Talousarvioesitys 2007
05. Vakuutusvalvontavirasto
Selvitysosa:
Viraston perustehtävä
Vakuutusvalvontaviraston toiminnan tavoitteena on vakuutus- ja eläkelaitosten vakaa toiminta sekä luottamuksen säilyminen vakuutustoimintaan.
Toimintaympäristön muutokset
Työeläkelaitosten toiminnan sääntelyyn liittyen on meneillään useita uudistushankkeita. Ehdotetut muutokset tulevat antamaan eläkelaitoksille aiempaa suuremman vapauden päättää itsenäisesti sijoitusalkkunsa koostumuksesta ja riskitasosta. Vapaampi sijoitusympäristö ja sijoitusten luokittelumahdollisuus korostavat eläkelaitoksen hallituksen valvontavastuuta ja asiantuntemusta laitosten sijoitustoiminnassa ja riskienhallinnassa. Vakuutusvalvontavirastolle muutokset asettavat lisääntyviä vaatimuksia erityisesti eläkelaitosten sijoitustoiminnan sisäisen valvonnan ja riskienhallintajärjestelmien valvonnassa.
Hallituksen esitys eläkesäätiölain, vakuutuskassalain ja ulkomaisista vakuutusyhtiöistä annetun lain sopeuttamiseksi ammatillisia lisäeläkkeitä tarjoavien laitosten toiminnasta ja valvonnasta annettuun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviin on eduskunnan käsiteltävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön tarkoituksena on jatkaa työtä eläkesäätiölain ja vakuutuskassalain kokonaisuudistuksen valmistelemiseksi.
Sosiaali- ja terveysministeriön asettaman vakuutusyhtiölain uudistamista selvittävän työryhmän tavoitteena on vakuutusyhtiölainsäädännön uudistaminen siten, että siinä on tarpeellisin osin otettu huomioon osakeyhtiölain kokonaisuudistus. Lisäksi työryhmän tavoitteena on tehdä tarvittavat ehdotukset muutoksiksi, jotka johtuvat nykyisen lain voimassaoloaikana ilmenneistä muutostarpeista. Työryhmän tavoitteena on vakuutusyhtiöitä koskevan lainsäädännön selkeyttäminen ja ajanmukaistaminen.
EU:n henki- ja vahinkovakuutusyhtiöitä koskevien vakavaraisuus- ja muiden valvontasäännösten perusteelliseksi uudistamiseksi komission tarkoituksena on antaa direktiiviehdotus vuoden 2007 puolivälissä sekä implementoida uusi järjestelmä alemman asteisine säädöksineen vuoteen 2010 mennessä.
Vakuutus- ja rahoitusmarkkinoiden kotimaisen ja kansainvälisen integroitumisen myötä Suomessa toimii kotimaisiin ja pohjoismaisiin finanssiryhmittymiin kuuluvia vakuutusyhtiöitä, joiden valvonta edellyttää entistä tiiviimpää yhteistyötä Rahoitustarkastuksen sekä muiden maiden vakuutus- ja rahoitusalan yritysten valvojien kanssa. Laajenevaa valvojien kansainvälistä yhteistyötä edellyttää myös vasta implementoidun direktiivin mahdollistama vakuutusmeklarien ja -asiamiesten toiminta ETA-alueella yhdessä maassa tehdyn rekisteröitymisen perusteella. Myös ammatillisia lisäeläkkeitä tarjoavien laitosten rajat ylittävä toiminta ETA-alueella tulee mahdolliseksi heti, kun ammatillisia lisäeläkkeitä tarjoavien laitosten toiminnasta ja valvonnasta annettu direktiivi on implementoitu.
Keskeiset tulostavoitteet vuodelle 2007
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Vakuutusvalvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2007. Tulostavoitteet täsmennetään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Vaikuttavuus
Vakuutusvalvontavirasto hoitaa vakuutus- ja eläkelaitosten sekä muiden vakuutusalalla toimivien valvontaa ja tarkastusta lainsäädännön edellyttämällä tavalla viraston johtokunnan hyväksymää strategiaa noudattaen.
Virasto osallistuu valvontaa koskevan kotimaisen ja EY-lainsäädännön kehittämiseen. Kotimaisen sääntelyn osalta viraston tavoitteena on, että tulevia maksuperusteisia lisäeläkejärjestelmiä koskevat säännökset ovat selkeät ja johdonmukaiset.
Vakuutusyhtiölain kokonaisuudistus edellyttää viraston määräys- ja ohjekokoelman vastaavaa kokonaisuudistusta, joka valmistellaan siten, että uudistetut määräykset ja ohjeet voidaan antaa heti uuden vakuutusyhtiölain tullessa voimaan.
Vakuutus- ja eläkelaitosten vakavaraisuutta, hallintoa, sisäistä valvontaa, riskienhallintaa sekä lain ja hyvän vakuutustavan mukaisten menettelyjen noudattamista asiakassuhteissa valvotaan riskiperusteisesti.
Viestinnän tehostamiseksi virasto uudistaa internet-sivustonsa.
Prosessit ja rakenteet (palvelutavoitteet, laatu, suoritteet)
Vakuutusvalvontaviraston valvottavissa laitoksissa tekemistä tarkastuksista laaditaan tarkastuskertomus, joka annetaan tiedoksi myös valvottavalle. Tarkastuskertomukset, samoin kuin viraston vastaukset valvottavien lausuntopyyntöihin ja kansalaiskirjeisiin annetaan asetetussa tavoiteaikataulussa. Rekisteröintiä koskevat hakemukset sekä valvottavien hakemukset muihin viraston suostumusta edellyttäviin asioihin käsitellään kohtuullisessa ajassa.
Resurssit ja talous (tuottavuus, taloudellisuus ja kannattavuus)
Virasto mitoittaa ja kohdentaa resurssit tehtäviä vastaavasti. Resursseja kohdennetaan valvonnan painopistealueille toimintatapoja ja henkilöstön asiantuntemusta kehittämällä sekä seuraamalla työajan käytön jakaantumista.
Viraston toimintakustannukset pidetään hallinnassa lisäämällä henkilöstön kustannustietoisuutta vastuualueittain ja valvottavaryhmittäin.
Vakuutusvalvontaviraston talousarvio perustuu nettobudjetointiin ja sen bruttomenot ja -tulot on budjetoitu momentilla 12.33.05. Nettobudjetoidusta maksullisesta toiminnasta ei synny ylijäämää.
Kokonaiskustannukset valvottavaryhmittäin (1 000 euroa) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2005 toteutuma | 2006 arvio | 2007 arvio | |||||
Valvottavaryhmä | 1 000 € | %-osuus | 1 000 € | %-osuus | 1 000 € | %-osuus | |
1. | Henkivakuutusyhtiöt | 1 019 | 18,8 | 1 155 | 17,9 | 1 238 | 17,8 |
2. | Vahinkovakuutusyhtiöt | 1 008 | 18,6 | 1 218 | 18,8 | 1 307 | 18,8 |
3. | Työeläkevakuutusyhtiöt | 1 272 | 23,4 | 1 553 | 24,0 | 1 665 | 24,0 |
4. | Eläkesäätiöt ja eläkekassat | 625 | 11,5 | 686 | 10,6 | 736 | 10,6 |
5. | Muut vakuutuskassat | 160 | 3,0 | 223 | 3,5 | 239 | 3,4 |
6. | Lailla perust. eläkelaitokset | 36 | 0,7 | 26 | 0,4 | 28 | 0,4 |
6.a. | Kuntien eläkevak., Valtion eläkerah. ja Kirkon eläkerah. | 104 | 1,9 | 142 | 2,2 | 152 | 2,2 |
7. | Eläketurvakeskus | 14 | 0,3 | 20 | 0,3 | 21 | 0,3 |
8. | Vakuutusyhdistykset | 149 | 2,7 | 200 | 3,1 | 215 | 3,1 |
9. | Vakuutuksenvälittäjät | 171 | 3,2 | 175 | 2,7 | 188 | 2,7 |
9.a. | Työttömyyskassat | 817 | 15,0 | 1 043 | 16,1 | 1 118 | 16,1 |
9.b. | Tyött.vak.rahasto ja Koulutusrahasto | 25 | 0,5 | 11 | 0,2 | 11 | 0,2 |
10. | Muut valvottavat | 30 | 0,6 | 20 | 0,3 | 21 | 0,3 |
Valvottavaryhmät yhteensä | 5 430 | 100,0 | 6 471 | 100,0 | 6 940 | 100,0 |
Kokonaismenot ja henkilötyövuodet osastoittain | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2005 toteutuma | 2006 arvio | 2007 arvio | ||||
1 000 € | htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | |
Vakuutusvalvontavirasto | 1 504 | 18,7 | 977 | 9 | 1 209 | 11 |
Hallinto ja sisäiset palvelut | 1 753 | 14,1 | 2 121 | 15 | 2 124 | 15 |
Vakavaraisuusvalvonta | 1 186 | 17,3 | 2 166 | 32 | 2 312 | 32 |
Menettelytapavalvonta | 994 | 17,5 | 1 206 | 20 | 1 296 | 20 |
Yhteensä | 5 437 | 67,6 | 6 470 | 76 | 6 940 | 78 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2005 toteutuma |
2006 varsinainen talousarvio |
2007 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 5 437 | 6 471 | 6 940 |
— muut tuotot | 1 | - | - |
Tuotot yhteensä | 5 437 | 6 471 | 6 940 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 5 552 | 6 621 | 7 120 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -115 | -150 | -180 |
Kustannusvastaavuus, % | 97,9 | 97,7 | 97,5 |
Maksullisen toiminnan kokonaismenot | 5 437 | 6 471 | 6 940 |
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) | - | - | - |
Tuotot % kokonaismenoista | 100 | 100 | 100 |
Henkilöstön uudistuminen ja työkyky
Henkilöstöä koulutetaan sekä keskitetysti että henkilökohtaisesti sovittavan suunnitelman mukaisesti. KAIKU-kehittäjäkoulutukseen liittyvänä erillishankkeena henkilöstö osallistuu työyhteisön toimivuuden kehittämiseen. Varmistaakseen kilpailukykynsä työnantajana virasto kehittää myös kannustamisen ja palkitsemisen muotoja.