Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         07. Työterveyslaitos
         08. Kansanterveyslaitos
         10. Säteilyturvakeskus
         12. Valtion koulukodit
         14. Valtion mielisairaalat
         15. Perhekustannusten tasaus
         16. Yleinen perhe-eläke
         17. Työttömyysturva
         18. Sairausvakuutus
         19. Eläkevakuutus
         20. Tapaturmavakuutus
         21. Rintamaveteraanieläkkeet
         28. Muu toimeentuloturva
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2007

09. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskusPDF-versio

Selvitysosa:

Viraston perustehtävä

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen toiminta-ajatuksena on ehkäistä alkoholipitoisista aineista, tupakasta ja kemikaaleista aiheutuvia haittoja sekä edistää elinympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta.

Toimintaympäristön muutokset

Alkoholiveron alentamisen sekä matkustajatuonnin vapautumisen seurauksena kasvanut alkoholijuomien kulutus lisää alkoholipitoisista aineista aiheutuvia yhteiskunnallisia, sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja. Alkoholiohjelman mukaisesti alkoholihallinnon on yhdessä alkoholielinkeinojen kanssa tehostettava lainsäädännön täytäntöönpanoa ja vahvistettava alkoholivalvontaa.

Komission suunnitelman mukaan EU:n kemikaaliasetus (REACH) sekä maailmanlaajuinen kemikaalien luokitus- ja merkintäjärjestelmä (GHS) tulevat voimaan keväällä 2007. REACH-asetuksen seurauksena muutetaan kemikaalilakia ja saatetaan voimaan uusi kansallinen kemikaalien valvonta-asetus. Vuonna 2007 toteutetaan myös ensimmäiset ympäristöterveydenhuollon valvontaohjelmat. Erityisen haastavaksi tilanteen tekee se, että samanaikaisesti toteutetaan kansallisia valvontahankkeita ja REACH:n mukaisia EU:n valvontahankkeita. Tuotevalvontakeskus on myös nimetty EY:n pesuaineasetuksen toiseksi toimivaltaiseksi viranomaiseksi. REACH- ja GHS-asetusten toimeenpanon lisäksi hallitusohjelman mukaista kemikaaliohjelmaa aletaan toteuttaa yhteistyössä muiden viranomaisten ja teollisuuden kanssa.

Torjunta-ainelaki muutetaan kasvinsuojeluainelaiksi vuonna 2007. Tuotevalvontakeskukselle jää edelleenkin rooli kasvinsuojeluaineiden terveysriskejä koskevana lausunnon antajana ja asiantuntijaviranomaisena. Samassa yhteydessä Tuotevalvontakeskuksen hallinnoitaviksi siirretään kuitenkin ns. muut (biosidiset) torjunta-aineet.

Tupakkalain kunnallinen valvonta ja sen ohjaus toteutetaan pääasiassa osana ympäristöterveydenhuollon kokonaisuutta, johon tupakkalaki kuuluu myös vuonna 2006 voimaan tulleen kansanterveyslain muutoksen mukaan. Tupakkalain valvonnan ohjausta tehostetaan ja kehitetään myös ravintolatupakointia koskevan lain muutoksen edellyttämällä tavalla.

Tuotevalvontakeskuksen kunnallisen terveydensuojelulain valvonnan sekä kunnallisen tupakkalain valvonnan ohjaustoimintaa lisäävät merkittävästi ympäristöterveydenhuollon lainsäädännön muutokset, joilla varmistetaan entistä suunnitelmallisempi ja tehokkaampi paikallisen valvonnan ohjaus sekä valvonnan maksullisuus. Valvontaohjelmiin perustuva kunnallisen valvonnan toteuttaminen ja sen seuranta on jatkuva prosessi, joka lisää säännöllisen ohjaustoiminnan työtehtäviä myös pysyvästi. Hallinnonalat ylittävän valtioneuvoston elintarvikevalvontaa koskevan periaatepäätöksen toimeenpano vaikuttaa kunnallisen valvonnan rakenteisiin ja valvonnan ohjaukseen. Valvonnan suunnitelmallisuus ja ympäristöterveydenhuollon kuntayhteistyö merkitsevät kokonaan uuden toimintakulttuurin alkamista keskusvirastojen kuntaohjauksessa. Geenitekniikan valvonta vakiintuu suunnitelmalliseksi toiminnaksi.

Strategiset linjaukset

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus toteuttaa sosiaali- ja terveysministeriön terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen tähtäävää strategiaa lupahallinnon, valvonnan ja vaikuttamisen sekä alue- ja paikallishallinnon ohjauksen kautta. Viraston toiminnassa on myös keskeisessä asemassa elinkeinotoimintaan kohdistuvan ohjauksen ja valvonnan tehostaminen. Virasto vaikuttaa elin- ja työympäristöön sekä kansalaisten terveydelle haitallisiin elämäntapoihin seuraamalla ja arvioimalla riskitekijöitä sekä tiedottamalla näistä.

Keskeiset tulostavoitteet

Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskukselle tulosalueittain seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2007. Tulostavoitteet täsmennetään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Alkoholin aiheuttamien haittojen ehkäisy: Tuotevalvontakeskus toteuttaa Alkoholiohjelmaa 2004—2007, jonka keskeinen väline on alkoholijuomien tuotannon, kaupan ja kulutuksen säätely. Virasto koordinoi alkoholisidonnaisten elinkeinojen kumppanuussopimuksien täytäntöönpanoa ja tuottaa tietoa alkoholin kulutuksesta. Keskusvirasto ohjaa alkoholihallinnon valtakunnallisella toimintasuunnitelmalla alueellisia lupaviranomaisia alkoholilainsäädännön järjestelmälliseen ja yhdenmukaiseen täytäntöönpanoon sekä vakiinnuttaa parhaita käytäntöjä alkoholihallinnon prosesseihin ja rakenteisiin. Nuorille ja päihtyneille myyntiä ja anniskelua koskevien säännösten noudattamisen valvontaa seurataan tehostetusti. Elinkeinon omavalvonnassa korostetaan alkoholilain ikärajojen ja myyntikieltojen noudattamista. Tuotevalvonnan keinoin rajoitetaan nuorille suunnattujen tuotteiden markkinoille tuloa ja mainonnan valvonnassa painopiste on nuoriin ja lapsiin kohdistuvassa markkinoinnissa. Hallituksen alkoholipoliittisten linjausten mukaisesti alkoholilakiin valmistellaan säädöksiä varoitusmerkinnöistä alkoholin terveysvaaroista, alkoholin hinnoittelusta sekä muutoksia tv- ja elokuvateatterimainontaan ja alkoholiasetuksen myyntiaikaa koskevaan säännökseen. Tuotevalvontakeskus ohjeistaa elinkeinonharjoittajia säännösten noudattamiseen ja viranomaisia muutosten täytäntöönpanoon. Virasto valvoo alkoholijuomien tuoteturvallisuutta sekä polttoaineena käytettävän bioetanolin tuontia ja tuotantoa. Tuotevalvontakeskus hyväksyy myös uudistetun elintarvikelain nojalla alkoholijuomien valmistukseen ja jakeluun käytettävät tilat elintarvikehuoneistoiksi, ohjeistaa ja hyväksyy toimijoitten omavalvontasuunnitelmat sekä valvoo omavalvonnan toteutumista.

Tupakan aiheuttamien haittojen ehkäisy: Tuotevalvontakeskus ohjaa ja tukee valvontaviranomaisia tupakkalain tavoitteiden toteuttamisessa. Keskeisiä tavoitteita ovat ravintoloiden savuttomien tilojen varmistaminen ja tupakan alaikäisille myyntiä koskevan kiellon noudattaminen.

Kemikaalien aiheuttamien haittojen ehkäisy: Viraston erilaisten lakisääteisten kemikaalivalvonnan lupa-, ilmoitus-, riskinarviointi- ja lausuntotehtävien lisäksi virasto valmistautuu EY:n REACH- ja GHS-asetusten toimeenpanoon. Tämä tarkoittaa siirtymävaiheen järjestelyjä, kansallisen valvontajärjestelmän suunnittelua ja toteutusta, mahdollista uudelleen organisointia, kouluttautumista, toiminnanharjoittajien sekä viranomaisten kouluttamista ja informointia sekä ns. help desk -palvelun pystyttämistä. Hallitusohjelman mukainen kemikaaliohjelma valmistui vuonna 2006. Tuotevalvontakeskuksen tavoitteena ohjelmassa ja sen toteuttamisessa on terveyden suojelun ja kemikaalien turvallisen käytön huomioiminen. Vuonna 2007 jatketaan yhdessä muiden tahojen kanssa lukuisia ohjelman suosittelemia hankkeita, joista osa liittyy keskeisesti REACH-asetukseen. Tuotevalvontakeskuksen tehtävä EY:n pesuaineasetuksen mukaisena toimivaltaisena viranomaisena vakiinnutetaan vuoden 2007 aikana. Myös ns. muille (biosidisille) torjunta-aineille luodaan menettelyt myyntilupien myöntämiseksi.

Elinympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden edistäminen: Tuotevalvontakeskus on elinympäristöstä ihmisen terveydelle aiheutuvien riskien hallinnan asiantuntijavirasto. Virasto ohjaa yhteistyössä muiden ympäristöterveydenhuollon viranomaisten kanssa kunnallista valvontatoimintaa. Turvallisen jätehuollon varmistamiseksi osallistutaan kansallisen biojätestrategian ja EU:n sivutuoteasetuksen toimeenpanoon sekä talousvettä ja uimavettä koskevan kansallisen ja EU-lainsäädännön täytäntöönpanoon. Geenitekniikkalain edellyttämässä kotimaisen tutkimustyön valvonnassa virastolla on keskeinen asema. Virasto ylläpitää ja kehittää valvontaviranomaisten ja geenitekniikan lautakunnan yhteiskäytössä olevaa geenitekniikan rekisteriä.

Prosessit ja rakenteet

Virasto varmistaa oman hallinnon ja muiden viranomaisten valvontayhteistyön, ohjauksen ja riskinarvioinnin toimivuuden korostamalla yhteistyön tavoiteasettelua, tulossopimusten yhteensovittamista ja selkeää työnjakoa eri hallinnonalojen välillä. Mallinnetuilla toimintaprosesseilla ja sähköisellä asioinnilla tehostetaan viranomaisten välistä ja viranomaisorganisaation sisällä tapahtuvaa tietojenvaihtoa ja ratkaisutoiminnan edellyttämän tiedon käsittelyä. Palvelutavoitteina seurataan käsittelyaikoja sekä keskeisten tietojärjestelmien käytettävyyttä.

Resurssit ja talous

Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus. Taloudellisuutta seurataan keskeisten järjestelmien, kuten alkoholielinkeinorekisterin, kokonaiskustannusten kautta. Lupasuoritteiden ja kemikaalilausuntojen sekä kemikaali-ilmoitusten käsittelyn tuottavuutta seurataan.

Viraston kokonaiskustannukset ja henkilötyövuodet jakautuvat tulosalueittain seuraavasti:

Viraston kokonaiskustannuksien ja henkilötyövuosien jakautuminen tulosalueittain
  2005 tilinpäätös 2006 tavoite 2007 tavoite
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Tulosalue            
Alkoholin aiheuttamien haittojen ehkäisy 2 456 26 2 301 25 2 290 24
Tupakan aiheuttamien haittojen ehkäisy 206 3 153 2 160 2
Kemikaalien aiheuttamien haittojen ehkäisy 2 061 24 2 005 24 2 045 24
Elinympäristön terveellisyyden edistäminen 575 8 620 7 668 7
Talous-, henkilöstö- ja tietohallinto, ylin johto -1) 17 -1) 17 -1) 17
Yhteensä 5 298 78 5 079 75 5 163 74
Nettobudjetoitu toiminta            
Kemikaalien tuoterekisteri 692 12 730 12 780 12
Henkilöstö yhteensä   90   87   86

1) Kohdistettu muille tulosalueille.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen bruttotulot on budjetoitu momentille 12.33.09. Tampereella sijaitsevan nettobudjetoidun kemikaalirekisterin menot katetaan ilmoitusten käsittelystä saatavilla maksuilla.

Henkilöstön uudistuminen ja työkyky

Henkilöstön motivoituminen, osaaminen ja jaksaminen varmistetaan muun muassa kannustavan palkkausjärjestelmän, henkilöstön koulutuksen, ergonomian, työsuojelun ja TYKY-toiminnan keinoin. Tavoitteiden toteutumista seurataan vuosittain työtyytyväisyyskyselyn avulla sekä seuraamalla koulutuksen ja sairauspoissaolojen tunnuslukuja.

21. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 915 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina kemikaalirekisterin rekisterimaksut.

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 35 000 euroa siirtona momentille 33.06.21. Lisäksi määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 50 000 euroa yhden henkilön palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentille 33.01.21.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 28 000 euroa uuteen palkkausjärjestelmään siirtymisen johdosta ja 14 600 euroa VEL-maksun hoitokuluosuutena.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)  
  2005
toteutuma
2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
       
Bruttomenot 5 931 5 785 5 695
Bruttotulot 781 730 780
Nettomenot 5 150 5 055 4 915
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 424    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 309    

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.09.


2007 talousarvio 4 915 000
2006 lisätalousarvio -14 000
2006 talousarvio 5 055 000
2005 tilinpäätös 5 035 000