Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         07. Työterveyslaitos
         08. Kansanterveyslaitos
         10. Säteilyturvakeskus
         12. Valtion koulukodit
         14. Valtion mielisairaalat
         15. Perhekustannusten tasaus
         16. Yleinen perhe-eläke
         17. Työttömyysturva
         18. Sairausvakuutus
         19. Eläkevakuutus
         20. Tapaturmavakuutus
         21. Rintamaveteraanieläkkeet
         28. Muu toimeentuloturva
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2007

13. Työsuojelun piirihallintoPDF-versio

Selvitysosa:

Perustehtävä

Työsuojelun piirihallinto koostuu työsuojelupiireistä, jotka valvovat työsuojelua koskevien säädösten noudattamista ja edistävät turvallisuutta ja terveyttä työssä sekä työpaikan omaa työsuojelutoimintaa yhteistyössä työelämän osapuolten ja asiantuntijoiden kanssa. Työsuojelupiirit ehkäisevät ja vähentävät työolojen aiheuttamia terveydellisiä haittoja vaikuttamalla välillisesti työolosuhteisiin.

Viranomaisaloitteinen valvonta kohdistetaan strategian mukaisesti työntekijöiden terveyden ja työkyvyn kannalta tärkeimmille toimialoille ja työpaikoille. Työsuojelun piirihallinto tekee asiakkaiden pyynnöstä työsuojelutarkastuksia, antaa ohjeita ja neuvoja työolosuhde- ja työsuhdeasioissa sekä tutkii vakavat ammattitaudit ja työtapaturmat. Työsuojelun piirihallinto jatkaa toimintansa tehostamista keskittämällä entistä suuremman osan resursseistaan painoalueilla tapahtuvaan valvontaan.

Toimintaympäristön muutokset

Työolojen pitkän aikavälin muutostrendi on ollut myönteinen, mikä näkyy ammattitautien ja työtapaturmien taajuuden vähentymisenä.

Palkansaajien koulutus- ja kehittymismahdollisuudet työssä ovat jatkuvasti kasvaneet ja vaikutusmahdollisuudet työhön ovat parantuneet. Toisaalta työelämään liittyvät erilaiset epävarmuustekijät ja vaatimukset ovat lisääntyneet.

Työkykyä ylläpitävä toiminta on kehittynyt myönteisesti erityisesti julkisella sektorilla ja toiminta on kohdistunut työntekijöiden ammattitaidon ja työturvallisuuden kehittämiseen. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat edelleen merkittävä sairauspoissaolojen ja työkyvyttömyyseläkkeiden aiheuttaja.

Keskeiset työelämää koskevat lait on uusittu ja muutosten perusteella on hallinnon toimintatapaa sekä osaamista parannettu. Työpaikan turvallisuuden hallintaa tukevia valvontamenetelmiä on otettu käyttöön. Työtapaturmien ja ammattitautien edelleen vähentyessä sekä fyysisen työympäristön parantuessa on hallinnon osaamista lisätty erityisesti työhön liittyvän henkisen hyvinvoinnin alueella.

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä laajentaa työsuojelupiirien tehtäviä huomattavasti, koska piirit valvovat ehdotettua lakia ja vastaavat myös selvitysvelvollisuuden laiminlyöntitapauksissa seuraamusjärjestelmän toteutumisesta määräämillään päätöksillä.

Eräiden työoloja kuvaavien tunnuslukujen kehitys
  1996 2002 2003 20041)
         
Korvatut työtapaturmat ja ammattitaudit, 1 000 kpl 110 121 118 117
Korvatut työpaikkatapaturmat milj. työtuntia kohden, kaikki toimialat 30 30 29 28
— rakentaminen 73 81 74 73
— teollisuus 47 41 41 39
— kuljetus, varastointi ja tietoliikenne 38 40 39 41
Työpaikalla ja työliikenteessä sattuneet kuolemat 47 35 41 40
Työmatkakuolemat kodin ja työpaikan välisessä liikenteessä 24 28 22 20
Korvatut ammattitaudit 6 444 4 852 4 816 4 826
         
Lähde: Tapaturmavakuutuslaitosten liitto: Työtapaturma- ja ammattitautitilasto.

1) Arvio

Strategiset linjaukset

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan vuoteen 2010 suuntaavien strategioiden mukaisesti työsuojelupiirit vaikuttavat työoloihin tavoitteena työntekijöiden terveyden, turvallisuuden ja työkyvyn ylläpito sekä työtapaturmien, ammattitautien ja muiden työperäisten terveyden menetysten ehkäisy. Toiminta tukee työelämän vetovoimaisuuden lisäämistä ja väestön terveyden ja toimintakyvyn edistämistä.

Keskeiset tulostavoitteet

Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut työsuojelun piirihallinnolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2007. Piirikohtaiset tulostavoitteet määritellään ministeriön ja työsuojelun piirihallinnon välisissä tulossopimuksissa.

Vaikuttavuus

Viranomaisaloitteinen toiminta:Työsuojelun piirihallinto kohdistaa pääosan toiminnasta kolmelle painoalueelle: henkinen hyvinvointi työssä, tuki- ja liikuntaelinsairauksien ehkäisy sekä työtapaturmien torjunta.

Henkisen hyvinvoinnin lisäämiseksi huolehditaan, että valvonnan kohteena olevilla työpaikoilla on asiakasväkivallan uhan tunnistamiseksi ja hallitsemiseksi toimivat järjestelmät. Varmistetaan, että riskitoimialojen työpaikoilla on toimintajärjestelmät haitallisen häirinnän ja epäasiallisen kohtelun sekä työn aiheuttamien henkisten kuormitustekijöiden hallitsemiseksi. Työaikavalvonnan kohteina olevilla työpaikoilla varmistetaan, että niillä on lainsäädännön vaatimukset täyttävä työaikakirjanpito.

Ulkomaalaisen työvoiman työnteko-oikeuden ja työsuhteen ehtojen valvontaa toteutetaan kohteeksi valituilla toimialoilla. Valvontaa tuetaan tehokkaan tiedotuksen ja sidosryhmäyhteistyön avulla.

Työperäisten tuki- ja liikuntaelinsairauksien ehkäisemiseksi valvontaa kohdistetaan työpaikoille, joissa näyttöpäätetyö, käsin suoritettavat nostot sekä toistotyö on yleistä. Varmistetaan, että näitä riskejä sisältävillä työpaikoilla on toimivat hallintajärjestelmät ja työoloja seurataan.

Työtapaturmien torjumiseksi varmistetaan, että turvallisuuden hallintamenetelmiä ja työolojen seurantamenetelmiä käytetään erityisesti tapaturmavaarallisilla toimialoilla sekä usean työnantajan yhteisillä työpaikoilla.

Asiakasaloitteinen toiminta:Tavoitteena on, että asiakaskysyntään vastataan sovittuja määräaikoja noudattaen. Asiakasaloitteisen toiminnan sisältö ja laatu pyritään yhtenäistämään työsuojelupiireissä. Sähköistä asiointia ja asiakasaloitteista toimintaa sekä valvontaa tukevaa viestintää kehitetään.

Prosessit ja rakenteet

Työsuojelupiirit toimivat kiinteässä yhteistyössä työpaikkojen, työmarkkinajärjestöjen sekä muiden sidosryhmien kanssa. Työterveyslaitosten asiantuntemusta käytetään joustavasti työsuojelupiirien valvontatoiminnan tukena.

Työsuojelupiirien toiminnan suunnittelun ja kohdentamisen menetelmiä kehitetään ja niiden toimivuutta seurataan. Toiminnan laatua parannetaan, valvontamenetelmiä kehitetään ja toiminnan eri osa-alueiden arviointia jatketaan.

Voimavarojen käytön tehostamiseksi suppeahkoa erityisasiantuntemusta vaativien työpaikkojen ja toimialojen valvontaa tai sen koordinointia keskitetään yhden tai muutaman työsuojelupiirin tehtäväksi.

Uudistuminen ja työkyky

Henkilöstön kehittämissuunnitelmien perusteella virkarakennetta monipuolistetaan ja koulutustasoa nostetaan vahvistamalla asiantuntemusta ja osaamista erityisesti keskeisillä painoalueilla. Työn vaativuuteen ja työssä suoriutumiseen perustuvan palkkausjärjestelmän sisäänajoa jatketaan. Henkilöstön keski-ikä on valtionhallinnon muita yksiköitä korkeampi, minkä takia erityisesti huolehditaan työkyvyn ylläpitämisestä ja työtyytyväisyyttä seurataan joka toinen vuosi tehtävällä selvityksellä.

Resurssit ja talous

Työsuojelun piirihallinnon voimavarojen käyttö

Voimavarojen suuntaamista ja käyttöä toiminnan painoalueilla seurataan. Toimintojen tuottavuuden parantamiseksi toimintatapoja tehostetaan. Voimavarojen käytölle asetetaan seuraavat tavoitteet:

Työsuojelun piirihallinnon kokonaiskustannukset ja henkilötyövuodet
  2005 tilinpäätös 2006 arvio 2007 arvio
Tulosalue 1 000 € %-osuus htv 1 000 € %-osuus htv 1 000 € %-osuus htv
                   
Viranomaisaloitteinen toiminta 13 840 58 257 14 343 59 267 15 307 60 276
Asiakasaloitteinen toiminta 5 250 22 97 5 105 21 95 5 103 20 92
Hallinto- ja tukitoiminnot 4 773 20 88 4 862 20 90 5 103 20 92
Yhteensä 23 863 100 442 24 310 100 452 25 513 100 460

Maksullinen toiminta

Maksullisen toiminnan tavoitteena on, että julkisoikeudellisten suoritteiden maksut vastaavat kokonaiskustannuksia ja suoritteet ovat tarkoituksenmukaista laatutasoa. Liiketaloudellisen suoritetuotannon tavoitteena on kokonaiskannattavuus, jossa otetaan huomioon valtakunnalliselle työsuhdeasiain palvelupuhelimelle talousarviossa myönnetty hintatuki.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (euroa)
  2005
toteutuma
2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 169 470 162 300 175 000
       
Maksullisen toiminnan kustannukset 284 087 313 540 317 718
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -114 617 -151 240 -142 718
Kustannusvastaavuus, % 59,7 51,8 55,1
       
Hintatuki 69 000 90 000 93 000
       
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen -45 617 -61 240 -49 718

Työsuhdeasiain palvelupuhelimen toiminnasta vuonna 2007 kertyvien tulojen arvioidaan olevan 38 000 euroa ja erillismenojen 131 000 euroa, minkä johdosta hintatuen tarve on 93 000 euroa.

21. Työsuojelupiirien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 25 513 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää maksullisen palvelupuhelintoiminnan hintojen tukemiseen enintään 93 000 euroa. Määrärahaa saa käyttää myös ulkomailla olevien suomalaisten alusten tarkastustoiminnan ja työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) 15 ja 20 §:n mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina 175 000 euroa sekä maksullisen palvelupuhelintoiminnan hintatuen lisäyksenä 3 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 348 000 euroa uuteen palkkausjärjestelmään siirtymisen johdosta ja 61 700 euroa VEL-maksun hoitokuluosuutena sekä 700 000 euroa tilaajavastuulain uusista valvontatehtävistä johtuvina henkilöstön palkkaus- ja muina menoina.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)      
  2005
toteutuma
2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
       
Bruttomenot 22 946 24 472 25 688
Bruttotulot 153 162 175
Nettomenot 22 793 24 310 25 513
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 3 557    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 4 627    


2007 talousarvio 25 513 000
2006 talousarvio 24 310 000
2005 tilinpäätös 23 863 000