Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         07. Työterveyslaitos
         08. Kansanterveyslaitos
         10. Säteilyturvakeskus
         12. Valtion koulukodit
         14. Valtion mielisairaalat
         15. Perhekustannusten tasaus
         16. Yleinen perhe-eläke
         17. Työttömyysturva
         18. Sairausvakuutus
         19. Eläkevakuutus
         20. Tapaturmavakuutus
         21. Rintamaveteraanieläkkeet
         28. Muu toimeentuloturva
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2007

05. VakuutusvalvontavirastoPDF-versio

Selvitysosa:

Viraston perustehtävä

Vakuutusvalvontaviraston toiminnan tavoitteena on vakuutus- ja eläkelaitosten vakaa toiminta sekä luottamuksen säilyminen vakuutustoimintaan.

Toimintaympäristön muutokset

Työeläkelaitosten toiminnan sääntelyyn liittyen on meneillään useita uudistushankkeita. Ehdotetut muutokset tulevat antamaan eläkelaitoksille aiempaa suuremman vapauden päättää itsenäisesti sijoitusalkkunsa koostumuksesta ja riskitasosta. Vapaampi sijoitusympäristö ja sijoitusten luokittelumahdollisuus korostavat eläkelaitoksen hallituksen valvontavastuuta ja asiantuntemusta laitosten sijoitustoiminnassa ja riskienhallinnassa. Vakuutusvalvontavirastolle muutokset asettavat lisääntyviä vaatimuksia erityisesti eläkelaitosten sijoitustoiminnan sisäisen valvonnan ja riskienhallintajärjestelmien valvonnassa.

Hallituksen esitys eläkesäätiölain, vakuutuskassalain ja ulkomaisista vakuutusyhtiöistä annetun lain sopeuttamiseksi ammatillisia lisäeläkkeitä tarjoavien laitosten toiminnasta ja valvonnasta annettuun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviin on eduskunnan käsiteltävänä. Sosiaali- ja terveysministeriön tarkoituksena on jatkaa työtä eläkesäätiölain ja vakuutuskassalain kokonaisuudistuksen valmistelemiseksi.

Sosiaali- ja terveysministeriön asettaman vakuutusyhtiölain uudistamista selvittävän työryhmän tavoitteena on vakuutusyhtiölainsäädännön uudistaminen siten, että siinä on tarpeellisin osin otettu huomioon osakeyhtiölain kokonaisuudistus. Lisäksi työryhmän tavoitteena on tehdä tarvittavat ehdotukset muutoksiksi, jotka johtuvat nykyisen lain voimassaoloaikana ilmenneistä muutostarpeista. Työryhmän tavoitteena on vakuutusyhtiöitä koskevan lainsäädännön selkeyttäminen ja ajanmukaistaminen.

EU:n henki- ja vahinkovakuutusyhtiöitä koskevien vakavaraisuus- ja muiden valvontasäännösten perusteelliseksi uudistamiseksi komission tarkoituksena on antaa direktiiviehdotus vuoden 2007 puolivälissä sekä implementoida uusi järjestelmä alemman asteisine säädöksineen vuoteen 2010 mennessä.

Vakuutus- ja rahoitusmarkkinoiden kotimaisen ja kansainvälisen integroitumisen myötä Suomessa toimii kotimaisiin ja pohjoismaisiin finanssiryhmittymiin kuuluvia vakuutusyhtiöitä, joiden valvonta edellyttää entistä tiiviimpää yhteistyötä Rahoitustarkastuksen sekä muiden maiden vakuutus- ja rahoitusalan yritysten valvojien kanssa. Laajenevaa valvojien kansainvälistä yhteistyötä edellyttää myös vasta implementoidun direktiivin mahdollistama vakuutusmeklarien ja -asiamiesten toiminta ETA-alueella yhdessä maassa tehdyn rekisteröitymisen perusteella. Myös ammatillisia lisäeläkkeitä tarjoavien laitosten rajat ylittävä toiminta ETA-alueella tulee mahdolliseksi heti, kun ammatillisia lisäeläkkeitä tarjoavien laitosten toiminnasta ja valvonnasta annettu direktiivi on implementoitu.

Keskeiset tulostavoitteet vuodelle 2007

Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Vakuutusvalvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2007. Tulostavoitteet täsmennetään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Vaikuttavuus

Vakuutusvalvontavirasto hoitaa vakuutus- ja eläkelaitosten sekä muiden vakuutusalalla toimivien valvontaa ja tarkastusta lainsäädännön edellyttämällä tavalla viraston johtokunnan hyväksymää strategiaa noudattaen.

Virasto osallistuu valvontaa koskevan kotimaisen ja EY-lainsäädännön kehittämiseen. Kotimaisen sääntelyn osalta viraston tavoitteena on, että tulevia maksuperusteisia lisäeläkejärjestelmiä koskevat säännökset ovat selkeät ja johdonmukaiset.

Vakuutusyhtiölain kokonaisuudistus edellyttää viraston määräys- ja ohjekokoelman vastaavaa kokonaisuudistusta, joka valmistellaan siten, että uudistetut määräykset ja ohjeet voidaan antaa heti uuden vakuutusyhtiölain tullessa voimaan.

Vakuutus- ja eläkelaitosten vakavaraisuutta, hallintoa, sisäistä valvontaa, riskienhallintaa sekä lain ja hyvän vakuutustavan mukaisten menettelyjen noudattamista asiakassuhteissa valvotaan riskiperusteisesti.

Viestinnän tehostamiseksi virasto uudistaa internet-sivustonsa.

Prosessit ja rakenteet (palvelutavoitteet, laatu, suoritteet)

Vakuutusvalvontaviraston valvottavissa laitoksissa tekemistä tarkastuksista laaditaan tarkastuskertomus, joka annetaan tiedoksi myös valvottavalle. Tarkastuskertomukset, samoin kuin viraston vastaukset valvottavien lausuntopyyntöihin ja kansalaiskirjeisiin annetaan asetetussa tavoiteaikataulussa. Rekisteröintiä koskevat hakemukset sekä valvottavien hakemukset muihin viraston suostumusta edellyttäviin asioihin käsitellään kohtuullisessa ajassa.

Resurssit ja talous (tuottavuus, taloudellisuus ja kannattavuus)

Virasto mitoittaa ja kohdentaa resurssit tehtäviä vastaavasti. Resursseja kohdennetaan valvonnan painopistealueille toimintatapoja ja henkilöstön asiantuntemusta kehittämällä sekä seuraamalla työajan käytön jakaantumista.

Viraston toimintakustannukset pidetään hallinnassa lisäämällä henkilöstön kustannustietoisuutta vastuualueittain ja valvottavaryhmittäin.

Vakuutusvalvontaviraston talousarvio perustuu nettobudjetointiin ja sen bruttomenot ja -tulot on budjetoitu momentilla 12.33.05. Nettobudjetoidusta maksullisesta toiminnasta ei synny ylijäämää.

Kokonaiskustannukset valvottavaryhmittäin (1 000 euroa)
    2005 toteutuma 2006 arvio 2007 arvio
Valvottavaryhmä 1 000 € %-osuus 1 000 € %-osuus 1 000 € %-osuus
               
1. Henkivakuutusyhtiöt 1 019 18,8 1 155 17,9 1 238 17,8
2. Vahinkovakuutusyhtiöt 1 008 18,6 1 218 18,8 1 307 18,8
3. Työeläkevakuutusyhtiöt 1 272 23,4 1 553 24,0 1 665 24,0
4. Eläkesäätiöt ja eläkekassat 625 11,5 686 10,6 736 10,6
5. Muut vakuutuskassat 160 3,0 223 3,5 239 3,4
6. Lailla perust. eläkelaitokset 36 0,7 26 0,4 28 0,4
6.a. Kuntien eläkevak., Valtion eläkerah. ja Kirkon eläkerah. 104 1,9 142 2,2 152 2,2
7. Eläketurvakeskus 14 0,3 20 0,3 21 0,3
8. Vakuutusyhdistykset 149 2,7 200 3,1 215 3,1
9. Vakuutuksenvälittäjät 171 3,2 175 2,7 188 2,7
9.a. Työttömyyskassat 817 15,0 1 043 16,1 1 118 16,1
9.b. Tyött.vak.rahasto ja Koulutusrahasto 25 0,5 11 0,2 11 0,2
10. Muut valvottavat 30 0,6 20 0,3 21 0,3
  Valvottavaryhmät yhteensä 5 430 100,0 6 471 100,0 6 940 100,0

Kokonaismenot ja henkilötyövuodet osastoittain
  2005 toteutuma 2006 arvio 2007 arvio
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Vakuutusvalvontavirasto 1 504 18,7 977 9 1 209 11
Hallinto ja sisäiset palvelut 1 753 14,1 2 121 15 2 124 15
Vakavaraisuusvalvonta 1 186 17,3 2 166 32 2 312 32
Menettelytapavalvonta 994 17,5 1 206 20 1 296 20
Yhteensä 5 437 67,6 6 470 76 6 940 78

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2005
toteutuma
2006
varsinainen
talousarvio
2007
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 5 437 6 471 6 940
— muut tuotot 1 - -
Tuotot yhteensä 5 437 6 471 6 940
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 5 552 6 621 7 120
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -115 -150 -180
Kustannusvastaavuus, % 97,9 97,7 97,5
       
Maksullisen toiminnan kokonaismenot 5 437 6 471 6 940
       
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) - - -
Tuotot % kokonaismenoista 100 100 100

Henkilöstön uudistuminen ja työkyky

Henkilöstöä koulutetaan sekä keskitetysti että henkilökohtaisesti sovittavan suunnitelman mukaisesti. KAIKU-kehittäjäkoulutukseen liittyvänä erillishankkeena henkilöstö osallistuu työyhteisön toimivuuden kehittämiseen. Varmistaakseen kilpailukykynsä työnantajana virasto kehittää myös kannustamisen ja palkitsemisen muotoja.