 620 | 73 | 3 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) | 1 968 | 2 083 | 2 200 | 117 | 6 |
(88.) | Osakehankinnat (siirtomääräraha 2 v) | 1 540 | 4 000 | — | - 4 000 | - 100 |
10. | Yleissivistävä koulutus | 700 363 | 855 094 | 900 281 | 45 187 | 5 |
01. | Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 55 792 | 46 482 | 45 450 | - 1 032 | - 2 |
02. | Ylioppilastutkintolautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 | 6 | 6 | — | — |
20. | Yleissivistävän koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 16 144 | 10 889 | 12 889 | 2 000 | 18 |
30. | Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 562 379 | 740 671 | 787 390 | 46 719 | 6 |
34. | Valtionosuus ja -avustus oppilaitosten perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 64 700 | 55 700 | 53 200 | - 2 500 | - 4 |
51. | Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) | 1 346 | 1 346 | 1 346 | — | — |
20. | Ammatillinen koulutus | 636 462 | 666 363 | 695 176 | 28 813 | 4 |
01. | Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 8 425 | 8 300 | 8 290 | - 10 | - 0 |
20. | Työpaikalla tapahtuva oppiminen (siirtomääräraha 2 v) | 3 026 | 3 026 | 3 026 | — | — |
21. | Ammatillisen koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 1 434 | 1 364 | 1 364 | — | — |
30. | Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 623 577 | 653 673 | 682 496 | 28 823 | 4 |
30. | Aikuiskoulutus | 492 317 | 502 958 | 515 545 | 12 587 | 3 |
20. | Opetustoimen henkilöstökoulutus ja eräät muut menot (siirtomääräraha 2 v) | 15 359 | 24 233 | 26 247 | 2 014 | 8 |
21. | Aikuiskoulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 10 104 | 3 010 | 3 010 | — | — |
30. | Valtionosuus vapaan sivistystyön oppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 156 666 | 163 359 | 166 765 | 3 406 | 2 |
31. | Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen lisäkoulutukseen (arviomääräraha) | 139 226 | 147 240 | 148 767 | 1 527 | 1 |
32. | Valtionosuus ja -avustus oppisopimuskoulutukseen (arviomääräraha) | 140 493 | 135 151 | 140 597 | 5 446 | 4 |
51. | Valtionosuus ammatillisten erikoisoppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 19 684 | 20 195 | 20 539 | 344 | 2 |
52. | Valtionavustus vapaan sivistystyön perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 1 000 | 1 000 | 1 000 | — | — |
53. | Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) | 9 786 | 8 770 | 8 620 | - 150 | - 2 |
40. | Korkeakouluopetus ja tutkimus | 2 477 302 | 2 607 267 | 2 781 577 | 174 310 | 7 |
01. | Suomen Akatemian toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 36 171 | 9 333 | 12 969 | 3 636 | 39 |
02. | Arkistolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 21 315 | 20 465 | 19 309 | - 1 156 | - 6 |
03. | Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 645 | 2 530 | 2 443 | - 87 | - 3 |
04. | Varastokirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 587 | 1 615 | 1 599 | - 16 | - 1 |
(05.) | Yliopistojen palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 8 000 | 10 | — | - 10 | - 100 |
20. | Korkeakoululaitoksen ja tieteen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) | 25 320 | 21 436 | 21 036 | - 400 | - 2 |
30. | Valtionosuus ja -avustus kunnallisten ja yksityisten ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 393 248 | 403 546 | 412 551 | 9 005 | 2 |
50. | Valtionrahoitus yliopistojen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 1 620 428 | 1 678 576 | 1 835 152 | 156 576 | 9 |
51. | Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat (siirtomääräraha 3 v) | 169 941 | 209 099 | 235 711 | 26 612 | 13 |
52. | Erityinen valtionrahoitus Helsingin yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston opetus- ja tutkimustoimintaan (kiinteä määräraha) | — | 5 500 | 5 607 | 107 | 2 |
53. | Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat tieteen edistämiseen (arviomääräraha) | 86 905 | 89 964 | 94 467 | 4 503 | 5 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) | 15 847 | 15 193 | 15 733 | 540 | 4 |
(87.) | Valtion rahoitus Aalto-yliopiston pääomaan (kiinteä määräraha) | 45 895 | 100 000 | — | - 100 000 | - 100 |
88. | Valtion rahoitus Tampereen teknillisen yliopiston säätiön pääomaan (kiinteä määräraha) | 50 000 | 50 000 | 25 000 | - 25 000 | - 50 |
89. | Valtion rahoitus julkisoikeudellisten yliopistojen pääomasijoituksiin (kiinteä määräraha) | — | — | 100 000 | 100 000 | 0 |
70. | Opintotuki | 869 466 | 890 413 | 935 535 | 45 122 | 5 |
01. | Opintotuen muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 685 | 699 | 686 | - 13 | - 2 |
52. | Opintolainojen valtiontakaus (arviomääräraha) | 36 334 | 32 500 | 37 400 | 4 900 | 15 |
55. | Opintoraha ja asumislisä (arviomääräraha) | 765 921 | 789 020 | 825 305 | 36 285 | 5 |
57. | Korkeakouluopiskelijoiden ateriatuki (arviomääräraha) | 24 466 | 27 100 | 27 400 | 300 | 1 |
58. | Avustus vuokrakustannusten korvaamiseen (siirtomääräraha 2 v) | 4 494 | 4 494 | 4 744 | 250 | 6 |
59. | Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuki (arviomääräraha) | 37 566 | 36 600 | 40 000 | 3 400 | 9 |
80. | Taide ja kulttuuri | 375 409 | 385 453 | 414 401 | 28 948 | 8 |
01. | Taiteen edistämiskeskuksen ja taidetoimikuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 443 | 5 200 | 5 085 | - 115 | - 2 |
02. | Valtion taidemuseon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 18 556 | 18 948 | 18 651 | - 297 | - 2 |
03. | Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 678 | 2 570 | 2 685 | 115 | 4 |
04. | Museoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 18 863 | 19 527 | 19 813 | 286 | 1 |
05. | Näkövammaisten kirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 6 968 | 6 484 | 6 447 | - 37 | - 1 |
06. | Kansallisen audiovisuaalisen arkiston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 520 | 6 692 | 6 814 | 122 | 2 |
07. | Valtion elokuvatarkastamon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 825 | 616 | 614 | - 2 | - 0 |
08. | Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 967 | 978 | 971 | - 7 | - 1 |
16. | Ylimääräiset taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeet (arviomääräraha) | — | — | 17 500 | 17 500 | 0 |
30. | Valtionavustukset yleisten kirjastojen toimintaan (arviomääräraha) | 3 832 | 4 421 | 4 474 | 53 | 1 |
31. | Valtionosuus ja -avustus teattereiden ja orkestereiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 29 952 | 40 868 | 42 034 | 1 166 | 3 |
32. | Valtionosuudet ja -avustukset museoille (arviomääräraha) | 12 468 | 19 480 | 20 116 | 636 | 3 |
33. | Valtionavustukset kuntien ja alueiden kulttuuritoiminnan kehittämiseen (arviomääräraha) | 106 | 106 | 106 | — | — |
34. | Valtionosuus ja -avustus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 5 400 | 6 000 | 5 000 | - 1 000 | - 17 |
(36.) | Euroopan kulttuuripääkaupunki 2011 -hankkeen avustus (siirtomääräraha 2 v) | 2 000 | — | — | — | — |
40. | Korvaus Suomenlinnan Liikenne Oy:lle (arviomääräraha) | 252 | 252 | 252 | — | — |
50. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) | 11 695 | 10 375 | 9 875 | - 500 | - 5 |
51. | Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha) | 12 583 | 13 160 | 13 160 | — | — |
52. | Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat taiteen edistämiseen (arviomääräraha) | 204 433 | 197 922 | 207 828 | 9 906 | 5 |
53. | Valtionavustus tilakustannuksiin (kiinteä määräraha) | 18 000 | 18 634 | 18 824 | 190 | 1 |
54. | Valtionavustus taide- ja kulttuurilaitosten toimitilainvestointeihin (kiinteä määräraha) | 3 745 | 3 764 | 3 096 | - 668 | - 18 |
55. | Kulttuuriperinnön digitoinnin tukeminen (siirtomääräraha 3 v) | 2 000 | 2 600 | 2 500 | - 100 | - 4 |
56. | Kulttuuriviennin edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 800 | 100 | 1 300 | 1 200 | 1 200 |
70. | Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 2 500 | 1 500 | 2 100 | 600 | 40 |
72. | Valtion taidemuseon kokoelmien kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v) | 739 | 739 | 739 | — | — |
75. | Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) | 5 080 | 4 500 | 4 400 | - 100 | - 2 |
95. | Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha) | 4 | 17 | 17 | — | — |
90. | Liikuntatoimi | 127 631 | 130 361 | 138 166 | 7 805 | 6 |
50. | Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen (arviomääräraha) | 124 300 | 128 521 | 134 953 | 6 432 | 5 |
51. | Valtionavustus UKK-instituutin toimintaan (kiinteä määräraha) | — | — | 1 100 | 1 100 | 0 |
52. | Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille (kiinteä määräraha) | 3 331 | 1 840 | 2 113 | 273 | 15 |
91. | Nuorisotyö | 55 613 | 61 290 | 59 956 | - 1 334 | - 2 |
50. | Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha) | 44 740 | 46 267 | 48 583 | 2 316 | 5 |
51. | Nuorten työpajatoiminta, etsivä nuorisotyö ja ehkäisevä huumetyö (siirtomääräraha 2 v) | 10 873 | 15 023 | 11 023 | - 4 000 | - 27 |
52. | Saamelaisten kulttuuri- ja kielipesätoiminta (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 350 | 350 | 0 |
Yhteensä | 5 978 005 | 6 217 546 | 6 554 197 | 336 651 | 5 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 34 631 | 3 564 | 3 515 |