Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         10. Tuomioistuinlaitos
         60. Syyttäjälaitos
         70. Vaalimenot
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2005

30. Oikeudelliset palvelut ja julkinen oikeusapuPDF-versio

Selvitysosa:Luvun nimike on muutettu.

Kesäkuussa 2002 voimaan tulleen oikeusapu-uudistuksen toteutumista seurataan. Oikeudellista neuvontaa oikeusavun laadun ja saatavuuden turvaamiseksi kehitetään.

Eduskunta on hyväksynyt esityksen kuluttajavalituslautakunnan siirtämisestä oikeusministeriön hallinnonalalle 1.9.2005 lukien.

Henkilöstövoimavaroja suunnataan väestökehityksen myötä muuttuvaa kysyntää vastaavaksi ja Helsinkiin perustetaan toinen oikeusaputoimisto 1.9.2005. Henkilöstön ammatillista kehittämistä tuetaan.

21. Oikeusaputoimistojen ja kuluttajavalituslautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 20 800 000 euroa.

Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon tulot oikeusapumaksusta, oikeusavun saajan osittaiset korvaukset samoin kuin hävinneen vastapuolen korvaukset oikeudenkäyntikuluista.

Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu.

Vuonna 2003 oikeusaputoimistoihin saapui noin 53 200 asiaa, mikä oli hiukan vähemmän kuin edellisenä vuonna. Asioista valtaosa oli perhe- ja perintöoikeudellisia asioita. Rikosasioiden osuus oli 18 %. Saapuvien asioiden määrän arvioidaan pysyvän entisellä tasolla.

Käsitellyistä asioista 34 prosentissa annettiin oikeudellinen neuvo, 23 % käsiteltiin tuomioistuimessa, 24 % päättyi asiakirjan laatimiseen ja loput 19 % joko hallintoviranomaisen käsittelyyn tai muuhun toimenpiteeseen. Uuden oikeusapulain myötä oikeusaputoimistot tekevät oikeusapupäätökset sekä yksityisten asiamiesten hoitamissa että oikeusaputoimistoissa hoidettavissa asioissa. Vuonna 2003 yksityisten asiamiesten asiakkaille tehtiin noin 22 200 oikeusapupäätöstä ja noin 1 600 taloudellista selvitystä.

Talousarvion valmisteluun liittyen oikeusministeriö asettaa alustavasti oikeusaputoimistoille seuraavat toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2005:

  2003
toteutuma
2004
arvio
2005
tavoite
       
Käsitellyt asiat, kpl 52 317 53 600 54 000
Oikeusapupäätökset, kpl 22 229 22 100 22 100
Taloudellisuus (€/painotettu työmäärä) 74 73 74
Tuottavuus (painotettu työmäärä/htv) 549 592 600

Näiden lisäksi oikeusaputoimistoissa seurataan myös jonotusaikoja, joille määritellään tavoitetaso vuoden 2005 aikana.

Oikeusaputoimistojen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— liiketaloudellisten suoritteiden myyntituotot 790 900 900
— julkisoikeudellisten suoritteiden myyntituotot 2 749 2 800 2 800
Yhteensä 3 539 3 700 3 700
Maksullinen toiminnan kokonaiskustannukset      
— liiketaloudelliset suoritteet 847 900 900
— julkisoikeudelliset suoritteet 5 062 5 000 5 000
Yhteensä 5 909 5 900 5 900
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset)      
— liiketaloudelliset suoritteet -57 0 0
— julkisoikeudelliset suoritteet -2 313 -2 200 -2 200
Yhteensä -2 370 -2 200 -2 200
Kustannusvastaavuus, %      
— liiketaloudelliset suoritteet 93 100 100
— julkisoikeudelliset suoritteet 54 56 56
Yhteensä 60 63 63

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)      
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Tulot 3 537 3 500 3 700
— maksullinen toiminta 3 537 3 500 3 700
Menot 23 561 24 214 24 500
— henkilöstömenot 18 200 18 700 19 000
— toimitilavuokrat 1 734 1 800 2 000
— palvelujen ostot 2 310 2 500 2 300
— muut toiminnan menot 1 316 1 214 1 200
       
Toiminnan rahoitus      
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot 3 537 3 500 3 700
— toimintamenomomentille budjetoidut menot 23 561 24 214 24 500
— toimintamenorahoitus, netto 20 024 20 714 20 800
       
Momentin käyttö      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 4 891    
— myönnetty 17 826    
— käytetty 20 024    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 693    

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 500 000 euroa 29 henkilön palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentilta 32.40.24, joka aiheutuu kuluttajavalituslautakunnan siirrosta oikeusministeriön hallinnonalalle 1.9.2005 lukien. Kuluttajavalituslautakunnan tavoitteet on esitetty momentin 32.40.24 selvitysosassa. Lisäksi määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 100 000 euroa siirtona momentille 25.50.21.

Täydentävän esityksen (HE 244/2004 vp) selvitysosa:Vähennys 100 000 euroa talousarvioesityksen 20 900 000 euroon nähden aiheutuu siirrosta momentille 25.50.21. Lisäksi momentin nimike on muutettu talousarvioesitykseen nähden.

Valtiovarainvaliokunta:

Kuluttajavalituslautakunnan toimintaan on talousarvioehdotuksessa varattu yhteensä 1 594 000 euroa. Määräraha on jaettu ehdotuksessa kahdelle eri momentille, koska lautakunta on tarkoitus siirtää 1.9.2005 lähtien kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalalta oikeusministeriön hallinnonalalle.

Kuluttajavalituslautakunnan asiat ovat ruuhkautuneet usean vuoden ajan resurssipulan vuoksi. Ruuhkautuminen alkoi saadun selvityksen mukaan jo vuosina 1989—1990 eikä tilannetta ole sen jälkeen kyetty korjaamaan. Kuluttajavalituslautakunnalle saapuneiden valitusasioiden määrä lisääntyi vuosina 2002 ja 2003 dramaattisesti ja sama kehitys on jatkunut kuluvana vuonna. Asiakkaiden suuntaan tämä näkyy käsittelyaikojen pitenemisenä. Apulaisoikeuskansleri on viimeksi runsas vuosi sitten katsonut, ettei tilannetta voida pitää tyydyttävänä ja pitänyt tärkeänä, että kuluttajavalituslautakunnan toimintaedellytysten kehittämisessä päästään mahdollisimman pian perustuslain joutuisuussäännöksen edellyttämälle tasolle.

Valiokunta pitää arvokkaana, että on käytettävissä menettelyjä, joilla syntyneitä riitaisuuksia voidaan ratkaista ilman oikeudenkäyntiä. Kuluttajavalituslautakunnalla on tässä katsannossa tärkeä merkitys.

Kuluttajavalituslautakunnan siirtämistä oikeusministeriön hallinnonalalle valmistellut työryhmä on mietinnössään ehdottanut, että lautakunnan toimivaltaa laajennettaisiin koskemaan asuinhuoneiston vuokrauksesta ja asumisoikeudesta syntyviä erimielisyyksiä sekä arvopaperisijoittamista koskevia kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisiä riitoja eräin poikkeuksin. Lain oli tarkoitus tulla voimaan 1.9.2005. Toimivallan laajentaminen edellyttää välttämättä lisähenkilökuntaa ja lisämäärärahoja. Koska näitä ei ole ollut tässä vaiheessa osoitettavissa, työryhmän ehdottamaa lakiesitystä ei ole annettu. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan lisäresurssitarve on tarkoitus ottaa uudelleen esille vuosia 2006—2009 koskevissa kehysneuvotteluissa ja tarkoituksena on toteuttaa toimivallan laajennus vuonna 2006.

Kuluttajavalituslautakunnan sisäisiä toimintatapoja on saadun selvityksen mukaan muutettu ja niillä on saatu aikaan myönteisiä tuloksia. Näillä toimenpiteillä ei kuitenkaan ole voitu riittävästi nopeuttaa käsittelyaikoja. Edellä todettu työryhmä arvioi, että kuluttajavalituslautakunnan nykyisten tehtävien hoitaminen siten, että käsittelyajat olisivat kohtuullisia, edellyttäisi palkkakuluihin 200 000 euron lisäystä.


2005 talousarvio 20 800 000
2004 talousarvio 20 714 000
2003 tilinpäätös 17 826 000

50. Yksityisille oikeusavustajille maksettavat korvaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 34 400 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää oikeusapulain (257/2002), yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun lain (57/1993), oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain (689/1997) sekä konkurssilain (120/2004) soveltamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Käyttösuunnitelma
   
Oikeusapu ja puolustus 30 400 000
Asianomistajan avustaminen 200 000
Yksityishenkilön velkajärjestely 1 600 000
Syytteestä vapautetun oikeudenkäyntikulujen korvaus 1 450 000
Konkurssilain mukaisten selvitysmiesten ja pesänhoitajien palkkiot 750 000
Yhteensä 34 400 000

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon oikeusavun palkkioperusteiden tarkistaminen 1.6.2004 lukien.


2005 talousarvio 34 400 000
2004 talousarvio 33 800 000
2003 tilinpäätös 30 238 343