Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
              63. Eräät erityishankkeet
         07. Työterveyslaitos
         08. Kansanterveyslaitos
         10. Säteilyturvakeskus
         12. Valtion koulukodit
         14. Valtion mielisairaalat
         15. Perhekustannusten tasaus
         16. Yleinen perhe-eläke
         17. Työttömyysturva
         18. Sairausvakuutus
         19. Eläkevakuutus
         20. Tapaturmavakuutus
         21. Rintamaveteraanieläkkeet
         28. Muu toimeentuloturva
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2007

01. Sosiaali- ja terveysministeriöPDF-versio

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö johtaa ja ohjaa sosiaaliturvan sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehittämistä ja toimintapolitiikkaa. Se määrittelee sosiaali- ja terveyspolitiikan suuntaviivat, valmistelee keskeiset uudistukset ja ohjaa niiden toteuttamista ja yhteensovittamista.

Sosiaali- ja terveysministeriölle on alustavasti asetettu seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2007:

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

  • Toteutetaan yhteiskunnallista vaikuttavuutta hallitusohjelman ja hallituksen strategia-asiakirjan mukaisesti ja käytetään siinä apuna virastojen ja laitosten asiantuntemusta tulossopimuksissa sovittujen tavoitteiden mukaisesti.
  • Toteutetaan ja seurataan ministeriön vastuulla olevia merkittäviä ohjelmia ja muita hankkeita ja suoritetaan niitä koskevat vaikutusarvioinnit.
  • Valmistellaan kunta- ja palvelurakenneuudistushanketta sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta.
  • Otetaan huomioon alueellinen ja kuntien tasa-arvoinen kehittäminen.

Prosessit ja rakenteet

  • Käydään läpi ydinprosessit, arvioidaan prosessien laadunhallinnan tila ja kehitetään prosesseja.
  • Selvitetään tukitoimintojen vaihtoehtoiset toteuttamismallit.
  • Lisätään tutkimus- ja kehittämislaitosten yhteistyötä alueellinen näkökulma huomioituna.
  • Jatketaan tasa-arvon valtavirtaistamista.
  • Jatketaan talousarvion rakenneuudistusta.
  • Arvioidaan EU-puheenjohtajuuskauden toteutuminen.

Henkilöstön uudistuminen ja työkyky

  • Vakiinnutetaan uusi palkkausjärjestelmä.
  • Kehitetään rekrytointimenettelyä.
  • Toimeenpannaan hallinnonalan henkilöstöstrategiaa.
  • Edistetään työhyvinvointia.

Resurssit ja talous

  • Suunnitellaan ja varmistetaan tehokas resurssien käyttö strategian suuntaisesti.
  • Toteutetaan hallinnonalan tuottavuusohjelmaa ja valmistellaan sen edellyttämiä toimenpiteitä.
  • Kehitetään ja hyödynnetään tuloksellisuuden laskentatointa, muuta seurantajärjestelmää ja johdon laskentatointa.
Bruttobudjetoidun toiminnan tulosalueittaiset menot (1 000 euroa)
  2005
toteutuma
2006
talousarvio
2007
esitys
       
Johto ja erillisyksiköt 4 230 5 399 5 770
Johdon tuki      
— Hallinto-osasto 9 477 9 852 10 125
— Talous- ja suunnitteluosasto 4 704 5 258 5 290
Vakuutusosasto 2 696 2 850 2 980
Perhe- ja sosiaaliosasto 3 069 3 658 3 686
Terveysosasto 4 142 4 592 5 150
Työsuojeluosasto 4 602 4 953 4 990
Muita      
— Työterveyshuollon koulutus 80 270 270
eSTM-hanke 276 250 170
Yhteensä 33 276 37 082 38 431

Sosiaali- ja terveysministeriön talousarvio perustuu maksullisen toiminnan osalta osittain nettobudjetointiin. Toimintamenomomentille tuloutettavat tulot ovat valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden mukaisia tuloja lääkkeiden hintalautakunnan maksullisista suoritteista ja tuloja työsuojeluhallinnon maksullisista suoritteista sekä raha-automaattiavustuksista annetun lain (1056/2001) 45 §:n mukaisia korvauksia Raha-automaattiyhdistyksen valvonnasta ja ohjauksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön peliriippuvuuden seurannan ja tutkimuksen kustannusten korvaamisesta antaman asetuksen (381/2002) nojalla rahapeliyhteisöiltä perittäviä korvauksia arpajaisiin osallistumisesta aiheutuvien ongelmien seuraamisesta ja tutkimisesta.

Maksullisen toiminnan, joka on suhteellisen vähäistä, tavoitteena on julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus ja liiketaloudellisten suoritteiden osalta kannattavuus.

21. Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 36 022 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kansallisen veteraanipäivän pääjuhlan järjestämiseen, lääkinnällisen pelastustoimen ja poikkeusolojen valmiudesta sekä näihin liittyvien laitteiden ja kalusteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen sekä sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen.

Määrärahasta saa käyttää enintään 270 000 euroa työterveydenhuollon koulutuksesta ja työterveyshenkilöstön kehittämiseen liittyvien hankkeiden toteuttamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:EU-projektien tuloja sekä muilta kansainvälisiltä tahoilta saatavia tuloja arvioidaan kertyvän 5 000 euroa ja näitä vastaavien bruttomenojen arvioidaan olevan 5 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 30 000 euroa siirtona momentille 33.06.21.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 50 000 euroa yhden henkilön palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentilta 33.09.21. Edelleen määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 35 000 euroa siirtona momentilta 33.08.21.

Edelleen määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon yhteensä 300 000 euroa tavanomaista laajempien perhevapaauudistuksen ja samapalkkaohjelman toteuttamiseen liittyvien tiedotuskampanjoiden järjestämiseen.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon myös 100 000 euroa uuteen palkkausjärjestelmään siirtymisen johdosta.

Lisäksi määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 82 800 euroa VEL-maksun hoitokuluosuutena.

Edelleen määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon yhteensä 430 000 euroa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisen arkistopalvelun tietohallinnon valtakunnallisen ohjauksen edellyttämän viiden viran palkkaus- ja muina vastaavina menoina sekä sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisen arkistopalvelun tietohallinnon neuvottelukunnan menoina. Vastaava vähennys on tehty momentilla 33.32.36. Viroista kolme on perustettu vuonna 2006.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2005
toteutuma
2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
       
Bruttomenot 36 196 36 517 38 431
Bruttotulot 2 914 1 583 2 409
Nettomenot 33 282 34 934 36 022
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 8 813    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 10 650    


2007 talousarvio 36 022 000
2006 lisätalousarvio 123 000
2006 talousarvio 34 934 000
2005 tilinpäätös 35 119 000

28. (33.01.29) Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän edistäminen tietoteknologian avulla sekä siihen tarvittavan infrastruktuurin rakentaminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 1 840 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän kehittämiseen tietoteknologian avulla ja tietoteknologian hyödyntämisen edellyttämän infrastruktuurin rakentamiseen sekä hankkeen läpiviemisen edellyttämään koulutus- ja kehittämistoimintaan sosiaali- ja terveysministeriön erikseen määräämin perustein.

Määrärahaa saa käyttää enintään yhtä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen ja siitä aiheutuvien muiden menojen maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös rahoitusavustusten maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös terveydenhuollon kansallisen sähköisen arkiston tietojärjestelmäarkkitehtuurin määrittelyyn ja perustamiseen liittyviin menoihin ja sähköisen arkistopalvelun valtakunnallisen toimijan toiminnasta aiheutuviin menoihin.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa tietoyhteiskuntaohjelmaa.

Määrärahalla tuetaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden verkottumista ja yhteentoimivien tietojärjestelmien kehittämistä ennen muuta toteuttamalla kansallisen tason palveluja, jotka tukevat hallinnonalan tietohallintopalvelujen yhdenmukaista kehitystä. Tavoitteena on tietoteknologian hyväksikäyttöä tehostamalla parantaa myös palvelujen tasavertaista saatavuutta ja laatua sekä tukea omatoimisuutta, kotona asumista ja itsenäistä suoriutumista. Tavoitteena on myös varmistaa, että uuden tietoteknologian käyttöönotto toteutuu tasapuolisesti koko maassa muun muassa toteuttamalla kansalaisten terveysverkkopalvelu.

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 160 000 euroa siirtona momentille 33.06.21.


2007 talousarvio 1 840 000
2006 talousarvio 2 200 000
2005 tilinpäätös 3 685 000

29. (33.01.19) Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 15 000 000 euroa.


2007 talousarvio 15 000 000
2006 talousarvio 15 000 000
2005 tilinpäätös 15 278 540

62. EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus sosiaali- ja terveysministeriön osalta(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 5 976 000 euroa.

Vuonna 2007 saa uusia myöntämispäätöksiä tehdä yhteensä 3 129 000 eurolla.

Määrärahaa saa käyttää EU:n ohjelmakauden 2007—2013 alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -tavoitetta koskevien toimenpideohjelmien sekä Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen ja Euroopan naapuruus- ja kumppanuusinstrumentin (ENPI CBC) valtion rahoitusosuuden maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää lisäksi Euroopan aluekehitysrahastosta ja Euroopan sosiaalirahastosta rahoitettavien tavoite 1-, 2- ja 3 -ohjelmien sekä yhteisöaloitteiden Equal, Interreg ja Urban sekä innovatiivisten toimien hankkeiden valtion rahoitusosuuden maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös teknisen avun ja edellä mainittujen ohjelmien toteuttamiseen tarvittavan henkilöstön palkkaamiseen yhdessä momenteilla 26.98.61 ja 34.05.61 olevien EU-osuuksien kanssa. Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Selvitysosa:Määräraha on osittain alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa työllisyysohjelmaa.

Määrärahasta arvioidaan käytettävän 1 400 000 euroa Euroopan aluekehitysrahaston hankkeiden valtion rahoitusosuutena ja 4 576 000 euroa Euroopan sosiaalirahaston hankkeiden valtion rahoitusosuutena.

Myöntämisvaltuuden käytöstä valtiolle aiheutuvat menot (milj. euroa)
Myöntämisvaltuusvuosi 2007 2008 2009 Yhteensä
         
Vuoden 2004—2006 sitoumukset 5,780 4,900 - 10,680
Vuoden 2007 sitoumukset 0,196 1,480 1,453 3,129
Yhteensä 5,976 6,380 1,453 13,809

Momentin myöntämisvaltuuden arvioitu jakautuminen rahastoittain ja ohjelmittain (milj. euroa)
  Itä-Suomi ja Pohjois-Suomi Etelä-Suomi ja Länsi-Suomi ESR-ohjelman valtak. osio Yhteisöaloite Yhteensä
           
Euroopan aluekehitysrahasto 0,573 - - 0,097 0,670
Euroopan sosiaalirahasto 0,747 0,694 1,018 - 2,459
Yhteensä 1,320 0,694 1,018 0,097 3,129


2007 talousarvio 5 976 000
2006 lisätalousarvio
2006 talousarvio 5 457 000
2005 tilinpäätös 4 641 227

63. Eräät erityishankkeet (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 6 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää sosiaali- ja terveysministeriön strategista suunnittelua ja päätöksentekoa tukevien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen sekä ministeriön toimialaan liittyvien ohjelmien ja kokeilujen toimeenpanosta aiheutuvien toimintamenojen ja rahoitusavustusten maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös EU:n hyväksymien puite- ja aihealueittaisten ohjelmien mukaisten hankkeiden rahoittamiseen.

Määrärahaa saa käyttää enintään 18 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa tietoyhteiskuntaohjelmaa ja työllisyysohjelmaa.

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 300 000 euroa siirtona momentille 33.53.50.

Määrärahan arvioitu jakautuminen eri hankkeisiin
 
Käynnissä olevien hankkeiden jatkaminen ja tehostaminen
Kansallinen hanke terveydenhuollon turvaamiseksi -toimeenpano
Sosiaalialan kehittämishankkeen toimeenpano
Terveys 2015 -kansanterveysohjelma
Kansallinen toimintaohjelma lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisemiseksi
Veto-ohjelma (työllisyysohjelma)
Kansallisen elektronisen sairauskertomuksen kehittäminen (tietoyhteiskuntaohjelma)
Alkoholiohjelman toimeenpano
Palvelulainsäädäntöhanke
Työterveys 2015 -toimeenpanosuunnitelman toteuttaminen
Vakuutustoiminnan kehittämishanke
Pitkäaikaistyöttömien työkykyä ylläpitäviä terveystarkastuksia koskevan kokeiluhankkeen jatkaminen
 
EU:n puite- ja aihealueittaiset ohjelmat
DAPHNE-ohjelman kansallinen rahoitusosuus
EU:n tasa-arvo-ohjelman kansallinen rahoitusosuus


2007 talousarvio 6 200 000
2006 talousarvio 6 500 000
2005 tilinpäätös 7 935 000

67. Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 4 210 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen ja laitosten jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.


2007 talousarvio 4 210 000
2006 talousarvio 4 210 000
2005 tilinpäätös 3 477 106